• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Muut Elli ID.Charger sähköauton kotilatauslaitteet 169€/219€

Ei tunnu koko internet tietävän saako Pro-mallissa lataustehoa säädettyä sovelluksella :hmm:


elli.JPG


Ainakin virtamuuntajilla pitäisi latausvirran säätyä dynaamisesti. Toki appi voi sitten olla ihan mitä on, mutta jos kerran tollanen ominaisuus on laturissa niin olishan se hivenen tyhmää ettei sitä pysty manuaalisesti tekemään.
 
Tää vaatii sit kaverikseen vielä A-tyypin vikavirran sähkönsyöttöön.
Olis voinu tilata kyllä jos olis ollu B-tyypin vikavirta ja voimavirta pistoke valmiina.
 
Tilasin yhden Cupra-mallisen. Tuskinpa se varastossa happanee. OKT tulee hankittua kuitenkin vuoden-kahden sisään ja voihan tuon myydä eteenpäin.

Kiitos vinkistä :)
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Tää vaatii sit kaverikseen vielä A-tyypin vikavirran sähkönsyöttöön.
Olis voinu tilata kyllä jos olis ollu B-tyypin vikavirta ja voimavirta pistoke valmiina.

Jos näin niin sitten saat laittaa kiinni. B-tyyppi suojaa paremmin joten jos vaatimus on vain a niin saat laittaa kines.

"Pienjänniteasennusstandardin mukaan Suomessa yleisessä käytössä käytetään vähintään tyypin A vikavirtasuojaa. Pelkästään vaihtovikavirtaan reagoivaa tyypin AC vikavirtasuojan käyttöä ei hyväksytä Suomessa.

Sähköajoneuvojen ja aurinkosähköjärjestelmien yleistyminen 2010-luvulla on johtanut B-tyypin vikavirtasuojien esiinmarssiin. Siinä missä A-tyypin vikavirtasuoja reagoi sekä sinimuotoiseen vaihtovikavirtaan että pulssimaiseen tasavikavirtaan, B-tyyppi reagoi käytännössä kaikenlaisiin mahdollisiin vikavirtoihin, mukaan lukien tasaiset tasasähkövikavirrat."

 
Jos näin niin sitten saat laittaa kiinni. B-tyyppi suojaa paremmin joten jos vaatimus on vain a niin saat laittaa kines.

"Pienjänniteasennusstandardin mukaan Suomessa yleisessä käytössä käytetään vähintään tyypin A vikavirtasuojaa. Pelkästään vaihtovikavirtaan reagoivaa tyypin AC vikavirtasuojan käyttöä ei hyväksytä Suomessa.

Sähköajoneuvojen ja aurinkosähköjärjestelmien yleistyminen 2010-luvulla on johtanut B-tyypin vikavirtasuojien esiinmarssiin. Siinä missä A-tyypin vikavirtasuoja reagoi sekä sinimuotoiseen vaihtovikavirtaan että pulssimaiseen tasavikavirtaan, B-tyyppi reagoi käytännössä kaikenlaisiin mahdollisiin vikavirtoihin, mukaan lukien tasaiset tasasähkövikavirrat."

Niin siis tässä on käsittääkseni pelkästään DC-vikavirta(?) eli sähkönsyöttöön tarvii vielä AC.
Korjatkaa toki jos olen väärässä.
 
Onko tietoa saako laitteesta lataustietoja ulos mitenkään tuntitasolla? Ladattu energia per tunti?

Yleensä tulee lataustapahtumittain, mikä ei riitä pörssisähköläiselle.
 
Niin siis tässä on käsittääkseni pelkästään DC-vikavirta(?) eli sähkönsyöttöön tarvii vielä AC.
Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Kaikissa latureissa ei ole DC vikuria sisällä niin tällöin pitää olla B-tyypin vikavirta keskuksessa. Tässä on niin riittää A-tyyppi mikä on se ns. vakio vikavirtasuoja.

e: Eli jos sulla on se parempi B-tyyppi niin voit huoletta liittää tämän laturin siihen syöttöön. Muutenkin noi vikurit on luokkaa 50€ niin jos vaadittaisiin B tyyppi tilalle ja siellä olisi jo A niin sen vaihtaminen ei montaa euroa maksa.

"Laajempaa suojausta B-tyypin vikavirtasuojalla
Loppukäyttäjälle on tärkeää pystyä lataamaan ajoneuvoaan turvallisesti ja luotettavasti. Siksi latausaseman yhteyteen vaaditaan usein B-tyypin vikavirtasuoja, jonka suojausominaisuudet ovat perinteistä A-tyypin vikavirtasuojaa laajemmat latauksessa esiintyviä monitaajuuksisia vikavirtoja vastaan."

 
Niin, A-tyypin vikavirta tarvitaan mutta sehän ei paljon maksa.
Juu ei varmaan paljoa maksa asennettunakaan.
Monilla kuten itsellä on vanha talo jossa ei ole vikavirtoja.
Ajattelinkin itse hommata laturin jossa on B-vikavirtasuoja valmiina niin ei tartte keskukseen mitään asennella.
Myöskin pitäisi olla sellainen missä voimavirtapistoke niin saa helposti mukaan.
 
Juu ei varmaan paljoa maksa asennettunakaan.
Monilla kuten itsellä on vanha talo jossa ei ole vikavirtoja.
Ajattelinkin itse hommata laturin jossa on B-vikavirtasuoja valmiina niin ei tartte keskukseen mitään asennella.
Myöskin pitäisi olla sellainen missä voimavirtapistoke niin saa helposti mukaan.

:facepalm: taas tuli luettua liian nopeasti... katoin, että sulla oli B-tyyppi jo siellä valmiina ja tyypit sekaisin XD

Harvemmin näissä kiinteissä latureissa on AC suojausta. Noista pistoke malleista voi löytyä.

e: Tuossa tapauksessa tekisin kyllä niin jos tarkoitus oli hyödyntää olemassa olevaa voimavirtapistorasiaa missä ei vikuria niin pyydät asentamaan sellaisen samalla erilliseen purkkiin väliin. Hatusta joku 100€ lisää? Sitten on kyllä näemmä myös tälläisiä kiinteitä missä molemmat samassa:

 
Viimeksi muokattu:
Pidempi. Ylimääräinen siitä voi olla kiepillä, lyhyttä on vaikea venyttää…
Juu näin itsekin pähkäilin kun ei vielä tietoa etäisyydestä (muutto tulossa tässä jossain vaiheessa, jonnekin). Tilasin siis eilen illalla pro-mallin pitkällä letkulla ja tietenkin Cupra-logolla, koska pihassa seisoo oma Cupra :thumbsup:
 
:facepalm: taas tuli luettua liian nopeasti... katoin, että sulla oli B-tyyppi jo siellä valmiina ja tyypit sekaisin XD

Harvemmin näissä kiinteissä latureissa on AC suojausta. Noista pistoke malleista voi löytyä.

e: Tuossa tapauksessa tekisin kyllä niin jos tarkoitus oli hyödyntää olemassa olevaa voimavirtapistorasiaa missä ei vikuria niin pyydät asentamaan sellaisen samalla erilliseen purkkiin väliin. Hatusta joku 100€ lisää? Sitten on kyllä näemmä myös tälläisiä kiinteitä missä molemmat samassa:

Jos B vikuri olis laturissa itsessään ni se kulkis sit mukana. Kun ei varmaksi tiedä reissun päällä missä latailee ja onko siellä vikavirtasuojat kunnossa.
 
Onko havaintoa miten erilaisia volkkarin ja cupran softat ovat? Ts. onko nekin vain brändätty? Pidemmän päälle, jos ovat ihan eri tavaraa, niin voisin kuvitella VW:n softan jäävän suuremmalla todennäköisyydellä henkiin. Toisaalta nykyinen Seat Connect on tainnut toimia paremmin kuin VW:n sisarsofta...
 
Itse kyllä hankkisin VW:n laturin juuri sen takia, että jos siellä on mitään softariippuvuuksia niin Volkkarin softa todennäköisemmin on hengissä vielä 5 vuoden päästä. Onko koko Cupraa olemassa vuosien päästä on paljon isompi kysymysmerkki.
 
Onko kenelläkään vinkata tähän sopivia noita kuormanhallinan CT-keloja? Missä hintaluokassa menee kun ketjussa myös linkattu amazonin schneiderin laturi+kuormanhallintakilkkeet oli yhteensä 290e eli tuleeko tämä vähän halvemmaksi + saa jotain älyominaisuuksia....
 
Viimeksi muokattu:
Tämä meni nyt hankalaks.
Tullut latailtua voimavirtapistokkeesta 3x13A ja se on riittänyt yhdelle autolle ihan hyvin.
Kohta tulee toinen sähkäri rinnalle joka lataa vain yhdestä vaiheesta..

Näitä voisi tilata kaksi ja toiseen asentaa kuormanhallinnan, jolloin yksivaiheinen olisi aina täydellä teholla ja kolmivaiheinen tiputtelisi sitten tehoja tarvittaessa. Toki optimi olisi että tiputtaisi molempia samassa suhteessa.

Ajosuorite toki toiselle autolle ei ole kummoinen, mutta olisihan siinä tulevaisuutta ja kahta 3x16A lataavaa varten systeemit valmiina..
 
Tää vaatii sit kaverikseen vielä A-tyypin vikavirran sähkönsyöttöön.
Olis voinu tilata kyllä jos olis ollu B-tyypin vikavirta ja voimavirta pistoke valmiina.

Vink! Tääkin alessa https://arctic-ev.omaverkkokauppa.f...h=/Shops/2015010202/Products/AC11BN-EV_SILVER . Ei ainaskaan hajoo, ku ei oo mitään ns. älyä ja löytyy jopa kondenssitulppa pohjasta jos sattuis tuleen boxin sisälle kondenssia. En oo missään muussa nähnyt vielä tähän päivään mennessä. Ja onhan toi pommin ja kelin kestävä myös + pirun pieni. "Kuormanhallinnat" sitte pohjasta kytkimellä (itselle otin 9-11-13 A).
 
En tiedä miksi te näitä hamstraatte kun kyllähän laadukkaita tyhmiä latureita saa muutenkin tuohon 100-200e hintaluokkaan.

Tuo VW:n Pro mallikaan ei paljon tyhmästä eroa.

Töissä on muutama näitä Schneidereita - maksoivat muistaakseni vuosi sitten monta kertaa enemmän.. Erittäin pätevä "dummy" asema nyt älyttömään hintaan Amazonista. Plussaa tuosta, että kuormanhallinnalle ei tarvitse vetää erikseen kaapelia. Tulee noin samanhintaiseksi kuin tämä Elli Pro kuormanhallinnalla.

Laitoin tuon Elli Pron tilaukseen kotiin kun perheeseen tulee MID-mittausta "vaativa" työsuhdesähkäri kesällä sekä kaapelin oltava vähintään 6 metriä. Muut vastaavan speksin asemat on vaatimattomasti n. 4 kertaa kalliimpia.

OCPP + EEBUS + RFID-lataus ja netti/appikikkareet sitten plussana mikäli toimivat nyt / tulevaisuudessa (ei tietoa).

Elliin tuon kuormanhallinnan osat on n. 100€ luokkaa ja "osaava" voi itsekin nuo räpeltää kun ovat heikkovirtapuolta jos moiseen riittää energiaa.
 
Hölmönä nyt vielä varmistelen. Kuormanhallinta=automaattisesti kuristaa laturilta kuorman pois jos on tulossa sulakkeet vastaan? Ja tämä on eri asia kuin latauksen ohjaus esimerkiksi aurinkopaneelien tuoton tai sähkön hinnan perusteella, jonka pitäisi onnistua esim. OCPP/EEBUS/random Home Assistant koodeilla?

Ja vikavirtapuolelta tämän asennukseen tarvitaan A-tyypin boksi (kymppejä) ja ei tarvita B-tyypin boksia (satasia)?
 
Tuleeko Pro mallissa mukana sähkömittari? voiko sen esim. siirtää sisätilaan sähkökaappiin? Tässä on pari youtube videota asennuksesta:
 
Tuleeko Pro mallissa mukana sähkömittari? voiko sen esim. siirtää sisätilaan sähkökaappiin? Tässä on pari youtube videota asennuksesta:

Nuo on jälkiasenteisia osia mitä tuossa kaapissa näkyy eli joku on itse tuon mittarin hommannut erikseen. Laite itsehän mittaa kulutusta ja sovelluksen kautta näkee sen.
 
Videon perusteella tosiaan normaali kWh mittari näyttäisi olevan sisällä. Mikäli tämän keskukseen siirtää niin tarvitsee erillisen signaali kaapelin mittarilta latausasemalle. Ei varmaan mitään varsinaista estettä siirrolle.
 
Aika mysteeriboxi, ei oikein selviä mitä kaikkea tuolla voi tehdä. Onnistuuko simppelit latauksen ajastukset ja jos onnistuu niin onnistuuko ilman internettiä.
Kysyin asiakaspalvelusta tätä. Vastaukseksi sain kysymyksen että mitä sovellusta käytän ja mikä on auton VIN :beye:

VW asiakaspalvelun laatu vakuuttaa
 
Toisessa videossa on kaappi missä jälkiasennettu mittari. Ja aika hyödytöntä sijoittaa mittari laitteen sisään mikä ei ole tarkoitettu normaalin henkilön avattavaksi.

Hyvin monessa laitteessa mittari on kuorien alla piilossa, älykkäämmissä laitteissa mittarin kulutuslukema siirretään yleensä väylän yli latauslaitteen piirikortille josta kulutustieto sitten liikkuu eteenpäin kuluttajan nähtäväksi eli sijainnilla ei tuossa mielessä ole merkitystä.
 
Pystyyköhän myös tuon Pro-mallin asennusvaiheessa dippikytkimillä rajoittamaan lataustehon osalta? Esimerkiksi kun auton maksimi latauskyky on 1-vaiheinen eli 16A.

Kun etähallinnan kautta tapahtuvasta tehon määrityksestä ei ilmeisesti ollut varmaa tietoa - tai sitten olen sokea :geek:
 
Pystyyköhän myös tuon Pro-mallin asennusvaiheessa dippikytkimillä rajoittamaan lataustehon osalta? Esimerkiksi kun auton maksimi latauskyky on 1-vaiheinen eli 16A.

Kun etähallinnan kautta tapahtuvasta tehon määrityksestä ei ilmeisesti ollut varmaa tietoa - tai sitten olen sokea :geek:

Aparaatin manuska löytyy täältä https://www.elli.eco/media/pages/do...3012542/idcharger_manual_da_fi_sv_no_v1.5.pdf

Sivulta 79 eteenpäin on dippien asetuksia. Minusta näyttää että tehon voi manuaalisesti rajoittaa noilla.
 
Cupra pro versio tuli laitettua tilaukseen, tattista:thumbsup:

edit. Kysytääs vielä. Minkähintaisia asennuksia näihin voi odottaa? Esim suositeltu asennusliike on plugit finland oy. Puhutaanko laitteen arvoisesta asennuksesta vai meneekö nämä seinään ns satasella, kokemuksia?
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan teistä Ellin tilanneista saanut vielä lähetysvahvistusta? Itse tein tilauksen ke 14.2 ja vain tilausvahvistus on tullut tähän mennessä.
 
Onko kukaan teistä Ellin tilanneista saanut vielä lähetysvahvistusta? Itse tein tilauksen ke 14.2 ja vain tilausvahvistus on tullut tähän mennessä.

15.2. tullut "Tilauksesi on matkalla!" otsikolla viesti itselle ja sen jälkeen vielä pdf-lasku erillisellä viestillä. Tilattu 14.2. myöhäisillalla, ja kyseessä siis Cupra Pro -malli.

Seurantakoodia ei tosin ollut viestissä vaan ko. kenttä oli tyhjä - milläköhän yhtiöllä nämä tulee?
 
15.2. tullut "Tilauksesi on matkalla!" otsikolla viesti itselle ja sen jälkeen vielä pdf-lasku erillisellä viestillä. Tilattu 14.2. myöhäisillalla, ja kyseessä siis Cupra Pro -malli.

Seurantakoodia ei tosin ollut viestissä vaan ko. kenttä oli tyhjä - milläköhän yhtiöllä nämä tulee?
Itse tilasin VW Pro -mallin ja lähettäjänä ainakin tilausvahvistuksessa oli

Volkswagen at Elli <volkswagen-support@elli.eco>

Tarkistin vielä roskakorit, ei vaan ole tullut toimituksesta mitään. Mitenköhän muilla VW -mallin tilanneilla..?
 
Cupra pro versio tuli laitettua tilaukseen, tattista:thumbsup:

edit. Kysytääs vielä. Minkähintaisia asennuksia näihin voi odottaa? Esim suositeltu asennusliike on plugit finland oy. Puhutaanko laitteen arvoisesta asennuksesta vai meneekö nämä seinään ns satasella, kokemuksia?
Halvalla voit päästä jos laturin vieressä on valmiina voimavirtarasia tai muuten asennus tulee paikkaan mistä saada helposti vierestä sähköt. Ylipäätään haaveilut satasen asennuksista voi unohtaa ellei joku tuttu tule tekemään. Kyllä ne asennusten hinnat normaalisti liikkuu 300€ vähintään, kun kyse ei mistään hyväntekeväisyydestä ole.
 
Halvalla voit päästä jos laturin vieressä on valmiina voimavirtarasia tai muuten asennus tulee paikkaan mistä saada helposti vierestä sähköt. Ylipäätään haaveilut satasen asennuksista voi unohtaa ellei joku tuttu tule tekemään. Kyllä ne asennusten hinnat normaalisti liikkuu 300€ vähintään, kun kyse ei mistään hyväntekeväisyydestä ole.
Jees tätä veikkasinkin. Ei siis yhtään mitään tietoa paljonko kustantaa ja toki riippuu paikasta ja tarpeista. Melkeen voi sanoa että enemmän kuin laite siis. Hyvä varautua.
 
Pitipä laittaa myös tilaukseen Pro-malli.
Katsoin joistain videoista, että siellä sisällä oli energiamittarina ABB B23-112-10P (EAN: 8012542348351?).
Tuo mittarihan on jo pelkästään kalliimpi kuin koko laturi.
 
Onko jollain käsitystä miten/miksi tämä on näin halpa? Onko joku koira haudattuna ja ekan vuoden jlk maksetaankin verkkokäytöstä 100e/v? Vastaavat laitteet samoilla ominaisuuksilla ei oikein pääse lähelläkään .
 
Onko jollain käsitystä miten/miksi tämä on näin halpa? Onko joku koira haudattuna ja ekan vuoden jlk maksetaankin verkkokäytöstä 100e/v? Vastaavat laitteet samoilla ominaisuuksilla ei oikein pääse lähelläkään .
Jossain arvuuttelivat että uutta versiota tulossa lähiaikoina niin vanhoja varastoja pois? Ei nämäkään tappiolla mene, muissa vaan käsittämättömät katteet.
 
Tilaukseen meni täälläkin. Saapa nähdä saako tuon järkevästi viritettyä tottelemaan ajastuksia ja kulutustiedot ulos ilman VAG-ryhmän autoa :). Home assistanttiinhan tuo pitäisi saada kiinni jollain tapaa.
 
Ite tilasin tällaisen Schneider Electric - Wallbox EVH4S11NC 11KW EVlink Home, T2 Cable, Charging Station, Electric Car for Safe Charging in the Home https://amzn.eu/d/4VGkZcR 150,61€ verojen kera. Mietin että mikähän näiden kahden isoin ero on. Ellin hinta sen verran edullinen ja pitäisi myös mökille miettiä latauspistettä
 
Tilaukseen meni täälläkin. Saapa nähdä saako tuon järkevästi viritettyä tottelemaan ajastuksia ja kulutustiedot ulos ilman VAG-ryhmän autoa :). Home assistanttiinhan tuo pitäisi saada kiinni jollain tapaa.

Jos ei muulla keinolla kulutustietoja saa, niin tuota energiamittarin ja laturin välistä Modbus-kommunikaatiota on helppo kuunnella vaikka ESP32+RS485 transu ja lähettää Home Assistantille.
 
Jos ei muulla keinolla kulutustietoja saa, niin tuota energiamittarin ja laturin välistä Modbus-kommunikaatiota on helppo kuunnella vaikka ESP32+RS485 transu ja lähettää Home Assistantille.

Joo, näin vähän suunnittelinkin. Pitää tutkia miten tuon saa pelaamaan, ja jos ei muuten niin kokeilla ronkkia sitten suoraan pöntön sisälle.
 
Kysyin asennusta plugitilta, ei onnistu sen kautta:

Kiitos yhteydenotostasi. Valitettavasti emme tarjoa asennuksia muualta tilattuihin latausasemiin (pl. Tesla Wall Connector).

Olemme viime päivinä saaneet paljon yhteydenottoja VW ID. Chargerin asennuksesta, koska ainakin kyseisen laitteen osalta meidän yhteystietomme löytyy jostain syystä edelleen Ellin verkkosivuilta.

En ole varma onko näin myös Cupran latauslaitteen version osalta. Olemme viestineet Ellille, että poistaisivat meidän yhteystietomme heidän verkkosivuiltaan, sillä sopimuksemme asennuksista heidän kanssaan ei ole ollut enää voimassa.

Ystävällisin terveisin / With kind regards

Plugit Finland Oy

www.plugit.fi
 
Cupra pro versio tuli laitettua tilaukseen, tattista:thumbsup:

edit. Kysytääs vielä. Minkähintaisia asennuksia näihin voi odottaa? Esim suositeltu asennusliike on plugit finland oy. Puhutaanko laitteen arvoisesta asennuksesta vai meneekö nämä seinään ns satasella, kokemuksia?

Lienee sähkäriltä hieman vajaa puolen päivän homma eli 3-4h laskutettavaa työtä = 300€ + vvs/sulakkeet/kaapelointi/pientarvikkeet/km-korvaukset 100-200€ = 400-500€ laaki. Tämä siis sellainen "helppo" asennus esim. puurakenteiseen autokatokseen tai talliin jossa lyhyen matkan päässä ryhmäkeskus valmiina mistä löytyy tilaa romuille.

Sitten taas vaikeampi asennus olisi tyyliin edelliseen lisänä: sähkökeskuksen laajennus jos nykyisessä ei tarpeeksi tilaa (eli asennetaan nuo vvs/johdonsuojat koteloon ja yhdistetään keskukseen), läpivienti betoniseinään ja sitten päälle vielä pidempi johtoveto kaivuineen ja putkituksineen esim. talon ryhmäkeskukselta jolloin hinta alkaakin olla eri hehtaarilla.

Huomioikaa myös, että jos tuollaisen kuormanhallinnan haluaa asentaa tulee latausasemaa syöttää pääkeskukselta (eli siis keskukselta, jossa sijaitsee sähköyhtiön sähkömittari) eli usein autokatoksessa oleva ryhmäkeskus ei käy.
 
Huomioikaa myös, että jos tuollaisen kuormanhallinnan haluaa asentaa tulee latausasemaa syöttää pääkeskukselta (eli siis keskukselta, jossa sijaitsee sähköyhtiön sähkömittari) eli usein autokatoksessa oleva ryhmäkeskus ei käy.

Eikös se riitä että vetää sen kuormanhallinan piuhan sinne pääkeskukselle, ja virtakelat sinne? Se oli vissiin jotain parikaapelia tms., ja hinnaltaan ihan eri sfääreissä kuin paksumpi sähkölaku.
 
Eikös se riitä että vetää sen kuormanhallinan piuhan sinne pääkeskukselle, ja virtakelat sinne? Se oli vissiin jotain parikaapelia tms., ja hinnaltaan ihan eri sfääreissä kuin paksumpi sähkölaku.

Tätä tarkoitin, eli juu tuo riittää tietysti. Vetäisin kyllä itse myös sähköt sieltä samaan konkurssiin, mutta lähinnä siis kun sinne joutuu kaapelin vetämään joka tapauksessa, niin tuosta tulee merkittävä lisätyö kun myös tuo kaapeli (esim cat6 käy) täytyy myös putkittaa / kaivaa maahan.
 
Kuinkas nopeesti nää laittaa tilatut ID Chargerit tulemaan? Itsehän tilasin 16.2. Toki viikonloppu oli välissä, mutta uteliaisuuttani kysyn. :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 730
Viestejä
4 494 169
Jäsenet
74 285
Uusin jäsen
ImPetriiZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom