• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Muut Elli ID.Charger sähköauton kotilatauslaitteet 169€/219€

Tulipa tilauttua itsekkin Pro 7.5m piuhalla, kun sähkö/plugari harkinnassa. Sen verran edullinen, että varmasti ajaa asiansa. Luulisi, että vw:llä kuitenkin jonkinlainen laadunvalvonta, että ei pitäisi kovin huonolaatuinen olla.

Jossain arvuuttelivat että uutta versiota tulossa lähiaikoina niin vanhoja varastoja pois? Ei nämäkään tappiolla mene, muissa vaan käsittämättömät katteet.
Kävin tuota työmatkalla vw myyjältä kysäsemässä ja se epäli samaa. Sieltä on kuulemma uusi versio tulollaan. Luultavasti hinnoittelu johtuu juurikin tuosta.
 
Tätä tarkoitin, eli juu tuo riittää tietysti. Vetäisin kyllä itse myös sähköt sieltä samaan konkurssiin, mutta lähinnä siis kun sinne joutuu kaapelin vetämään joka tapauksessa, niin tuosta tulee merkittävä lisätyö kun myös tuo kaapeli (esim cat6 käy) täytyy myös putkittaa / kaivaa maahan.
Ajattelin ettei kuormanhallinnalle ole minulla tarvetta kun talon kulutus ei ole oikeastaan koskaan yli 5kw, paitsi sauna 11kw, eli jos vain saunaa ja autoa ei lataa yhtä aikaa, ei mitään hätää. Shellyn 3pm mittaa talon kulutusta + home assistant pyörii ja elli-boksi antaa jotakin säätömahdollisuutta niin kuormanhallinnan saisi sitä kautta, peruspessimistinä tämä tuskin onnistuu. Sattumalta cat8 tuplana menee autokatoksen vintille (tarkoitus laittaa poe kamera). Kytkin sähkökaapissa

Eli siis voisin siis käyttää catti kaapelia kuormahallintaan? pitäisi siis ostaa jonkilainen virtamittari ja liittää cat siihen tai oletettavasti pari karvaa. Onkohan tähän netissä jotakin ohjeistusta kun en itse osannut löytää
 
Mulle tuli toimitusvahvistus perjantaina, mutta ei seurantanumeroa, vaikka sellainen luvataan olevan toimitusvahvistuksessa mukana. Oheisessa meilissä vain tyhjä kohta lähetysnumeron kaksoispisteen jälkeen.

1708374656611.png
 
Vihdoin tuli posti että tilaus on matkalla. Tilattu siis 14.2 VW Pro.
Samoin kuin yllä monella muullakin lähetysnumero (seurantakoodi) puuttui. Soitin viestissä mainittuun numeroon ja asiakaspalveluhenkilö lupasi laittaa kyselyä seurantakoodista ja palata sähköpostilla. Aspa vastasi ihan suomen kielellä.
 
Vihdoin tuli sähköposti että tilaus on matkalla. Tilattu siis 14.2 VW Pro.
Samoin kuin yllä monella muullakin lähetysnumero (seurantakoodi) puuttui. Soitin viestissä mainittuun numeroon +49 5361 3790510 ja asiakaspalveluhenkilö lupasi laittaa kyselyä seurantakoodista ja palata sähköpostilla. Aspa vastasi puheluun ihan suomen kielellä.
 
Sain tuesta vastauksen, kun mietitytti toimiiko nuo brändätyt laturit tuon yleisen Elli-sovelluksen kanssa. Toimii.

Voitte käyttää Ellin sovellusta, tai sitten Seat Cupran omaa kännykkäsovellusta.

Voitte parittaa vain yhden sovelluksen kerrallaan latausyksikköönne, joten jos ensiksi paritatte Seat Cupran sovelluksen, muistakaa poistaa pariliitos ennen kuin yritätte liittää laitteeseen toista sovellusta.

Latausyksikkö ei ole merkkikohtainen, joten kyllä. Sitä voi käyttää missä ajoneuvossa tahansa, kunhan latauspistoke sopii, voitte ladata autoa.
 
Vastauksia muutamiin kysymyksiin liittyen tähän latausasemaan:
- Vaatii syöttöön A-tyypin vikavirtasuojauksen.
- Asennusohjeen perusteella homma on asentajan kannalta hankalampi kuin nykyisillä "moderneilla" latureilla. Tämän kanssa ei kannata odottaa halvinta asennushintaa.
- Kuormanhallinta onnistuu helposti, yhteensopivat virtamuuntajat sekä liittimet ovat helposti saatavilla asap, kannattaa tiedustella omalta sähköasentajaltanne.
- Kuormanhallinnan kaapeliksi itse vetäisin mieluummin Nomak/Novak 4x, mutta todennäköisesti Cat6-kaapeli käy myös.
 
Lienee sähkäriltä hieman vajaa puolen päivän homma eli 3-4h laskutettavaa työtä = 300€ + vvs/sulakkeet/kaapelointi/pientarvikkeet/km-korvaukset 100-200€ = 400-500€ laaki. Tämä siis sellainen "helppo" asennus esim. puurakenteiseen autokatokseen tai talliin jossa lyhyen matkan päässä ryhmäkeskus valmiina mistä löytyy tilaa romuille.

Sitten taas vaikeampi asennus olisi tyyliin edelliseen lisänä: sähkökeskuksen laajennus jos nykyisessä ei tarpeeksi tilaa (eli asennetaan nuo vvs/johdonsuojat koteloon ja yhdistetään keskukseen), läpivienti betoniseinään ja sitten päälle vielä pidempi johtoveto kaivuineen ja putkituksineen esim. talon ryhmäkeskukselta jolloin hinta alkaakin olla eri hehtaarilla.

Huomioikaa myös, että jos tuollaisen kuormanhallinnan haluaa asentaa tulee latausasemaa syöttää pääkeskukselta (eli siis keskukselta, jossa sijaitsee sähköyhtiön sähkömittari) eli usein autokatoksessa oleva ryhmäkeskus ei käy.

Tässä kuvattu hyvin asennuksen hinta, perusasennus 500 € ja siitä ylöspäin sitten muuttujien mukaan. Kuormanhallinta on muuttuja.
 
Tilasin Cupra Pron, toimitusilmoitus tuli viime viikolla. Tänään soittelin asiakaspalveluun ja selvisi ettei mitään ole vielä lähetetty, toimitusviivettä kuulemma odotettavissa kolme viikkoa.
 
Toimitusviive sinänsä ei ihmetytä, aikamoiset määrät varmaan noita tilailtu kun he ajatusmaailmassa ajattelivat hukata muutaman pölyyntymästä varastosta.

Tää asennushomma kyl semmosta et et, ei niinku mitään käryä mistä puhutte mutta täytyy sitten joskus raottaa lompakkoa asentajalle jos tuo tulee kiinni laitettua.

Täytyy etsiä joku, kelle käy että itse piuhat vetelen tuolta tuulettuvaa alapohjaa pitkin toiselle puolelle taloa yms. etteivät siitäkin laskuta samaan aikaan kun itkevät paskaisia ja ahtaita paikkoja. Hoitakoot sitten kytkennät asianmukaisesti.
 
Toimitusviive sinänsä ei ihmetytä, aikamoiset määrät varmaan noita tilailtu kun he ajatusmaailmassa ajattelivat hukata muutaman pölyyntymästä varastosta.

Tää asennushomma kyl semmosta et et, ei niinku mitään käryä mistä puhutte mutta täytyy sitten joskus raottaa lompakkoa asentajalle jos tuo tulee kiinni laitettua.

Täytyy etsiä joku, kelle käy että itse piuhat vetelen tuolta tuulettuvaa alapohjaa pitkin toiselle puolelle taloa yms. etteivät siitäkin laskuta samaan aikaan kun itkevät paskaisia ja ahtaita paikkoja. Hoitakoot sitten kytkennät asianmukaisesti.
Luulisi että ainakin jos itse teet putkituksen valmiiksi niin asentaja kuin asentaja suostuu tunkemaan johtonsa sen kautta käyttöpaikan ja keskuksen välille.
 
Tää asennushomma kyl semmosta et et, ei niinku mitään käryä mistä puhutte mutta täytyy sitten joskus raottaa lompakkoa asentajalle jos tuo tulee kiinni laitettua.

Täytyy etsiä joku, kelle käy että itse piuhat vetelen tuolta tuulettuvaa alapohjaa pitkin toiselle puolelle taloa yms. etteivät siitäkin laskuta samaan aikaan kun itkevät paskaisia ja ahtaita paikkoja. Hoitakoot sitten kytkennät asianmukaisesti.

Toi piuhojen vetely itse on hyvä idea, ei sinne paskaiseen alapohjaan kukaan halua huvikseen mennä, sai siitä laskuttaa tai ei. Suosittelen kuitenkin vahvasti, että olet omaan sähköasentajasi yhteydessä ennen suoritusta. Vähintään saat ohjeet ja vinkit itse suoritukseen, ja parhaassa tapauksessa myös kaapelit ja muut tarvikkeet määrämittaisena järkevään hintaan. Äkkiä käy niin, että oikea asentaja joutuu kuitenkin mönkimään kaapelireitin lävitse pelkästään varmistaakseen tilanteen. Tässäkään asiassa ei ole pelkästään kyse kaapelin vetämisestä, vaan asiaan liittyy tarkempia yksityiskohtia, joista osa on kansallisen standardin velvoittamia.
 
Lähti Cupran malli tilaukseen, kesällä edessä vaihto sähkökuljettimeen. Keskukselta löytyy jo virtamuuntimet maalämpöpumpulle, mitenköhän mahtaa toimia jos lyö toiset siihen kiinni? Se joka syö enemmän virtaa ensimmäisenä on niskan päällä koko ajan ja toinen ottaa vain vapaana olevan?
 
Vieläkin tämä ostamatta. Tesla laturi maksaa ilmeisesti vaan 500e ? Et "vain" 250e enemmän?
Jos nimittäin Tesla Y on se todennäköisin auto, mikä tulee laitettua.. Onko tässä silloin järkeä,? Saisko tätä muuten kohtuu kustannuksin irti ja asennettua muualle (porukoille); jos itse sitten Teslan hommaakin?
 
Vieläkin tämä ostamatta. Tesla laturi maksaa ilmeisesti vaan 500e ? Et "vain" 250e enemmän?
Jos nimittäin Tesla Y on se todennäköisin auto, mikä tulee laitettua.. Onko tässä silloin järkeä,? Saisko tätä muuten kohtuu kustannuksin irti ja asennettua muualle (porukoille); jos itse sitten Teslan hommaakin?

Kyllähän se irti lähtee halvalla ja uuskin siihen tilalle halvalla tulee.
Suurin työ kun on jo tehty kun piuhat vedetty ja hommattu johdonsuojat ja vikavirtasuojakytkin.

Uudessa paikassa toki kaikki asennustyöt pitää tehdä.
 
Vieläkin tämä ostamatta. Tesla laturi maksaa ilmeisesti vaan 500e ? Et "vain" 250e enemmän?
Jos nimittäin Tesla Y on se todennäköisin auto, mikä tulee laitettua.. Onko tässä silloin järkeä,? Saisko tätä muuten kohtuu kustannuksin irti ja asennettua muualle (porukoille); jos itse sitten Teslan hommaakin?
Teslan laturissa ei ole mahdollisuutta kuormanhallinnalle. Samoin myös hieman erilailla ajateltuna Teslan laturi on yli kaksi kertaa kalliimpi (248 vs 535 eur). Perusmallilla/lyhyemmällä piuhalla ero vieläkin suurempi.
 
15.2 Tilattu cupra pro tänään DHL yritti toimittaa, en kuitenkaan ollut kotona joten vei vastaanottopisteeseen. Eli näitä ainakin aika ripeästi tullut.
 
Tilasin Cupra Pron, toimitusilmoitus tuli viime viikolla. Tänään soittelin asiakaspalveluun ja selvisi ettei mitään ole vielä lähetetty, toimitusviivettä kuulemma odotettavissa kolme viikkoa.
No niinhän siinä kävi minullekin. Laturi saapui juuri :D
 
Näyttää näitä nyt porukoitten oville ilmestyvän. Omaani vielä odottelen ja vaikka puhelimella aspasta seurantakoodia erikseen tiedustelin niin asiasta ei ole mitään kuulunut. n 5€ oli puhelinlaskulla saksan soitosta hintaa.
Omapostissa näkyy kyllä olevan DHL paketti tulossa Saksasta, painoa 10,3kg. Oletan että se on Elli :)
 
Ei mulle ainakaan tullut kun 15.2 tilasin niin:
15.2 Tilauksen saapumisilmoitus
15.2 Tilausvahvistus
16.2 Tilauksesi on matkalla
22.2 Txt DHL paketti toimitetaan tänään

Eikä ollut mitään seurantaa, ei seurantakoodeka, ei näkynyt sovelluksissa tai missään mitään.
 
Kappas... olin jo satavarma että lankesin ns. vanhanaikaiseen, eli kusetukseen, pulssikin oli jo koholla kun mietin että miksi en tarkistanut firmaa sen enempää...

Mutta jos täällä kerran käyttäjät saanut tuotteita, ei se sitten ehkä ollutkaan..

Alkoi epäilyttää heti "tilauksesi on matkalla" jälkeen, se tuli jotakuinkin heti tilauksen jälkeen (pari tuntia), sitten siitä puuttui mm. seuranta koodi, vaikka siinä mainittiin lähetysnumerosta.
 
17.2. tilattu ja ainostaan tilausvahvistus on saatu. Eipä kyllä sinänsä mitään kiirettä ole.

Asennusta pitää alkaa jossain kohtaa selvittelemään miten selviäisi siitä mahdollisimman edullisesti. Kuormanhallinta olisi varmaan hyvä laittaa samalla. Katsoin että jotain yksittäisiä yli 10kwh tuntikulutuksia on historiassa, jolloin ei kyllä riitä perussulakkeet. Tai ainakin pitäisi aina ajoittaa lataukset yöaikaan talvikaudella.

Ei taida edelleenkään olla kenelläkään tietoa pystyykö sovelluksen kautta rajoittamaan lataustehoa tai ajastamaan latauksia?
 
17.2. tilattu ja ainostaan tilausvahvistus on saatu. Eipä kyllä sinänsä mitään kiirettä ole.

Asennusta pitää alkaa jossain kohtaa selvittelemään miten selviäisi siitä mahdollisimman edullisesti. Kuormanhallinta olisi varmaan hyvä laittaa samalla. Katsoin että jotain yksittäisiä yli 10kwh tuntikulutuksia on historiassa, jolloin ei kyllä riitä perussulakkeet. Tai ainakin pitäisi aina ajoittaa lataukset yöaikaan talvikaudella.

Ei taida edelleenkään olla kenelläkään tietoa pystyykö sovelluksen kautta rajoittamaan lataustehoa tai ajastamaan latauksia?
Auton sovelluksesta saattaa pystyä ajastamaan? Näin ainakin Volvolla.
 
Ihan VW:n palvelunumero oli omassa tilausvahvistuksessa ja heidän kauttaan asian selvittely onnistui. Seurantanumeroa ei kyllä tullut pyynnöstä huolimattakaan, mutta ei myöskään mitään ylimääräisiä puhelinkuluja. Tilausvahvistuksessa lukee myös, että tämä Elli on ”brand of Volkswagen group” joten en ihan heti pelkäisi mitään kusetusta.

edit. Ja laite saapui tänään.
 
Teslan laturissa ei ole mahdollisuutta kuormanhallinnalle. Samoin myös hieman erilailla ajateltuna Teslan laturi on yli kaksi kertaa kalliimpi (248 vs 535 eur). Perusmallilla/lyhyemmällä piuhalla ero vieläkin suurempi.

Hinta ei oikeastaan kiinnosta, jos käyttökokemus muuten olisi parempi satojen eurojen sijoituksella. Vrt. usb:c:stä puhelimessa maksaa helposti 100-200e tai jättää ostamatta muunlaisen.

Mutta laitoinpa itekki tulemaan pro mallin 7.5m johdolla. Koska kerrankin on varastotilaa. En tiedä mitä tolla teen, mutta onpahan olemassa jos joskus pitää jonnekin asentaa.. Sulakkeista ei ole tietoa. Tutkitaan sitten, kun aika on..
 
Onkos muilla tullut sähköpostiin "lasku" Elliltä. Hei Joukahainen, ohessa laskusi. Lasku on kuitenkin enemmän kuitti, joka mainitsee, että veloitettu jo luottokortilta. Sitten lukee toimituspäivä on vielä määritettävissä. Saapui tämä kuitti nyt n viikko tilauksen jälkeen.
 
Onkos muilla tullut sähköpostiin "lasku" Elliltä. Hei Joukahainen, ohessa laskusi. Lasku on kuitenkin enemmän kuitti, joka mainitsee, että veloitettu jo luottokortilta. Sitten lukee toimituspäivä on vielä määritettävissä. Saapui tämä kuitti nyt n viikko tilauksen jälkeen.
Joo, on tullut, 7pv tilauksen jälkeen. Ilmeisesti samaan aikaan on lähtenyt paketti matkaan Saksasta.
 
Onko kellään kokemusta miten tämä irtoaa Teslasta? Pitääkö latausportin lukitus avata auton apista/näytöltä vai osaako laturi komentaa lukituksen auki lataustagia vilauttamalla? Mietin, että meneekö hankalaksi jos latauspistokkeessa ei ole teslanappia..?
 
Apista pitää avata auton puolelta. Tuskin edes vapautus onnistuu muulla kuin teslan omalla.
 
Apista pitää avata auton puolelta. Tuskin edes vapautus onnistuu muulla kuin teslan omalla.
Kulostaa aika hazardilta hommalta. Jos appi/netti alhaalla, niin saako mitenkään irti? Eipä ole näistä kokemusta muutakun nykyisessä autossa lähtee matkalaturi irti kun avaa auton ovet.
 
Eiköhän se lukituksen vapautus tapahdu auton näytöltä jos ei ovien avaus sitä vapauta.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän ohi aiheesta mutta eikö tesla osaa avata kaapelin lukitusta latauksen valmistuttua ja miksi perus type2 laturin kanssa tarvitaan jotain teslanappeja?
 
Tilasin kanssa Cupra Pron 4,5m kaapelilla ja saapui aiemmin päivällä. Päädyin kuitenkin jo Shneiderin laturiin kuormanhallinnan kätevämmän toteutuksen vuoksi ja sekin tulossa Amazonista. Jos joku haluaa tämän minulta lunastaa omakustanne hintaan 219e niin onnistuu noudolla Lempäälästä nyt muutaman päivän. Jos ei tee kauppaansa niin laitan menemään takaisin Ellille.
 
Vähän ohi aiheesta mutta eikö tesla osaa avata kaapelin lukitusta latauksen valmistuttua ja miksi perus type2 laturin kanssa tarvitaan jotain teslanappeja?
Idea on siinä, että samaisella napilla saa myös luukun auki ja tietysti latauksen lopetus ja lukituksen avaus hoituu tällä. Ei sinänsä välttämätön, mutta helpottaa elämää. Latauspistokkeen vieressä autossa oleva fyysinen nappi olisi tietysti varmaan kätevin. Kävin nyt kuitenkin viikonloppuna testaamassa E-Parkingin type2 julkisella laturilla ja ainakin tässä yhteydessä latauksen lopettaminen E-Parkingin apista avasi myös auton pään lukituksen. Eli luultavasti RFID kortin vilautus lopettaa latauksen ja avaa lukituksen Tesloissa
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 720
Viestejä
4 494 031
Jäsenet
74 285
Uusin jäsen
ImPetriiZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom