• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Muut Elli ID.Charger sähköauton kotilatauslaitteet 169€/219€

Luultavasti Online palvelussa ainakin toistaiseksi lasketaan tuntien vartit yhteen ja siksi siellä voi näkyä tuotantoa ja kulutusta yhtä aikaa, vaikka laskutus perustuukin vartin jaksoihin.

Vartin sisällä netotus latausta pätkimällä ei varmaan ole kovin järkevää raudan kestävyyden kannalta, jotain vesivaraajaa sillä vielä pätkiikin kunnon kontaktorilla.

Kokeilin Wallbox Pulsar Plussalla ja se suostuu lataamaan vain yksivaiheisena (L1) tai kolmivaiheisena, muissa kombinaatioissa lataus ei lähde päälle ja auto ilmoittaa latauksen olevan valmis.

Go-e chargerilla on käsittääkseni mahdollista ohjata erikseen vaiheita. Esimerkiksi niin, että L1 otetaan 6A-16A ja sen jälkeen lisätään loput vaiheet ja tiputetaan latausvirtaa. Siten se osaa säätää latausta 1,4 kW ylöspäin ja seurata ylituotantoa. Ilmeisesti lataukseen tulee aina pieni katkos, kun vaiheita lisätään tai irroitetaan.
 
Luultavasti Online palvelussa ainakin toistaiseksi lasketaan tuntien vartit yhteen ja siksi siellä voi näkyä tuotantoa ja kulutusta yhtä aikaa, vaikka laskutus perustuukin vartin jaksoihin.

Vartin sisällä netotus latausta pätkimällä ei varmaan ole kovin järkevää raudan kestävyyden kannalta, jotain vesivaraajaa sillä vielä pätkiikin kunnon kontaktorilla.

Kokeilin Wallbox Pulsar Plussalla ja se suostuu lataamaan vain yksivaiheisena (L1) tai kolmivaiheisena, muissa kombinaatioissa lataus ei lähde päälle ja auto ilmoittaa latauksen olevan valmis.

Go-e chargerilla on käsittääkseni mahdollista ohjata erikseen vaiheita. Esimerkiksi niin, että L1 otetaan 6A-16A ja sen jälkeen lisätään loput vaiheet ja tiputetaan latausvirtaa. Siten se osaa säätää latausta 1,4 kW ylöspäin ja seurata ylituotantoa. Ilmeisesti lataukseen tulee aina pieni katkos, kun vaiheita lisätään tai irroitetaan.
Autosta kiinni kanssa. Stellantikset ja MG osaa ladata vain 1 tai 3-vaiheisena, mutta esim Mersut osaa myös mennä kahdelta vaiheelta.
 
Autosta kiinni kanssa. Stellantikset ja MG osaa ladata vain 1 tai 3-vaiheisena, mutta esim Mersut osaa myös mennä kahdelta vaiheelta.
Eli sen takia hullupösö meni hämilleen kahdesta vaiheesta. Ajattelin tuonkin tulevan siitä latausjärjestelmän standardista, mutta onkin vähän valmistajakohtainen juttu.
 
Saako tuolla ID charger Pro versiolla ladattua pörssisähkön hinnan mukaan (valittua vaikka 4 alinta tuntia vuorokaudesta) ja minkä sovelluksen se sitten vaatii?
 
Hei konkarit!

Maanantaina tulee sähkäri asentamaan Elli Pron ja nyt toivoisin erittäin simppeleitä neuvoja kuormanhallintaan. Luin hieman evcc:stä, mutta tuntuu, että se menee vähän ohi ja vaatii liikaa säätöä. Onko yksinkertaista ratkaisua, jolla esim. paneeleiden virran voisi ohjata autoon. Riittäisi vain, että voisin ladata autoa aurinkoisena päivänä esim. vaikka 3kw, kun se muutenkin seisoo koko päivän pihalla. Katolla on 6kw setti, joten kun autolle ei ole käyttöä, sitä voisi ladata hitaasti, eikä niin, että se tuuppaa aina 11kw akkuun.

Ilmeisesti dip-kytkin voisi olla helppo ratkaisu, mutta onko sellaiset ellissä valmiina? Itseäni ei haittaisi säätää dippiä kun lyön laturin kiinni autoon. Kunhan vaan ei tarvitsisi aina ladata autoa täydellä teholla, vaan siihen olisi edes jonkinlainen tehonsäätö.

Autona on zoe, joten sen äpistä ei amppeereita voi säätää ja käsittääkseni elli sovelluksellakaan ei tee mitään.

Kiitos etukäteen yksinkertaisista ohjeista.

Edit: Vai kannattaako vaan suoraan perehtyä evcc:hen? Itseltäni löytyy jo Synology Nas, jolla ilmeisesti tuota evcc:tä voisi pyörittää. Mitään koodikokemusta kyllä ei ole, mutta ehkä suurella vaivalla tuon saisi toimimaan? :D
 
Viimeksi muokattu:
Hei konkarit!

Maanantaina tulee sähkäri asentamaan Elli Pron ja nyt toivoisin erittäin simppeleitä neuvoja kuormanhallintaan. Luin hieman evcc:stä, mutta tuntuu, että se menee vähän ohi ja vaatii liikaa säätöä. Onko yksinkertaista ratkaisua, jolla esim. paneeleiden virran voisi ohjata autoon. Riittäisi vain, että voisin ladata autoa aurinkoisena päivänä esim. vaikka 3kw, kun se muutenkin seisoo koko päivän pihalla. Katolla on 6kw setti, joten kun autolle ei ole käyttöä, sitä voisi ladata hitaasti, eikä niin, että se tuuppaa aina 11kw akkuun.

Ilmeisesti dip-kytkin voisi olla helppo ratkaisu, mutta onko sellaiset ellissä valmiina? Itseäni ei haittaisi säätää dippiä kun lyön laturin kiinni autoon. Kunhan vaan ei tarvitsisi aina ladata autoa täydellä teholla, vaan siihen olisi edes jonkinlainen tehonsäätö.

Autona on zoe, joten sen äpistä ei amppeereita voi säätää ja käsittääkseni elli sovelluksellakaan ei tee mitään.

Kiitos etukäteen yksinkertaisista ohjeista.
DIP-kytkimet sijaitsevat laturin kotelon sisällä kuuden avattavan ruuvin takana.. ei kauhean käytännöllistä siis niitä veivata. Yksi vaihtoehto voisi olla jos sähköasentaja laittaisi väliin jykevän katkaisijan jolla saisi L2 & L3 vaiheet vaikka manuaalisestikkin laturilta katkaistua. (tai kontaktori + shelly jos sovelluksella vaiheita katkoisi) Yhdellä vaiheella autoa ladattaisiin täydellä virralla noin 3.7kW teholla. Tärkeää vain muistaa että vaiheita ei voi "lennosta" katkoa vaan aina ennen lataustapahtuman aloitusta.

edit: Mutta ehdottomasti suosittelen paneutumaan evcc:n. Halvempi ja paljon parempi lopputulos. Saa oikeasti tarkasti ladattua auringosta saatavalla teholla.
 
Edit: Vai kannattaako vaan suoraan perehtyä evcc:hen? Itseltäni löytyy jo Synology Nas, jolla ilmeisesti tuota evcc:tä voisi pyörittää. Mitään koodikokemusta kyllä ei ole, mutta ehkä suurella vaivalla tuon saisi toimimaan? :D

Suosittelen tutustumista evcc:n maailmaan, kun sinänsä rautaa on jo valmiina. Ei se niin paha ole!
 
DIP-kytkimet sijaitsevat laturin kotelon sisällä kuuden avattavan ruuvin takana.. ei kauhean käytännöllistä siis niitä veivata. Yksi vaihtoehto voisi olla jos sähköasentaja laittaisi väliin jykevän katkaisijan jolla saisi L2 & L3 vaiheet vaikka manuaalisestikkin laturilta katkaistua. (tai kontaktori + shelly jos sovelluksella vaiheita katkoisi) Yhdellä vaiheella autoa ladattaisiin täydellä virralla noin 3.7kW teholla. Tärkeää vain muistaa että vaiheita ei voi "lennosta" katkoa vaan aina ennen lataustapahtuman aloitusta.

edit: Mutta ehdottomasti suosittelen paneutumaan evcc:n. Halvempi ja paljon parempi lopputulos. Saa oikeasti tarkasti ladattua auringosta saatavalla teholla.
ja toimiiko elli varmasti jos joku vaihe puuttuu? ja millä välillä siitä evcc:stä nyt sai si sitä lataustehoa säädettyä? ko muistan nähneeni jonkun kuvan 1-16A mutta jostain taas et minimi 6A, joka taas moneenkohtaan liikaa jos ihan vaan kennojen energialla haluaa ladata, ilman yhtään ostosähköä. siksi si aloin pohtimaan josko kaksi vaihetta laittais lisäksi etäohjattaviksi jos kerta toimii ilman jotain vaihetta
 
Elli toimii joko yksi- tai kolmivaiheisena. Vaiheiden kytkentä kesken latauksen ei ole hyvä idea. Ehdottomasti EVCC kautta kokeilemaan ensiksi. Se on kehittynyt tässä parin kk aikana jonkin verran helpommaksi, mutta tässäkin ketjussa on konffeja, joilla alkuun pääsee.
EVCC tarjoaa kätevästi paneelien tehontuoton seurannan ja laturin ohjauksen. Ei tarvitse itse tehdä.
Minimivirta 6A on vain oletusasetus. Sen voi muuttaa vaikka 0,125A (1A jälkeen ampeerin välein).
 
Elli toimii joko yksi- tai kolmivaiheisena. Vaiheiden kytkentä kesken latauksen ei ole hyvä idea. Ehdottomasti EVCC kautta kokeilemaan ensiksi. Se on kehittynyt tässä parin kk aikana jonkin verran helpommaksi, mutta tässäkin ketjussa on konffeja, joilla alkuun pääsee.
EVCC tarjoaa kätevästi paneelien tehontuoton seurannan ja laturin ohjauksen. Ei tarvitse itse tehdä.
Minimivirta 6A on vain oletusasetus. Sen voi muuttaa vaikka 0,125A (1A jälkeen ampeerin välein).

Standardi sanoo ilmeisesti että 6A on minimi, kaikki autot ei kai tykkää jos virta on alle sen?

Olen tota omaa EVCC-ELLIä katsellut, että se mielestään säätelee latausvirtaa 0.1A tarkkuudella...
 
Ei minulla ainakaan Vw ID5 lataa muulla kuin standardin vaatimuksella 6A min. Siitä ylöspäin voi säätää mA tarkkuudella. Tämä voi olla autokohtaista?
Mutta yhdeltä vaiheelta 6A on aika ok pienemmälläkin aurinkopaneelijärjestelmällä ?
 
Kiitos kaikille vastauksista!

Tarviiko evcc:n kanssa siis asentaa jonkilainen energiamittari ja pitääkö pääkeskukseen tehdä jotain muutoksia? Vai riittääkö, että sähkäri asentaa latausaseman ja sen jälkeen voi tehdä kaiken softalla?

Pyörittääkö moni evcctä perus pcllä vai onko iisimpää hankkia rasperry tms? Itselläni pöytäkone on päällä 247, joten sen puolesta sitä voisi pyörittää myös sitä kautta?
 
Kiitos kaikille vastauksista!

Tarviiko evcc:n kanssa siis asentaa jonkilainen energiamittari ja pitääkö pääkeskukseen tehdä jotain muutoksia? Vai riittääkö, että sähkäri asentaa latausaseman ja sen jälkeen voi tehdä kaiken softalla?

Pyörittääkö moni evcctä perus pcllä vai onko iisimpää hankkia rasperry tms? Itselläni pöytäkone on päällä 247, joten sen puolesta sitä voisi pyörittää myös sitä kautta?
ID Charger Pro:ssa tulee energiamittari mukana. Tosin evcc:n käyttö ei vaadi mittaria se on vain "kiva lisä" kataustapahtumien ja energiankulutuksen seurantaan.
 
ID Charger Pro:ssa tulee energiamittari mukana. Tosin evcc:n käyttö ei vaadi mittaria se on vain "kiva lisä" kataustapahtumien ja energiankulutuksen seurantaan.


Evcc sivuilla kuitekin sanotaan näin:

evcc needs a grid energy meter to work properly. Using this measuring device, evcc knows the current excess of energy and can continuously adjust the charging power appropriately. The good news - almost every existing solar system already contains the necessary energy meter. If not, you can easily add your own.

Ja pohdin vielä, että itselläni kun on froniuksen invertteri, enkö pääse helpommalla hankkimalla siihen vain froniuksen smart meterin, jolla ylituotantoa voi ohjata?
 
Evcc sivuilla kuitekin sanotaan näin:

evcc needs a grid energy meter to work properly. Using this measuring device, evcc knows the current excess of energy and can continuously adjust the charging power appropriately. The good news - almost every existing solar system already contains the necessary energy meter. If not, you can easily add your own.

Ja pohdin vielä, että itselläni kun on froniuksen invertteri, enkö pääse helpommalla hankkimalla siihen vain froniuksen smart meterin, jolla ylituotantoa voi ohjata?
Tuo measure device elliin on si sen takia et sen jälkeen osais itse hallita kuormaa, ettei sulakkeet pala, eli jos laitat hellan ja saunan kans samalla päälle ni elli havaitsis kulutuksen nousun ja tiputtais lataustehoja tarvittavan määrän
 
Evcc sivuilla kuitekin sanotaan näin:

evcc needs a grid energy meter to work properly. Using this measuring device, evcc knows the current excess of energy and can continuously adjust the charging power appropriately. The good news - almost every existing solar system already contains the necessary energy meter. If not, you can easily add your own.

Ja pohdin vielä, että itselläni kun on froniuksen invertteri, enkö pääse helpommalla hankkimalla siihen vain froniuksen smart meterin, jolla ylituotantoa voi ohjata?
Tosiaan, luulin että kysyttiin että vaaditaanko itse laturilta mittaria. Talon kulutusbä tietysti pitää tietää että voidaan ylituotanto ohjata oikein. Froniuksen smart meterillä tälläinen tosiaan hoitunee.
 
Standardi sanoo ilmeisesti että 6A on minimi, kaikki autot ei kai tykkää jos virta on alle sen?

Olen tota omaa EVCC-ELLIä katsellut, että se mielestään säätelee latausvirtaa 0.1A tarkkuudella...

Juu, rajoitus ei ole EVCC:ssä vaan muualla. Elli ei myöskään rajoita virtaa mitenkään, vaan kommunikoi vain edelleen autolle ja auto hoitaa virran rajoitukset.
Kyllähän se säätö varmaan tarkemmin toimiikin. Minimilatausvirralle on kuitenkin vain tietyt portaat EVCC asetuksissa. Se on luultavasti vain GUI rajoitus eikä tekninen.
 
Ja pohdin vielä, että itselläni kun on froniuksen invertteri, enkö pääse helpommalla hankkimalla siihen vain froniuksen smart meterin, jolla ylituotantoa voi ohjata?

Jos sinulla on HAN-portillinen sähkömittari (kuten luultavasti on), niin siitäkin saa EVCC:lle riittävät tiedot. Palikoita HAN-porttiin saanee kympillä tai parilla.
 
Kiitos kaikille vastauksista!

Tarviiko evcc:n kanssa siis asentaa jonkilainen energiamittari ja pitääkö pääkeskukseen tehdä jotain muutoksia? Vai riittääkö, että sähkäri asentaa latausaseman ja sen jälkeen voi tehdä kaiken softalla?

Pyörittääkö moni evcctä perus pcllä vai onko iisimpää hankkia rasperry tms? Itselläni pöytäkone on päällä 247, joten sen puolesta sitä voisi pyörittää myös sitä kautta?

Evcc:tä voi pyörittää lähes missä vain. Itselläni se on Home Assistantin kanssa Raspberryllä. Kone mieluiten sellainen, jota ei turhaan boottailla.
Suosittelen erillistä konetta, joko PC tai joku pieni korttitietokone. Samalla voit ottaa sitten Home Assistantin käyttöön.
 
Han porttia ei ole, lienee kait sen verran vanha turku energian mittari.

Rasperry ei tosiaan olisi iso kustannus.

Ja tuleeko se energiamittari pääkeskukseen?
 
Han porttia ei ole, lienee kait sen verran vanha turku energian mittari.

Rasperry ei tosiaan olisi iso kustannus.

Ja tuleeko se energiamittari pääkeskukseen?
 
Oliko jollain kokemusta asentajista Uudellamaalla?

Itse voisin vetää suojaputken ja johdon latauspisteeltä ryömintätilaa pitkin sähkökaapille. Kuormanhallinnan kytkennät, pörssisähköohjaus jne. muutakin pientä sähköhommaa saattaisi olla samalla.
 
no nakkasin ellin yhellä vaiheella sisällä kii et pääsee aloittaa konfausta jo ennen ko asennus seinälle, isoin aika näin alkuun näyttääkin menevän ellin päivittämiseen, ei pääse ees kerralla vikaan versioon, vaan tarvei välipäivitystä.
Samalla koitan jo confata evcc:tä, eli google/evcc sivut kovassa käytössä
edit: mikäs tämä "ski: # SKI (Subject Key Identifier)" koodi on? Löytyi ko iski kii ellin web hallintaan ja selas sitä
 
Viimeksi muokattu:
Han porttia ei ole, lienee kait sen verran vanha turku energian mittari.
Rasperry ei tosiaan olisi iso kustannus.
Ja tuleeko se energiamittari pääkeskukseen?

Taitaapa olla, ettei Turku Energialla ole vielä HAN-portillista mallia olemassa.
Sieltä toki voi kysäistä olisiko pian tulossa ja paljon vaihto maksaa. Saatta olla halvempikin kuin erillinen mittari+sähkärikäynti.

Energiamittari tulee sinne mitä sillä haluaa mitata. Invertteri kertonee paneelien tuoton, joten koko kiinteistölle sen mittarin sinne sähkömittarin jälkeen tarvii.
Froniuksen mittari ei varmaan huono vaihtoehto olisi. Joku Shelly Pro 3EM varmaan toimisi myös.
Mittarin pitää kyetä mittaamaan molempiin suuntiin (koska paneelit) ja antamaan vaihekohtaiset virrat, jotta kuormanhallintaa voisi tehdä.

EVCC toki pääsee testailee ja säätelee ilman grid meteriäkin. Sinne voi jonkun dummyn laitella.
Itsellänikään ei ole HAN-porttia. Tehomittauksen olen vienyt EVCC:lle sähkömittarin LED-vilkutuksen lukijalla, mutta ei se tähän oikein kelpaa kun ei kerro vaihekohtaisia virtoja.
 
oiskos kellään heittää evcc.yaml:ia jossa confattu pro ja vw ID, auto? :hmm: alkaa menee hermot ko ei vaan onnistu vaikka kuinka koitan. tosin taitaa olla weconectissa taas ongelmia ko en saa ees elliä sinne konfattua, eilen sentään sai luetua qr koodin muttei osannut lisätä, nyt tulee jo sivu hups jotain meni väärin ennen ko ees kyselee koodin lukua
 
oiskos kellään heittää evcc.yaml:ia jossa confattu pro ja vw ID, auto? :hmm: alkaa menee hermot ko ei vaan onnistu vaikka kuinka koitan. tosin taitaa olla weconectissa taas ongelmia ko en saa ees elliä sinne konfattua, eilen sentään sai luetua qr koodin muttei osannut lisätä, nyt tulee jo sivu hups jotain meni väärin ennen ko ees kyselee koodin lukua

Autoa ei välttämättä tarvitse koodailla sinne. Ota experimental asetukset käyttöön niin pääsee monen tekemään UI:sta.
Aiemmin viestiketjussa on ollut esim. konffeja.
 
Autoa ei välttämättä tarvitse koodailla sinne. Ota experimental asetukset käyttöön niin pääsee monen tekemään UI:sta.
Aiemmin viestiketjussa on ollut esim. konffeja.
otin noi asetukset käyttöön, mutta joku vamma sillä on, ko konfaan vaikka energiamittauksen niin ok, mutta si alkaa pyytää restarttia et muutokset tulee voimaan ja sen jälkeen ei salasana kelpee vaan pitää ihan selaimella hyökätä siihen kii 7070 porttiin jolloinka taas pyytää asentaa salasanan ja sen jälkeen asetukset taas nollissa
 
Itse sain ainakin helposti conffin tehtyä tuolla configuration wizardilla.
Tuo ei toimi HA-addonissa mutta tuolla tehty conffifile sitten toimi kyllä suoraan myös HA-addonissa.
Jos käyttää HA:ta myöhemmin EVCC:n pyörittämiseen täytyy vain poistaa tuo toinen asennus tai vähintään disabloida autostartti bootissa.

 
Moikka.

Tutulla on tämä laturi ID. Charger Pro. Onko laturiin aplikaatiota millä voi seurata paljonko autoa on ladattu, saa työnantajalta korvauksen latauksista. Nettiä laturille ei ole saatavilla.
 
Moikka.

Tutulla on tämä laturi ID. Charger Pro. Onko laturiin aplikaatiota millä voi seurata paljonko autoa on ladattu, saa työnantajalta korvauksen latauksista. Nettiä laturille ei ole saatavilla.


Volkkarin appilla näkee tämän laturin kulutuksen ja lataustapahtumat. Laturi pitää ensin toki parittaa siihen appiin/tiliin. Tässä laturissahan on kyllä 4G-mobiiliyhteys sisäänrakennettuna, luulisi sen osaavan sitä kautta kertoa kulutukset pilveen ja tälle appille? Ainakin kiinteästi verkotettuna se osaa.
 
Osaako joku sanoa, että miksi auto latautuu mahdottoman hitaasti? Dippikytkin asennettu niin, että pitäisi ladata 6 ampeerilla, eli 3x6x230 olisi noin 4kw. Ohessa kuva (eka kytkin ylhäällä ja loput alhaalla). Kun laturin lyö kiinni autoon, se sanoo latausajaksi 23h, eli puskee autoon noin 1kw tunnissa, jopa alle.

Elli asennettu siis tänään.
 

Liitteet

  • Screenshot_20240812_162236_Gallery.jpg
    Screenshot_20240812_162236_Gallery.jpg
    619,9 KB · Luettu: 45
voi ny prkl... elliin saa yhteyden selaimella, appi väittää sen olevan offlinessä. evcc timeouttaa connection... weconectin vetelee hupsista joku meni vikaa sivua ko koittaa liittää elliä..
Itse sain ainakin helposti conffin tehtyä tuolla configuration wizardilla.
Tuo ei toimi HA-addonissa mutta tuolla tehty conffifile sitten toimi kyllä suoraan myös HA-addonissa.
Jos käyttää HA:ta myöhemmin EVCC:n pyörittämiseen täytyy vain poistaa tuo toinen asennus tai vähintään disabloida autostartti bootissa.

no mäkin asentelin winukkaan tuon et sain configuraattorin läpi, ekalla kertaa näkys kivaste kaikki, mutta buutin jälkeen ei.. ha:han ko yamlin laitoin ni ei sielläkään mitään näy, ja ny buutin jälkeen kaikki asetukset taas tyhjiä myös winukan puolella
Edit: välillä ko buuttaan koko ellin saan sen sovelluksella linjoille, sekä myös kerran nyt sain evcc clientin huutelee sen pingausta, mutta silti käyttöliittymä sanoo et virhe käynnistyksessä käynnistä uusiksi, ja si onkin taas kaikki oflinessä kohta
edit prkl2. eilen sain elliin wlaninkin, mut otin si pois ko oli lanissakin aattelin et jos se sekottaa.. no täänään ei saa ees wlania konfattua... :mad:
 
Viimeksi muokattu:
Tuo eebus yhteys evcc:n kanssa tuntuu olevan todella epävakaa. Ja aika usein lataa 6 amppeerilla vaikka yhteys sattuisi olemaan kunnossa.
 
Tuo eebus yhteys evcc:n kanssa tuntuu olevan todella epävakaa. Ja aika usein lataa 6 amppeerilla vaikka yhteys sattuisi olemaan kunnossa.
Mä kallistun siihen et vw osaa koodata mitään, jo ite auton softassa bugeja, varsinkin ny taas jonkun vikan päivityksen jälkeen, ja yhteysongelmia.. tai oikestaan sakut osaa.. ellikin niiden.. jositallialaiset ja sähköt ei sopinu yhteen ni ei sovi saku ja koodikaan...
Edit evcc taitaa niiden kans olla...
 
Lähti tilaukseen, saa nähdä milloin tulee. Paikallinen sähköfirma lupasi hoitaa asennuksen 350€ ns. avaimet käteen, ei tässä nyt paljoa köyhdy

1723482901780.png
 
)
Lähti tilaukseen, saa nähdä milloin tulee. Paikallinen sähköfirma lupasi hoitaa asennuksen 350€ ns. avaimet käteen, ei tässä nyt paljoa köyhdy

1723482901780.png
ei koyhdy ei ko karvalakki laturin hinta on äkkiä 600E
edit mutta jos tietojen völitys luotettavuus on top ni si vaikuttaa heikolta (oma kokemus)
 
Jos on uutta autoa hankkimassa, onko mitään etua siitä, että hommaa Volkswagenin vai onko tämän Smart app yhtä tyhmä kaikkien merkkien kanssa? Osaako itse auto tällä laturilla jotain enemmän kuin muiden merkkien laturilla, jos on volkkari kyseessä?
 
Jos on uutta autoa hankkimassa, onko mitään etua siitä, että hommaa Volkswagenin vai onko tämän Smart app yhtä tyhmä kaikkien merkkien kanssa? Osaako itse auto tällä laturilla jotain enemmän kuin muiden merkkien laturilla, jos on volkkari kyseessä?
Ei tarvii olla vag konsernin auto. Sovellukset vaan on sen si, mutta auton ei tarvii olla
Edit jos vaanladata haluat nisimpelesti lataa 11kw oli auto mikä vaan..automatio enempi hakusessa...
 
Elli olisi nyt asennettu, mutta zoe näyttää millä tahansa dippiasetuksilla latausajaksi 24h+, mistä moinen voisi johtua? A-ryhmän dipeille ei ole tehty mitään ja vaikka kaikki B-ryhmän dipit on vakioasetuksissa tai säädettynä, aina vaan latausaika on sama. Autonpää pitäisi olla kunnossa, sillä naapurin laturilla ottaa 11kw.

Mistä vikaa voisi etsiä?

Edit: Sen verran vielä, että mitään virranmittauskeloja ei ole vedetty, tai niin ei sähkäri ainakaan tehnyt. Voiko tämä vaikuttaa asiaan?

Edit 2: tesla ottaa 3x6A, eli sen 4kw, vaikka millainen asetus olisi dipeissä. Siis vaikka olisi 16A ellissä, tesla ottaa 3x6A.

Mistäköhan tää nyt rajoittaa. Sähkärikin vaikuttaa olevan melko pihalla.
 
Viimeksi muokattu:
Elli olisi nyt asennettu, mutta zoe näyttää millä tahansa dippiasetuksilla latausajaksi 24h+, mistä moinen voisi johtua? A-ryhmän dipeille ei ole tehty mitään ja vaikka kaikki B-ryhmän dipit on vakioasetuksissa tai säädettynä, aina vaan latausaika on sama. Autonpää pitäisi olla kunnossa, sillä naapurin laturilla ottaa 11kw.

Mistä vikaa voisi etsiä?

Edit: Sen verran vielä, että mitään virranmittauskeloja ei ole vedetty, tai niin ei sähkäri ainakaan tehnyt. Voiko tämä vaikuttaa asiaan?

Edit 2: tesla ottaa 3x6A, eli sen 4kw, vaikka millainen asetus olisi dipeissä. Siis vaikka olisi 16A ellissä, tesla ottaa 3x6A.

Mistäköhan tää nyt rajoittaa. Sähkärikin vaikuttaa olevan melko pihalla.
tohon tesla asiaan ni oiskohan siellä taas si autossa sanottu et ota vaan 6A? ko eikös teslassa sen saa laittaa?

Ja omaan asiaan, ny on täälläkin Elli oikeen seinässä, ja alko vihdoin se evcc:kin toimiin :) enää puuttuu et en kirveelläkään saa vw appiin elliä luen qr koodin mutta ei kykene yhdistää siihen, virhe ilmo tulee samalla sekunnilla ko painan eteenpäin... no onneks ei oo hirvee tarve ees siihen, ko ny alkaa HA:n konfaus :)
 
Teslassa pitää myös auton päästä määritellä se mitä otetaan.
Tai laittaa se maksimiin ja antaa laturin säädellä.
 
hienoste toimii 1.4kw-11kw lataus :) joskin hiukan pitää tehä hommia ha:n puolella kun evcc ei osaa (tai elli) vaihtaa itse yhdestä vaiheesta kolmeen tai toisinpäin, ja kun tosiaan auto ei suostu ottamaan alle 6A ees kolmella vaiheella, kun kolmellahan 2A ois sama 1,4kw, nettovartin ko saisivat viellä mukaan evcc:hen ni ois poikaa.
mutta tuo yamli siellä on ihan mahotonta.. oon koittanu tariffeja laittaa mukaan ni aina herjaa jotain :(
edit, mutta taidan pitää vaan yksvaiheisena pääsäntösesti jollen tarvii nopeeta latausta, ni jää vaiheiden kanssa leikkiminenkin vähemmälle, kuitenkin jo huima petraus entiseen 2kw kokoaika lataukseen tuo 1.4-3.6kw ja ko harvemmin paneelit enempää antaakaan iltasella
 
Viimeksi muokattu:
värkkäsin oman automation viellä lisäks tohon jossa tutkaillaan nettovarttia, vaihdellaan solar/min+solar tiloja sen mukaan kuinka nettovartti on, niin evcc pätkii entistä vähempi latausta :) ainoo miinus o et nyt kuvittelee et maksan siitä sähöstä, vaikka en todellisuudessa maksa, eli hinnnasto ei enää päde, mutta sentäs o si ylihintainen joten loppusumma on positiivisempi
edit: niin ja toki paneelien prosentit menee hällä si kans vääristyneeksi vaikka todellisuudessa se on kaikki si puhtaasti kennoista, koska ei tule maksuja sähköstä eikä siirrosta
 
Viimeksi muokattu:
Pähkäilen tuon VW id boksin hankintaa kotiin. Tähän asti olen lataillut hybridiä supershukon kautta, ja teslan kanssa olen jatkanut samalla linjalla 13A voimalla.

Tuleva talvi kuitenkin mietityttää, ja tarvetta ehkä olisi suuremmille lataustehoille.

Kysymys on lähinnä minkä noista volkkarin bokseista hankkisi. Omakotitalossa en periaatteessa tarvitse muuta kuin virtaa autoon, ilman kummempia hienouksia. Kuormanhallinta voisi olla hyvä, mutta tekeekö se asennuksesta paljonkin monimutkaisemman?

Talo lämpiää kaukolämmöllä, joten mitään isoja sähkösyöppöjä ei talossa ole, kunhan nyt ei käytä liettä ja kiuasta yhtäaikaa auton lataamisen kanssa. Siksi olen miettinyt onko tuo kuormanhallinta edes tarpeen?

Mikä noista bokseista olisi järkevin hankinta?
 
Talo lämpiää kaukolämmöllä, joten mitään isoja sähkösyöppöjä ei talossa ole, kunhan nyt ei käytä liettä ja kiuasta yhtäaikaa auton lataamisen kanssa. Siksi olen miettinyt onko tuo kuormanhallinta edes tarpeen?

Mikä noista bokseista olisi järkevin hankinta?

Virtamuuntajat se boksin oma kuormanhallinta tarvitsee keskukselle tai sitten jonkun oman automaation.
Eipä tuossa Pro boksissa taida muuta eroa olla kuin LTE-liittymä ja sisällä MID-sertifioitu energiamittari, josta saa laskutukseen kelpaavat raportit.
Eli se Connect boksi on ihan hyvä, jos saat sen wifiin tai eetteriin kiinni, etkä tarvitse laskutuskelpoisia käyttöraportteja. Valitset vaan joko lyhyemmän tai pidemmän kaapelin siihen tarpeen mukaan.
Itse otin Pro ja pitkällä kaapelilla kun sekin ihan edullinen.
 
Virtamuuntajat se boksin oma kuormanhallinta tarvitsee keskukselle tai sitten jonkun oman automaation.
Eipä tuossa Pro boksissa taida muuta eroa olla kuin LTE-liittymä ja sisällä MID-sertifioitu energiamittari, josta saa laskutukseen kelpaavat raportit.
Eli se Connect boksi on ihan hyvä, jos saat sen wifiin tai eetteriin kiinni, etkä tarvitse laskutuskelpoisia käyttöraportteja. Valitset vaan joko lyhyemmän tai pidemmän kaapelin siihen tarpeen mukaan.
Itse otin Pro ja pitkällä kaapelilla kun sekin ihan edullinen.

Kaapelin pituudesta sanoisin, että ota suosiolla pidempi kun noin halvalla sen saa.
Autot vaihtuvat useammin kuin laturit.
 
Kaapelin pituudesta sanoisin, että ota suosiolla pidempi kun noin halvalla sen saa.
Autot vaihtuvat useammin kuin laturit.

Asensin laturin auton oikean etukulman kohdalle - siitä yltää oli töpseli missä puolella autoa tahansa, ja yltää myös auton taakse pysäköidylle autolle kunhan sen kääntää oikein päin...
 
nyt on Elli pro asennettu kuormanhallinnalla. Laite näyttää vihreää valoa wallboxille ja talolle, manuaali ei tätä tilaa mainitse. Onko muilla kokemusta tästä ja onko homma ok?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 357
Viestejä
4 548 246
Jäsenet
74 977
Uusin jäsen
HännisenMikko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom