Estonian onnettomuus/uppoaminen

SRP

Liittynyt
31.10.2020
Viestejä
137
Te varmaan älyätte että se savi tässä suomenlahdellakaan ei ole pohjatonta? Siinä on välissä helevetisti peruskalliota ennen sulampaa tavaraa. Toki siinä voi olla savea paikoitellen jopa 10m, mutta pohjatonta se ei ole. Siellä voi olla seassa myös isoja lohkareita, joku iso kaikuhan sieltä muistaakseni tulikin läheltä.
Okei. Oletko sukeltanut hylyllä itse tai onko sukelluspätevyytesi muutoin parempi kuin Arikaksen?

Mikäli Arikas on mielestäsi jossain väärässä, niin hän keskustelee aiheesta aktiivisesti linkedinissä: https://ee.linkedin.com/in/rene-arikas-61626086
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
672
Okei. Oletko sukeltanut hylyllä itse tai onko sukelluspätevyytesi muutoin parempi kuin Arikaksen?

Mikäli Arikas on mielestäsi jossain väärässä, niin hän keskustelee aiheesta aktiivisesti linkedinissä: https://ee.linkedin.com/in/rene-arikas-61626086
En tietenkään ole parempi sukeltaja kuin joku paras virolainen. En löytänyt nopeasti mitään estonia keskustelua hänen ammattisivuiltaan - onko hän väittänyt että se lepää niin paksun savipatjan päällä ettei alus ole voinut osua mihinkään upotessaan? Merivirrat käsittääkseni ovat putsanneet sen ympäristöäkin nyt.
 

SRP

Liittynyt
31.10.2020
Viestejä
137
En tietenkään ole parempi sukeltaja kuin joku paras virolainen. En löytänyt nopeasti mitään estonia keskustelua hänen ammattisivuiltaan - onko hän väittänyt että se lepää niin paksun savipatjan päällä ettei alus ole voinut osua mihinkään upotessaan? Merivirrat käsittääkseni ovat putsanneet sen ympäristöäkin nyt.
Tuossa videolla tuoreimmista sukelluksista: Estonial äsja avastatu põhjal järelduste tegemine võib võtta poolteist aastat

En muista aikaleimaa, enkä jaksa sitä nyt etsiäkään. Sanoi kuitenkin jotenkin, että hylyn ympäriltä ei löytynyt sopivaa kiveä ja koko ympäristö on savea. Lisäksi sanoi myös. että heidän mielestä reikä näyttää syntyneen sisältä ulospäin eikä ulkoa sisään päin. Painotti lopussa kuitenkin, että asiat tutkitaan perinpohjin ja lopullinen raportti julkaistaan ensi vuoden keväänä.

Tämä tänään nähty Andersonin ulostulo vaatisi mielestäni vähän enemmän selitettä, kuin pari väitelausetta ja klikkiotsikon. Myös ennen suurempia spekulaatioita odottaisin Arikaksen tiimin raporttia. Arikaksen sukelluksista julkaistiin viime viikolla 6 h videota, mutta en toistaiseksi ole katsonut sekuntiakaan niistä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
672
Tuossa videolla tuoreimmista sukelluksista: Estonial äsja avastatu põhjal järelduste tegemine võib võtta poolteist aastat

En muista aikaleimaa, enkä jaksa sitä nyt etsiäkään. Sanoi kuitenkin jotenkin, että hylyn ympäriltä ei löytynyt sopivaa kiveä ja koko ympäristö on savea. Lisäksi sanoi myös. että heidän mielestä reikä näyttää syntyneen sisältä ulospäin eikä ulkoa sisään päin. Painotti lopussa kuitenkin, että asiat tutkitaan perinpohjin ja lopullinen raportti julkaistaan ensi vuoden keväänä.

Tämä tänään nähty Andersonin ulostulo vaatisi mielestäni vähän enemmän selitettä, kuin pari väitelausetta ja klikkiotsikon. Myös ennen suurempia spekulaatioita odottaisin Arikaksen tiimin raporttia. Arikaksen sukelluksista julkaistiin viime viikolla 6 h videota, mutta en toistaiseksi ole katsonut sekuntiakaan niistä.
Hyvä linkki. Koska en osaa viroa tarpeeksi käänsin googlella lainauksen: Viron geologisen tutkimuslaitoksen merigeologian ja geofysiikan osaston päällikkö Sten Suuroja totesi suorittaneensa boomer-tyyppisen tutkimuksen, mikä tarkoittaa, että ääniaaltoja lähetetään merenpohjaan ja heijastuksia merenpohjan sedimentteistä ja kivistä saadaan. "Geologinen rakenne hylyn alueella on suhteellisen yksinkertainen. On aivan selvää, että hylkeen keskiosa lepää kovilla kivillä", Suuroja sanoi.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 369
Okei. Oletko sukeltanut hylyllä itse tai onko sukelluspätevyytesi muutoin parempi kuin Arikaksen?
Mitä ihmettä jonkun sukelluspätevyydellä on Estonian alla olevan merenpohjan koostumuksen kannalta? Siellä pohjalla könyämällä ei saa hittoakaan selville siitä koostumuksesta, joku metrin humuskerros kiven päällä tai saven päällä näyttää ja tuntuu ihan samanlaiselta. Kyllä se pohja tutkitaan jollain ihan eri metodilla kun räpylöimällä siellä hylyn ympärillä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 296
Mitä ihmettä jonkun sukelluspätevyydellä on Estonian alla olevan merenpohjan koostumuksen kannalta? Siellä pohjalla könyämällä ei saa hittoakaan selville siitä koostumuksesta, joku metrin humuskerros kiven päällä tai saven päällä näyttää ja tuntuu ihan samanlaiselta. Kyllä se pohja tutkitaan jollain ihan eri metodilla kun räpylöimällä siellä hylyn ympärillä.
Oletko joku meri-asiantuntija vai ootko itse käyny toteamassa asian? /s
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Tuosta pitää kyllä olla erimieltä että olisi ollut niin vanha. Eihän sillä tainnut olla kuin 13 vuotta ikää. Onhan esim viikkarilla tälläkin hetkellä huomattavasti iäkkämpää kalustoa liikenteessä ja käsittääkseni ihan kelpopelejä vieläkin. Huonokuntoinen voi tietysti olla, kun en niin tarkkaan ole juttua seurannut.
Esim. Amorella on ollut käytössä aika tarkkaan 33 vuotta, lokakuusta 1988 lähtien. Ei Estonia tosiaankaan yli-ikäinen ollut, oli otettu käyttöön heinäkuussa 1980. Se oli siis upotessaan samanikäinen kuin Tallinkin Star on nyt ja vähän Baltic Queenia vanhempi.

Tässä esimerkiksi tutkimusraportti Amorellan karilleajosta:

Tuossa raportissa on hyviä kuvia vaurioista, jotka syntyivät pienestä kosketuksesta kivikkoon. Laivojen vaurioille kai on tyypillistä, että kontaktikohdassa ei selvitä "pienellä kiillotuksella". Rumatkaan vauriot eivät välttämättä ole osoitus mistään epänormaalista aiheuttajasta.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 369
Oletko joku meri-asiantuntija vai ootko itse käyny toteamassa asian? /s
Oon mä noita itämeren hylkyjen reunoja jonkun verran kolunut. On tuolla paljon ihan paljasta kalliota ja kivikkoakin, mutta iso osa pohjasta on sellaista pehmeää höttöä josta ei pysty yhtään sanomaan onko se 50cm vai 50m syvää. Yhdellä hylyllä menetettiin näkyvyys pöllyämisen takia kokonaan, ja siellä ei edes käsikopelolla pystynyt sanomaan että missä vesi loppuu ja pohja alkaa, vastus vaan kasvoi ihan lineaarisesti alaspäin mennessä. Siellä vois olla kivi tai kalliota alla, mutta ei sitä siitä mitenkään näkis sukeltamalla. Noihin pohjan tutkimuksiin on ihan eri systeemit ja vehkeet, en ihan tarkkaan tiedä millaiset mutta lienevät olevan samanlaisia kuin esm. jossain noista historiadokkareista tutut maatutkat.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
298
Uutta tutkimusta ja pätkä videomateriaaliakin:

Tutkimuksissa havaittiin myös, että keularamppi ei ole kiinni aluksessa, vaan merenpohjassa osittain laivan rungon tukemana, Arikas kertoi. Bäckstrandin mukaan keularampin irtoaminen oli yllätys.
 
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
529
Tutkimuksissa havaittiin myös, että keularamppi ei ole kiinni aluksessa, vaan merenpohjassa osittain laivan rungon tukemana, Arikas kertoi. Bäckstrandin mukaan keularampin irtoaminen oli yllätys.
Ja keularampista puuttuu kaiteet, puuttunut jo kymmeniä vuosia, ja ne polttoleikattu irti, vaikkei kukaan olen autokannella edes käynyt :rolleyes:
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 690
En aio kahlata 15 sivuasalaliittoteorioita, vaikka olisivat kuinka hauskoja, mutta on sanottava, että hiton hyvä mäihä olisi sukelusveneellä käynyt, että oli moinen myrsky just sattumalta samaan aikaan päällänsä. Joku voisi kuvitella että sukellusveneet varoisivat omia vaurioitaan kovasti, mutta ei toki, sukellusveneitä ei ole koskaan uponnut ;-D
Tuolla kohtaa taisi olla joku 75metriä vettä tms. Joka tapauksessa melko syvää. Tai no, mihin sitten vertaa: jos Estonia olisi jäänyt teoreettisesti pystyyn, siitä olisi törröttänyt puolet vedenpinnan yläpuolella, olihan se 150m pitkä.
 
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
529
En aio kahlata 15 sivuasalaliittoteorioita, vaikka olisivat kuinka hauskoja, mutta on sanottava, että hiton hyvä mäihä olisi sukelusveneellä käynyt, että oli moinen myrsky just sattumalta samaan aikaan päällänsä. Joku voisi kuvitella että sukellusveneet varoisivat omia vaurioitaan kovasti, mutta ei toki, sukellusveneitä ei ole koskaan uponnut ;-D
Tuolla kohtaa taisi olla joku 75metriä vettä tms. Joka tapauksessa melko syvää. Tai no, mihin sitten vertaa: jos Estonia olisi jäänyt teoreettisesti pystyyn, siitä olisi törröttänyt puolet vedenpinnan yläpuolella, olihan se 150m pitkä.

Vaikket salaiittoteorioista pitäisikään, niin eikö olekkin hassun hauskaa kun kaikille muille laivoille voidaan sukellella, niitä nostetaan ylöskin, mutta tapaus
Estonialle tuli hyvin nopeasti hautarauha, sekä se haluttiin aika nopeasti haudata soralla ja valaa betonikuoren alle niin kuin ydinjätteille on tapana tehdä,
no mutta nythän se keularamppikin on pois kun laivasta on viety vaarallinen materiaali pois...
Ja sinne voidaan taas sukellella, mutta kukaan ei halua kuvata autokantta...... Vehkeitä ja laitteita kyllä on melkein joka maalla...
Mikähän oli se mystinen esine minkä todistaja näki laivankannelta joka meni pois päin :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 254
Vaikket salaiittoteorioista pitäisikään, niin eikö olekkin hassun hauskaa kun kaikille muille laivoille voidaan sukellella, niitä nostetaan ylöskin, mutta tapaus
Estonialle tuli hyvin nopeasti hautarauha, sekä se haluttiin aika nopeasti haudata soralla ja valaa betonikuoren alle niin kuin ydinjätteille on tapana tehdä,
no mutta nythän se keularamppikin on pois kun laivasta on viety vaarallinen materiaali pois...
Ja sinne voidaan taas sukellella, mutta kukaan ei halua kuvata autokantta...... Vehkeitä ja laitteita kyllä on melkein joka maalla...
Mikähän oli se mystinen esine minkä todistaja näki laivankannelta joka meni pois päin :D
Mitä vaarallista materiaalia on ollut ?
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
109
Ah eli tämä oli taas jotain salaliitto juttuja joille ei ole mitään totuuden pohjaa
Kyllähän tuo on lopulta ihan virallisesti myönnetty että Estonialla kuljetettiin Neuvostoliiton sotilaskamaa ja jos oikein muistan niin myös se on virallisesti myönnetty että onnettomuus päivänä oli armeijan kuorma-autoja lastattu kyytiin.

Tuskin ne kuitenkaan itse onnettomuuteen on vaikuttanut, mutta sen jälkeiseen toimintaan mahdollisesti. Mutta kyllä sen pitäisi sitten olla hyvin arvelluttavaa tavaraa, että nähdään tuo kaikki vaiva että niitä lähdetään keulaportin kautta hakemaan ja peitetään alus kivillä ja betonilla.

Olisi vain pitänyt aikoinaan se alus nostaa heti tai tehdä yhtä kattava selvitys kuin nyt tehdään, niin loppuisi spekulaatiot mitä on käynyt.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 254
Mitä vaarallista materiaalia on ollut ?
Sitähän tietoa meillä ei ole, ja tämä on kaikilla tiedossa. Kysymys voitaisiin esittää myös muodossa "oliko siellä muka jotain vaarallista(haluttua, salaista) materiaalia". Esittämällä tämä kysymys ei oikeasti kysytä mitään vaan halutaan esittää väite tai toteamus, ettei siellä tietenkään ollut mitään ja on naurettava ajatuskin että olisi ollut.

Taisi olla.

Ajatus siitä, ettei Estonian autokannella ollut mitään kiusallista tai vaarallista, on yhtä hatara kuin olisi, jos väittäisin että ihan varmasti oli vaikkapa ydinaseita. Kummastakaan kenelläkään tähän ketjuun osallistuvalla ei voi olla mitään näyttöä - tai jos on, ei sitä tietoa kolmen vuosikymmenen hiljaisuuden jälkeen kirjoiteta techbbs:lle todisteet liitteenä kun viimein hoksasit kysyä.

Siellä kuitenkin on rampattu niin että päät kolisevat ja aina kun julkisuuteen tulee pimittämisestä huolimatta jotain tietoa, on aluksen keula joka kerta vähän eri kuosissa kuin viimeksi. Voihan tämä tietysti johtua siitä, että useat tahot luulivat, että siellä oli jotain. Luonteva oletus on kuitenkin se, että tiedettiin siellä olevan jotain. Ilmeisesti se saatiin joko haettua pois, tehtyä käyttökelvottomaksi tai todettua että se tai loput siitä uskalletaan jättää paikalleen. Saattaa myös olla, että todettiin jonkun muun ehtineen ensin. Jokin syy siihen kuitenkin on, että peittämissuunnitelmasta uskallettiin luopua.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 690
Onhan siellä voinut olla vaika liiton arkki ja pari lasikalloakin -ei tiiä! ;-D Jos minä olisi Pertti Neuvostoliitto, niin miksi mä kuljettaisin jotain Tallinnasta Tukholmaan autolautalla? Kyllä niillä oli ihan laivoja itselläkin ja satamakin tuolla Leningradissa. On itse asiassa vieläkin. Onneksi ei joka lautassa ollut samaa kamaa, nyt olisi pohjassa kaikki isot lossit; autolautat jotka tuossa myrskyssä Suomenlahdella seilasivat? ;-)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 254
Onhan siellä voinut olla vaika liiton arkki ja pari lasikalloakin -ei tiiä! ;-D Jos minä olisi Pertti Neuvostoliitto, niin miksi mä kuljettaisin jotain Tallinnasta Tukholmaan autolautalla? Kyllä niillä oli ihan laivoja itselläkin ja satamakin tuolla Leningradissa. On itse asiassa vieläkin. Onneksi ei joka lautassa ollut samaa kamaa, nyt olisi pohjassa kaikki isot lossit; autolautat jotka tuossa myrskyssä Suomenlahdella seilasivat? ;-)
Siis sehän ei ole mikään salaliittoteoria, että Estonialla kuljetettiin neukkuperäistä sotilasmateriaalia autokannella niihin aikoihin. Sitä ei tarvitse arvuutella tai kyseenalaistaa. Tiedetään, että niin tapahtui. /sivuraide.

Vaikka tämäkin on yleisesti tiedossa, niin mainittakoon että sitä ei varmasti tiedetä, oliko sotilaskuormaa juuri uppoamishetkellä. Aihetodisteet ja kokonaisuus viittaavat siihen, että oli.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 690
Peittämissunnitelma oli niin kökkö ja kallis juttu että siitä tietenkin luovuttiin rahasyistä. Aluksi toki mouhutaan rautarauhasta paljon mutta sitten se laantuu. Kyllä sodan aikaisia taistelupaikoja jne saatetaan kaivella eikä mitään hurmosta esiinny, kas kun siitä on aikaa. Tuoreet asiat kun ovat, no tuoreita.
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
680
Onhan siellä voinut olla vaika liiton arkki ja pari lasikalloakin -ei tiiä! ;-D Jos minä olisi Pertti Neuvostoliitto, niin miksi mä kuljettaisin jotain Tallinnasta Tukholmaan autolautalla? Kyllä niillä oli ihan laivoja itselläkin ja satamakin tuolla Leningradissa. On itse asiassa vieläkin. Onneksi ei joka lautassa ollut samaa kamaa, nyt olisi pohjassa kaikki isot lossit; autolautat jotka tuossa myrskyssä Suomenlahdella seilasivat? ;-)
Näissä salaliitto-tarinoissahan tavaran viejä ei ole Venäjä, vaan hiljaittain itsenäistynyt Viro ja kuljetettava matsku on joihinkin lukuisista tukikohdista jätetty neukkukama määränpäänä länsi.

En itse edes epäile, että näitä kuskauksia on suoritettu useasti ja vähän joka suuntaan. Tarinan varsinainen salaliitto on se, että upotuksen taustalla olisi voinut olla esimerkiksi Venäjä, joka ei pitänyt tälläisestä toiminnasta ja varoitti Viroa useasti seurauksista. Luonnollisesti mitään todisteita asiasta ei löydetä ikinä ja siksi se onkin salaliittoteoria. Itse kuljetettu matsku sen sijaan on varmaan ihan fakta, tai sitten ei.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
298

Kyllä Estonian ympärillä on tapahtunut kaikkea jännää.

 
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
529
Näissä salaliitto-tarinoissahan tavaran viejä ei ole Venäjä, vaan hiljaittain itsenäistynyt Viro ja kuljetettava matsku on joihinkin lukuisista tukikohdista jätetty neukkukama määränpäänä länsi.

En itse edes epäile, että näitä kuskauksia on suoritettu useasti ja vähän joka suuntaan. Tarinan varsinainen salaliitto on se, että upotuksen taustalla olisi voinut olla esimerkiksi Venäjä, joka ei pitänyt tälläisestä toiminnasta ja varoitti Viroa useasti seurauksista. Luonnollisesti mitään todisteita asiasta ei löydetä ikinä ja siksi se onkin salaliittoteoria. Itse kuljetettu matsku sen sijaan on varmaan ihan fakta, tai sitten ei.
Estonian varustamo sai myös monta pommiuhkaustakin, noo niinhän niitä tehdään muuallekkin, mutta Estonia upposi, hupista :D Toki laivan uppoaminen saattoi olla täysin kiinni keulaportin huonosta kunnosta,
ja kelistä, mutta se kiinnostaa että mitä siellä oli kyydissä silloin, kun on myönetty että uppoamis yönä siellä on ollut armeija materiaalia kyydissä, ja eikä ollut ensimmäinen kerta...

Ja tarkennuksena että kun Neuvostoliitto hajosi, oli mahdollista ostaa Virosta Neuvostoliiton panssarivaunuja, armeijan helikoptereitakin, ja kaikkea muutakin amrmeija materiaalia,
ja juuri näitä armeijatavaroita Estonialla oli kuskattu useita kertoja Ruotsin puolella
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
680
Ja tarkennuksena että kun Neuvostoliitto hajosi, oli mahdollista ostaa Virosta Neuvostoliiton panssarivaunuja, armeijan helikoptereitakin, ja kaikkea muutakin amrmeija materiaalia,
ja juuri näitä armeijatavaroita Estonialla oli kuskattu useita kertoja Ruotsin puolella
Juuri näin, vaan juuri tähän narratiiviin ei sovi se, että sitä samaa matskua oli ympäri muitakin entisiä neuvostomaita, tuhansissa varastoissa. Miksi siis juuri Viro ja Estonia olisi näin radikaalin toimenpiteen uhreja.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 254
Juuri näin, vaan juuri tähän narratiiviin ei sovi se, että sitä samaa matskua oli ympäri muitakin entisiä neuvostomaita, tuhansissa varastoissa. Miksi siis juuri Viro ja Estonia olisi näin radikaalin toimenpiteen uhreja.
Riippuu siitä, millaista narratiivia nyt hahmotellaan. Itse hahmottelisin monista syistä vaikkapa sellaista, että myyjä oli ihan mikä tahansa yksityisten ja valtiollisten toimijoiden kokonaisuus kaoottisessa itsenäistyneessä neuvostotasavallassa ja ostaja jokin läntinen ei-julkinen valtiollinen taho eikä mikään mopokerho. Niinikään hahmottelen, että haluttu tavara oli jotain relevanttia tai sellaiseksi vielä kolme vuosikymmentä sitten uskottua erikoismateriaalia eikä mitään bulkkia.

Tämä sopisi oikein hyvin siihen, että salaista kuormaa kuljetettiin ja uppoamisen jälkeen lasti haluttiin noutaa tai tämän epäonnistuessa piilottaa.

Huonommin sopii siihen, että alus olisi upotettu, etenkin kun olosuhteiden kokonaisuus oli sellainen, ettei huoltamattoman väärin operoidun ammeen uppoaminen muutenkaan ollut ihme.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 730
Minunkin mielestäni tämä kokonaisuus on vaan yksinkertaisesti liian herkullinen, tässä on niin monta näkövinkkeliä että olisi ollut kaikkein paras että se paatti olisi nostettu ylös asap. Dokkarin mukaan se olikin itseasiassa ihan hiuskarvan rajassa etteikö se paatti noussut, mutta yhtäkkiä joku Ruotsin päässä veti jarrua ja päätti että valetaan sittenkin betonia koska öö - no - eiks kaikki uponneet laivat maailmassa ole betonoitu pohjaan :)...

Tossa sotilaskaman kuskauksessahan ei ole ollut sitten vain Ruotsi osallinen vaan se on enemmän vain toiminut ainakin Iso-Britannian (ja siinä samassa epäilemättä jenkkien) välikätenä. Eli ainakin ns. elektroniikkapohjaista kamaa on mennyt Ruotsin läpi saarivaltakuntaan. Epäilemättä ei puhuta mistään T-62 tankeista vaan jostain muusta neukku-tavarasta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 254
Minunkin mielestäni tämä kokonaisuus on vaan yksinkertaisesti liian herkullinen, tässä on niin monta näkövinkkeliä että olisi ollut kaikkein paras että se paatti olisi nostettu ylös asap. Dokkarin mukaan se olikin itseasiassa ihan hiuskarvan rajassa etteikö se paatti noussut, mutta yhtäkkiä joku Ruotsin päässä veti jarrua ja päätti että valetaan sittenkin betonia koska öö - no - eiks kaikki uponneet laivat maailmassa ole betonoitu pohjaan :)...

Tossa sotilaskaman kuskauksessahan ei ole ollut sitten vain Ruotsi osallinen vaan se on enemmän vain toiminut ainakin Iso-Britannian (ja siinä samassa epäilemättä jenkkien) välikätenä. Eli ainakin ns. elektroniikkapohjaista kamaa on mennyt Ruotsin läpi saarivaltakuntaan. Epäilemättä ei puhuta mistään T-62 tankeista vaan jostain muusta neukku-tavarasta.
Ai että herkullista kun tehdään suuronnettomuudesta vitsi kun heitellään näitä itse keksittyjä juttuja ilman mitään todisteita
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 730
Ai että herkullista kun tehdään suuronnettomuudesta vitsi kun heitellään näitä itse keksittyjä juttuja ilman mitään todisteita
Mitä ihmeen itse keksittyjä juttuja? Katso se estonia dokumentti. Rockwater-yhtiö mm. näytti vihreää valoa laivan nostolle (piece of cake operaatio), olisivat myös tuoneet kropat ulos laivasta omaisille (mutta tämäkin lakkasi käymästä ruotsalaisille (siis valtiolle)). Omaisten edustajat on koko ajan liputtaneet paatin nostamisen puolesta eli mistään "hautarauhasta" tässä ei ole kyse vaan valtion omin päin keksimästä sellaisesta jotta saadaan betonia päälle. Dokkarista käy myös ilmi minkä kaltaista tavaraa siellä on raahattu ja kenelle, semminkin kuin sitä nyt on mahdollista sotilassalaisuuksien kyseessä ollessa selvittää.

Ainakin minun mielestäni tuossa kokonaisuudessa on niin monta outoa juttua ja siksi tämä onkin juuri kiinnostava tapaus olkootkin että yksi mahdollinen lopputulema on siitä huolimatta ihan tavallinen onnettomuus.

Kerropas nyt montako paattia maailmalla on päätetty betonoida pohjaan?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 254
Mitä ihmeen itse keksittyjä juttuja? Katso se estonia dokumentti. Rockwater-yhtiö mm. näytti vihreää valoa laivan nostolle (piece of cake operaatio), olisivat myös tuoneet kropat ulos laivasta omaisille (mutta tämäkin lakkasi käymästä ruotsalaisille (siis valtiolle)). Omaisten edustajat on koko ajan liputtaneet paatin nostamisen puolesta eli mistään "hautarauhasta" tässä ei ole kyse vaan valtion omin päin keksimästä sellaisesta jotta saadaan betonia päälle. Dokkarista käy myös ilmi minkä kaltaista tavaraa siellä on raahattu ja kenelle, semminkin kuin sitä nyt on mahdollista sotilassalaisuuksien kyseessä ollessa selvittää.

Ainakin minun mielestäni tuossa kokonaisuudessa on niin monta outoa juttua ja siksi tämä onkin juuri kiinnostava tapaus olkootkin että yksi mahdollinen lopputulema on siitä huolimatta ihan tavallinen onnettomuus.

Kerropas nyt montako paattia maailmalla on päätetty betonoida pohjaan?
Tossa sotilaskaman kuskauksessahan ei ole ollut sitten vain Ruotsi osallinen vaan se on enemmän vain toiminut ainakin Iso-Britannian (ja siinä samassa epäilemättä jenkkien) välikätenä. Eli ainakin ns. elektroniikkapohjaista kamaa on mennyt Ruotsin läpi saarivaltakuntaan. Epäilemättä ei puhuta mistään T-62 tankeista vaan jostain muusta neukku-tavarasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 730
Tuo on suoraan siitä dokkarista, käsittääkseni ihan yleisesti tiedossa on että Iso-Britannialla on ollut intressejä neukku kamaa kohtaan (ja se on sitä estonian rahtina saanut) ja mielestäni dokkarissa tuo asia vielä esitetään suht uskottavasti/aukottomasti.
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 219
kun on myönetty että uppoamis yönä siellä on ollut armeija materiaalia kyydissä,
Onko ? Eikö näin, että on myönnetty Estonialla aiemmin kuljetetun sotilasmateriaalia, mutta onnettomuusyön lastista ei ole tietoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 730
Onko ? Eikö näin, että on myönnetty Estonialla aiemmin kuljetetun sotilasmateriaalia, mutta onnettomuusyön lastista ei ole tietoa.
Jollen väärin muista niin ko. päivänä satamassa olisi armeijan rekkoja (tai sitten se oli edellinen päivä ja edellinen lähtö). Sotilasmateriaalin laatua ei ole paljon availtu, mutta (muistaakseni) MI16 tietolähde ainakin kertoi heidän olleen kiinnostuneen elektroniikasta - eikä sen kuskaamiseen mitään armeijan rekkoja tarvita.

Turvallinen lähtöoletus lienee että materiaalia on kuljettu (ihan suht avoimestikin niillä armeijan rekoilla satamaan), mutta mitä se rahti on ollut ja onko ollut jotain sellaista jota on kuljetettu vähemmän näkyvästi? Itse ymmärsin että sitä tavaraa tuli ihan neuvostoliitosta/venäjältä asti eli ei se ole rajoittunut pelkkiin viron maaperällä olleisiin ja sinne jääneihin varikoihin.

Noh, ehkä joskus 50v päästä kun arkistot aukeaa niin selviää mitä kaikkea siellä on kuljetettu... Eikä tällä toki tartte mitään tekemistä itse uppoamisen kanssa olla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 254
Onko ? Eikö näin, että on myönnetty Estonialla aiemmin kuljetetun sotilasmateriaalia, mutta onnettomuusyön lastista ei ole tietoa.
Juuri näin. Virallisesti on myönnetty kuljetetun ainakin 14. ja 20. päivä, mutta 27. päivästä ei ole siinä puhetta. Siitä on vain vahvistamattomia havaintoja. Lisäksi salailun määrä viittaa siihen: koska ei näytä siltä että uppoamisessa olisi mitään salattavaa, lienee aluksessa ollut mukana jotain salattavaa.

Tosin yleensähän tämä sotilasmateriaalikeskustelu menee samalla kaavalla: kun tällainen materiaali mainitaan, joku tulee suoraan kiistämään sen olemassaolon ylipäänsä.

Jollen väärin muista niin ko. päivänä satamassa olisi armeijan rekkoja (tai sitten se oli edellinen päivä ja edellinen lähtö).
Niinhän siellä oli, tai sitten se oli edellinen lähtö. Monet(en etsi nimiä) ovat kertoneet nähneensä, tuskin he kaikki valehtelevatkaan, mutta joidenkin tapauksessa se saattoi olla väärä päivä.

Tämä osa palapelistä kuuluu kuitenkin osastoon "government denies knowledge". 27. päivä kun on sellainen, ettei mitään papereita tehdä tai säilytetä, joten eihän sitä nyt voi muistaa oliko vai eikö. 20. päivän lasti pysyi kyllä muistissa. Ehkä tähänkin tulee taas 10 vuoden sisään jokin uusi selitys. Jos vaikka haluttiin vähentää luvatonta sukeltelua salaamalla tarkimpia tietoja.
 
Viimeksi muokattu:

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Kyllähän se epäilyttävää on, että siellä on joku taho käynyt hitsailemassa ramppia ja leikkaamassa siitä osia irti. Kukaanhan ei tuota ole tunnustanut tehneensä.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
109
Tässä Tyksin seinällä ollut ensimmäinen pelastuneiden lista.

Kapteeni Avo Piht kirjoitettu listaan(kahdella a kirjaimella tosin) ja kuulemma saksan television tv-kuvissa myös näkynyt ja tuttava joka hänet näki tv-kuvissa soitti vaimolle ja onnitteli että miehesi pelastautui. Myöhemmin kuitenkin ilmoitettiin hukkuneeksi.

Mitä tuota listaa katsoin niin Kippa Eero ja Andrejev Nikolai ainakin pelastui oikeasti ja kaiken järjen mukaan pelastautuneet itse sanoneet nimensä ja joku kirjoittanut sen ylös.

Onko vain inhimillinen virhe vai onko Piht oikeasti pistetty kylmäksi jälkeenpäin?
 

Liitteet

Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 494
Tässä Tyksin seinällä ollut ensimmäinen pelastuneiden lista.

Kapteeni Avo Piht kirjoitettu listaan(kahdella a kirjaimella tosin) ja kuulemma saksan television tv-kuvissa myös näkynyt ja tuttava joka hänet näki tv-kuvissa soitti vaimolle ja onnitteli että miehesi pelastautui. Myöhemmin kuitenkin ilmoitettiin hukkuneeksi.

Mitä tuota listaa katsoin niin Kippa Eero ja Andrejev Nikolai ainakin pelastui oikeasti ja kaiken järjen mukaan pelastautuneet itse sanoneet nimensä ja joku kirjoittanut sen ylös.

Onko vain inhimillinen virhe vai onko Piht oikeasti pistetty kylmäksi jälkeenpäin?
Itämeren arvoitus oli Estoniasta tehty leffa ja siinä Piht oli kai kuljetettu jonnekin Jenkkeihin piiloon..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 411
Samalla vahvistusta saa myös se tieto, jonka mukaan Estonian keularampin sijainti laivan törmäyslaipion ylempänä jatkeena perustui käytännön päätökseen säännöksistä poikkeamisesta.
Mitä tuo rakenne käytännössä tarkoittaa?

 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 369
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 587
Viestejä
4 205 299
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom