DIY subwoofer -ketju

Tuon oman pienen subuttimen paukuttelin lattialastulevystä keittiössä (onneksi hellasärö on täällä torpassa hyvin kohdallansa). Kesälomalla ajattelin päällystää. Saksasta tilasin 88cm leveää DC-Fixiä, Suomesta kun ei löytynyt mieleistä kuvioo.
 
Löytyykö täältä kokemusta inuke 6000 ja 2x1ohm elementistä? Vähän kahdenlaista mielipidettä löytyy että pelaako tuo kahteen ohmiin.
 
Vaan niin se on että toinen Ultimax särisee vähän. Tietyillä taajuuksilla kuuluu kuin rapistelisi foliota tai heiluttelisi pikkukiviä tölkissä. Samainen elementti lienee se, joka käsillä painettaessa rahisi jo paketista otettaessa. Se rahina on hävinnyt, mutta kyllä tuo särinä vaan vielä siellä on vaikka muuten kummatkin elementeistä soi yhtenäisesti.

Pitää alkaa kyselemään takuu-asioita, mutta onko veikkauksia mikä tuollaisessa elementissä voi moista ääntä pitää? En pysty paikallistamaan ääntä mihinkään tiettyyn kohtaan elementistä, mutta kuuluu ympäriinsä elementin reunoilta kuunnellessa. Kerran jo avasin kotelon ja varmistin, ettei mitkään irralliset komponentit tai johdotus tuntunut tuota aiheuttavan.

Juttelut loudspeakerfreaksin kanssa eteni hyvin, eikä takuu-asioissa tullut ongelmia. Aluksi pyysivät lähettämään elementin heille takaisin tutkittavaksi, mutta lähetin muutaman videon chatissa heille ongelmasta ja ratkaisu löytyi siten. Tänään ilmoittivat että ovat lähettäneet uuden elementin tilalle, eikä entistä tarvitse lähettää takaisin. Ilmeisesti elementissä on jotain korjaamattomasti vialla. Sinänsä jännä, että särähtävää ääntä lukuunottamatta se tuntuu soivan identtisesti toisen kanssa.

Suljetussahan tuota ei voi käyttää, mutta jotain tuollekin olisi kiva keksiä. Onko jotain kotelomallia, joissa elementin tuottaman äänen saisi minimoitua. Jossain torvikotelossahan elementti olisi syvällä kotelossa. Näinköhän tuollainen sivuääni kantautuisi sellaisestakin kuuluviin.

Toisaalta jos ääni tulee elementin kalvosta ja ehkä sen laminoinnista, niin saisikohan tuon porailtua täyteen pieniä reikiä jotka täyttäisi epoksilla ja koittaisi saada laminoinnin kiinni. Eihän tuossa nyt mitään enää menettäisikään.
 
Elementin kalvon pohjassa on kiinni moottori, vähän kuin vessapaperirulla jonka ympäri on kierretty johdosta puhekela. Todennäköisesti tuo metallifoliosta kääritty "vessapaperirulla" on liimattu vinoon ja ottaa kiinni seinämään, sillä ei ole kovin montaa milliä tilaa ympärillä.

Edit: Luulen, että tätä vikaa ei kotikonstein voi korjata.
 
Viimeksi muokattu:
Onko täällä kokemusta Reckhornin vahvistimista? Suomesta saisi mallia A-407, A-409 ja A-800. Näistä kaksi ensimmäistä tulevat mukavien säätöjen kanssa ja antavat 4 ohmiin 290W. A-800:sta taas puuttuu säädöt, mutta tehot nousevat 500W asti @ 4 ohm (THD 0,7%). Vahvistin olisi omassa projektissa tulossa subbarista erikseen, niin tuollainen valmis kotelo olisi kätevä. Kyllähän se kotelon kasaaminen onnistuu, mutta pitäisi ostaa materiaalia sitten siihenkin.

Ei vaan tahdo löytyä oikein mitään tietoa noiden laadusta. Hypexit ovat varmasti hyviä, mutta niitä ei saa koteloituna.
 
Onko täällä kokemusta Reckhornin vahvistimista? Suomesta saisi mallia A-407, A-409 ja A-800. Näistä kaksi ensimmäistä tulevat mukavien säätöjen kanssa ja antavat 4 ohmiin 290W. A-800:sta taas puuttuu säädöt, mutta tehot nousevat 500W asti @ 4 ohm (THD 0,7%). Vahvistin olisi omassa projektissa tulossa subbarista erikseen, niin tuollainen valmis kotelo olisi kätevä. Kyllähän se kotelon kasaaminen onnistuu, mutta pitäisi ostaa materiaalia sitten siihenkin.

Ei vaan tahdo löytyä oikein mitään tietoa noiden laadusta. Hypexit ovat varmasti hyviä, mutta niitä ei saa koteloituna.
Tilaa part expresistä a-1000. Siinä voisi olla asiallinen peli
 
Jos Reckhornin A-1000:tta tarkoitit, niin eipä se anna A-800 verraten enempää tehoa saati ominaisuuksia. Jos taas Dayton Audion SA-1000:tta meinasit, niin miksi tilaisin noin järeän laitteen ulkomailta, kun en sen tarjoamia reservejä tai parametristä korjausta edes tarvitse, kun Antimode löytyy jo.

Olisiko jollakulla ihan kokemuksia jakaa noista Reckhorneista? Jos ei mitään tahdo löytyä niin kai sitä sitten on koteloitava Hypex, ei uskalla ostaa sikaa säkissä, kun ei noista mitään infoa tahdo löytää.
 
Jos Reckhornin A-1000:tta tarkoitit, niin eipä se anna A-800 verraten enempää tehoa saati ominaisuuksia. Jos taas Dayton Audion SA-1000:tta meinasit, niin miksi tilaisin noin järeän laitteen ulkomailta, kun en sen tarjoamia reservejä tai parametristä korjausta edes tarvitse, kun Antimode löytyy jo.

Olisiko jollakulla ihan kokemuksia jakaa noista Reckhorneista? Jos ei mitään tahdo löytyä niin kai sitä sitten on koteloitava Hypex, ei uskalla ostaa sikaa säkissä, kun ei noista mitään infoa tahdo löytää.
Joo Dayton Audiota tarkoitin. Ja niin. Ehkä se ei oo sit ihan paras tuohon, mut trhoa löytyy kivasti
 
Olisiko jollakulla ihan kokemuksia jakaa noista Reckhorneista? Jos ei mitään tahdo löytyä niin kai sitä sitten on koteloitava Hypex, ei uskalla ostaa sikaa säkissä, kun ei noista mitään infoa tahdo löytää.
Itsellä ollut joskus Reckhorn A-406, soitteli vallan mainiosti parin vuoden takaista Scanspeakin 12" -tuumaista (refleksiä), säädöt oli erittäinkin monipuoliset ja hyvät. Ylipäästö ts. subsonic on hieman loiva, mutta kuitenkin omassa käytössä riittävä. En minä tuosta mitään pahaa sanottavaa keksi.. Jos sen tehot riittää niin mikäpä jottei.

Omakohtaisesti en nykyään käytä muita kun pa-päätteitä joko niiden oman DSP:n kautta tai sitten minidsp:n.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä ollut joskus Reckhorn A-406, soitteli vallan mainiosti parin vuoden takaista Scanspeakin 12" -tuumaista (refleksiä), säädöt oli erittäinkin monipuoliset ja hyvät. Ylipäästö ts. subsonic on hieman loiva, mutta kuitenkin omassa käytössä riittävä. En minä tuosta mitään pahaa sanottavaa keksi.. Jos sen tehot riittää niin mikäpä jottei.
Joo. Tuo Rechornin jakojen jyrkkyys ei itseänikään miellyttänyt. Tuntui että sai pyörittää porakoneella subsonicia ja crossoveri yms. Varmaan tyylii 6db per oktaavi
 
Mikähän olisi kotisubille halvin fiksu vahvistin? Joku halpa TangBang olisi tulossa elementiksi.
Kerrostalossa asutaan joten aivan älyttömiä tehoja ei tarvitse saada. Muutenkin käyttö olisi enemmän musiikkia ja vähemmän leffoja.

