• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

• Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Muut Elli ID.Charger sähköauton kotilatauslaitteet 169€/219€

Evcc asennusapua rautalangasta kaivataan. Pahoittelut valmiiksi tyhmistä kysymyksistä.
Eli Evcc HACS integraatio pitäisi saada käyntiin, mutta järki loppuu.
Integraatio saatu asennettua, mutta mistä löydän "your-evcc-server-ip"?
Eli tämän ohjeen mukaan yritän mennä:
1000012171.jpg

Ja tähän tiedot mistä?
1000012169.jpg

Kiitos jos joku jaksaa näinkin yksinkertaiseen kysymykseen vastata, tämä koodaus ei vain ole se paras osaamisalue, mutta halua olisi oppia.
Oletko asentanut evcc addonin ensin?
Sitä varten tarvitset myös toimivan evcc.yaml konffin (tämän voit tehdä cmd:llä koneella helpoiten evcc desktopilla). Kun addon on asennettu, niin ip on sama kuin HA hostin. Tuo integraatio vain tekee sensorit HA:lla (jotka ilmeisesti saa myös mqtt yli jos siitä tykkää).

edit. tossa vielä kulku, jolla itse muistan tehneeni HAOS evcc Shelly Pro 3EM gridimittauksen ja Ellin parituksen:

PC:
- Lataa evcc desktop ja laita filut vaikka C:\temp
- avaa CMD ja aja käskyt:
cd C:\temp
evcc configure --lang en
- Käy konfiguraation asennus läpi, lisää akut, grid meter, loadpointit ja autot yms. Installeri on aika selkeä.
- Kun tullaan loadpoint/charger lisäykseen:
- Ellin configuration managerissa selaimessa tulee energy management alta parittaa evcc, kun loadpoint lisätään. Pitäisi tunnistaa evcc asennus, kun laitteet samassa verkossa.
- Lisää Ellin configuration managerissa oleva ski evvc asennukseen
- Kun homma käyty läpi tallentuu kansioon evcc.yaml

HA:
- Asenna evcc addon HA:ssa
- Luo tai kopioi evcc.yaml HA config roottiin
- Käynnistä addon, lisää sivupalkkiin ja laita watchdog päälle
- boottaa HA
- evcc pitäisi käynnistyä
- Asenna evcc integraatio (olit jo vissiin laittanut HASSin yli custom repon)
- Anna HA instanssisi IP, portti defaulttina oikein jos et ronklannut evcc addonin portteja

Edit 2: ja määritä myös Ellille staattinen IP ja ota LTE pois päältä. Ellin IP ja tunnukset tulee antaa evcc konffifilun luonnissa.

Viimeksi muokattu:
Oletko asentanut evcc addonin ensin?
Sitä varten tarvitset myös toimivan evcc.yaml konffin (tämän voit tehdä cmd:llä koneella helpoiten evcc desktopilla). Kun addon on asennettu, niin ip on sama kuin HA hostin. Tuo integraatio vain tekee sensorit HA:lla (jotka ilmeisesti saa myös mqtt yli jos siitä tykkää).

edit. tossa vielä kulku, jolla itse muistan tehneeni HAOS evcc Shelly Pro 3EM gridimittauksen ja Ellin parituksen:

PC:
- Lataa evcc desktop ja laita filut vaikka C:\temp
- avaa CMD ja aja käskyt:
cd C:\temp
evcc configure --lang en
- Käy konfiguraation asennus läpi, lisää akut, grid meter, loadpointit ja autot yms. Installeri on aika selkeä.
- Kun tullaan loadpoint/charger lisäykseen:
- Ellin configuration managerissa selaimessa tulee energy management alta parittaa evcc, kun loadpoint lisätään. Pitäisi tunnistaa evcc asennus, kun laitteet samassa verkossa.
- Lisää Ellin configuration managerissa oleva ski evvc asennukseen
- Kun homma käyty läpi tallentuu kansioon evcc.yaml

HA:
- Asenna evcc addon HA:ssa
- Luo tai kopioi evcc.yaml HA config roottiin
- Käynnistä addon, lisää sivupalkkiin ja laita watchdog päälle
- boottaa HA
- evcc pitäisi käynnistyä
- Asenna evcc integraatio (olit jo vissiin laittanut HASSin yli custom repon)
- Anna HA instanssisi IP, portti defaulttina oikein jos et ronklannut evcc addonin portteja

Edit 2: ja määritä myös Ellille staattinen IP ja ota LTE pois päältä. Ellin IP ja tunnukset tulee antaa evcc konffifilun luonnissa.
Kiitos ohjeista, nyt on kaikki onnistuneesti asennettu.
Mutta mistä tuonne nyt syötetään kuormanhallintaa varten tiedot paljonko kestää ottaa virtaa verkosta?
Mittaus hoidettu Shelly Pro 3EM:llä.

Toimiikohan tuo oma laturi ihan oikein kun johdon irrottaessa autosta kaikki valot helähtää punaiselle vilkkumaan, hetken päästä ensimmäinen vaihtuu keltaiseksi ja jonkun ajan päästä laturi stabiloituu normaalisti käyttövalmiiksi.

Laturi ei ole verkkoon yhdistetty jos sillä on jotain merkitystä. Paitsi oli hotspotin päässä käyttöönoton ajan joka oli aivan yhtä takkuista hommaa..

Mutta mistä tuonne nyt syötetään kuormanhallintaa varten tiedot paljonko kestää ottaa virtaa verkosta?
Tätä olen itsekin mietiskellyt. Evcc on vissiin päivittymässä jossain kohtaa enemmän ui-pohjaseksi. Experimental asetuksissa on kuormanhallinta, mutta sitä ronklaamalla sain vain koko paskan solmuun (db konffit kai yliajaa evcc.yaml). Monet käskyt taisivat olla myös depricated, kun koitin syöttää niitä evcc.yamliin. Ellei jollain täällä ole kunnon ohjeita, niin kannattanee odottaa tuota isompaa käyttöliittymäpäivitystä. Eikä löytynyt googlailemalla kunnon ohjeita tai dokumentaatiota.

Edit. En itse saanut myöskään pörssisähköohjausta skulaamaan.

1737042072282.png

Tätä olen itsekin mietiskellyt. Evcc on vissiin päivittymässä jossain kohtaa enemmän ui-pohjaseksi. Experimental asetuksissa on kuormanhallinta, mutta sitä ronklaamalla sain vain koko paskan solmuun (db konffit kai yliajaa evcc.yaml). Monet käskyt taisivat olla myös depricated, kun koitin syöttää niitä evcc.yamliin. Ellei jollain täällä ole kunnon ohjeita, niin kannattanee odottaa tuota isompaa käyttöliittymäpäivitystä. Eikä löytynyt googlailemalla kunnon ohjeita tai dokumentaatiota.

Edit. En itse saanut myöskään pörssisähköohjausta skulaamaan.
kyllä ainaki mulla shelly ihan juuri tuolta määritykset sivulta sinne istui ihan nätisti, yamlissa en edes koittanut sitä laittaa
ja tosiaan yaml taitaa ajaa ylitse jos vastaavaa kohtaa koittaa myös määrityksissä laittaa tietokannan puolelle

1737042072282.png

kyllä ainaki mulla shelly ihan juuri tuolta määritykset sivulta sinne istui ihan nätisti, yamlissa en edes koittanut sitä laittaa
ja tosiaan yaml taitaa ajaa ylitse jos vastaavaa kohtaa koittaa myös määrityksissä laittaa tietokannan puolelle
Ei itselläkään siis ongelmaa Shellyn lisäämisessä, vaan kuormanhallinnan konffaamisessa. Eli miten konffataan että evcc kuristaa kuormaa pois Elliltä, jos Shellyn ilmottama gridi load x A vaihteilla tai totaali kwh kuorma on x.

edit. itsellä on myös määrityksissä nuo tosiaan suljettu koska koko asennus on suoritettuu evcc.yaml pohjalta.
Screenshot_1.png

Ei itselläkään siis ongelmaa Shellyn lisäämisessä, vaan kuormanhallinnan konffaamisessa. Eli miten konffataan että evcc kuristaa kuormaa pois Elliltä, jos Shellyn ilmottama gridi load x A vaihteilla tai totaali kwh kuorma on x.

edit. itsellä on myös määrityksissä nuo tosiaan suljettu koska koko asennus on suoritettuu evcc.yaml pohjalta.
Screenshot_1.png
aah sori ymmärsin väärin..
circuitissa on max load sääntö, auttaako se sua? itse kuristin sillä et jos ylittää x määrän niin evcc alkaa tiputtamaan tehoja jotta ollaan taas rajalla
edit: itselläni näin yamlissa:
Koodi:
circuits:
  - name: main # if there is only one circuit defined the name needs to be 'main'
    title: keskus # name for the UI (not implemented in UI yet)
    maxCurrent: 25 # 63A (optional)
    maxPower: 12000 # 30kW (optional)

ni ei ylitä 12kw kuormaa

aah sori ymmärsin väärin..
circuitissa on max load sääntö, auttaako se sua? itse kuristin sillä et jos ylittää x määrän niin evcc alkaa tiputtamaan tehoja jotta ollaan taas rajalla
edit: itselläni näin yamlissa:
Koodi:
circuits:
  - name: main # if there is only one circuit defined the name needs to be 'main'
    title: keskus # name for the UI (not implemented in UI yet)
    maxCurrent: 25 # 63A (optional)
    maxPower: 12000 # 30kW (optional)

ni ei ylitä 12kw kuormaa

Joo, noin se toimii.
circuits:
- name: main
maxCurrent: 24
meter: my_grid

site:
title: Koti
circuit: main
meters:
grid: my_grid # grid meter

loadpoints:
- title: Autokatos
charger: laturi
mode: "off"

^tuolleen mulla. tuon lisäksi laturin konffit, ja pitää tosiaan latausvirtaa rajoittamalla kuorman max. 24 ampeerissa:

1737096690008.png

Joo, noin se toimii.
circuits:

site:
meters:

loadpoints:

^tuolleen mulla. tuon lisäksi laturin konffit, ja pitää tosiaan latausvirtaa rajoittamalla kuorman max. 24 ampeerissa:

1737096690008.png
Hyvin tuntuu tähän tyyliin tehtynä toimivan. Kiitos siis avusta kaikille.

Koodi:
tariffs:
  currency: EUR
  grid:
   # type: template
   # template: elering
    #region: fi # optional
    #charges: 0.06 # Additional fixed charge per kWh (e.g. 0.05 for 5 cents) (optional)
    #tax: 0.25 # Additional percentage charge (e.g. 0.2 for 20%) (optional)
    type: fixed
    price: 0.05 # EUR/kWh (default)
    zones:
      - days: Mo-So
        hours: 07-22
        price: 0.12 # EUR/kWh (Wochenende)
        hours: 22-00
        price: 0.10

feedin:
     type: template
     template: elering
     region: fi # optional
     charges: 0.003  # Additional fixed charge per kWh (e.g. 0.05 for 5 cents) (optional)
   #  tax:  # Additional percentage charge (e.g. 0.2 for 20%) (optional)
     # 3P9ZHhQparmIb
  co2:
    template: electricitymaps
    uri: https://api-access.electricitymaps.com/3P9ZHhQparmIb/ # HTTP(S) address
    token:
    zone: FI # see https://api.electricitymap.org/v3/zones
tolla saan määrättyä nyt kun kiinteä et evcc tajuaa et yöllä 2cnt halvempaa, koska mulla käytössä yö/päivä sähkö. Ja feed in hinta pörssistä.. mutta ko ny to siirryn 5cnt/kwh kiinteästä pörssiin haluisin tuon saman kahden sentin eron pörssin hintaan mukaan 07-22 ajalle ja pois 22-07 ajalle, koska esim tänään se vaikuttaa melkoisesti miten lataisi halvimmalla..
itse en ole keksinyt miten noi saisi yhdistettyä, vaikka että pörssin marginaali si ois 2cnt kalliimpaa päivällä tms.
oisko ideoita?

Koodi:
tariffs:
  grid:
   # type: template
   # template: elering
    #region: fi # optional
    #charges: 0.06 # Additional fixed charge per kWh (e.g. 0.05 for 5 cents) (optional)
    #tax: 0.25 # Additional percentage charge (e.g. 0.2 for 20%) (optional)
    type: fixed
    price: 0.05 # EUR/kWh (default)
    zones:
        hours: 07-22
        price: 0.12 # EUR/kWh (Wochenende)
        hours: 22-00
        price: 0.10

feedin:
     charges: 0.003  # Additional fixed charge per kWh (e.g. 0.05 for 5 cents) (optional)
   #  tax:  # Additional percentage charge (e.g. 0.2 for 20%) (optional)
     # 3P9ZHhQparmIb
  co2:
    template: electricitymaps
    uri: https://api-access.electricitymaps.com/3P9ZHhQparmIb/ # HTTP(S) address
    token:
    zone: FI # see https://api.electricitymap.org/v3/zones
tolla saan määrättyä nyt kun kiinteä et evcc tajuaa et yöllä 2cnt halvempaa, koska mulla käytössä yö/päivä sähkö. Ja feed in hinta pörssistä.. mutta ko ny to siirryn 5cnt/kwh kiinteästä pörssiin haluisin tuon saman kahden sentin eron pörssin hintaan mukaan 07-22 ajalle ja pois 22-07 ajalle, koska esim tänään se vaikuttaa melkoisesti miten lataisi halvimmalla..
itse en ole keksinyt miten noi saisi yhdistettyä, vaikka että pörssin marginaali si ois 2cnt kalliimpaa päivällä tms.
oisko ideoita?

Eikös se tuolla custom formulalla pitäisi onnistua? Tariffs | evcc - Sonne tanken ☀️🚘

Eikös se tuolla custom formulalla pitäisi onnistua? Tariffs | evcc - Sonne tanken ☀️🚘
katsoppas, miten tuo onkin päässy ohi mun sokeiden silmien.. tarvee alkaa testaan, varsinkin kun tänään just on se vaihto :)
edit:
Koodi:
grid:
  charges: 0.005 # Additional fixed charge per kWh (e.g. 0.05 for 5 cents) (optional)
  tax: 0.25 # Additional percentage charge (e.g. 0.2 for 20%) (optional)
  formula: extra := 0.02; if ts.Hour() < 7 || ts.Hour() > 21 { extra = 0.0 }; price + extra
feedin:
     #charges: 0.000  # Additional fixed charge per kWh (e.g. 0.05 for 5 cents) (optional)
no sillähän se tuli, ja laitan tänne jos joku muukin päivä/yö sähköinen pörssäri haluaa vastaavan, jossa siirtohinnnan muutos otetaan mukaan pörssihintaan. ko ohan noita ollu et illalla saattaa näyttää halvalle, mutta siirtohinnan vaikutus puuttuu
edit2 tuntirajat kyllä hämäs mitä ohjeissa luki, jos laitto 22 joka ohjeen mukaan piti olla sillon jo vaikuttamatta, ni eipä ollut.. 21 ko laitto ni 2cnt korotus tippui 22 pois
edit3 jaah ei se ihan oikeen mee edelleenkään, joku mättää 2cnt erotus siirron hinnassa ei oo edelleenkään oikea...

Viimeksi muokattu:
Joo, noin se toimii.
circuits:

site:
meters:

loadpoints:

1737096690008.png
ah, meneekö se noin helpolla lopulta. Itse koitin kikkailla tämmöisiä laturille yamliin:

# Dynamic current adjustment based on available power
dynamiccurrent:
enable: true
guardduration: 10s
mincurrent: 6
maxcurrent: 16

Laitoin kuvanmukaiset, pitänee vielä testailla. Tuo pörssisähköohjauskin pitäisi toimia ihan automaagisesti ilman kummempia käskyjä?

Screenshot_2.png

ah, meneekö se noin helpolla lopulta. Itse koitin kikkailla tämmöisiä laturille yamliin:

# Dynamic current adjustment based on available power
dynamiccurrent:
enable: true
guardduration: 10s
mincurrent: 6
maxcurrent: 16

Laitoin kuvanmukaiset, pitänee vielä testailla. Tuo pörssisähköohjauskin pitäisi toimia ihan automaagisesti ilman kummempia käskyjä?

Screenshot_2.png
Menee noin helpolla ei tarvee kikkailla max enrgian kaa

Statistiikka

Viestiketjuista
265 408
Jäsenet
75 652
Uusin jäsen
Jakkehh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom