Ei poliittinen keskustelu taloudellisen riippumattomuuden(FI) ja aikaisen eläköitymisen(RE) tavoittelusta

Minua myös kiinnostaa jonkin verran taloudellinen riippumattomuus. En usko, että täysin jään töistä pois ainakaan lähiaikoina, mutta voisin tehdä jotain mukavampaa ja vähemmän. Tai sitten kevennetty työviikko ja lisää vapaa-aikaa. Kuulostaa aika isoilta nuo finWeazelin summat jos jo osikoja tulee yli 100k$ vuodessa. Itse en ole samassa kertaluokassa. Pyrin sijoittamaan suht turvallisesti, indeksiin ja korkoihinkin, jotka tuottavat kyllä sitä osinkovirtaa, juurikin että saa yöt nukuttua. Ehkä pitäisi vähän riskitasoa nostaa, jotta joskus tulisi se tilipäivä. Koroista toki siirretään rahat pois kun ne laskevat (ja toivottavasti korko-etf:t siinä samalla nousevat).

Kovin paljon en ole optimoinut kulutustani myöskään. Auto on ja reissattua tulee aika ahkerasti, kun puolison kanssa siitä tykätään. Asunto on pieni, joten asumiskulut on sinänsä halvat, vaate- ja muut ostokset on pienentyneet, biletys- ja ravintolakäyntejä vähennetty ja yövytty reissuilla halvemmissa majapaikoissa. Kavereiden kanssa kuitenkin välillä tulee oluella käytyä. Jos kaikki vetäisi minimiin, niin prosessi varmaan nopeutuisi. Mutta toisaalta en tahdo totuttautua myöskään ihan pihiin elämäntyyliin, koska siitä voi olla vaikea irroittautua.

Duunit mulla on perus IT-alaa (koodausta) ja burnoutti varmaan vaanii alati kulman takana. Mielessä on käynyt, että jos sen kuitenkin kävis jenkeistä hakemassa. Eli työt rapakon takana kiinnostavat. Oma firma on suht kansainvälinen, joten on selvityksessä onnistuisko sitä kautta jonkinlainen "vaihto", vaiko ihan haku sitten toiseen USA:ssa toimivaan yritykseen.

Noin muuten olen hieman kypsä omaan alaan, kun koko ajan pitäisi opetella uutta ja uraohjukset hehkuttaa innoissaan jotain viikko sitten julkaistua teknologiaa käänteentekevänä. Parin vuoden päästä sitten kaikki on refaktoroitava, kun tuo mullistava tekniikka on deprekoitunut ja tullut uusi tilalle.
Kuulostaa kovin tutulta it-alan hommat.

Mun sijoitukset ei oikein ole toistettavissa. Iso munkki että kerkesi ajoissa sijoittamaan tekkiin ja oli paljon ylimääräistä käsissä. Silti nuorempana voi ottaa riskiä, ehkä riski kannattaa, ehkä ei.

FIRE tosin toistettavissa. Olisin fireä viettämässä pienemmilläkin säästöillä nyt. Piilaaksopalkat ja menojen minimointi auttoi valtavasti. Aika auttaa myös, oma elämä voi olla jo ehtoopuolella. Ikä lähempänä 50v kuin 40v. Työhommat it-alalla alotin 20v:na ja koulut jäi kesken. Nyt on harrastettava kun vielä voi.

Yks kaveri joka jäi suomeen ja tienas vähemmän muutti just thaimaahan. Voi sen firen noinkin tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Tällä voi laskeskella ja arvioida:

Oma laskuri sanoo, että muka 1,5 vuoden päästä on potti koossa. Elämää nähneenä tiedän kuitenkin hyvin, että lukema on yltiöpositiivinen. Todellisuudessa nykyisen 422 000 potin päälle tarvitaan toinen mokoma lisää tai ainakin puolet lisää, jottei elämän ja osakemarkkinoiden käänteet käännä venettä heti karikolle.
 
Duunit mulla on perus IT-alaa (koodausta) ja burnoutti varmaan vaanii alati kulman takana. Mielessä on käynyt, että jos sen kuitenkin kävis jenkeistä hakemassa. Eli työt rapakon takana kiinnostavat. Oma firma on suht kansainvälinen, joten on selvityksessä onnistuisko sitä kautta jonkinlainen "vaihto", vaiko ihan haku sitten toiseen USA:ssa toimivaan yritykseen.
Viisumiasioihin on niin monta mahdollisuutta että vaikea sanoa muuta kuin että on monella tapaa mahdollista mutta ei välttämättä helppoa. Ainakin mun mielestä amerikkaan muutto(kalifornia) oli joka päivän arvoinen kokemus jo ennen kuin miettii raha-asioita. Pääseehän sieltä helposti pois jos ei tunnu omalta mestalta. Suomalaisille on aika hyvä tukiverkko piilaaksossa, jos tarvii apuja käytännön asioihin, kontakteihin jne. Suomalaisilla myös hyvä maine niin saa good willia heti lähtöönsä. Mahdollisuudet oman yrityksen kautta jos on toimipiste usa:ssa, sisäinen siirto suomalaisesta firmasta amerikan konttorille, h1b viisumi. Hyviä mahdollisuuksia tekissä piilaakso, austin jne. Kaikissa omat hyvät ja huonot puolensa.

Tiistaina aukeaa ilmainen vihreäkorttilotto. Jos siinä tärppää niin pääsee skippaamaan kaikki viisumiasiat. Vihreäkorttia ei ole pakko ottaa vastaan voiton osuessa kohdalle. Voi osallistua ja miettiä myöhemmin mitä tekee. Diversity Visa Instructions
 
Viimeksi muokattu:
Oma laskuri sanoo, että muka 1,5 vuoden päästä on potti koossa. Elämää nähneenä tiedän kuitenkin hyvin, että lukema on yltiöpositiivinen. Todellisuudessa nykyisen 422 000 potin päälle tarvitaan toinen mokoma lisää tai ainakin puolet lisää, jottei elämän ja osakemarkkinoiden käänteet käännä venettä heti karikolle.
Noilla säästöillä alkaa korkoa korolle jo auttamaan mukavasti. Pullat hyvin uunissa.
 
Teettekö jonkinlaista budjettia, miten? Mä excelöin menot aikoinaan google sheettiin. Sheettiin laskuri miten omaisuus kehittyy jos vaikka vuokra tuplaantus tai jos ei olisi autoa ja mitä tapahtuu jos sijoitusten tuotto x%.

Suurin hyöty minulle budjetoinnista oli, että tajusi mitä menoja kannattaa viilata ja mitä ei. Jos halvinta siedettävää vessapaperia etsimällä säästää alle kympin vuodessa versus vaikka asumiskustannus vähintään tonneja. Auttoi keskittämään energian isoihin oleellisiin asioihin, pikkujutuissa pääsi helpommalla. Turha nyplätä pilkkujen kanssa jos on isojakin asioita hoidettavana. Samalla tuli bulkkiostaminen isossa pakkauskoossa kuvioon kun sillä pikkujutut kuten vessapaperit saa hoidettua kerralla alta pois.
En ole koskaan budjetoinut mitenkään. Rahaa vaan jää säästöön näin muuten, kun luonnostaan aika pienet menot. Säästöaste kuitenkin se yli 60%.

Ehkä isoin on, että en erityisemmin tee heräteostoksia tai ostele turhaa tavaraa. Toinen se, että tulotason noustessa ei ole menotaso noussut sen mukana.
 
Viimeksi muokattu:
Vielä olisi tarkoitus lisätä osinkolappuja, mutta se ei onnistu ennen kuin myy jotain muuta pois. Suurin osa salkusta on muissa kuin osinkolapuissa.

Niin, tästä on tyypillisten USA osinkotuottojen kautta aavisteltavissa että taidetaan puhua 8-numeroisesta salkusta kokonaisuudessaan.

Itsellä pitkään kytenyt burnout ja sairastuminen viime kesänä johti siihen että laskeskelen FIRE skenaarioita. Ikää selvästi alle 50 joten pahimmillaan rahoitettavia elinvuosia paljon, joten aika lean FIRE täytyy valita.
Säästöt on suomessa suoraan omissa nimissä olevia osake ja etf omistuksia. Verotuksen takia niitä ei voi juuri veivailla, ainoastaan myydä vähitellen widthraval rate rajoissa.
 
Niin, tästä on tyypillisten USA osinkotuottojen kautta aavisteltavissa että taidetaan puhua 8-numeroisesta salkusta kokonaisuudessaan.

Itsellä pitkään kytenyt burnout ja sairastuminen viime kesänä johti siihen että laskeskelen FIRE skenaarioita. Ikää selvästi alle 50 joten pahimmillaan rahoitettavia elinvuosia paljon, joten aika lean FIRE täytyy valita.
Säästöt on suomessa suoraan omissa nimissä olevia osake ja etf omistuksia. Verotuksen takia niitä ei voi juuri veivailla, ainoastaan myydä vähitellen widthraval rate rajoissa.
Kyllä se on 8-numeroinen tällä hetkellä. Jos tekki rommais palattaisiin takaisin 7-numeroiseen. Toivottavasti ei rommaa ja saa sijoituksia tasapainotettua lisää ensi vuonna. Tälle vuodelle ei enää myyntejä.

Suomessahan ei ole maastapoistumisveroa. Liekö pieniveroinen veivaus onnistuisu muuttamalla kreikkaan/belgiaan ja myynnit sen jälkeen kun on suotuisamman verotuksen piirissä? Mulla tällainen ei onnistu, kun olen ollut usa:ssa niin pitkään että amerikka vaatii muuton yhteydessä amerikassa kertyneet voitot verolle. Puerto rico olis mulle paras selkeästi laillinen veroveivaus kun se on verotuksellisesti osa amerikkaa ja 15% tasavero.
 
Viimeksi muokattu:
iekö pieniveroinen veivaus onnistuisu muuttamalla kreikkaan/belgiaan ja myynnit sen jälkeen kun on suotuisamman verotuksen piirissä?

Käsittääkseni tuo tosiasiallisten siteiden katkaiseminen Suomeen veisi kuitenkin ainakin useamman vuoden. Jos olisi 8 numeroa, voisi kannattaakin. En ole yksineläjä, vaatisi ilmeisesti esim. lasten koulun siirtämisen kohdemaahan jne.
 
Käsittääkseni tuo tosiasiallisten siteiden katkaiseminen Suomeen veisi kuitenkin ainakin useamman vuoden. Jos olisi 8 numeroa, voisi kannattaakin. En ole yksineläjä, vaatisi ilmeisesti esim. lasten koulun siirtämisen kohdemaahan jne.
Worst case 3 vuotta. Nopeammin as per heti, jos pystyy verottajalle perustelemaan olennaisten siteiden katkenneen. Varmastikin pitäisi koko perhe siirtää kohdemaahan, ei omaisuutta suomessa/selitys jos on jne. Belgiassa mun käsityksen mukaan osakemyynneistä yksityiselle ihmiselle verokuorma about 1-2% ja kreikka 15%. Ei sieltä tietty heti voi muuttaa takaisin suomeen kun siinä alkas oleen aika lailla viitteitä veronkierrosta verottajan suuntaan. Verottaja viimeisiä instansseja jonka kanssa kokeilisin harmaata aluetta :)
 
Ei se ole käytännössä vaihtoehto eikä kulut huomioiden järkevääkään pienen omaisuuden kanssa. Lisäksi toiseen maahan muuttaminen väkisin pelkästään verotussyistä ei ole alkuunkaan FI.
 
Ei se ole käytännössä vaihtoehto eikä kulut huomioiden järkevääkään pienen omaisuuden kanssa. Lisäksi toiseen maahan muuttaminen väkisin pelkästään verotussyistä ei ole alkuunkaan FI.
Toki ei ole. Toin tuon vaan esille, että jos on tarve veroveivauksiin siihen voi olla mahdollisuuksia
 
Onko sun laskelmissa safe widthrawal rate % portfoliosta ja mikä se on? Lasketko sen jotain ikää kohti jolloin pääomakin saa pienentyä vai onko tarkoituksesti kasvattaa pääomaa ikuisesti vaikka elätkin pelkästään tuotoilla?
 
Onko sun laskelmissa safe widthrawal rate % portfoliosta ja mikä se on? Lasketko sen jotain ikää kohti jolloin pääomakin saa pienentyä vai onko tarkoituksesti kasvattaa pääomaa ikuisesti vaikka elätkin pelkästään tuotoilla?
Osingot riittää elämiseen todennäköisesti maailmanlopuun asti tai sitten on niin iso piru merrassa että kaikilla on vaikeaa. Loppu sijoitusomaisuus on bonus, mutta mihinpä sitä laittaisi kun ei mitkään megakalliit asiat kiinnosta. Tulis vaan huolia ja murheita jos alkaa jotain megaveneitä, autokokoelmaa tms. ostamaan. Aika monet asiat niin riittää vuokraaminen sen sijaan että omistaisi.

Laitan pari seuraavaa vuotta kaikki osingot sileäksi. Proggiksena hommata harrastusvälineet viimeisen päälle. Sen jälkeen raha valuu matkustamiseen. Majoitusten laatua ja matkustuksen mukavuutta ylöspäin kun on mahdollisuus. Osinkojen ulkopuolelta autopäivitys on suunniteltu kunhan sopiva löytyy. Lienee joku näistä ford bronco sport, toyota4runner, landcruiser, lexus gx550 tai iso bronco.
 
Viimeksi muokattu:
Ok, miten tämä osinkovirta on sulle muodostunut, onko se erikseen suunnitellun strategian tulos vai sattumalta omistamasi yhtiöt maksavat tuon verran osinkoa? En itse hahmota osinko-osakkeita pitkällä aikavälillä kovin turvalliseksi pääomansäilyttäjäksi koska firmat tosiaankin voivat maksaa osinkoa laiminlyöden oman tulevaisuutensa. Tottakai tuo toimii FIRE mielessä jos osingot on alle 2% portfoliosta. Sen verran SWR varmaan on miten vaan laskettuna. Itseasiassa itse uskon tuohon 2% alle viisikymppiselle ihmiselle.
 
Ok, miten tämä osinkovirta on sulle muodostunut, onko se erikseen suunnitellun strategian tulos vai sattumalta omistamasi yhtiöt maksavat tuon verran osinkoa? En itse hahmota osinko-osakkeita pitkällä aikavälillä kovin turvalliseksi pääomansäilyttäjäksi koska firmat tosiaankin voivat maksaa osinkoa laiminlyöden oman tulevaisuutensa. Tottakai tuo toimii FIRE mielessä jos osingot on alle 2% portfoliosta. Sen verran SWR varmaan on miten vaan laskettuna. Itseasiassa itse uskon tuohon 2% alle viisikymppiselle ihmiselle.
Siis jos tyypin salkku on kymmeniä miljoonia, siinä tuskin pienet markkinakuprut tai muutaman yhtiön osingonmaksukyvyn muutokset hirveästi vaikuttavat enää.
 
Ok, miten tämä osinkovirta on sulle muodostunut, onko se erikseen suunnitellun strategian tulos vai sattumalta omistamasi yhtiöt maksavat tuon verran osinkoa? En itse hahmota osinko-osakkeita pitkällä aikavälillä kovin turvalliseksi pääomansäilyttäjäksi koska firmat tosiaankin voivat maksaa osinkoa laiminlyöden oman tulevaisuutensa. Tottakai tuo toimii FIRE mielessä jos osingot on alle 2% portfoliosta. Sen verran SWR varmaan on miten vaan laskettuna. Itseasiassa itse uskon tuohon 2% alle viisikymppiselle ihmiselle.
Pitkän aikaa all in tekkiosakkeisiin(meta, amazon, netflix, nvidia jne) + piilaaksopalkka + kulujen minimointi. Suunnitelmallista säästämistä ja sijoittamista turhat elinkulut minimoiden. Tänä vuonna alkanut purkamaan suoria tekkiosakesijotuksia isommin pois salkusta. Tilalle osalla vapautuneesta pääomasta osinkoa takovia etf:ia ja velkakirjoja(jepi, jepq, schd, tlt, hasi, o jne). Tarkoitus jatkaa suorien osakkeiden tekkiposition purkamista ja ostaa tilalle etf:ia. Ensi vuoden myynneistä todennäköisesti sp500 ja schd lisää salkkuun. SP500 imho. ihan hyvä globaalikin hajautus kun todellisuudessa apple, microsoft jne. kerää rahat globaalilta ei jenkkimarkkinalta vaikka sp500 mielletään jenkki-indeksiksi. Jos globaalit megafirmat rommaavat niin menee koko maailma mukana kun jengi ei osta luureja, läppäreitä tai coca colaa enää. Jos intia esimerkiksi vaurastuu niin aika varmasti nuo megafirmat myy sinne tuotteensa ja osa intian kasvusta sataa globaalien yritysten laariin. Voi toki vaatia tehtaiden yms. rakentamista intiaan koska intia suojelee kotimarkkinaa vahvasti.
Siis jos tyypin salkku on kymmeniä miljoonia, siinä tuskin pienet markkinakuprut tai muutaman yhtiön osingonmaksukyvyn muutokset hirveästi vaikuttavat enää.
Ei sentään kymmeniä. Hieman 8-numeroisen puolella.

imho. jos on mahdollisuus niin hyvin hajautettu osinkotuotto+ei kovin isoriskiset velkakirjat on tapa saada nukuttua yöt hyvin. Ei tule maksimituottoa/kasvua, mutta ei myöskään ole niin iso poikkimenemisen riski. Nuorempana ottaa riskiä, ehkä isoakin sellaista. FIREn kun aloittaa mieluusti lähtee katsomaan suunnittellusti asiat siihen kuntoon, että poikkimenemisen riski minimoituu.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 614
Viestejä
4 426 609
Jäsenet
73 387
Uusin jäsen
Myrrä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom