Ei poliittinen keskustelu taloudellisen riippumattomuuden(FI) ja aikaisen eläköitymisen(RE) tavoittelusta

Minua myös kiinnostaa jonkin verran taloudellinen riippumattomuus. En usko, että täysin jään töistä pois ainakaan lähiaikoina, mutta voisin tehdä jotain mukavampaa ja vähemmän. Tai sitten kevennetty työviikko ja lisää vapaa-aikaa. Kuulostaa aika isoilta nuo finWeazelin summat jos jo osikoja tulee yli 100k$ vuodessa. Itse en ole samassa kertaluokassa. Pyrin sijoittamaan suht turvallisesti, indeksiin ja korkoihinkin, jotka tuottavat kyllä sitä osinkovirtaa, juurikin että saa yöt nukuttua. Ehkä pitäisi vähän riskitasoa nostaa, jotta joskus tulisi se tilipäivä. Koroista toki siirretään rahat pois kun ne laskevat (ja toivottavasti korko-etf:t siinä samalla nousevat).

Kovin paljon en ole optimoinut kulutustani myöskään. Auto on ja reissattua tulee aika ahkerasti, kun puolison kanssa siitä tykätään. Asunto on pieni, joten asumiskulut on sinänsä halvat, vaate- ja muut ostokset on pienentyneet, biletys- ja ravintolakäyntejä vähennetty ja yövytty reissuilla halvemmissa majapaikoissa. Kavereiden kanssa kuitenkin välillä tulee oluella käytyä. Jos kaikki vetäisi minimiin, niin prosessi varmaan nopeutuisi. Mutta toisaalta en tahdo totuttautua myöskään ihan pihiin elämäntyyliin, koska siitä voi olla vaikea irroittautua.

Duunit mulla on perus IT-alaa (koodausta) ja burnoutti varmaan vaanii alati kulman takana. Mielessä on käynyt, että jos sen kuitenkin kävis jenkeistä hakemassa. Eli työt rapakon takana kiinnostavat. Oma firma on suht kansainvälinen, joten on selvityksessä onnistuisko sitä kautta jonkinlainen "vaihto", vaiko ihan haku sitten toiseen USA:ssa toimivaan yritykseen.

Noin muuten olen hieman kypsä omaan alaan, kun koko ajan pitäisi opetella uutta ja uraohjukset hehkuttaa innoissaan jotain viikko sitten julkaistua teknologiaa käänteentekevänä. Parin vuoden päästä sitten kaikki on refaktoroitava, kun tuo mullistava tekniikka on deprekoitunut ja tullut uusi tilalle.
Kuulostaa kovin tutulta it-alan hommat.

Mun sijoitukset ei oikein ole toistettavissa. Iso munkki että kerkesi ajoissa sijoittamaan tekkiin ja oli paljon ylimääräistä käsissä. Silti nuorempana voi ottaa riskiä, ehkä riski kannattaa, ehkä ei.

FIRE tosin toistettavissa. Olisin fireä viettämässä pienemmilläkin säästöillä nyt. Piilaaksopalkat ja menojen minimointi auttoi valtavasti. Aika auttaa myös, oma elämä voi olla jo ehtoopuolella. Ikä lähempänä 50v kuin 40v. Työhommat it-alalla alotin 20v:na ja koulut jäi kesken. Nyt on harrastettava kun vielä voi.

Yks kaveri joka jäi suomeen ja tienas vähemmän muutti just thaimaahan. Voi sen firen noinkin tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Tällä voi laskeskella ja arvioida:

Oma laskuri sanoo, että muka 1,5 vuoden päästä on potti koossa. Elämää nähneenä tiedän kuitenkin hyvin, että lukema on yltiöpositiivinen. Todellisuudessa nykyisen 422 000 potin päälle tarvitaan toinen mokoma lisää tai ainakin puolet lisää, jottei elämän ja osakemarkkinoiden käänteet käännä venettä heti karikolle.
 
Duunit mulla on perus IT-alaa (koodausta) ja burnoutti varmaan vaanii alati kulman takana. Mielessä on käynyt, että jos sen kuitenkin kävis jenkeistä hakemassa. Eli työt rapakon takana kiinnostavat. Oma firma on suht kansainvälinen, joten on selvityksessä onnistuisko sitä kautta jonkinlainen "vaihto", vaiko ihan haku sitten toiseen USA:ssa toimivaan yritykseen.
Viisumiasioihin on niin monta mahdollisuutta että vaikea sanoa muuta kuin että on monella tapaa mahdollista mutta ei välttämättä helppoa. Ainakin mun mielestä amerikkaan muutto(kalifornia) oli joka päivän arvoinen kokemus jo ennen kuin miettii raha-asioita. Pääseehän sieltä helposti pois jos ei tunnu omalta mestalta. Suomalaisille on aika hyvä tukiverkko piilaaksossa, jos tarvii apuja käytännön asioihin, kontakteihin jne. Suomalaisilla myös hyvä maine niin saa good willia heti lähtöönsä. Mahdollisuudet oman yrityksen kautta jos on toimipiste usa:ssa, sisäinen siirto suomalaisesta firmasta amerikan konttorille, h1b viisumi. Hyviä mahdollisuuksia tekissä piilaakso, austin jne. Kaikissa omat hyvät ja huonot puolensa.

Tiistaina aukeaa ilmainen vihreäkorttilotto. Jos siinä tärppää niin pääsee skippaamaan kaikki viisumiasiat. Vihreäkorttia ei ole pakko ottaa vastaan voiton osuessa kohdalle. Voi osallistua ja miettiä myöhemmin mitä tekee. Diversity Visa Instructions
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjut
254 297
Viestejä
4 419 881
Jäsenet
73 342
Uusin jäsen
kauhamauri55

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom