DIY subwoofer -ketju

^ luulisin että on hyvä tuote, mutta käsittääkseni suljetut tuolla elementillä nojautuu erittäin vahvasti joko equttamiseen tai nurkkasijoitukseen (tai molempiin..). Nuo ovat itselleni olleet aina turn offi.
 
hyvä fiilishän näistä itsellä on. Jotkut tykkäävät ja toiset haukkuvat. Kavereina on eminence beta 12cx koksut eli audiovideon yksisilmäiset veljekset. Ei näistä ainakaan kapasiteettia saa loppumaan omassa kämpässä. En ole tosin kuulosuojaimien kanssa testannut.

O1EzCVSzRsp71Z1REyac92yro4lZoJPcGN3krRz6m9m2R8qjlrerfTAsQK_oY95T0rvrY905CLLlnw1EXunyGoFNTolvJ3XzC-Vwrib3KZBAup0pXSQAZfIn9SAntWXVBzNiobZDCfFPZOv57oFafpPMZuSLe3QD_dCnZgFt6J-ZRMcDsiiJko8mUiz7_AGxdv7qQcmns8f_u93MRvfSPBd0Fhh0XdTUY0nA22sZ4M56eRmo4Pu-aG10fa5gxV5NHxW0AhloYUpWJfCbN4z_wIB5pM890NAg1Ul9cMXmKDai10VkV3isXKpBGHZisY4eDC-dRbtyTKTEvdSTqtkCSo4I-5xpKAm5dpKPtD-1DbbuzpdQa_E6qmaDp1W0ZjpXkHJiH-m6Ui3vgjhmTQW288nZbkTbQAI2GVc9g1N5GgIJ7Q1PH0Avi2X27Rr5oJP0Y6FGMa7jMsNHBnxTV8HbFhuiJnPfOYAFTSMTXDGivlC0AnD8ObEiXvzF5oCGKGxwBzeXpzxLXLmZ5-tV1c-ffU_lYUDRoom43dPW75r3TR5s_1kBUsSd5Is8aXysUhSMGCs8_baaCy4QH1XT5JmGQ-tdexEqksSWBMdnCaWTe4SjxOhOLkn8=w800-h541-no
 
Itse turasin huvikseen tuossa HK:n HKTS160SUB/230 -rakkineesta, josta alkup. 8" elementti oli revitty kappaleiksi, 10" jollain pinohiiren autoelementillä melko kovaa soivan pyydyksen. Elem. tuli "ylösalaisin" koppaan (magneetti ulospäin), koska eipä sitä olisi saanut ilman järkyttävää kotelon työstöä "oikein päin"...

HK näyttäisi syöttävän kahden ohmin kuormaa ihan ok, ei ainakaan ihan heti poksahtanut. Ylipäästö tuossa kaiketi on aika korkealla, kun eipä moisesta lieneekö n. 15 litran suljetusta kopasta ainakaan alkuperäisellä tirppaelementillä ole paineella mitään 20 hertsiä saanut... Vinkkinä heille, joilla jotain tuollaista HK:n kuraa on; elkot ovat nimetöntä kiinanpaskaa, mutta arvot kuitenkin oli ok (ainakin niissä jotka viitsin mitata). En kehdannut vaihtaa, kun vaihtoon olisi mennyt joka ikinen...

Kaikenkaikkiaan hintaansa nähden ihan ok peli. Aihion hinta SERristä 0e, elementti 50e (olevinaan joskus ollut 179e lähtöhinta, en saanut alle 50e tingattua). Elementti siis jostain "myyntiesittelypömpelistä", kaiketi varmaankin joku vanha malli. Tosi tukevan oloinen kuitenkin, painoa varmaankin kolminkertaisesti alkuperäiseen tirppaelementin raatoon nähden. Free airina kuitenkin vaikutti, että "täpöllä" elementin sai pohjaamaan, tai sitten vahvistin vaan clippasi todella terävästi. Tiedäppä sitten moisista...

Ottotehoksihan tuolle helevetin kortongille on ilmoitettu 80W ja valmistusmaa (ja laatu) tietysti PeRCe (P.R.C.)... Enpä tainnut D-luokan päätteelle menevää linjaa mitata, siitä olisi toki saanut jonkinlaisen käsityksen antotehosta. Kuitenkin ihan riittävältä vaikuttaisi tuollaiselle pikkuelementille, joka kytketty kaksiohmiseksi.

Edit: Lisätään vielä, että tuossa lienee jonkinsortin DSP-suodin, tms., kun viivettä ei juuri ole. Ainakin jos verrataan johonkin paskaan autovahvaimeen...
 
Viimeksi muokattu:
taas "tyhmä" kyssäri, mut kun luulisin että winsd:n valmiit mitat, kuten refleksiputken, on otettu jostain muualta kun päästä, niin mistä tulee mitta 8.20cm? se ei ole 3,5"...
4" (~10.2cm) tekee sopivasti 10 viemäriputkesta, johon aeroportit käy kun isä äitiin, mut toi 8.2cm?
 
Kaveri vuonna 0,1 laskeskeli bandpassikoppaa 100L kopalle, jossa joku caliberin raiskattu autoelementti (muistaakseni 12", saattoi olla viisitoistanenkin). Eipä siihen auttanut laittaa mitään putkea, tulos vaan heikkeni. Joku 10-15cm reikä jäi 40L "ulkotilaan" (mikä lie se bandpassin ulomman kotelon oikea nimi).

Sai kovaa ja matalalle melua isohkossa huoneessa. Hirvitti että hajoaako subia lähellä oleva ikkuna, kun "hieman" antoi periksi... Tehoa sille ei saanut sen ajan SER-rojuilla kuin jonkun 200W, mutta riitti kyllä. Toista se on nykyisenä D-luokka-aikana :D

Jos joku tietää 1093A:n rakenteen, niin siinähän bandpass on täysin ilman putkea. Se on vaan sellainen takaseinästä avonaisella reiällä oleva loota. Sillähän ei taida päästä paljoa alle 30 hertsin, mutta painetta riittää. Muistaakseni 15" elementti ja puoli kilowattia tehoa :D
 
Prkles... Kuinka vaikeeta on löytää muoviputkee, +400mm sisämitalla. Pääsis ni helvatan paljon helpommalla.
 
Onko tuolla putken seinämävahvuudella jotain merkitystä? Itse saisin töistä 400mm viemäriputkea tai sitte vanhaa paksuseinämäistä (~30-40mm) raakavesiputkea.. Paino tietysti, mutta onko muita eroja?
 
Taitaa 10mm riittää pvc putkelle, ainakin tossa 400mm halkaisia mitassa. Juurikin tänään sovin kaupat 2kpl pätkästä, 500mm halkaisialtaan n. 20mm seinämällä olevasta kaivoputken pätkästä. (tosta tehdään esim maantiekaivoja, et kestää tonni tolkulla painoa) Pituutta kuulemma +700mm, tarkemmin en tiedä vielä, mut omaani noita tarvii lyhentää vähän... Sille hemmolle vielä 2 pätkää jää, et jos jotakuta kiinnostaa.. Mitens muuten, kun en osaa sellasta asiaa tosta winisd stä kattoo, et onko tollaselle infinityn ellulle 120l kotelo jo ilmanmuuta liian iso? En viittis hirveesti lyhentää refleksiputken takia...
 
120-130lit (netto) ja 10cm x 35 cm putki oli muistaakseni passeli. tällöin viri siellä 20hz tuntumassa.
 
Tervehdys! Huomasin, että täällä on aika mukavan tuntuinen keskustelu jo päällä subien rakentelusta, niin ajattelin itsekin vähän kokeneena kysyä miltä seuraavanlainen systeemi mahtaisi kuulostaa, ja onko näkyvissä parametrien suhteen ongelmia? (Esim. liian korkea Fs= 32,3Hz matalien taajuuksien toistoon?) Kiitän jo etukäteen neuvoista.

Olen siis suunnitellut lähinnä elokuvakäyttöön tulevaa subwooferia ja törmäsin Digital Designin DD615D2 elementtiin, joka on vissiin alun perin autokäyttöön tarkoitettu, mutta WinIsd ehdottaa kuitenkin aika makoisan näköistä vastekäyrää (punainen). Vertailuun lisäsin Daytonin UM15-22 elementin, joka sekin toistaa hyvin alle 20 hertsin käyrän ja 19,5 resonanssitaajuuden perusteella. DD:n elementti kiinnostaisi kuitenkin enemmän... Maksaahan se alle puolet Daytonin hinnasta.:confused: Kommentteja ja neuvoja otan mielelläni vastaan.:)
Näyttökuva (21).png



Näyttökuva (21).png
 
Tervehdys! Huomasin, että täällä on aika mukavan tuntuinen keskustelu jo päällä subien rakentelusta, niin ajattelin itsekin vähän kokeneena kysyä miltä seuraavanlainen systeemi mahtaisi kuulostaa, ja onko näkyvissä parametrien suhteen ongelmia? (Esim. liian korkea Fs= 32,3Hz matalien taajuuksien toistoon?) Kiitän jo etukäteen neuvoista.

Olen siis suunnitellut lähinnä elokuvakäyttöön tulevaa subwooferia ja törmäsin Digital Designin DD615D2 elementtiin, joka on vissiin alun perin autokäyttöön tarkoitettu, mutta WinIsd ehdottaa kuitenkin aika makoisan näköistä vastekäyrää (punainen). Vertailuun lisäsin Daytonin UM15-22 elementin, joka sekin toistaa hyvin alle 20 hertsin käyrän ja 19,5 resonanssitaajuuden perusteella. DD:n elementti kiinnostaisi kuitenkin enemmän... Maksaahan se alle puolet Daytonin hinnasta.:confused: Kommentteja ja neuvoja otan mielelläni vastaan.:)

Noi vastaan

Ground Zero Radioactive GZRW 15D4

Itse ottaisin Daytonin, sitten GZ:n. (GZ:lle esim. 200lit nettokotelo, 15cm halk putki 70cm pitkä // tai 2 kpl 10cm halk 70cm pitk.)

Tuokin kannattaa vilaista. (toteutettu ~200e elementillä)
 
Viimeksi muokattu:
Noi vastaan

Ground Zero Radioactive GZRW 15D4

Itse ottaisin Daytonin, sitten GZ:n. (GZ:lle esim. 200lit nettokotelo, 15cm halk putki 70cm pitkä // tai 2 kpl 10cm halk 70cm pitk.)
Katsos! En ollut huomannutkaan katsoa, että GZ:llä on noin vaikuttavan oloisia elementtejä kahdensadan pintaan.:confused2: Täytyy katsoa paljonko kerkeää kesäduunissa tienaamaan ja jos rahaa jää, niin Dayton se sitten on... Tuon GZ elementin nähtyäni saatan jopa hylätä DD:n elementin kokonaan. Kiitos nopeasta vastauksesta!
 
He, kai se on sitten tuo kakkarasia DIY-subi :D

Eli H/K:n joku paskapönttö, josta oli jostakin syystä revitty elementti paskaksi ja jostakin ihmeen ja kumman syystä elektroniikka oli ehjä. Kasin tilalle tuli joku pinohiiren kymppituumainen. Ei mahtunut koppaan sítten alkuunsakaan oikein päin, vaan piti laittaa magneetti ulospäin kopasta. Kyllä meluaa ihan ok noin niin kuin ~15L tilaviideltaan suljettuna...

Toki ei mene matalalle. Sen verran elektroniikkaa hämmästelin, että vissiin joku DSP-härpätin on. Eipä siitä alarajaa muuta, kuin softaamalla paskan uusiksi :(

Emelentti on 2x4 ohminen, kahta ohmia ei D-luokan päätepapu juurikaan jaksa ohjata, joten vain yksi kela on käytössä.
 
"Kyllä sitä harrastuksia on hyvä olla".

Pari vuotta sitten rakensin takapihan terassin alle upotetun 12" subbarin, kun teiniajoilta oli autohommista jäänyt kaappiin.. No, se oli mitä oli, mutta nyt oli aika tehdä "kunnon" vehkeet takapihalle. Käytin harvinaisen paljon aikaa nettiä selaillen ja tietoa etsien, kun ei tuo kaiutinrakentelu kovin tuttua mulle ole, vaikka musiikin parissa töissä tulikin 8 vuotta oltua hyvinkin tiiviisti. Taisipa täältäkin foorumilta apuja löytyä, joten tässä oma lopputulos.

1. Kuvassa WinISD:n laskennallinen taajuuskäyrä. Kun kyseessä ulkotilat, ei ole mitään järkeä virittää mihinkään 20Hz, tavoitteeni oli saavuttaa sellainen isku rintalastaan basarista, että tuntee kuurokin kuuntelevansa musiikkia. Elementteinä siis 2kpl 15" B&C 15plb76, jotka löytyivät erään baarin ylijäämä-EAW sb250z - subbarin sisältä.

2. kuvassa kotelon rakennusvaiheen kuvaa. Matskuna 21mm vesivaneri, levyjen välissä vielä pakkasen- ja vedenkestävää paisuvaa puuliimaa. Kyseessä on erittäin jämäkkä materiaali, mutta ajattelinpahan kuitenkin yhdet tuet keskelle kiinnittää, ei siitä haittaa ainakaan ole. Refleksiputkien kanssa meinasi tulla vähän hankaluuksia, mutta kun levynpaksuus on 21mm, niin nyt on siis 4kpl 10cm halkaisijalla olevia 21mm putkia. :) Näillä viritystaajuuden pitäisi tosiaan olla aika lähellä tuota 65Hz.

3. kuvassa lähes kaikki laitteet, joita takapihalle tulee. Subbarille elämää tarjoilee Crestin CA6 - pääte, josta irtoaa 1500W 4 ohmiin sillattuna. "riittävästi". Kuvasta puuttuu vielä toiset yläpään komerot ja niiden vahvistin, mutta tämän ketjun mukaan keskitytään nyt vain tuohon subbaseen. :)

Kunhan sää hieman lämpenee, päästään subbari asentamaan kiinteästi, jonka jälkeen luvassa on lopullinen virittäminen. Taidanpa vielä ostaa kylkeen eq:n, jotta saadaan hieman lisää höpinää tuonne viritystaajuuden alapuolellekin.. Mittausvinkkejä otetaan vastaan.
 

Liitteet

  • WhatsApp Image 2017-04-18 at 12.31.08.jpeg
    WhatsApp Image 2017-04-18 at 12.31.08.jpeg
    284,9 KB · Luettu: 234
  • WhatsApp Image 2017-04-18 at 12.31.07.jpeg
    WhatsApp Image 2017-04-18 at 12.31.07.jpeg
    174,2 KB · Luettu: 242
  • WhatsApp Image 2017-04-18 at 12.31.05.jpeg
    WhatsApp Image 2017-04-18 at 12.31.05.jpeg
    292,8 KB · Luettu: 248
^ kannattaa sitten huomioida elementin liikerata jos alkaa equttelemaan alle viritaajuuden, pohjaaminen on ikävä asia. Mielenkiinnosta kannattaa myös mitata mitä tuo vahvistin oikeasti antaa subitaajuuksille.. Yhden paskan Crownin XLS -sarjalaisen omistin joka antoi yli 1000w jatkuvaa jonnekkin 500hz taajuuksille, ja 20hz antoi hädintuskin parisataa wattia. Mutta ihan hyvältä vaikuttaa :) kyllähän tuolla humpattaa.
 
Asian vierestä viitaten kuitenkin asiaan. Tarvitsisi siis 400-500mm "putkiloa" koteloksi, saako tuota nykypäivänä mistään inhimilliseen hintaan. Vuosi sitten viimeksi metsästin, mutta vastauksina oli seitsemän metrin salkoja ja hinta xxxx€, joten asia lykkääntyi. Nyt uutta teatteria väsätessä kuitenkin taas ajankohtaista.
 
^ no ainakin pvc -maaviemäriputkea on mm. 500mm kokoluokassa. Kartonkihylsyä on nykyään vaikea saada.
 
Pitääpä jostakin koittaa katsella tuolla nimikkeellä. Yhdestä paikallisesta LVI liikkeestä tosiaan kyselin, ja vastauksena oli vähän mitä sattuun ja hinta oli sitten sen mukaista. Ja minimitoimitukset tosiaan järjettömiä.
 
Muuten hyvä mutta pitäisi suljetut tehdä nuilla, vähän liian pienet tuubit. Mutta mikäli ei muuta vaihtoehtoa ilmaannu, niin täytyy harkita vakavasti nuita.
Jos et o tekemässä kun yhden subbarin, ni voihan noi mun putkenpätkät liittää yhteen....
 
^ kannattaa sitten huomioida elementin liikerata jos alkaa equttelemaan alle viritaajuuden, pohjaaminen on ikävä asia. Mielenkiinnosta kannattaa myös mitata mitä tuo vahvistin oikeasti antaa subitaajuuksille.. Yhden paskan Crownin XLS -sarjalaisen omistin joka antoi yli 1000w jatkuvaa jonnekkin 500hz taajuuksille, ja 20hz antoi hädintuskin parisataa wattia. Mutta ihan hyvältä vaikuttaa :) kyllähän tuolla humpattaa.

Manuaalista piti vielä varmistella, niin 20Hz-20kHz antaa 1200W, kun taas 1kHz 1500W. Mittauksia luvassa kesän aikaan, kunhan ensin saadaan säädöt säädettyä. :) Pitäisi jaksaa sahata n. 5cm putket reikiin, laskennallisesti saisi virityksen pudotettua nykyisestä n. 61Hz:stä -> 53Hz, joka olisi lähempänä subbarin suositusviriä. Katellaa..

Nyt on vehkeitä hieman testailtu, ja kyllähän se helposti tuommoisen 500 metrin matkan kantaa naapurustossa, elikkäs biisitoiveita tuli kauempaakin whatsapin välityksellä (vielä on naapurisuhteet kunnossa). :D
 
Siitä ne pikkuhiljaa valmistuu. 2x18" Dayton Ultimax 125l suljetuissa. Ja sivussa rakentuu vielä yksi 120l suljettu FiQ18" elementillä, kun tuubia riittää ja elementti pyöri tarpeettomana.

sonotubes.jpg
 
Kaksoset sai vielä pari kerrosta maalia ja tapetin pintaan. Alkaa loppusuora häämöttämään.
sonotube_3.jpg

Vielä pitäisi kehittää ja leikellä sopivan tukevat jalat noille. Kotelot tulevat olemaan pitkällään, elementit kohti katselupaikkaa. FiQ18 menee sohvapöytämalliseen pystykoteloon, elementti alaspäin.

Tuossa vielä verrokiksi huono hälytaustainen kuva Dayton Ultimax vs. FiQ18.
subit.jpg
 
Noin isojen kanssa tuskin ongelma, mutta suoraan kohti ei ole aina paras vaihtoehto.

Lähinnä tuo on esteettinen valinta. Pystyasennossa nousisivat niin korkealle, että tulisivat television alareunan eteen. Lisäksi pieni toive olisi, että tuo voisi maksimoida släm-efektin, kun paineaalto tulee suoraan kuuntelupaikalle.

Edellinen sonotube oli pystyssä kulmassa, jossa toimi todella loistavasti. Iski kovaa, muttei mitenkään paikallistettavissa. Oli kuitenkin viritetty leffakäyttöä ajatellen niin alas (15Hz), ettei musiikkikäytössä ollut ihan parhaimmillaan. Nyt toiveena hiukan erilainen basso-kokemus ja viri enemmän kohti diskobasareita.

Ajatuksena on laittaa tuohon pääkaiuttimien ulkosivuille tai sitten tv-taso pitää leikellä kulmaan sopivaksi ja subit tulee tuohon keskelle. En oikein osaa arvioida, kummassa teoriassa toimisivat paremmin.

olkkari.jpg
 
Noin isojen kanssa tuskin ongelma, mutta suoraan kohti ei ole aina paras vaihtoehto.

Mitä tarkoitat tällä?

Lisäksi pieni toive olisi, että tuo voisi maksimoida släm-efektin, kun paineaalto tulee suoraan kuuntelupaikalle.

Eikös se ns. rintalastassa tuntuva slämmi tule yläbassoista eli jostain sieltä ~200Hz tuntumasta? Pääkaiuttimet siis vaihtoon jos sitä kaipaa lisää ja kun vauhtiin on päässyt niin rakentaa vaikkapa Audiovideon Nitrosäiliöt tms. ;)

Noin isoon tilaan subit kannattaisi kyllä pyrkiä sijoittelemaan estetiikan sijaan esim. Hifimaailman ohjeen mukaisesti ja mieluiten mittaamalla, ellei hellasärö laita hanttiin. Lisäksi nuo kaivannee reilusti tehoa ja equtusta esim. minidsp:llä.
 
Totta horiset, sieltä ylempää se todellinen slämmi valitettavasti taitaa tulla. Varsinkin kun nuo tulee LFE-kanavaan kiinni ja ylätaajuus maksimissaan 100Hz, niin ihan mahdottomia ei voi toivoa. Mutta ehkä parempaan suuntaan kuitenkin.

Nitrosäiliöitä harkitsin jossain vaiheessa, mutta jotenkin nettikommentit "liian neutraalista" bassosta vähän laski intoa. Enkä haluisi luopua Concert 11-kaiuttimista, joista pitkään haaveilin ja joita on aika vaikea saada käsiin. Noiden alataajuus on specsattu 27Hz, joten sellainen mukava täysipainoinen toisto kun ei jaksa subeja pitää päällä. Takana on concert VII ja keskellä concert Center, joten toimii varsin kivasti kokonaisuutena leffoissa.

Ja kuten tuosta edellisestä 450l sonotubesta voi arvella, niin hellasärö on varsin ymmärtäväinen. Jossain vaiheessa jopa ehdotin, että oisko sellainen kliini Genelec G3 -stereosetti hauska vaihtelu, niin kommentti oli vaan "nääh, nää on ihan kivat, olen tottunut näihin".

Mutta pitää lueskella ajatuksella mainitsemasi hifimaailman ohje läpi. Muutkaan sijoitukset ei ole poissuljettuja ja mustana hevosena on vielä tuo kolmas 18", jonka voisi ehkä laittaa takaseinälle.

Olkkari on noin 7x6m, joka aukeaa vielä avoimena loppukämppään, eli ei noikaan subbarit mikään overkill ole.
 
Tehoa noille tulee 750wRMS per subi (t-amp 1400MK-X), mutta equtusta ei ole nykylaitteilla juurikaan mahdollista hoitaa. Antimode löytyy ja ainakin alkuunsa ajattelin koittaa sen lift25-asetusta loivana equtuksena. Tiedä sitten toimiiko, mutta pitää testailla. Ei ole rajattu pois, etteikö noille voisi ostaa Hypexin 2.700 plateja kummallekin, mutta en oikein sisäistä voittaisiko silläkään mitään.

Takaseinälle "ehkä" saa yhden lisäsubin, mutta huone aukeaa taakse ruokailutilaan ja tuosta kuvasta oikealla on isompi ruokailuryhmä, joten sillekään sivuseinälle oikein pysty viemään.
 
Mitään slämmiä ei tule riippuen siitä mihin suuntaan subit on. Matalilla taajuuksilla äänilähde on kuin pistemäinen matemaattisesti eli vaikka pistät miten päin sen kotelon mutta elementin pysyessä samassa kohtaa niin et voi oikein mitata tai tietää mihin suuntaan se kaiutin on. Oikea "suunta" ja paikka haetaan kokeilemalla.
 
Totta horiset, sieltä ylempää se todellinen slämmi valitettavasti taitaa tulla.
Uitatat konttirahtina 3 kpl noita Maximus-18 diy -kittejä niin saat sitä kaipaamasi slämmiä aivan p*rkeleesti. (jakka noita ilmestyy lisää kauppaan) Olen noita itse kuullut ja vielä nitrosäiliöt oli samassa tilassa, kuulosti maximuksen jälkeen aika aneemisille.
 
Aika vakuuttavan oloiset. Noi kyllä laittaisi ymmärtäväisenkin vaimon aika koville

Ihan leffahuone jos olisi, sitten houkuttelisi pahasti.
 
Aika vakuuttavan oloiset. Noi kyllä laittaisi ymmärtäväisenkin vaimon aika koville

Ihan leffahuone jos olisi, sitten houkuttelisi pahasti.
Noo annat vaimon maalata tapetoida kotelot ja etuverkko elementtien eteen mieleisestä kankaasta ;)
 
Mitä tarkoitat tällä?
Joskus toimii paremmin sivu/taka/ala-suuntauksella ja mahdolliset kartiosta kuuluvat säröt jäävät pienemmiksi muilla kuin suoralla suuntauksella. Kotona suuntauksella ei taida olla yhtä suurta merkitystä kuin autossa jossa erot voi olla kuin yöllä ja päivällä, mutta ei kannata lyödä lukkoon ennen kuin kokeilee kaikki mahdollisuudet.
 
Ei tuo siihen liity. Rintalastassa/mahan pohjassa tuntemuksia aiheuttavat taajuudet ovat matalia, reilusti alle 100Hz. (Rockissa jne.) Isku vaikuttaa tulevan korkeammista basson kalvon transienteista vaikka oikeasti tuntemukset tulevat matalasta osasta.

Bass Drum
Bass Drum 80Hz High Pass
Bass Drum 80Hz Low Pass

Jakotaajuus niin alas ettei subit paikallistu. Subit stereona pääkaiuttimien lähellä pääsee korkeimmalle, jopa yli 100Hz, mutta yhdellä reilusti sivussa/takana olevalla subilla voi joutua laskemaan 40-50Hz asti varsinkin loivalla (12dB/oct) jakosuotimella.
 
Hyvän näköset pöntöt ja hyvä jos lapsetkin sen ikäsiä ettei heti lämäse tennispallolla läpi tuosta =)

Onko painoa ja kitkaa riittävästi ettei lähde liikenteeseen?


Olisko muuten kellään vinkkiä millä sais vaatekaapin liukuovet hiljaisiksi? Joillain taajuuksillä pärisee satunnaisen tuntuisesti jossain. Ovissa metalliset kehykset ja lasiset ovet. Mitat noin 230 x 85 cm ja ovia on 5 kpl.
 
Koita löytää taajuus jolla nuo ovet resonoivat ja pistä kyseistä taajuutta soimaan. Sitten vaan kokeilemaan millä saa resonanssin pysäytettyä tai vaimennettua. Veikkaisin että pärisee liukukiskon kohdalta joten ehkäpä joku vaahtomuovi tai vastaava saattaa auttaa sopivaan kohtaan laitettuna. Ongelmanahan tietty on että oven pitäisi toimiakin vaimennuksen jälkeen.

Edellisessä kämpässä oli kaksi liukuovea jotka tuntuivat metelöivän suunnilleen ajatuksen voimallakin ja niiden hiljennyksessä meinasi mennä hermot kun aina kun löysi tehokkaan vaimennuskeinon niin se rajoitti jollain tavalla oven käyttöä. Lopulta keksin vaihtaa oven liukurullat minkä varassa ovi liikkui kovasta muovista PURrista tehtyihin rulliin ja viimein tuli hiljaisuus. Tosin, olikohan vasta kolmannet vai neljännet versiot sopivat mutta onneksi oli kaveri duunissa muovi- ja kumituotteita tekevässä firmassa niin sai protokappaleita käytännössä ilmaiseksi. Ongelmana siis oli keksiä sopiva materiaali että kaapinovi liikkui kohtalaisella voimalla mutta resonanssi katoaisi. Jotkut materiaalit olivat liian kovia eli meteli ei lakannut ja osa oli niin pehmeitä että ovi takerteli eikä ollut kiva käyttää.
 
Hyvän näköset pöntöt ja hyvä jos lapsetkin sen ikäsiä ettei heti lämäse tennispallolla läpi tuosta =)

Onko painoa ja kitkaa riittävästi ettei lähde liikenteeseen?

Kiitoksia. Noi painaa ehkä tarpeettoman vähän, kun itse sonotube on pelkkää pahvia, mutta päätylevyt ja elementti sentään tuovat lisäpainoa aika mukavasti. Laitoin jalkoihin kumiset tallat alle ja näyttäisi ettei ainakaan inhimillisillä volyymeillä lähde liikkeelle.

Toinen elementeistä rahisi/särisi alkuunsa tietyillä taajuuksilla, mutta olisiko ollut jotain alkujäykkyyttä, kun parin tunnin jälkeen vaikutti että särinä hävisi pois.

Vielä pitää etsiä sopivat sijoituspaikat/jakotaajuudet/muut säädöt, sekä vähän totutella suljettujen neutraalimpaan toistoon.
 
Koita löytää taajuus jolla nuo ovet resonoivat ja pistä kyseistä taajuutta soimaan. Sitten vaan kokeilemaan millä saa resonanssin pysäytettyä tai vaimennettua. Veikkaisin että pärisee liukukiskon kohdalta joten ehkäpä joku vaahtomuovi tai vastaava saattaa auttaa sopivaan kohtaan laitettuna. Ongelmanahan tietty on että oven pitäisi toimiakin vaimennuksen jälkeen.

Edellisessä kämpässä oli kaksi liukuovea jotka tuntuivat metelöivän suunnilleen ajatuksen voimallakin ja niiden hiljennyksessä meinasi mennä hermot kun aina kun löysi tehokkaan vaimennuskeinon niin se rajoitti jollain tavalla oven käyttöä. Lopulta keksin vaihtaa oven liukurullat minkä varassa ovi liikkui kovasta muovista PURrista tehtyihin rulliin ja viimein tuli hiljaisuus. Tosin, olikohan vasta kolmannet vai neljännet versiot sopivat mutta onneksi oli kaveri duunissa muovi- ja kumituotteita tekevässä firmassa niin sai protokappaleita käytännössä ilmaiseksi. Ongelmana siis oli keksiä sopiva materiaali että kaapinovi liikkui kohtalaisella voimalla mutta resonanssi katoaisi. Jotkut materiaalit olivat liian kovia eli meteli ei lakannut ja osa oli niin pehmeitä että ovi takerteli eikä ollut kiva käyttää.

Vähän yritin nyt leffaa katsoessa taas kuunnella ja tuntuu olevan tosiaan se paikka jossa ovi kohtaa ylemmän liukukiskon. Pitää vielä kokeilla jos löytyis tietty taajuus millä pärrää niin helpottais tietty hakua. Jouduitko ihan teetättämään noita pyöriä vai löytyykö jostain lajitelmaa erilaisia?
 
Vähän yritin nyt leffaa katsoessa taas kuunnella ja tuntuu olevan tosiaan se paikka jossa ovi kohtaa ylemmän liukukiskon. Pitää vielä kokeilla jos löytyis tietty taajuus millä pärrää niin helpottais tietty hakua. Jouduitko ihan teetättämään noita pyöriä vai löytyykö jostain lajitelmaa erilaisia?
Kuten mainitsin, kaveri joka on muovifirmassa duunissa teki noita mulle. En tiedä löytyykö tuollaisia jostakin valmiina. Itsellä kävi kyllä ensin mielessä kaivertaa pieni ura rullien keskelle ja virittää joku sopiva o-rengas ympärille mutta sitten satuin muistamaan kaverin.
 
Vaan niin se on että toinen Ultimax särisee vähän. Tietyillä taajuuksilla kuuluu kuin rapistelisi foliota tai heiluttelisi pikkukiviä tölkissä. Samainen elementti lienee se, joka käsillä painettaessa rahisi jo paketista otettaessa. Se rahina on hävinnyt, mutta kyllä tuo särinä vaan vielä siellä on vaikka muuten kummatkin elementeistä soi yhtenäisesti.

Pitää alkaa kyselemään takuu-asioita, mutta onko veikkauksia mikä tuollaisessa elementissä voi moista ääntä pitää? En pysty paikallistamaan ääntä mihinkään tiettyyn kohtaan elementistä, mutta kuuluu ympäriinsä elementin reunoilta kuunnellessa. Kerran jo avasin kotelon ja varmistin, ettei mitkään irralliset komponentit tai johdotus tuntunut tuota aiheuttavan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 585
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom