DIY subwoofer -ketju

Oisit hettänyt moisen katiskan lab serriin.

Jos ei balansoitu laite sano balansoimattomasta linjalähdöstä mitään, niin laite on rikki (tai piuha väärin turattu).

Jos taas kyseessä olevan lähtöpään katiskan pre-reiästä ei irtoa tarpeeksi tasoa, niin se serriin. Sitä ennen sille paskalabille 2000V mikron muuntajasta, eiköhän taso ala riittämään...
 
Joko viikonloppu jo alkanu, ja ilmeisesti viinatkin jo loppunu.... mä en kysyny t.ampista mitään, päinvastoin koitin "vihjata" et juurikin t.amppia en ole hakemassa, juurikin noiden balansoitujen sisäänmenojen takia... jaa joo, ilman antimodee, joka vahvisti signaalia ja vaihtoko toi sit vielä balansoiduks, ei subbarista kuulunu pihaustakaan. Sit kun elementti on maksanu 59e, eikä mikään "huippu" ole, hyvä ja riittävä mulle kuitenkin, ni en tarvii +500euron vahvistintakaan. Muuten tamppi tuulettimet modattuna hiljaisiin, oli ihan hyvä peli... vit*** ruma, mutta halpa :)
 
Mielenkiinnosta, mitä velleri sitten suosittelee? Äläkä vaan sano että Hypex.....
 
Mielenkiinnosta, mitä velleri sitten suosittelee? Äläkä vaan sano että Hypex.....
Tuollaiset ei yleensä osaa suositella mitään järkevää hinta/laatu/watti suhteella mentäessä. (enkä laske esim. 10000e krellejä järkeväksi tahi 10w putkivahvistimia etc.)
 
No olenhan jo maininnut halvat ebayn, tms. D-luokkaiset moduulit. Sellainen jonkun t-ampin halvan/ rikkinäisenä ilmaisen sisuksiin, niin muuntajakaan ei ole enää niin järjettömän alimitoitettu. Muuntaja kun on se kallein paikka vahvistimessa, sitten ehkä jäähy. AB-luokan pääte kun ei oikein tuota muuta kuin lämpöä. Onhan se outo kahden ison ja isomman linjan toteutuskin (class jotain), mitä en nyt muista), jota mörkö-AB:n tapaiset käyttävät. Sillä saa hivenen hyötysuhdetta kasvatetuttua, kun ei tarvitse jostain +/- 100V -linjosta jotain linnun viserrystä tuottaa...

Taitaa se luokka olla esim. jossain isoissa t.leluissa käytössä ollakin, mutta se niistä. Moisissa on sitten jotain komressointiakin isoille tasoille, joka ei ainakaan paranna lopputulosta. Siksi siis päätteeksi jotain edes etäisesti laadukasta, ei halvinta.

Ylläoleva siis subille.

Pääkanaville riittää perushalpa AB. Tai sitten aktiivit kera "esivalitsimen" Sellaisen saa halvimmasta itselleen "riittävä.1" -päätteesta, josta heittää alimitoitetun muuntajan kiertoon (tai laittaa sen subimoduulin kaveriksi, jos siihen riittoisa näyttäisi olevan), tilalle pikkurenkku ja pääteaste luonnollisesti osiksi/kiertoon. Jää tilaakin tehdä jotain lisämodia isoon kuoreen, jos on tarvis.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä mulla ainakin toimii hyvin AV-vahvistimen RCA ulostuksesta -> Behringer Inuken XLR liittimeen. RCA-XLR adapteri vaan välissä.
 
Kyllä mulla ainakin toimii hyvin AV-vahvistimen RCA ulostuksesta -> Behringer Inuken XLR liittimeen. RCA-XLR adapteri vaan välissä.
Toimiihan ne juu, sitä en tarkoittanutkaan. Inukessa on myös se hyvä puoli että vaati muistaakseni vaan 0.8vrms sisääntulo jänöä toimiakseen täysipainotteisesti.. kun taas jotkut PA -monsterit tarvii 2vrms.

Tuo tasoero on vaan aika hurja kotivehkeiden RCA taso -10dB ja PA studiovehkeiden XLR +4dB .. siinähän sitten kompensoidaan dB korostuksilla kun ei saada sitä sisään mitä pitäis (ja joissain tapauksissa ihmetelläään huminoita yms.).
 
Viimeksi muokattu:
Niinpä. Jos lähdön taso on matala, niin päätettä ei saa särölle. Yleensä kyllä taso riittää, jos lähtönä ei ole joku rupuinen puhelin, läppäri/täppäri, mp3-soitin, tms. roju.
 
Näinköhän sitä kuiteskin "oikasis", ja tuottaiskin tollasen samantien...
se.parts-express.com/dayton-audio-15-ultimax-subwoofer-and-cabinet-bundle--300-7097
Prkle ku täältä sais samalla rahalla moisia... kylläkin joutuisin suunnitelmaa muuttaan, kun alunperin tarkoituksena tehdä todella halpa, täysin leffa subutin, koittaen jostain löytää toinen infinity fef 1260 kaveriks vanhalle, ja kummallekkin uudet refleksi kotelot, vajaa 100 litraset... kahdella sais kuitenkin jo paremmin huonemoodeja eliminoitua (vai?)... tollasesta daytonista jos tekee refleksin leffasubuks, ni kotelon pitäs olla vähintään 160l, mieluummin 250 litranen.... sellanen menis ehkä "sohvapöydän" korvikkeena... mut mut... olisko kuitenkin parempi kaks inf 1260 kun yks dayton? Varsinkin jos dayton tosta rakennussarjasta, alapäätä jollain inukella korjaten...? Mitä mieltä? Vit.... että tossa muutama kk sit mietin liian pitkään ku oli melk naapurissa type r 15" myynnissä 100e, etten sitä ostanu... muistelen et Latexii joskus puhuit sellasesta tehnees...
 
Saako tollasesta suljetusta mölinöitä leffaan, ja jos ni riittääkö halvin inuke 1000... älkääkö sanoko et kato winsd llä, ku mieluummin kuulisin tietoo kokemusta niiltä jotka oikeesti tietää...
 
INFINITY REF1260W – Verkkoexpert <- tuolta löytyy vielä infinityä.. 2 inffiä on parempi kun yks dayton, juurikin tuon taajuusvasteen vuoksi. Toki 2 daytonia taas on parempi kuin 2 inffiä jne. Itse en suljettuun laittaisi pienempää kuin 18" jos leffattelu on mielessä, (but thats me). Intertechnikiltä (saksa) ja loudspeakerfreaks (hollanti) saa aika hyvään hintaan myös Daytonia, ei ny samaan kun jenkeistä yllättäen, mutta kuitenkin.

18Hz Infinity Offset Horn Tower - AVS Forum | Home Theater Discussions And Reviews Tuo on myös kova, hieman erilainen torvisubutin Infinitylle, on korkea mutta lattiapinta-alaa ei paljoa haukkaa..

Tuosta löytyy oma subutin ylemmästä kuvasta (vierekkäin 70lit suljettu ja 800lit tapped horn, elementtinä Alpine tosiaan) ja alemmasta uudet diy -pääkaikattimet (daytonin bassolla muuten.. ;) ) Sanoisin että erittäin dynaaminen setti (ja edullinen)
 
Viimeksi muokattu:
^ jos tuolle tiellä lähtee ja haetaan "best bang for the buck" se taitaa löytyä tuosta. Elementti Daytonin PA460 (kotelon netto ~180lit mikä ei ole minusta paljoa 18" refleksille).

Mutta koska kaiffarilla on jo Infinity, niin itse suosittelen toista samanhintaista.
 
^ jos tuolle tiellä lähtee ja haetaan "best bang for the buck" se taitaa löytyä tuosta. Elementti Daytonin PA460 (kotelon netto ~180lit mikä ei ole minusta paljoa 18" refleksille).

Mutta koska kaiffarilla on jo Infinity, niin itse suosittelen toista samanhintaista.

Eikös tuolla iNuke DSP:llä periaatteessa voisi ajaa kahta subbaria? Siis jos laittaa lowpassin alkuun ja siitä suoraan subeille?
 
Eikös tuolla iNuke DSP:llä periaatteessa voisi ajaa kahta subbaria? Siis jos laittaa lowpassin alkuun ja siitä suoraan subeille?
Voi vallan hyvin :) Voi käyttää samoja asetuksia molemmille tai sitten räätälöidä molemmille omansa.. Vaikuttaa aika hyvältä tuo DSP -softa, ainut minus että alle 20hz ei voi tehdä säätöjä, tosin subikäytössä tuo ei niin hirveästi haittaa (itselleni kaavailin tuota buttkicker -sohvantäristimelle, joka meluaa aina sinne 5hz saakka). Jossen kauheasti väärin muista niin REW V5:lla pysty ottamaan mittaukset, jotka sai sitten kelploteltua tuonne inuken filttereille.. Eli sais vasteen aika helposti suoraksi..
 
Toi verkkoexpert jääny multa huomaamatta, kun inf yritin ettiä... eiköhän yks sieltä tilaukseen, ja "alkuperäseen" suunnitelmaan takas...
 
ei latexii huono vaihtoehto tollanen torvi, mut just vaikeinta tälläsessä projektissa on saada vielä hellasärön hyväksyntä :) mitens, kun en o vielä ikinä törmänny, kun kotelorakennelmia kattellu, et kulmaraudoilla jäykistetään, vaan aina on puisia rimaviritelmiä, niin onko siihen joku hyvä syy? mulla töistä saatavilla kulmarautaa, ihan minkä kokoista tahansa, ni miettiny josko sellasilla jäykistää, vaikka hitsaten ristiin vielä, sitoen seinämät toisiinsa. voisin kuvitella että pystyis rakentaan hieman ohuemmasta tavarasta, mut sais tolla raudalla kuitenkin painoo koteloon tarpeeks... ruuveilla ja sikaflexillä kii....
 
ei latexii huono vaihtoehto tollanen torvi, mut just vaikeinta tälläsessä projektissa on saada vielä hellasärön hyväksyntä :) mitens, kun en o vielä ikinä törmänny, kun kotelorakennelmia kattellu, et kulmaraudoilla jäykistetään, vaan aina on puisia rimaviritelmiä, niin onko siihen joku hyvä syy? mulla töistä saatavilla kulmarautaa, ihan minkä kokoista tahansa, ni miettiny josko sellasilla jäykistää, vaikka hitsaten ristiin vielä, sitoen seinämät toisiinsa. voisin kuvitella että pystyis rakentaan hieman ohuemmasta tavarasta, mut sais tolla raudalla kuitenkin painoo koteloon tarpeeks... ruuveilla ja sikaflexillä kii....

Sanot hellasärölle että saa tapetoida / maalata mieleisekseen ;) nurkkiin noi istuu aika kivasti. Kyllähän noihin käy tuki kun tuki... Puu / rima nyt on yleensä halpaa ja sitä saa samalla esim. kotelon jämäpaloista. Mutta jos maalaisjärjellä ajattelee niin eihän esim. tuollainen kyllä tue isossa kotelossa yhtään mitään pitkillä seinämillä .. (jos vertaa esim. tuohon) Kun taas tuosta jämäkämpi versio varmaan tukee. Tosin tulee hieman kotelolle painoakin :)
 
aa.a... :) mä itseasias tarkoitin tuollaisia "kulmarautoja". https://www.tuontitukku.fi/image_vi...A-20x20x2mm-2m-KY-VA-S235-6438056069995-1.jpg
mulla jo valmiinakin, kun piti jo aiemmin tehdä kotelo uusiks, kun kaverin työmaaltansa tuoma kartonkituubi jäi nettotilavuudeltaan (n.64l) turhan pieneks....
Jos mietit että kriittisimmät tukipisteet ovat pitkien sivujen keskipisteet, niin tuollaisilla ei taida tehdä mitään(?) Turha niitä pelkkiä nurkkia on tukea.
 
Eikö noillakin saa kun ei pistä kulman suuntaisesti vaan poikittain ja sitten se risti keskelle?
 
Eikö noillakin saa kun ei pistä kulman suuntaisesti vaan poikittain ja sitten se risti keskelle?
Saa toki :) koin vaan vilasulla noiden kiinnittämisen puuhun hieman "vaikeahkona" juurikin tuolla mainitsemallasi menetelmällä. vrt. puu + liima kombo. Mutta jos tosiaan saa tuupattua noi keskelle niin why not.
 
Jos mietit että kriittisimmät tukipisteet ovat pitkien sivujen keskipisteet, niin tuollaisilla ei taida tehdä mitään(?) Turha niitä pelkkiä nurkkia on tukea.
juu ei tietenkään vaan nurkkiin, kun ainevahvuudesta riippuen 20-30 cm välein, esim jos kuutio sisämitoiltaan 45x45x60 (brutto 121.5l) niin keskelle kiertään kulmaraudat (elementti pohjassa). ainoo syy tukee kulmaraudoilla eikä puurimoilla,on lisätä koteloon painoa. laitoin kyssärin vähän huonosti tossa työpäivän tiimellyksessä. nää mun kysymykset saattaa jollekkin jo näyttää "trollilta", mut ku kysyn mieluummin tyhmiä, kun teen väärin..
 
Jos mietit että kriittisimmät tukipisteet ovat pitkien sivujen keskipisteet, niin tuollaisilla ei taida tehdä mitään(?) Turha niitä pelkkiä nurkkia on tukea.
juu ei tietenkään vaan nurkkiin, kun ainevahvuudesta riippuen 20-30 cm välein, esim jos kuutio sisämitoiltaan 45x45x60 (brutto 121.5l) niin keskelle kiertään kulmaraudat (elementti pohjassa). ainoo syy tukee kulmaraudoilla eikä puurimoilla,on lisätä koteloon painoa. laitoin kyssärin vähän huonosti tossa työpäivän tiimellyksessä. nää mun kysymykset saattaa jollekkin jo näyttää "trollilta", mut ku kysyn mieluummin tyhmiä, kun teen väärin..
 
Jos haluaa vertailla eri elementtäjä mikä sopisi tiettyyn kokoiseen koteloon niin WINiISD ohjelma voi olla vaihtoehto mutta vaatii hieman opiskelua.
Itse
 
Khyll, riippuen toki ohmeista ja puhekeloista (niiden määrästä) esim. 2kpl 4ohm = 8ohm (sarjaan) toimii buenosti.
onko mit eroo käytännössä, jos rinnan kytkee nuo, kunhan vahvari vaan hyväksyy 2 ohm kuorman....? vai itseasiassa parempi?
 
onko mit eroo käytännössä, jos rinnan kytkee nuo, kunhan vahvari vaan hyväksyy 2 ohm kuorman....? vai itseasiassa parempi?
Riippuu toki vahvarista. Itse en usko että kovinkaan moni PA -vahvareista kykenee 2ohmiin (ja jos kykenee niin millä taajuudella..) . Autovehkeet on asia erikseen. + kuumeneminen on tuossa myös riskinä. eli joko 4ohm tai 8ohm olisi oma suositus
 
Ei sitä tehoa niin paljon tarvitse koskaan, että kannattaa ajaa rinnan. Särö on pienempi isommilla ohmeilla ja kontrolli parempi.
 
Mitvit? Ohmit vaikuttaa, teho ei? Kyllä se sama teho menee sataohmiseen samalla tavalla, kuin ohmiseenkin. Taso on vain eri, jos jännitettä ajattelee.

Hyötysuhde on sitten eri asia. Suuriohmisessa elementissä on mahdollisesti parempi hyötysuhde, kuin 0,5 -ohmisessa. Kelan kun on voinut tehdä paremmin. Samaten oikosukua muistuttava elementti on vaikeammin ruokittava, kuin pitäisi olla hevonkyrvelön kokoista narua ja ehdottomasti niille vielä juotosliitokset (karvaperseliitos ei toimi).

Mutta loppujen lopuksi, pienellä teholla saa järkevästi suunnitellusta kokoonpanosta ok melutason. Hirveällä teholla ei saa kuin palaneen elementin aromin...
 
Mitvit? Ohmit vaikuttaa, teho ei?
sitvit, että yleensä vahvistin antaa 2ohm sillattuna enempi kun 8ohm, vai eikö? miksi syöttää kaiuttimelle jonka rms on 300 sillattua 1kw (tai edes 500w) tehoa etenkin kun herkähkö refleksi vielä kyseessä. Sitä tuossa hain takaa.

Minkäslaisia subbareita sinä muuten olet rakennellut ja millaista laitteistoa löytyy kotoa?
 
Viimeksi muokattu:
Ei mun o todellakaan tarkoituskaan inf ajaa 2 ohm, kun yleisellä tasolla kysyin/kommentoin noita ohmi juzkii
 
Jotain joskus rakentelin ja 7071A löytyy. Parrain rakennelma oli kai joku autosubi bandpassissa. Pieni huone ja pieni vahvariteho, mutta "hirrestä", (höylättyä jotain ohutta paskaa oleva) rakennus sai kyytiä.

Oisko ollu jotain 100+20 litraa koppa ja joku caliper oli emelentti, ihan mutulla heitetty.
 
Miten tuo kytkentä kaavio usemman subin kanssa. Sarjaan?

4DVC_4-ohm_mono.jpg

kaksi liitintä subeille?

DIY subiksi tuo PA460-8. Lähtisin tuolla kahdella aluksi, neljä ei olisi mahdottomuus.

sama lähde LINK
 
Viimeksi muokattu:
Kumpi teidän mielestä?
Samson Servo 300 – Thomann Mobile
Vai
Behringer A500 – Thomann Mobile
Ajaan kahta inf 1260 kerrostalossa, reilun kokoisissa
refleksi pöntössä. Yritys välttyä tuulettimien hiljaisempiin vaihdolta, sekä missään nimessä en halua yhtäkään lisähärpäkettä av~vahv ja sub~vahv väliin...
Ite kääntyisin samsoniin, minkä tiedoissa sanotaan kuinka rca on ~10dbv, ja sillattuna luvataan 300w 8ohm.
Muuten prkle noita hintoja
"Dayton Audio SPA1000 1000W Subwoofer Plate Amplifier" from www.parts-express.com!
Jos tässä tulis jostain kevääks "nousua", vois tuottaa noita kaiffarilla niin monta, et kun myy muut niin oma melk ilmanen... :)
Ainiin... vielä piti sellainen kysymäni, että onko sellasessa plateampissa mit järkee missä boosti +6db 25hz, tässä meikäläisen tapauksessa, vai parempi ettei ole moisia boostia?
 
Viimeksi muokattu:
Ei ku tää on keskustelu-foorumi. Lyöt tarpeeksi rahaa tiskiin, niin luultavasti jostain saa vaikka 24/7 tukea.
 
On tää melkonen kysytään/vastataan palsta...
En oikein tajua mitä tuohon pitäisi vastata... luulen että kaikki toimii, tuskin täällä kellään on mitään keskinäistä vertailua noiden kesken. Osta samson servo ja palauta jos on paska(?)
 
Kumpi teidän mielestä?
Samson Servo 300 – Thomann Mobile
Vai
Behringer A500 – Thomann Mobile
Ajaan kahta inf 1260 kerrostalossa, reilun kokoisissa
refleksi pöntössä. Yritys välttyä tuulettimien hiljaisempiin vaihdolta, sekä missään nimessä en halua yhtäkään lisähärpäkettä av~vahv ja sub~vahv väliin...
Ite kääntyisin samsoniin, minkä tiedoissa sanotaan kuinka rca on ~10dbv, ja sillattuna luvataan 300w 8ohm.
Muuten prkle noita hintoja
"Dayton Audio SPA1000 1000W Subwoofer Plate Amplifier" from www.parts-express.com!
Jos tässä tulis jostain kevääks "nousua", vois tuottaa noita kaiffarilla niin monta, et kun myy muut niin oma melk ilmanen... :)
Ainiin... vielä piti sellainen kysymäni, että onko sellasessa plateampissa mit järkee missä boosti +6db 25hz, tässä meikäläisen tapauksessa, vai parempi ettei ole moisia boostia?
Minulla oli tuo behrun A500. Itse asiassa kaksi. Kolmatta en enää ottanut takuuseen vaihdossa. Pyysin sitten vaihdon TA2400 ja maksoin välit. Nypääsin tuulettimet irti ja työnsin ahtaaseen TV-tason hyllyyn. Siellä on nyt ollut jo usean vuoden ja toiminut helvetin hyvin.

Kummassakin hajosi toinen kanava ihan mystisesti. Ensin rätisi ja sitte outputtasi pelkkää roskaa.
 

Liitteet

  • Screen Shot 2017-02-28 at 14.32.05.png
    Screen Shot 2017-02-28 at 14.32.05.png
    137,8 KB · Luettu: 74
Viimeksi muokattu:
Dodiin.... Ei tarvinu ku vähän "provosoida" ni tuli "apuakin".... Kuten jo aiemmin mainitsin, saattaa mun kyssärit olla jopa trollilta kuullostavia, mut mä olen niin apari, et pakko kysyä, ennenkö laittaa rahaa ainakaan mihinkään.... Kiitos ja kumarrus... Meikäläisen soitolla veikkaan et noi tuulettimet voi nypätä irti kans, eikä toi nyt pahahomma varmaan o laittaa hiljasemmat tilalle varmuuden vuoksi....
Kosunen... Olis nimenomaan tarkoitus päästä halvalla. Kuten veikkaan 80% tätäkin palstaa seuraavilla...
 
Itsekkin ostin aikoinaan tuon A500 sillä silmällä että mahdollisimman halvalla pääsisi. Jälkeen päin ajateltuna siinä ei hirveästi järkeä ollut kun joku "oikea" vahvistin maksaa vain 299€ ja kestää saletisti vuosikymmenen ellei kauemmin ja on mitoitettu muuntajaltaan semmoiseksi että kestää tehon puolesta vaikka tuomiopäivän loppuun. Tuo A500:n muuntaja on ihan säälittävä kiinanpommi ja epäilen että samanlainen kuutioräpsy löytyy myös tuon toisen sisältä.

Mutta jos budjetti on tiukka niin silloin se on tiukka eikä mahda mitään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 585
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom