• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

  • Live: io-techin pikkujoulu- ja hyväntekeväisyysstriimi tänään alkaen klo 19. Pelataan io-techin toimituksen kesken PUBGia ja tavoitteena saada 10000 euroa täyteen Pelastakaa Lapset ry:n joulukeräykseen! Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Muut Elli ID.Charger sähköauton kotilatauslaitteet 169€/219€

Tänään tuli 22.2 tilattu Cupra Pro 4,5 metrin latauskaapelilla, eipä tuo asennus nyt vaikealta näytä. Muutama johto sisällä kiinni, syöttö ja latauskaapeli paikalleen ja siinä se. Tubessa olikin pätkä missä asennukseen meni n. 20 minuuttia.
Samaa mieltä asennuksen suhteen ja mietinkin että värikoodattuja pikaliittimiäkö niissä "helpoissa ja paremmissa" latureissa sitten on ;)
 
Tuli vastaus toimittajalta, joskin eivät ottaneet kantaa tuohon peruttuun katevaraukseen/maksuun.
Pitänee seurata vielä tilannetta.

Montako päivää meni vastauksessa? Tilausvahvistuksessa lukee tosiaan näin, mitä lie tarkoittaa:

”Saat erillisen loppulaskun laitteen toimituksen yhteydessä. Laskun summa ei muutu.

Huomioithan, että laskun summa erääntyy maksettavaksi heti tilauksen yhteydessä.”

Peruutuksesta ei ole kuulunut mitään vaikka pyysin kuittausta. Oletettavasti vaan saapuu joku päivä ovelle. Takaisin ei uskalla lähettää kun tuskin päätyy perille, ja jos päätyy niin varmasti käsitelllään perinteisesti päin persettä ja katoaa konsernin sisällä eikä rahoja makseta takaisin.
 
On helppoa olla tyytyväinen kun ei paremmasta tiedä :hmm:

Ihan käypä asennus kesällä 2020 esitellylle laitteelle, uudemmissa varmasti panostettu lisää asennettavuuteen. Mutta ei tuossa mitään ihmeellistä ole, selkeä asennusohje vielä mukana. Vähän turhaa moittimista minusta, varsinkin jos nyt tuohon hintaan tuota saa.
 
Montako päivää meni vastauksessa? Tilausvahvistuksessa lukee tosiaan näin, mitä lie tarkoittaa:

”Saat erillisen loppulaskun laitteen toimituksen yhteydessä. Laskun summa ei muutu.

Huomioithan, että laskun summa erääntyy maksettavaksi heti tilauksen yhteydessä.”

Peruutuksesta ei ole kuulunut mitään vaikka pyysin kuittausta. Oletettavasti vaan saapuu joku päivä ovelle. Takaisin ei uskalla lähettää kun tuskin päätyy perille, ja jos päätyy niin varmasti käsitelllään perinteisesti päin persettä ja katoaa konsernin sisällä eikä rahoja makseta takaisin.
Viikonloppuna laitoin viestiä, eli pari arkipäivää.

Samansisältöinen tilausvahvistus tuli itsellekin. Siis, että tulee loppulasku toimituksen yhteydessä jne. Vaikka maksoin tilatessa koko summan, mutta kun katevaraus katosi ja rahat palautuivat tilille, laitoin viestiä. Lähinnä kiinnosti pitääkö tehdä uusi tilaus vai onko alkuperäinen tilaus vielä tulossa.
 
Tänään tuli 22.2 tilattu Cupra Pro 4,5 metrin latauskaapelilla, eipä tuo asennus nyt vaikealta näytä. Muutama johto sisällä kiinni, syöttö ja latauskaapeli paikalleen ja siinä se. Tubessa olikin pätkä missä asennukseen meni n. 20 minuuttia.
Laske sitten lisäksi syöttöjen vedot mitä normaalisti ei ole valmiina yleensä, keskuksen muokkaukset jos tarvitsee ja pakolliset käyttöönottomittaukset niin sitten se aika on jotain täysin muuta. Eihän siinä ajallisesti pitkään mene, kun laitteeseen valmiina olevat johdot kytkee, mutta usein tilanne ei ole noin ja ei yksikään yritys tuommoisella aikaveloituksella sitä tule asentamaan.
 
Laske sitten lisäksi syöttöjen vedot mitä normaalisti ei ole valmiina yleensä, keskuksen muokkaukset jos tarvitsee ja pakolliset käyttöönottomittaukset niin sitten se aika on jotain täysin muuta. Eihän siinä ajallisesti pitkään mene, kun laitteeseen valmiina olevat johdot kytkee, mutta usein tilanne ei ole noin ja ei yksikään yritys tuommoisella aikaveloituksella sitä tule asentamaan.
Uskon, että oli kyse ns laitteen helposta asennuksesta kun aikaisemmin verrattiin, että kunnon vehkeisiin se olisi niin paljon helpompaa kuin tähän. Samat setit pitää tehdä niihin parempiinkin malleihin.
 
Laske sitten lisäksi syöttöjen vedot mitä normaalisti ei ole valmiina yleensä, keskuksen muokkaukset jos tarvitsee ja pakolliset käyttöönottomittaukset niin sitten se aika on jotain täysin muuta. Eihän siinä ajallisesti pitkään mene, kun laitteeseen valmiina olevat johdot kytkee, mutta usein tilanne ei ole noin ja ei yksikään yritys tuommoisella aikaveloituksella sitä tule asentamaan.

Tässä puhuttiin ihan tuon itse boksin asennuksesta, ei ne syöttöjen vedot ja keskustyöt eroa oli sitten Teslan tai Ellin boksi kyseessä. Se on sama sitten meneekö boksin paikalleen laittoon 5 tai 20 minuuttia, kun muita hommia saattaa tulla 1-6 tuntia.
 
Tilasin sekä mökille että kotiin, mutta tuo kotiautomaation kautta ohjattavuuden puute kismittää sen verran että multa voi noutaa avaamattoman Elli Pro 7,5m omakustannehintaan jos haluaa laitteen pikaisesti. Sijainti TRE seutu.

Mökillä tuo ei niin haittaa kun ei ole paneeleita eikä kotiautomaatiotakaan vielä.
 
ID Charger Pro on asennettu, ja sähköauto lataa nätisti Volkswagenin APIn mukaisesti 4.1 kW:n nopeudella. Ongelmana on, että isännöitsijän mukaan lataus saisi olla maksimissaan 3.7 kW:n nopeudella. Laite on asennettu 3*16A sulakkeilla ja 6A:n ampeerin kuormalla seinään. Onko tätä latausnopeutta mitenkään mahdollista hidastaa, jotta ei tarvitse ottaa latausasemaa pois käytöstä? Termistö voi olla vähän hukassa tai virheellinen, mutta laitteen asentanut sähkömies nosti kädet ylös ja ilmoitti, että ei osaa tehdä muutoksia.
 
ID Charger Pro on asennettu, ja sähköauto lataa nätisti Volkswagenin APIn mukaisesti 4.1 kW:n nopeudella. Ongelmana on, että isännöitsijän mukaan lataus saisi olla maksimissaan 3.7 kW:n nopeudella. Laite on asennettu 3*16A sulakkeilla ja 6A:n ampeerin kuormalla seinään. Onko tätä latausnopeutta mitenkään mahdollista hidastaa, jotta ei tarvitse ottaa latausasemaa pois käytöstä? Termistö voi olla vähän hukassa tai virheellinen, mutta laitteen asentanut sähkömies nosti kädet ylös ja ilmoitti, että ei osaa tehdä muutoksia.
Tuo 3,7kW tulee yksivaiheisesta. Eli laite pitäisi joko vaihtaa yhden linjan taakse tai sitten jos laitteesta voi tiputtaa 6A -> 5A niin olet rajoissa.
 
Turku-Salo akselilta Paimiosta voi tulla hakemaan ei-pron 4,5m piuhalla hintaan 150€, jos on jollain vielä tarvetta.

Muutaman viikon nyt soitellut ja laittanut sähköpostia tuonne asiakaspalveluun eikä mitään infoa tule palautukseen liittyen. Aina toki pahoittelevat ja lupaavat laittaa asian eteenpäin, mutta mitään ei tapahdu. Vähän alkanut jo arvelluttamaan koko palautus, että löytääköhän koskaan perille, vaikka palautusosoitteen saisinkin. Laitetaan nyt sitten vähän halvemmalla kiertoon.
 
ID Charger Pro on asennettu, ja sähköauto lataa nätisti Volkswagenin APIn mukaisesti 4.1 kW:n nopeudella. Ongelmana on, että isännöitsijän mukaan lataus saisi olla maksimissaan 3.7 kW:n nopeudella. Laite on asennettu 3*16A sulakkeilla ja 6A:n ampeerin kuormalla seinään. Onko tätä latausnopeutta mitenkään mahdollista hidastaa, jotta ei tarvitse ottaa latausasemaa pois käytöstä? Termistö voi olla vähän hukassa tai virheellinen, mutta laitteen asentanut sähkömies nosti kädet ylös ja ilmoitti, että ei osaa tehdä muutoksia.
Isännöitsijä varmaan toivoo että menee max 16A/vaihe (16A*230V=3680W=~3.7kW), ja oletettavasti sinulla menee nyt 6A/vaihe ((6A*230V)*3=4140W)? Eli ei välttämättä ongelmaa? Vai toivooko että hyödynnettäisiin vain yhtä vaihetta?

Nämä on näitä pieniä hassutuksia kun katsotaan lataustehoa kW mukaan, kun riippuu sekä latausasemasta (1-/3-vaihe) sekä auton sisäisestä laturista (1-/2-/3-vaihe) miten paljolla pystyy latailemaan.


Turku-Salo akselilta Paimiosta voi tulla hakemaan ei-pron 4,5m piuhalla hintaan 150€, jos on jollain vielä tarvetta.

Muutaman viikon nyt soitellut ja laittanut sähköpostia tuonne asiakaspalveluun eikä mitään infoa tule palautukseen liittyen. Aina toki pahoittelevat ja lupaavat laittaa asian eteenpäin, mutta mitään ei tapahdu. Vähän alkanut jo arvelluttamaan koko palautus, että löytääköhän koskaan perille, vaikka palautusosoitteen saisinkin. Laitetaan nyt sitten vähän halvemmalla kiertoon.

Hieman ’huvittavaa’ että joillain vaikeuksia palautella ja joillain vaikeuksia saada tilausta läpi. o_O
 
Omaan 19.2. tehtyyn tilaukseen tuli peruutus Elli supportilta 23.2. Kyselin spostilla syytä koska itselleni tilaus näytti onnistuneen, tuli tilausvahvistus ja maksu näkyi kortilla. Sain ma 26.2. selityksenä että tilausjärjestelmässä väärä tuotanro ja tilausta ei voinut manuaalisesti enää kohdistaa minulle. Maksun palautuminen piti tapahtua seuraavalla viikolla, mutta siihen meni melkein 2vko.
Tein uuden tilauksen 26.2. ja tilausvahvistus tuli kuten ensimmäiselläkin kerralla (tosin nyt ei ollut 3vko toimitusaika-arviota) ja maksu näyttää taas menneen. Saas nähdä miten käy, tuleeko laturia koskaan ja mitä muita mutkia vielä matkassa. Sähköauto tulee kuitenkin noin 2 viikon sisään, joten ihan hirveästi tän kanssa ei jaksaisi enää säätää.
 
Itsellä ihan hyvä kokemus tilauksesta, 3.3. illalla tilaus sisään ja torstaina 7.3. hain paketin Matkahuollosta. Otin ihan sen perusversion, olisiko niiden saatavuus sitten parempi?
 
Minkälaisia asennusaikoja ja asennuksen kokonaishintoja on nyt ihmisillä tullut tämän kanssa kuormanhallinnalla ja ilman? Edelleen pohdinta käynnissä tämän, Schneiderin ja parin muun peruslaitteen välillä. Arvioitahan oli jo aiemmin, mutta toteutuneet ajat ja hinnat on aina parempaa refeä. Ns perusasennus olisi meilläkin maks 10m vedoilla.
 
Jos jollain Tampereen seudulla tarvetta Pro versiolle pidemmällä johdolla, niin voi laittaa YV ja saa samalla hinnalla kuin Ellin kaupasta.

Eli täällä ylimääräisenä Cupra logolla Charger Pro 7,5m johdolla (paketti avattu, mutta käyttämätön).
 
ID Charger Pro on asennettu, ja sähköauto lataa nätisti Volkswagenin APIn mukaisesti 4.1 kW:n nopeudella. Ongelmana on, että isännöitsijän mukaan lataus saisi olla maksimissaan 3.7 kW:n nopeudella. Laite on asennettu 3*16A sulakkeilla ja 6A:n ampeerin kuormalla seinään. Onko tätä latausnopeutta mitenkään mahdollista hidastaa, jotta ei tarvitse ottaa latausasemaa pois käytöstä? Termistö voi olla vähän hukassa tai virheellinen, mutta laitteen asentanut sähkömies nosti kädet ylös ja ilmoitti, että ei osaa tehdä muutoksia.

Ota sulake tai pari pois, niin pääset tarkemmin säätämään kuorman.
 
Onko joku saanut tuonne asiakaspalveluun yhteyden? Minua alkaa siinä määrin ketuttamaan asiakaspalvelun radiohiljaisuus, että valmistaudun tekemään rikosilmoituksen petoksesta.
Yhden viestin olen lähettänyt, johon vastasivatkin. Mutta ei nyt vakuuta itseänikään.
 
Onko joku saanut tuonne asiakaspalveluun yhteyden? Minua alkaa siinä määrin ketuttamaan asiakaspalvelun radiohiljaisuus, että valmistaudun tekemään rikosilmoituksen petoksesta.
Tuli sieltä itsellekin parin päivän päästä peruutusvahvistus Pro-mallista. Arvoin nyt vielä tämän ja esim. Schneiderin välillä, mutta lähti vielä Cupran perusmalli uudelle yritykselle. Jospa tällä kertaa menisi tilaus läpi ilman ongelmia. Toimitusajaksi ilmoitti nyt viikon vs. ID chargerille 3 viikkoa aiemmin. Sinänsä kävi jopa tuuri, että ei mennyt maaliin tuo aiempi tilaus, koska tuolla pro versiolla ei olisi ollut mitään lisäarvoa. Ehkä parempikin ettei ole millään tavalla yhteyksissä wolkkarin suuntaan. Ei yllättäisi vaikka ajaisivat koko palvelun alas kun varasto on tyhjä. Mitään kehitystä ei varmastikaan ole sinne appispuolellekaan luvassa, jos ei nytkään ole useaan vuoteen tullut ja uutta laturia tulossa tod. näk. ihan eri toteutuksilla.
 
18.2. tehty tilaus, sen jälkeen ei ole kuulunut mitään. Veloitus meni kortilta. Ilmeisesti aivan normaalia vielä? :)
 
26.2. tehty uusi tilaus pro mallille, just hetki sitten napsahti lasku meiliin ja katevaraus näköjään poistunut kortilta. Laskun eräpäivä 26.3. joten siihen mennessä toivoisi laturin olevan perillä…
 
26.2. tehty uusi tilaus pro mallille, just hetki sitten napsahti lasku meiliin ja katevaraus näköjään poistunut kortilta. Laskun eräpäivä 26.3. joten siihen mennessä toivoisi laturin olevan perillä…
…ja tänään pitäisi paketin olla perillä DHL:n kyydillä.
 
Tuli vastaus toimittajalta, joskin eivät ottaneet kantaa tuohon peruttuun katevaraukseen/maksuun.
Pitänee seurata vielä tilannetta.

SAGA JATKUU: Tilauksesi on matkalla!

18.2. Tehty tilaus
3.3. Huomasin katevarauksen poistuneen ja laitoin kyselyä asiakaspalveluun
5.3. Vastaus asiakaspalvelusta
14.3. Tänään vahvistus toimituksesta ja lasku sähköpostiin

Jospa se sieltä nyt lopultakin tulis.
 
Mulla kans tilaus tehty 18.2. ja tänään tuli mailia että postitettu.
 
Itellä tuli Cupran laturissa parin päivän jälkeen vasta tilauksen saapumisvahvistus ja siitä seuraavana päivänä tilausvahvistus. Pistää hieman miettimään, että miten hyvin tuolla on prosessit kunnossa. Ei ihme jos sähköautotkin on kalliita ja pienellä katteella joutuvat myymään.
 
Onko joku saanut tuonne asiakaspalveluun yhteyden? Minua alkaa siinä määrin ketuttamaan asiakaspalvelun radiohiljaisuus, että valmistaudun tekemään rikosilmoituksen petoksesta.
Puhelimella olen saanut kyllä hyvin yhteyden. Kolme kertaa tosin sai olla yhteydessä ja, vaikka asiakaspalvelija ystävällinen olikin, niin eivät asiat tuntuneet edistyvän mihinkään suuntaan. Sähköposteihin ei tule mitään vastausta. Ei kyllä tosiaankaan vakuuta, jos vaikka takuuasioissa tarvitsee joskus olla yhteydessä.

Loppujen lopuksi sain kuin saikin UPS:n palautustarrat ja paketti on jo toivottavasti Saksassa. Saa katsoa, koska rahat palautuvat. Tuskin tulen kyllä enää mitään tuolta tilaamaan, vaikka ilmaiseksi saisi.
 
SAGA JATKUU: Tilauksesi on matkalla!

18.2. Tehty tilaus
3.3. Huomasin katevarauksen poistuneen ja laitoin kyselyä asiakaspalveluun
5.3. Vastaus asiakaspalvelusta
14.3. Tänään vahvistus toimituksesta ja lasku sähköpostiin

Jospa se sieltä nyt lopultakin tulis.
Nyt oli maksu veloitettu tililtä, vaikka katevarauskin oli välillä vapautettu. Eli huolimatta sähköpostiin tulleen laskun eräpäivästä, saivat rahansa jo nyt.
 
Jos jollain Tampereen seudulla tarvetta Pro versiolle pidemmällä johdolla, niin voi laittaa YV ja saa samalla hinnalla kuin Ellin kaupasta.

Eli täällä ylimääräisenä Cupra logolla Charger Pro 7,5m johdolla (paketti avattu, mutta käyttämätön).
Moro, en osannut laittaa viestiä :D mutta olen Tampereella ja laturi kiinnostaisi.
 
Hinnan puolesta kiinnostava laite, mutta vähän mietityttää tuo, että juuri mitään kontrollia laiteeseen ei saa edes tuossa paremmassa versiossa. Onko kukaan muu pohtinut sitä, onko mitään järkeä maksaa lisähintaa kalliimmasta versiosta, jos siinä saa vain kulutetun sähkön seurannan? Aika monessa autossa on kuitenkin jotain mahdollisuuksia säätöihin sieltä päästä.

Ei mitään järkeä ostaa Pro mallia, kun ei anna mitään järkeviä lisäominaisuuksia. Perus malli on todennäköisesti huoltovapaampi, kun on vähemmän vikaantuvia osia. Perus malli on ollut käytössä jo useamman vuoden ilman mitään ongelmia. Tilasin samanlaisia pari lisää muuttoa ajatellen.
 
Ei mitään järkeä ostaa Pro mallia, kun ei anna mitään järkeviä lisäominaisuuksia. Perus malli on todennäköisesti huoltovapaampi, kun on vähemmän vikaantuvia osia. Perus malli on ollut käytössä jo useamman vuoden ilman mitään ongelmia. Tilasin samanlaisia pari lisää muuttoa ajatellen.
Päivitin oman 3,5 vuotta vanhan kuormanhallinnalla varustetun perusmallin tähän Pro-malliin, ja asensin kotiverkon palvelimelle evcc:n (github-repo) ohjaamaan sitä EEBUS-protokollan avulla. Volvo C40:ssä on ainakin aika rajoittuneet säätömahdollisuudet latauksen suhteen, esim. latausrajan ja ajastukset joutuu tekemään suoraan autosta, mutta tuon evcc:n ja Pro-mallin avulla onnistuu nyt mm.:

- Latauksen aloittaminen ja lopettaminen
- Latausrajan säätäminen
- Latausvirran säätäminen
- Lataamisen ajoittaminen pörssisähkön hinnan mukaan
- Dynaaminen kuormanhallinta (vaatii toistaiseksi evcc-lm, joka forkattu tuosta evcc:stä)
- Ladattu energia (tämän näkee myös ilman evcc:tä VW:n sovelluksesta)
- Raportit (ladattu energia, kokonaishinta, keskihinta per kWh, keskiteho, kesto)

Omassa toteutuksessa tuo dynaaminen kuormanhallinta saa tiedon talon päävaiheiden kuormituksesta sähkömittarin P1-portissa olevasta lukijasta, jota evcc lukee http-rajapinnan avulla suoraan sisäverkossa. Perusmallissa käytössä olleet virranmuunninkelat eivät siis ole enää kytkettynä tähän Pro-malliin, eikä niitä muutenkaan suositella samaan aikaan käytettäväksi, jos latausasema on kytketty HEMS-järjestelmään (Home Energy Management System), jollainen tuo evcc on.

Solar-tilassa kaapelin voi kytkeä autoon ja lataus käynnistyy vain jos pörssisähkön hinta on alle asetetun rajan. Jos on pakko esim. seuraavana aamuna lähteä tiettynä ajankohta ja tietyllä varauksella liikenteeseen, niin voi tehdä suunnitelman, jolloin ohittaa hintarajan, mutta lataa kuitenkin halvimpien tuntien aikana. Solar-termi johtuu siitä, että tuo evcc on tehty aurinkosähkön hyödyntämistä varten, mutta toimii tosiaan hienosti ilman aurinkopaneelejakin.

Tämä ratkaisu ei toki sovellu kaikille, jos ei esim. halua vapaa-aikaansa tällaisen virittelyyn käyttää, tai etenkään jos ei ole mahdollisuutta ajaa tuota evcc/evcc-lm softaa kotiverkossaan. Itselle tämän virittely oli ainakin mukavaa puuhaa, kun kotiautomaatiota tulee muutenkin harrastettua, ja oli todellakin hintansa arvoinen päivitys. Samalla sai 4,5m kaapelinkin vaihdettua varmuuden vuoksi 7,5m pituiseksi, joka olisi 2,5v sitten kysyttäessä maksanut jo itsessään tuon saman 250€ kuin Pro-malli 7,5m kaapelilla nyt.

evcc-3.jpegevcc-1.jpegevcc-2.jpeg
 
Omassa toteutuksessa tuo dynaaminen kuormanhallinta saa tiedon talon päävaiheiden kuormituksesta sähkömittarin P1-portissa olevasta lukijasta, jota evcc lukee http-rajapinnan avulla suoraan sisäverkossa. Perusmallissa käytössä olleet virranmuunninkelat eivät siis ole enää kytkettynä tähän Pro-malliin, eikä niitä muutenkaan suositella samaan aikaan käytettäväksi, jos latausasema on kytketty HEMS-järjestelmään (Home Energy Management System), jollainen tuo evcc on.

Kuulostaa hyvältä, mutta tämä kohta vähän mietityttää. Saakohan tuolla sulakkeet poltettua jos tuo erillinen energiamittari kaatuu, verkko kaatuu tms? Eli tilanteessa jossa EVCC ei saa tuota kuormatietoa, tai EVCC kaatuu/ei pysty kommunikoimaan verkon yli laturille. Olisi jotenkin turvallisempi fiilis jos tuon EVCC saisi muuten ohjaamaan systeemiä, mutta maksimi latausvirtatieto tulisi kuitenkin suoraan virtamuuntajilta itse laturille. Liekö tuo mahdollista?
 
Päivitin oman 3,5 vuotta vanhan kuormanhallinnalla varustetun perusmallin tähän Pro-malliin, ja asensin kotiverkon palvelimelle evcc:n (github-repo) ohjaamaan sitä EEBUS-protokollan avulla...

Miten tuo EEBUS toimii käytännössä tässä? Saako sen käyttöön täysin paikallisesti ettei tarvitse mitään pilviä, tunnuksia, puhelinäppejä tms. aktivointiin ja käyttämiseen? Sähköauto varmaan tulossa keväänmittaan, olen katsellut laturia jonka saisi home assistanttiin kytkettyä ilman pilviä tai internettiä ja tämä kuulostaisi aika lupaavalta.
 
No nyt päästään asiaan, näyttäs olevan jonkunlainen Home Assistant integraatiokin.
MQTT:llä saa ainakin sensoridataa Home Assistantiin, ja vastaavasti HA:n päästä saa ohjattua evcc:n eri asetuksia:


Kuulostaa hyvältä, mutta tämä kohta vähän mietityttää. Saakohan tuolla sulakkeet poltettua jos tuo erillinen energiamittari kaatuu, verkko kaatuu tms? Eli tilanteessa jossa EVCC ei saa tuota kuormatietoa, tai EVCC kaatuu/ei pysty kommunikoimaan verkon yli laturille. Olisi jotenkin turvallisempi fiilis jos tuon EVCC saisi muuten ohjaamaan systeemiä, mutta maksimi latausvirtatieto tulisi kuitenkin suoraan virtamuuntajilta itse laturille. Liekö tuo mahdollista?
Onhan tuossa toki paljon liikkuvia osia ja riippuvuuksia verrattuna noiden virtamuuntajien käyttämiseen, enkä ole tuollaista tilannetta koittanut simuloida, että miten evcc-lm käyttäytyy, jos se ei saa vaiheiden kuormitustietoa sähkömittarilta. Ellin ohjeessa lukee, että jos latausasema ei ole yhdistettynä paritettuun EMSiin eli tässä tapauksessa evcc:hen, niin se rajoittaa silloin latausvirraksi 6A:


If you have paired an energy management system, but you are not connected to it, the Elli Charger will enter the fallback
mode and only allow charging with 6A charging current per phase and the house-LED is solid yellow.


Samassa ohjeessa on myös maininta, että jos latausasema on kytkettynä EMSiin, niin samanaikaisesti ei saisi kytkeä virtamuuntajia, mutta hieman epäselvää itselle, että mitä siitä tarkalleen seuraisi virran suhteen:

Do not use CT Coil in parallel with the energy management system (otherwise the lower current setpoint for load management will be considered).

Miten tuo EEBUS toimii käytännössä tässä? Saako sen käyttöön täysin paikallisesti ettei tarvitse mitään pilviä, tunnuksia, puhelinäppejä tms. aktivointiin ja käyttämiseen? Sähköauto varmaan tulossa keväänmittaan, olen katsellut laturia jonka saisi home assistanttiin kytkettyä ilman pilviä tai internettiä ja tämä kuulostaisi aika lupaavalta.

Tuo EEBUS-yhteys toimii täysin paikallisesti evcc:n ja latausaseman välillä tcp/4712 portissa. Sain yhteyden toimimaan niin, että ne ovat eri aliverkoissa ja välissä on palomuuri, vaikka ohje sanookin, että niiden täytyisi olla samassa aliverkossa. Tuo vaatimus tulee EEBUSin käyttämästä mDNS-protokollasta, jota ei voi reitittää verkkojen välillä. Avahi-daemonin reflector-ominaisuudella tuon mDNS-liikenteen saa kuitenkin kaiutettua eri verkkojen välillä, ja näin ollen evcc ja Elli löytävät toisensa ja paritus onnistuu. Latausasema on itsellä WLAN-verkossa (LTE täytyy tällöin disabloida) ja ollut nyt käyttöönotosta lähtien yhtäjaksoisesti 10 päivää yhdistettynä, joten sen perusteella hyvin näyttäisi langattomastikin toimivan.

Before you connect your Elli Charger to the energy management system. Please consider the following
framework conditions:
− The energy management systems must have the EEBus communication protocol.
− The Elli Charger must be connected to your local network via Ethernet or Wi-Fi (LTE is not possible).
− Your energy management system must be in the same network as the Elli Charger.
− It is only possible to connect the Elli Charger to one energy management system at a time.
− Do not use CT Coil in parallel with the energy management system (otherwise the lower current
setpoint for load management will be considered).


Pilvi on kyllä itsellä osallisena Volvon API:n osalta, josta evcc hakee auton SoC-tiedon. Ei ilmeisesti ole pakollinen vaatimus, mutta ilman sitä latausrajaa ei oletettavasti voi säätää evcc:stä, vaan lataa auton asettaman rajaan. Lisäksi pörssisähkön hintatiedot haetaan myös pilvestä.

Latausaseman ohjelmistoa/EEBUS-toteutusta ovat evcc:n kehittäjät muutamaan otteeseen kyllä kironneet tuolla github-repon keskustelualueella, mutta ilmeisesti Ellin viime heinäkuussa julkaisema ohjelmistopäivitys v3.8.13;3.29.7 paransi tilannetta jonkin verran. Sen vuoksi olin hieman epäluuloinen tämän toimivuuden suhteen, mutta toistaiseksi on ollut kyllä positiivinen yllätys ja ylittänyt odotukset. Toki kokemusta ei ole vielä kuin vajaan kahden viikon ajalta. Tuota evcc:tä näyttävät ainakin kehittävän aktiivisesti, ja muistaakseni yhdellä kehittäjistä on myös Pro-malli itsellään, jonka vuoksi tuo EEBUS-tukikin on lisätty.
 
Sain tämän juttelemaan HA lisäosan kanssa. Oli jo hylkääntynyt koko laitos autotallin pöydälle pelkän töpselitestisähkön perään.
 
Nyt oli maksu veloitettu tililtä, vaikka katevarauskin oli välillä vapautettu. Eli huolimatta sähköpostiin tulleen laskun eräpäivästä, saivat rahansa jo nyt.
Sama homma. On kyllä ihmeellistä touhua. Kuinkahan moni maksaa laskunkin ja siten maksaa laitteen kahdesti? En olisi huomannut tuota edes katsoa, jos et olisi laittanut viestiä. Siitä iso kiitos.

Myydään Elli Charger Pro, 7.5m letkulla. Omakustannehintaan 248e.
Laite saapuu perjantaina.
 
Sain tämän juttelemaan HA lisäosan kanssa. Oli jo hylkääntynyt koko laitos autotallin pöydälle pelkän töpselitestisähkön perään.

Kerro toki lisää. Onko tässä myös ajossa tuo EVCC, vai jokin muu? Ja mitä kaikkea tämä "juttelu" nyt kattaa?
 
Päivitin oman 3,5 vuotta vanhan kuormanhallinnalla varustetun perusmallin tähän Pro-malliin, ja asensin kotiverkon palvelimelle evcc:n (github-repo) ohjaamaan sitä EEBUS-protokollan avulla. Volvo C40:ssä on ainakin aika rajoittuneet säätömahdollisuudet latauksen suhteen, esim. latausrajan ja ajastukset joutuu tekemään suoraan autosta, mutta tuon evcc:n ja Pro-mallin avulla onnistuu nyt mm.:

- Latauksen aloittaminen ja lopettaminen
- Latausrajan säätäminen
- Latausvirran säätäminen
- Lataamisen ajoittaminen pörssisähkön hinnan mukaan
- Dynaaminen kuormanhallinta (vaatii toistaiseksi evcc-lm, joka forkattu tuosta evcc:stä)
- Ladattu energia (tämän näkee myös ilman evcc:tä VW:n sovelluksesta)
- Raportit (ladattu energia, kokonaishinta, keskihinta per kWh, keskiteho, kesto)

Omassa toteutuksessa tuo dynaaminen kuormanhallinta saa tiedon talon päävaiheiden kuormituksesta sähkömittarin P1-portissa olevasta lukijasta, jota evcc lukee http-rajapinnan avulla suoraan sisäverkossa. Perusmallissa käytössä olleet virranmuunninkelat eivät siis ole enää kytkettynä tähän Pro-malliin, eikä niitä muutenkaan suositella samaan aikaan käytettäväksi, jos latausasema on kytketty HEMS-järjestelmään (Home Energy Management System), jollainen tuo evcc on.

Solar-tilassa kaapelin voi kytkeä autoon ja lataus käynnistyy vain jos pörssisähkön hinta on alle asetetun rajan. Jos on pakko esim. seuraavana aamuna lähteä tiettynä ajankohta ja tietyllä varauksella liikenteeseen, niin voi tehdä suunnitelman, jolloin ohittaa hintarajan, mutta lataa kuitenkin halvimpien tuntien aikana. Solar-termi johtuu siitä, että tuo evcc on tehty aurinkosähkön hyödyntämistä varten, mutta toimii tosiaan hienosti ilman aurinkopaneelejakin.

Tämä ratkaisu ei toki sovellu kaikille, jos ei esim. halua vapaa-aikaansa tällaisen virittelyyn käyttää, tai etenkään jos ei ole mahdollisuutta ajaa tuota evcc/evcc-lm softaa kotiverkossaan. Itselle tämän virittely oli ainakin mukavaa puuhaa, kun kotiautomaatiota tulee muutenkin harrastettua, ja oli todellakin hintansa arvoinen päivitys. Samalla sai 4,5m kaapelinkin vaihdettua varmuuden vuoksi 7,5m pituiseksi, joka olisi 2,5v sitten kysyttäessä maksanut jo itsessään tuon saman 250€ kuin Pro-malli 7,5m kaapelilla nyt.

evcc-3.jpegevcc-1.jpegevcc-2.jpeg
:D Eli korjataan, ettei hyötyä peruskäyttäjälle, joka osaa korkeintaan ladata sovelluksen sovelluskaupasta.
 
Päivitin oman 3,5 vuotta vanhan kuormanhallinnalla varustetun perusmallin tähän Pro-malliin, ja asensin kotiverkon palvelimelle evcc:n (github-repo) ohjaamaan sitä EEBUS-protokollan avulla. Volvo C40:ssä on ainakin aika rajoittuneet säätömahdollisuudet latauksen suhteen, esim. latausrajan ja ajastukset joutuu tekemään suoraan autosta, mutta tuon evcc:n ja Pro-mallin avulla onnistuu nyt mm.:

- Latauksen aloittaminen ja lopettaminen
- Latausrajan säätäminen
- Latausvirran säätäminen
- Lataamisen ajoittaminen pörssisähkön hinnan mukaan
- Dynaaminen kuormanhallinta (vaatii toistaiseksi evcc-lm, joka forkattu tuosta evcc:stä)
- Ladattu energia (tämän näkee myös ilman evcc:tä VW:n sovelluksesta)
- Raportit (ladattu energia, kokonaishinta, keskihinta per kWh, keskiteho, kesto)

Omassa toteutuksessa tuo dynaaminen kuormanhallinta saa tiedon talon päävaiheiden kuormituksesta sähkömittarin P1-portissa olevasta lukijasta, jota evcc lukee http-rajapinnan avulla suoraan sisäverkossa. Perusmallissa käytössä olleet virranmuunninkelat eivät siis ole enää kytkettynä tähän Pro-malliin, eikä niitä muutenkaan suositella samaan aikaan käytettäväksi, jos latausasema on kytketty HEMS-järjestelmään (Home Energy Management System), jollainen tuo evcc on.

Solar-tilassa kaapelin voi kytkeä autoon ja lataus käynnistyy vain jos pörssisähkön hinta on alle asetetun rajan. Jos on pakko esim. seuraavana aamuna lähteä tiettynä ajankohta ja tietyllä varauksella liikenteeseen, niin voi tehdä suunnitelman, jolloin ohittaa hintarajan, mutta lataa kuitenkin halvimpien tuntien aikana. Solar-termi johtuu siitä, että tuo evcc on tehty aurinkosähkön hyödyntämistä varten, mutta toimii tosiaan hienosti ilman aurinkopaneelejakin.

Tämä ratkaisu ei toki sovellu kaikille, jos ei esim. halua vapaa-aikaansa tällaisen virittelyyn käyttää, tai etenkään jos ei ole mahdollisuutta ajaa tuota evcc/evcc-lm softaa kotiverkossaan. Itselle tämän virittely oli ainakin mukavaa puuhaa, kun kotiautomaatiota tulee muutenkin harrastettua, ja oli todellakin hintansa arvoinen päivitys. Samalla sai 4,5m kaapelinkin vaihdettua varmuuden vuoksi 7,5m pituiseksi, joka olisi 2,5v sitten kysyttäessä maksanut jo itsessään tuon saman 250€ kuin Pro-malli 7,5m kaapelilla nyt.

evcc-3.jpegevcc-1.jpegevcc-2.jpeg
Saako myös reaaliaikaisen lataustehon tuon EEBUSin kautta vai vain kulutustiedon latauksen jälkeen?

Edit: Ilmeisesti tuo Power tuossa ekassa kuvassa on juuri se? Vai tuleeko se autolta?
 
Kerro toki lisää. Onko tässä myös ajossa tuo EVCC, vai jokin muu? Ja mitä kaikkea tämä "juttelu" nyt kattaa?

No ihan tarkkaa raporttia en voi antaa kun tuo on vaan testisähkössä. Mutta tuo evcc pyörii nyt home assistantissa. Tosta evcc hostista näyttäs voivan säätää virtarajat, näyttää lataustehon ja ladatut kilowatit, toki alotus ja lopetus. Onhan tossa sit pörssi ja aurinkosähköohjaus. Sit monen autovalmistajan pilvipalvelun voi liittää ja sitä kautta voi asettaa latausrajan yms.

Suoraa integraatiota ei vielä ole sensoreille, mutta mqtt:llä näyttää voivan hoitaa kaiken ohjauksen.

Kohtuu yksinkertainen saada toimimaan, conffia joutu tosin useamman kerran pähkäilemään, jotta evcc suostu käynnistymään. Laturi pitää sen hallintasivun kautta parittaa tuohon evcc:n kun conffi on suht kohdillaan ja evcc yrittää yhdistää laturiin.
 
Viimeksi muokattu:
Saako myös reaaliaikaisen lataustehon tuon EEBUSin kautta vai vain kulutustiedon latauksen jälkeen?

Edit: Ilmeisesti tuo Power tuossa ekassa kuvassa on juuri se? Vai tuleeko se autolta?
Power tosiaan kertoo sen hetkisen lataustehon (päivittyy oletuksena 30s välein), ja käsittääkseni tieto tulee latausasemasta EEBUSin kautta. Ainakin evcc:n lokin perusteella se näyttää ymmärtävän latausaseman sisäisen energiamittarin olemassaolon (loadpoint 1 -> meters: charge), ja listaa tuetuksi tehon ja vaihekohtaiset virrat:

Koodi:
evcc-lm  | [site  ] INFO 2024/03/16 18:51:57 site config:
evcc-lm  | [site  ] INFO 2024/03/16 18:51:57   meters:      grid ✓ pv ✗ battery ✗
evcc-lm  | [site  ] INFO 2024/03/16 18:51:57     grid:      power ✓ energy ✓ currents ✓
evcc-lm  | [site  ] INFO 2024/03/16 18:51:57   circuits:
evcc-lm  | [site  ] INFO 2024/03/16 18:51:57      Power: ✗, Current: max 24.0A
evcc-lm  | [site  ] INFO 2024/03/16 18:51:57   vehicles:
evcc-lm  | [site  ] INFO 2024/03/16 18:51:57     vehicle 1: range ✓ finish ✓ status ✓ climate ✗ wakeup ✗
evcc-lm  | [lp-1  ] INFO 2024/03/16 18:51:57 loadpoint 1:
evcc-lm  | [lp-1  ] INFO 2024/03/16 18:51:57   mode:        pv
evcc-lm  | [lp-1  ] INFO 2024/03/16 18:51:57   circuit:     main
evcc-lm  | [lp-1  ] INFO 2024/03/16 18:51:57   charger:     power ✓ energy ✗ currents ✓ phases ✗ wakeup ✗
evcc-lm  | [lp-1  ] INFO 2024/03/16 18:51:57   meters:      charge ✓
evcc-lm  | [lp-1  ] INFO 2024/03/16 18:51:57     charge:    power ✓ energy ✗ currents ✓

Yllä olevassa lokissa näkyy muuten myös evcc-lm:n kuormanhallintaan liittyviä circuit-asetuksia (main-circuit 24A virtarajalla, jonka alle loadpoint 1 kuuluu).

Latauksen aikana lokissa näkyy mm. nuo "charge power" sekä "charge currents" tiedot 30s välein. Tuossa näkyy myös evcc-lm:n havaitsema ylikuormitustilanne yhden vaiheen osalta ja kuinka latausvirta per vaihe on sen vuoksi pudotettu 16A -> 11.9A:

Koodi:
evcc-lm  | [site  ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 ----
evcc-lm  | [lp-1  ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 charge power: 10557W
evcc-lm  | [eebus ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 Send: d:_i:47859_Elli-Wallbox-XXX notify 1625 DeviceDiagnosisHeartbeatData
evcc-lm  | [site  ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 grid meter: 14069W
evcc-lm  | [site  ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 grid powers: [3797 6462 3809]W
evcc-lm  | [site  ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 grid currents: [16 27.5 16.1]A
evcc-lm  | [site  ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 pv power: 0W
evcc-lm  | [site  ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 site power: 14069W
evcc-lm  | [lp-1  ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 charge currents: [15.2 15.3 15.4]A
evcc-lm  | [lp-1  ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 detected active phases: 3p
evcc-lm  | [lp-1  ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 charger status: C
evcc-lm  | [lp-1  ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 soc estimated: 68.13% (vehicle: 65.00%)
evcc-lm  | [lp-1  ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 vehicle soc: 68%
evcc-lm  | [lp-1  ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 vehicle range: 210km
evcc-lm  | [lp-1  ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 trace: requested: 16.0, phases: 3, curLP: 15.4
evcc-lm  | [circuit-1] WARN 2024/03/10 16:11:43 overload detected - currents: 27.5A, allowed max current is: 24.0A
evcc-lm  | [circuit-1] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 circuit using 27.5A, -3.5A available
evcc-lm  | [lp-1  ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 get current limitation from 16.0A to 11.9A from circuit
evcc-lm  | [lp-1  ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 get power limitation from 8190.3W to 8190.3W (11.9A) from circuit
evcc-lm  | [eebus ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 Send: d:_i:47859_Elli-Wallbox-XXX write 1626 LoadControlLimitListData
evcc-lm  | [lp-1  ] DEBUG 2024/03/10 16:11:43 max charge current: 11.9A

Pitäisikö tätä evcc:hen liittyvää keskustelua jatkaa esim. tuolla Sähköautojen kotilataus vai olisiko paikallaan tehdä ihan oma ketju sitä varten?
 
Noniin nyt oli aikaa hetkeksi perehtyä ja laittaa tuo itelle koekäyttöön tilaama laturi testipenkkiin. Kyseessä siis Volkswagenin Pro -malli. Asennus ei olekaan ihan niin tympeä kuin ohjekirjaa lukemalla sai mielikuvan. Ei missään nimessä kuitenkaan samalla tasolla asennuksen helppoudessa nykyaikaisten latausasemien kanssa. Suoraan laturin hallintasivuun yhteyttä ottaessa tuli ensimmäinen itselle iloinen yllätys - tässä on sisäänrakennettu LTE-yhteys ja komeasti saa nettiyhteyden ihan omillaan. Toinen hyvä varmistus oli, että Pro:ssa tosiaan voi antaa virtamuuntajien parametrit itse. Periaatteessa tämän kanssa siis voi käyttää melkeen mitä vaan virtamuuntajia jotka sattuu lojumaan saatavilla.

Ellin applikaatio on hyödytön tämän kanssa. Laturin saa kyllä paritettua siihen, mutta siihen se sitten melkeen jääkin. Oikea appi tälle on Volkswagenin oma. Sinne parittelun jälkeen alkoi löytyä vähän paremmin toimintoja. Löytyy latauksen käynnistys ja lopetus. Harmillisesti tämä laturi on aika monelta kantilta ohjelmallisesti rampautettu. Esimerkiksi RFID-korttien puolelle ei saa paritettua mitään muita kuin volkkarin omia kortteja, joita mukana tulee 2 kpl. OCPP-tukea mielestäni mainostettiin, mutta minä en ainakaan löydä mitään paikkaa jossa pääsisi antamaan siihen liittyviä asetuksia. Se siitä ulkoiseen hallintapalveluun liittämisestä? Vai tietääkö joku temput miten tähän pääsee käsiksi?

MID-hyväksytty ABB:n mittari on sisällä, mutta kokonaiskulutuksen lukemaa ei pääse mitenkään lukemaan itse laitteesta ilman että koko kannen avaa. En löytänyt kokonaiskulutuksen lukemaa myöskään appista. Sen sijaan siellä on tarjolla aika kattavan oloiset lataustapahtumaraportit, joista on varmaan edes jotain iloa. Otin kokeeksi ulos kuukausiraportin, jossa kyllä näkyy lataustapahtumakohtaisten kulutuksien lisäksi koko kuukauden kulutus.

Laturin nettiyhteydestä on lopulta aika ohkaisesti iloa. Latauksen voi aloittaa ja päättää etänä, sekä lataustapahtumaraportointi ja (rampautettu) RFID-korttien hallinta. Mitään ajastuksia tai reaaliaikaista latausvirran valintaa ei ole.

20240301_130121.jpgScreenshot_20240301_151350_Firefox Beta.jpgScreenshot_20240301_150605_Volkswagen.jpgScreenshot_20240301_150613_Volkswagen.jpgScreenshot_20240301_150511_Volkswagen.jpg

Tyhmä kysymys: latauksen voi siis lukekemani perusteella aloittaa/lopettaa VW:n omalla app:lla, mutta itse ladattavan auton ei tarvitse olla VW? Esim. Toyotan app pitää ensin parittaa auton kanssa ilman että siitä on mitään iloa.

Threadista lukemani perusteella tähän riittää kai A-tyypin vikuri eteen jos keskuksessa on autotaliin vedolle vain 3x16A autom.sulake. Samalla kai olisi mahdollisuus laittaa halutessaan erillinen kWh-mittari vikurin viereen autotallissa sisällä olevaan koteloon.
 
Noniin nyt oli aikaa hetkeksi perehtyä ja laittaa tuo itelle koekäyttöön tilaama laturi testipenkkiin. Kyseessä siis Volkswagenin Pro -malli. Asennus ei olekaan ihan niin tympeä kuin ohjekirjaa lukemalla sai mielikuvan. Ei missään nimessä kuitenkaan samalla tasolla asennuksen helppoudessa nykyaikaisten latausasemien kanssa. Suoraan laturin hallintasivuun yhteyttä ottaessa tuli ensimmäinen itselle iloinen yllätys - tässä on sisäänrakennettu LTE-yhteys ja komeasti saa nettiyhteyden ihan omillaan. Toinen hyvä varmistus oli, että Pro:ssa tosiaan voi antaa virtamuuntajien parametrit itse. Periaatteessa tämän kanssa siis voi käyttää melkeen mitä vaan virtamuuntajia jotka sattuu lojumaan saatavilla.

Ellin applikaatio on hyödytön tämän kanssa. Laturin saa kyllä paritettua siihen, mutta siihen se sitten melkeen jääkin. Oikea appi tälle on Volkswagenin oma. Sinne parittelun jälkeen alkoi löytyä vähän paremmin toimintoja. Löytyy latauksen käynnistys ja lopetus. Harmillisesti tämä laturi on aika monelta kantilta ohjelmallisesti rampautettu. Esimerkiksi RFID-korttien puolelle ei saa paritettua mitään muita kuin volkkarin omia kortteja, joita mukana tulee 2 kpl. OCPP-tukea mielestäni mainostettiin, mutta minä en ainakaan löydä mitään paikkaa jossa pääsisi antamaan siihen liittyviä asetuksia. Se siitä ulkoiseen hallintapalveluun liittämisestä? Vai tietääkö joku temput miten tähän pääsee käsiksi?

MID-hyväksytty ABB:n mittari on sisällä, mutta kokonaiskulutuksen lukemaa ei pääse mitenkään lukemaan itse laitteesta ilman että koko kannen avaa. En löytänyt kokonaiskulutuksen lukemaa myöskään appista. Sen sijaan siellä on tarjolla aika kattavan oloiset lataustapahtumaraportit, joista on varmaan edes jotain iloa. Otin kokeeksi ulos kuukausiraportin, jossa kyllä näkyy lataustapahtumakohtaisten kulutuksien lisäksi koko kuukauden kulutus.

Laturin nettiyhteydestä on lopulta aika ohkaisesti iloa. Latauksen voi aloittaa ja päättää etänä, sekä lataustapahtumaraportointi ja (rampautettu) RFID-korttien hallinta. Mitään ajastuksia tai reaaliaikaista latausvirran valintaa ei ole.

20240301_130121.jpgScreenshot_20240301_151350_Firefox Beta.jpgScreenshot_20240301_150605_Volkswagen.jpgScreenshot_20240301_150613_Volkswagen.jpgScreenshot_20240301_150511_Volkswagen.jpg
Mitähän loitsuja pitää tehdä että tuonne hallintasivuun pääsee käsiksi? Manuaaleissa tuli purkin wifi hotspotin tiedot mutta ainakaan oma puhelin ei sitä löydä automaattisesti tai manuaalisesti SSID:llä

[edit] otetaanpa silmä käteen... configuration manageriin pääseekin ilmeisesti vaan käyttöönottovaiheessa, jos on jo parittanut apin kanssa ja lataillut niin pitää ilmeisesti käyttää pois syöttövirrasta että configuration manageri on taas käytettävissä... täytyypä kokeilla kun pääsee taas purkin äärelle.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan hieman basic kysymyksiä, mutta:
Jos mulla on Elli asennettuna vaikka 3x10A piuhoihin ja laitaan lataukseen hybridin jota voi ladata max 16A vaiheessa, niin osaako Elli jotenkin antaa sitä ythä vaihetta 16A:lla?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 472
Viestejä
4 558 032
Jäsenet
74 971
Uusin jäsen
Maikkol

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom