• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

  • Live: io-techin pikkujoulu- ja hyväntekeväisyysstriimi tänään alkaen klo 19. Pelataan io-techin toimituksen kesken PUBGia ja tavoitteena saada 10000 euroa täyteen Pelastakaa Lapset ry:n joulukeräykseen! Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Muut Elli ID.Charger sähköauton kotilatauslaitteet 169€/219€

Varmaan hieman basic kysymyksiä, mutta:
Jos mulla on Elli asennettuna vaikka 3x10A piuhoihin ja laitaan lataukseen hybridin jota voi ladata max 16A vaiheessa, niin osaako Elli jotenkin antaa sitä ythä vaihetta 16A:lla?

Jos se syöttö on rajoitettu 3x10A, niin se voi antaa hybridille maksimissaan 1x10A. Tuohon tarvittaisiin semmoinen "vaiheita yhdistelevä" laturi, että saisi 3x10 -> 1x16 tmv. ja ne on vähän arvokkaampia kamppeita.

Edit: nämä sähköauton "laturit" tosiaan ei ole varsinaisesti latureita. Ne on vaan sovittimia joilla auton sisäinen laturi kytketään verkkosähköön. Tuon "laturin" tehtävä on lähinnä varmistaa että suojamaa ym. on kytketty ennen latauksen aloittamista, ja kertoa auton laturille että paljonko tästä johdosta kärsii ottaa virtaa. Muuten tuo on käytännössä siis tyhmä rele, joka vain kytkee sähkön tuohon latausjohtoon (jahka se suojamaan ym. toimivuus on ensin tsekattu). Auton laturi sitten varsinaisesti lataa, ja säätää sitä otettavan virran määrää jne.
 
Eikös tuo ole ihan sama ostaa tuo edullisempi mallia (eli ei Pro) kun käytössä on esim. Volkswagenin oma sovellus? Eli sen kautta voi auton päästä käskyttää latauksen käyntiin/pois ja asettaa ajastukset jne. Eli ei taida tuo Pro tuoda mitään lisää tavan käyttäjälle, ainakaan jos on jo maksanut Volkswagenin (tai vastaavan) sovelluksen käytöstä.
 
Eikös tuo ole ihan sama ostaa tuo edullisempi mallia (eli ei Pro) kun käytössä on esim. Volkswagenin oma sovellus? Eli sen kautta voi auton päästä käskyttää latauksen käyntiin/pois ja asettaa ajastukset jne. Eli ei taida tuo Pro tuoda mitään lisää tavan käyttäjälle, ainakaan jos on jo maksanut Volkswagenin (tai vastaavan) sovelluksen käytöstä.

Ellei sitten ole aikomuksena liittää sitä kotiautomaatioon, ja komentaa esim. tuolla evcc-softalla joka aiemmissa viesteissä esiteltiin. Kaikki toiminnot tuskin toimii halvemmalla mallilla, ainakaan energian mittaus?
 
Ihan mielenkiinnosta... olisikohan sähkärillä ollut joku ajatus takana kun oli näköjään asentaessa naksutellut ne b ryhmän DIPt 15A asentoon. Olisin olettanut että jättää ne 16A (joka manuaalia lueskelemalla näyttäsi olevan oletus). Ei siis ole virranmuunninta kytkettynä. Sulakkeiden ja kaapeleiden pitäisi kyllä 3 * 16A kestää. Eihän tuo nyt käytännössä kummoinen ero ole lataustehossa...
Lähinnä mietin että viitsinkö mennä itse tökkimään DIPit 16A:n.
 
Nyt on kolmatta viikkoa yritetty saada tätä palautettua. Eivät saa minulle tehtyä pakettiosoitekorttia palautusta varten vaikka ovat kylläkin juristin yhteydenoton jälkeen aktivoituneet senverran että sieltä ihan ihminen vastasi kirjallisesti jonkinlaisista teknisistä ongelmista.. Tähän kun lisätään omani ja juristin kulut niin kohta on Volkswagen Ellillä isohko lasku maksettavana.

