DIY subwoofer -ketju

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
585
Oletko kiinnostunut rakentamaan subwooferin? Haluatko apua kokeneemmilta rakentajilta? Mietityttääkö tuleva projektisi? Mitä ikinä mieleesi tulee koskien diy-subwoofereita, tämä ketju on sinua varten
 
Olis vanha keskenjäänyt autoprojekti, ku kone leikkas kiinni, niin mielenkiinto loppui kyseisen auton kohalla ja toisiin oli/on uuet tavarat. Olis Focalin 12" elementti 40l suljettussa kotelossa, kotelon seinat ovat 36mm MDF ja sisäpintaan valettu hiekkahartsia, joten se on jämäkkä ja painava ku helvetti, rumaki kaiken lisäks mutta se on korjattavissa. Mietin, että mitenköhän tuollainen soveltuis kotiteatterin käyttöön, vanhasta teatterin subwoowerist sais pelastettua vahvistimeen, elementti on paskanaa. Focalin elementti on 2x4 ohmia, joten mietinkin, että se varmaan kannatta ajaa 8 ohmin kuormaalla. Ei kai se selviä ku kokeillmalla, mutta näin ylensää, kannattaako ees alkaa näkee vaivaa, vai onko autoon tarkoittettu subwoowerin kotikäyttö tuhoon tuomittu jo alussa?
 
Kyllä sen toimintaan saa ja mölyä saa ulos. Mutta tosiasia on se että ei se hyvä ole kotikäyttöön. Toki riippuu paljon siitä mitä siltä haluaa....
 
Jatkan nyt tässä oikeemmassa ketjussa. Kuvassa tämän hetken tilanne.
4bb40c3bc7547ef90db84e2e9ed1160b.jpg


Tässä vaiheessa näyttää siltä että nuo jäykisteet työnsi yläreunoja muutaman millin ulos. Tuleekohan ongelmia kanne tiiveyden kanssa?
 
Jatkan nyt tässä oikeemmassa ketjussa. Kuvassa tämän hetken tilanne.
4bb40c3bc7547ef90db84e2e9ed1160b.jpg


Tässä vaiheessa näyttää siltä että nuo jäykisteet työnsi yläreunoja muutaman millin ulos. Tuleekohan ongelmia kanne tiiveyden kanssa?

Ei tule.. Ei muutama milli haittaa (kittiä ja liimaa vaan runsaasti), itse tyhmänä paukuttanu sen verta lujaan sisätuet kerran että pullistui about sentin pihalle.. joutu sitten diy kertopuulistalla vähän kompensoimaan :) Tuossa tosiaan pitäis muistaa laittaa yks iso puristin mikä kinnaa ja pitää kotelon mitoissaan juuri tuon varalta.

Laitakko muuten tuohon Speakonin runkoliittimen vai tavan naparuuvit ?
 
Ei tule.. Ei muutama milli haittaa, itse tyhmänä paukuttanu sen verta lujaan sisätuet kerran että pullistui about sentin pihalle.. joutu sitten nurkkalistalla vähän kompensoimaan :) Tuossa tosiaan pitäis muistaa laittaa yks iso puristin mikä kinnaa ja pitää kotelon mitoissaan juuri tuon varalta.

Laitakko muuten tuohon Speakonin runkoliittimen vai tavan naparuuvit ?
Okei hyvä tietää. Speakonia meinasin.
 
Laitatko vanut missä vaiheessa ?
Vanusta en tiedä kun vähän sekalaisia vinkkejä tuntuu olevan. Oletko sä käyttänyt näissä hengittävissä koteloissa?

Pinnat ajattelin tuolla bilteman matolla vuorata, poislukien reflexiputket ja niiden välitön läheisyys. Se homma on nyt käynnissä.
 
Ei ne refleksit sitä vanua kaipaa. Joskus on tullut seinille liimattua sellaista ohutta vanua. Yleensä refleksit sen verran isoja koteloita suhteessa elementtiin että ei tarvitse kotelon kokoa huijata vanulla.
 
Vanusta en tiedä kun vähän sekalaisia vinkkejä tuntuu olevan. Oletko sä käyttänyt näissä hengittävissä koteloissa?

Pinnat ajattelin tuolla bilteman matolla vuorata, poislukien reflexiputket ja niiden välitön läheisyys. Se homma on nyt käynnissä.

Olen aina käyttänyt ja tulen käyttämään. Viimeisimpään ammuin sinkilänaulaimella 2 vanhaa vanumattoa seiniin kiinni :happy:
 
Miten tuo elementin tiivistäminen koteloa vasten? Jossain näin tarinaa ikkunatiivisteen käytöstä.
 
Ikkunatiivistettä joskus myös suositeltiin, kun önttöjen kanssa hämmensin. Sitä on useaa lajia, ainakin:

- silikonipohjainen. Ei väsy, mutta voi ratkeilla miten sattuu ruuveja laitellessa

- vaahtomuovi/kumi(?)pohjainen eväs. kestää läpiruuvausta paremmin mutta väsyy


Väsymistä pidän kyllä pienempänä haittana kuin sitä, että jotain silikoninauhaa pitää rassata sen riittävän monta kertaa, jotta pahimmankuuloisilta pistemäisiltä vuodoilta säästyy. Väsyn voi korjata kiristämällä sitten joskus, kun vuotaa jo liikaa. Silikonitiiviste jos menee halki ruuvaillessa, niin se on jo vaikeampi jutska tiivistellä. Voi esim. MDF -levyyn kirityttyjen ruuvien kohdat alkaa hajoilemaan, tms. Ainakin sitten, jos sitä monta kertaa joutuu löysäämään ja kirimään.

Anyway, sili ei tarvitse kovin rajua puristusta, vaahtomoska tarvitsee. Parasta olisi kai se joku olikohaseny neopreenikumi, melko sitkeätä tavaraa se. Sitä ei kannattane kovin paksuna tavarana hommata, koska hintaa voinee tulla. Eli kopan ja elementin rungon pitäisi olla suht. ok pinnoiltaan.
 
Subwooferin rakentaminen on mielessä. Mitään en niistä ymmärrä, mutta selviän kyllä rakentamisesta kunhan tiedän mitä tehdä.

Googlettamalla löytyy hirveästi tietoa, mutta mitään kaikenkattavaa tietopakettia ei tunnu olevan. Esim. http://www.diysubwoofers.org vaikuttaa hyvältä, muttei ole täydellinen.

Ensimmäinen vaihe lienee mitoitus ja elementin valinta. Tähänkin tuntuu löytyvän vain yleisluontoisia ohjeita. Mistä löytyisi tarkat ohjeet, joilla täysi audio-toope pääsee alkuun?
 
Suljettu on hyvä vaihtoehto tumpelolle, kun ei ole muutamista litroista kiinni vaikka vähän heittäisikin laskut.
 
Subwooferin rakentaminen on mielessä. Mitään en niistä ymmärrä, mutta selviän kyllä rakentamisesta kunhan tiedän mitä tehdä.

Googlettamalla löytyy hirveästi tietoa, mutta mitään kaikenkattavaa tietopakettia ei tunnu olevan. Esim. http://www.diysubwoofers.org vaikuttaa hyvältä, muttei ole täydellinen.

Ensimmäinen vaihe lienee mitoitus ja elementin valinta. Tähänkin tuntuu löytyvän vain yleisluontoisia ohjeita. Mistä löytyisi tarkat ohjeet, joilla täysi audio-toope pääsee alkuun?

Riippuu täysin siitä mitä haluat. Pitäisi ensiksi tietää minkälaiseen käyttöön elokuva vai musiikki. Kuinka paljon haluaa nähdä vaivaa säätöön. Tilarajoitteet yms.. Sen jälkeen vasta valitaan elementti joka pystyy tarpeeseen. Sitten kotelon suunnittelu. Lisäksi pitäisi miettiä millainen päätevahvistin??
 
1) Valitse hintaluokka. Se on jotain 200-2000€.
2) Valitse elementti, niitä saa 50-500€.
3) Mieti, haluatko suljetun vai refleksin. Suljettu on pienempi, tarkempi ja vaivattomampi, mutta toisto jää esim. 48Hz:iin 8" elementillä (F3), joka ei ole edes joidenkin mielestä suljettu, vaan alabasso. Refleksi vaatii refleksiputken (/aukon) ja 5 euron muoviputken.
4) Esittele suunnitelmasi täällä, niin me haukutaan se :D

Kannattaa valita se elementti ensin. Sitten miettiä pidemmälle.

Jos tarkoitus on päästä mahdollisimman halvalla, minulla voisi Helsingissä olla hintaluokassa 50€-100€ osia.. (ilman vahvistinta)
 
Riippuu täysin siitä mitä haluat. Pitäisi ensiksi tietää minkälaiseen käyttöön elokuva vai musiikki. Kuinka paljon haluaa nähdä vaivaa säätöön. Tilarajoitteet yms.. Sen jälkeen vasta valitaan elementti joka pystyy tarpeeseen. Sitten kotelon suunnittelu. Lisäksi pitäisi miettiä millainen päätevahvistin??

Tuo elokuva/musiikki on mielestäni vaan noihin valmissubeihin... Ja vastaus on yleensä suljettu + kallis subi, jos on musiikista kysymys. Elokuviin käy edelleen mikä vaan, josta lähtee ryminää.

Kun tekee itse, on vaan paljon suurempi valinnanvapaus. Päätevahvistimenkin voi lyödä suoraan kiinni subwooferiin (plate amp).

Subwoofer on kuitenkin helpoin kaiutin suunnitella. Kunhan kotelon litrat (tilavuus) ovat samat kuin suunnitteluohjelmassa ja mahdollisen refleksiputken pituus oikea, niin yleensä se on siinä. Voi myös ostaa täysin huonon vahvistimen, jossa ei riitä tehot, mutta jos oletetaan, ettei niin tapahdu..
 
Subwooferin rakentaminen on mielessä. Mitään en niistä ymmärrä, mutta selviän kyllä rakentamisesta kunhan tiedän mitä tehdä.

Googlettamalla löytyy hirveästi tietoa, mutta mitään kaikenkattavaa tietopakettia ei tunnu olevan. Esim. http://www.diysubwoofers.org vaikuttaa hyvältä, muttei ole täydellinen.

Ensimmäinen vaihe lienee mitoitus ja elementin valinta. Tähänkin tuntuu löytyvän vain yleisluontoisia ohjeita. Mistä löytyisi tarkat ohjeet, joilla täysi audio-toope pääsee alkuun?

Mielestäni esim. tuossa on suhteellisen simppeli suljettu subwoofer -rakennelma, jolla pääsee ei-niin-kokenut -rakentajaranekin hommaan käsiksi. Valitettavasti tuota kys. elementtiä ei enään ole saatavilla, mutta tuohon samaiseen litratilavuuteen istuu myös esim. Alpine Type-R 15" -tuumainen. (toimii myös moni muu elementti, mutta tuollainen ollut itselläni)

En löytänyt itse ainakaan nopeasti silmäiltynä mitään: "näin sahautat levyä ja näin ruuvaat levyt kiinni" -lähtöistä subwoofer kotelon rakennusohjetta mistään, eli jonkinlainen maalaisjärki ja osaamistaso tuohonkin vaaditaan. Ja täältähän voi aina kysyä jos joku askarruttaa, mutta tosiaan budjetista olisi hyvä lähtee liikkeelle ja vaikkapa siitä minkäkokoinen kotelo halutaan jne.
 
Elokuvia varten subwoofer tulisi ja kohtalaisen halvalla haluaisin päästä.
Ohjeita kaipaan lähinnä suunniteluun. Puutyöt kyllä sujuvat.

Nyt parin päivän nettiselailun jälkeen on seuraavat kysymykset:
Vaikuttaako huone suunnitteluun? Täytyykö isompaan tilaan laittaa tehokkaampi laite?
Joissain subeissa on vahvistin ja toisissa ei. Mikä on tämän takana.
Laskureilla saa välillä huomattavasti valmistajan suosituksista eroavia koteloita. Käytänkö laskuria väärin?
 
Elokuvia varten subwoofer tulisi ja kohtalaisen halvalla haluaisin päästä.
Ohjeita kaipaan lähinnä suunniteluun. Puutyöt kyllä sujuvat.

Nyt parin päivän nettiselailun jälkeen on seuraavat kysymykset:
Vaikuttaako huone suunnitteluun? Täytyykö isompaan tilaan laittaa tehokkaampi laite?
Joissain subeissa on vahvistin ja toisissa ei. Mikä on tämän takana.
Laskureilla saa välillä huomattavasti valmistajan suosituksista eroavia koteloita. Käytänkö laskuria väärin?

Käytät laskuria väärin, laita ne rahat kaljaan ja pidä hauskaa ei sitä elokuvia subbarilla muutenkaan katsella!!
Teet kotelon , poraat/sahaat siihen kaiuttimen kokoisen reiän , hommaat jakosuotimen , puhdistat , potkiiko jos potkii , niin toimii. ja laitat villaa tai paperia sinne sisälle niin ei resonoi.
(jakosuodin)
 
Elokuvia varten subwoofer tulisi ja kohtalaisen halvalla haluaisin päästä.
Ohjeita kaipaan lähinnä suunniteluun. Puutyöt kyllä sujuvat.

Nyt parin päivän nettiselailun jälkeen on seuraavat kysymykset:
Vaikuttaako huone suunnitteluun? Täytyykö isompaan tilaan laittaa tehokkaampi laite?
Joissain subeissa on vahvistin ja toisissa ei. Mikä on tämän takana.
Laskureilla saa välillä huomattavasti valmistajan suosituksista eroavia koteloita. Käytänkö laskuria väärin?

- Huone ei vaikuta suunnitteluun, tai sanotaanko ettei sen (mielestäni) kannata antaa vaikuttaa. Esim. subwooferin sijoittaminen huoneen nurkkaan boostaa matalia taajuuksia, betonikämpässä enemmän kuin puutilassa. Itse suosittelen kuitenkin rakentamaan subbarin niin että unohtaa noi huoneen tuomat boostit, tällöin subwoofer toimii aivan varmasti tilassa kun tilassa, erityyppisillä sijoituksilla. Jos tämä siis on mahdollista.

- Isoon tilaan tehokkaampi laite, tai useampi (identtinen) ei-niin-tehokas -laite. Noin niinkuin pelkistettynä. Yleensä kaiutinelementin ts. "laitteen" parametrit kertovat hyvin mitä siitä laitteesta saadaan irti, sekä millaiseen koteloon se hyvin soveltuu. Mielestäni reserviä (headroomia) kannattaa aina olla kun lähdetään rakentamaan. Liian isoa tai tehokasta subbaria ei voi rakentaa. (isoa voi soittaa hiljaa, urheiluautolla voi ajaa hiljaa etc. Subbari ei ole mikään on / off, siinä on tehonsäätö, ja isompi soi varmaan paremmin kuin pienempi)

- Leffoille suosittelen refleksisubbaria tai ison kartion omaavaa suljettua (miellän ison kartion 18" -tuumaiseksi)

- Kaupallisissa aktiivisubbareissa on vahvistinmoduuli koteloitu subwooferiin. Tälläisiä vahvistinmoduuleita myydään myös alan liikkeissä (esim. Hypex -merkkisiä) Tuotteesta saadaan "kompakti" kun vahvistin on suoraan kotelossa, se on myös tällöin helppo liittää yhdellä rca -kaapelilla kotiteatteriviritinvahvistimeen koska näistä useimmiten löytyy soveltuva rca -lähtö.

- Laskurit eivät tiedä mihin loppukäyttäjä haluaa elementtiään käytettävän. Monesti esim. autoelementit mielletään autokäyttöön ja kotelot ovat sen mukaiset (monesti reilusti pienempi litratilavuus vrt. kotikäyttöön)

-Hyvä laskuri on tosiaan esim. Winisd (tai hornresp) mutta eivät ole sieltä simppelimmästä päästä, eli ne ottaa oman aikansa opetella.
 
Genen wanhan sarjan subihan oli tehty isohkolla elementillä (vissiin 15"), 1094 malliltaan muistaakseni. Siinä oli band-pass -toteutus, eikä sen kai ollutkaan tarkoitus pyrkiä toistamaan viivasuorana 20 hertsiin, vaan ylipäästö leikkasi aika tarkasti vissiin jokusen hertsin alle 30:nen, koska ei sellaisella kotelolla ja elementillä saa suurta painetta aikaan hyvin matalalla taajuudella.

Huoneen minimikoolla ja alimitoitetun subin sijoituksella nurkkaan toki saa äänenpainetta boostattua, mutta vaste on sitten mitä on.

Paras subbari olisi keskellä ei älyttömän pienen huoneen lattiaa, mielellään jonkinlaisten jalkojen päällä. Meinasin toteuttaa moisen kämppääni joskus 7071A:sta, mutta kun se on rivari suunnilleen samanlaisilla huoneilla, niin pienikin soitanta kuullostaisi naapureilla käytännössä samalta, kuin omassa kämpässäni. Toki jostain yläbassosta alkaen ääni vaimenee, jolloin naapureissa v*tutuskäppyrä saineisi vieläkin paremman nosteen...
 
Tuohon subbariprojektin aloittamiseen sen verran että ite täällä kyselin 25.12 minkä subi kuuluu ostaa. Otin kuitenkin latexiin vinkistä onkeeni ja päätin lähteä lähes 0-tiedoilla tekemään ite. Pitkän subbari suunnitteluohjeiden surffailun ja todella hyvien latexii sekä "Juuh elikkäs" -nimemerkkien vinkkien jälkeen eilen pääsi katsomaan ekan leffan tällä subbarilla. Projektissa eniten aikaa meni suunnitteluun ja maalin kuivumiseen.

Projektin haasteet: Maalaus meni aika perseelleen niinkuin aina mun maalaukset menee. Onneks himmeä musta antaa vähän anteeksi ja se että tilasta on yleensä valot pois. Säädöt on toinen haaste, yritin REW + audysseyn mikki yhdistelmällä saada järkeviä tuloksia mutta en voinu äänenvoimakkuutta nostaa calibroinnin vaatimalle tasolle ilman että koko talo pärisee. Nuo mittaustasot on jotain sellaisia mitä en koskaan normaalisti käytä. Valkokangas rupeaa myös lepattamaan sopivalla taajuudella/voimakkuudella. Samalla huomasin että subbarin jalat tärisee lattiaa vasten aiheuttaen ääntä joten lisää massaa ehkä vaatii. Nyt ensiapuna laitoin jalkoihin sellaiset huonekaluihin tarkoitetut huopatassut. Niissä mittauksissa mitä sain tehtyä näytti kuitenkin siltä että 15- 40 Hz oli käytännössä suora, 40 Hz jälkee tuli kuollut kohta ja sen jälkeen taas nousi mutta ei enää niin tasainen kuin tuo alapää. Saattanee johtua huoneesta tuo nollakohta?

Hyvät asiat tähän mennessä: Uusiä ääniä löytyi leffoista. Mad Max: Fury roadia ja Inceptionia eilen kokeilin. Välillä päräyttää aika hienosti niin että lahkeet lepattaa. Tasoa tiputtelin melkein kokoajan alaspäin, pitää vielä hakea oikeaa. Inuken puhallinääni on n. 4 m päästä yhden oven ja verhon takaa samaa luokkaa kuin PS4 1 m päästä joten ei häirinnyt toistaiseksi.
 
Joo juuri näin itse kannattaa opiskella mitä ja miten. Näitä netti ohjeita riittää ja samoin virtuaalirakentajia. Säädöstä noin yleisesti ottaen huonekorostukset tekee yleensä 50Hz melkoisen piikin ja tosiaan tuossa 40 Hz on yleensä kuoppa. Millä säädät järjestelmää? Lisäksi olethan huomioinut calibrointi datan eri mikrofoneille? Näissä ei yleensä järkyttävää heittoa ole mutta niillä saa trendin kulkemaan suoraan mitä vasten sitten säädät.

Ilmeisesti olet refleksin tehnyt jos 15-40Hz on suora. Suljetuilla yleensä laskee kohtuu jyrkästi 20Hz jälkeen ja 50Hz kuoppa ei ole niin syvä, kuin refleksillä.

Sitten nosta sen mittamikin herkkyyttä niin et tarvitse niin paljon äänenvoimakkuutta.
 
Joo juuri näin itse kannattaa opiskella mitä ja miten. Näitä netti ohjeita riittää ja samoin virtuaalirakentajia. Säädöstä noin yleisesti ottaen huonekorostukset tekee yleensä 50Hz melkoisen piikin ja tosiaan tuossa 40 Hz on yleensä kuoppa. Millä säädät järjestelmää? Lisäksi olethan huomioinut calibrointi datan eri mikrofoneille? Näissä ei yleensä järkyttävää heittoa ole mutta niillä saa trendin kulkemaan suoraan mitä vasten sitten säädät.

Ilmeisesti olet refleksin tehnyt jos 15-40Hz on suora. Suljetuilla yleensä laskee kohtuu jyrkästi 20Hz jälkeen ja 50Hz kuoppa ei ole niin syvä, kuin refleksillä.

Sitten nosta sen mittamikin herkkyyttä niin et tarvitse niin paljon äänenvoimakkuutta.

Inuken dsp:llä on tarkoitus säätää mutta tällä hetkellä vain ylipäästösuodin alhaalla elementin liikkeen rajottimena jos kovia tehoja tulisi käytettyä. Mikäli oikein ymmärsin pitäisi tuon audyssey mikin toimia subbari taajuuksilla melko hyvin ilman calibrointeja. Sen REWistä löytyvän perus SPL kalibroinnin tein, pitäisikö jotain muuta vielä tehdä? Äänikortin tietty vois tuolla loopbackillä tarkastaa. Auttaako mittarin herkkyyden nosto? Jos nostan herkkyyttä pitänee taas tehdä uudelleen SPL kalibrointi ja tulos pysyy samassa?

Kyllä refleksikotelo ja WinISD arvojen perusteella tähdätty 17 Hz viritykseen.
 
Inuken DSP itsellä ei kokemusta. Mutta pääsääntöisesti älä nosta sitä 50Hz vaan laske muita taajuuksia alaspäin.Siitä se lähtee tasoittumaan. Lisäksi voit kokeilla vaihtaa paikkaa subbarille. SPL tasolla loppujen lopuksi ole mitään väliä (siis säädön kannalta) Kun se säätäminen pitää tehdä siten että sovitat sen pääkaiuttimien kanssa. Onko sinulla jakotaajuus subin ja pääkaiuttimen kanssa missä? Itse olen käyttänyt 80Hz. 100Hz alkaa tulemaan suuntaavuus esille.

Jos hyvää haluaa niin se äänikortti pitää tarkistaa ja etsiä sille audyssey mikille korjaustaulukko. Onko tämä jonkun vahvistimen mukana tullut? Itsellä on ollut tuo radio shack spl mikki.

Lukase tämä artikkeli niin tulee huomattavasti lisää tietoa säädöstä:

http://www.hifimaailma.fi/artikkelit/tietoa-ja-taitoa-kaiutinmittaukset-kotona/

Ja DVDplazalta löytyy hyvin tietoa lisää. Siellä on myös minun omat rakennelmat.
 
Inuken DSP itsellä ei kokemusta. Mutta pääsääntöisesti älä nosta sitä 50Hz vaan laske muita taajuuksia alaspäin.Siitä se lähtee tasoittumaan. Lisäksi voit kokeilla vaihtaa paikkaa subbarille. SPL tasolla loppujen lopuksi ole mitään väliä (siis säädön kannalta) Kun se säätäminen pitää tehdä siten että sovitat sen pääkaiuttimien kanssa. Onko sinulla jakotaajuus subin ja pääkaiuttimen kanssa missä? Itse olen käyttänyt 80Hz. 100Hz alkaa tulemaan suuntaavuus esille.

Akustointi on huono tai jotain muuta on pahasti pielessä, jos pystyt kuulemaan 100Hz äänilähteen sijainnin muutokset.

Itse olen kyllä käyttänyt myös 80Hz,kun se on THX:n suositus ja kaikkea, mutta jos on pienet purkit toistamassa, niin itse antaisin subbarin hoitaa ylemmäksikin. Tällä hetkellä projektina on rakentaa tietokonekäyttöön subbaria, niin olisi hienoa, jos se olisi pieni ja toistaisi 120Hz asti, mihin äänikortti tekee jaon.

Tuollainen on projektia varten ostettuna:
http://www.daytonaudio.com/index.php/rss210hf-4-8-reference-hf-subwoofer-4-ohm.html
 
Akustointi on huono tai jotain muuta on pahasti pielessä, jos pystyt kuulemaan 100Hz äänilähteen sijainnin muutokset.

????

En oikein tiedä mitä tähän kannattaisi vastata kun kovasti on provokatiivinen viesti. Kysytään nyt kuitenkin että millaisella laitteistoa käytät kun olet kokeillut vaihtaa jakotaajuutta 80Hz=>100Hz väitän että omassa elokuvateatterissa eron kuulee selvästi.

Toinen juttu. Tietääkseni et ole käynyt minun elokuva teatterissa koskaan, niin ihmettelen suuresti että miten pystyt arvioimaan akustointiani??

Ainut asia missä voin ymmärtää yli 100Hz jakotaajuuden on stereosubit jotka on sijoitettu pääkaiuttimiin tai pääkaiuttimien välittömään läheisyyteen.
 
Viimeksi muokattu:
Inuken DSP itsellä ei kokemusta. Mutta pääsääntöisesti älä nosta sitä 50Hz vaan laske muita taajuuksia alaspäin.Siitä se lähtee tasoittumaan. Lisäksi voit kokeilla vaihtaa paikkaa subbarille. SPL tasolla loppujen lopuksi ole mitään väliä (siis säädön kannalta) Kun se säätäminen pitää tehdä siten että sovitat sen pääkaiuttimien kanssa. Onko sinulla jakotaajuus subin ja pääkaiuttimen kanssa missä? Itse olen käyttänyt 80Hz. 100Hz alkaa tulemaan suuntaavuus esille.

Jos hyvää haluaa niin se äänikortti pitää tarkistaa ja etsiä sille audyssey mikille korjaustaulukko. Onko tämä jonkun vahvistimen mukana tullut? Itsellä on ollut tuo radio shack spl mikki.

Lukase tämä artikkeli niin tulee huomattavasti lisää tietoa säädöstä:

http://www.hifimaailma.fi/artikkelit/tietoa-ja-taitoa-kaiutinmittaukset-kotona/

Ja DVDplazalta löytyy hyvin tietoa lisää. Siellä on myös minun omat rakennelmat.

Jakotaajuus on nyt 100 Hz, pitää kokeilla mitä sen laskeminen tekee. Ja nyt kun asiaa mietin niin taitaa olla nyt asetukset niin että etukaiuttimille ei ole mitään ylipäästöä mutta subille on tuo 100 Hz alipäästö.

Kyllä tuo Audysseun mikki tuli minulle Denonin X2200 vahvistimen mukana. Ilmeisesti monien muidenkin valmistajien tuotteiden mukana tulee sama. Tälläisen mikrofonitestin löysin ja sen perusteella ajattelin ettei alle 100 Hz taajuuksilla tarvittaisi tuon minun mikin kanssa mitään korjauksia.
http://www.avsforum.com/forum/155-d...hootout-emm-6-wm-61a-rs-33-2055-audyssey.html
http://www.avsforum.com/forum/155-d...hootout-emm-6-wm-61a-rs-33-2055-audyssey.html
Pitää lukasta tuo linkki, kiitoksia vaan vinkeistä.

Sijottelusta semmonen että joskus tein pienemmässä betonikuutiossa sijoittelun tuon ryöminnän perusteella. Parhaaksi paikaksi sillon tuli hyllyn ja sohvan väli vasemmalla reunalla. En tiedä oliko päässä vika mutta en millään päässyt siitä tunteesta eroon että nyt matalien taajuuksien äänenpaine tulee vasemmalta. Oli pakko laittaa subi taas pääkaiuttimien väliin eteen. Tarkasta jakotaajuudesta ei tietoa.
 
????

En oikein tiedä mitä tähän kannattaisi vastata kun kovasti on provokatiivinen viesti. Kysytään nyt kuitenkin että millaisella laitteistoa käytät kun olet kokeillut vaihtaa jakotaajuutta 80Hz=>100Hz väitän että omassa elokuvateatterissa eron kuulee selvästi.

Toinen juttu. Tietääkseni et ole käynyt minun elokuva teatterissa koskaan, niin ihmettelen suuresti että miten pystyt arvioimaan akustointiani??

Ainut asia missä voin ymmärtää yli 100Hz jakotaajuuden on stereosubit jotka on sijoitettu pääkaiuttimiin tai pääkaiuttimien välittömään läheisyyteen.

Minä huutelen ihan teoriapohjalta. Yksi kavereistani tutkii fysiikkaa yliopistossa, toinen opettaa sitä koulussa ja kolmas luki itsensä tohtoriksi ja totesi, että IT-alalla maksetaan kuitenkin paremmin.

Ihmisen kuulo toimii niin, että paikallistat äänen vaihe-eron perusteella.

auditoryphase.jpg
Slide16.jpg



100Hz aalto on 3.44 metriä, joten ei ole mitään mahdollisuutta, että saat siihen kuultavan vaihe-eron. Jos vähän teet päättelyä kuvasta #2, niin se on pään halkaisija, jonka pitäisi olla se 3.44m täyden hahmotuskyvyn saamiseksi.

Tarkoitus ei ole ilkeä, mutta sen pitäisi olla fyysisesti mahdotonta.

Kuitenkin, sinulla on subi ja väität näin kuulevasi. Lähdin siitä olettamuksesta, että olet myös näin kuullut.

Tarkkasilmäiset huomasivat esimerkissäni, että siinä on äänilähde ja siinä on pää ja siinä on systeemi ympyrän sisällä. Kaikki, mitä tapahtuu ympyrän ulkopuolella, jää huomiotta. Siellä on joku kulma, josta ääniaallot kimpoilevat aivan liian lujaa ja luovat sen vaihe-eron. Ts. kuulet tuon eron, koska joku toisen asteen heijastus tulee korvaasi niin lujana, että aivosi ymmärtävät sen subin äänisignaaliksi, joka on eri vaiheessa. Se on silloin kiertänyt yli 3m ympäri huonetta ja vieläkin kuulet sen kovana, niin vika on..

Vika on todennäköisesti huoneakustiikassa, jos kuulet kovana ääniä, jotka eivät tule suoraan lähteestä.

--

Nyt tämä todennäköisesti ärsyttää monia, mutta tämä ei ole käärmeöljyteoria, tämä on sitä fysiikkaa, jota on lukion oppikirjassa..

edit: sanotaan vielä, että sinun teatterisi on varmasti parempi, kuin minun ja subwooferit ainakin isompia (ja olet niitä tehnyt enemmän kuin minä). Minua vaan ärsyttää ihmiset, jotka neuvovat hankkimaan paremmat laitteet ja käärmeöljyä, kun paras ratkaisu olisi parantaa akustointia. Sinä et näin tehnyt, mutta halusit kuitenkin :)

edit2: ja oma kotiteatteri ei ole säädetty piiruntarkasti ja laitteisto on oikeasti paljon kevyempää (=halvempaa DIY-kamaa) kuin tuolla muualla. Varmasti, jos kaiuttimet toistaa 80Hz asti häiriöttä, se on parempi ratkaisu laittaa subi alkamaan sieltä. Minulla vaan on juuri tämä ongelma, pienet kaiuttimet, jotka mielelläni pitäisin toistamassa korkealta.
 
Viimeksi muokattu:
Yhdestä asiasta samaa mieltä ihmisen kuulo perustuu vaihe-eroon. Mitä alemmaksi taajuuksissa mennään niin suuntaa erottaa huonommin. En jaksa nyt etsiä sinulle teoriaa miksi raja on ~100Hz kuitenkin tämä on yleinen hyväksytty raja, kuten jo itsekkin totesit.

Huoneakustiika ja vaste. Hhhmm mitä äänen kovuudella meinaat? Eihän sillä ole suuntaavuuden kanssa mitään tekemistä.

Oman laitteiston vaste:

https://www.dvdplaza.fi/forum/media/maelstr_m-x_27_08_2009.11469/
 
Jakotaajuus on nyt 100 Hz, pitää kokeilla mitä sen laskeminen tekee.

Sijottelusta semmonen että joskus tein pienemmässä betonikuutiossa sijoittelun tuon ryöminnän perusteella. Parhaaksi paikaksi sillon tuli hyllyn ja sohvan väli vasemmalla reunalla. En tiedä oliko päässä vika mutta en millään päässyt siitä tunteesta eroon että nyt matalien taajuuksien äänenpaine tulee vasemmalta. Oli pakko laittaa subi taas pääkaiuttimien väliin eteen. Tarkasta jakotaajuudesta ei tietoa.

Niin ja kannattaa muistaa että jakotaajuus ei tarkoita sitä että yli tai alle 100Hz taajuuksia ei olisi ollenkaan. Äänentaajuus lähtee vaimenemaan jaon jyrkkyydestä riippuen. Eli jos sinulla on pääkaiuttimet jotka toistavat vaikka 60Hz niin niiden todellinen vaimentuma voi olla vaikka -12db tuolla 60Hz.

Kuva liitteenä:

ja vielä yksi linkki:

http://www.linkwitzlab.com/frontiers_5.htm

712orb.meas.jpg
 
Akustointi on huono tai jotain muuta on pahasti pielessä, jos pystyt kuulemaan 100Hz äänilähteen sijainnin muutokset.
Mm. sijoituksesta riippuen 24dB/oct tai loivemmilla suotimilla tuo voi olla aivan liian korkea.

Käytännössä kaiuttimesta kuuluu myös säröä, harmoniset kerrannaiset voivat olla monta kertaa perustaajuutta korkeampia ja suotimet eivät ole brick wall tyyppiä jolloin pääsee myös korkeampia taajuuksia mukaan.
 
Jep, sehän on aika huvittavaa, hifilidygurut opastavat, että vahvaimen särö tulee olla 0,00000000%.

Tosin eivät ota sitä huomioon, että elementin särö on jotain 5-paljon prosenttia. Refleksikopalla toki saa särön mahdollisesti aivan älyttömäksi, mitoittaessa väärin, tms.
 
En ole hifiguru, vaan aloittelija, joka tykkää lukea kirjoja. Kiitos korjauksista ja lisähuomioista.

Jos on ihan pakko tietää, niin kotiteatterijärjestelmässäni on pienet, söpöt 4" Seasilla varustetut pöntöt. Ajattelin siirtää ne tietokonekäyttöön ja rakentaa niille oman pienen subbarin. Tätä varten olen miettinyt kovasti tuota korkeampaa jakoa. Nähtävästi yksin kotona kirjan kanssa ei ole se optimi tapa..

Lisäksi olen tekemässä sitten olohuoneeseen taas uudet kaiuttimet. Tällä kertaa ihan itse alusta asti ja se mittaaminen ja säätäminen on niin tuskallista, että on taas tauolla. Minulla on UMIK-1 ja halpa kiinalainen SPL-mittari. Näitä käytän mittauksissani.
 
Onko kys. klementtiinit kokoalueen versioita, vai kuuluuko niiden lisäksi myös suodin ja disu?

Jos disullinen pönttö niin kasvata koppakokoa. Jos kokoelualueen, niin tosiaan joku suppa, pääte ja jakosuodin olisi asiaa.

Pikku-D-päätteitä saa ebaysta, kuten myös moiselle powerin. Osaisin vinkata koko setin, mutta powereista en tiedä. Tuossa vahvain: http://www.ebay.com/itm/IRFI4019-IR...ier-AMP-Board-330UF-100V-2-20mA-/272349275957

Vaihda siitä ainakin omassa yksilössäni olleet pikkuelkot, toinen näytti piralta ja toinen oli kai jokseenkin laatuvalmistajan, mutta paskasarjaa.

Isot lyytit näyttivät aidoilta Nichiconeilta, moisilla mitoilla ei kyllä heti omista valikoimistani olisi löytänyt.

Toki löytyy myös hivenen rajumpia versioita: http://www.ebay.com/itm/Class-D-MON...hm-700W-4ohm-IRS2092-IRFB23N20D-/262621707078

Omassa yksilössä isot lyytit ovat kaiketi oikeita, mutta yksi niistä on eri valmistajan. NCC:tä ja Nichiconia, jommassakummassa suhteessa, eli 1+3 tai 3+1. Pikkuelkoista vaihdoin jonkun, mutta jätin vaihtamatta aidoilta vaikuttavat aitojen Elna:n muistaakseni 3300uF 6,3V olevat +/- 5V -linjojen otukset. Sietänevät mennä aika valmiiksi, ennenkuin vaikuttaa toimintaan. Toki lisäsin jotain muovikonkkia pääkäyttöjännitelinjoihin, niissä kun ei tainnut olla kun nuo elkot... Linkkaamassani myynti-ilmossa kortilla näyttäisi olevan jotkut kiinanpommit, joten menevät suoriltaan vaihtoon.

Powerin ja suotimen joutunet katsella itse, en ole oikein kehtaavalla mielellä...
 
Niin ja tosiaan, jälkimmäisessä versiossa on liian suuret hilavastukset. Niitä tulee pienentää. Jäähyä en muistaakseni lisännyt IRSsille, ei se tuntunut juuri kuumenevan. +/- 66V linjoilla siili pysyy kädenlämpöisenä, luukuttipa tai ei. +12V regulointia hoitelemassa olevan trankun vaihdoin paremaan, kiinanpommi ei moisessa paikassa saata tietää hyvää... Hyvä pääte se, pikkuversiota en ole pahemmin kurittanut, vai lienenkö edes käyttänyt tulillakaan...

Jos on tosissaan diy-henkeä, niin powerin voi myös tehdä esim. antiikkisesta ATX-powerista. Tekee ohjauksen, muuntajan, tasasuuntauksen ja suodon uusiksi. Tottahan toki hakkutrankut voi vaihtaa fetteihin, mutta siihen tarvitsee värkätä vähän enemmän.

Jos vanha versio powasta on, niin KA7500/TL494/mitä niitä nyt onkaan olemassa, niin kytkentä pitäisi vaan modata täydelle pulssinleveydelle. Unohtamatta toki usein antiikeissa olevan vapaasti värähtelevän std-by -hässäkän pikkuelkon vaihtoa, ellei kytkentä ole jo valmiiksi räjähtänyt...
 
Onko kys. klementtiinit kokoalueen versioita, vai kuuluuko niiden lisäksi myös suodin ja disu?

Jos disullinen pönttö niin kasvata koppakokoa. Jos kokoelualueen, niin tosiaan joku suppa, pääte ja jakosuodin olisi asiaa.

Pikku-D-päätteitä saa ebaysta, kuten myös moiselle powerin. Osaisin vinkata koko setin, mutta powereista en tiedä. Tuossa vahvain: http://www.ebay.com/itm/IRFI4019-IR...ier-AMP-Board-330UF-100V-2-20mA-/272349275957

Vaihda siitä ainakin omassa yksilössäni olleet pikkuelkot, toinen näytti piralta ja toinen oli kai jokseenkin laatuvalmistajan, mutta paskasarjaa.

Isot lyytit näyttivät aidoilta Nichiconeilta, moisilla mitoilla ei kyllä heti omista valikoimistani olisi löytänyt.

Toki löytyy myös hivenen rajumpia versioita: http://www.ebay.com/itm/Class-D-MON...hm-700W-4ohm-IRS2092-IRFB23N20D-/262621707078

Omassa yksilössä isot lyytit ovat kaiketi oikeita, mutta yksi niistä on eri valmistajan. NCC:tä ja Nichiconia, jommassakummassa suhteessa, eli 1+3 tai 3+1. Pikkuelkoista vaihdoin jonkun, mutta jätin vaihtamatta aidoilta vaikuttavat aitojen Elna:n muistaakseni 3300uF 6,3V olevat +/- 5V -linjojen otukset. Sietänevät mennä aika valmiiksi, ennenkuin vaikuttaa toimintaan. Toki lisäsin jotain muovikonkkia pääkäyttöjännitelinjoihin, niissä kun ei tainnut olla kun nuo elkot... Linkkaamassani myynti-ilmossa kortilla näyttäisi olevan jotkut kiinanpommit, joten menevät suoriltaan vaihtoon.

Powerin ja suotimen joutunet katsella itse, en ole oikein kehtaavalla mielellä...

Nuo nykyiset käytössä olevat olen ihan ohjeen mukaan rakentanut:
http://www.humblehomemadehifi.com/download/Humble Homemade Hifi_HATT Mk-III.pdf
(niissä siis jakosuodin ja diskantti) (ja konkat/kelat vaihdoin halvempiin, mutta samoilla arvoilla ja materiaaleilla)

Tuollaisia minulla on subbareihin (100W ja 300W):
http://www.hifikulma.fi/IMG-Stage-Line
Ajattelin törkeästi pistää veljelleni tulevaan 12" sen 100W ja omaan 8" tietokonebassoon tuon 300W. Kun veli ei maksa mitään kuitenkaan.

Pikkuelkojen vaihto onnistuu, mutta nyt tällä hetkellä mieluummin maksan enemmän ja ostan valmiin laitteen. Inuke olisi täydellinen, jos ei olisi niin iso. Minulla on miniDSP ja mielelläni sitä käytän.
(..ja itse tykkään Panasonicin elkoista, koska ne on toimineet hyvin ja niitä saa hyllystä tuosta sillan toiselta puolelta kävelymatkan päästä..)

--

Uudet on itse asiassa kolmitiet, kun tuo näyttää paperilla niin hienolta alapäässä, mutta surkealta keskialueella ilman kunnon jakaria:

http://seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=96:h1480-l16rn-sl&catid=44:utv-prestige-woofers&Itemid=461

--

Uutena olen siis askartelemassa pöydän alle pelien elävöittäjää ja veljelle vaan halpaa subbaria, joka toimii. Paino on siinä omassa subwooferissa, joka on aika mahdoton yhtälö: pieni, tarkka ja munaa pitäisi olla räjähdyksissä ja ampumisissa.
 
Silloin äänentaso lienee ok, jos 12" saa 100W ja 8" 300W. Tosin jälkimmäisen kompressointi lienee jotain infernaalista kovalla tasolla...

BTW, luulin, että tässä oltiin diy-hengellä menossa, ei valmiiden palikoiden yhdistelemissä...
 
En ole hifiguru, vaan aloittelija, joka tykkää lukea kirjoja. Kiitos korjauksista ja lisähuomioista.

Jos on ihan pakko tietää, niin kotiteatterijärjestelmässäni on pienet, söpöt 4" Seasilla varustetut pöntöt. Ajattelin siirtää ne tietokonekäyttöön ja rakentaa niille oman pienen subbarin. Tätä varten olen miettinyt kovasti tuota korkeampaa jakoa. Nähtävästi yksin kotona kirjan kanssa ei ole se optimi tapa..

Lisäksi olen tekemässä sitten olohuoneeseen taas uudet kaiuttimet. Tällä kertaa ihan itse alusta asti ja se mittaaminen ja säätäminen on niin tuskallista, että on taas tauolla. Minulla on UMIK-1 ja halpa kiinalainen SPL-mittari. Näitä käytän mittauksissani.

Siis tuo on oikea homma että luet kirjallisuutta ja otat oppeja niistä. Yhtä tärkeää on se että rakennat ja hankit kokemusta. Tulet huomaamaan että kaikki ei aina toimi niin kuin se on suunniteltu. Varsinkin kaiuttimien/tilojen maailmassa. Lisäksi vaikka vaste kaiuttimelle näyttäisi ihan suoraa viivaa, niin sen kaiuttimien,tilojen ja niiden yhdistelmä on jokainen erillainen ja vieläpä subjektiivinen kokemus kuuntelijasta riippuen. Yksi sellaisista vaikeasti hahmotettavista asioista on tuo tilan huomioiminen. Vaikka joku aikaisemmin väitti että tilalla ei ole vaikutusta kaiuttimen suunnitteluun niin olen samaa mieltä asiasta, pienellä poikkeuksella. Se koko kauiuttimen suunnittelun lähtökohtana pitää olla se tila. Voitte kuvitella jos valitsette pienen esim tuon 4" seas ja viette sen isoon ja korkeaan olohuoneeseen jossa on sanotaan vaikkapa 50m2. Arvatkaa paljonko siinä on voiman tunnetta kun basisti näppäilee bassokitaraa.

Työkaverille rakennettiin "budjetti" elokuva teatteri isoon tilaan. Tästä tuli yllätävän hyvä. Toki ei erottelu kyky ole mikään maailman paras, mutta väittäisin että hintaansa nähden todella hyvä sarja. Ohjeen mukaisia kaiuttimia tehtiin inwall 3kpl eteen ja indiana linet taakse. Lisäksi Subbarina toimii minun entinen maelmström-x 18" 400L LLT. Tässä isossa tilassa ei ole liikaa voiman tunnetta tuollakaan subilla. Tämän kun vertaa omaan 14m2 elokuvateatteri huoneeseen. Eli tilalla on todella iso vaikutus asiaan. Sitten kun tosiaan aletaan puhumaan oikeasti akustoinnista niin se on oma tieteenalansa. Mutta perus käytännön vinkkinä omalla kokemuksella: Käytä paksua molton kangasta ylimääräisten kaikujen ja huone korostuksien hallintaan. Itsellä on puutalo ja kyseissä huoneessa koko takaseinä molton kangasta ja edestä kaiuttimien taustat. Ihan kokeilemalla on haettu missä pitää olla ja minkä verran.

http://audiovideo.fi/opas/kaiutinra...sen-osan-kaiutin-65-tuumaisella-koaksiaalilla

Muutenkin kaikille rakentajille ja harrastelijoille tehkää, rakentakaa ja kokeilkaa. Käykään kuuntelemassa jos on mahdollista. Avartaa maailmaa aika paljon. Itse aikoinaan valitsin B&W CM7 koska halusin "tummat" kaiuttimen sävyltään. Vaihtoohtona oli Dali ikon 6 joissa on todella hyvä ääni (erittäin) selkeä ja sen takia en sitä valinnut koska pelkäsin että alkaa häiritsemään.
 
Muutenkin kaikille rakentajille ja harrastelijoille tehkää, rakentakaa ja kokeilkaa. Käykään kuuntelemassa jos on mahdollista.

Tuo on aivan totta. Itsellä on kanssa laitteet vaihtunu niiiiiin monta kertaa ettei ole edes mitään järkeä. Nyt viimeisimpänä siirryin perus nappidiskanttimallin omaavista hifipöntöistä suuntaavampiin torvikaiuttimiin ja tein ne(kin) itse. Hintaa tuli 150e / kpl. Nuo sopivat mielestäni (+ muiden täälläkäyneiden kuuntelulijoiden mielestä) Paljon paremmin nimenomaan pienen porukan (~3 hlö) leffatteluun mitä tavan hifipöntöt. Dynaamisuus on aivan omasta maailmasta, samoin suuntaavuus antaa hieman anteeksi akustoinnin suhteen. Eli systeemin mainitseman lainatun ehdotuksen suhteen peukutan ,suosittelen myös vahvasti kokeilemaan jotain uutta.. ei aina siitä perus pöntöstä siirtymistä toiseen.. aivan erilailla avaa maailmaa kun käy kuuntelemassa erivalmistajien pönttöjen sijaan erilaisia toteutuksia -> suljettu -> refleksi -> passiiviviritteinen -> torvi -> bandbass -> servo-ohjaus -> etc etc. (sen sijaan että käympä huuntelee Dali Zensor 3 vs Monitor Audio jotain). Omaan leffasettiini ei enään tule noita "perushifipönttöjä" koskaan.

Jos oisin fiksumpi ja osaisin suunnitella jakosuotimia "hyvin", niin tekisin varmaan torvikaiuttimet Daytonin 18":lle elementille, mutta taunona en osaa mieltää edes tuolle sopivaa torvi / kompressio -ajuri yhdistelmää.
 
Viimeksi muokattu:
Heh, nelituimainen seas ja iso huone :D Huomanneeko sen edes yrittävän soittaa mitään?

Tuo on totta, että suuntaava hässäkkä disulle tekee hyvää. Pääsee pienemmällä teholla ja stereovaikutelma on eri planeetalta, kuin "lautaseinäpöntöissä"...
 
Jatkoin tuossa vähän equttelua omalla tekeleellä ja nyt näytti saavan 15 - 100 Hz johonkin tolkun rajoihin. Ei nyt suoraksi voi sanoa mutta +-20dB sijaan nyt +-5dB taisi olla. En tiedä mistä johtuu mutta tuntuu vähän päivittäin vaihtelevan tuo mittaus ja Denonin vahvistin tai joku huoneheijastuma luo kummallisia nollakohtia ihan eri taajuuksille mitä kuvittelisi kun vahvistimen jakotaajuuksia säätää. Pitää jatkaa hiomista jossain kohtaa taas mutta nyt jo tyytyväinen tulokseen. Keskikaiutin kylläkin tykkää lähteä vaeltamaan leffan aikana.

P1100375.JPG
 
Laitan kumi alle siihen keskikaiuttimeen. Oletko käyttänyt mittauksiin millaista tarkkuutta 1/4oktaavin? 1/2 vai mitä? Yleensä jos ottaa kovin tarkkaa niin vaihtelut on huomattavasti isompia. Omat säädöt olen muistaakseni tehnyt 1/2 oktaavin korjauksella. 5db alkaa olemaan jo riittävän hyvä, mutta saa sen tuonne +-3db. Sitä tarkemmaksi en ole itseltäni saanut.
 
^^ Kartiopuskimet ovat myös loistavia tuotteita käyttää painavammankin ämyrin alla.
 
Laitan kumi alle siihen keskikaiuttimeen. Oletko käyttänyt mittauksiin millaista tarkkuutta 1/4oktaavin? 1/2 vai mitä? Yleensä jos ottaa kovin tarkkaa niin vaihtelut on huomattavasti isompia. Omat säädöt olen muistaakseni tehnyt 1/2 oktaavin korjauksella. 5db alkaa olemaan jo riittävän hyvä, mutta saa sen tuonne +-3db. Sitä tarkemmaksi en ole itseltäni saanut.

Tarkoitatko tarkkuudella tuota smoothingia? Sitä en ole käyttänyt ollenkaan.

Kumia mulla oli ite subbarin ja lattian välissä mutta ainakin siellä aiheutti kovaa natinaa. Voishan sitä testata tuon keskikajarin alle.
 
rakentelin pari vuotta sitten tollasen halvan subbarin, infinity ref 1260, n22hz viri refleksi pönttö, mut käytön puutteessa (tai rahan) tuli myytyä kaikki teatterivekottimet tota subua lukuunottamatta pois. nyt aikomus taas laittaa pystyyn jonkinnäkönen teatteri yhteen "ylimääräiseks" jäävään kerrostalomakkariin. subbari tarvis halvahkon vahvistimen (ent oli t.amp 1050, latexii varm muistaa ) mikä ei soidakseen tarvis antimodee tai jotain linjamuunninta av-vahvarin ja sub-vahvarin väliin, kuten toi tamppi tarvi. kuitenkin pa-vahvistinta haikailisin, josko tulee toinen samanlainen subbari väännettyä, ja hinnankin takia ilmanmuuta. onko arvon enemmän harrastaneilla esim tälläsistä kokemusta tai varmaa tietoo, miten niillä pärjäis?
SKYTEC SKY-600B vahvistin 2x 300W musta Mosfet-päätevah - Discoland
VONYX VXA-1200II Päätevahvistin 2x 600W SMT 4Ω, Bri - Discoland
IMG STAGE LINE STA-300D 2-kanavainen digitaalinen päätev - Discoland
OMNITRONIC EDP-300 päätevahvistin 2x 180W 4ohms. Class D - Discoland
kahessa ekassa rca-inputit joten vois kuvitella et riittää suoraa liittää av-vahvistin.
kaks jälkimmäistä digitaali. puhaltimien pitämästä "mekkalasta" olen tietoinen jo kyllä.... :)
 
Asiaton käytös
T.ampiot toki kannattaa jättää leluja kaipaaville, kuten pehrut, sun múut kurat.

En tietä, että mitä ihmeen muunninta tampion paskeelle on sitten tarvinnut, SER-kontin lisäksi. Eikö taso riittänyt, vain kuvittelitko, että digiä ulos pukkaavalle elulle kelpaa päätteeksi anaalisella sissuksiinmenolla oleva pääte?

Toki jos kys. amppi ei tue siltakytkentää itsessään ja suoriltaan, niin silloin tarvitsee ulkoisen palikan. T.roskan sisäänkin toki moinen mahtuu helposti, jos sieltä löytyy reguloidut +/- 12-15V linjat.
 
T.ampiot toki kannattaa jättää leluja kaipaaville, kuten pehrut, sun múut kurat.

En tietä, että mitä ihmeen muunninta tampion paskeelle on sitten tarvinnut, SER-kontin lisäksi. Eikö taso riittänyt, vain kuvittelitko, että digiä ulos pukkaavalle elulle kelpaa päätteeksi anaalisella sissuksiinmenolla oleva pääte?

Toki jos kys. amppi ei tue siltakytkentää itsessään ja suoriltaan, niin silloin tarvitsee ulkoisen palikan. T.roskan sisäänkin toki moinen mahtuu helposti, jos sieltä löytyy reguloidut +/- 12-15V linjat.
Hinta / laatu -suhteeltaan esim. Inuket ovat vallan ok kamppeita, joten turha siellä on nillittää. Eipä tuo "taso" oikein aina riitä kun ei-balansoidusta viedään signaalia balansoituun laitteeseen (unbalanced vs balanced). Itsellä ei aikoinaan lab gruppenin -pääte sanonut mitään kun ei saanut tarpeeksi jänöä halvahkon av-virvelin preoutista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 549
Viestejä
4 539 972
Jäsenet
74 820
Uusin jäsen
Niemi_81

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom