Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kiitos kiintoisasta keskustelusta ja keskustelun pitämisestä yllä!
Onnettomuusraportissa mainitaan että alhaalta ylös nousseet matkustajat näkivät miten autokannen ovien välistä suihkuaa vettä. Mistään ei varmaan voi tietää etteikö joku torspo hädissään ole aukonut noita ovia tai muita alakerran vesitiiviitä rakenteita? Ikuisesti se ei saletisti kellu ylösalaisin.
Siis mitä? Omaan mututuntumaani ja satojen elokuvien ja youtubevideoiden antamaan ammattilaisuuteeni ei mitenkään sovi tuo, että metalli taipuisi sisäänpäin jos räjähdys tapahtuu sisällä.Seuraavaksi oman lausuntonsa antaa Norjan merivoimien komentajakapteeni Frank Børresen.
– Tämä muistuttaa kuvia tunnetuista räjähdyksistä. Metalli on aina taipunut ulkoa sisälle päin. Myös silloin, kun räjähdys on tapahtunut aluksen sisällä.
– En sulkisi räjähdyksen mahdollisuutta pois. Pidän sitä kuitenkin hyvin epätodennäköisenä, Børresen toteaa, sillä maalipinnassa ei näy räjähdyksen tyypillisiä merkkejä.
Senverran kuitenkin ymmärrän taloudesta ja ahneudesta, että varmasti kylkilevy on ohuinta mahdollista ja riittävä kestävyys luodaan muodoilla ja erilaisilla tukirakennelmilla.
Sitä kommenttia dokumentissa en ymmärtänyt minäkään. Eihän se nyt niin voi olla, että jälki on samanlainen riippumatta siitä kummalla puolella räjähdys tapahtuu.Räjähdys
Nyt vasta tuli silmäiltyä läpi tuo iltalehden juttu ja sieltä osui silmään tälläinen:
Siis mitä? Omaan mututuntumaani ja satojen elokuvien ja youtubevideoiden antamaan ammattilaisuuteeni ei mitenkään sovi tuo, että metalli taipuisi sisäänpäin jos räjähdys tapahtuu sisällä.
Räjähdyshän yleensä tarkoittaa erittäin nopeasti tapahtuvaa kaasujen laajentumista, mikä lähtökohtaisesti työntää tavaraa edellään. Jos laivassa sisällä tapahtuu räjähdys, joka puhkaisee kyljen, tarkoittanee se sitä että kaasut purkautuvat syntyneen aukon kautta laivan ulkopuolelle, mikä taas pitäisi johtaa siihen, että metalli taipuu ulospäin.
9-15mm oli muistaakseni sen kylkilevyn paksuus riippuen kohdasta. Visiirissä vastaavasti 20mm ja alimmat levyt visiirissä 28mm.Kuvista on hankala arvioida kylkilevyjen paksuutta, eikä tuo oikeastaan itselleni muuta kertoisikaan kuin sen, että paksumpi = kestävämpi
Jos nyt yhtään peruskoulun fysiikasta muistan, niin 9 bar paine vastaa 90 000 kg/m² Miten lienee, kestääkö tuollainen 9-15mm teräslevy, mahdollisesti hitsaussauman kohdalla tuollaista voimaa? Varmasti tuossakin lisäjäykkyyttä saadaan aikaiseksi kaarevalla muodolla.9-15mm oli muistaakseni sen kylkilevyn paksuus riippuen kohdasta. Visiirissä vastaavasti 20mm ja alimmat levyt visiirissä 28mm.
- maagisesti kellunut visiiri osuu kylkeen aiheuttaen lommon => muodon tuoma lisäjäykkyys menetetään
Ei mitenkään Korostaisin tuossa sanaa 'maagisesti'. Tuo nyt oli ensimmäinen mieleen tullut skenaario, mitä tässä ketjussa on tarjoiltu ohi tavanomaisten pohjaan/kiveen osumisen.ja miten tämä olisi todennäköisempää kuin osuma merenpohjaan? Ei se mikää tanssilattia ole ja voimat mutulla aateltuna isompia.
edit: onko uponneen laivan ilmataskussa pienempi paine kuin laivan ulkopuolella? Ehkä tyhmä kysymys..
Utö on aika lähellä ja siellä oli linnaketoimintaa silloin ja myös vesikuuntelu. Itse en läväkorvana ollut, mutta eipä ne kyllä aina kovinkaan innokkaasti aina kuunelleet..Snip
Miten lienee Estonian uppoamispaikan kanssa, onko se liittävän lähellä rannikkoa jotta puolustusvoimat olisivat mahdollisesti kuulleet jotakin mielenkiintoista uppoamisiltana vedenalaista kuuntelua suorittaessaan. En ainakaan muista ikinä lukeneeni, että mitään tälläistä olisi tuotu julki.
Tottakai, mut suuresta paine-erosta kyse, jos "imploosiosta" puhutaan. Mitä syvemmälle mennään, nii sitä suuremmaksi myös ilmataskun paine kasvaa (toisaalla myös paine-erokin kasvanee siitä huolimatta)? Se laivan sisällä oleva vesi puristaa sitä kasaan. edit: mut todennäköisesti laivan sisällä paine kasvaa jälkijunassa, joten... noh, kunhan pohdiskelin ja täysin offtopikiaPaineessa ilma painuu kasaan, vesi ei.
Joo, alkaa jo menemään ohi aiheen, mutta jatketaan nyt vielä yhden viestin verran imploosioteoriaa Ymmärtääkseni imploosio tosiaan edelyttäisi, että tämä 'ilmataskuhytti' olisi ehjä ja ovi kiinni ja laivan sisällä oleva vesi ei pääsisi vaikuttamaan hytissä olevaan ilmanpaineeseen, jolloin ulkopuolen ja hytin välillä voisi olla tuo liki 9 bar paine.Tottakai, mut suuresta paine-erosta kyse, jos "imploosiosta" puhutaan. Mitä syvemmälle mennään, nii sitä suuremmaksi myös ilmataskun paine kasvaa (toisaalla myös paine-erokin kasvanee siitä huolimatta)? Se laivan sisällä oleva vesi puristaa sitä kasaan. edit: mut todennäköisesti laivan sisällä paine kasvaa jälkijunassa, joten... noh, kunhan pohdiskelin ja täysin offtopikia
Esimerkiksi täällä on laskureita paine- ja pistekuormitettujen suorakaide- ja ympyrälevyjen suurimman jännityksen laskemiseen:Jos nyt yhtään peruskoulun fysiikasta muistan, niin 9 bar paine vastaa 90 000 kg/m² Miten lienee, kestääkö tuollainen 9-15mm teräslevy, mahdollisesti hitsaussauman kohdalla tuollaista voimaa? Varmasti tuossakin lisäjäykkyyttä saadaan aikaiseksi kaarevalla muodolla.
Monen sattuman summana tuo repeämä jopa voisi olla imploosion aiheuttama.
Minua fiksummat osannee arvoida millaisia voimia tuollainen teräslevy voisi kestää.
- maagisesti kellunut visiiri osuu kylkeen aiheuttaen lommon => muodon tuoma lisäjäykkyys menetetään
- lommon kohdalla on hitsaussauma
- lommon kohdalla olevaan hyttiin on jäänyt ilmatasku
- veden paine painaa lommoa syvemmälle kunnes hitsaussauma pettää ja kylki repeää väkivaltaisesti
Joo, alkaa jo menemään ohi aiheen, mutta jatketaan nyt vielä yhden viestin verran imploosioteoriaa Ymmärtääkseni imploosio tosiaan edelyttäisi, että tämä 'ilmataskuhytti' olisi ehjä ja ovi kiinni ja laivan sisällä oleva vesi ei pääsisi vaikuttamaan hytissä olevaan ilmanpaineeseen, jolloin ulkopuolen ja hytin välillä voisi olla tuo liki 9 bar paine.
Tosin tämän imploosioteorian vesittää (heh) se, että luulisi ylläolevassa tilanteessa esim. hytin oven olevan se paikka joka ensimmäisenä pettää ja sen jälkeen hytissä ilmataskulla tai ilman vaikuttaa sama 9 bar paine kun laivan ulkopuolellakin.
Oikein tulkittu. Pitäisi olla tila jossa kaikki seinät yhtä kestäviä jotta sinne jäisi ilmaa siten loukkuun että paine pysyisi merenpinnan tasolla. Sisäosien seinät heikompia kuin ulkolaita. Tämä siis hyttikannella, alapuolella varmasti tiloja jossa vahvat seinät ympäriinsä.
Ja hytithän on muualla tetyjä valmiita omia lohkoja.. ei rakennettu kintesti laivan runkoonJoo, alkaa jo menemään ohi aiheen, mutta jatketaan nyt vielä yhden viestin verran imploosioteoriaa Ymmärtääkseni imploosio tosiaan edelyttäisi, että tämä 'ilmataskuhytti' olisi ehjä ja ovi kiinni ja laivan sisällä oleva vesi ei pääsisi vaikuttamaan hytissä olevaan ilmanpaineeseen, jolloin ulkopuolen ja hytin välillä voisi olla tuo liki 9 bar paine.
Tosin tämän imploosioteorian vesittää (heh) se, että luulisi ylläolevassa tilanteessa esim. hytin oven olevan se paikka joka ensimmäisenä pettää ja sen jälkeen hytissä ilmataskulla tai ilman vaikuttaa sama 9 bar paine kun laivan ulkopuolellakin.
Mua taas vähän huvitti se Rockwater-tyyppien päivittely. Se ei ollut niille annettu tehtävä vaan ruumiiden mahdollinen nosto olisi ollut oma juttunsa.Eniten ihmetyttää se, että rockwaterin tyyppejä kiellettiin tuomasta ruumiita ylös, vaikka sille ei olisi ollut mitään estettä. Syynä se että olisi ollut vaarallista. Silti ne siellä jo oli.
Toisekseen se, että heitä ohjailtiin tasan tarkkaan minne sukeltavat.
Ja mikä älynväläys oli se idea et ois betonilla vuorattu koko laiva...
Sukeltaja totesi, että olisivat saaneet ruumiit ylös "muutamassa tunnissa". Taisi olla hiukan Lapin lisää.Mua taas vähän huvitti se Rockwater-tyyppien päivittely. Se ei ollut niille annettu tehtävä vaan ruumiiden mahdollinen nosto olisi ollut oma juttunsa.
Onhan se nyt muutenkin selvä heitä tilaaja / maksaja saakin ohjailla. Heillehän se olisi sopinut alkaa urakkapalkalla nosteluprojektiin.
Sukeltaja totesi, että olisivat saaneet ruumiit ylös "muutamassa tunnissa". Taisi olla hiukan Lapin lisää.
Tarkoitti siinä haastattelussa näitä silloisten sukellusten aikana löytyneitä, eli yhteensä 125 rekisteröityä ruumista. Muita olisi toki löytynyt musita tiloista, jos niitä olisi alettu etsimään.Todellakin lapin lisää ja urakalla. Montakohan ruumista siellä vielä oli? Eivätkö he puhuneet reilusta sadasta jotka olivat rekisteröity? Se on jo varmaan reilun kuukauden urakka ottaen huomioon että osa oli jo vähän huonossa hapessa ja sukeltajilla on myös tietyt maksimi pohja-ajat. Sitten siihen ne loput 200-400 kpl jotka pitää kaivaa esille lukittuneiden hyttien ja liikkuneen romun seasta. Iso urakka ja ei ihan muutaman sukeltajan homma.
Oletan ruumiideen määrän sen mukaan että paatista on huuhtounut porukkaa jonnekin myös jonkin verran.
Tarkoitti siinä haastattelussa näitä silloisten sukellusten aikana löytyneitä, eli yhteensä 125 rekisteröityä ruumista. Muita olisi toki löytynyt musita tiloista, jos niitä olisi alettu etsimään.
"Muutama tunti" oli tietenkin tarpeetonta vähättelyä, joka osaltaan asettaa dokumentin tekijöiden motiivit kyseenalaiseen valoon, kun on kaivettu taas yksi tuollainen maalaisjärkeäkin vastaan sotiva kommentti ja päätetty jättää se lopulliseen materiaaliin. Tällainen journalismi ahdistaa ihan yhtä paljon kuin kaikki epämääräinen häröily viranomaisten toimesta.
Tuli katsottua dokkari loppuun pari päivää sitten ja raapustelen tässä vähän omia ajatuksia ennenkuin suuntaan hiljalleen kohti muita keskusteluja.
Sarja ei mun omaa kuvaa turmasta mitenkään muuta. Aika perinteistä draamankerrontaa mitä tuonlaisista tuotannoista voisi odottaa. Otetaan pari turmasta järkyttynyttä selviytyjää, rakennettaan "mysteeriä" aiheen ympärille, esitetään joku vaihtoehtoinen tapahtumien kulku (jotka kaikki tähtäävät johonkin laajempaan salaliittoon), perään joku asiaa tukeva haastattelu (suurimmaksi osaksi muilta selviytyjiltä tai joltain nevahööd random foliohattutoimittajalta). Ohitetaan kaikki todennäköisemmät vaihtoehdot ja kymmenet (tai jopa sadat) silminnäkijähavainnot jotka eivät tue dokkarin näkökantaa.
Esimerkiksi: silminnäkijähavaintojen mukaan (loppuraportti & dokumentti) keularampista on joko tulvinut paljon vettä tai hyvin vähän ollenkaan. Ja eri kellonaikoihin. Vettä on ollut alakansilla aikaisin tai sitten ei ole. Myös raportissa on todettu että osa todistajista on muuttanut kertomustaan joka kerta kun heitä on kuulusteltu (joitakin lähemmäs 10 kertaa). Joko kellonajat tai havainnot, joskus kummatkin. Voin vain kuvitella turmatutkijoiden haasteen kasatessaan johdonmukaista tapahtumakulkua. On myös hyvinkin mahdollista että todistajien valehtelua tai kaunistelua on tapahtunut esimerkiksi lastin kiinnityksen suhteen.
Raportti on kokonaisuus jossa on laadittu oletettu tapahtumakulku koostuen monesta osuudesta. X -> Y -> Z -> jne. ja läjä näitä osuuksia tukevia tutkimuksia, havaintoja ja todisteita. Sen on luonut kaksi suhteellisen epäkorruptoitunutta pohjoismaata yhdessä Viron kanssa kolmen (?) vuoden ajan. Sitä on ruotinut pari Ruotsin hallitusta monen ministerin ja työryhmän kautta. Vaikka nyt jostain ihmeen syystä lopulta todettaisiin että laiva upposi toisesta syystä, luulen että turmatutkimus tehtiin vilpittömästi.
Jos nyt todetaan että aluksen kyljessä on reikä, yksittäisen henkilön näkemä valkoinen kohde vedessä (fiksu värivalinta salaiselle sukellusveneelle), silminnäkijähavaintojen pienet ristiriidat ja sotilasmateriaalilastit eivät riitä selittämään salaliittoa. Pitäisi aloittaa todennäköisemmästä syystä, eli onko se reikä tullut rungon alla olevan objektin/merenpohjan takia vai esimerkiksi rungon vääntymisen aiheuttamasta murtumasta. ROV-videossa näkyvän materiaalin perusteella maallikon on vaikea tätä hahmoittaa. Dokumentin tuottajan kaverin tekemä 3D-malli ei mene kategoriaan fakta. Rockwater-edustaja sanoi dokumentissa että runko oli keulaa lukuunottamatta täydellisessä kunnossa. Samassa dokumentissa annetaan uskoa että rungossa on reikä joka aiheutti osittain uppoamisen. Dokumentissa Rockwaterin rivisukeltajan mielipide ruumiiden nostosta on tärkeä mutta lausunto rungon täydellisestä kunnosta jätetään huomioimatta täysin. Nämä asiat nakertavat uskottavuutta. Joku herätyskello oli tippunut lattiaan pysähtyen, osoittaen aukottomasti että siihen kellonaikaan tapahtui jotain. Mitä jos kellon aika oli väärin tai eri aikavyöhykkeessä. Eikä mainittu kovaa merenkäyntiä joka esimerkiksi dokumentissa esitetyn haastattelun perusteella teki baarituolin päällä istumisesta mahdotonta. Ehkä kello tippui pöydältä jo ihan tämän takia? Välillä vedetään niiiin rajuja yhteyksiä että naurattaa.
Ruumiiden nosto ei myöskään ole mikään helppo päätös. Osa omaisista halusivat sitä, osa ei. Siihen menisi aikaa ja rahaa. Joku sukeltaja olisi voinut loukkaantua tai kuolla. Olisivat saaneet ehkä parisataa ruumista ylös. Missä vaiheessa laitetaan pillit pussiin, viikon, kahden tai vuoden kuluttua? Entäs se valitus ja itku kun lopettavat ruumiiden noston ennen kuin kaikki on löydetty? Eikö muutenkin isot laivahylyt jätetä suht rauhaan, vaikka toki Estonia-turma oli kokoluokaltaan moderniin aikaan uniikki. Ei nämä oikeasti ole helppoja päätöksiä. Lisää päälle ruotsalaispoliitikkojen sanomiset ja sanomisten perumiset, isot eettiset komiteat jossa vedetään ruotsalaisittain pitkiä kaffemööttejä hakien konsensusta. Ei ihme että osaa omaisista/selviytyjistä vituttaa. Varmasti tämä olisi paremmin voitu tehdä, ehkä jopa laivanhylyn nostaminen olisi ollut näin jälkikäteen katsottuna fiksua. Jos laitan pienen foliohatun päähän niin voidaan spekuloida siitä että ehkä laivassa oli jotain salaista, vaikka se ei aiheuttanut itse uppoamista?
Hylyn peittämisestäkin tehtiin iso numero dokkarissa vaikka sitä ei lopulta mitenkään viety loppuun valitusten takia. Vahvistaa kuvaa siitä että vaikeita päätöksiä tehtiin ja osa meni metsään.
Mun puolesta voisivat hyvinkin tehdä jonkun lisätutkimuksen tuosta reiästä, ja uskoisin tälle löytyvän joku selitys joka ei invalidoi koko uppoamistutkimusta.
Samoja ajatuksia. Korostaisin itse vielä tuota ruotsalaista mentaliteettia joka on syntynyt drmokraattisessa ja turvallisessa maassa, joka ei ole sotinut ja missä ei ole ollut vakavia onnettomuuksia tai luonnonmullistuksia. Kun tällaisessa yhteiskunnassa elänyt joutuu kokemaan tuollaisen onnettomuuden, on helpompi psyykeelle alkaa etsiä ratkaisuja salaliittoteorioista, kuin hyväksyä se, että maailma on oikeasti arvaamaton ja joskus turvaton paikka
Tähän kun peilaa, ei ole ihme että ruotsalaisittain nimitetään eettinen komitea pohtimaan hylyn nostoa ja kansallinen trauma aiheutti älytöntä soutamista ja huopaamista hylyn käsittelyn suhteen.
Minä kyllä tulkitsin tuon niin, että ne ruumiit jotka siinä sukelluksen aikana kohtasivat, niin ei olisi ollut iso lisätyö ne tuoda pinnalle.Todellakin lapin lisää ja urakalla. Montakohan ruumista siellä vielä oli? Eivätkö he puhuneet reilusta sadasta jotka olivat rekisteröity? Se on jo varmaan reilun kuukauden urakka ottaen huomioon että osa oli jo vähän huonossa hapessa ja sukeltajilla on myös tietyt maksimi pohja-ajat. Sitten siihen ne loput 200-400 kpl jotka pitää kaivaa esille lukittuneiden hyttien ja liikkuneen romun seasta. Iso urakka ja ei ihan muutaman sukeltajan homma.
Oletan ruumiideen määrän sen mukaan että paatista on huuhtounut porukkaa jonnekin myös jonkin verran.
Saahan sitä sanoa haastattelussa mitä haluaa ja katsoja saa tulkita mitä haluaa, mutta ei se pelkästään sillä todeksi muutu.Minä kyllä tulkitsin tuon niin, että ne ruumiit jotka siinä sukelluksen aikana kohtasivat, niin ei olisi ollut iso lisätyö ne tuoda pinnalle.
AIS Type | Passenger ship |
Flag | Finland |
Destination | SEA TRIAL TURKU |
ETA | Sep 15, 10:31 |
IMO / MMSI | 9837444 / 230989440 |
Callsign | OI4754 |
Length / Beam | 337 / 58 m |
Current draught | 8.4 m |
Course / Speed | 219.8° / 2.4 kn |
Coordinates | 58.99482 N/20.28798 E |
Status | Drifting |
Position received | 1 min ago i |
free photo hosting
Joku pyörittänyt lähipäivinä uudella risteilijäaluksella rinksaa Estonian uppoamispaikalla yli 24h ajan, normaalitouhua? Varmaan sais kaikuluotaimilla jo melko HD-pohjakarttaa tuolta, oisko käyny testailemassa...
MARDI GRAS, Passenger (Cruise) Ship - Details and current position - IMO 9837444 - VesselFinder
Vessel MARDI GRAS (IMO 9837444, MMSI 311001049) is a Passenger (Cruise) Ship built in 2020 and currently sailing under the flag of Bahamas.www.vesselfinder.com
AIS Type Passenger ship Flag Finland Destination SEA TRIAL TURKU ETA Sep 15, 10:31 IMO / MMSI 9837444 / 230989440 Callsign OI4754 Length / Beam 337 / 58 m Current draught 8.4 m Course / Speed 219.8° / 2.4 kn Coordinates 58.99482 N/20.28798 E Status Drifting Position received 1 min ago i
Tämä nyt olisi tälläinen perisuomalainen mielummin kaikki kärsii tyylinen ratkaisu. Ei siinä kyllä silti mitään eettistä ongelmaa ole, että tuodaan edes ne mitä helposti saadaan.Saahan sitä sanoa haastattelussa mitä haluaa ja katsoja saa tulkita mitä haluaa, mutta ei se pelkästään sillä todeksi muutu.
Fakta kuitenkin on, että tuollainen sukellus pitää suunnitella etukäteen. Ei se niin mene, että aletaan työntämään eteen tulevia ruumiita ikkunoista ulos ja sanotaan että otakaa koppi ja laittakaa pussiin. Ja tosiaan aiemminkin oli puhetta siitä eettisestä puolesta siltä osin, että miten selitetään niille puuttumaan jäävien uhrien omaisille, että ei meillä ollut aikaa, kiinnostusta eikä rahaa alkaa kahlaamaan kaikkia paikkoja läpi, joten nostettiin vain ne kalmot mitä tuli vastaan muiden hommien yhteydessä.
Tämän sanottuakin, ihmettelen miksi koko paatin betonoinnista keskustelu oli alkuvaiheessa ok, mutta ruumiiden nostaminen ei. Does not compute.
Kannattaa lukaista tuo Rockwaterin sukellusraportti läpi.Tämä nyt olisi tälläinen perisuomalainen mielummin kaikki kärsii tyylinen ratkaisu. Ei siinä kyllä silti mitään eettistä ongelmaa ole, että tuodaan edes ne mitä helposti saadaan.
Huvittavama sivuhuomiona suomen viranomiset taas loistivat tässäkin. Antoivat Rockwaterille väärät koordinaatit hylyn sijainnista, noin 2000m todellisesta.
Hmm. Tahallaan?Suomen viranomaiset toimitti vain Ruotsin viranomaisten antamat koordinaatit eteenpäin ja nämä antoivat aluksi ne kaikille väärin.
IMO kartoittivat vähän ruumiiden kuntoa ja tunnistettavuutta nostokeskuisteluita vartenSe kyllä itseäkin ihmetytti, että toisaalta piti olla niin pirun varovainen ruumiita kohtaan, mutta sitten kuitenkin julkaistulla videolla sukelluksen johtaja pyysi murtautumaan hytteihin ja kääntämään ruumiin pään niin, että kasvot näkyi kunnolla kameraan. Ihan kuin olisi jotain tiettyä henkilöä etsitty.
Todellakin lapin lisää ja urakalla. Montakohan ruumista siellä vielä oli? Eivätkö he puhuneet reilusta sadasta jotka olivat rekisteröity? Se on jo varmaan reilun kuukauden urakka ottaen huomioon että osa oli jo vähän huonossa hapessa ja sukeltajilla on myös tietyt maksimi pohja-ajat. Sitten siihen ne loput 200-400 kpl jotka pitää kaivaa esille lukittuneiden hyttien ja liikkuneen romun seasta. Iso urakka ja ei ihan muutaman sukeltajan homma.
Oletan ruumiideen määrän sen mukaan että paatista on huuhtounut porukkaa jonnekin myös jonkin verran.
Tai sitten se puhui ajasta per ruumis.
Noi offarisukeltajat on paineistettu koko työkeikan ajaksi siihen pohjapaineeseen, joten pohja-aika ei periaatteessa ole rajoitettu mihinkään muuhun kuin se kuinka pitkään ylipäänsä jaksaa painaa syömättä ja lepäämättä (kuseminen ja juominen ymmärtääkseni noissa kamoissa onnistuu), mutta jo ihan perus liikkuminen noissa raskassukelluskamoissa on hidasta, saati sitten kyljellään olevassa hiton isossa hylyssä jossa kaikki paikat on täynnä romua. Jo se ensimmäinen vaihe ruumiin luo päästyä missä pitää hanskat kädessä kaivaa ruumispussi esiin, pujotella "painottomassa" tilassa se ruumis varovasti sinne pussiin (ettei siitä irtoa mitään), sitten pujotella sen säkin kanssa ulos laivasta nostokorille, kiinnittää ruumis huolella koriin ja lähteä hakemaan seuraavaa. En tiedä miten kovia kaiffareita nuo Rockwaterin kaverit on, mutta oman (rec) sukelluskokemuksen perusteella sanoisin että pussitukseen ja nostoon voisi mennä 15-30 min vaikka se olisi avovedessä.
Kun tehtiin tutkimussukellusta, se raatojen tuonti "samalla" ei kyllä mitenkään onnistu, ei niitä voi mihinkään taskuun sulloa. Ja työ on kelirajoitteista, joulukuussa itämeri on kohtalaisen ikävä paikka, joten jos on tietyt hommat mitä siellä pitää hoitaa, ne tehdään eikä tusata muuta. Aina on riski että seuraavan kerran mennään veteen vasta parin viikon päästä.
Tätäkään ei virallisessa raportissa mainita, en tiennyt tästä ja ei taida tietää moni muukaan:
Secret Modification Works in January 1994 on M/S Estonia!
Se uusi reikä on aika lähellä tätä vakaajaa
Ehkä menee taas off-topicin puolelle mutta tuota sivustoa tässä ketjussa tullut esiin muutaman kerran jo. Jos menet päävalikkoon homesta ja katsot mitä muuta kaverit sepittää niin aika vahvat lääkkeet täytyy olla. Varmasti luotettava lähde kaikessa!
Pahoittelut jos kysyn jo monesti(oletan) kysyttyä asiaa(muutaman sivun sieltä täältä lukenu), mutta olisko tuo reikä voinut syntyä pohjaan osuessaan? En nyt jaksanu alkaa kahlaamaan koko ketjua.
Ei tarvi paljoa kahlata. edit: mutta kyllä, todennäköisin syy. Ei ole silmiini todennäköisempää syytä ehdotettu.
Kunhan nyt joku käy robotilla tai itse kuvaamassa paikat, jotta onko se pohja minkälainen. Sitä odotellessa kaikki muu on spekulointia.
Varmaan harmittaa Onnettomuustutkintakeskusessa että se pirun Estonia sattui uppoamaan kansainvälisille vesille. Nyt meillä on edes mahdollisuus saada joskus tietää mitä tässä salaillaan ja mikä kuvio tässä on taustalla.
Oma veikkaus on että Estonialla kuljetettiin sotakalustoa ja sen takia upposi, joko vahingossa tai tahallaan. 852 ihmistä kuoli kun siviilialuksella kuljetettiin sotakalustoa salaa. Ei oo ihme että halutaan syöttää tuo keulaporttiteoria meille kurkusta alas.
Kuten jo mainittu, miksi koko laiva olisi valettu betoniin parin panssarimaasturin takia? Retorinen kysymys, ei tarvi turhaan vastata.Ahaa, no mikä on todennäköisempää? Räjähteistä jää jälki. Toi reikä on vaa kohudokkarin aiheuttama haloo, tiesivät siitä kyllä tasan tarkkaan ja sen ympärille tekivätki koko dokkarin. Se vaa, etteivät viittineet oikeasti kertoa mitään muuta ku puhua "mysteeristä" ja "mullistavasta löydöstä".
edit: ja kuten jo mainittu, "sotakalusteiden" vientiä ei pahemmin piiloteltu. Miksi jonku parin panssarimaasturin takia olis laiva upotutettu? Mitää tankkeja tai isoja ohjuksia ei käsittääkseni lastattu. Joillaki menee pikkuisen liian kovilla kierroksilla tarinat. Jos olis jotain niin tärkeää ollut, niin tuskin noin näkyvästi liikuteltais..