Päivitin oman 3,5 vuotta vanhan kuormanhallinnalla varustetun perusmallin tähän Pro-malliin, ja asensin kotiverkon palvelimelle
evcc:n (
github-repo) ohjaamaan sitä EEBUS-protokollan avulla. Volvo C40:ssä on ainakin aika rajoittuneet säätömahdollisuudet latauksen suhteen, esim. latausrajan ja ajastukset joutuu tekemään suoraan autosta, mutta tuon evcc:n ja Pro-mallin avulla onnistuu nyt mm.:
- Latauksen aloittaminen ja lopettaminen
- Latausrajan säätäminen
- Latausvirran säätäminen
- Lataamisen ajoittaminen pörssisähkön hinnan mukaan
- Dynaaminen kuormanhallinta (vaatii toistaiseksi
evcc-lm, joka forkattu tuosta evcc:stä)
- Ladattu energia (tämän näkee myös ilman evcc:tä VW:n sovelluksesta)
- Raportit (ladattu energia, kokonaishinta, keskihinta per kWh, keskiteho, kesto)
Omassa toteutuksessa tuo dynaaminen kuormanhallinta saa tiedon talon päävaiheiden kuormituksesta sähkömittarin P1-portissa olevasta lukijasta, jota evcc lukee http-rajapinnan avulla suoraan sisäverkossa. Perusmallissa käytössä olleet virranmuunninkelat eivät siis ole enää kytkettynä tähän Pro-malliin, eikä niitä muutenkaan suositella samaan aikaan käytettäväksi, jos latausasema on kytketty HEMS-järjestelmään (Home Energy Management System), jollainen tuo evcc on.
Solar-tilassa kaapelin voi kytkeä autoon ja lataus käynnistyy vain jos pörssisähkön hinta on alle asetetun rajan. Jos on pakko esim. seuraavana aamuna lähteä tiettynä ajankohta ja tietyllä varauksella liikenteeseen, niin voi tehdä suunnitelman, jolloin ohittaa hintarajan, mutta lataa kuitenkin halvimpien tuntien aikana. Solar-termi johtuu siitä, että tuo evcc on tehty aurinkosähkön hyödyntämistä varten, mutta toimii tosiaan hienosti ilman aurinkopaneelejakin.
Tämä ratkaisu ei toki sovellu kaikille, jos ei esim. halua vapaa-aikaansa tällaisen virittelyyn käyttää, tai etenkään jos ei ole mahdollisuutta ajaa tuota evcc/evcc-lm softaa kotiverkossaan. Itselle tämän virittely oli ainakin mukavaa puuhaa, kun kotiautomaatiota tulee muutenkin harrastettua, ja oli todellakin hintansa arvoinen päivitys. Samalla sai 4,5m kaapelinkin vaihdettua varmuuden vuoksi 7,5m pituiseksi, joka olisi 2,5v sitten kysyttäessä maksanut jo itsessään tuon saman 250€ kuin Pro-malli 7,5m kaapelilla nyt.