Valmiin käytetyn ostaisin mutta halvimmat tuppaavat olemaan hitaita eivätkä sovellu musiikin kuunteluun.
 
Mikähän olisi kotisubille halvin fiksu vahvistin? Joku halpa TangBang olisi tulossa elementiksi.
Kerrostalossa asutaan joten aivan älyttömiä tehoja ei tarvitse saada. Muutenkin käyttö olisi enemmän musiikkia ja vähemmän leffoja.

Valmiin käytetyn ostaisin mutta halvimmat tuppaavat olemaan hitaita eivätkä sovellu musiikin kuunteluun.
Ööö siis mitkä ovat hitaita ? tuosta sai sen käsityksen että vahvistimet, mutta nehän ei sitä hitautta millään tavalla määrittele. Hyvä ja edukas elementti olisi esim Infinity Ref1260 suljettuun ~50lit koteloon ja tuolle jos haluaisi edullisen päätteen niin muusikoiden.net :stä joku käytetty pa -pääte lähtisi varmaan alle satkulla, eli tuo tulisi maksamaan kutakuinkin ~200-300e. Tuossa elementissä aika mukavan korkea herkkyys niin ei hirveästi tarvitse tehojakaan.
 
Öööö valmiit subwooferit, esim Audio Proon nyt tältä mainitakseni, todella nätti mutta hidas musiikkn soittamiseen.

Kyllähän noita uusiakin vahvistimia saa halvimillaan n. 150€:llä. Puutavaraa löytyy itseltä joten siitä. ei varsinaisesti tule kustannuksia. Halvin TangBang subi taitaa olla n. 80€ täällä pohjolan kaupassa.
 
Mutta eihän tuo Audio Pron sointi todista mitenkään pointtiasi? Se on halpa subbari, jossa on halpa elementti, halpa vahvistin ja joka on suunniteltu mahdollisimman halvalla. Halpa toteutus tuossa se ongelma on.

Edullisesti voi saada myös hyvän musiikkisubbarin, jos hieman tekee taustatutkimusta.
 
Eikait tässä tarvitse mitään todistellakkaan.

Tässähän ei päästy asiaan ollenkaan vaan jäätiin jumiin aiheen viereen.

Onko sinulla jo taustatutkimukset tehtynä, jotta voisit jakaa informaatiosi edullisesta kotisubista musiikin kuuntelulle?
Itse en näistä herzeistä yms niin ymmärrä, enkä varsinaisesti haluakkaan ottaa selvää, koska päähän mahtuu only so much informaatiota.

Käytän, tässä tapauksessa subia, tuotetta mutta en halua sen mekaniikasta tietää paljoakaan.
Toisaalla joku toinen haluaa vain hyvän näytönohjaimen tietokoneelleen muttei halua tietää sen kellotaajuuksista tai ylikellottuvuudesta.
 
Jos budjettisi on oikeasti pieni, niin itse sanoisin että katsele käytettyjä. Torista vaan alat etsimään ja kun joku budjettiin sopiva osuu kohdalle, niin googlailet hieman tietoja sen laadukkuudesta. En minä osaa suoralta kädeltä tästä sanoa, että mikä sinun pitäisi ostaa. Itse löysin vuosi sitten Anthony Gallo TR-1:n, joka kerrostalokäytössä on ollut hyvä musiikkisubbari, noita ei vaan montaa ole käytettynä näkynyt.

Jos budjetti venyy jonnekin 400-500€ nurkille, niin itse tekemällä saa jo aika kovan subbarin. Itse olen rakentamassa reilun 600€ budjetilla 15"-aktiivisubbaria, joka antaa vastinetta rahalle aika paljon. Rakentamisessa on mielestäni vaan se ongelma, että pitää olla hieman viitseliäisyyttä selvittää asioita, että saa itseään miellyttävän lopputuloksen. Toki saat ihan kohtalaisen vaan ostamalla vahvistimen, elementin ja kasaamalla kotelon.

Vahvistimeksi voi katstoa latexiin ehdottamaa PA-päätettä, ne ovat edullinen ja hyvä vaihtoehto. Tai sitten voit katsella uutena tai käytettynä Hypexin vahvistimia, maksavat enemmän mutta ovat laadukkaita varmasti.
 
Eikait tässä tarvitse mitään todistellakkaan.

Tässähän ei päästy asiaan ollenkaan vaan jäätiin jumiin aiheen viereen.

Onko sinulla jo taustatutkimukset tehtynä, jotta voisit jakaa informaatiosi edullisesta kotisubista musiikin kuuntelulle?
Itse en näistä herzeistä yms niin ymmärrä, enkä varsinaisesti haluakkaan ottaa selvää, koska päähän mahtuu only so much informaatiota.

Käytän, tässä tapauksessa subia, tuotetta mutta en halua sen mekaniikasta tietää paljoakaan.
Toisaalla joku toinen haluaa vain hyvän näytönohjaimen tietokoneelleen muttei halua tietää sen kellotaajuuksista tai ylikellottuvuudesta.
Yleensä se subbarin "nopeus" tulee kotelon toteutuksesta (refleksi vs suljettu / passiivi toteutettu) , erittäin hyvin toteutetut ja matalalle viritetyt refleksisubbarit toimii myös musalla ja ovat nopeita, mutta ovat myös hinnakkaita.

Jos valmista aktiivisubbaria haluaa niin tuo(llainen) voisi ehkä toimia musalla pienessä tilassa:

Velodyne sobwoofer, Espoo
 
Viimeksi muokattu:
Kerran osia jäi vielä vähän yli, niin piti askarrella vielä yksi pöytämallinen subi. 140l suljettu ja elementtinä FiQ18. Elementti tuntuu toimivan erittäin hyvin suljetussa. Alarekisteristä iskee todella mehevästi sohvaa tärisyttävää bassoa.

IMG_20170703_165044.jpg

Tälle ei nyt mitään käyttöä ole, mutta tulipahan tehtyä niin ei jää osat erillisinä pyörimään nurkkiin.

Onko kenelläkään halua ostaa tuota särähtelevää Daytonin 18" ultimaxia johonkin projektiin? Vaikka isompaan sohvantäristimeen :D
 
Eikait tässä tarvitse mitään todistellakkaan.

Tässähän ei päästy asiaan ollenkaan vaan jäätiin jumiin aiheen viereen.

Onko sinulla jo taustatutkimukset tehtynä, jotta voisit jakaa informaatiosi edullisesta kotisubista musiikin kuuntelulle?
Itse en näistä herzeistä yms niin ymmärrä, enkä varsinaisesti haluakkaan ottaa selvää, koska päähän mahtuu only so much informaatiota.

Käytän, tässä tapauksessa subia, tuotetta mutta en halua sen mekaniikasta tietää paljoakaan.
Toisaalla joku toinen haluaa vain hyvän näytönohjaimen tietokoneelleen muttei halua tietää sen kellotaajuuksista tai ylikellottuvuudesta.

Subi on "hidas", jos elementti on huono ja subwoofer on mitoitettu väärin (=kumisee). Lisäksi vahvari voi olla liian pieni.

Oikeasti nuo hinnat lähtee 300€, jos itse rakentelee. Sen verran joudut perehtymään, että saat 8" elementin suljettuun koteloon. Se on sinulle paras vaihtoehto, koska 8" elementtejä on saatavilla reilusti laadukkaita ja suljetulla et pääse helposti tekemään virheitä. Sen verran matematiikkaa pitää osata, että osaa tehdä kotelon, jossa on sisällä x litraa. Sanotaan nyt 50 litraa esimerkiksi. Se on 0.05 kuutiometriä. Ja se on sisätilavuus.

Esim. tuollainen:
Dayton audio RSS210HF-4 High Fidelity Subwoofer 8 inch | Loudspeaker freaks
ja tuollainen:
Dayton audio SPA250 250W Subwoofer Plate Amplifier | Loudspeaker freaks

Tuolle teet vähintään 20-litraisen suljetun kotelon ja hyvä tulee.
 
8 vuotta jäissä ollut Decware Wicked One projekti on tarkoitus tehdä vihdoinkin loppuun.
Valmiiksi ajetut 22 mm mdf:t löytyy varastosta ja tutulta lasifirmalta saan laminoidun lasin sopuhintaan.
Tässä jonkun slobon valmis tuotos.

Onko kukaan erehtynyt kokeilemaan?
 
Onkos kenellekään tullut vastaan tilannetta jossa subin äänenvoimakkuus ei oikein mene sujuvasti muun setin mukana? Eli vahvistimesta äänenvoimakkuus asentoon 65 ja kaikki on ok. Siitä kun lähtee laskemaan niin subin ääni korostuu muihin ääniin nähden ja tekis mieli tiputtaa tasoa.

Denon AVR-X2200W
Sub. Vahv. Behringer inuke 6000dsp
 
Onkos kenellekään tullut vastaan tilannetta jossa subin äänenvoimakkuus ei oikein mene sujuvasti muun setin mukana? Eli vahvistimesta äänenvoimakkuus asentoon 65 ja kaikki on ok. Siitä kun lähtee laskemaan niin subin ääni korostuu muihin ääniin nähden ja tekis mieli tiputtaa tasoa.

Denon AVR-X2200W
Sub. Vahv. Behringer inuke 6000dsp
Ainut mikä mielestäni voi tuon aiheuttaa on se , että sulla on Denonissa joku "loudness mode" päällä. Itsellä ainakin 2300w:ssä kysyi kalibroinnin jälkeen että otetaanko joku equ ja joku volumejuttu hiljaa kuunneltaessa käyttöön. Vastasin kumpaankin ett NOU NOU.
 
Kerran osia jäi vielä vähän yli, niin piti askarrella vielä yksi pöytämallinen subi. 140l suljettu ja elementtinä FiQ18. Elementti tuntuu toimivan erittäin hyvin suljetussa. Alarekisteristä iskee todella mehevästi sohvaa tärisyttävää bassoa.

IMG_20170703_165044.jpg

Tälle ei nyt mitään käyttöä ole, mutta tulipahan tehtyä niin ei jää osat erillisinä pyörimään nurkkiin.

Onko kenelläkään halua ostaa tuota särähtelevää Daytonin 18" ultimaxia johonkin projektiin? Vaikka isompaan sohvantäristimeen :D
Laita toki videot ynnä muut aiheesta niin voidaan katsella jos jätteet tulisin noukkimaan pois. Moottorit kiinnostaa aina :vihellys:
 
Tuosta 18" elementistä voisi askarrella passiivisäteilijän, vaikka puhekela olisi kuinka rikki. Varmaan täysin sopiva 12" tai 15" subille.
 
Ainut mikä mielestäni voi tuon aiheuttaa on se , että sulla on Denonissa joku "loudness mode" päällä. Itsellä ainakin 2300w:ssä kysyi kalibroinnin jälkeen että otetaanko joku equ ja joku volumejuttu hiljaa kuunneltaessa käyttöön. Vastasin kumpaankin ett NOU NOU.
Nyt kun muistutit niin niimpäs onkin jotain dynamic hommia. Pitänee ottaa pois.
 
Tuosta 18" elementistä voisi askarrella passiivisäteilijän, vaikka puhekela olisi kuinka rikki. Varmaan täysin sopiva 12" tai 15" subille.
Paitsi jos se rahisee tarvittavalla liikeradan alueella. Tuossa tapauksessa sitä voi yrittää painella/runnoa sivuttain josko saisi sen verran tilaa kiinni ottavan kohdan ja rungon väliin, että ääni loppuu. Magneetin irrotus voisi olla yksi vaihtoehto, mutta saattaa aiheuttaa lisää tuhoa.
 
Tuossa on videopätkä rätisevästä Ultimaxista https://photos.app.goo.gl/biJb00kY5H1I4S4T2

Jostain syystä chromella ei tunnu äänet kuuluvan, mutta firefoxilla video futaa oikein.

Eipä muuten tuo passiivisäteilijänä käyttö tullut mieleenkään. Mielenkiintoinen idea.

Käsin paineltaessa elementti liikkuu aivan hiljaa edestakaisin, jos painaa elementin keskeltä. Reunalta painettaessa kuuluu rahinaa, eli varmaan kuten Pertti Kosunen ehdottelikin, että ottaa kiinni sivusuunnassa.
 
Tuossa on videopätkä rätisevästä Ultimaxista https://photos.app.goo.gl/biJb00kY5H1I4S4T2

Jostain syystä chromella ei tunnu äänet kuuluvan, mutta firefoxilla video futaa oikein.

Eipä muuten tuo passiivisäteilijänä käyttö tullut mieleenkään. Mielenkiintoinen idea.

Käsin paineltaessa elementti liikkuu aivan hiljaa edestakaisin, jos painaa elementin keskeltä. Reunalta painettaessa kuuluu rahinaa, eli varmaan kuten Pertti Kosunen ehdottelikin, että ottaa kiinni sivusuunnassa.
Elementin painelu pitäisikin tapahtua keskeltä kun ei top-platen ja kelan väliin jää kuin alta milli, joten jos painat sivusta niin riparit antaa sen verran periks että painautuu vinottain -> kela ottaa kiinni top-plateen -> rahina. Joko tossa on kelassa huonot lakat ja lähtenyt jo tehtaalta tullessaan purkautumaan ihan vähän, tai sitten alaripari ja tinseli resonoi keskenään. Tai jotain muuta.

Chromella toimii äänet, se pitää vaan klikata isoks. Sama Operalla.
 
Mikäs olis järkevin vaimennusmateriaali tuollaiseen 150l :n suljettuun koteloon? ASPA vanulla saa varmasti toteutettua, mutta olisko jokun levymäinen parempi vaihtoehto?
 
Mikäs olis järkevin vaimennusmateriaali tuollaiseen 150l :n suljettuun koteloon? ASPA vanulla saa varmasti toteutettua, mutta olisko jokun levymäinen parempi vaihtoehto?
Ei sillä juurikaan ole merkitystä, kunhan on vanua eikä vaahtomuovia. Suljettu täytetään yleensä täyteen, joten kaikki toimii. Refleksiin levymäinen on fiksuin valinta, kun sen saa helpoiten seinämille niin että keskiosa jää vapaaksi ilmavirtaukselle.
 
Omassa suljetussa on vanua jonka erotin elementistä hyttysverkolla. Laittaa vaan kotelon niin täyteen kuin menee, tunkematta kuitenkaan vanuja kovin tiiviiksi. Jos nyt oikein muistan niin 100 litraiseen meni vajaa 2kg.

Vanut halvalla IKEA:n Slån tyynyt avaamalla, tosin noita ei enää näyttäisi olevan myynnissä..
 
Ok. Kelasinkin juuri tuota asiaa, että olisko just hyvä jättää elementin ympärille vähän ilmatilaa ja varsinkin niin ettei esim vanu mene ripustuksien väliin. Ja mitäs mieltä olette siitä kun esim Hifitalo myy tuota pirun kallista ASPA vanua, mikä on käsittääkseni kallista siksi että se kait on palonkestävää, että olisko sen hyvä olla sitä? tuollaisen elementin lämpötila voi kait nousta aika korkeaksikin???
 
Jos saat sitä vanua isompana palasena, niin ei IMO tuollaista hyttysverkkoa tarvitse. Itse täytin pääkajarit (50l suljetut) ja subbarin (115l suljettu) kummankin vanulla melkolailla täyteen. Itse ostin vanua ihan sellaisenaan ja tuli isoina palasina pussissa. Levitin vain elementin lähelle ne isoimmat, niin elleivät ne nyt repeä aivan pieniksi palasiksi (miksi edes repeäisivät?) niin mitään riskiä ripustuksiin putoamisesta ei pitäisi olla. Eihän tuollaisia verkkoja löydä kovinkaan monesta kaupallisesta tuotteestakaan, mutta tuohan tuo tekijälle mielenrauhan.

Itse pohdin tuota paloturvallisuusjuttua varsinkin subbarin kanssa. http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/1999/T1964.pdf Ainakin tämän mukaan (etsi sanahaulla tuolta polyesteri) polyesterin syttymispiste on yli 300 astetta ja sulamispistekin on 250-260 astetta. Kyllähän se elementti kuumenee, mutta en usko että kotikäytössä aivan noin paljoa kuitenkaan.
 
Ahaa. Eli tässäkin taas on ammuttu tykillä kärpästä. Ja kyllä tuossa 300 asteessa jo on lakat sulanu käämeistä
 
Ei sen tarvitse vanua olla. Myös lasi / kivivillat sinne käyvät. Suljetusta kotelosta ne eivät pääse huoneilmaan. Tosin noita ei myydä kovin pienissä erissä yleensä. Rakennustyömaalta löytyy aika kivasti jämäpaloja sieltä täältä
 
Kelasinkin juuri tuota asiaa, että olisko just hyvä jättää elementin ympärille vähän ilmatilaa ja varsinkin niin ettei esim vanu mene ripustuksien väliin.
Jos takana magneetin keskellä on puhekelan jäähdytysaukko, niin sille täytynee jättää vähän tilaa.

Täyteen vanutettu kotelo suurentaa elementin "näkemää" tilavuutta, kotona isoilla pöntöillä vanulle ei välttämättä ole tarvetta kuten autossa.
 
Jos takana magneetin keskellä on puhekelan jäähdytysaukko, niin sille täytynee jättää vähän tilaa.

Täyteen vanutettu kotelo suurentaa elementin "näkemää" tilavuutta, kotona isoilla pöntöillä vanulle ei välttämättä ole tarvetta kuten autossa.
Tuota juuri kelasin et eikö olis hyvä jättää pieni ilmatila elementin ympärille. Eli olisko ihan paras esim 100mm paksusta patjasta vuoraa kotelo
 
Vaahtomuovi ei käy, se pienentää tilavuutta.
 
Viimeksi muokattu:
Esim tuollainen "patjamateriaali" käy.

I plan to build a 4 cuft sealed subwoofer with the Dayton 18'' Ultimax driver. I found the following mattress topper foam from target. Is this a good material to use as a damping foam to line the inside wall of the subwoofer?

It's a lot cheaper than the damping foam sold at parts express. I plan to add polyfill after lining the wall with foam.


It's perfectly fine. The main difference between it and acoustic foam is the color, and the price. But you'd only want to use it in a ported sub. Unless it's large enough to realize a Qtc of roughly 0.7 a sealed sub should be filled with polyfill, if not stuffed to the point that it's compressed, and there's no need to use both foam and polyfill. At 4 cu ft the Qtc of a UMax 18 will be around 0.9. To get it to close to 0.7 it would have to be stuffed. @ Bill Fitzmaurice Bill Fitzmaurice Loudspeaker Design http://www.billfitzmaurice.com/
 
Tässä pari kuvaa omasta projektista. Maelstrom X-18 noin 190l suljetussa kotelossa, vahvistimena sillattu t.amp ja taajuusvastetta tasoittamassa Antimode.

Lähtökohtana oli pätkä halkaisijaltaan 630mm muoviputkea 15mm seinämävahvuudella.

dYcQ32h.jpg

d3BrOm5.jpg

AhlSLpc.jpg

ZL6qVVW.jpg

HznZcnO.jpg

VMx7Wfx.jpg

Xfrx52Z.jpg

GQ9DuyS.jpg

WGXMbgn.jpg

Oa9TnA2.jpg

PBH1qSR.jpg

mxqi5tT.jpg

8DMT0rP.jpg

T9J6uKf.jpg

0srqM8n.jpg


cH4YsGO.jpg

aGy3A8m.jpg

Kalustejalat nyt olisi voinut korvata jollain tyylikkäämmillä, mutta alkoi olla kova halu saada subbari valmiiksi, joten tuolla mentiin. Eihän ne sieltä edes näy :)

Tuo on pelkästään leffoilla käytössä ja täyttää kyllä tässä ~30m2 huoneessa tehtävänsä enemmän kuin hyvin, ennemmin loppuu kuulijalta kantti kuin tuosta äänenpainevarat.

Antimode teki muuten todella suuren muutoksen ääneen, vaikka mittauksessa erot nyt eivät olleet mitään suuria, eikä lähtökohta mikään aivan mahdoton.
 
^ hyvännäköinen... pysyykö muuten kotelo ok paikoillaan ? mikä antimode sulta löytyy ? (S2 -mallista saa balansoitua signaalia pihalle, eli täydellinen kumppani pa-päätteelle kuten t.amp)
 
Vaahtomuovi ei käy, se pienentää tilavuutta.
Millä perusteella vaahtomuovi pienentää tilavuutta ja vanu pienentää???? Tämä olisi mielenkiintoista tietää. maalaisjärki sanoo että jos vaikka vaahtokarkki puristetaan yhdeksi palaksi,niin se syrjäyttää esim 1l ja mielestäni sama pätee tamponiin.
 
profiloituvaahtomuovi-800x800.jpg

^
Kyllähän esim. tuollainen profiloitu vaahtomuovi käy aivan varmasti subbariin... Kun taas näistä en menisi takuuseen, liekkö jo liian tiivistä kamaa ettei ilma kulje läpi
 
Viimeksi muokattu:
Millä perusteella vaahtomuovi pienentää tilavuutta ja vanu pienentää???? Tämä olisi mielenkiintoista tietää. maalaisjärki sanoo että jos vaikka vaahtokarkki puristetaan yhdeksi palaksi,niin se syrjäyttää esim 1l ja mielestäni sama pätee tamponiin.
Kokeile puhaltaa vaahtomuovin läpi, ilma ei liiku kunnolla tai ollenkaan, taitaa kuplat olla liian pieniä ja harvassa tms.. Vanun läpi taas ilma liikkuu, mutta se lisää jonkin verran vastusta (DIY aperiodic membrane systeemissä voi käyttää ritilöiden väliin puristettua vanua ja vastusta voi säätää puristusta lisäämällä ja vähentämällä).

Kyllähän esim. tuollainen profiloitu vaahtomuovi käy aivan varmasti subbariin...

Tämä sopinee kaiutinkotelon korkeiden taajuuksien kaikujen vähentämiseen, mutta subikotelossa noita korkeita ääniä ei pitäisi edes syntyä, kun on melko alhainen alipäästö käytössä. Tuokin syrjäyttää tilavuutta.
 
Tuokin syrjäyttää tilavuutta.
Vaimentaa yläpäätä kyllä, mutta tilavuutta ei syrjäytä, (siis kotelon litravolyymia ei pienennä), jos syrjäyttäisi niin eikai tuota silloin vaimennusmateriaalina suositeltaisi esim. bassokoteloihin @ troelsgravesen.dk

Egg crate foam in various qualities. I suggest 30 mm egg crate foam as part of the damping material for very large bass cabs.

Tosin enempi tuota profiloitua käytetään refleksipöntöissä, koska se on hyvä nitoa seinämiin kiinni (tai liimata). Mielestäni tuo toimii yhtälailla kun vanu mutta tarvitaan suhteessa reilusti vähemmän mitä höttövanua, koska kuten sanoit.. Ilmavirtaus menee läpi, mutta aivan erilailla mitä höttövanusta. (Itse en suljettuun laita muuta kun lasikuituvillaa.)


Jos tuo söisi tilavuutta, niin tällöinhän litrat kotelossa vähenisi ja toisto ei ulottuisi niin alas. Esim. tuo mittaus ei tällöin käsittääkseni pätisi(?)

Because the wave velocity is reduced by the foam, it is clear that lining the inside of a loudspeaker enclosure will increase the box apparent volume.
eggfoam (<- tuolla ihan mitattua dataa)
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 826
Viestejä
4 567 187
Jäsenet
75 029
Uusin jäsen
Wisbargo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom