On helppoa olla tyytyväinen kun ei paremmasta tiedäSamaa mieltä asennuksen suhteen ja mietinkin että värikoodattuja pikaliittimiäkö niissä "helpoissa ja paremmissa" latureissa sitten on![]()

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
On helppoa olla tyytyväinen kun ei paremmasta tiedäSamaa mieltä asennuksen suhteen ja mietinkin että värikoodattuja pikaliittimiäkö niissä "helpoissa ja paremmissa" latureissa sitten on![]()
Tuli vastaus toimittajalta, joskin eivät ottaneet kantaa tuohon peruttuun katevaraukseen/maksuun.
Pitänee seurata vielä tilannetta.
On helppoa olla tyytyväinen kun ei paremmasta tiedä![]()
Viikonloppuna laitoin viestiä, eli pari arkipäivää.Montako päivää meni vastauksessa? Tilausvahvistuksessa lukee tosiaan näin, mitä lie tarkoittaa:
”Saat erillisen loppulaskun laitteen toimituksen yhteydessä. Laskun summa ei muutu.
Huomioithan, että laskun summa erääntyy maksettavaksi heti tilauksen yhteydessä.”
Peruutuksesta ei ole kuulunut mitään vaikka pyysin kuittausta. Oletettavasti vaan saapuu joku päivä ovelle. Takaisin ei uskalla lähettää kun tuskin päätyy perille, ja jos päätyy niin varmasti käsitelllään perinteisesti päin persettä ja katoaa konsernin sisällä eikä rahoja makseta takaisin.
Laske sitten lisäksi syöttöjen vedot mitä normaalisti ei ole valmiina yleensä, keskuksen muokkaukset jos tarvitsee ja pakolliset käyttöönottomittaukset niin sitten se aika on jotain täysin muuta. Eihän siinä ajallisesti pitkään mene, kun laitteeseen valmiina olevat johdot kytkee, mutta usein tilanne ei ole noin ja ei yksikään yritys tuommoisella aikaveloituksella sitä tule asentamaan.Tänään tuli 22.2 tilattu Cupra Pro 4,5 metrin latauskaapelilla, eipä tuo asennus nyt vaikealta näytä. Muutama johto sisällä kiinni, syöttö ja latauskaapeli paikalleen ja siinä se. Tubessa olikin pätkä missä asennukseen meni n. 20 minuuttia.
Uskon, että oli kyse ns laitteen helposta asennuksesta kun aikaisemmin verrattiin, että kunnon vehkeisiin se olisi niin paljon helpompaa kuin tähän. Samat setit pitää tehdä niihin parempiinkin malleihin.Laske sitten lisäksi syöttöjen vedot mitä normaalisti ei ole valmiina yleensä, keskuksen muokkaukset jos tarvitsee ja pakolliset käyttöönottomittaukset niin sitten se aika on jotain täysin muuta. Eihän siinä ajallisesti pitkään mene, kun laitteeseen valmiina olevat johdot kytkee, mutta usein tilanne ei ole noin ja ei yksikään yritys tuommoisella aikaveloituksella sitä tule asentamaan.
Laske sitten lisäksi syöttöjen vedot mitä normaalisti ei ole valmiina yleensä, keskuksen muokkaukset jos tarvitsee ja pakolliset käyttöönottomittaukset niin sitten se aika on jotain täysin muuta. Eihän siinä ajallisesti pitkään mene, kun laitteeseen valmiina olevat johdot kytkee, mutta usein tilanne ei ole noin ja ei yksikään yritys tuommoisella aikaveloituksella sitä tule asentamaan.
Tuo 3,7kW tulee yksivaiheisesta. Eli laite pitäisi joko vaihtaa yhden linjan taakse tai sitten jos laitteesta voi tiputtaa 6A -> 5A niin olet rajoissa.ID Charger Pro on asennettu, ja sähköauto lataa nätisti Volkswagenin APIn mukaisesti 4.1 kW:n nopeudella. Ongelmana on, että isännöitsijän mukaan lataus saisi olla maksimissaan 3.7 kW:n nopeudella. Laite on asennettu 3*16A sulakkeilla ja 6A:n ampeerin kuormalla seinään. Onko tätä latausnopeutta mitenkään mahdollista hidastaa, jotta ei tarvitse ottaa latausasemaa pois käytöstä? Termistö voi olla vähän hukassa tai virheellinen, mutta laitteen asentanut sähkömies nosti kädet ylös ja ilmoitti, että ei osaa tehdä muutoksia.
Isännöitsijä varmaan toivoo että menee max 16A/vaihe (16A*230V=3680W=~3.7kW), ja oletettavasti sinulla menee nyt 6A/vaihe ((6A*230V)*3=4140W)? Eli ei välttämättä ongelmaa? Vai toivooko että hyödynnettäisiin vain yhtä vaihetta?ID Charger Pro on asennettu, ja sähköauto lataa nätisti Volkswagenin APIn mukaisesti 4.1 kW:n nopeudella. Ongelmana on, että isännöitsijän mukaan lataus saisi olla maksimissaan 3.7 kW:n nopeudella. Laite on asennettu 3*16A sulakkeilla ja 6A:n ampeerin kuormalla seinään. Onko tätä latausnopeutta mitenkään mahdollista hidastaa, jotta ei tarvitse ottaa latausasemaa pois käytöstä? Termistö voi olla vähän hukassa tai virheellinen, mutta laitteen asentanut sähkömies nosti kädet ylös ja ilmoitti, että ei osaa tehdä muutoksia.
Turku-Salo akselilta Paimiosta voi tulla hakemaan ei-pron 4,5m piuhalla hintaan 150€, jos on jollain vielä tarvetta.
Muutaman viikon nyt soitellut ja laittanut sähköpostia tuonne asiakaspalveluun eikä mitään infoa tule palautukseen liittyen. Aina toki pahoittelevat ja lupaavat laittaa asian eteenpäin, mutta mitään ei tapahdu. Vähän alkanut jo arvelluttamaan koko palautus, että löytääköhän koskaan perille, vaikka palautusosoitteen saisinkin. Laitetaan nyt sitten vähän halvemmalla kiertoon.
ID Charger Pro on asennettu, ja sähköauto lataa nätisti Volkswagenin APIn mukaisesti 4.1 kW:n nopeudella. Ongelmana on, että isännöitsijän mukaan lataus saisi olla maksimissaan 3.7 kW:n nopeudella. Laite on asennettu 3*16A sulakkeilla ja 6A:n ampeerin kuormalla seinään. Onko tätä latausnopeutta mitenkään mahdollista hidastaa, jotta ei tarvitse ottaa latausasemaa pois käytöstä? Termistö voi olla vähän hukassa tai virheellinen, mutta laitteen asentanut sähkömies nosti kädet ylös ja ilmoitti, että ei osaa tehdä muutoksia.
Yhden viestin olen lähettänyt, johon vastasivatkin. Mutta ei nyt vakuuta itseänikään.Onko joku saanut tuonne asiakaspalveluun yhteyden? Minua alkaa siinä määrin ketuttamaan asiakaspalvelun radiohiljaisuus, että valmistaudun tekemään rikosilmoituksen petoksesta.
Tuli sieltä itsellekin parin päivän päästä peruutusvahvistus Pro-mallista. Arvoin nyt vielä tämän ja esim. Schneiderin välillä, mutta lähti vielä Cupran perusmalli uudelle yritykselle. Jospa tällä kertaa menisi tilaus läpi ilman ongelmia. Toimitusajaksi ilmoitti nyt viikon vs. ID chargerille 3 viikkoa aiemmin. Sinänsä kävi jopa tuuri, että ei mennyt maaliin tuo aiempi tilaus, koska tuolla pro versiolla ei olisi ollut mitään lisäarvoa. Ehkä parempikin ettei ole millään tavalla yhteyksissä wolkkarin suuntaan. Ei yllättäisi vaikka ajaisivat koko palvelun alas kun varasto on tyhjä. Mitään kehitystä ei varmastikaan ole sinne appispuolellekaan luvassa, jos ei nytkään ole useaan vuoteen tullut ja uutta laturia tulossa tod. näk. ihan eri toteutuksilla.Onko joku saanut tuonne asiakaspalveluun yhteyden? Minua alkaa siinä määrin ketuttamaan asiakaspalvelun radiohiljaisuus, että valmistaudun tekemään rikosilmoituksen petoksesta.
Katevaraus todnäk häipynyt ja et tule saamaan laturia18.2. tehty tilaus, sen jälkeen ei ole kuulunut mitään. Veloitus meni kortilta. Ilmeisesti aivan normaalia vielä?![]()
Katevaraus todnäk häipynyt ja et tule saamaan laturia
…ja tänään pitäisi paketin olla perillä DHL:n kyydillä.26.2. tehty uusi tilaus pro mallille, just hetki sitten napsahti lasku meiliin ja katevaraus näköjään poistunut kortilta. Laskun eräpäivä 26.3. joten siihen mennessä toivoisi laturin olevan perillä…
Tuli vastaus toimittajalta, joskin eivät ottaneet kantaa tuohon peruttuun katevaraukseen/maksuun.
Pitänee seurata vielä tilannetta.
Puhelimella olen saanut kyllä hyvin yhteyden. Kolme kertaa tosin sai olla yhteydessä ja, vaikka asiakaspalvelija ystävällinen olikin, niin eivät asiat tuntuneet edistyvän mihinkään suuntaan. Sähköposteihin ei tule mitään vastausta. Ei kyllä tosiaankaan vakuuta, jos vaikka takuuasioissa tarvitsee joskus olla yhteydessä.Onko joku saanut tuonne asiakaspalveluun yhteyden? Minua alkaa siinä määrin ketuttamaan asiakaspalvelun radiohiljaisuus, että valmistaudun tekemään rikosilmoituksen petoksesta.
Nyt oli maksu veloitettu tililtä, vaikka katevarauskin oli välillä vapautettu. Eli huolimatta sähköpostiin tulleen laskun eräpäivästä, saivat rahansa jo nyt.SAGA JATKUU: Tilauksesi on matkalla!
18.2. Tehty tilaus
3.3. Huomasin katevarauksen poistuneen ja laitoin kyselyä asiakaspalveluun
5.3. Vastaus asiakaspalvelusta
14.3. Tänään vahvistus toimituksesta ja lasku sähköpostiin
Jospa se sieltä nyt lopultakin tulis.
Moro, en osannut laittaa viestiäJos jollain Tampereen seudulla tarvetta Pro versiolle pidemmällä johdolla, niin voi laittaa YV ja saa samalla hinnalla kuin Ellin kaupasta.
Eli täällä ylimääräisenä Cupra logolla Charger Pro 7,5m johdolla (paketti avattu, mutta käyttämätön).
Hinnan puolesta kiinnostava laite, mutta vähän mietityttää tuo, että juuri mitään kontrollia laiteeseen ei saa edes tuossa paremmassa versiossa. Onko kukaan muu pohtinut sitä, onko mitään järkeä maksaa lisähintaa kalliimmasta versiosta, jos siinä saa vain kulutetun sähkön seurannan? Aika monessa autossa on kuitenkin jotain mahdollisuuksia säätöihin sieltä päästä.
Ei mitään järkeä ostaa Pro mallia, kun ei anna mitään järkeviä lisäominaisuuksia. Perus malli on todennäköisesti huoltovapaampi, kun on vähemmän vikaantuvia osia. Perus malli on ollut käytössä jo useamman vuoden ilman mitään ongelmia. Tilasin samanlaisia pari lisää muuttoa ajatellen.
Päivitin oman 3,5 vuotta vanhan kuormanhallinnalla varustetun perusmallin tähän Pro-malliin, ja asensin kotiverkon palvelimelle evcc:n (github-repo) ohjaamaan sitä EEBUS-protokollan avulla. Volvo C40:ssä on ainakin aika rajoittuneet säätömahdollisuudet latauksen suhteen, esim. latausrajan ja ajastukset joutuu tekemään suoraan autosta, mutta tuon evcc:n ja Pro-mallin avulla onnistuu nyt mm.:Ei mitään järkeä ostaa Pro mallia, kun ei anna mitään järkeviä lisäominaisuuksia. Perus malli on todennäköisesti huoltovapaampi, kun on vähemmän vikaantuvia osia. Perus malli on ollut käytössä jo useamman vuoden ilman mitään ongelmia. Tilasin samanlaisia pari lisää muuttoa ajatellen.
Omassa toteutuksessa tuo dynaaminen kuormanhallinta saa tiedon talon päävaiheiden kuormituksesta sähkömittarin P1-portissa olevasta lukijasta, jota evcc lukee http-rajapinnan avulla suoraan sisäverkossa. Perusmallissa käytössä olleet virranmuunninkelat eivät siis ole enää kytkettynä tähän Pro-malliin, eikä niitä muutenkaan suositella samaan aikaan käytettäväksi, jos latausasema on kytketty HEMS-järjestelmään (Home Energy Management System), jollainen tuo evcc on.
Päivitin oman 3,5 vuotta vanhan kuormanhallinnalla varustetun perusmallin tähän Pro-malliin, ja asensin kotiverkon palvelimelle evcc:n (github-repo) ohjaamaan sitä EEBUS-protokollan avulla...
MQTT:llä saa ainakin sensoridataa Home Assistantiin, ja vastaavasti HA:n päästä saa ohjattua evcc:n eri asetuksia:No nyt päästään asiaan, näyttäs olevan jonkunlainen Home Assistant integraatiokin.
Onhan tuossa toki paljon liikkuvia osia ja riippuvuuksia verrattuna noiden virtamuuntajien käyttämiseen, enkä ole tuollaista tilannetta koittanut simuloida, että miten evcc-lm käyttäytyy, jos se ei saa vaiheiden kuormitustietoa sähkömittarilta. Ellin ohjeessa lukee, että jos latausasema ei ole yhdistettynä paritettuun EMSiin eli tässä tapauksessa evcc:hen, niin se rajoittaa silloin latausvirraksi 6A:Kuulostaa hyvältä, mutta tämä kohta vähän mietityttää. Saakohan tuolla sulakkeet poltettua jos tuo erillinen energiamittari kaatuu, verkko kaatuu tms? Eli tilanteessa jossa EVCC ei saa tuota kuormatietoa, tai EVCC kaatuu/ei pysty kommunikoimaan verkon yli laturille. Olisi jotenkin turvallisempi fiilis jos tuon EVCC saisi muuten ohjaamaan systeemiä, mutta maksimi latausvirtatieto tulisi kuitenkin suoraan virtamuuntajilta itse laturille. Liekö tuo mahdollista?
Miten tuo EEBUS toimii käytännössä tässä? Saako sen käyttöön täysin paikallisesti ettei tarvitse mitään pilviä, tunnuksia, puhelinäppejä tms. aktivointiin ja käyttämiseen? Sähköauto varmaan tulossa keväänmittaan, olen katsellut laturia jonka saisi home assistanttiin kytkettyä ilman pilviä tai internettiä ja tämä kuulostaisi aika lupaavalta.
Sama homma. On kyllä ihmeellistä touhua. Kuinkahan moni maksaa laskunkin ja siten maksaa laitteen kahdesti? En olisi huomannut tuota edes katsoa, jos et olisi laittanut viestiä. Siitä iso kiitos.Nyt oli maksu veloitettu tililtä, vaikka katevarauskin oli välillä vapautettu. Eli huolimatta sähköpostiin tulleen laskun eräpäivästä, saivat rahansa jo nyt.
Sain tämän juttelemaan HA lisäosan kanssa. Oli jo hylkääntynyt koko laitos autotallin pöydälle pelkän töpselitestisähkön perään.
Päivitin oman 3,5 vuotta vanhan kuormanhallinnalla varustetun perusmallin tähän Pro-malliin, ja asensin kotiverkon palvelimelle evcc:n (github-repo) ohjaamaan sitä EEBUS-protokollan avulla. Volvo C40:ssä on ainakin aika rajoittuneet säätömahdollisuudet latauksen suhteen, esim. latausrajan ja ajastukset joutuu tekemään suoraan autosta, mutta tuon evcc:n ja Pro-mallin avulla onnistuu nyt mm.:
- Latauksen aloittaminen ja lopettaminen
- Latausrajan säätäminen
- Latausvirran säätäminen
- Lataamisen ajoittaminen pörssisähkön hinnan mukaan
- Dynaaminen kuormanhallinta (vaatii toistaiseksi evcc-lm, joka forkattu tuosta evcc:stä)
- Ladattu energia (tämän näkee myös ilman evcc:tä VW:n sovelluksesta)
- Raportit (ladattu energia, kokonaishinta, keskihinta per kWh, keskiteho, kesto)
Omassa toteutuksessa tuo dynaaminen kuormanhallinta saa tiedon talon päävaiheiden kuormituksesta sähkömittarin P1-portissa olevasta lukijasta, jota evcc lukee http-rajapinnan avulla suoraan sisäverkossa. Perusmallissa käytössä olleet virranmuunninkelat eivät siis ole enää kytkettynä tähän Pro-malliin, eikä niitä muutenkaan suositella samaan aikaan käytettäväksi, jos latausasema on kytketty HEMS-järjestelmään (Home Energy Management System), jollainen tuo evcc on.
Solar-tilassa kaapelin voi kytkeä autoon ja lataus käynnistyy vain jos pörssisähkön hinta on alle asetetun rajan. Jos on pakko esim. seuraavana aamuna lähteä tiettynä ajankohta ja tietyllä varauksella liikenteeseen, niin voi tehdä suunnitelman, jolloin ohittaa hintarajan, mutta lataa kuitenkin halvimpien tuntien aikana. Solar-termi johtuu siitä, että tuo evcc on tehty aurinkosähkön hyödyntämistä varten, mutta toimii tosiaan hienosti ilman aurinkopaneelejakin.
Tämä ratkaisu ei toki sovellu kaikille, jos ei esim. halua vapaa-aikaansa tällaisen virittelyyn käyttää, tai etenkään jos ei ole mahdollisuutta ajaa tuota evcc/evcc-lm softaa kotiverkossaan. Itselle tämän virittely oli ainakin mukavaa puuhaa, kun kotiautomaatiota tulee muutenkin harrastettua, ja oli todellakin hintansa arvoinen päivitys. Samalla sai 4,5m kaapelinkin vaihdettua varmuuden vuoksi 7,5m pituiseksi, joka olisi 2,5v sitten kysyttäessä maksanut jo itsessään tuon saman 250€ kuin Pro-malli 7,5m kaapelilla nyt.
![]()
Saako myös reaaliaikaisen lataustehon tuon EEBUSin kautta vai vain kulutustiedon latauksen jälkeen?Päivitin oman 3,5 vuotta vanhan kuormanhallinnalla varustetun perusmallin tähän Pro-malliin, ja asensin kotiverkon palvelimelle evcc:n (github-repo) ohjaamaan sitä EEBUS-protokollan avulla. Volvo C40:ssä on ainakin aika rajoittuneet säätömahdollisuudet latauksen suhteen, esim. latausrajan ja ajastukset joutuu tekemään suoraan autosta, mutta tuon evcc:n ja Pro-mallin avulla onnistuu nyt mm.:
- Latauksen aloittaminen ja lopettaminen
- Latausrajan säätäminen
- Latausvirran säätäminen
- Lataamisen ajoittaminen pörssisähkön hinnan mukaan
- Dynaaminen kuormanhallinta (vaatii toistaiseksi evcc-lm, joka forkattu tuosta evcc:stä)
- Ladattu energia (tämän näkee myös ilman evcc:tä VW:n sovelluksesta)
- Raportit (ladattu energia, kokonaishinta, keskihinta per kWh, keskiteho, kesto)
Omassa toteutuksessa tuo dynaaminen kuormanhallinta saa tiedon talon päävaiheiden kuormituksesta sähkömittarin P1-portissa olevasta lukijasta, jota evcc lukee http-rajapinnan avulla suoraan sisäverkossa. Perusmallissa käytössä olleet virranmuunninkelat eivät siis ole enää kytkettynä tähän Pro-malliin, eikä niitä muutenkaan suositella samaan aikaan käytettäväksi, jos latausasema on kytketty HEMS-järjestelmään (Home Energy Management System), jollainen tuo evcc on.
Solar-tilassa kaapelin voi kytkeä autoon ja lataus käynnistyy vain jos pörssisähkön hinta on alle asetetun rajan. Jos on pakko esim. seuraavana aamuna lähteä tiettynä ajankohta ja tietyllä varauksella liikenteeseen, niin voi tehdä suunnitelman, jolloin ohittaa hintarajan, mutta lataa kuitenkin halvimpien tuntien aikana. Solar-termi johtuu siitä, että tuo evcc on tehty aurinkosähkön hyödyntämistä varten, mutta toimii tosiaan hienosti ilman aurinkopaneelejakin.
Tämä ratkaisu ei toki sovellu kaikille, jos ei esim. halua vapaa-aikaansa tällaisen virittelyyn käyttää, tai etenkään jos ei ole mahdollisuutta ajaa tuota evcc/evcc-lm softaa kotiverkossaan. Itselle tämän virittely oli ainakin mukavaa puuhaa, kun kotiautomaatiota tulee muutenkin harrastettua, ja oli todellakin hintansa arvoinen päivitys. Samalla sai 4,5m kaapelinkin vaihdettua varmuuden vuoksi 7,5m pituiseksi, joka olisi 2,5v sitten kysyttäessä maksanut jo itsessään tuon saman 250€ kuin Pro-malli 7,5m kaapelilla nyt.
![]()
Kerro toki lisää. Onko tässä myös ajossa tuo EVCC, vai jokin muu? Ja mitä kaikkea tämä "juttelu" nyt kattaa?
Power tosiaan kertoo sen hetkisen lataustehon (päivittyy oletuksena 30s välein), ja käsittääkseni tieto tulee latausasemasta EEBUSin kautta. Ainakin evcc:n lokin perusteella se näyttää ymmärtävän latausaseman sisäisen energiamittarin olemassaolon (loadpoint 1 -> meters: charge), ja listaa tuetuksi tehon ja vaihekohtaiset virrat:Saako myös reaaliaikaisen lataustehon tuon EEBUSin kautta vai vain kulutustiedon latauksen jälkeen?
Edit: Ilmeisesti tuo Power tuossa ekassa kuvassa on juuri se? Vai tuleeko se autolta?
evcc-lm | [site ] INFO 2024/03/16 18:51:57 site config:
evcc-lm | [site ] INFO 2024/03/16 18:51:57 meters: grid ✓ pv ✗ battery ✗
evcc-lm | [site ] INFO 2024/03/16 18:51:57 grid: power ✓ energy ✓ currents ✓
evcc-lm | [site ] INFO 2024/03/16 18:51:57 circuits:
evcc-lm | [site ] INFO 2024/03/16 18:51:57 Power: ✗, Current: max 24.0A
evcc-lm | [site ] INFO 2024/03/16 18:51:57 vehicles:
evcc-lm | [site ] INFO 2024/03/16 18:51:57 vehicle 1: range ✓ finish ✓ status ✓ climate ✗ wakeup ✗
evcc-lm | [lp-1 ] INFO 2024/03/16 18:51:57 loadpoint 1:
evcc-lm | [lp-1 ] INFO 2024/03/16 18:51:57 mode: pv
evcc-lm | [lp-1 ] INFO 2024/03/16 18:51:57 circuit: main
evcc-lm | [lp-1 ] INFO 2024/03/16 18:51:57 charger: power ✓ energy ✗ currents ✓ phases ✗ wakeup ✗
evcc-lm | [lp-1 ] INFO 2024/03/16 18:51:57 meters: charge ✓
evcc-lm | [lp-1 ] INFO 2024/03/16 18:51:57 charge: power ✓ energy ✗ currents ✓
evcc-lm | [site ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 ----
evcc-lm | [lp-1 ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 charge power: 10557W
evcc-lm | [eebus ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 Send: d:_i:47859_Elli-Wallbox-XXX notify 1625 DeviceDiagnosisHeartbeatData
evcc-lm | [site ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 grid meter: 14069W
evcc-lm | [site ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 grid powers: [3797 6462 3809]W
evcc-lm | [site ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 grid currents: [16 27.5 16.1]A
evcc-lm | [site ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 pv power: 0W
evcc-lm | [site ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 site power: 14069W
evcc-lm | [lp-1 ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 charge currents: [15.2 15.3 15.4]A
evcc-lm | [lp-1 ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 detected active phases: 3p
evcc-lm | [lp-1 ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 charger status: C
evcc-lm | [lp-1 ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 soc estimated: 68.13% (vehicle: 65.00%)
evcc-lm | [lp-1 ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 vehicle soc: 68%
evcc-lm | [lp-1 ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 vehicle range: 210km
evcc-lm | [lp-1 ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 trace: requested: 16.0, phases: 3, curLP: 15.4
evcc-lm | [circuit-1] WARN 2024/03/10 16:11:43 overload detected - currents: 27.5A, allowed max current is: 24.0A
evcc-lm | [circuit-1] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 circuit using 27.5A, -3.5A available
evcc-lm | [lp-1 ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 get current limitation from 16.0A to 11.9A from circuit
evcc-lm | [lp-1 ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 get power limitation from 8190.3W to 8190.3W (11.9A) from circuit
evcc-lm | [eebus ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 Send: d:_i:47859_Elli-Wallbox-XXX write 1626 LoadControlLimitListData
evcc-lm | [lp-1 ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 max charge current: 11.9A
Pitäisikö tätä evcc:hen liittyvää keskustelua jatkaa esim. tuolla Sähköautojen kotilataus vai olisiko paikallaan tehdä ihan oma ketju sitä varten?
Noniin nyt oli aikaa hetkeksi perehtyä ja laittaa tuo itelle koekäyttöön tilaama laturi testipenkkiin. Kyseessä siis Volkswagenin Pro -malli. Asennus ei olekaan ihan niin tympeä kuin ohjekirjaa lukemalla sai mielikuvan. Ei missään nimessä kuitenkaan samalla tasolla asennuksen helppoudessa nykyaikaisten latausasemien kanssa. Suoraan laturin hallintasivuun yhteyttä ottaessa tuli ensimmäinen itselle iloinen yllätys - tässä on sisäänrakennettu LTE-yhteys ja komeasti saa nettiyhteyden ihan omillaan. Toinen hyvä varmistus oli, että Pro:ssa tosiaan voi antaa virtamuuntajien parametrit itse. Periaatteessa tämän kanssa siis voi käyttää melkeen mitä vaan virtamuuntajia jotka sattuu lojumaan saatavilla.
Ellin applikaatio on hyödytön tämän kanssa. Laturin saa kyllä paritettua siihen, mutta siihen se sitten melkeen jääkin. Oikea appi tälle on Volkswagenin oma. Sinne parittelun jälkeen alkoi löytyä vähän paremmin toimintoja. Löytyy latauksen käynnistys ja lopetus. Harmillisesti tämä laturi on aika monelta kantilta ohjelmallisesti rampautettu. Esimerkiksi RFID-korttien puolelle ei saa paritettua mitään muita kuin volkkarin omia kortteja, joita mukana tulee 2 kpl. OCPP-tukea mielestäni mainostettiin, mutta minä en ainakaan löydä mitään paikkaa jossa pääsisi antamaan siihen liittyviä asetuksia. Se siitä ulkoiseen hallintapalveluun liittämisestä? Vai tietääkö joku temput miten tähän pääsee käsiksi?
MID-hyväksytty ABB:n mittari on sisällä, mutta kokonaiskulutuksen lukemaa ei pääse mitenkään lukemaan itse laitteesta ilman että koko kannen avaa. En löytänyt kokonaiskulutuksen lukemaa myöskään appista. Sen sijaan siellä on tarjolla aika kattavan oloiset lataustapahtumaraportit, joista on varmaan edes jotain iloa. Otin kokeeksi ulos kuukausiraportin, jossa kyllä näkyy lataustapahtumakohtaisten kulutuksien lisäksi koko kuukauden kulutus.
Laturin nettiyhteydestä on lopulta aika ohkaisesti iloa. Latauksen voi aloittaa ja päättää etänä, sekä lataustapahtumaraportointi ja (rampautettu) RFID-korttien hallinta. Mitään ajastuksia tai reaaliaikaista latausvirran valintaa ei ole.
![]()
Mitähän loitsuja pitää tehdä että tuonne hallintasivuun pääsee käsiksi? Manuaaleissa tuli purkin wifi hotspotin tiedot mutta ainakaan oma puhelin ei sitä löydä automaattisesti tai manuaalisesti SSID:lläNoniin nyt oli aikaa hetkeksi perehtyä ja laittaa tuo itelle koekäyttöön tilaama laturi testipenkkiin. Kyseessä siis Volkswagenin Pro -malli. Asennus ei olekaan ihan niin tympeä kuin ohjekirjaa lukemalla sai mielikuvan. Ei missään nimessä kuitenkaan samalla tasolla asennuksen helppoudessa nykyaikaisten latausasemien kanssa. Suoraan laturin hallintasivuun yhteyttä ottaessa tuli ensimmäinen itselle iloinen yllätys - tässä on sisäänrakennettu LTE-yhteys ja komeasti saa nettiyhteyden ihan omillaan. Toinen hyvä varmistus oli, että Pro:ssa tosiaan voi antaa virtamuuntajien parametrit itse. Periaatteessa tämän kanssa siis voi käyttää melkeen mitä vaan virtamuuntajia jotka sattuu lojumaan saatavilla.
Ellin applikaatio on hyödytön tämän kanssa. Laturin saa kyllä paritettua siihen, mutta siihen se sitten melkeen jääkin. Oikea appi tälle on Volkswagenin oma. Sinne parittelun jälkeen alkoi löytyä vähän paremmin toimintoja. Löytyy latauksen käynnistys ja lopetus. Harmillisesti tämä laturi on aika monelta kantilta ohjelmallisesti rampautettu. Esimerkiksi RFID-korttien puolelle ei saa paritettua mitään muita kuin volkkarin omia kortteja, joita mukana tulee 2 kpl. OCPP-tukea mielestäni mainostettiin, mutta minä en ainakaan löydä mitään paikkaa jossa pääsisi antamaan siihen liittyviä asetuksia. Se siitä ulkoiseen hallintapalveluun liittämisestä? Vai tietääkö joku temput miten tähän pääsee käsiksi?
MID-hyväksytty ABB:n mittari on sisällä, mutta kokonaiskulutuksen lukemaa ei pääse mitenkään lukemaan itse laitteesta ilman että koko kannen avaa. En löytänyt kokonaiskulutuksen lukemaa myöskään appista. Sen sijaan siellä on tarjolla aika kattavan oloiset lataustapahtumaraportit, joista on varmaan edes jotain iloa. Otin kokeeksi ulos kuukausiraportin, jossa kyllä näkyy lataustapahtumakohtaisten kulutuksien lisäksi koko kuukauden kulutus.
Laturin nettiyhteydestä on lopulta aika ohkaisesti iloa. Latauksen voi aloittaa ja päättää etänä, sekä lataustapahtumaraportointi ja (rampautettu) RFID-korttien hallinta. Mitään ajastuksia tai reaaliaikaista latausvirran valintaa ei ole.
![]()
Varmaan hieman basic kysymyksiä, mutta:
Jos mulla on Elli asennettuna vaikka 3x10A piuhoihin ja laitaan lataukseen hybridin jota voi ladata max 16A vaiheessa, niin osaako Elli jotenkin antaa sitä ythä vaihetta 16A:lla?