Estonian onnettomuus/uppoaminen

Olen samaa mieltä, että ne olisi pitänyt kohtuullisissa määrin nostaa, mutta kannattaa silti lukea ketjun aiemmat viestit aiheesta, niin ei tartte käydä läpi samaa taas uudestaan. Ei ole ihan simppeliä tai halpaa sukellella noissa syvyyksissä ja nostaa ruumiita ylös, sanoivat Rockwaterin sedät mitä tahansa.
No ne tekee sitä ammatikseen ja olivat siellä jo ja siirteli ruumiita. Rahaa tohon sekoiluun on mennyt muutenkin, joten ei se syy ole.
 
Sarja ei mun omaa kuvaa turmasta mitenkään muuta. Aika perinteistä draamankerrontaa mitä tuonlaisista tuotannoista voisi odottaa. Otetaan pari turmasta järkyttynyttä selviytyjää, rakennettaan "mysteeriä" aiheen ympärille, esitetään joku vaihtoehtoinen tapahtumien kulku (jotka kaikki tähtäävät johonkin laajempaan salaliittoon), perään joku asiaa tukeva haastattelu (suurimmaksi osaksi muilta selviytyjiltä tai joltain nevahööd random foliohattutoimittajalta). Ohitetaan kaikki todennäköisemmät vaihtoehdot ja kymmenet (tai jopa sadat) silminnäkijähavainnot jotka eivät tue dokkarin näkökantaa.
Juuri tämä on se mikä näissä dokumentessa tökkii eniten. Ei voi millään tasolla luottaa tutkivaan journalismiin, jos tällainen sarja tehdään siitä lähtökohdasta, että tarkoituksellisesti etsitään ja esitetään tiettyä ennalta valittua näkökulmaa. Suurin osa dokumentin haastatelluista oli jo ensivilkaisulla sellaisia heppuja, joilta en ostaisi käytettyä autoa, saati tarinaa Estonian kohtalosta.

Tästä huolimatta tämän kokonaisuuden ympärillä on aivan liikaa epämääräisyyksiä, joista osa on myönnetty myös viranomaisten toimesta. Se on se mikä tässä jurppii ja minkä vuoksi ainakin minä haluaisin saada selvyyden tapahtumiin kokonaisuudessaan ennen ja jälkeen uppoamisen. En usko että se tulee koskaan muuttumaan nykyistä kummemmaksi, mutta saahan sitä toivoa.

Jos nyt todetaan että aluksen kyljessä on reikä, yksittäisen henkilön näkemä valkoinen kohde vedessä (fiksu värivalinta salaiselle sukellusveneelle),
Eiköhän se valkoinen sukellusvene ollut se vasemman puolen kohollaan oleva vakaaja, kuten se oli raportissakin muistaakseni mainittu. Dokumentintekijät vaan vetelivät siinä mutkia suoriksi ja vissiin laittoivat vähän sanoja haastateltavankin suuhun. Se heppu oli sitä mieltä, ettei hänen sanomisia oltu huomioitu raportissa, mutta kyllä se käsittääkseni noilta osin oli siellä mainittu ilman sitä sukellusvene-mutuilua. Ei sen raportin ole tarkoitus olla mikään täydellinen sanasta sanaan -transkripti kuitenkaan.

Pitäisi aloittaa todennäköisemmästä syystä, eli onko se reikä tullut rungon alla olevan objektin/merenpohjan takia vai esimerkiksi rungon vääntymisen aiheuttamasta murtumasta.
Todennäköisesti vähän molemmista. Siihen pitäisi vaan löytää jotain muutakin lihaa luiden ympärille, kuin hätäisesti keltaiselle lehdistölle heitetty "ei kiinnostanut tutkia", tai "mitä väliä".

Joku herätyskello oli tippunut lattiaan pysähtyen, osoittaen aukottomasti että siihen kellonaikaan tapahtui jotain. Mitä jos kellon aika oli väärin tai eri aikavyöhykkeessä.
Se oli hassu huomio, mutta se ei tainnut olla ristiriidassa tutkimusraportin aikojen kanssa, joten ei varmaankaan ole olennaista?

Jos laitan pienen foliohatun päähän niin voidaan spekuloida siitä että ehkä laivassa oli jotain salaista, vaikka se ei aiheuttanut itse uppoamista?
Tuo lienee se mikä suurinta osaa mietityttää, kun ajattelee kuinka paljon kaikkea muuta epämääräisyyttä tämän tapahtuman ympärillä on niistä materiaalien tuhoamisista lähtien.

Mun puolesta voisivat hyvinkin tehdä jonkun lisätutkimuksen tuosta reiästä, ja uskoisin tälle löytyvän joku selitys joka ei invalidoi koko uppoamistutkimusta.
Nonni, mehän ollaan lopulta kaikki täällä suunnilleen samalla sivulla? :D
 
Se oli hassu huomio, mutta se ei tainnut olla ristiriidassa tutkimusraportin aikojen kanssa, joten ei varmaankaan ole olennaista?
Muistaakseni konteksti tässä oli se että kello 12 (ei kello 1) tapahtui jotain, joka oli heidän mukaansa "räikeästi" virallista totuutta vastaan. Ja kellon pysähtyminen oli todiste tästä.
 
Riippuu mihin kohtaa sukellusvenettä pommi vaikuttaa. Sehän on käytännössä ohutseinämäinen putki. Pommin räjähtäessä sivulla, putki menee ruttuun. Mutta keula on taas vahvempi ja se putkimainen rakenne kestää sinne päähän tulevaa osumaa huomattavasti paremmin. Toki ei noilla yleensä huvikseen törmäillä, muttei venäläisistä ikinä tiedä. :D
Eikö räjähdys silti jätä ihan omat jäljet jotka olisi nähtävissä ?
 
Muistaakseni konteksti tässä oli se että kello 12 (ei kello 1) tapahtui jotain, joka oli heidän mukaansa "räikeästi" virallista totuutta vastaan. Ja kellon pysähtyminen oli todiste tästä.
Niin, se yksi heppu sanoi että laiva hänen kellonsa putosi lattialle klo 00:02 Ruotsin aikaa (eri aikavyöhykkeen vuoksi klo 01:02 raportissa). Siitä ei ottanut oikein selvää, että putosiko kello kallistuksen vuoksi vai mahdolliseen isoon aaltoon törmäämisen vuoksi.

Onnettomuustutkintakeskuksen raportin mukaan ensimmäinen metallinen kolaus keulassa rekisteröitiin noin klo 00:55. Seuraavaksi on raportoitu keulavisiirin saranoiden pettäminen noin klo 01:00 ja visiirin putoaminen noin klo 01:15, josta muutaman minuutin sisällä kallistus ja pääkoneiden pysähtyminen klo 01:20. 40 asteen kallistuma noin klo 01:25, jolloin myös päägeneraattorit pysähtyivät. Klo. 01:35 kallistuma oli jo 80 astetta ja 01:50 Estonia katosi tutkasta.

Ero havainnoissa on kokolailla merkityksetön, eikä kerro mitään senkään vuoksi, että ensinnäkin laiva keinui melkoisissa aalloissa jo sitä ennen (matkustajat voivat pahoin aaltojen vuoksi) ja toisekseen oliko se kello edes oikeassa? Sekin jäi epäselväksi mistä todisteena esitelty valokuva (alla) oli peräisin, vai oliko se rekenstruktiota? Päättikö tyyppi oikeasti ottaa kellostaan kuvan ihan vaan varmuuden vuoksi, kun piruparka meni ja putosi lattialle laivan keinuessa, vai kantoiko hän kellon mukaan kotiinsa? No, oli miten oli tuo todistajien kokeman ja raportissa mainittujen tapahtumien aikajanojen muutaman minuutin ero on mielestäni merkityksetön, kun ottaa huomioon matkustajien trauman ja sitä myötä muistikuvissa olevat mahdolliset epämääräisyydet.

Dokumentissa esitettiin epäilyjä myös siitä, että eikö matkustajiin luotettu, kun kaikkia ei kuultu samalla tavalla. :D

Kuten oli jo aiemmin puhetta, ei tuo dokumentti ole todellakaan mikään totuuden torvi, mutta se tuo silti esille vuosikausia vellottuja seikkoja, jotka kaipaavat tarkempaa selontekoa.

1601673794666.png


Raportista sivulta 70:
Eräs todistaja, joka myös makasi merisairaana vuoteessa, kuunteli ääniä. Hän nukahti silloin tällöin, mutta iskut herättivät hänet. Äkkiä hän heräsi, kun kuului isku ja alus keinahti voimakkaasti 3–5 kertaa. Sitten kuuluneen voimakkaan iskun jälkeen hän kuuli kaksi tai kolme voimakasta raapivaa ääntä muutaman sekunnin välein. Alus kallistui ja esineet putoilivat pöydältä lattialle. Alus kallistui uudelleen ja irtaimet esineet liukuivat kohti hytin ovea. Viimeisen kallistuman jälkeen alus jäi oikealle kallistuneeseen asentoon, ja hän lähti nopeasti hytistä. Hän otti mukaan herätyskellonsa, joka oli pysähtynyt klo 01.02.
 
Muistatko @Kautium mitä dokkarissa haettiin takaa tuossa osuudessa? Muistaakseni sen piti jotenkin puhua jotain vastaan, mutta viestisi perusteella se lähinnä tukee raportin havaintoja?
 
Kyllä ne sitä aikaeroa väittävät, mutta aika heikoilla jäillä ovat -->

1601676960648.png


1601677036239.png

Joo, heh. Jos kello oli pysähtynyt, niin mistäs silminnäkijä tietää, että se pysähty just sillä minuutilla eikä vaikkapa varttia aiemmin? Vai oliko siitä tippuessa paristot lentäny vai täh?
 
Joo, heh. Jos kello oli pysähtynyt, niin mistäs silminnäkijä tietää, että se pysähty just sillä minuutilla eikä vaikkapa varttia aiemmin? Vai oliko siitä tippuessa paristot lentäny vai täh?

Niihän se mies kertoi, että kellosta irtosi patteri sen pudotessa lattialle tms. Hieman tietysti ihmeetyttää kellon kuvaaminen, luulisi siinä muuta toimintaa enemmänkin ajatelleen kun kuvailla pysähtynyttä kelloa vai oliko sitten roudaillut kellon mukanaan koko pelastusreissun ajan.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs tämä vauriokohdan tuntumassa näkyvä pyöreä reikä mahtaa olla, liittyykö vakaajan vai?

Capture.JPG
 
Tuohon aikaeroon on tarjottu selitykseksi konevalvomon noin 15 minuuttia edistävää kelloa. Käsittääkseni aikajanaa tehtäessä on nimenomaan painotettu konevalvomoa ja erityisesti konemestarin havaintoja. Havainnot eivät varsinaisesti ole ristiriidassa muiden kanssa, mutta ajat poikkeavat merkittävästi.
 
Kiitos kiintoisasta keskustelusta ja keskustelun pitämisestä yllä!

Onnettomuusraportissa mainitaan että alhaalta ylös nousseet matkustajat näkivät miten autokannen ovien välistä suihkuaa vettä. Mistään ei varmaan voi tietää etteikö joku torspo hädissään ole aukonut noita ovia tai muita alakerran vesitiiviitä rakenteita? Ikuisesti se ei saletisti kellu ylösalaisin.
 
Kiitos kiintoisasta keskustelusta ja keskustelun pitämisestä yllä!

Onnettomuusraportissa mainitaan että alhaalta ylös nousseet matkustajat näkivät miten autokannen ovien välistä suihkuaa vettä. Mistään ei varmaan voi tietää etteikö joku torspo hädissään ole aukonut noita ovia tai muita alakerran vesitiiviitä rakenteita? Ikuisesti se ei saletisti kellu ylösalaisin.

Tuo on itse asiassa hyvä pointti. Siinä vaiheessa, kun vettä on alhaalla ollut jo enemmän, ei sieltä enää olet todistajia ylös tullut. Ja tosiaan autokannelta rappukäytäviin johtavat eivät olleet vesitiiviitä.
 
Räjähdys
Nyt vasta tuli silmäiltyä läpi tuo iltalehden juttu ja sieltä osui silmään tälläinen:
Seuraavaksi oman lausuntonsa antaa Norjan merivoimien komentajakapteeni Frank Børresen.
– Tämä muistuttaa kuvia tunnetuista räjähdyksistä. Metalli on aina taipunut ulkoa sisälle päin. Myös silloin, kun räjähdys on tapahtunut aluksen sisällä.
– En sulkisi räjähdyksen mahdollisuutta pois. Pidän sitä kuitenkin hyvin epätodennäköisenä, Børresen toteaa, sillä maalipinnassa ei näy räjähdyksen tyypillisiä merkkejä.
Siis mitä? Omaan mututuntumaani ja satojen elokuvien ja youtubevideoiden antamaan ammattilaisuuteeni ei mitenkään sovi tuo, että metalli taipuisi sisäänpäin jos räjähdys tapahtuu sisällä.

Räjähdyshän yleensä tarkoittaa erittäin nopeasti tapahtuvaa kaasujen laajentumista, mikä lähtökohtaisesti työntää tavaraa edellään. Jos laivassa sisällä tapahtuu räjähdys, joka puhkaisee kyljen, tarkoittanee se sitä että kaasut purkautuvat syntyneen aukon kautta laivan ulkopuolelle, mikä taas pitäisi johtaa siihen, että metalli taipuu ulospäin.

Imploosio
En ole ketjussa huomannut, että kukaan olisi tarjonnut aukon syntyteoriaksi imploosiota. Jos aiempiin kuvapostauksiin on luottamista, niin kyljen reikähän sijaitsee osin hytin, osin autokannen kohdalla. Jos kyseiseen hyttiin olisi upotessa jäänyt ilmatasku, niin voisiko pohjassa oleva n. 9 bar paine saada imploosion kautta aikaiseksi sen, että kylki repeää ?