Uusien tilaajien on hyvä tietää näiltä on turha odottaa minkäänlaista teknistä tukea tai hyvitystä, jos laite sattuu vaikka rikkoutumaan.

Ja kokemusta teknisen tuen saamisesta varmaan oli tämän väitteen tueksi?
 
SAGA JATKUU: Tilauksesi on matkalla!

18.2. Tehty tilaus
3.3. Huomasin katevarauksen poistuneen ja laitoin kyselyä asiakaspalveluun
5.3. Vastaus asiakaspalvelusta
14.3. Tänään vahvistus toimituksesta ja lasku sähköpostiin

Jospa se sieltä nyt lopultakin tulis.
PE toimitettu DHL:n toimesta. Eiköhän tuo käyttikseksi jää.
Dynaamisen kuormanhallinan joutuu vielä rakentelemaan, mutta saa sähkäri ottaa kantaa siihen, vai olikos täällä jo valmiita ratkaisuja sen suhteen?
 
Turku-Salo akselilta Paimiosta voi tulla hakemaan ei-pron 4,5m piuhalla hintaan 150€, jos on jollain vielä tarvetta.

Muutaman viikon nyt soitellut ja laittanut sähköpostia tuonne asiakaspalveluun eikä mitään infoa tule palautukseen liittyen. Aina toki pahoittelevat ja lupaavat laittaa asian eteenpäin, mutta mitään ei tapahdu. Vähän alkanut jo arvelluttamaan koko palautus, että löytääköhän koskaan perille, vaikka palautusosoitteen saisinkin. Laitetaan nyt sitten vähän halvemmalla kiertoon.
Turku-Salo akselilta Paimiosta voi tulla hakemaan ei-pron 4,5m piuhalla hintaan 150€, jos on jollain vielä tarvetta.

Muutaman viikon nyt soitellut ja laittanut sähköpostia tuonne asiakaspalveluun eikä mitään infoa tule palautukseen liittyen. Aina toki pahoittelevat ja lupaavat laittaa asian eteenpäin, mutta mitään ei tapahdu. Vähän alkanut jo arvelluttamaan koko palautus, että löytääköhän koskaan perille, vaikka palautusosoitteen saisinkin. Laitetaan nyt sitten vähän halvemmalla kiertoon.
Vieläkö on laturi tyhjänpanttina, voisin tulla hakemaan pois kunhan saan mitattua riittääkö tuo lyhyempi johto
 
Itäiseltä Kirkkonummelta löytyisi yksi avaamaton ylimääräinen Pro-malli 4,5m johdolla. Saa tulla 200€:llä hakemaan pois!

Myyty muualla.
 
Viimeksi muokattu:
Onks kukaan asentanut tai asennuttanut vielä virta-antureita? Mitä malleja olette asennelleet?

Speksin mukaan seuraavia antureita tuettaisiin:

Nidec C-CT-10
Nidec C-CT-16
Nidec C-CT-24
LEM TT 50-SD
LEM TT 100-SD
VAC E4623-X002
VAC E4624-X002
VAC E4626-X002

Edellisestä listasta ainoastaan LEM:n malleja näyttäisi olevan tarjolla. Kiinnostaa tietää olisiko LEM-valmistajan malleille korvaavia malleja tarjolla kun ovat niiiin kalliita... :lol: (toim.huom. n. 37 € / kpl...)
 
Tässä on nyt yli kuukausi yritelty palauttaa tätä Elli ID. Charger Pro:ta ja viimeisin viesti on viikon takaa jossa lupasivat lähettää jonkun palautuslinkin (sitä ei ole saapunut).

Tulipahan nyt selväksi etten ikinä tule ikinä ostamaan mitään kyseiseltä yhtiöltä, olipa kyse autosta, latausasemasta tai pölykapselista:

Mulla oli mennyt roskapostiin se upsin palatustarra. Rahat tuli noin viikon sisään siitä, kun olin laittanut paketin takaisin Saksanmaalle. Sitä ennen kyllä aika sekoilua heidän aspansa. Aika liikuttuneessa tilassa selitti, että kun on kauhea kiire kokoajan. Annoin kyllä palautetta, että uskomattoman hankalasti teillä toimii tämä palautus ja oli samaa mieltä ja lupasi laittaa palautteen eteenpäin.

Tilasin Saksan Amazonista Schneiderin kiinteällä piuhalla ja kuormanhallinta boksilla tilalle. Ei siinä lopulta paljon eroa hinnassa ollut, kun noihin Elleihin joutuu ne kuormanhallinnan palikat vielä erikseen ostamaan. Äly- ja etäominaisuuksille ei ole itsellä mitään käyttöä.
 
Päivitin oman 3,5 vuotta vanhan kuormanhallinnalla varustetun perusmallin tähän Pro-malliin, ja asensin kotiverkon palvelimelle evcc:n (github-repo) ohjaamaan sitä EEBUS-protokollan avulla. Volvo C40:ssä on ainakin aika rajoittuneet säätömahdollisuudet latauksen suhteen, esim. latausrajan ja ajastukset joutuu tekemään suoraan autosta, mutta tuon evcc:n ja Pro-mallin avulla onnistuu nyt mm.:

- Latauksen aloittaminen ja lopettaminen
- Latausrajan säätäminen
- Latausvirran säätäminen
- Lataamisen ajoittaminen pörssisähkön hinnan mukaan
- Dynaaminen kuormanhallinta (vaatii toistaiseksi evcc-lm, joka forkattu tuosta evcc:stä)
- Ladattu energia (tämän näkee myös ilman evcc:tä VW:n sovelluksesta)
- Raportit (ladattu energia, kokonaishinta, keskihinta per kWh, keskiteho, kesto)

Omassa toteutuksessa tuo dynaaminen kuormanhallinta saa tiedon talon päävaiheiden kuormituksesta sähkömittarin P1-portissa olevasta lukijasta, jota evcc lukee http-rajapinnan avulla suoraan sisäverkossa. Perusmallissa käytössä olleet virranmuunninkelat eivät siis ole enää kytkettynä tähän Pro-malliin, eikä niitä muutenkaan suositella samaan aikaan käytettäväksi, jos latausasema on kytketty HEMS-järjestelmään (Home Energy Management System), jollainen tuo evcc on.

Solar-tilassa kaapelin voi kytkeä autoon ja lataus käynnistyy vain jos pörssisähkön hinta on alle asetetun rajan. Jos on pakko esim. seuraavana aamuna lähteä tiettynä ajankohta ja tietyllä varauksella liikenteeseen, niin voi tehdä suunnitelman, jolloin ohittaa hintarajan, mutta lataa kuitenkin halvimpien tuntien aikana. Solar-termi johtuu siitä, että tuo evcc on tehty aurinkosähkön hyödyntämistä varten, mutta toimii tosiaan hienosti ilman aurinkopaneelejakin.

Tämä ratkaisu ei toki sovellu kaikille, jos ei esim. halua vapaa-aikaansa tällaisen virittelyyn käyttää, tai etenkään jos ei ole mahdollisuutta ajaa tuota evcc/evcc-lm softaa kotiverkossaan. Itselle tämän virittely oli ainakin mukavaa puuhaa, kun kotiautomaatiota tulee muutenkin harrastettua, ja oli todellakin hintansa arvoinen päivitys. Samalla sai 4,5m kaapelinkin vaihdettua varmuuden vuoksi 7,5m pituiseksi, joka olisi 2,5v sitten kysyttäessä maksanut jo itsessään tuon saman 250€ kuin Pro-malli 7,5m kaapelilla nyt.

evcc-3.jpegevcc-1.jpegevcc-2.jpeg
Kuinka tarkalleen tuo latausvirran/tehon hallinta tuossa toimii tällä ID-charger + evcc ?
Lähinnä että onko siinä jotkut tietyt pykälät joiden mukaan latausvirtaa rajoitetaan vai onnistuuko säätö esim. 1 - 16 A (per.vaihe) välillä täysin vapaasti?

Haen sitä että voisi säätää latausvirtaa/tehoa aurinkopaneelien tuoton mukaisesti suhteutettuna talon muuhun kulutukseen tarkasti.
 
PE toimitettu DHL:n toimesta. Eiköhän tuo käyttikseksi jää.
Dynaamisen kuormanhallinan joutuu vielä rakentelemaan, mutta saa sähkäri ottaa kantaa siihen, vai olikos täällä jo valmiita ratkaisuja sen suhteen?

Eli kuormanhallinta on Pro mallissa sisällä, mutta vaatii yhteensopivat virtamuunninkelat (jos käännösteemi on oikein)

VW:n sivuilla ohjetta:
Screenshot_20240404_130234_Samsung Notes.jpg
 
Kyllä se kuormanhallinta on molemmissa. Perus versioon kelpaa vain tietyt virtamuuntajat kun taas pro malliin voi vapaasti asettaa muuntosuhteen. Pro:ssa lisänä vielä mahdollisuus eebus väylän kautta kuormanhallinta.
 

Nämä samat tuli nyt lopultakin asenneltua, mutta laturin konfigurointisivulta selaimesta näkyi huomattavasti todellista pienempiä kuormituslukemia jokaisella vaiheella. Dipit laitettu ohjeiden mukaan, kytkennät testattu eikä niistä huomattu erikoisuuksia, mutta silti ei lukemat täsmää. Yksiselitteistä kaavaa heitosta ei huomattu, mutta ainakin isommilla virroilla laturin näyttämät lukemat oli vain noin 15% todellisesta.

Näyttääkö muilla oikeita lukemia konfigurointisivuilla?
 
Mitenkähän nopeasti tämän pitäisi päivittää firmwarensa? Pro malli saapui itselle eilen ja laittelin testisähköihin kiinni. Vakiofirmware on versiota 3.7.12 jossa ei tuota eebus tukea ilmeisesti vielä ole. Mutta Ellin sivuilta ei näytää voivan firmwaretiedostoja ladata vaan pitäisi vain odottaa että se päivittyy itsestään... No vehje on nyt ollut jo yli vuorokauden päällä, sekä LTE että Wifi yhteyksien perässä (testasin myös pitää vain wifiä päällä sekä pelkkää LTE:tä) eikä firmware ole vieläkään päivittynyt :(
 
Kuinka tarkalleen tuo latausvirran/tehon hallinta tuossa toimii tällä ID-charger + evcc ?
Lähinnä että onko siinä jotkut tietyt pykälät joiden mukaan latausvirtaa rajoitetaan vai onnistuuko säätö esim. 1 - 16 A (per.vaihe) välillä täysin vapaasti?

Haen sitä että voisi säätää latausvirtaa/tehoa aurinkopaneelien tuoton mukaisesti suhteutettuna talon muuhun kulutukseen tarkasti.

Manuaalisesti ainakin saa ampeerin välein säädettyä, ja auto näytti selaimesta asetettua maksimivirtaa tottelevan.


1712263220757.png

Mitenkähän nopeasti tämän pitäisi päivittää firmwarensa? Pro malli saapui itselle eilen ja laittelin testisähköihin kiinni. Vakiofirmware on versiota 3.7.12 jossa ei tuota eebus tukea ilmeisesti vielä ole. Mutta Ellin sivuilta ei näytää voivan firmwaretiedostoja ladata vaan pitäisi vain odottaa että se päivittyy itsestään... No vehje on nyt ollut jo yli vuorokauden päällä, sekä LTE että Wifi yhteyksien perässä (testasin myös pitää vain wifiä päällä sekä pelkkää LTE:tä) eikä firmware ole vieläkään päivittynyt :(

Volkswagen-appilla saa ajettua päivityksen sisään.

1712264231059.png
 
Volkswagen-appilla saa ajettua päivityksen sisään.
Joo näemmä se piti tuolta appista käydä laittamassa vaikka itse hallintasivuilla lukee että firmware päivittyisi itsestään. Ei ole noita appeja tarkoitus itse käyttää mihinkään niin en ollut niitä edes asentanut. Uusimmalla firmwarella yhteys evcc:n menikin vaivatta läpi:thumbsup:
 
Ellin virtamuuntajista, tuollainen tuli vastaan:


"Myös Elli VAG-sähköauton Wallbox-laturin kuormanohjaukseen eri liittimillä. "

Tuolla vastaavia virtamuuntajia tarjolla:

 
Tuli noista virtamuuntajista mieleen, että minulla talon virtoja mittaa shelly 3em, on kiinni HA:ssa. Saanko hyödennettyä muuten kuormanhallintaan kuin kikkailemalla evcc addon home assistanttiin ja jotenkin sieltä kautta rajoittaa kuormaa (eli ainoastaan kun 11,8kw sauna on päällä)
 
No ihan tarkkaa raporttia en voi antaa kun tuo on vaan testisähkössä. Mutta tuo evcc pyörii nyt home assistantissa. Tosta evcc hostista näyttäs voivan säätää virtarajat, näyttää lataustehon ja ladatut kilowatit, toki alotus ja lopetus. Onhan tossa sit pörssi ja aurinkosähköohjaus. Sit monen autovalmistajan pilvipalvelun voi liittää ja sitä kautta voi asettaa latausrajan yms.

Suoraa integraatiota ei vielä ole sensoreille, mutta mqtt:llä näyttää voivan hoitaa kaiken ohjauksen.

Kohtuu yksinkertainen saada toimimaan, conffia joutu tosin useamman kerran pähkäilemään, jotta evcc suostu käynnistymään. Laturi pitää sen hallintasivun kautta parittaa tuohon evcc:n kun conffi on suht kohdillaan ja evcc yrittää yhdistää laturiin.

Onko antaa home assistantissa pyörivää evcc konffia jakoon jollain tasolla, kun ei meinaa millään päästä eteenpäin omin avuin?
 
Onko antaa home assistantissa pyörivää evcc konffia jakoon jollain tasolla, kun ei meinaa millään päästä eteenpäin omin avuin?

Konffaaminen kieltämättä oli aika kinkkinen homma eikä oikein mikään mennyt dokumenttien mukaan.
Aika paljon joutui selvittelemään. Plant ID on aika oleellinen tässä, koska evcc ei pääse generoimaan sitä automaattisesti HA Add-Onina.

Linkissä konffa, josta melkein kaikki ylimääräinen poistettu.
Merkitsin "TODO" tekstillä kohdat, jotka sinun täytyy ainakin muokata. SKI:t ja ID:t tässä generaattorilla tehtyä puppua esimerkiksi.
Myös kodin energiamittari muutettu tyhmäksi kiintäksi arvoksi.
Tallenna tiedosto Home Assistantiin polkuun /config/evcc.yaml

Sertifikaattien luomiseksi asensin evcc tietokoneelle ja loin kommentissa kerrotulla komennolla certit.

EVCC konffa:
 
Konffaaminen kieltämättä oli aika kinkkinen homma eikä oikein mikään mennyt dokumenttien mukaan.
Aika paljon joutui selvittelemään. Plant ID on aika oleellinen tässä, koska evcc ei pääse generoimaan sitä automaattisesti HA Add-Onina.

Linkissä konffa, josta melkein kaikki ylimääräinen poistettu.
Merkitsin "TODO" tekstillä kohdat, jotka sinun täytyy ainakin muokata. SKI:t ja ID:t tässä generaattorilla tehtyä puppua esimerkiksi.
Myös kodin energiamittari muutettu tyhmäksi kiintäksi arvoksi.
Tallenna tiedosto Home Assistantiin polkuun /config/evcc.yaml

Sertifikaattien luomiseksi asensin evcc tietokoneelle ja loin kommentissa kerrotulla komennolla certit.

EVCC konffa:

Kiitos paljon!! Tämä auttoi jo saamaan jotain eloa vehkeisiin :) yksi ongelma on enään kun ei tulee latauksesta mitää tietoja takaisin päin. Sitä en tiedä onko se edes mahdollista, mutta pakko se on yrittää... alla olevaa herjaa työntää logiin

ERROR 2024/04/08 20:40:55 charge meter: read failed: dial tcp 192.168.0.46:502: i/o timeout
 
ERROR 2024/04/08 20:40:55 charge meter: read failed: dial tcp 192.168.0.46:502: i/o timeout

Muistithan parittaa laturin ja EVCC:n?
Itse en ole päässyt vielä kunnolla kokeilemaan kun se sähköauto puuttuu vielä
Mutta ainakin on laturi valmiina.
 
Pääseekö Elenian verkossa olevia Aidonin älysähkömittareita (mittarissa on siis kotiautomaatioliitäntä) hyödyntämään tuon Elli Charger Pro:n kanssa?
 
Pääseekö Elenian verkossa olevia Aidonin älysähkömittareita (mittarissa on siis kotiautomaatioliitäntä) hyödyntämään tuon Elli Charger Pro:n kanssa?

Kyllä sen pitäisi mahdollista olla, mutta vaatii enemmän tai vähemmän kikkailua väliin.
Eli jonkun sovelluksen pitää mittaria lukea ja toimittaa tieto Ellille. EVCC saattaa tämän hyvällä säkällä osata suoraan, mutta aina siihen jotain väliin saa kehiteltyä. Esim. mittarilta luettuja tietoja voi ehkä välitellä MQTT:lla EVCC:lle, joka edelleen sitten ohjaa laturia.
 
Muistithan parittaa laturin ja EVCC:n?
Itse en ole päässyt vielä kunnolla kokeilemaan kun se sähköauto puuttuu vielä
Mutta ainakin on laturi valmiina.
Joo tämä oli paritettu jo aikaisemmin mutta nyt kävin uudestaan sitä ihmettelmässä niin olikin siellä laturin päässä joku ongelma ja siitä ei päässyt yli kuin factory resetillä ja nyt toimii niinkuin pitää.
 
Tämän asennus alkaa olla ajankohtainen. Voisiko joku sähköistä ymmärtävä kertoa, mitä johtoja tarvitsen, että voin vetää johdot sähkömiehelle seinän läpi sähkökaappiin valmiiksi?

-Virtajohto, millainen?
-Kuormanhallintaa varten kaapeli, millainen?
-Kuormanhallintaa varten haistelijat, millaiset ja kuinka monta? Mieluiten avattavat mallit.

Kiitos paljon! Säästyy sähkömiehen aika ja saa itse tehtyä ja hankittua tarvikkeet etukäteen.
 
Sama täällä, vois alkaa suunnitella asennusta. Onkos sellasia virtamuuntajia, että saisi datan myös HA:lle?
 
Täältä saisi pro mallin 4.5m johdolla omakustannehintaan. Ei tullut käyttöön. Sijainti Tampere.
 
Sama täällä, vois alkaa suunnitella asennusta. Onkos sellasia virtamuuntajia, että saisi datan myös HA:lle?

Sen datan saa HA:lle vain lukemalla sitä tuolta Elli-asemalta. ...tai siis ymmärtääkseni tuollaisia virtamuuntajia ei ole, joita myös HA voisi suoraan lukea. Kyseessähän on ihan käämi johdon ympärille, ja siihen indusoitunutta virtaa/jännitettä mitataan analogisesti, suoraan johtoa pitkin mikä kytketään tonne Ellin pönttöön. Sitä samaa johtoa ei voine "haaroittaa HA:lle", vaan jos tiedon haluaa HA:lle, se pitää hakea sieltä Elliltä - tai mitata toisella mittarilla.

Mikään ei estä (paitsi jos tilaa ei ole) samalla laittamasta erillisiä muuntajia suoraan HA:n luettaviksi, ja itselläni odottaakin asentajaa sekä Elli pro että tällainen https://www.amazon.de/-/en/dp/B08CJ3VC79 (ja muutama etäohjattava termostaatti ym. ... kerätään nyt täys työpäivä sähkömiehelle)
 
Kuormanhallintaa ei kannata edes Elliin rakentaa jos meinaa sen kytkeä HA:han. Hommaa suoraan https://www.shelly.com/en-fi/products/product-overview/shelly-3-em tuollaisen ja sitten säätää tuon EVCC:n toimintaan niin pystyy myös ohjaamaan latauksia HA:n kautta. Yhtäaikaa ei Ellin kuormanhallinta ja EVCC toimi.
Jos on uusi mittari niin halvemmaksi tulee jos lukee han portista virrankulutukset HA:iin vaikka himewizard p1:llä ja säätää latausta sit saatujen arvojen mukaan.
 
Tämän asennus alkaa olla ajankohtainen. Voisiko joku sähköistä ymmärtävä kertoa, mitä johtoja tarvitsen, että voin vetää johdot sähkömiehelle seinän läpi sähkökaappiin valmiiksi?

-Virtajohto, millainen?
-Kuormanhallintaa varten kaapeli, millainen?
-Kuormanhallintaa varten haistelijat, millaiset ja kuinka monta? Mieluiten avattavat mallit.

Kiitos paljon! Säästyy sähkömiehen aika ja saa itse tehtyä ja hankittua tarvikkeet etukäteen.

Soita sille sähkärille ja kysy, niin saat varmasti hänelle oikeat tavarat.
Mmj 5x2.5 S riittää kyllä kaapeliksi 11kW laturille (muokkaus-> oletan että tulee 16A sulakkeiden taakse), mutta jos joskus aiot tehokkaampaa latausasemaa laittaa, niin poikkipinta-alaa pitää kasvattaa kaapelissa. Ellille taitaa riittää myös a-tyypin vikavirtasuojaus. Kuormanhallinnan asiat kannattaa myös kysyä asentavalta sähkäriltä, niihin en ota kantaa.
 
Viimeksi muokattu:
Huvittavasti tänään tuli sähköpostiin ilmoitus, että lähetys on matkalla, seurantanumeroineen päivineen... tilaus siis toimitettu jo 23.2 :)
 
Huvittavasti tänään tuli sähköpostiin ilmoitus, että lähetys on matkalla, seurantanumeroineen päivineen... tilaus siis toimitettu jo 23.2 :)

Mulla sama juttu. Tiedätkö onko oikeasti tulossa vai onko vaan virheellinen viesti?

Hienosti vaikuttaa Ellillä prosessit sujuvan.
 
Moro! Onko sulla mimmonen energiamittaus? Olen yrittäny konffata ja kokeilla vaikka mitä mutta ei onnistu, mulla siis esp mittaamassa sähkömittarin ledin väläyksiä ja siitä pitäis jotenkin saada tieto tuohon evcc:hen...


Konffaaminen kieltämättä oli aika kinkkinen homma eikä oikein mikään mennyt dokumenttien mukaan.
Aika paljon joutui selvittelemään. Plant ID on aika oleellinen tässä, koska evcc ei pääse generoimaan sitä automaattisesti HA Add-Onina.

Linkissä konffa, josta melkein kaikki ylimääräinen poistettu.
Merkitsin "TODO" tekstillä kohdat, jotka sinun täytyy ainakin muokata. SKI:t ja ID:t tässä generaattorilla tehtyä puppua esimerkiksi.
Myös kodin energiamittari muutettu tyhmäksi kiintäksi arvoksi.
Tallenna tiedosto Home Assistantiin polkuun /config/evcc.yaml

Sertifikaattien luomiseksi asensin evcc tietokoneelle ja loin kommentissa kerrotulla komennolla certit.

EVCC konffa:
 
Moro! Onko sulla mimmonen energiamittaus? Olen yrittäny konffata ja kokeilla vaikka mitä mutta ei onnistu, mulla siis esp mittaamassa sähkömittarin ledin väläyksiä ja siitä pitäis jotenkin saada tieto tuohon evcc:hen...

Hei,
Ei ole vielä mitään mittauksia. Vain tuo esim. konffassa oleva kiinteä. Vielä ei ole tarvetta niin odotellut jos Caruna vaihtais HAN-portillisen mittarin.

MQTT:llä saattaisi saada tietoa EVCC:lle päin myös?
 
Mulla olisi myös ylimääräinen Pro-malli Cupran logolla ja 7,5m kaapelilla Sipoossa.
 
Huvittavasti tänään tuli sähköpostiin ilmoitus, että lähetys on matkalla, seurantanumeroineen päivineen... tilaus siis toimitettu jo 23.2 :)
Mulle tuli kans vasta eilen vastaava posti 14.2. tilatusta ja tuon kuitin mukaan lähetetty 16.2. :lol: Laite tuli sillon perille tilauksesta n. viikossa.
 
Oliks tää sit kuitenkin paska ja sopuliostos?
Itekki ostin sopulina, kun ajattelin et menkööt porukoille jos ei kotiin kelpaakkaa.

Paketissa avaamattomana varastossa ajattelin pitää vielä vuoden pari.........
 
Elli Pro asenneltu ja hyvin latailee Polestaria.
Asentelin tuon evcc:n myös HomeAssistantin lisäosaksi, mutta olikos nyt niin että tuossa ei ole varsinaisesti mitään kuormanhallintaa pääsulakkeita suojelemaan? Vaan tarkoitettu ainoastaan aurinkosähkölataus-optimointiin?
Pitänee tutustua vielä vähän lisää.
 
Elli Pro asenneltu ja hyvin latailee Polestaria.
Asentelin tuon evcc:n myös HomeAssistantin lisäosaksi, mutta olikos nyt niin että tuossa ei ole varsinaisesti mitään kuormanhallintaa pääsulakkeita suojelemaan? Vaan tarkoitettu ainoastaan aurinkosähkölataus-optimointiin?
Pitänee tutustua vielä vähän lisää.

Uusimmassa releasessa pitäisi olla mukana kuormanhallinta. Pitäisi omaankin virittää toimimaan mutta ensin pitäisi keksiä miten kaksi laturia konffataan tuonne. Release v0.123.9 with loadmanagement · hoermto/evcc-lm

Edit: tai tuohan taitaa olla se evcc-lm haara kuitenkin....
 
Ai ei tämä olekaan valmis paketti dynaamisella kuormanhallinnalla. Olisko helpompi vaan ostella myöhemmin eri pömpeli, kun ei lopullista sijoituspaikkaakaan ole tälle tai ensi vuodelle tiedossa (autokatos).

Hakekaa pois, Pro malli 7,5 metrin kaapelilla :hammer:

Liedosta löytyy ja kulkeutuu Turun seudulla. Postillakin (+20€)
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 472
Viestejä
4 557 999
Jäsenet
74 971
Uusin jäsen
Maikkol

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom