• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Muut Elli ID.Charger sähköauton kotilatauslaitteet 169€/219€

Mikähän juju tuossa lienee, miksei tuo vaan ole lataamatta prkl :D
Johtuu tosiaan Ellin ja evcc:n välisen EEBUS-yhteyden katkeamisesta syystä tai toisesta. Jos kummankin verkkoyhteys on vakaa, niin vika lienee siinä Ellin huonossa EEBUS-toteutuksessa, josta tuolla GitHubissakin aina mainitsevat. Tuossa tilanteessa Elli menee ns. fallback-tilaan ja sallii lataamisen 6A virralla, ja silloin se laturin oikean puolimmainen talon kohdalla oleva led palaa keltaisena. Auton osalta jos ajastus, latausraja tms. ei estä lataamista, niin lataus alkaa 6A virralla, kunnes EEBUS-yhteys taas mahdollisesti muodostuu, jolloin evcc ottaa taas tilanteen haltuun ja alkaa ohjaamaan laturia.


1720642932564.png



1720642393203.png


Silloin tällöin tuota on tapahtunut itselläkin ja sen huomaa myös jälkikäteen evcc:n logista, jos EEBUS debug on päällä. Siellä on yleensä jokin vastaava rivi yhteysongelmien aikoihin:

Error sending spine message: websocket: close 1006 (abnormal closure): unexpected EOF
websocket read error: websocket: close 1006 (abnormal closure): unexpected EOF
websocket read error: read tcp 10.x.x.x:4712->10.y.y.y:41642: i/o timeout


Tarkoitus olisi jossain vaiheessa kokeilla vaihtaa Ellin yhteys WLAN -> LAN, kuten evcc:n sivuilla suositellaan, niin näkisi onko sillä mitään vaikutusta.
 
Viimeksi muokattu:
Silloin tällöin tuota on tapahtunut itselläkin ja sen huomaa myös jälkikäteen evcc:n logista, jos EEBUS debug on päällä. Siellä on yleensä jokin vastaava rivi yhteysongelmien aikoihin:

Error sending spine message: websocket: close 1006 (abnormal closure): unexpected EOF
websocket read error: websocket: close 1006 (abnormal closure): unexpected EOF
websocket read error: read tcp 10.x.x.x:4712->10.y.y.y:41642: i/o timeout


Tarkoitus olisi jossain vaiheessa kokeilla vaihtaa Ellin yhteys WLAN -> LAN, kuten evcc:n sivuilla suositellaan, niin näkisi onko sillä mitään vaikutusta.

Mulla on boksi kiinni langallisessa verkossa. Mulla ei tuolla eebus-logissa näy moisia virheitä, vaikka tuo lataus runklaakin ylös alas koko ajan.

EVCC-addonin logissa näkyy tällaista:

Koodi:
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:23:45 charge power: 12W
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:23:45 charge currents: [0.05 0 0]A
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:23:45 grid meter: 729W
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:23:46 grid currents: [1.1 2 0.3]A
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:23:46 pv power: 0W
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:23:46 site power: 729W
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:23:46 !! session: chargeRater.chargedEnergy=0.0 - chargedAtStartup=0.0
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:23:46 charger status: B
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:23:46 !! active phases: 1p = min(1p measured 0p vehicle 3p physical 0p charger)
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:15 ----
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:15 charge power: 168W
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:15 charge currents: [0.73 0 0]A
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:16 grid meter: 1916W
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:16 grid currents: [1.1 7.2 0.3]A
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:16 pv power: 0W
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:16 site power: 1916W
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:16 !! session: chargeRater.chargedEnergy=0.0 - chargedAtStartup=0.0
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:16 charger status: B
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:16 !! active phases: 1p = min(1p measured 0p vehicle 3p physical 0p charger)
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:45 ----
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:45 charge power: 9W
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:45 charge currents: [0.04 0 0]A
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:45 grid meter: 739W
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:46 grid currents: [1.1 2.2 0.3]A
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:46 pv power: 0W
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:46 site power: 739W
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:46 !! session: chargeRater.chargedEnergy=0.0 - chargedAtStartup=0.0
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:46 charger status: B
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:46 !! active phases: 1p = min(1p measured 0p vehicle 3p physical 0p charger)
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:25:15 ----
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:25:15 charge power: 81W
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:25:15 charge currents: [0.35 0 0]A
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:25:15 grid meter: 1894W
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:25:16 grid currents: [1.1 7.1 0.3]A
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:25:16 pv power: 0W
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:25:16 site power: 1894W
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:25:16 !! session: chargeRater.chargedEnergy=0.0 - chargedAtStartup=0.0
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:25:16 charger status: B
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:25:16 !! active phases: 1p = min(1p measured 0p vehicle 3p physical 0p charger)
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:25:45 ----

Tuossa näkyy hyvin miten tuo pomppii. 12W -> 168W -> 9W -> 81W
 
Löytyykö Elli-laturista valmista http / tms. rajapintaa? Jos ei niin löytyykö jotain python-kirjastoa tms. jolla saisi laturista dataa pihalle?

Home Assistantia tai OpenHubia en viitsisi asennella pelkästään laturin datan vuoksi.
 
Tuossa näkyy hyvin miten tuo pomppii. 12W -> 168W -> 9W -> 81W

Näköjään tuo rauhoittuu ainakin hieman, kun Konalle sanoo että lopeta lataus. Lisäilin tuon automaatioihin, että komentaa EVCC:n lisäksi autolle aloita/lopeta kun halutaan latailla. Mielummin ohjaisi pelkkää laturia kyllä.
 
Näköjään tuo rauhoittuu ainakin hieman, kun Konalle sanoo että lopeta lataus. Lisäilin tuon automaatioihin, että komentaa EVCC:n lisäksi autolle aloita/lopeta kun halutaan latailla. Mielummin ohjaisi pelkkää laturia kyllä.
Nyt huomasin itsekin vastaavaa, kun laitoin aiemmin päivällä latauskaapelin valmiiksi kiinni yön halpoja tunteja silmällä pitäen. Muutaman minuutin välein näkyy evcc:n logissa hetkellisiä 338W kuormia (charge power), vaikka evcc:n mukaan lataus ei ole käynnissä (charger status: B), kuten ei vielä kuulukaan olla. Näköjään muutkin huomanneet vastaavaa tuon 0.128.2 version kanssa:

Elli: Fahrzeug beginnt immer wieder zu laden und bricht dann wieder ab #14839
Elli: Vehicle keeps starting to charge and then stops again #14839 (Google Translatella käännetty)

Nightly-buildissa tuohon on jo korjaus mukana, joten pistin sen nyt itselle testiin ja näyttäisi tosiaan rauhoittuneen.

Edit: Puoli tuntia pysyi rauhallisena, mutta nyt taas pahimmillaan minuutin välein käy hetkellisesti tuollainen noin 340W kuorma.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun edellisestä viestistä tuli mieleen ja tarkastin charger pro ominaisuuslistaa, niin tuohonko siis aina kuuluu 4g liittymä vakiona? Luulin, että pitää itse hankkia joku simmi. Doh!
 
Nyt kun edellisestä viestistä tuli mieleen ja tarkastin charger pro ominaisuuslistaa, niin tuohonko siis aina kuuluu 4g liittymä vakiona? Luulin, että pitää itse hankkia joku simmi. Doh!
Juu kyllä kuuluu liittymä. Se on vehkeen eSIM:llä, joten mitään kortteja siellä ei ole.
 
Jännä juttu. Ensimmäiseen kahteen kuukauteen tuo mun laturi ei yhdistynyt sovellukseen, mutta nyt näyttää siltä, että se on yhtäkkiä yhdistynyt kesäkuun lopussa sitten tuolla 4g:llä. Liittyiskö samoihin sertifikaattiongelmiin, jotka kuulemma esti päivittymisen.

En vaan osannut odottaa, että pitäisi toimia, kun en tiennyt tuosta sisältyvästä liittymästä. Harmi vaan, ettei 4g kautta voi ilmeisesti käyttää evcc yms.
 
Jännä juttu. Ensimmäiseen kahteen kuukauteen tuo mun laturi ei yhdistynyt sovellukseen, mutta nyt näyttää siltä, että se on yhtäkkiä yhdistynyt kesäkuun lopussa sitten tuolla 4g:llä. Liittyiskö samoihin sertifikaattiongelmiin, jotka kuulemma esti päivittymisen.

Juu ne kesäkuun lopun päivitykset korjasi monta vikaa niissä purkeissa, jotka ei suostunu päivittymään.
Eilen saapui 124 €:lla tilattu ID.Charger Pro -laturi ja päivitykset meni nyt ihan heittämällä siihen.
Sit miettimään mihin tuon laittais vai jättääkö vain varaosiksi
 
Näköjään tuo rauhoittuu ainakin hieman, kun Konalle sanoo että lopeta lataus. Lisäilin tuon automaatioihin, että komentaa EVCC:n lisäksi autolle aloita/lopeta kun halutaan latailla. Mielummin ohjaisi pelkkää laturia kyllä.
Muutaman minuutin välein näkyy evcc:n logissa hetkellisiä 338W kuormia (charge power), vaikka evcc:n mukaan lataus ei ole käynnissä (charger status: B), kuten ei vielä kuulukaan olla. Näköjään muutkin huomanneet vastaavaa tuon 0.128.2 version kanssa:
Eilen julkaistu 0.128.3 versio korjasi ongelman ainakin omalta osalta.
 
Eilen julkaistu 0.128.3 versio korjasi ongelman ainakin omalta osalta.

Vaikuttaa tosiaan tuo korjautuneen. Mutta kaukana tämä silti vielä toimivasta on xD

Äsken laitoin vierasauton kiinni, ja käskin evcc:n "fast" lataamaan sen. Hienosti pelasi; 11kW suhisi menemään. Latailin tovin, ja piti käydä pikkumutka autolla ajelemassa. Palasin takaisin ja auto taas letkuun, evcc:stä "fast" taas päälle. noh, nyt lataakin 3x6A. Oikeanpuoleisin ledi keltasena, eli ei yhteyttä ems tms? Mielenkiintoista, kun evcc kuiten näkee koko ajan sen laturin tilan. Sammutin latauksen - se sammui, aloitin uudelleen, ja se alkoi... mutta ledi keltaisena. Pistin restarttia evcc add-onille, ja hetken odottelun jälkeen lataus katkesi (kun evcc pääsi käytiin asti). Taas komento "fast" ja kappas, nyt kaikki ledit vihreänä ja 11kW virtaa taas.

On kyllä melko peruna tuo yhteyden luotettavuus. :rofl:
 
EDIT: ok, Demolla sain ui:n näkymään, joten tuosta pääsee opettelemaan vähän mitä mikäkin tekee..
EDIT2: noniin windowsin terminaalissa evcc sertifikaatit tehty ja sehän muuten heräs jossain määrin henkiin!
EDIT3: Parituskin meni läpi laturin configuraatio-ui:ssa, joten tämän päivän osalta on homma tehty.
Vielä pitäisi miettiä hakeeko tuolta dataa ja tekee kuormanhallintaa HA:n puolella (Go-E 22kW kaverina) automaatioilla, vai viekö Go-e:n tuonne.


Sain nyt ellilaturini (Pro) testisähköön ja sitä aloin puukottamaan, jotta EVCC:hen saisi näkyviin.
käytössä Virtualbox ja sen päällä pyörivä Home Assistant. EVCC asennettu ohjeiden mukaan ja aluksi lähdin kokeilemaan tätä masteria evcc.dist.yaml nimeämällä sen evcc.yaml.
EVCC UI ei lähtenyt millään tulille vaan
"starting evcc: 'EVCC_DATABASE_DSN=/data/evcc.db evcc --config /config/evcc.yaml'
[main ] INFO 2024/07/22 21:38:21 evcc 0.128.4
[main ] INFO 2024/07/22 21:38:21 using config file: /config/evcc.yaml
[main ] INFO 2024/07/22 21:38:21 listening at :7070
[main ] FATAL 2024/07/22 21:38:21 While parsing config: yaml: line 229: mapping values are not allowed in this context
[main ] FATAL 2024/07/22 21:38:21 will attempt restart in: 15m0s"

Tästä ketjusta otin sitten jonkun suht valmiin version, olihan se huomattavasti lyhennetty.

Ehkei tähän aiheeseen liitykään, mutta en ymmärrä missä saan sertifikaatit tuonne tehtyä, vai onko niistä kiinni. Kiinteän IP:n asetin laitteeseen ja pääsen ihan hyvin tuonne hallintasivulle. SKI:n vein ilman välilyöntejä capseina tuonne myös.
"Using config file: /config/evcceetun.yaml
starting evcc: 'EVCC_DATABASE_DSN=/data/evcc.db evcc --config /config/evcceetun.yaml'
[main ] INFO 2024/07/22 21:50:23 evcc 0.128.4
[main ] INFO 2024/07/22 21:50:23 using config file: /config/evcceetun.yaml
[main ] INFO 2024/07/22 21:50:23 listening at :7070
[main ] FATAL 2024/07/22 21:50:23 failed configuring eebus: x509: malformed certificate
[main ] FATAL 2024/07/22 21:50:23 will attempt restart in: 15m0s"
 
Viimeksi muokattu:
Ehkei tähän aiheeseen liitykään, mutta en ymmärrä missä saan sertifikaatit tuonne tehtyä, vai onko niistä kiinni. Kiinteän IP:n asetin laitteeseen ja pääsen ihan hyvin tuonne hallintasivulle. SKI:n vein ilman välilyöntejä capseina tuonne myös.

Home Assistant Add-Onissa et saa sertejä tehtyä. Asenna EVCC tietokoneelle ja tee sertit "evcc eebus-cert" -komennolla.
Sitten kopsaa sertit konffaan.

Raspberryssä olevaan EVCC HA add-oniin jouduin myös laittaa plant-id:n.
Eli konffan alkuun "plant:" ja jotain merkkisarjaa perään.
 
Viimeksi muokattu:
Home Assistant Add-Onissa et saa sertejä tehtyä. Asenna EVCC tietokoneelle ja tee sertit "evcc eebus-cert" -komennolla.
Sitten kopsaa sertit konffaan.

Raspberryssä olevaan EVCC HA add-oniin jouduin myös laittaa plant-id:n.
Eli konffan alkuun "plant:" ja jotain merkkisarjaa perään.
Juu editteihin laitoinkin että asennus emokoneeseen ja certin teko ni lähti pelittämään. Mihin tätä Plantia tarvitaan? En tehnyt siihen mitään, onko tässä nyt ydin millä saa ha:n puolelle entiteetit?
Tuonne kotiautomaatioketjuun kirjoitinkin mietintöä aiheesta.
 
Hei,

Nyt olisi seuraavan kahden viikon aikana edessä tämän asennus. Onko tähän siis sovellusta joka näyttää kulutuksen paljonko ladattu kWh esim päivä/kk/vuosi vai tarvitseeko tuo kulutus katsoa jostain muusta? Ihan tällee aloittelijan näkökulmasta:)

Ajastukset saan hoidettua auton omasta sovelluksesta
 
Juu editteihin laitoinkin että asennus emokoneeseen ja certin teko ni lähti pelittämään. Mihin tätä Plantia tarvitaan? En tehnyt siihen mitään, onko tässä nyt ydin millä saa ha:n puolelle entiteetit?
Plantia tarvitaan, jos EVCC ei saa mistään muusta haettua tietokoneelle "uniikkia ID:tä".
Raspberryssä tämä haettaisiin /etc/machine-id, mutta EVCC ei sitä sieltä saa kun pyörii kontissa ja luultavasti jotkut säädöt siinä väärin.

Entiteetit HA:lle vaatii MQTT konffan EVCC:lle:

mqtt:
broker: localhost:1883
topic: evcc # root topic for publishing, set empty to disable
user: uguyguy
password: fdsjiofjdsoi

Lisäksi tarvitaan HA:lle sensor-määrittelyt:

Itse tein HA conf hakemistoon kansion "packages" ja sinne konffafilut EVCC:tä varten.
Tiedostoon configuration.yaml:

homeassistant:
packages: !include_dir_named packages


Packages-hakemistossa on seuraavat konffat:
evcc_site_mqtt.yaml
evcc_loadpoint1_mqtt.yaml
evcc_vehicle1_mqtt.yaml

Tuossa esimerkkikonffat:
 
Hei,

Nyt olisi seuraavan kahden viikon aikana edessä tämän asennus. Onko tähän siis sovellusta joka näyttää kulutuksen paljonko ladattu kWh esim päivä/kk/vuosi vai tarvitseeko tuo kulutus katsoa jostain muusta? Ihan tällee aloittelijan näkökulmasta:)

Ajastukset saan hoidettua auton omasta sovelluksesta

Jos Pro-malli, niin VW sovelluksesta voinee raportteja tulostella.
 
Nyt olisi seuraavan kahden viikon aikana edessä tämän asennus. Onko tähän siis sovellusta joka näyttää kulutuksen paljonko ladattu kWh esim päivä/kk/vuosi vai tarvitseeko tuo kulutus katsoa jostain muusta?
ID Charger PRO mallista voi esim Elli Charging sovelluksen kautta nähdä Historia näkymästä yksitäisten latauksen kokonais kWh, Kesto, Aloitettu aika, Päättynyt aika. Näkee kuukausi ja vuosi tilaston myös graafeina. Voi exportoida pdf taulukoksi myös.

 
Innostuin nyt itsekkin moisesta, sillä seuraava työsuhdeauto tulee olemaan sähköinen hyvin suurella todennäköisyydellä (verotuki). Kysymys kuuluukin, onko täällä kenelläkään tämän laitteen suhteen kokemusta Drivaliasta, onnistuuko Drivalian laskuttaminen tuon Charger Pro laitteen raportoinnin avulla?
 
Entiteetit HA:lle vaatii MQTT konffan EVCC:lle:

mqtt:
broker: localhost:1883
topic: evcc # root topic for publishing, set empty to disable
user: uguyguy
password: fdsjiofjdsoi

Lisäksi tarvitaan HA:lle sensor-määrittelyt:

Itse tein HA conf hakemistoon kansion "packages" ja sinne konffafilut EVCC:tä varten.
Tiedostoon configuration.yaml:

EVCC:lle löytyi custom integraatiokin, ei tarvi käsin näitä säätää välttämättä.
 
Innostuin nyt itsekkin moisesta, sillä seuraava työsuhdeauto tulee olemaan sähköinen hyvin suurella todennäköisyydellä (verotuki). Kysymys kuuluukin, onko täällä kenelläkään tämän laitteen suhteen kokemusta Drivaliasta, onnistuuko Drivalian laskuttaminen tuon Charger Pro laitteen raportoinnin avulla?

Drivaliasta en tiedä, mutta Pro-mallissa on nimenomaan MID-sertifioitu energiamittari sisällä. Tuon pitäisi olla ”virallinen” mittari tällaisiin energian laskutuksiin.
 
Jäikö kenelläkään alennuskoodia hyödyntämättä? Itse voisin moisen tarvita, mutta Face ryhmään ei ole hyväksyntää tässä vuorokaudessa tullut.
 
Jäikö kenelläkään alennuskoodia hyödyntämättä? Itse voisin moisen tarvita, mutta Face ryhmään ei ole hyväksyntää tässä vuorokaudessa tullut.
ja koodeja ei sieltä enää saa edes. oli vaan 200 ekalle.. kampis menny siis jo, itse koitin alkuviikosta koodia saada
 
No pahus. Tilataan sitten ”normihinnalla”, onhan tuo edullinen joka tapauksessa.
Jeps näin mäkin si tein, vaikka mainostavat ennakkotilaukseen kyllä uuttakin, johon saa satkun alennuksen. Mutta veikkaan et hinta eri, ja mulle riittää tuo, halpa silti viellä 250€ pidemmällä piuhalla
 
Jeps näin mäkin si tein, vaikka mainostavat ennakkotilaukseen kyllä uuttakin, johon saa satkun alennuksen. Mutta veikkaan et hinta eri, ja mulle riittää tuo, halpa silti viellä 250€ pidemmällä piuhalla
Uuden mallin hinta näkyy olevan alkaen 759€, eli selkeesti arvokkaampi tuote kyseessä. Toki löytyy sitten jo myös 22kW lataus.

edit: ja MID energiamittarilla oleva malli 1099€
 
Uuden mallin hinta näkyy olevan alkaen 759€, eli selkeesti arvokkaampi tuote kyseessä. Toki löytyy sitten jo myös 22kW lataus.

edit: ja MID energiamittarilla oleva malli 1099€
mä en tee mitään 22kw latauksella, sillä kiitos carunan ei ole mitään hinkua alkaa isontaa nalleja...
 
Tiedoksi tähän vielä, että vaikka Ellin etusivulla sanotaan ettei 169 € mallia enää saa, sitä silti voi sieltä tilata ja sellainen myös kaverille saapui. Eli jos ei MID-sertifioitua energiamittaria tarvitse, niin halvemmalla pääsee.
 
Taas näkyy tulleen EVCC ha-addonista uusi versio, jossa mukana lisää parannuksia EEBUS-kommunikaatioon ja jotain Elli-spesifisiäkin fiksejä.

Peukkua pystyyn taas :giggle:
 
Johdotuksen lisäksi sähköpääkeskukseen lisättiin 3x16A C-johdonsuojakatkaisijat, A-tyypin vikavirtasuoja, kuormanhallintaan Shelly:n 50A virtamuuntimet (3 kpl), josta postiin tuonne aiemmin. Asennus tehtiin MMJ:llä 5x2,5 mm2 kaapelilla ja kuormanhallinta cat6:lla. Virtamuuntimien johdot sähkäri kytki cat-kaapeliin vipu-wagoilla.
Olen nyt vetänyt kaikki johdot paikoilleen ja asentanutkin osan johdoista laturiin kiinni odottamaan sähkärin tarkistusta ennen sähkökeskukseen kytkemistä.

Laitanko siis cat7 poikki molemmista päistä ja kiinnitän kaksi säiettä per liitin ohjeen kuvan tavalla kytkettäväksi CT-L1/2/3 portteihin laturissa? Ja oletettavasti toinen pää vastaavan värisillä säikeillä kolmeen Shelly:n 50A virtamuuntimeen kiinni.
 
Näitä on nyt parille kaverille ja appiukolle tullut. Pro-malleja kaikki kun standardiversio oli ainakin aiemmin loppu.

Appiukon mökillä oli vanha tulppasulake sähkötaulu jossa ei tietenkään vikavirtasuojaa. Täällä heitettiin Ellin sisäinen kwh-mittari pois ja A-tyypin vikavirtasuoja siihen tilalle, se istuu suoraan siihen samojen johtojen väliin. Elli ei puuttuvasta kwh-mittarista tunnu olevan moksiskaan.

Nyt olisi elli-shopissa myös standardiversiota taas saatavilla.


Ihmeellinen on kyllä tuo hinnoittelu, kurkatkaas huvikseen mitä saksankielisellä sivulla maksaa..


pitäisi ostaa läjä ja saksan ebayhin myyntiin.. :)
 
Taas näkyy tulleen EVCC ha-addonista uusi versio, jossa mukana lisää parannuksia EEBUS-kommunikaatioon ja jotain Elli-spesifisiäkin fiksejä.

Peukkua pystyyn taas :giggle:

Taispa mennä vaan huonompaan suuntaan. Ennen pysyi talokuvake vihreällä aika hyvin, mutta nyt oranssia näyttelee.
 
Olen nyt vetänyt kaikki johdot paikoilleen ja asentanutkin osan johdoista laturiin kiinni odottamaan sähkärin tarkistusta ennen sähkökeskukseen kytkemistä.

Laitanko siis cat7 poikki molemmista päistä ja kiinnitän kaksi säiettä per liitin ohjeen kuvan tavalla kytkettäväksi CT-L1/2/3 portteihin laturissa? Ja oletettavasti toinen pää vastaavan värisillä säikeillä kolmeen Shelly:n 50A virtamuuntimeen kiinni.

Kyllä, latausasemaan parikaapeli kytketään näillä liittimillä. Parikaapelin toisen pään ja Shellyn virtamuuntimien johtojen kytkentään käytettiin minun asennuksessani mainitsemiani 2 osaisia Wago-liittimiä.
 
Onko jollain tarpeettomana noita Pro -mallin mukana tulleita VW:n We Charge RFID -kortteja, voisin ostaa 1-2kpl?
 
Millä tehoalueella tuollaista Elli/ID. Chargeria voi käskyttää EVCC:n kautta? Osaako pudottaa esimerkiksi 1x6 A (1,4 kW), vai ottaako aina vähintään kolmen vaiheen minimin 3x6 A (4,1 kW)? Tämä varmaan riippuu latauslaitteen spekseistä. Onko ID. Chargerissa siis vaihekohtaiset kytkennät vai kytkeytyykö aina kolme kerralla?

Uusi ID. Charger Pro löytyisi ja EVCC kanssa pystyisi hyödyntämään omaa tuotantoa, mutta jotta tuo maksaisi vaivan niin säätöalue pitäisi saada alkaamaan tuolta yksivaiheisesta minimistä. Olen softajutuissa muutenkin aivan noviisi, niin voi olla että joka tapauksessa ei kannata edes yrittää
 
Millä tehoalueella tuollaista Elli/ID. Chargeria voi käskyttää EVCC:n kautta? Osaako pudottaa esimerkiksi 1x6 A (1,4 kW), vai ottaako aina vähintään kolmen vaiheen minimin 3x6 A (4,1 kW)? Tämä varmaan riippuu latauslaitteen spekseistä. Onko ID. Chargerissa siis vaihekohtaiset kytkennät vai kytkeytyykö aina kolme kerralla?

Uusi ID. Charger Pro löytyisi ja EVCC kanssa pystyisi hyödyntämään omaa tuotantoa, mutta jotta tuo maksaisi vaivan niin säätöalue pitäisi saada alkaamaan tuolta yksivaiheisesta minimistä. Olen softajutuissa muutenkin aivan noviisi, niin voi olla että joka tapauksessa ei kannata edes yrittää
kylä se aina on kolmivaihe, mutta muistaakseni joltain näin että teho oli säädettävissä 1A harpauksin (1-16A) joku jolla jo käytössä korjatkoon jos olen väärässä
 
Saattaa olla. Riippuu, että mihin näitä on tarkoitus käyttää?

Tuhosin itse toisen kortin kun kuvittelin että voin tehdä nurkkaan pienen ripustusreiän, Ellin aspa jo ehti vastailla että toimittavat mielellään kortteja lisää joten asia pitäisi olla kunnossa.
 
Millä tehoalueella tuollaista Elli/ID. Chargeria voi käskyttää EVCC:n kautta? Osaako pudottaa esimerkiksi 1x6 A (1,4 kW), vai ottaako aina vähintään kolmen vaiheen minimin 3x6 A (4,1 kW)? Tämä varmaan riippuu latauslaitteen spekseistä. Onko ID. Chargerissa siis vaihekohtaiset kytkennät vai kytkeytyykö aina kolme kerralla?

Uusi ID. Charger Pro löytyisi ja EVCC kanssa pystyisi hyödyntämään omaa tuotantoa, mutta jotta tuo maksaisi vaivan niin säätöalue pitäisi saada alkaamaan tuolta yksivaiheisesta minimistä. Olen softajutuissa muutenkin aivan noviisi, niin voi olla että joka tapauksessa ei kannata edes yrittää

Kyllä siellä kaikki kolme vaihetta on aina kytkettynä. Ja ylipäätään koko latausstandardi mahdollistaa vain 6A:sta ylöspäin säädön (1A välein) joten tuo 3*6A eli noin 4kW on minimi.

Jollain Shellyllä toki voisi kytkeä niitä vaiheita erikseen, ennen Elliä. Auton kyllä pitäisi osata ladata 1-3 vaiheella ihan hyvin. Vaiheiden kytkemistä lennossa ei tueta standardissa, Tesla ainakin heittää vikailmoitusta jos vaiheet vähenee kesken latauksen, ja myös kesken latauksen jos ilmestyy yksi vaihe niin sitä ei kuitenkaan oteta käyttöön. Silleen toimii jos virrat sammuksissa naksuttelee Shellyt valmiiksi ja vasta sitten käynnistää latauksen.

Mutta, kaikki tämä on ehkä tarpeetonta. :) Nykyäänhän on tuntinetotus käytössä kaikilla sähköyhtiöillä. Jos siis aurinkovoimalasi tuottaa vaikkapa 1000W, voit ladata 4kW:llä 15min pätkän ja sitten 45min lataamatta niin tunnin kulutukseksi tulee 1kWh eli juuri aurinkovoimalan tuotanto. Vielä jos ajoittaa niin että lataus alkaa vaikkapa 12:45 ja loppuu 13:15 niin puolen tunnin sessio jakautuu kahdelle eri tunnille.
 
Mutta, nykyäänhän on tuntinetotus käytössä kaikilla sähköyhtiöillä. Jos siis aurinkovoimalasi tuottaa vaikkapa 1000W, voit ladata 4kW:llä 15min pätkän ja sitten 45min lataamatta niin tunnin kulutukseksi tulee 1kWh eli juuri aurinkovoimalan tuotanto.

Vielä jos ajoittaa niin että lataus alkaa vaikkapa 12:45 ja loppuu 13:15 niin puolen tunnin sessio jakautuu kahdelle eri tunnille.
Kyllä ainakin caruna netottaa vartin välein, vaikka käppyrässä näkyy vain tunti.. eli vartin sisällä pitää tapahtua kulutus/tuotto
Edit: ja nimenomaan ne carunan tiedot si menee myyjäyhtiöllekin, eli sen vartin mukaan
 
Kyllä ainakin caruna netottaa vartin välein, vaikka käppyrässä näkyy vain tunti.. eli vartin sisällä pitää tapahtua kulutus/tuotto
Edit: ja nimenomaan ne carunan tiedot si menee myyjäyhtiöllekin, eli sen vartin mukaan

Ohoh, tämä olikin uutta tietoa, luulin että varttinetotus tulisi vasta ensi vuoden puolella. täytyykin tarkistaa miten oma sähköyhtiö tekee, oma kotiautomaatio nimittäin kyllä laskee vain tunnin tarkkuudella..

Edit: Lahti Energialla vissiin vasta aikaisintaan 2026, vielä ei tarvitse hötkyillä: Lahti Energia Sähköverkko ottaa käyttöön uudet sähkömittarit vuodesta 2026 alkaen - Lahti Energia
 
Ohoh, tämä olikin uutta tietoa, luulin että varttinetotus tulisi vasta ensi vuoden puolella. täytyykin tarkistaa miten oma sähköyhtiö tekee, oma kotiautomaatio nimittäin kyllä laskee vain tunnin tarkkuudella..

Edit: Lahti Energialla vissiin vasta aikaisintaan 2026, vielä ei tarvitse hötkyillä: Lahti Energia Sähköverkko ottaa käyttöön uudet sähkömittarit vuodesta 2026 alkaen - Lahti Energia
Jeps itellekin tuli yllätyksenä ko tossa taannoin selasin hiukan tarkemmin carunan sivuja yms.. tunti netto oli tavallaan paljon parempi "akku" nyt jos haluaa neton olevan just miinuksella pitäisi pätkiä aika paljon :(
Edit automatiossa oli jo kyllä ennakkoon varttinettokin, muttei huomioitu, si sai alkaa säätää taas
 
Äh! Kyllä se on 15min netotus Lahti Energiallakin. Fingrid Datahubista näkee oman kulutuksensa 15min välein, eli kyllä tuo minun energiamittari sen sillä tarkkuudella ilmoittaa.

Lahti Energian palvelusta löysin tunteja joissa on samalle tunnille myyntiä ja ostoa, sehän ei olisi mahdollista tuntinetotuksella. Mutta kun vertaa Fingridin varttitietoihin niin pennilleen täsmää kaikki, eli jos on yksi 15min ollut ylituotantoa niin se menee myynniksi vaikka muissa 15min pätkissä olisi kulutusta. Ihan jo viime vuoden lopulta saakka näyttää olevan, viime kesänä vielä ei.

Täytyy nyt kyllä reklamoida, mielestäni LE:n sivuilla ei missään vieläkään mainita että olisi varttinetotus. Tässä vaikkapa pientuotanto-sivu: Tee pientuotantoilmoitus - Lahti Energia

Edit: Täällä mainitaan 15min: Mittaustietojen arviointi - Lahti Energia

Menee ohi aiheen, en jatka tämän enempää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 353
Viestejä
4 548 045
Jäsenet
74 976
Uusin jäsen
Pezgi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom