Juu, Etola , Biltema ja lukuisat nettiliikkeetNo tuo profiloitu vaikuttaa asialliselta. Etola varmaan myy
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Juu, Etola , Biltema ja lukuisat nettiliikkeetNo tuo profiloitu vaikuttaa asialliselta. Etola varmaan myy
Ok. Ja kun mulla on suljetut kotelot, niin saanko/pitääkö jokaikinen kotelon sisäseinä(myös elementti seinä) vuorata tuolla seisovien aaltojen tappajalla? Eli idea on kait että itse elementin kalvo ainoastaan synnyttää äänen ja kaikki muu ääni tapetaan? Kun joku joskus sanoi että tuota elementtilevyä ei saisi vuorata kun se on osa äänen tuotantoa, mutta taisi puhua pehmeitäJuu, Etola , Biltema ja lukuisat nettiliikkeet
Empä ole kokenut tarpeelliseksi elementtiseinämää vuorata. Viimeisimpään omaan suljettuun löin pohjalle Sonofiliä ja siihen päälle tuota Tyrotexiä. (tukirimat ja niitit pitivät nuo fyllingit kivasti paikallaan, liiman lisäksi, eikä varmasti elä elementin suuntaan) Askarteluvanu -nimellä taitaa saada tuota vanua "levymäisenä" joka on jokseenkin identtinen sonifilin kanssa mutta ei aivan yhtä tiivistä. Etpä noilla millään metsään mene.Ok. Ja kun mulla on suljetut kotelot, niin saanko/pitääkö jokaikinen kotelon sisäseinä(myös elementti seinä) vuorata tuolla seisovien aaltojen tappajalla? Eli idea on kait että itse elementin kalvo ainoastaan synnyttää äänen ja kaikki muu ääni tapetaan? Kun joku joskus sanoi että tuota elementtilevyä ei saisi vuorata kun se on osa äänen tuotantoa, mutta taisi puhua pehmeitä
^ hyvännäköinen... pysyykö muuten kotelo ok paikoillaan ? mikä antimode sulta löytyy ? (S2 -mallista saa balansoitua signaalia pihalle, eli täydellinen kumppani pa-päätteelle kuten t.amp)
On se näköjään parempaa kuin perus-vaahtomuovi eli hyödyttää eikä haittaa.Jos tuo söisi tilavuutta, niin tällöinhän litrat kotelossa vähenisi ja toisto ei ulottuisi niin alas. Esim. tuo mittaus ei tällöin käsittääkseni pätisi(?)
Because the wave velocity is reduced by the foam, it is clear that lining the inside of a loudspeaker enclosure will increase the box apparent volume.
eggfoam (<- tuolla ihan mitattua dataa)
Tom Nousaine testaili noita vanun määriä jossain 90-luvun autohifi lehdessä, luultavasti löytyy muitakin Googlella. Muistaakseni kannatti laittaa kotelo täyteen vanua, mutta ei sulloa tiiviiksi jolloin sai jopa ~40% lisää tilavuutta. Pienissä koteloissa vaikutus on isompi kuin suurissa.Vanusta ei taida kauheasti olla edes mitään tietoa että mitenkä tuon kanssa lasketaan.
Eli testiä suurimmaksi osaksi. Se että mikä on oikean kokoinen kotelo niin on taas monesta aiheesta riippuvaa. Jos laskukaava tulee vastaan niin olen kyllä kiinnostunut ottamaan talteen, en kuitenkaan niin kiinnostunut että lähtisin sitä metsästämäänTom Nousaine testaili noita vanun määriä jossain 90-luvun autohifi lehdessä, luultavasti löytyy muitakin Googlella. Muistaakseni kannatti laittaa kotelo täyteen vanua, mutta ei sulloa tiiviiksi jolloin sai jopa ~40% lisää tilavuutta. Pienissä koteloissa vaikutus on isompi kuin suurissa.
Heititkö tyynyt sellaisenaan koteloon ja menikö 2 tyynyä per koteloTodella makea toteutus SaLe_X
Vähän tulee dumbass -fiilis, mutta kun katselin noita sun kuvia, niin nyt vasta hokasin miten tuota yläjyrsimen jigiä pitäisi käyttää. Mulla oli se väärinpäin ja tein puusta oman sovittimen...dämn, että välillä sitä onkin tyhmä
Ikeassa oli tyynyjä 1,49e/kpl tarjouksessa ja jokaisessa 350g vanua sisällä. Täytin itsekin 1,8l per 120l kotelo ja hyvin pysyy paikallaan ihan painelemalla seinämille.
Paikallinen Filmtown lopettaa ja myi kaikki bluerayt 2,50-3,50e/kpl niin sai hyvää testimateriaalia. MadMaxilla on tullut vähän testattua ja Daytonit pelaa lopultakin pirun hyvin leffoissa. Todella tarkkaa ja tiukkaa maanjäristysbassoa ihan riittämiin. Vähän aikaa meni vissiin että korvat tottui suljettujen soundiin, mutta lopultakin tyytyväinen lopputulokseen.
Juu. Lähinnä vaan mietinkin tuota seisovien aaltojen tilannetta suhteutettuna juuri tuohon subitaajuuksien aallonpituuteen, että onko vähän sama asia kuin laittaisi vahaa auton kylkeen sanoisi että kyllä se luotisateen kestää. Eli tuo vanu vain taitaa olla se näkymättömien litrojen esille tuoja eikä muuta???Täällä toki on mainittu ominaisuudet moneen otteeseen. Kaikkein paras on tietysti kokeilemalla just siihen oikeen paikkaan että miten se nyt kannattaa toteuttaa. Vanulla vai ilman. Tai jopa ihan muilla välineillä
Kyllä se subbarin kalvokin pitää keskitaajuuksilla kuuluuvaa ääntä, jotkut enempi ja jotkut vähempi. Vanu vaimentaa myös sen. Oikein paskalla säkällä voi elementin liitosjohtokin (välillä elementti - terminaali) nakuttaa paineen alla puiseen seinämään tai jonnekkin muualle, jos on sattunut jäämään liian pitkäksi, eikä ole tajunnut liimata, sitoa tai nitoa sitä kiinni.Eli tuo vanu vain taitaa olla se näkymättömien litrojen esille tuoja eikä muuta???
Heititkö tyynyt sellaisenaan koteloon ja menikö 2 tyynyä per kotelo
No joo. Totta. Omassa systeemissä tuo q arvo pitäisi tyhjällä kotelolla mennä muistaakseni 0.6 luokkaanItse ostin Sonofilliä. Se maksoi ainakin kaksi kertaa enemmän, kuin nuo tyynyt, mutta se on toiminut hyvin. Yhden subbarin kyllä vuorasin Bilteman autonvaimennusmateriaaleilla, eikä siitäkään huono tullut.
Tässähän on Janilla hyvä tilaisuus koettaa, kuuleeko eroa ennen ja jälkeen. Voi hyvin olla, että tarvitaan mittauslaite, että ne erot selvästi saadaan esille. Onneksi budjetti taisi tuolle täyteaineelle olla kympin
--
Pienempi Q kumisee vähemmän. Tämä auttaa myös mahdollisille mittausvirheille kotelon koossa.
edit: kuva
Multa löytyis just tollasta muoviputkee(maantiekaivo) vielä pätkä, hieman erimittasena kylläkin, jollekulle kuka subbariprojektia suunnittelee..Tässä pari kuvaa omasta projektista. Maelstrom X-18 noin 190l suljetussa kotelossa, vahvistimena sillattu t.amp ja taajuusvastetta tasoittamassa Antimode.
Lähtökohtana oli pätkä halkaisijaltaan 630mm muoviputkea 15mm seinämävahvuudella.
Kalustejalat nyt olisi voinut korvata jollain tyylikkäämmillä, mutta alkoi olla kova halu saada subbari valmiiksi, joten tuolla mentiin. Eihän ne sieltä edes näy
Tuo on pelkästään leffoilla käytössä ja täyttää kyllä tässä ~30m2 huoneessa tehtävänsä enemmän kuin hyvin, ennemmin loppuu kuulijalta kantti kuin tuosta äänenpainevarat.
Antimode teki muuten todella suuren muutoksen ääneen, vaikka mittauksessa erot nyt eivät olleet mitään suuria, eikä lähtökohta mikään aivan mahdoton.
Iso subbari "tykkää" alemmasta jakotaajuudesta. Jo omalla 15" huomaa, että kun jakotaajuutta koittaa pitää 80hz nurkilla, niin säätäminen menee haastavaksi varsinkin tuossa jakotaajuuden kohdalla. Vanhalla subbarilla tuon alueen tasaiseksi saaminen oli huomattavasti helpompaa. Pitänee hakea säädöt vaikka 60hz jaolle, kunhan ehdin. Ainoa rajoittava tekijä jakotaajuuden alentamiselle on oikeastaan surround-kaiuttimet, jotka eivät varmaan kauheasti alle 100hz mene.
Olisi kyllä mielenkiintoista päästä vertaamaan samaa elementtiä suljettuna, refleksinä ja torvikoteloituna, jotta hahmottaisi paremmin tuon mitä kirjoittaja haki.
Kyllä. Surkealla koteloinnilla voi pilata joka koossa olevan elementin toiston. Mutta yleensä tehdään aikalailla optimaalinen kotelo tilaa ja tarkoitusta ajatellen, parametrit huomioiden. Tällöin isompi kartio vie pienempää kartioo.Ottakaa huomioon että kotelo ja elementti itsessään vaikuttaa enemmän kuin itse elementin fyysinen koko.
Aika brutaalisti sanottu että isompi kartio vie pienempää kartiota. Kyllä, se syrjäyttää enemmän tilaa. Ei se silti ole oikotie onneen tai mihinkään muuhun. Ja ei, isollekin elementille on täysin omat paikkansa mutta on täysin väärää tietoa kertoa että isompi elementti vie vain sen fyysisen koon takia pienempää. Kolikolla on aina kaksi kääntöpuolta.Kyllä. Surkealla koteloinnilla voi pilata joka koossa olevan elementin toiston. Mutta yleensä tehdään aikalailla optimaalinen kotelo tilaa ja tarkoitusta ajatellen, parametrit huomioiden. Tällöin isompi kartio vie pienempää kartioo.
Sanomattakin on selvää että 100 litraisessa refleksissä soi yleensä se 12" -tuumainen paremmin kun 32" -tuumainen..
Jos sulla on tilaa olohuoneessa 12" -tuumaiselle ja 18" -tuumaiselle, niin ei varmaan ole epäselvää kumpi on parempi hankinta. (ellet ala vänkämään ja vertamaan jotain surkeaa 18 -tuumaista hyvään 12 -tuumaiseen) P.s. minä olen laittanut, ei todellakaan kadonnut kontrolli yhtään minnekkään. (P.s. aika brutaalisti sanottu kun parametrit tuon koteloinnin aikalailla ratkaisee)Aika brutaalisti sanottu että isompi kartio vie pienempää kartiota.
Niin koska refleksi ei voi pitää kontrollia kasassa missään nimessä . Hassua että noita kalliin pään subbareita ei erotettu toisistaan sokkokuuntelussa (torvi vs passiivi, vs suljettu vs refleksi) Tokihan pääkaiuttimet pitää olla myös suljetut, refleksi kun kadottaa keskialuekontrollin totaalisestiMinä olen se outolintu, joka hakee vaan laadukasta subbaria täydentämään alapään toistoa. Seuraavan subwooferini (osina kellarissa) leikkaan 100Hz. Suljettuna, tottakai.
Tiukka kontrolli, voin tehdä/ostaa pienemmät pääkaiuttimet ja subwooferini ei ole sohvapöydän kokoinen. Eikä tarvitse järisyttää sohvaa, naapurit hermostuu.
Kukin tyylillään, mikäs siinä jos viimeisillään vatkaavaa särötintä haluaa kuunnella .Tais osua ja upota ihan suoraan. Ainakin kommenteista päätellen. Jos tilaa olisi niin käyttäisin siltikin mielummin 12" elementtiä.
Niin koska isohan ei voi olla laadukas.. Eikä refleksi missään nimessä. Hassua että noita kalliin pään subbareita ei erotettu toisistaan sokkokuuntelussa (torvi vs passiivi, vs suljettu vs refleksi)
Kerro toki muuten niitä hyviä 18" elementtejä, tai ihan mitä vain elementtejä. Hintakattona vaikkapa perinteikäs 2keKukin tyylillään, mikäs siinä jos viimeisillään vatkaavaa särötintä haluaa kuunnella .
No jos SI:n 18" -tuumaisen saa US:sta 170$ niin eipä kovin kallis mielestäni ole (kotiovelle 300e). Toki se on kalliimpi kun Infinity Ref 1260. Tuollahan tuo testi oli, aika arvokkaita vehkeitä testattiin, sieltä voi vilasta jos aihe enempi kiinnostaa.. Mitään 15hz siniaaltoja siellä ei toistettu vaan ihan leffoja ja musiikkia. (v*tun photobucket kun kussu ilmaishostauksen..)Iso on iso. Laadukas on varmasti, ja hintakin nousee koon noustessa. Jos olisi Sale_X:n käsityötaidot (+välineet), niin voisin minäkin putkeen rakentaa.
Refleksi on isompi. Se siinä on suurin ongelma. Lisäksi suljettu on helpompi tehdä, torvesta puhumattakaan.
Jos olisi saman hintaluokan refleksi ja suljettu testissä, niin kyllä ne pitäisi melkein erottaa. Refleksi kun toistaa 10Hz+ alemmas ilman suurempia vaimentumia ja jos ei tätä eroa huomaa, niin ei välttämättä ainakaan kannata ostaa kalliimpaa.
No kuule empä viitsi, menis kokopäivä. Valmistajia voin sen sijaan kertoa : Dayton Audio, Mach 5 Audio, Stereo Integrity, RE XXX, edesmennyt TC Sounds, B&C.Kerro toki muuten niitä hyviä 18" elementtejä, tai ihan mitä vain elementtejä. Hintakattona vaikkapa perinteikäs 2ke
@latexii
Tunnustan ehkä katselleeni tuonnepäin, kun sieltä saisi pienestä kesäalesta Daytonia:
Dayton audio Subwoofers | Loudspeaker freaks
Siellä on myös niitä kohtuuhintaisia sarjoja, mutta Dayton HF on nyt itsellä odottamassa.
Minä kyllä saattaisin ostaa helposti myös tuon:
Seas D1001-04S L26ROY 10 inch long stroke woofer | Loudspeaker freaks
Kyllä! 10", eikä edes kaduttaisi.
--
Stereo Integrity on sinänsä pieni riski, kun postikulut on niin suuri osuus. Jos siinä on jotain vikaa, niin pääsee vaan maksamaan itsensä kipeäksi.
Niin koska refleksi ei voi pitää kontrollia kasassa missään nimessä . Hassua että noita kalliin pään subbareita ei erotettu toisistaan sokkokuuntelussa (torvi vs passiivi, vs suljettu vs refleksi) Tokihan pääkaiuttimet pitää olla myös suljetut, refleksi kun kadottaa keskialuekontrollin totaalisesti
Sry mutta tämä meni vähän ohitse, eikö nimenomaan vaiheensäädö(i)llä saada tuo ylläoleva kuntoon oli etuset sitten mallia suljettu vai refleksi ?Jos subwoofer on käytössä, pääkaiuttimien tulee olla suljetut (reflekseistä putket tukkoon siis). Refleksi-pääkajareiden kanssa sovitus ei vaan onnistu kunnolla kun vaiheet heittää häränpyllyä alueella jossa subbari ja pääkajarit toistaa yhtäaikaa.
Takapäällä ei ole niin väliä vaikka jääkin pieni alue puuttumaan, tärkeintä on että subi(t) sulaa yhteen pääkaiuttimien kanssa. Musiikilla tuo sulava jako on huomattavasti tärkeämpi kuin leffoilla.Ainoa rajoittava tekijä jakotaajuuden alentamiselle on oikeastaan surround-kaiuttimet, jotka eivät varmaan kauheasti alle 100hz mene.
-3/6 dB tms. taajuuden saa refleksillä alemmas, mutta viritystaajuuden alapuolella voima laskee jyrkästi, suljetulla voi saada kuuluvaa/tuntuvaa ääntä vielä huomattavasti matalammilta taajuuksilta.Refleksi kun toistaa 10Hz+ alemmas ilman suurempia vaimentumia ja jos ei tätä eroa huomaa, niin ei välttämättä ainakaan kannata ostaa kalliimpaa.
Jakotaajuuden vaiheen saa viiveen säädöllä kohdalleen.Jos subwoofer on käytössä, pääkaiuttimien tulee olla suljetut (reflekseistä putket tukkoon siis). Refleksi-pääkajareiden kanssa sovitus ei vaan onnistu kunnolla kun vaiheet heittää häränpyllyä alueella jossa subbari ja pääkajarit toistaa yhtäaikaa.
Sry mutta tämä meni vähän ohitse, eikö nimenomaan vaiheensäädö(i)llä saada tuo ylläoleva kuntoon oli etuset sitten mallia suljettu vai refleksi ?
En oikein tajua tuota turhaa vastaan vänkäämisyä tuosta elementin koosta. Isompi elementti vaan tahtoo olla parempi, se menee alemmas, tuottaa vähemmän säröä, on herkempi tms. verrattuna sen pienempään vastineeseen.
Ei tässä väitetty, että iso subbari on ratkaisu kaikkeen, iso kotelo on vaikeampi sijoittaa ja kalliimpi. Kyse oli siitä mikä elementti hoitaa subbarin viran parhaiten, kun vertaillaan subbarien kriteerejä. Isompi elementti tekee saman työn turhia hikoilematta. Vähän sama kuin sanoisi, että jos tarkoitus on tuottaa mahdollimman paljon laskentatehoa, niin otetaan Pentium prossu lähtökohdaksi, eikä vaikkapa Threadripperiä.
Isompi ei tarkoita pelkästään kovempia desibelejä vaan parempaa toistoa ylipäätään. Kaikkia maailman ongelmia se ei ratkaise.
Mitä isompi elementti on halkaisijaltaan, niin sen alemmaksi sen on mahdollista toistaa. Soundin tarkkuus taas kallistuu mielestäni kotelotyyppiin, koteloon ja elementin laatuunJos sulla on tilaa olohuoneessa 12" -tuumaiselle ja 18" -tuumaiselle, niin ei varmaan ole epäselvää kumpi on parempi hankinta. (ellet ala vänkämään ja vertamaan jotain surkeaa 18 -tuumaista hyvään 12 -tuumaiseen) P.s. minä olen laittanut, ei todellakaan kadonnut kontrolli yhtään minnekkään. (P.s. aika brutaalisti sanottu kun parametrit tuon koteloinnin aikalailla ratkaisee)
Okei.. No kerrotko vielä tyhmälle näistä kuvista kuva1, kuva2 missä se vaihe heittelee voimakkaasti niin että se aiheuttaisi ongelmia ja kaiutin pitäisi tulpata ? (omissa kaiuttimissa noi elementit) Ottaen huomioon että subbari on kuvioissa mukana, eli jakotaajuus voidaan heittää vaikka 40 - 100hz alueelle... heitetään se nyt vaikka leikisti THX -suosituksen mukaan 80hz (vai oliko se 90hz), eli missä tuon taajuuden yläpuolella / tienoilla on sitä voimakasta heittoa vaiheessa? Omiin silmiin ei osu. Tai jakotaajuus 40hz onko tuo 10 asteen heitto voimakas mielestäsi ?No eipä sitä saada kun se refleksikoteloisen pääkajarin vaihe heittelee voimakkaasti taajuuden mukaan. Suljetun kotelon vaihekäytös on huomattavasti tasaisempi --> kohdalleen säädetty vaihe toimii koko sillä alueella jolla toistokaistat on päällekäin.
Tuo vaiheen muoto sub-taajuuksilla ei ole kovin tärkeää, napakka, tarkka ja yläpäähän hyvin integroituvaa basso saattaa näyttää siksakilta. Equttaminen jne. vetää vaihekäyrät joka tapauksessa perseelleen.No eipä sitä saada kun se refleksikoteloisen pääkajarin vaihe heittelee voimakkaasti taajuuden mukaan. Suljetun kotelon vaihekäytös on huomattavasti tasaisempi --> kohdalleen säädetty vaihe toimii koko sillä alueella jolla toistokaistat on päällekäin.
Ihminen on tyhmä jos tekee tuollaisen jaon, tosin onhan niitäkin. Jos mennään vaikka THX -suositusten mukaan ja heitetään se sinne 80/90hz alueelle niin ei ole mitään väliä onko se tulpattu vai ei... Taitaa suurimmassa osassa kaiuttimista olla F3 jossain 60hz vähintään, jossei nyt vallan miniatyyreihin mennä.Harva pääkajari on viritetty noin alas, tuossa tapauksessa ongelmaa ei juuri ole jos subbarin jakotaajuus on reilusti pääkajarin viritystaajuutta korkeampi. Toisaalta taas pääkajareiden refleksikotelosta ei ole mitään hyötyä kun leikkaat bassot niiltä pois, päinvastoin refleksistä on vain haittaa kun putkesta jolisee korkeampia taajuuksia ulos hallitsemattomasti. Kun puhutaan tavallisista kaupallisista ratkaisuista joissa pääkajareiden viritys vaikka jossain 40hz tienoilla, ja subbari jaetaan 50hz, ongelma onkin ihan todellinen.