Kuvista on hankala arvioida kylkilevyjen paksuutta, eikä tuo oikeastaan itselleni muuta kertoisikaan kuin sen, että paksumpi = kestävämpi :)

Senverran kuitenkin ymmärrän taloudesta ja ahneudesta, että varmasti kylkilevy on ohuinta mahdollista ja riittävä kestävyys luodaan muodoilla ja erilaisilla tukirakennelmilla.

Jotenkin omaan mutuun tuo 9 bar paine ei tunnu riittävän isolta, mutta mistä sitä tietää.


Aiheeseen liittyen youtube tarjosi tälläistä videota, jossa kaveri tohkeissan analysoi äänitallennetta jossa kuuluu laivan upotessaan aiheuttamia imploosioääniä.




Ja tästä päästäänkin aasinsillalla siihen, että muistan jokus kuulleeni Tornihuhua™ siitä kuinka joku noheva kultakorva-sotamies sai kuntsarin siitä hyvästä, että rannikolla vedenalaista kuuntelua suorittaessaan huomasi jonkun Viking/Silja autolautan potkurista oudon sivuäänen, mikä raportoitiin eteenpäin ja jälkikäteen tuli kovasti kiitosta, kun tarkastuksessa tämän ansiosta löydetiin joku laakeri/akselivika.

Miten lienee Estonian uppoamispaikan kanssa, onko se liittävän lähellä rannikkoa jotta puolustusvoimat olisivat mahdollisesti kuulleet jotakin mielenkiintoista uppoamisiltana vedenalaista kuuntelua suorittaessaan. En ainakaan muista ikinä lukeneeni, että mitään tälläistä olisi tuotu julki.
 
Senverran kuitenkin ymmärrän taloudesta ja ahneudesta, että varmasti kylkilevy on ohuinta mahdollista ja riittävä kestävyys luodaan muodoilla ja erilaisilla tukirakennelmilla.

Tästäkin syystä voi tollaista lommoa/repeämää tulla, jos laiva taipuu upotessaan (tukirakenteet pitää, kuori ei), eikä välttämättä suorasta iskusta/voimasta ko. kohtaan.
 
Räjähdys
Nyt vasta tuli silmäiltyä läpi tuo iltalehden juttu ja sieltä osui silmään tälläinen:

Siis mitä? Omaan mututuntumaani ja satojen elokuvien ja youtubevideoiden antamaan ammattilaisuuteeni ei mitenkään sovi tuo, että metalli taipuisi sisäänpäin jos räjähdys tapahtuu sisällä.

Räjähdyshän yleensä tarkoittaa erittäin nopeasti tapahtuvaa kaasujen laajentumista, mikä lähtökohtaisesti työntää tavaraa edellään. Jos laivassa sisällä tapahtuu räjähdys, joka puhkaisee kyljen, tarkoittanee se sitä että kaasut purkautuvat syntyneen aukon kautta laivan ulkopuolelle, mikä taas pitäisi johtaa siihen, että metalli taipuu ulospäin.
Sitä kommenttia dokumentissa en ymmärtänyt minäkään. Eihän se nyt niin voi olla, että jälki on samanlainen riippumatta siitä kummalla puolella räjähdys tapahtuu.

Eikä tuossa kohdassa ole muutenkaan mitään sellaisia jälkiä, että se olisi aiheutunut mistään räjähdyksestä.
Kuvista on hankala arvioida kylkilevyjen paksuutta, eikä tuo oikeastaan itselleni muuta kertoisikaan kuin sen, että paksumpi = kestävämpi :)
9-15mm oli muistaakseni sen kylkilevyn paksuus riippuen kohdasta. Visiirissä vastaavasti 20mm ja alimmat levyt visiirissä 28mm.
 
Ihmettelin itsekin sitä kommenttia, mutta aloin ajattelemaan onko räjähdys vedessä eri tyyppinen kuin ilmassa. Toisaalta jos tuo norjalainen ukko palturia puhui niin pitäisi kohta muiden räjähdeasiantuntijoiden tuohon puuttua ja tuoda asia esille. :zoom:
 
9-15mm oli muistaakseni sen kylkilevyn paksuus riippuen kohdasta. Visiirissä vastaavasti 20mm ja alimmat levyt visiirissä 28mm.
Jos nyt yhtään peruskoulun fysiikasta muistan, niin 9 bar paine vastaa 90 000 kg/m² Miten lienee, kestääkö tuollainen 9-15mm teräslevy, mahdollisesti hitsaussauman kohdalla tuollaista voimaa? Varmasti tuossakin lisäjäykkyyttä saadaan aikaiseksi kaarevalla muodolla.

Monen sattuman summana tuo repeämä jopa voisi olla imploosion aiheuttama.
  • maagisesti kellunut visiiri osuu kylkeen aiheuttaen lommon => muodon tuoma lisäjäykkyys menetetään
  • lommon kohdalla on hitsaussauma
  • lommon kohdalla olevaan hyttiin on jäänyt ilmatasku
  • veden paine painaa lommoa syvemmälle kunnes hitsaussauma pettää ja kylki repeää väkivaltaisesti
Minua fiksummat osannee arvoida millaisia voimia tuollainen teräslevy voisi kestää.
 
  • maagisesti kellunut visiiri osuu kylkeen aiheuttaen lommon => muodon tuoma lisäjäykkyys menetetään

ja miten tämä olisi todennäköisempää kuin osuma merenpohjaan? Ei se mikää tanssilattia ole ja voimat mutulla aateltuna isompia.
edit: onko uponneen laivan ilmataskussa pienempi paine kuin laivan ulkopuolella? Ehkä tyhmä kysymys, mut muutaman kaljan jälkeen en osannut itselleni vastata.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: jad
ja miten tämä olisi todennäköisempää kuin osuma merenpohjaan? Ei se mikää tanssilattia ole ja voimat mutulla aateltuna isompia.
edit: onko uponneen laivan ilmataskussa pienempi paine kuin laivan ulkopuolella? Ehkä tyhmä kysymys..
Ei mitenkään :D Korostaisin tuossa sanaa 'maagisesti'. Tuo nyt oli ensimmäinen mieleen tullut skenaario, mitä tässä ketjussa on tarjoiltu ohi tavanomaisten pohjaan/kiveen osumisen.

Paineessa ilma painuu kasaan, vesi ei.
 
Snip

Miten lienee Estonian uppoamispaikan kanssa, onko se liittävän lähellä rannikkoa jotta puolustusvoimat olisivat mahdollisesti kuulleet jotakin mielenkiintoista uppoamisiltana vedenalaista kuuntelua suorittaessaan. En ainakaan muista ikinä lukeneeni, että mitään tälläistä olisi tuotu julki.
Utö on aika lähellä ja siellä oli linnaketoimintaa silloin ja myös vesikuuntelu. Itse en läväkorvana ollut, mutta eipä ne kyllä aina kovinkaan innokkaasti aina kuunelleet..
 
Paineessa ilma painuu kasaan, vesi ei.
Tottakai, mut suuresta paine-erosta kyse, jos "imploosiosta" puhutaan. Mitä syvemmälle mennään, nii sitä suuremmaksi myös ilmataskun paine kasvaa (toisaalla myös paine-erokin kasvanee siitä huolimatta)? Se laivan sisällä oleva vesi puristaa sitä kasaan. edit: mut todennäköisesti laivan sisällä paine kasvaa jälkijunassa, joten... noh, kunhan pohdiskelin ja täysin offtopikia :)
 
Tottakai, mut suuresta paine-erosta kyse, jos "imploosiosta" puhutaan. Mitä syvemmälle mennään, nii sitä suuremmaksi myös ilmataskun paine kasvaa (toisaalla myös paine-erokin kasvanee siitä huolimatta)? Se laivan sisällä oleva vesi puristaa sitä kasaan. edit: mut todennäköisesti laivan sisällä paine kasvaa jälkijunassa, joten... noh, kunhan pohdiskelin ja täysin offtopikia :)
Joo, alkaa jo menemään ohi aiheen, mutta jatketaan nyt vielä yhden viestin verran imploosioteoriaa :D Ymmärtääkseni imploosio tosiaan edelyttäisi, että tämä 'ilmataskuhytti' olisi ehjä ja ovi kiinni ja laivan sisällä oleva vesi ei pääsisi vaikuttamaan hytissä olevaan ilmanpaineeseen, jolloin ulkopuolen ja hytin välillä voisi olla tuo liki 9 bar paine.

Tosin tämän imploosioteorian vesittää (heh) se, että luulisi ylläolevassa tilanteessa esim. hytin oven olevan se paikka joka ensimmäisenä pettää ja sen jälkeen hytissä ilmataskulla tai ilman vaikuttaa sama 9 bar paine kun laivan ulkopuolellakin.
 
Jos nyt yhtään peruskoulun fysiikasta muistan, niin 9 bar paine vastaa 90 000 kg/m² Miten lienee, kestääkö tuollainen 9-15mm teräslevy, mahdollisesti hitsaussauman kohdalla tuollaista voimaa? Varmasti tuossakin lisäjäykkyyttä saadaan aikaiseksi kaarevalla muodolla.

Monen sattuman summana tuo repeämä jopa voisi olla imploosion aiheuttama.
  • maagisesti kellunut visiiri osuu kylkeen aiheuttaen lommon => muodon tuoma lisäjäykkyys menetetään
  • lommon kohdalla on hitsaussauma
  • lommon kohdalla olevaan hyttiin on jäänyt ilmatasku
  • veden paine painaa lommoa syvemmälle kunnes hitsaussauma pettää ja kylki repeää väkivaltaisesti
Minua fiksummat osannee arvoida millaisia voimia tuollainen teräslevy voisi kestää.
Esimerkiksi täällä on laskureita paine- ja pistekuormitettujen suorakaide- ja ympyrälevyjen suurimman jännityksen laskemiseen:

Jos tulokseksi saa useampi sata MPa, niin ainakin lommoa tulee.
 
Joo, alkaa jo menemään ohi aiheen, mutta jatketaan nyt vielä yhden viestin verran imploosioteoriaa :D Ymmärtääkseni imploosio tosiaan edelyttäisi, että tämä 'ilmataskuhytti' olisi ehjä ja ovi kiinni ja laivan sisällä oleva vesi ei pääsisi vaikuttamaan hytissä olevaan ilmanpaineeseen, jolloin ulkopuolen ja hytin välillä voisi olla tuo liki 9 bar paine.

Tosin tämän imploosioteorian vesittää (heh) se, että luulisi ylläolevassa tilanteessa esim. hytin oven olevan se paikka joka ensimmäisenä pettää ja sen jälkeen hytissä ilmataskulla tai ilman vaikuttaa sama 9 bar paine kun laivan ulkopuolellakin.

Oikein tulkittu. Pitäisi olla tila jossa kaikki seinät yhtä kestäviä jotta sinne jäisi ilmaa siten loukkuun että paine pysyisi merenpinnan tasolla. Sisäosien seinät heikompia kuin ulkolaita. Tämä siis hyttikannella, alapuolella varmasti tiloja jossa vahvat seinät ympäriinsä.
 
Oikein tulkittu. Pitäisi olla tila jossa kaikki seinät yhtä kestäviä jotta sinne jäisi ilmaa siten loukkuun että paine pysyisi merenpinnan tasolla. Sisäosien seinät heikompia kuin ulkolaita. Tämä siis hyttikannella, alapuolella varmasti tiloja jossa vahvat seinät ympäriinsä.

Jokatapauksessa, kuulostaa todennäköisemmältä kuin sukellusveneen törmäys. Mulle todennäköisin syy on silti uppoamisesta johtuneet vauriot.
 
Joo, alkaa jo menemään ohi aiheen, mutta jatketaan nyt vielä yhden viestin verran imploosioteoriaa :D Ymmärtääkseni imploosio tosiaan edelyttäisi, että tämä 'ilmataskuhytti' olisi ehjä ja ovi kiinni ja laivan sisällä oleva vesi ei pääsisi vaikuttamaan hytissä olevaan ilmanpaineeseen, jolloin ulkopuolen ja hytin välillä voisi olla tuo liki 9 bar paine.

Tosin tämän imploosioteorian vesittää (heh) se, että luulisi ylläolevassa tilanteessa esim. hytin oven olevan se paikka joka ensimmäisenä pettää ja sen jälkeen hytissä ilmataskulla tai ilman vaikuttaa sama 9 bar paine kun laivan ulkopuolellakin.
Ja hytithän on muualla tetyjä valmiita omia lohkoja.. ei rakennettu kintesti laivan runkoon
Edit. Ja eivät ees sellasia lohkoja ko telakalla laivaa kasataan.. vaan kevyestä pellistä ja jostain eriste levystä.. hyvä ku kasas pysyy noston
 
Viimeksi muokattu:
Eniten ihmetyttää se, että rockwaterin tyyppejä kiellettiin tuomasta ruumiita ylös, vaikka sille ei olisi ollut mitään estettä. Syynä se että olisi ollut vaarallista. Silti ne siellä jo oli.
Toisekseen se, että heitä ohjailtiin tasan tarkkaan minne sukeltavat.

Ja mikä älynväläys oli se idea et ois betonilla vuorattu koko laiva...
Mua taas vähän huvitti se Rockwater-tyyppien päivittely. Se ei ollut niille annettu tehtävä vaan ruumiiden mahdollinen nosto olisi ollut oma juttunsa.

Onhan se nyt muutenkin selvä heitä tilaaja / maksaja saakin ohjailla. Heillehän se olisi sopinut alkaa urakkapalkalla nosteluprojektiin.
 
Mua taas vähän huvitti se Rockwater-tyyppien päivittely. Se ei ollut niille annettu tehtävä vaan ruumiiden mahdollinen nosto olisi ollut oma juttunsa.

Onhan se nyt muutenkin selvä heitä tilaaja / maksaja saakin ohjailla. Heillehän se olisi sopinut alkaa urakkapalkalla nosteluprojektiin.
Sukeltaja totesi, että olisivat saaneet ruumiit ylös "muutamassa tunnissa". Taisi olla hiukan Lapin lisää.
 
Sukeltaja totesi, että olisivat saaneet ruumiit ylös "muutamassa tunnissa". Taisi olla hiukan Lapin lisää.

Todellakin lapin lisää ja urakalla. Montakohan ruumista siellä vielä oli? Eivätkö he puhuneet reilusta sadasta jotka olivat rekisteröity? Se on jo varmaan reilun kuukauden urakka ottaen huomioon että osa oli jo vähän huonossa hapessa ja sukeltajilla on myös tietyt maksimi pohja-ajat. Sitten siihen ne loput 200-400 kpl jotka pitää kaivaa esille lukittuneiden hyttien ja liikkuneen romun seasta. Iso urakka ja ei ihan muutaman sukeltajan homma.

Oletan ruumiideen määrän sen mukaan että paatista on huuhtounut porukkaa jonnekin myös jonkin verran.
 
Minua ihmetyttää asia miksi tiedot laivan kyljessä olevasta reiästä ohitettiin 90-luvulta täysin. Reikään viitataan ennen julkaisettomina tietoina.

"Ruotsin ulkoministeriön maanantaina julkaiseman tiedotteen mukaan Suomi, Ruotsi ja Viro pitävät ennen julkaisemattomia tietoja ”merkittävinä” ja ”tulevat arvioimaan niitä yhdessä”. Tiedote on julkaistu Suomen ulkoministeri Pekka Haaviston (vihr), Ruotsin ulkoministeri Ann Linden ja Viron ulkoministeri Urmas Reinsalun nimissä "

Kalevan toimittaja oli 1997 katsellut telakalla videota reiästä ja kertonut tiedosta Suomen onnettomuustutkija Kari Lehtolalle.

"Lumikeron mukaan Suomessa Estonian onnettomuustutkintaa johtanut Kari Lehtola soitti Turtiaiselle, ja hän oli kertonut tutkijalle näkemistään asioista. "

”Telakan saamissa videonauhoituksissa Estonian hylystä löytyi suurehko repeämä oikeasta kyljestä ns. nollakannella, jossa sijaitsivat sauna ja uima-allas. Tason yläpuolella oli ensin ykköskansi hytteineen ja seuraavaksi autokansi”. Autokannen alapuolella on 1-kansi ja tämän jälkeen 0-kansi.

Uutinen Estonian reiästä on julkaistu mm. Norjalaisessa Dagbladet-lehdessä vuonna 1997.

Tässä lehdessä Kari Lehtola kertoo, että he tietävät saksalaisten raportista, mutta Kari pitää raporttia yksipuolisena ja että informaatiosota on alkanut .

"Det finske medlemmet i den internasjonale Estonia-kommisjonen, Kari Lehtola, sier at en del av påstandene fra det tyske verftet er kjent allerede fra Estonia-utstillingen verftet holdt i Stockholm i sommer. Han karakteriserer verftets rapport som et partsinnlegg og legger til at informasjonskrigen om «Estonia» nå har begynt. "

Eli reiästä Estonian kyljessä on kyllä yritetty kertoa, mutta tiedot on tutkijoiden toimesta ohitettu. Onnettomuusraportissa on kohta hylyn kunnosta, mutta siinä sanotaan "Visiiriä ja keularampin aluetta lukuunot-tamatta hylyssä ei havaittu muita ulkoisiavaurioita."

Edit:
Spotligtin Estonia-jaksossa käydään läpi tutkinnan huolimattomuuksia. Huvittava kohta on mm. se, että keulavisiirin päälukon pultti oli päätetty heittää takaisin mereen. Toinen jännä juttu on se, että Asser Koivisto kertoo, että hän ei voi kertoa radiopuijuista, koska häntä sitoo tutkintakomission vaitiolovelvollisuus. Kuulostaa hämärälle. Lisäksi raportti on tottakai kadonnut.
Spotlight Estonia-raportin aukot kuohuttavat: "Rikkokaa hautarauha!"
 
Viimeksi muokattu:
Todellakin lapin lisää ja urakalla. Montakohan ruumista siellä vielä oli? Eivätkö he puhuneet reilusta sadasta jotka olivat rekisteröity? Se on jo varmaan reilun kuukauden urakka ottaen huomioon että osa oli jo vähän huonossa hapessa ja sukeltajilla on myös tietyt maksimi pohja-ajat. Sitten siihen ne loput 200-400 kpl jotka pitää kaivaa esille lukittuneiden hyttien ja liikkuneen romun seasta. Iso urakka ja ei ihan muutaman sukeltajan homma.

Oletan ruumiideen määrän sen mukaan että paatista on huuhtounut porukkaa jonnekin myös jonkin verran.
Tarkoitti siinä haastattelussa näitä silloisten sukellusten aikana löytyneitä, eli yhteensä 125 rekisteröityä ruumista. Muita olisi toki löytynyt musita tiloista, jos niitä olisi alettu etsimään.

"Muutama tunti" oli tietenkin tarpeetonta vähättelyä, joka osaltaan asettaa dokumentin tekijöiden motiivit kyseenalaiseen valoon, kun on kaivettu taas yksi tuollainen maalaisjärkeäkin vastaan sotiva kommentti ja päätetty jättää se lopulliseen materiaaliin. Tällainen journalismi ahdistaa ihan yhtä paljon kuin kaikki epämääräinen häröily viranomaisten toimesta.
 
Tuo aiempi reikäteoria puhuu huomattavasti alempana olevasta reiästä ja silloin esitettiin teorioita sekä puhkiruostumisesta että räjähteistä. Kyseisen reiän kuvittelisi olevan tällä hetkellä huomattavasti tätä uutta reikää helpommin löydettävissä johtuen hylyn asennosta.

Eli tuo aiempi reikä oli laivan rakentaneet telakan "löytö" ja ilmiselvä pyrkimys laistaa vastuusta...
 
Tarkoitti siinä haastattelussa näitä silloisten sukellusten aikana löytyneitä, eli yhteensä 125 rekisteröityä ruumista. Muita olisi toki löytynyt musita tiloista, jos niitä olisi alettu etsimään.

"Muutama tunti" oli tietenkin tarpeetonta vähättelyä, joka osaltaan asettaa dokumentin tekijöiden motiivit kyseenalaiseen valoon, kun on kaivettu taas yksi tuollainen maalaisjärkeäkin vastaan sotiva kommentti ja päätetty jättää se lopulliseen materiaaliin. Tällainen journalismi ahdistaa ihan yhtä paljon kuin kaikki epämääräinen häröily viranomaisten toimesta.

Joo olen samaa mieltä. En ole dokumenttia katsonut mutta samaa kuraa trailerin perusteella kuin perusjenkkidokkarit. Olen päätynyt siihen tulokseen että ihmisen todella täytyy olla hieman vajaa että nuo dokkarit uppoaa ilman lähdekritiikkiä.
 
Tuli katsottua dokkari loppuun pari päivää sitten ja raapustelen tässä vähän omia ajatuksia ennenkuin suuntaan hiljalleen kohti muita keskusteluja.

Sarja ei mun omaa kuvaa turmasta mitenkään muuta. Aika perinteistä draamankerrontaa mitä tuonlaisista tuotannoista voisi odottaa. Otetaan pari turmasta järkyttynyttä selviytyjää, rakennettaan "mysteeriä" aiheen ympärille, esitetään joku vaihtoehtoinen tapahtumien kulku (jotka kaikki tähtäävät johonkin laajempaan salaliittoon), perään joku asiaa tukeva haastattelu (suurimmaksi osaksi muilta selviytyjiltä tai joltain nevahööd random foliohattutoimittajalta). Ohitetaan kaikki todennäköisemmät vaihtoehdot ja kymmenet (tai jopa sadat) silminnäkijähavainnot jotka eivät tue dokkarin näkökantaa.

Esimerkiksi: silminnäkijähavaintojen mukaan (loppuraportti & dokumentti) keularampista on joko tulvinut paljon vettä tai hyvin vähän ollenkaan. Ja eri kellonaikoihin. Vettä on ollut alakansilla aikaisin tai sitten ei ole. Myös raportissa on todettu että osa todistajista on muuttanut kertomustaan joka kerta kun heitä on kuulusteltu (joitakin lähemmäs 10 kertaa). Joko kellonajat tai havainnot, joskus kummatkin. Voin vain kuvitella turmatutkijoiden haasteen kasatessaan johdonmukaista tapahtumakulkua. On myös hyvinkin mahdollista että todistajien valehtelua tai kaunistelua on tapahtunut esimerkiksi lastin kiinnityksen suhteen.

Raportti on kokonaisuus jossa on laadittu oletettu tapahtumakulku koostuen monesta osuudesta. X -> Y -> Z -> jne. ja läjä näitä osuuksia tukevia tutkimuksia, havaintoja ja todisteita. Sen on luonut kaksi suhteellisen epäkorruptoitunutta pohjoismaata yhdessä Viron kanssa kolmen (?) vuoden ajan. Sitä on ruotinut pari Ruotsin hallitusta monen ministerin ja työryhmän kautta. Vaikka nyt jostain ihmeen syystä lopulta todettaisiin että laiva upposi toisesta syystä, luulen että turmatutkimus tehtiin vilpittömästi.

Jos nyt todetaan että aluksen kyljessä on reikä, yksittäisen henkilön näkemä valkoinen kohde vedessä (fiksu värivalinta salaiselle sukellusveneelle), silminnäkijähavaintojen pienet ristiriidat ja sotilasmateriaalilastit eivät riitä selittämään salaliittoa. Pitäisi aloittaa todennäköisemmästä syystä, eli onko se reikä tullut rungon alla olevan objektin/merenpohjan takia vai esimerkiksi rungon vääntymisen aiheuttamasta murtumasta. ROV-videossa näkyvän materiaalin perusteella maallikon on vaikea tätä hahmoittaa. Dokumentin tuottajan kaverin tekemä 3D-malli ei mene kategoriaan fakta. Rockwater-edustaja sanoi dokumentissa että runko oli keulaa lukuunottamatta täydellisessä kunnossa. Samassa dokumentissa annetaan uskoa että rungossa on reikä joka aiheutti osittain uppoamisen. Dokumentissa Rockwaterin rivisukeltajan mielipide ruumiiden nostosta on tärkeä mutta lausunto rungon täydellisestä kunnosta jätetään huomioimatta täysin. Nämä asiat nakertavat uskottavuutta. Joku herätyskello oli tippunut lattiaan pysähtyen, osoittaen aukottomasti että siihen kellonaikaan tapahtui jotain. Mitä jos kellon aika oli väärin tai eri aikavyöhykkeessä. Eikä mainittu kovaa merenkäyntiä joka esimerkiksi dokumentissa esitetyn haastattelun perusteella teki baarituolin päällä istumisesta mahdotonta. Ehkä kello tippui pöydältä jo ihan tämän takia? Välillä vedetään niiiin rajuja yhteyksiä että naurattaa.

Ruumiiden nosto ei myöskään ole mikään helppo päätös. Osa omaisista halusivat sitä, osa ei. Siihen menisi aikaa ja rahaa. Joku sukeltaja olisi voinut loukkaantua tai kuolla. Olisivat saaneet ehkä parisataa ruumista ylös. Missä vaiheessa laitetaan pillit pussiin, viikon, kahden tai vuoden kuluttua? Entäs se valitus ja itku kun lopettavat ruumiiden noston ennen kuin kaikki on löydetty? Eikö muutenkin isot laivahylyt jätetä suht rauhaan, vaikka toki Estonia-turma oli kokoluokaltaan moderniin aikaan uniikki. Ei nämä oikeasti ole helppoja päätöksiä. Lisää päälle ruotsalaispoliitikkojen sanomiset ja sanomisten perumiset, isot eettiset komiteat jossa vedetään ruotsalaisittain pitkiä kaffemööttejä hakien konsensusta. Ei ihme että osaa omaisista/selviytyjistä vituttaa. Varmasti tämä olisi paremmin voitu tehdä, ehkä jopa laivanhylyn nostaminen olisi ollut näin jälkikäteen katsottuna fiksua. Jos laitan pienen foliohatun päähän niin voidaan spekuloida siitä että ehkä laivassa oli jotain salaista, vaikka se ei aiheuttanut itse uppoamista?

Hylyn peittämisestäkin tehtiin iso numero dokkarissa vaikka sitä ei lopulta mitenkään viety loppuun valitusten takia. Vahvistaa kuvaa siitä että vaikeita päätöksiä tehtiin ja osa meni metsään.

Mun puolesta voisivat hyvinkin tehdä jonkun lisätutkimuksen tuosta reiästä, ja uskoisin tälle löytyvän joku selitys joka ei invalidoi koko uppoamistutkimusta.

Samoja ajatuksia. Korostaisin itse vielä tuota ruotsalaista mentaliteettia joka on syntynyt drmokraattisessa ja turvallisessa maassa, joka ei ole sotinut ja missä ei ole ollut vakavia onnettomuuksia tai luonnonmullistuksia. Kun tällaisessa yhteiskunnassa elänyt joutuu kokemaan tuollaisen onnettomuuden, on helpompi psyykeelle alkaa etsiä ratkaisuja salaliittoteorioista, kuin hyväksyä se, että maailma on oikeasti arvaamaton ja joskus turvaton paikka

Tähän kun peilaa, ei ole ihme että ruotsalaisittain nimitetään eettinen komitea pohtimaan hylyn nostoa ja kansallinen trauma aiheutti älytöntä soutamista ja huopaamista hylyn käsittelyn suhteen.
 
Samoja ajatuksia. Korostaisin itse vielä tuota ruotsalaista mentaliteettia joka on syntynyt drmokraattisessa ja turvallisessa maassa, joka ei ole sotinut ja missä ei ole ollut vakavia onnettomuuksia tai luonnonmullistuksia. Kun tällaisessa yhteiskunnassa elänyt joutuu kokemaan tuollaisen onnettomuuden, on helpompi psyykeelle alkaa etsiä ratkaisuja salaliittoteorioista, kuin hyväksyä se, että maailma on oikeasti arvaamaton ja joskus turvaton paikka

Tähän kun peilaa, ei ole ihme että ruotsalaisittain nimitetään eettinen komitea pohtimaan hylyn nostoa ja kansallinen trauma aiheutti älytöntä soutamista ja huopaamista hylyn käsittelyn suhteen.

No tuo Ruotsalaisten saamattomuus ei yllätä. Siellä varmaan perustetaan kaffe et fika kerho päättämään ammutaanko siinä vaiheessa kun vihollisen pommi tippuu päälle. Keskustelukulttuuri on tärkeää ja päätöksen pitää olla aina demokraattinen eikä kukaan saa pahoittaa mieltä. Sori off-topic mutta oli pakko.
 
Todellakin lapin lisää ja urakalla. Montakohan ruumista siellä vielä oli? Eivätkö he puhuneet reilusta sadasta jotka olivat rekisteröity? Se on jo varmaan reilun kuukauden urakka ottaen huomioon että osa oli jo vähän huonossa hapessa ja sukeltajilla on myös tietyt maksimi pohja-ajat. Sitten siihen ne loput 200-400 kpl jotka pitää kaivaa esille lukittuneiden hyttien ja liikkuneen romun seasta. Iso urakka ja ei ihan muutaman sukeltajan homma.

Oletan ruumiideen määrän sen mukaan että paatista on huuhtounut porukkaa jonnekin myös jonkin verran.
Minä kyllä tulkitsin tuon niin, että ne ruumiit jotka siinä sukelluksen aikana kohtasivat, niin ei olisi ollut iso lisätyö ne tuoda pinnalle.

Isoin syyhän oli se, että olisi ollut vaarallista sukeltaa siellä, joten ei nostettu siksi. Ja nämähän siellä silti sukelsivat, joten kumoaa täysin sen.
 
Minä kyllä tulkitsin tuon niin, että ne ruumiit jotka siinä sukelluksen aikana kohtasivat, niin ei olisi ollut iso lisätyö ne tuoda pinnalle.
Saahan sitä sanoa haastattelussa mitä haluaa ja katsoja saa tulkita mitä haluaa, mutta ei se pelkästään sillä todeksi muutu.

Fakta kuitenkin on, että tuollainen sukellus pitää suunnitella etukäteen. Ei se niin mene, että aletaan työntämään eteen tulevia ruumiita ikkunoista ulos ja sanotaan että otakaa koppi ja laittakaa pussiin. Ja tosiaan aiemminkin oli puhetta siitä eettisestä puolesta siltä osin, että miten selitetään niille puuttumaan jäävien uhrien omaisille, että ei meillä ollut aikaa, kiinnostusta eikä rahaa alkaa kahlaamaan kaikkia paikkoja läpi, joten nostettiin vain ne kalmot mitä tuli vastaan muiden hommien yhteydessä.

Tämän sanottuakin, ihmettelen miksi koko paatin betonoinnista keskustelu oli alkuvaiheessa ok, mutta ruumiiden nostaminen ei. Does not compute.
 
Miksi muuten nuo Rockwaterin sukeltajat pistettiin menemään tiettyihin hytteihin ja varmistamaan onko hytissä ruumis vai ei? Liittyen siihen mitä dokkarissa sanoivat tuosta sukelluksesta?

Ilman foliohattua: liittyy jotenkin tuohon hautapaikan julistamiseen, ja omaisille kuittaukseen siitä että henkilö X on todistetusti kuolleena hytissään.
foliohatulla: halusivat varmistaa että tietyt henkilöt jotka tietävät asioista jotain, on todistetusti tuonelan mailla.
 
Se kyllä itseäkin ihmetytti, että toisaalta piti olla niin pirun varovainen ruumiita kohtaan, mutta sitten kuitenkin julkaistulla videolla sukelluksen johtaja pyysi murtautumaan hytteihin ja kääntämään ruumiin pään niin, että kasvot näkyi kunnolla kameraan. Ihan kuin olisi jotain tiettyä henkilöä etsitty.
 
Rockwaterin ukoille kyllä täydet respectit ja hatunnosto tuollaisesta työstä. Itte ei pystyis ees sukeltamaan hylkyyn sisälle, saati sitten tietäen, että siellä lojuu 500+ ruumista, kaikkialla on ahdasta, pimeää ja näet vaan sen mihin otsalamppu osoittaa.
 
free photo hosting

Joku pyörittänyt lähipäivinä uudella risteilijäaluksella rinksaa Estonian uppoamispaikalla yli 24h ajan, normaalitouhua? :hmm: Varmaan sais kaikuluotaimilla jo melko HD-pohjakarttaa tuolta, oisko käyny testailemassa...


AIS TypePassenger ship
FlagFinland
DestinationSEA TRIAL TURKU
ETASep 15, 10:31
IMO / MMSI9837444 / 230989440
CallsignOI4754
Length / Beam337 / 58 m
Current draught8.4 m
Course / Speed219.8° / 2.4 kn
Coordinates58.99482 N/20.28798 E
StatusDrifting
Position received1 min ago i
 
free photo hosting

Joku pyörittänyt lähipäivinä uudella risteilijäaluksella rinksaa Estonian uppoamispaikalla yli 24h ajan, normaalitouhua? :hmm: Varmaan sais kaikuluotaimilla jo melko HD-pohjakarttaa tuolta, oisko käyny testailemassa...


AIS TypePassenger ship
FlagFinland
DestinationSEA TRIAL TURKU
ETASep 15, 10:31
IMO / MMSI9837444 / 230989440
CallsignOI4754
Length / Beam337 / 58 m
Current draught8.4 m
Course / Speed219.8° / 2.4 kn
Coordinates58.99482 N/20.28798 E
StatusDrifting
Position received1 min ago i
 
Saahan sitä sanoa haastattelussa mitä haluaa ja katsoja saa tulkita mitä haluaa, mutta ei se pelkästään sillä todeksi muutu.

Fakta kuitenkin on, että tuollainen sukellus pitää suunnitella etukäteen. Ei se niin mene, että aletaan työntämään eteen tulevia ruumiita ikkunoista ulos ja sanotaan että otakaa koppi ja laittakaa pussiin. Ja tosiaan aiemminkin oli puhetta siitä eettisestä puolesta siltä osin, että miten selitetään niille puuttumaan jäävien uhrien omaisille, että ei meillä ollut aikaa, kiinnostusta eikä rahaa alkaa kahlaamaan kaikkia paikkoja läpi, joten nostettiin vain ne kalmot mitä tuli vastaan muiden hommien yhteydessä.

Tämän sanottuakin, ihmettelen miksi koko paatin betonoinnista keskustelu oli alkuvaiheessa ok, mutta ruumiiden nostaminen ei. Does not compute.
Tämä nyt olisi tälläinen perisuomalainen mielummin kaikki kärsii tyylinen ratkaisu. Ei siinä kyllä silti mitään eettistä ongelmaa ole, että tuodaan edes ne mitä helposti saadaan.
 
Tämä nyt olisi tälläinen perisuomalainen mielummin kaikki kärsii tyylinen ratkaisu. Ei siinä kyllä silti mitään eettistä ongelmaa ole, että tuodaan edes ne mitä helposti saadaan.
Kannattaa lukaista tuo Rockwaterin sukellusraportti läpi.


Ainakin itselleni tuli tuosta sellainen kuva, että niistä 125 löydetystä uhrista, loppupeleissä aika pieni osa olisi ollut 'helposti' noudettavissa. Kohtalaisen monen ruumiin kohdalla todettiin, että on ryönän alla tai nähtiin jostain ikkunasta, mutta ei päästy lähelle.

Huvittavama sivuhuomiona suomen viranomiset taas loistivat tässäkin. Antoivat Rockwaterille väärät koordinaatit hylyn sijainnista, noin 2000m todellisesta.
 
Huvittavama sivuhuomiona suomen viranomiset taas loistivat tässäkin. Antoivat Rockwaterille väärät koordinaatit hylyn sijainnista, noin 2000m todellisesta.

Suomen viranomaiset toimitti vain Ruotsin viranomaisten antamat koordinaatit eteenpäin ja nämä antoivat aluksi ne kaikille väärin.
 
  • Tykkää
Reactions: jad
Se kyllä itseäkin ihmetytti, että toisaalta piti olla niin pirun varovainen ruumiita kohtaan, mutta sitten kuitenkin julkaistulla videolla sukelluksen johtaja pyysi murtautumaan hytteihin ja kääntämään ruumiin pään niin, että kasvot näkyi kunnolla kameraan. Ihan kuin olisi jotain tiettyä henkilöä etsitty.
IMO kartoittivat vähän ruumiiden kuntoa ja tunnistettavuutta nostokeskuisteluita varten
 
Todellakin lapin lisää ja urakalla. Montakohan ruumista siellä vielä oli? Eivätkö he puhuneet reilusta sadasta jotka olivat rekisteröity? Se on jo varmaan reilun kuukauden urakka ottaen huomioon että osa oli jo vähän huonossa hapessa ja sukeltajilla on myös tietyt maksimi pohja-ajat. Sitten siihen ne loput 200-400 kpl jotka pitää kaivaa esille lukittuneiden hyttien ja liikkuneen romun seasta. Iso urakka ja ei ihan muutaman sukeltajan homma.

Oletan ruumiideen määrän sen mukaan että paatista on huuhtounut porukkaa jonnekin myös jonkin verran.

Tai sitten se puhui ajasta per ruumis.

Noi offarisukeltajat on paineistettu koko työkeikan ajaksi siihen pohjapaineeseen, joten pohja-aika ei periaatteessa ole rajoitettu mihinkään muuhun kuin se kuinka pitkään ylipäänsä jaksaa painaa syömättä ja lepäämättä (kuseminen ja juominen ymmärtääkseni noissa kamoissa onnistuu), mutta jo ihan perus liikkuminen noissa raskassukelluskamoissa on hidasta, saati sitten kyljellään olevassa hiton isossa hylyssä jossa kaikki paikat on täynnä romua. Jo se ensimmäinen vaihe ruumiin luo päästyä missä pitää hanskat kädessä kaivaa ruumispussi esiin, pujotella "painottomassa" tilassa se ruumis varovasti sinne pussiin (ettei siitä irtoa mitään), sitten pujotella sen säkin kanssa ulos laivasta nostokorille, kiinnittää ruumis huolella koriin ja lähteä hakemaan seuraavaa. En tiedä miten kovia kaiffareita nuo Rockwaterin kaverit on, mutta oman (rec) sukelluskokemuksen perusteella sanoisin että pussitukseen ja nostoon voisi mennä 15-30 min vaikka se olisi avovedessä.

Kun tehtiin tutkimussukellusta, se raatojen tuonti "samalla" ei kyllä mitenkään onnistu, ei niitä voi mihinkään taskuun sulloa. Ja työ on kelirajoitteista, joulukuussa itämeri on kohtalaisen ikävä paikka, joten jos on tietyt hommat mitä siellä pitää hoitaa, ne tehdään eikä tusata muuta. Aina on riski että seuraavan kerran mennään veteen vasta parin viikon päästä.
 
Tai sitten se puhui ajasta per ruumis.

Noi offarisukeltajat on paineistettu koko työkeikan ajaksi siihen pohjapaineeseen, joten pohja-aika ei periaatteessa ole rajoitettu mihinkään muuhun kuin se kuinka pitkään ylipäänsä jaksaa painaa syömättä ja lepäämättä (kuseminen ja juominen ymmärtääkseni noissa kamoissa onnistuu), mutta jo ihan perus liikkuminen noissa raskassukelluskamoissa on hidasta, saati sitten kyljellään olevassa hiton isossa hylyssä jossa kaikki paikat on täynnä romua. Jo se ensimmäinen vaihe ruumiin luo päästyä missä pitää hanskat kädessä kaivaa ruumispussi esiin, pujotella "painottomassa" tilassa se ruumis varovasti sinne pussiin (ettei siitä irtoa mitään), sitten pujotella sen säkin kanssa ulos laivasta nostokorille, kiinnittää ruumis huolella koriin ja lähteä hakemaan seuraavaa. En tiedä miten kovia kaiffareita nuo Rockwaterin kaverit on, mutta oman (rec) sukelluskokemuksen perusteella sanoisin että pussitukseen ja nostoon voisi mennä 15-30 min vaikka se olisi avovedessä.

Kun tehtiin tutkimussukellusta, se raatojen tuonti "samalla" ei kyllä mitenkään onnistu, ei niitä voi mihinkään taskuun sulloa. Ja työ on kelirajoitteista, joulukuussa itämeri on kohtalaisen ikävä paikka, joten jos on tietyt hommat mitä siellä pitää hoitaa, ne tehdään eikä tusata muuta. Aina on riski että seuraavan kerran mennään veteen vasta parin viikon päästä.

Jep olet oikeassa pohja-ajasta. Käytin ehkä väärää termiä. Tosiaan noilla kaasuilla rebreatherillä sukellusajat nousee korkeammiksi kuin ns turvalliset työvuoroajat. Rajoittava tekijä väsyminen. Jokatapauksessa urakka olisi mittava.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 702
Viestejä
4 544 632
Jäsenet
74 831
Uusin jäsen
Panasonic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom