• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Muut Elli ID.Charger sähköauton kotilatauslaitteet 169€/219€

Tänään alkoi näköjään tapahtua. Ei lupaillut turhaan että kesäkuun loppuun mennessä
 

Liitteet

  • Screenshot_20240628-173443_Volkswagen.jpg
    Screenshot_20240628-173443_Volkswagen.jpg
    110 KB · Luettu: 194
Oma jo aiemmin päivittynyt jumittaa nyt versiossa v3.8.13;v3.29.7 (ei päivityksiä saatavilla).
Tuosta tuoreimmasta ei näemmä ole changelogiakaan Ellin sivuilla.
 
Oma jo aiemmin päivittynyt jumittaa nyt versiossa v3.8.13;v3.29.7 (ei päivityksiä saatavilla).
Tuosta tuoreimmasta ei näemmä ole changelogiakaan Ellin sivuilla.


Mulla näkyy olevan nyt tuo v3.8.17;v3.29.12

Voiskohan tuo olla joku häkkiversio pelkästään noille päivitysongelmaisille purkeille ja siksi ei tarjolla kaikille? Emt?

No, eilen tosiaan viimein päivittyi. Värkkäsin sitten saman tien home assistanttiin kiinni tuon. Asensin sen hass.io evcc add-onin, ja sitten vasta tajusin ettei se tukenut kuormanhallintaa. Asensin sen kaveriksi home assistantin custom integraation evcc:lle, ja sen kautta onnistuu kommunikaatio ha:sta laturin suuntaan.

Oikean kuormanhallinnan puuttuessa kyhäsin simppelin automaation joka pudottaa laturin max virtaa jos latausvaiheen virta nousee liian lähelle sulakkeen kapasiteettia. Viime yönä oli eka testi, ja tuntui toimivan. Pitää lisätä vielä älyä että se nostaa latausvirtaa mikäli kuorma putoaa taas alemmas jne. ... melkoista purukumia kyllä.
 
Oikean kuormanhallinnan puuttuessa kyhäsin simppelin automaation joka pudottaa laturin max virtaa jos latausvaiheen virta nousee liian lähelle sulakkeen kapasiteettia. Viime yönä oli eka testi, ja tuntui toimivan. Pitää lisätä vielä älyä että se nostaa latausvirtaa mikäli kuorma putoaa taas alemmas jne. ... melkoista purukumia kyllä.
Toukokuun alussa julkaistussa 0.126.0 versiossa tuli natiivi tuki kuormanhallinnalle:

Load Management and Peak Shaving #13207

Tuo evcc:n hassio-addon taitaa seurata tuota evcc:n versiota (uusin 0.127.3), joten kuormanhallinta pitäisi löytyä siitäkin.

Alussa kuormanhallinta ei ylikuormitustilanteessa pienentänyt latausvirtaa oikein, vaan lataus keskeytyi aina kokonaan, mutta 0.126.3 version jälkeen toiminut hyvin. Ohjeet taitaa olla vielä vain saksaksi, mutta esim. pääsulakkeiden kuormitukseen perustuvan virtarajan konfigurointi tapahtuu seuraavasti:

Lisätään evcc.yaml tiedostoon uusi circuits-osio ja sen alle esim. main-niminen circuit, jolle sitten haluttu virtaraja (maxCurrent):
Koodi:
circuits:
- name: main
  maxCurrent: 24
  meter: p1reader

Itsellä 25A pääsulakkeet ja laitoin varmuuden vuoksi 24A. Päävaiheiden virtatieto tulee p1reader-nimiseltä mittarilta, joka sähkömittarin P1/HAN-portissa oleva ESP8266-pohjainen lukija.

Sitten loadpoint lisätään osaksi tuota main-circuitia:
Koodi:
loadpoints:
- title: ID. Charger Pro
  circuit: main


Lopuksi lisätään vielä site-määrityksen alle circuit-tieto:
Koodi:
site:
  title: Home
  circuit: main
  meters:
    grid: p1reader


Siinä taisi olla kaikki lisäystarpeet olemassa olevaan toimivaan konfiguraatioon.
 
Viimeksi muokattu:
Toukokuun alussa julkaistussa 0.126.0 versiossa tuli natiivi tuki kuormanhallinnalle:

--->8---

Siinä taisi olla kaikki lisäystarpeet olemassa olevaan toimivaan konfiguraatioon.

No ohoh! Kiitos tästä, pitää laittaa tuo testiin.

Surffailin valikot ja asetukset läpi, enkä löytänyt. Ilmankos tuo, kun kerran konffiin laitettavista asetuksista kyse.

Btw: mulla on homewizard P1-lukija, joka kertoo tietonsa evcc:lle, ja eilen logeja katsellessani huomasin että evcc kertoi saavansa P1:ltä teho- ja energiatiedot, mutta ei virtatietoja... Pitää rukata nuo virtarajat konffiin ja katsoa muuttuukp tilanne.
 
Btw: mulla on homewizard P1-lukija, joka kertoo tietonsa evcc:lle, ja eilen logeja katsellessani huomasin että evcc kertoi saavansa P1:ltä teho- ja energiatiedot, mutta ei virtatietoja... Pitää rukata nuo virtarajat konffiin ja katsoa muuttuukp tilanne.
Näyttää tosiaan tuo evcc:n homewizard-template lukevan jostain syystä API-rajapinnan kautta vain active_power_w ja total_power_import_t1_kwh (tariffit t1-t4) arvoja:


Homewizardin API-dokumentaation mukaan sieltä olisi kuitenkin luettavissa myös vaihekohtaiset virtatiedot yms.:


active_current_l1_a = The active current for phase 1 in ampere
active_current_l2_a = The active current for phase 2 in ampere
active_current_l3_a = The active current for phase 3 in ampere


Yksi vaihtoehto voisi olla vaihtaa tuo homewizard-meter custom-meteriin (tai lisätä rinnalle vain virtatietojen osalta) ja tehdä nuo halutut mittarit itse ja hakea niihin arvot Homewizard P1:n API-rajapinnasta http-pluginilla:


Tuota custom-meteriä käytän itse sen ESP8266-pohjaisen p1readerin kanssa. Alla esimerkkinä Homewizardia varten muokattu koodinpätkä virtatietoja varten, joka saattaisi toimia, kunhan vaihtaa oikean IP-osoitteen:

Koodi:
meters:
- name: p1reader
  type: custom
  currents:
  - source: http
    uri: http://10.20.30.40/api/v1/data
    headers:
    - content-type: application/json
    jq: .active_current_l1_a
  - source: http
    uri: http://10.20.30.40/api/v1/data
    headers:
    - content-type: application/json
    jq: .active_current_l2_a
  - source: http
    uri: http://10.20.30.40/api/v1/data
    headers:
    - content-type: application/json
    jq: .active_current_l3_a

Vastaavalla tavalla voi lisätä halutessaan myös power-, energy-, powers- ja voltages-mittaukset tuon currents lisäksi.
 
Finally, after nearly 2 months of failing, my Elli box has received the firmware upgrade. First it upgraded itself to the v3.7.13 from 2022 and today it is on the latest v3.8.17 firmware.
Interestingly v3.8.17 is not listed in the changelog site Elli | Changelogs: Wallbox.
 
Hieman jäänyt epäselväksi, tekeekö tällä laturilla mitään, jos ei ole VAG-autoa, jonka omalla sovelluksella voi määrittää latausajankohdan? Eli tuliko nyt päivityksessä laturin omaan sovellukseen mahdollisuus kontrolloida latausaikaa? Muutoin toki lataa auton kuin auton
 
Kaikki autot kyllä keskustelee tämän kanssa. Eli autojen omat sovellukset yms pitäisi toimia ihan oikein.
Ainoa jos haluaa hyödyntää käyttöoikeuksia (kortilla tai etänä) niin tarvii VW sovelluksen. Mutta autoa ei sekään vaadi.
Lisäksi tätä voi ohjata omilla systeemeillä mm. Evcc:n kautta. Olen testannut Evcc:tä ja virranrajoitusta Volvon kanssa ja hyvin toimi.
 
Sain omani tänään asennetettua ja tosiaan päivitykset asentui mukisematta heti käyttöönoton jälkeen. Päivityksiä tuli kahdessa erässä. Ensimmäinen oli versioon 3.7.12 ja sen jälkeen tähän 3.8.17 versioon josta ei muutoslogia ole saatavilla.

Tuntuisi pelittävän hienosti kuormanhallinnan osalta (LEM SD-100 virtamuuntajat).
 
Sain omani tänään asennetettua ja tosiaan päivitykset asentui mukisematta heti käyttöönoton jälkeen. Päivityksiä tuli kahdessa erässä. Ensimmäinen oli versioon 3.7.12 ja sen jälkeen tähän 3.8.17 versioon josta ei muutoslogia ole saatavilla.

Tuntuisi pelittävän hienosti kuormanhallinnan osalta (LEM SD-100 virtamuuntajat).

Saako udella mistä tilasit nuo? Pohdiskelen jos laittaisi shellyn tonne kaappiin ja testaisi josko molemmat laitteet lukisi samoja virtamuuntajia... toiset ammattilaiset sanoo että toimii, toiset että ei ^^
 
Saako udella mistä tilasit nuo? Pohdiskelen jos laittaisi shellyn tonne kaappiin ja testaisi josko molemmat laitteet lukisi samoja virtamuuntajia... toiset ammattilaiset sanoo että toimii, toiset että ei ^^
Digikeyltä tilasin. Tuli vajaassa viikossa jenkeistä. Tosiaan itsellä veto noin 46 metriä sähkökaapilta ja välillä CAT6FTP kaapeli.
 
En tiedä oliko jo täällä, mutta Volkswagen ID Drivers Clubiin liittymällä FB:ssa ja lähettämällä Messenger viestin ”Elli” käyttäjälle ”Volkswagen ID.” saa kuulemma -50% koodin laturille. Ei jää paljoa hintaa enää.
liittyminen tuohon ryhmään kysyy auton tiedot (ml. VIN), joten avoinna vain auton omistajille.
 
Olenkos ainoa jolla Elli yhä vanhassa versiossa? Kampe asennettiin eilen ja lataa kyllä ihan ok ja ilmeisesti wifiin liittäminen meni ok, koska Volkkarin appiin liittäminen meni ok. Kotilaturi-sivulla laitteen tila on "Tuntematon" ja Ohjelmistopäivitys näkymässä nykyinen versio -kohdassa lukee v2.14.4;v3.16.7. ja väittää tekevänsä koko päivitystä (2 yritystä).
 
Onkos tuosta HA evvc palikasta lisäiloa jos omassa mittarissa ei ole sitä HAN-porttia? Oma laturi on asennettu noilla 3x Shelly 50A palikoilla, mitkä tuolta nurkan takaa tilasin liittimien kanssa.
 
Onkos tuosta HA evvc palikasta lisäiloa jos omassa mittarissa ei ole sitä HAN-porttia? Oma laturi on asennettu noilla 3x Shelly 50A palikoilla, mitkä tuolta nurkan takaa tilasin liittimien kanssa.

Riippuu mitä haluaa tehdä. Aurinkopaneeleiden kanssa tuosta saa eniten irti kun voi lataustehon säätää paneeleiden tuoton mukaan.
Boksin oma kuormantasaus on tarpeeton Evcc kanssa, jos sen hoitaa Evcc:llä. Toki silloin pitää Evcc:lle kelkkoa jostain kiinteistön kokonaiskulutus joko HAN-portista, mittarin LED lukemalla tai jollain muulla tavoin (esim Shelly EM).
Evcc taitaa jyrätä VW appin ja kortin käytön. Eli, jos Evcc:ssä on boksi offilla niin se ei lataa vaikka VW sovelluksesta aloittaa. Evcc:llä toki sitten saa myös käppyrät ja tilat Home Assistantiin laturilta.
 
  • Tykkää
Reactions: mnz
Olenkos ainoa jolla Elli yhä vanhassa versiossa? Kampe asennettiin eilen ja lataa kyllä ihan ok ja ilmeisesti wifiin liittäminen meni ok, koska Volkkarin appiin liittäminen meni ok. Kotilaturi-sivulla laitteen tila on "Tuntematon" ja Ohjelmistopäivitys näkymässä nykyinen versio -kohdassa lukee v2.14.4;v3.16.7. ja väittää tekevänsä koko päivitystä (2 yritystä).
Itse otin LTE:n pois päältä. Päivitys asentui heti kun latauksen lopetti autosta ja ledit paloivat kaikki punasina ja hetken kuluttua laite uudelleen käynnistyi vilkuttaen keltaista valoa. Luulin, että laitteessa on jokin vika mutta tosiaan suoritti vain päivityksen käytännössä sillä sekunnilla kun latauksen päätti. Päivityksiä tuli kaksin kappalein.

Eli kannattaa ottaa LTE pois käytöstä nyt alkuun.
 
Onkos tuosta HA evvc palikasta lisäiloa jos omassa mittarissa ei ole sitä HAN-porttia? Oma laturi on asennettu noilla 3x Shelly 50A palikoilla, mitkä tuolta nurkan takaa tilasin liittimien kanssa.

Laturia voi komennella sen kautta home assistantista, esim aloita lataus, lopeta lataus jne. Ainakin tuo ilo.
 
Itse otin LTE:n pois päältä. Päivitys asentui heti kun latauksen lopetti autosta ja ledit paloivat kaikki punasina ja hetken kuluttua laite uudelleen käynnistyi vilkuttaen keltaista valoa. Luulin, että laitteessa on jokin vika mutta tosiaan suoritti vain päivityksen käytännössä sillä sekunnilla kun latauksen päätti. Päivityksiä tuli kaksin kappalein.

Eli kannattaa ottaa LTE pois käytöstä nyt alkuun.

LTE:n poisto sattuikin silmään jo ennen käyttöönottoa joten sen osasin sammutella. Nähtävästi tuo on nyt yhden aikoihin itsekseen päivittänyt itsensä uusimpaan versioon, eli voi yhä ottaa aikansa ennenkuin päivittyy. Mulla meni siis noin vuorokausi.
 
Tuota custom-meteriä käytän itse sen ESP8266-pohjaisen p1readerin kanssa. Alla esimerkkinä Homewizardia varten muokattu koodinpätkä virtatietoja varten, joka saattaisi toimia, kunhan vaihtaa oikean IP-osoitteen:

--->8---

Vastaavalla tavalla voi lisätä halutessaan myös power-, energy-, powers- ja voltages-mittaukset tuon currents lisäksi.


Kiitos tästä, tuo tuntui pelaavan. Korvasin alkuperäisen mittarin tuolla customilla, lisäsin siihen vielä ne energy- ja power -osiot (ainakin power-osion se halusi mukaan että toimii). Vaikuttaisi että tämän myötä virranrajoitus toimii. Logilla näkyy over current -viestejä, ja evcc potkii laturia pienemmille tehoille:
[circuit-main] WARN 2024/07/04 02:32:50 over current detected: 24.4A > 24A
[lp-1 ] DEBUG 2024/07/04 02:33:50 max charge current: 15.6A

Tuo HA:n evcc-addoni päivittyi, ja ilmeisesti eebus-kirjasto on nyt ilmeisesti uudempi(?) tai jotain. Konffista piti poistaa laturin ip-osoite, että add-on suostui käynnistymään. Nyt se taas käynnistyy, muttei enää näe laturin energiamääriä:
[lp-1 ] INFO 2024/07/04 02:29:20 loadpoint 1:
[lp-1 ] INFO 2024/07/04 02:29:20 mode: off
[lp-1 ] INFO 2024/07/04 02:29:20 charger: power ✓ energy ✗ currents ✓ phases ✗ wakeup ✗
[lp-1 ] INFO 2024/07/04 02:29:20 meters: charge ✓
[lp-1 ] INFO 2024/07/04 02:29:20 charge: power ✓ energy ✗ currents ✓

Tapahtuiko muillekin sama, vai sössinkö tässä itse jotain?
 
Tuo HA:n evcc-addoni päivittyi, ja ilmeisesti eebus-kirjasto on nyt ilmeisesti uudempi(?) tai jotain. Konffista piti poistaa laturin ip-osoite, että add-on suostui käynnistymään. Nyt se taas käynnistyy, muttei enää näe laturin energiamääriä:

Höm, kokeilin palauttaa backupista edellisen version add-onista, vaan sama ongelma pysyi. Ei siis varmaan johtunut suoraan ainakaan tuosta.

Näkeekö teidän muiden ha+evcc addonin käyttäjien systeemeissä vielä tuo evcc ellipro:n tehon ja energiamäärän ladatessa?
 
Näkeekö teidän muiden ha+evcc addonin käyttäjien systeemeissä vielä tuo evcc ellipro:n tehon ja energiamäärän ladatessa?
Päivitin nyt itsekin 0.128.0 versioon (ubuntu+docker) ja minun maaliskuiseen viestiin verrattuna en näe eroa noissa tuetuissa tiedoissa, vaan kummassakin on x noissa energy-kohdissa, kuten sinullakin:

evcc-lm | [lp-1 ] INFO 2024/03/16 18:51:57 loadpoint 1:
evcc-lm | [lp-1 ] INFO 2024/03/16 18:51:57 mode: pv
evcc-lm | [lp-1 ] INFO 2024/03/16 18:51:57 circuit: main
evcc-lm | [lp-1 ] INFO 2024/03/16 18:51:57 charger: power ✓ energy ✗ currents ✓ phases ✗ wakeup ✗
evcc-lm | [lp-1 ] INFO 2024/03/16 18:51:57 meters: charge ✓
evcc-lm | [lp-1 ] INFO 2024/03/16 18:51:57 charge: power ✓ energy ✗ currents ✓

0.128.0:

evcc | [lp-1 ] INFO 2024/07/04 12:46:07 loadpoint 1:
evcc | [lp-1 ] INFO 2024/07/04 12:46:07 mode: pv
evcc | [lp-1 ] INFO 2024/07/04 12:46:07 charger: power ✓ energy ✗ currents ✓ phases ✗ wakeup ✗
evcc | [lp-1 ] INFO 2024/07/04 12:46:07 meters: charge ✓
evcc | [lp-1 ] INFO 2024/07/04 12:46:07 charge: power ✓ energy ✗ currents ✓

Eli ei tuo energia-tieto ole tainnut koskaan tulla laturista, vaan evcc on arvatenkin laskelmoinut sen itse lataustehon perusteella. Ainakaan se evcc:n raportoima ladattu energiamäärä ei ole minulla täysin täsmännyt VW:n sovelluksessa näkyvään tietoon, vaan yleensä jäänyt aina noin 1-2 kWh vajaaksi energiamäärästä riippuen.

Kehittäjän kommentin mukaan tuo eebus 0.6 versio olisi jopa parantanut evcc:n ja Ellin yhteiseloa. Itse joutunut silloin tällöin käynnistämään evcc:n uudelleen, jotta ovat taas löytäneet toisensa:

Tested with two EEBUS compatible chargers and works great. It even seems to improve the crashing issues of the Elli Charger Connect and Pro wallboxes to some extend for me.
 
Eli ei tuo energia-tieto ole tainnut koskaan tulla laturista, vaan evcc on arvatenkin laskelmoinut sen itse lataustehon perusteella. Ainakaan se evcc:n raportoima ladattu energiamäärä ei ole minulla täysin täsmännyt VW:n sovelluksessa näkyvään tietoon, vaan yleensä jäänyt aina noin 1-2 kWh vajaaksi energiamäärästä riippuen.

Kehittäjän kommentin mukaan tuo eebus 0.6 versio olisi jopa parantanut evcc:n ja Ellin yhteiseloa. Itse joutunut silloin tällöin käynnistämään evcc:n uudelleen, jotta ovat taas löytäneet toisensa:

Mulla ei harmillisesti ole noita vanhempia logeja mihin verrata, mutta kun tuon evcc:n alunperin kyhäsin ajoon, se kyllä "näki" sen lataustehon, ja myös käytetyn energian. Eli laskiko se sen itse jostain(?), mutta noissa punaisella merkityissä kohdissa siis rullasi tiedot:
1720089425246.png


En ehtinyt kuin pari kertaa ladata aikaisemmin, mutta ne tiedot piti kyllä volkkarin appin kanssa 1:1 yhtä. Ja itse asiassa nyt noista latauksista ei tallennu edes "lataustapahtumia" tuonne evcc:n logiin enää, aiemmat tapahtumat siellä näkyy (siltä ajalta kuin nuo tehot näkyi).

Harmillista kyllä jos tuo evcc ei kykene juttelemaan laturin ja sen sisältämän energiamittarin kanssa, kun tuo tarkka lataukseen käytetyn energiamäärän kirjaaminen oli yksi päämotivaattoreista hommata tuo laturi. Kulutetun energian näkee volkkarin apissa, mutta olisihan tuo mukava jos sen voisi heittää kuikkaan ;).

Edit:

Täällä satunnainen elli-liitynnäinen bugi logeineen: MinCurrent setting not working for Elli wallbox · Issue #14418 · evcc-io/evcc

tuolla logilla vilisee lataustehon tietoa:
[lp-1 ] DEBUG 2024/06/16 18:16:45 charge power: 2778W

Omassa taas se on nyt tosiaan nollaa:
[lp-1 ] DEBUG 2024/07/04 13:59:42 charge power: 0W
[lp-1 ] DEBUG 2024/07/04 13:59:42 charge currents: [5.42 0 0]A
 
Viimeksi muokattu:
Harmillista kyllä jos tuo evcc ei kykene juttelemaan laturin ja sen sisältämän energiamittarin kanssa, kun tuo tarkka lataukseen käytetyn energiamäärän kirjaaminen oli yksi päämotivaattoreista hommata tuo laturi. Kulutetun energian näkee volkkarin apissa, mutta olisihan tuo mukava jos sen voisi heittää kuikkaan ;).

Jos harrastuneisuutta löytyy, niin tuohon on onneksi workaround: energiamittarin ja Ellin väliin pääsee kuuntelemaan esim. RS485 transulla varustetulla ESP32:lla.
 
Jos harrastuneisuutta löytyy, niin tuohon on onneksi workaround: energiamittarin ja Ellin väliin pääsee kuuntelemaan esim. RS485 transulla varustetulla ESP32:lla.

Joo, sellainenhan olisi ihan doable. Laturin sisästä sais todnäk varasteltua käyttöjännitteenkin tuolle. Vaan on se vähän overkilli ratkaisu, kun täytyyhän tuon tiedon liikkua jotenkin jo nyt. Pitää ehkä pistää jotain ulinaa tuonne EVCC:n kehittäjille tms...
 
Joo, sellainenhan olisi ihan doable. Laturin sisästä sais todnäk varasteltua käyttöjännitteenkin tuolle. Vaan on se vähän overkilli ratkaisu, kun täytyyhän tuon tiedon liikkua jotenkin jo nyt. Pitää ehkä pistää jotain ulinaa tuonne EVCC:n kehittäjille tms...

Laturin sisällä on tilaa DIN-kiskossa powerille.
Vaikka tuollaiselle: https://www.reichelt.com/fi/en/switching-power-supplies-din-12-w-5-v-2-4-a-mw-hdr-15-5-p202990.html

Juu, onhan tuo hölmöä lisäillä sinne palikoita kun pitäisi toimi ilmankin.

Minullakin oli muuten EVCC 0.128 version kanssa nyt ongelmaa. Ei startannut/yhdistänyt Ellin. IP-osoitteen ottaminen pois auttoi, mutten kyllä tiedä miten se nyt meinaa siihen yhdistellä. Ilmeisesti toimii kuitenkin, en päässyt testailee vielä.
 
Laturin sisällä on tilaa DIN-kiskossa powerille.
Vaikka tuollaiselle: https://www.reichelt.com/fi/en/switching-power-supplies-din-12-w-5-v-2-4-a-mw-hdr-15-5-p202990.html

Juu, onhan tuo hölmöä lisäillä sinne palikoita kun pitäisi toimi ilmankin.

Minullakin oli muuten EVCC 0.128 version kanssa nyt ongelmaa. Ei startannut/yhdistänyt Ellin. IP-osoitteen ottaminen pois auttoi, mutten kyllä tiedä miten se nyt meinaa siihen yhdistellä. Ilmeisesti toimii kuitenkin, en päässyt testailee vielä.

Ihmettelin tuota IP:n poistoa itsekin, mutta sitä muutoshistoriaa kun luki, siellä luki että osoitetta ei muutenkaan käytetä. Kai se jollain taialla haistaa verkosta sen eebus-laitten sitten...

Löysin tällaisen keskustelun:
  • Measured values are only passed on via EEBUS if "they do not change internally". If, for example, the WLAN is briefly lost and a new connection is established, the other side does not receive any measured values and does not know that and how the data is being loaded.

Vaikuttaa että ongelma on tiedossa, eikä korjausta kannata odottaa. Ellin laturiin ei ole enää tulossa päivityksiä tuon mukaan. Pitänee vielä harkita sitä espiä tuonne lootaan... aika perseestä kyllä.
 
Mulla ei harmillisesti ole noita vanhempia logeja mihin verrata, mutta kun tuon evcc:n alunperin kyhäsin ajoon, se kyllä "näki" sen lataustehon, ja myös käytetyn energian. Eli laskiko se sen itse jostain(?), mutta noissa punaisella merkityissä kohdissa siis rullasi tiedot:

Luulin, että ihmettelit vain tuota logissa olevaa x-merkkiä energy-kohdassa, että sen suhteen olisi nyt jokin muuttunut, mutta nyt sain kiinni ongelmasta.

Laitoin nyt itsekin auton kokeeksi lataukseen, ja 0 näyttää minullakin kummassakin kohdassa, eli ilmeisesti bugi tuossa 0.128.0 versiossa. Kun palautin 0.127.3 version takaisin, näkyy molemmat lukemat taas normaalisti.

Tuosta ladatun energiamäärän mittauksesta en siis mene takuuseen, mutta sellainen kuva itselle noista evcc:n keskusteluista jäänyt, että evcc ei osaa sitä Ellin sisäistä ABB:n mittaria lukea mitenkään. Nuo evcc:n ja VW:n ilmoittamat energiamäärät tosiaan itsellä poikkeaa hieman toisistaan:

VW kWh vs. evcc kWh:
9.8 vs. 9.6
36.2 vs. 35.4
32.4 vs. 31.7
10.0 vs. 9.7
41.3 vs. 39.7

Erot eivät ole onneksi kovin isoja, mutta kuitenkin.
 
Luulin, että ihmettelit vain tuota logissa olevaa x-merkkiä energy-kohdassa, että sen suhteen olisi nyt jokin muuttunut, mutta nyt sain kiinni ongelmasta.

Laitoin nyt itsekin auton kokeeksi lataukseen, ja 0 näyttää minullakin kummassakin kohdassa, eli ilmeisesti bugi tuossa 0.128.0 versiossa. Kun palautin 0.127.3 version takaisin, näkyy molemmat lukemat taas normaalisti.

Tuosta ladatun energiamäärän mittauksesta en siis mene takuuseen, mutta sellainen kuva itselle noista evcc:n keskusteluista jäänyt, että evcc ei osaa sitä Ellin sisäistä ABB:n mittaria lukea mitenkään. Nuo evcc:n ja VW:n ilmoittamat energiamäärät tosiaan itsellä poikkeaa hieman toisistaan:

Kokeilin palauttaa sen vanhemman, mutta sekään ei näyttänyt lataustehoa ym. ... joten palautin uuden takaisin.

Tuossa kun alunperin asentelin sen evcc:n, se näytti tuonne ha:lle käsin idle-kulutustakin, joka oli noin 12W. Mikä lie tuossa nyt muuttunut kun enää ei. Pitänee odotella pari versiota ja alkaa tunkkaileen omaa mittausta jos ei muu auta. Muistin tuossa että vedin ylimääräisen cat6:n laturilta sisälle varalle kuormanhallintaa varten; ehkä sillä voisi viedä espille sähköt tai tuoda sen rs485 sieltä laturilta sisälle luettavaksi... Pinee tutkia miten se väylä toimii ja miten sitä voi jatkaa.

Kokeilin btw parittaa laturin ja evcc varalta uusiksi eilen, mut ei muuttanut tilannetta.
 
Toinen tälläinen Pro malli tilattu nyt -50% hinnalla. Maksettavaa jäi siis 109,5€.
Messengerillä huutelin "Elli"a Volgswagen ID:lle niin alekoodin sai. Pitänee toki olla liittynyt Facebookissa ryhmään ensin.

Joistain puutteista huolimatta mielestäni ok laite hintaisekseen. Josko tästä toisesta värkkäilisi matkalaturin. Kuumikaapeli syöttöön kiinni ja päähän 3-vaihe 16A pistotulppa. Vielä kun tähän lisäksi Schuko adapteri niin saa matkoillakin latailtua "super" schukoista 16A:lla. :geek:
 
Pystyisiköhän joku Volkswagenin omistaja jakamaan tuota alekoodia? :geek:

Tais päättyä koko tarjous kun oma tuolta saamani koodi ei enää toiminut…

edit: toimipas sittenkin, outoa. Pro malli tilattu 4,5m kaapelilla hintaan 109,50e. Mielestäni sivusto näytti että sitä edullisempaa mallia ei ollut enää saatavilla. Joskin ostoskoriin mallia valitessa / konfiguroidessa senkin olisi saanut valittua joten tiedä sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Tais päättyä koko tarjous kun oma tuolta saamani koodi ei enää toiminut…

Itse sain vielä eilen tilattua -50%.

Toinen tälläinen Pro malli tilattu nyt -50% hinnalla. Maksettavaa jäi siis 109,5€.
Messengerillä huutelin "Elli"a Volgswagen ID:lle niin alekoodin sai. Pitänee toki olla liittynyt Facebookissa ryhmään ensin.

Joistain puutteista huolimatta mielestäni ok laite hintaisekseen. Josko tästä toisesta värkkäilisi matkalaturin. Kuumikaapeli syöttöön kiinni ja päähän 3-vaihe 16A pistotulppa. Vielä kun tähän lisäksi Schuko adapteri niin saa matkoillakin latailtua "super" schukoista 16A:lla. :geek:

Kävikö sama koodi uudelleen?
 
Viimeksi muokattu:
Eilen 5.6 illasta sain -50% koodin Messengerin kautta. Ohjeet koodin mahdolliseen lunastukseen löytyy kun tätä viestiketjua lukee vähän taakseppäin. Kokeilin juuri saamaani koodia uudelleen käyttää eikä onnistunut.
 
Eilen 5.6 illasta sain -50% koodin Messengerin kautta. Ohjeet koodin mahdolliseen lunastukseen löytyy kun tätä viestiketjua lukee vähän taakseppäin. Kokeilin juuri saamaani koodia uudelleen käyttää eikä onnistunut.

No joo, en toki ryhmään liittynyt mutta mesessä hain "Volkswagen ID." käyttäjä/ryhmä ja sinne laiton viestin "Elli". Ei oo mitään vastailtu. Mistä kuiten joku tommosen alen huomannut
 
No joo, en toki ryhmään liittynyt mutta mesessä hain "Volkswagen ID." käyttäjä/ryhmä ja sinne laiton viestin "Elli". Ei oo mitään vastailtu. Mistä kuiten joku tommosen alen huomannut

Siinä vastauksessa kestää jonkin aikaa ja tarkistavat ryhmän jäsenyyyden. Eli koodia ei tule, jos ei ole jäsenenä ryhmässä. Testasin.
 
Onko joku tilannut lähiaikoina tuota perusmallin id.chargeria, lukee eka että ei saatavilla mutta antaa silti tilata?
 
En tiedä oliko jo täällä, mutta Volkswagen ID Drivers Clubiin liittymällä FB:ssa ja lähettämällä Messenger viestin ”Elli” käyttäjälle ”Volkswagen ID.” saa kuulemma -50% koodin laturille. Ei jää paljoa hintaa enää.
liittyminen tuohon ryhmään kysyy auton tiedot (ml. VIN), joten avoinna vain auton omistajille.
Suloa harmittaa
 

Liitteet

  • IMG_1076.jpeg
    IMG_1076.jpeg
    110,3 KB · Luettu: 324
Tänään tuli toimitusvahvistus, eli pitää alkaa pähkäilemään sähkärin kanssa asennushommia.

Itsellä kun ei ole Home Assistantia käytössä vaan omilla skripteillä automatisointia niin helpoin kontrolloida ylijäämäaurinkosähkön syöttöä laturille lienee Shellyn relettä käskyttämällä? Mitä nämä laturit tykkää siitä, että virtaa katkotaan miten sattuu? Joku järkevä logiikka tuohon tietysti pitää miettiä jo releen kestävyyden kannalta.
 
Tänään tuli toimitusvahvistus, eli pitää alkaa pähkäilemään sähkärin kanssa asennushommia.

Itsellä kun ei ole Home Assistantia käytössä vaan omilla skripteillä automatisointia niin helpoin kontrolloida ylijäämäaurinkosähkön syöttöä laturille lienee Shellyn relettä käskyttämällä? Mitä nämä laturit tykkää siitä, että virtaa katkotaan miten sattuu? Joku järkevä logiikka tuohon tietysti pitää miettiä jo releen kestävyyden kannalta.
Huonolta idealta kuulostaa katkoa vaiheita kesken latauksen. Saattaa auton omakin laturi tykätä huonoa pidemmänpäälle. Ja autosta riippuen lataus pysähtyä virheeseen jos vaihe katoaa? Melkein täytyisi siihen ID Chargerin väylään päästä kiinni tavalla tai toisella.. Helpoin taitaa olla Evcc.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään tuli toimitusvahvistus, eli pitää alkaa pähkäilemään sähkärin kanssa asennushommia.

Itsellä kun ei ole Home Assistantia käytössä vaan omilla skripteillä automatisointia niin helpoin kontrolloida ylijäämäaurinkosähkön syöttöä laturille lienee Shellyn relettä käskyttämällä? Mitä nämä laturit tykkää siitä, että virtaa katkotaan miten sattuu? Joku järkevä logiikka tuohon tietysti pitää miettiä jo releen kestävyyden kannalta.

EVCC ei ole riippuvainen Home Assistantista, vaan on ihan oma softansa. Sen voi laittaa pyörimään vaikka Raspberrylle tjms.
Toki voit itse toteuttaa EEBUS kommunikoinnin laturille, mutta voi olla aika iso urakka.
 
Kiitos, täytyypä lueskella tuosta. Järjestelmästä onneksi löytyy jo Froniuksen Smart Meter niin tiedot saanee luettua sieltä tuolla EVCC:llä tähän tarpeeseen ulos.
 
Kokeilin palauttaa sen vanhemman, mutta sekään ei näyttänyt lataustehoa ym. ... joten palautin uuden takaisin.
Äskettäin julkaistu evcc:n 0.128.2 versio korjasi tämän ongelman, eli Ellin latausteho näkyy taas normaalisti. Tuossa versiossa tuli muuten näköjään Homewizard P1 liittyen ne puuttuvat virta- ja jännitemittauksetkin.

Tuolla lataustehon puuttumiseen liittyvällä issue-sivulla joku muuten kysyi, että miten evcc on ennen 0.128.0 versiota saanut sen Ellin lataustehon tietoonsa, niin se on laskettu kertomalla virta oletetulla 230V jännitteellä. Tuo selittänee sen, miksi evcc:n raportoima ladattu energiamäärä on jäänyt hieman vajaaksi VW:n sovelluksen ilmoittamaan nähden, kun omassa talossa jännitteen vaihteluväli on esim. edellisen kuukauden aikana ollut 230-244V. Ilmeisesti tuohon ei tullut mitään muutosta, vaan jatkossakin oletetaan jännitteen olevan 230V.
 
Äskettäin julkaistu evcc:n 0.128.2 versio korjasi tämän ongelman, eli Ellin latausteho näkyy taas normaalisti. Tuossa versiossa tuli muuten näköjään Homewizard P1 liittyen ne puuttuvat virta- ja jännitemittauksetkin.

Tuolla lataustehon puuttumiseen liittyvällä issue-sivulla joku muuten kysyi, että miten evcc on ennen 0.128.0 versiota saanut sen Ellin lataustehon tietoonsa, niin se on laskettu kertomalla virta oletetulla 230V jännitteellä. Tuo selittänee sen, miksi evcc:n raportoima ladattu energiamäärä on jäänyt hieman vajaaksi VW:n sovelluksen ilmoittamaan nähden, kun omassa talossa jännitteen vaihteluväli on esim. edellisen kuukauden aikana ollut 230-244V. Ilmeisesti tuohon ei tullut mitään muutosta, vaan jatkossakin oletetaan jännitteen olevan 230V.

Joo, toinen mikä varmaan vaikuttaa on, että aloitus- ja lopetuskomentojen välissä aina on jotain viivettä, ja jos mittaus perustuu suoraan aikaan, raportoituun virtaan ja ennalta päätettyyn 230V jännitteeseen, niin tuleehan tuossa eroa väistämättä todellisuuteen.
 
Näköjään tuo EVCC:n ja Ellin yhteiselo ei ole ihan "riidatonta": mulla on EVCC:stä lataus pysäytettynä, autossa se on sallittuna - ajatuksena home assistantin automaatiolla komentaa EVCC:lle latauksen aloitus ja lopetus. Tuo kyllä sinänsä toimii, mutta tuo laturi näyttää pyörittelevän noita valojaan vähän väliä eri asentoihin, välissä on muut vihreänä paitsi oikeanpuolimmaisin keltaisena, välissä on kaikki keltaisena jne, ja tuo Elli kuuluu naksuvan ja raksuvan vähän väliä. Auton päässä myös nuo latausportin valot vaihtelee tilaa vähän väliä.

Talon virrankulutus pomppii, ja EVCC rapsailee tämän näköistä kulutusta "lataus seis" -tilassa:
1720637427431.png


Mikähän juju tuossa lienee, miksei tuo vaan ole lataamatta prkl :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 783
Viestejä
4 496 458
Jäsenet
74 292
Uusin jäsen
GeGGoZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom