DIY subwoofer -ketju

Juu, Etola , Biltema ja lukuisat nettiliikkeet :)
Ok. Ja kun mulla on suljetut kotelot, niin saanko/pitääkö jokaikinen kotelon sisäseinä(myös elementti seinä) vuorata tuolla seisovien aaltojen tappajalla? Eli idea on kait että itse elementin kalvo ainoastaan synnyttää äänen ja kaikki muu ääni tapetaan? Kun joku joskus sanoi että tuota elementtilevyä ei saisi vuorata kun se on osa äänen tuotantoa, mutta taisi puhua pehmeitä
 
Ok. Ja kun mulla on suljetut kotelot, niin saanko/pitääkö jokaikinen kotelon sisäseinä(myös elementti seinä) vuorata tuolla seisovien aaltojen tappajalla? Eli idea on kait että itse elementin kalvo ainoastaan synnyttää äänen ja kaikki muu ääni tapetaan? Kun joku joskus sanoi että tuota elementtilevyä ei saisi vuorata kun se on osa äänen tuotantoa, mutta taisi puhua pehmeitä
Empä ole kokenut tarpeelliseksi elementtiseinämää vuorata. Viimeisimpään omaan suljettuun löin pohjalle Sonofiliä ja siihen päälle tuota Tyrotexiä. (tukirimat ja niitit pitivät nuo fyllingit kivasti paikallaan, liiman lisäksi, eikä varmasti elä elementin suuntaan) Askarteluvanu -nimellä taitaa saada tuota vanua "levymäisenä" joka on jokseenkin identtinen sonifilin kanssa mutta ei aivan yhtä tiivistä. Etpä noilla millään metsään mene.
 
^ hyvännäköinen... pysyykö muuten kotelo ok paikoillaan ? mikä antimode sulta löytyy ? (S2 -mallista saa balansoitua signaalia pihalle, eli täydellinen kumppani pa-päätteelle kuten t.amp)

Tuo Antimode on sitä ensimmäistä mallia.

Kotelo pysyy kyllä hyvin paikallaan. Tuo putkikin itsessään painaa jo 20-30kg, elementti varmaan yli 20kg ja muu kotelokin jonkun verran. Kansi on yhteensä 66mm paksu (2x25mm + 1x16mm) ja pohjakin 31mm.



Minusta teette vaimennusaineista hieman liian ison jutun. Bassotaajuuksilla aallonpituudet ovat kuitenkin niin pitkiä, että vaimennusainetta täytyy olla todella reippaasti, että siitä on oikeasti hyötyä. Toki elementin "näkemä" tilavuus hieman lisääntyy, mutta senkin voi hoitaa tekemällä sen muutaman prosentin isomman kotelon.

Enemmän vaimennusaineilla ja sijoittelulla koteloon on merkitystä kun toistetaan korkeampia ääniä.
 
Jos tuo söisi tilavuutta, niin tällöinhän litrat kotelossa vähenisi ja toisto ei ulottuisi niin alas. Esim. tuo mittaus ei tällöin käsittääkseni pätisi(?)

Because the wave velocity is reduced by the foam, it is clear that lining the inside of a loudspeaker enclosure will increase the box apparent volume.
eggfoam (<- tuolla ihan mitattua dataa)
On se näköjään parempaa kuin perus-vaahtomuovi eli hyödyttää eikä haittaa.
 
En tiedä, jättäisin vanut kokonaan pois. Toki reflekseissä oon käyttänyt tuhdimpaa pariin kohtaan ihan vaan tappamaan joitain ääniä, todella vähäistä kuitenkin. Vanusta ei taida kauheasti olla edes mitään tietoa että mitenkä tuon kanssa lasketaan. Kokeilu ja toteaminen (=hierominen) ei niinkään ole se helppo vaihtoehto eikä sitä moni tule koskaan tekemään.

Vaikkei laskennallisesti päästäkään koskaan siihen totuuteen käsiksi niin silti olen pitänyt sitä ns. sivutietona ja kuitenkin koteloa suunnitellessa moisia katselen.
 
Vanusta ei taida kauheasti olla edes mitään tietoa että mitenkä tuon kanssa lasketaan.
Tom Nousaine testaili noita vanun määriä jossain 90-luvun autohifi lehdessä, luultavasti löytyy muitakin Googlella. Muistaakseni kannatti laittaa kotelo täyteen vanua, mutta ei sulloa tiiviiksi jolloin sai jopa ~40% lisää tilavuutta. Pienissä koteloissa vaikutus on isompi kuin suurissa.
 
Tom Nousaine testaili noita vanun määriä jossain 90-luvun autohifi lehdessä, luultavasti löytyy muitakin Googlella. Muistaakseni kannatti laittaa kotelo täyteen vanua, mutta ei sulloa tiiviiksi jolloin sai jopa ~40% lisää tilavuutta. Pienissä koteloissa vaikutus on isompi kuin suurissa.
Eli testiä suurimmaksi osaksi. Se että mikä on oikean kokoinen kotelo niin on taas monesta aiheesta riippuvaa. Jos laskukaava tulee vastaan niin olen kyllä kiinnostunut ottamaan talteen, en kuitenkaan niin kiinnostunut että lähtisin sitä metsästämään
 
Tällaisen kirjoituksen löysin netin avarasta maailmasta:
Villoilla tai vanuilla ei ole subwooferkotelossa mitään toimintoa koska villa on matalilla taajuuksilla täysin akustisesti läpinäkyvää. Kokoäänialuekaiuttimissa villaa käytetään koteloissa vaimentamaan kotelon sisäisiä kaikuja ja resonanssitaajuuksia. Subikotelon sisälle ei myöskään muodostu resonanssitaajuuksia tai seisovia aaltoja koska toistettavan äänen aallonpituudet ovat erittäin suuria.
Eli tämän mukaan on turha laittaa subikoteloon muuta kuin itse elementti ja piuhat
 
Täällä toki on mainittu ominaisuudet moneen otteeseen. Kaikkein paras on tietysti kokeilemalla just siihen oikeen paikkaan että miten se nyt kannattaa toteuttaa. Vanulla vai ilman. Tai jopa ihan muilla välineillä
 
Todella makea toteutus SaLe_X :tup:

Vähän tulee dumbass -fiilis, mutta kun katselin noita sun kuvia, niin nyt vasta hokasin miten tuota yläjyrsimen jigiä pitäisi käyttää. Mulla oli se väärinpäin ja tein puusta oman sovittimen...dämn, että välillä sitä onkin tyhmä :lol:

Ikeassa oli tyynyjä 1,49e/kpl tarjouksessa ja jokaisessa 350g vanua sisällä. Täytin itsekin 1,8l per 120l kotelo ja hyvin pysyy paikallaan ihan painelemalla seinämille.

Paikallinen Filmtown lopettaa ja myi kaikki bluerayt 2,50-3,50e/kpl niin sai hyvää testimateriaalia. MadMaxilla on tullut vähän testattua ja Daytonit pelaa lopultakin pirun hyvin leffoissa. Todella tarkkaa ja tiukkaa maanjäristysbassoa ihan riittämiin. Vähän aikaa meni vissiin että korvat tottui suljettujen soundiin, mutta lopultakin tyytyväinen lopputulokseen.
 
Todella makea toteutus SaLe_X :tup:

Vähän tulee dumbass -fiilis, mutta kun katselin noita sun kuvia, niin nyt vasta hokasin miten tuota yläjyrsimen jigiä pitäisi käyttää. Mulla oli se väärinpäin ja tein puusta oman sovittimen...dämn, että välillä sitä onkin tyhmä :lol:

Ikeassa oli tyynyjä 1,49e/kpl tarjouksessa ja jokaisessa 350g vanua sisällä. Täytin itsekin 1,8l per 120l kotelo ja hyvin pysyy paikallaan ihan painelemalla seinämille.

Paikallinen Filmtown lopettaa ja myi kaikki bluerayt 2,50-3,50e/kpl niin sai hyvää testimateriaalia. MadMaxilla on tullut vähän testattua ja Daytonit pelaa lopultakin pirun hyvin leffoissa. Todella tarkkaa ja tiukkaa maanjäristysbassoa ihan riittämiin. Vähän aikaa meni vissiin että korvat tottui suljettujen soundiin, mutta lopultakin tyytyväinen lopputulokseen.
Heititkö tyynyt sellaisenaan koteloon ja menikö 2 tyynyä per kotelo
 
Täällä toki on mainittu ominaisuudet moneen otteeseen. Kaikkein paras on tietysti kokeilemalla just siihen oikeen paikkaan että miten se nyt kannattaa toteuttaa. Vanulla vai ilman. Tai jopa ihan muilla välineillä
Juu. Lähinnä vaan mietinkin tuota seisovien aaltojen tilannetta suhteutettuna juuri tuohon subitaajuuksien aallonpituuteen, että onko vähän sama asia kuin laittaisi vahaa auton kylkeen sanoisi että kyllä se luotisateen kestää. Eli tuo vanu vain taitaa olla se näkymättömien litrojen esille tuoja eikä muuta???
 
Eli tuo vanu vain taitaa olla se näkymättömien litrojen esille tuoja eikä muuta???
Kyllä se subbarin kalvokin pitää keskitaajuuksilla kuuluuvaa ääntä, jotkut enempi ja jotkut vähempi. Vanu vaimentaa myös sen. Oikein paskalla säkällä voi elementin liitosjohtokin (välillä elementti - terminaali) nakuttaa paineen alla puiseen seinämään tai jonnekkin muualle, jos on sattunut jäämään liian pitkäksi, eikä ole tajunnut liimata, sitoa tai nitoa sitä kiinni.

Damping is used in vented boxes to absorb midrange reflections that otherwise would reflect back to the cone and/or out the port, causing response zits. Even if it's a sub damping midrange is still a necessity, as the movement of the cone creates midrange harmonics. The same applies to sealed cabs, and additionally those may be stuffed to reduce Q when the box is too small. Standing waves are seldom an issue as most cabs sizes are too small to support them.

Ja tuokin että miten paljon saadaan litroja lisää vanulla / avokennovaahtiksella riippuu suoraan suljetun kotelon Q -arvosta.

That erroneous conclusion was drawn a few years back based on incomplete data. The amount of fill with a sealed box depends on the system Q. The higher the box Q above roughly 0.8 the more stuffing you need, and the more result it will have on lowering Q. OTOH with Q of roughly 0.8 and below stuffing has no effect, and just lining the cab to damp midrange reflections is sufficient.
 
Juu. Taidan tehdä seuraavaa. Haen Ikeasta 4 tyynyä per kotelo ja nidon ne kiinni. Ei varmaan menen pahasti pieleen
 
Heititkö tyynyt sellaisenaan koteloon ja menikö 2 tyynyä per kotelo

1,8kg vanua oli Daytonin suositus 120l suljettuun. Revin tyynyt auki ja painelin vanun kotelon seinämille, missä se pysyi hyvin itsestään. 6 tyynyä meni yhteen koteloon.
 
Viimeksi muokattu:
Itsekin auoin nuo tyynyt kun en ollut varma kuinka hengittävää se pussi ympärillä on. Aika höttöä kangasta se kyllä oli että ehkä toimisi ihan sellaisenaankin.
 
Itse ostin Sonofilliä. Se maksoi ainakin kaksi kertaa enemmän, kuin nuo tyynyt, mutta se on toiminut hyvin. Yhden subbarin kyllä vuorasin Bilteman autonvaimennusmateriaaleilla, eikä siitäkään huono tullut.

Tässähän on Janilla hyvä tilaisuus koettaa, kuuleeko eroa ennen ja jälkeen. Voi hyvin olla, että tarvitaan mittauslaite, että ne erot selvästi saadaan esille. Onneksi budjetti taisi tuolle täyteaineelle olla kympin :)

--

Pienempi Q kumisee vähemmän. Tämä auttaa myös mahdollisille mittausvirheille kotelon koossa.

edit: kuva
boxQ.gif
 
Itse ostin Sonofilliä. Se maksoi ainakin kaksi kertaa enemmän, kuin nuo tyynyt, mutta se on toiminut hyvin. Yhden subbarin kyllä vuorasin Bilteman autonvaimennusmateriaaleilla, eikä siitäkään huono tullut.

Tässähän on Janilla hyvä tilaisuus koettaa, kuuleeko eroa ennen ja jälkeen. Voi hyvin olla, että tarvitaan mittauslaite, että ne erot selvästi saadaan esille. Onneksi budjetti taisi tuolle täyteaineelle olla kympin :)

--

Pienempi Q kumisee vähemmän. Tämä auttaa myös mahdollisille mittausvirheille kotelon koossa.

edit: kuva
boxQ.gif
No joo. Totta. Omassa systeemissä tuo q arvo pitäisi tyhjällä kotelolla mennä muistaakseni 0.6 luokkaan
 
Tässä pari kuvaa omasta projektista. Maelstrom X-18 noin 190l suljetussa kotelossa, vahvistimena sillattu t.amp ja taajuusvastetta tasoittamassa Antimode.

Lähtökohtana oli pätkä halkaisijaltaan 630mm muoviputkea 15mm seinämävahvuudella.

dYcQ32h.jpg

d3BrOm5.jpg

AhlSLpc.jpg

ZL6qVVW.jpg

HznZcnO.jpg

VMx7Wfx.jpg

Xfrx52Z.jpg

GQ9DuyS.jpg

WGXMbgn.jpg

Oa9TnA2.jpg

PBH1qSR.jpg

mxqi5tT.jpg

8DMT0rP.jpg

T9J6uKf.jpg

0srqM8n.jpg


cH4YsGO.jpg

aGy3A8m.jpg

Kalustejalat nyt olisi voinut korvata jollain tyylikkäämmillä, mutta alkoi olla kova halu saada subbari valmiiksi, joten tuolla mentiin. Eihän ne sieltä edes näy :)

Tuo on pelkästään leffoilla käytössä ja täyttää kyllä tässä ~30m2 huoneessa tehtävänsä enemmän kuin hyvin, ennemmin loppuu kuulijalta kantti kuin tuosta äänenpainevarat.

Antimode teki muuten todella suuren muutoksen ääneen, vaikka mittauksessa erot nyt eivät olleet mitään suuria, eikä lähtökohta mikään aivan mahdoton.
Multa löytyis just tollasta muoviputkee(maantiekaivo) vielä pätkä, hieman erimittasena kylläkin, jollekulle kuka subbariprojektia suunnittelee.. :)
Myydään - Diy-subbari aihioita hinnat ei tietenkään kiveenhakatut, kuhan sais tallista pois tilaa viemästä
 
Viimeksi muokattu:
Tässä mielestäni hyvä kirjoitus subuttimista yleisellä tasolla.

When you come from the perspective of minimizing distortion, larger woofer areas move less for a given SPL at low frequencies. The types of distortion that are prevalent include the familiar harmonic distortion, of which it's been shown that only the higher harmonics are typically audible (i.e., 4th-10th harmonics, etc.). But those harmonics also turn into higher frequencies that modulate with the fundamental frequencies, producing non-harmonic sideband peaks. For woofers, the predominant type of modulation distortion has shown to be AM distortion, i.e., not Doppler--otherwise called FM distortion--which is the predominant modulation distortion type for higher frequency drivers: midrange, tweeters (see Klippel's paper on modulation distortion measurements, also Nelson Pass's article on distortion in amplifiers, pg. 6ff). AM distortion is due to nonlinear properties of the much greater woofer diaphragm motions than midrange/tweeter diaphragms.

So larger is better in order to reduce distortion during music peaks and low frequency impulses, like kick and bass drums. The penalty of using smaller woofer areas is not being able to turn the SPL up to anything much above fairly low listening levels, and having to ignore those modulation distortion bursts during LF transients (which people that haven't been exposed to live instrument sounds have learned quite well to ignore).

The best kind of bass, IMO, is horn-loaded, because the AM and FM distortion products move about 15-20 dB lower than the same drivers used in direct radiating mode. That's why horn-loaded bass sounds as good as it does (when done well).

I once had the opportunity to listen in-room to direct radiating ported cabinets having 1, 2, and 4 (15" diameter) woofers per side, and also a very good corner-loaded fold horn cabinet. The single and dual woofer cabinets had a definite "edginess" and artificial quality to their sound, while the quad woofer cabinet had a much more natural sound, albeit with the sound of "splintering wood" when driven hard. The horn-loaded cabinet sounded like the real thing.

So to address your question: there are no limits to woofer area/size of room, although at some multiple of woofer area size, the effects of direct radiation begins to disappear, except for the impulsive transients. Larger total woofer areas are better.

The tradeoff, of course, is a lower high-frequency roll off of larger diameter woofers, and the need to cross to the midrange drivers at a lower frequency. One way to get around this is to use multiple smaller woofer drivers, but then the 1/4 wavelength separation distance between the drivers playing at their highest frequencies start to create polar lobing issues. The other part of the tradeoff is size.

So the discussions about room coupling are mostly related to the small size of the diffuse region of the room (which is at a quite high frequency in a small listening room). I look at this situation differently: at what frequency do you need to start adding extra surround channels to add apparent spatial width/depth, and how many absorption panels to control early reflections around the loudspeakers themselves? The type of acoustic absorption panels used by virtually everyone however don't have much effectiveness below 100 Hz (and about 70 Hz for bass traps). This is the real limitation of smaller listening rooms--controlling early reflections, and usually not at the lowest woofer frequencies, i.e., usually above ~100-200 Hz for small rooms practically.

So my experience is to use as much "woofer area" as is tolerable in-room. For horn-loaded woofers that means horn mouth size: the larger, the better to control AM distortion and to lower the effective "Fc" of the room-loudspeaker array.
 
Mielenkiintoista pohdintaa. Tuossa tuodaan mielestäni hyvin esiin se, että pienen kartion subbari ei edes teoriassa kykene olemaan "hyvä". Toki se toistaa alemmat taajuudet, mutta se värittää ja vääristää niitä. Tämähän on helppo todeta vaikka kuuntelemalla bassorummun tai bassokitaran ääntä omassa setissä. Jokainen varmasti jotenkin muistaa edes peruskoulun penkiltä miltä bassorummun lävähdys kuulostaa ja voi verrata sitä omaan settiin.

Tässä muuten törmäsin kanssa sattumalta mielenkiintoiseen havaintoon. Iso subbari "tykkää" alemmasta jakotaajuudesta. Jo omalla 15" huomaa, että kun jakotaajuutta koittaa pitää 80hz nurkilla, niin säätäminen menee haastavaksi varsinkin tuossa jakotaajuuden kohdalla. Vanhalla subbarilla tuon alueen tasaiseksi saaminen oli huomattavasti helpompaa. Pitänee hakea säädöt vaikka 60hz jaolle, kunhan ehdin. Ainoa rajoittava tekijä jakotaajuuden alentamiselle on oikeastaan surround-kaiuttimet, jotka eivät varmaan kauheasti alle 100hz mene.

Olisi kyllä mielenkiintoista päästä vertaamaan samaa elementtiä suljettuna, refleksinä ja torvikoteloituna, jotta hahmottaisi paremmin tuon mitä kirjoittaja haki.
 
Iso subbari "tykkää" alemmasta jakotaajuudesta. Jo omalla 15" huomaa, että kun jakotaajuutta koittaa pitää 80hz nurkilla, niin säätäminen menee haastavaksi varsinkin tuossa jakotaajuuden kohdalla. Vanhalla subbarilla tuon alueen tasaiseksi saaminen oli huomattavasti helpompaa. Pitänee hakea säädöt vaikka 60hz jaolle, kunhan ehdin. Ainoa rajoittava tekijä jakotaajuuden alentamiselle on oikeastaan surround-kaiuttimet, jotka eivät varmaan kauheasti alle 100hz mene.

Olisi kyllä mielenkiintoista päästä vertaamaan samaa elementtiä suljettuna, refleksinä ja torvikoteloituna, jotta hahmottaisi paremmin tuon mitä kirjoittaja haki.

Saman olen huomannut omilla 15" -tapped horneilla. Tällähetkellä tuntuu toimivin jakotaajuus olevan 40hz, tosin pääkaiuttimissakin on 12" -tuumaiset Daytonin bassot jotka menee aika kivan matalalle. Itse voin omakohtaisesti allekirjoittaa tuon ylläolevan, sillä oma Alpine on ollut suljetussa, passiiviviritetyssä ja nyt torvessa niin se antaa vähän vertailupohjaa. Vielä kovasti tekisi mieli joku kaunis päivä pykäistä 2 kpl 24" -tuumaisia suljettuja, ihan mielenkiinnosta.. tosin aika kallis "testi"
 
Ottakaa huomioon että kotelo ja elementti itsessään vaikuttaa enemmän kuin itse elementin fyysinen koko.
 
Ottakaa huomioon että kotelo ja elementti itsessään vaikuttaa enemmän kuin itse elementin fyysinen koko.
Kyllä. Surkealla koteloinnilla voi pilata joka koossa olevan elementin toiston. Mutta yleensä tehdään aikalailla optimaalinen kotelo tilaa ja tarkoitusta ajatellen, parametrit huomioiden. Tällöin isompi kartio vie pienempää kartioo.

Sanomattakin on selvää että 100 litraisessa refleksissä soi yleensä se 12" -tuumainen paremmin kun 32" -tuumainen..
 
Kyllä. Surkealla koteloinnilla voi pilata joka koossa olevan elementin toiston. Mutta yleensä tehdään aikalailla optimaalinen kotelo tilaa ja tarkoitusta ajatellen, parametrit huomioiden. Tällöin isompi kartio vie pienempää kartioo.

Sanomattakin on selvää että 100 litraisessa refleksissä soi yleensä se 12" -tuumainen paremmin kun 32" -tuumainen..
Aika brutaalisti sanottu että isompi kartio vie pienempää kartiota. Kyllä, se syrjäyttää enemmän tilaa. Ei se silti ole oikotie onneen tai mihinkään muuhun. Ja ei, isollekin elementille on täysin omat paikkansa mutta on täysin väärää tietoa kertoa että isompi elementti vie vain sen fyysisen koon takia pienempää. Kolikolla on aina kaksi kääntöpuolta.

P.s. 100l refleksiin en kyllä yhtä 12" laittaisi koskaan. Kontrolli katoaa nopeasti
 
Aika brutaalisti sanottu että isompi kartio vie pienempää kartiota.
Jos sulla on tilaa olohuoneessa 12" -tuumaiselle ja 18" -tuumaiselle, niin ei varmaan ole epäselvää kumpi on parempi hankinta. (ellet ala vänkämään ja vertamaan jotain surkeaa 18 -tuumaista hyvään 12 -tuumaiseen) P.s. minä olen laittanut, ei todellakaan kadonnut kontrolli yhtään minnekkään. (P.s. aika brutaalisti sanottu kun parametrit tuon koteloinnin aikalailla ratkaisee)
 
Viimeksi muokattu:
Minä olen se outolintu, joka hakee vaan laadukasta subbaria täydentämään alapään toistoa. Seuraavan subwooferini (osina kellarissa) leikkaan 100Hz. Suljettuna, tottakai.

Tiukka kontrolli, voin tehdä/ostaa pienemmät pääkaiuttimet ja subwooferini ei ole sohvapöydän kokoinen. Eikä tarvitse järisyttää sohvaa, naapurit hermostuu.
 
Minä olen se outolintu, joka hakee vaan laadukasta subbaria täydentämään alapään toistoa. Seuraavan subwooferini (osina kellarissa) leikkaan 100Hz. Suljettuna, tottakai.

Tiukka kontrolli, voin tehdä/ostaa pienemmät pääkaiuttimet ja subwooferini ei ole sohvapöydän kokoinen. Eikä tarvitse järisyttää sohvaa, naapurit hermostuu.
Niin koska refleksi ei voi pitää kontrollia kasassa missään nimessä :rolleyes:. Hassua että noita kalliin pään subbareita ei erotettu toisistaan sokkokuuntelussa (torvi vs passiivi, vs suljettu vs refleksi) Tokihan pääkaiuttimet pitää olla myös suljetut, refleksi kun kadottaa keskialuekontrollin totaalisesti :D
 
Tais osua ja upota ihan suoraan. Ainakin kommenteista päätellen. Jos tilaa olisi niin käyttäisin siltikin mielummin 12" elementtiä.
 
Niin koska isohan ei voi olla laadukas.. Eikä refleksi missään nimessä. Hassua että noita kalliin pään subbareita ei erotettu toisistaan sokkokuuntelussa (torvi vs passiivi, vs suljettu vs refleksi)

Iso on iso. Laadukas on varmasti, ja hintakin nousee koon noustessa. Jos olisi Sale_X:n käsityötaidot (+välineet), niin voisin minäkin putkeen rakentaa.

Refleksi on isompi. Se siinä on suurin ongelma. Lisäksi suljettu on helpompi tehdä, torvesta puhumattakaan.

Jos olisi saman hintaluokan refleksi ja suljettu testissä, niin kyllä ne pitäisi melkein erottaa. Refleksi kun toistaa 10Hz+ alemmas ilman suurempia vaimentumia ja jos ei tätä eroa huomaa, niin ei välttämättä ainakaan kannata ostaa kalliimpaa.
 
Iso on iso. Laadukas on varmasti, ja hintakin nousee koon noustessa. Jos olisi Sale_X:n käsityötaidot (+välineet), niin voisin minäkin putkeen rakentaa.

Refleksi on isompi. Se siinä on suurin ongelma. Lisäksi suljettu on helpompi tehdä, torvesta puhumattakaan.

Jos olisi saman hintaluokan refleksi ja suljettu testissä, niin kyllä ne pitäisi melkein erottaa. Refleksi kun toistaa 10Hz+ alemmas ilman suurempia vaimentumia ja jos ei tätä eroa huomaa, niin ei välttämättä ainakaan kannata ostaa kalliimpaa.
No jos SI:n 18" -tuumaisen saa US:sta 170$ niin eipä kovin kallis mielestäni ole (kotiovelle 300e). Toki se on kalliimpi kun Infinity Ref 1260. Tuollahan tuo testi oli, aika arvokkaita vehkeitä testattiin, sieltä voi vilasta jos aihe enempi kiinnostaa.. Mitään 15hz siniaaltoja siellä ei toistettu vaan ihan leffoja ja musiikkia. (v*tun photobucket kun kussu ilmaishostauksen..)

Kunnon suljetut toistaa kuuloalueen alapuolelle ilman sitä huoneboostia, tällöin oikeastaan katoaa se suljettu vs refleksi alarajataajuuden merkitys mitä tuot esille. Toki jos haetaan kivijalkapuodista se 300e suljettu ja 300e refleksi ja laitetaan soimaan matalaa taajuutta niin silloin kyllä sen eron huomaa, siinä olet oikeassa.

The results? Anyone who tells you ported vs. sealed is an easy 100% obvious choice in a blind listening test is flat out wrong - at least according to our results. [HuskerOmaha comes to mind! -- though I guess when I point one finger at Greg - three point back at myself]. haha - THOUGH I haven't been proved wrong quite yet since I wasn't auditioning the subs and don't clearly have my name stamped all over a completly inaccurate mass guesswork of a score sheet. --
tongue.gif
wink.gif
biggrin.gif
. But kidding aside - Why should I think I have the golden ears! -- unlikely indeed... Seeing how the votes were all over the board I would likely fair no better. For the record however I BELIEVE I like the ported sub sound and still feel I own the best overall subs I've ever heard with the Captivator pair --- yes that's right -- my mind hasn't changed.

Both HSU and JTR Caps - the two ported subs of the day were both run in the 16hz (HSU) and 15hz (Cap Pros) tune respectively. And let me just tell you that the ported vs. sealed argument is pretty much put to rest. Nobody knew much of anything between what was what, and wild guesses abounded for most every sub.
 
Viimeksi muokattu:
Kerro toki muuten niitä hyviä 18" elementtejä, tai ihan mitä vain elementtejä. Hintakattona vaikkapa perinteikäs 2ke
No kuule empä viitsi, menis kokopäivä. Valmistajia voin sen sijaan kertoa : Dayton Audio, Mach 5 Audio, Stereo Integrity, RE XXX, edesmennyt TC Sounds, B&C.

Tuolla 2k€ taisi muuten saada jo Mach 5 audiolta 32"-tuumaisen ennakkomyynnistä (tällähetkellä kalliimpi reilusti). Sen refleksikotelo vaan vaatisi vaatehuoneen kokoisen tilan =/.

Tuo taitanee olla halvin
 
Viimeksi muokattu:
@latexii

Tunnustan ehkä katselleeni tuonnepäin, kun sieltä saisi pienestä kesäalesta Daytonia:
Dayton audio Subwoofers | Loudspeaker freaks

Siellä on myös niitä kohtuuhintaisia sarjoja, mutta Dayton HF on nyt itsellä odottamassa.

Minä kyllä saattaisin ostaa helposti myös tuon:
Seas D1001-04S L26ROY 10 inch long stroke woofer | Loudspeaker freaks

Kyllä! 10", eikä edes kaduttaisi.

--

Stereo Integrity on sinänsä pieni riski, kun postikulut on niin suuri osuus. Jos siinä on jotain vikaa, niin pääsee vaan maksamaan itsensä kipeäksi.
 
@latexii

Tunnustan ehkä katselleeni tuonnepäin, kun sieltä saisi pienestä kesäalesta Daytonia:
Dayton audio Subwoofers | Loudspeaker freaks

Siellä on myös niitä kohtuuhintaisia sarjoja, mutta Dayton HF on nyt itsellä odottamassa.

Minä kyllä saattaisin ostaa helposti myös tuon:
Seas D1001-04S L26ROY 10 inch long stroke woofer | Loudspeaker freaks

Kyllä! 10", eikä edes kaduttaisi.

--

Stereo Integrity on sinänsä pieni riski, kun postikulut on niin suuri osuus. Jos siinä on jotain vikaa, niin pääsee vaan maksamaan itsensä kipeäksi.

Daytonit on hyviä vehkeitä :) Omissa suljetuissa torvietusissa on DC300-8 :t (12" -tuumaiset, alaalla oikea, yläällä oikea on tuo oma subbari, 4 kpl löytyy noita atm) Pykäse tuollaiset, musalle et ainakaan tarvisi subutinta, eikä tärise talo... 170e maksoi kpl kaikenkaikkiaan (sis. puumateriaalin ja sähk. osat)

Itsellä on myös ollut joskus tuo Seas, onhan se hyvä vehje. Tällähetkellä vaan kun olohuone on 40neliöö ja aukeaa vähän joka suuntaan ja puutalo niin noilla ei vaan yksinkertaisesti tee mitään leffakäytössä.

Allekirjoitan kyllä tuon SI:n rahtiriskin. En tiedä kuka tuossa korvaisi ja mitä ja miten , huolitsijafirma tietenkin rahdin osalta ja SI varmaan tuotteen osalta, mutta varmaan siinä jokunen kymppi takkiin tulis anyway.
 
Viimeksi muokattu:
Niin koska refleksi ei voi pitää kontrollia kasassa missään nimessä :rolleyes:. Hassua että noita kalliin pään subbareita ei erotettu toisistaan sokkokuuntelussa (torvi vs passiivi, vs suljettu vs refleksi) Tokihan pääkaiuttimet pitää olla myös suljetut, refleksi kun kadottaa keskialuekontrollin totaalisesti :D

Jos subwoofer on käytössä, pääkaiuttimien tulee olla suljetut (reflekseistä putket tukkoon siis). Refleksi-pääkajareiden kanssa sovitus ei vaan onnistu kunnolla kun vaiheet heittää häränpyllyä alueella jossa subbari ja pääkajarit toistaa yhtäaikaa. Voidaan tietysti nostaa jakotaajuus niin ylös ettei pääkajareiden refleksitoiminto sotke vaiheita jakotaajuusalueella, mutta sittenpä siitä refleksitoiminnosta ei ole taas mitään hyötyä.

Subwoofer saa olla refleksi koska sen toistokaistan alapäässä ei enää tule vaiheongelmia muiden toistimien kanssa. Itse tosin diggaan suljetusta koska pienempi kotelo ja helpommin tarkempi toisto, mutta makuasioitahan nämä.
 
En oikein tajua tuota turhaa vastaan vänkäämisyä tuosta elementin koosta. Isompi elementti vaan tahtoo olla parempi, se menee alemmas, tuottaa vähemmän säröä, on herkempi tms. verrattuna sen pienempään vastineeseen.

Ei tässä väitetty, että iso subbari on ratkaisu kaikkeen, iso kotelo on vaikeampi sijoittaa ja kalliimpi. Kyse oli siitä mikä elementti hoitaa subbarin viran parhaiten, kun vertaillaan subbarien kriteerejä. Isompi elementti tekee saman työn turhia hikoilematta. Vähän sama kuin sanoisi, että jos tarkoitus on tuottaa mahdollimman paljon laskentatehoa, niin otetaan Pentium prossu lähtökohdaksi, eikä vaikkapa Threadripperiä.

Isompi ei tarkoita pelkästään kovempia desibelejä vaan parempaa toistoa ylipäätään. Kaikkia maailman ongelmia se ei ratkaise.
 
Jos subwoofer on käytössä, pääkaiuttimien tulee olla suljetut (reflekseistä putket tukkoon siis). Refleksi-pääkajareiden kanssa sovitus ei vaan onnistu kunnolla kun vaiheet heittää häränpyllyä alueella jossa subbari ja pääkajarit toistaa yhtäaikaa.
Sry mutta tämä meni vähän ohitse, eikö nimenomaan vaiheensäädö(i)llä saada tuo ylläoleva kuntoon oli etuset sitten mallia suljettu vai refleksi ?
 
Ainoa rajoittava tekijä jakotaajuuden alentamiselle on oikeastaan surround-kaiuttimet, jotka eivät varmaan kauheasti alle 100hz mene.
Takapäällä ei ole niin väliä vaikka jääkin pieni alue puuttumaan, tärkeintä on että subi(t) sulaa yhteen pääkaiuttimien kanssa. Musiikilla tuo sulava jako on huomattavasti tärkeämpi kuin leffoilla.

Refleksi kun toistaa 10Hz+ alemmas ilman suurempia vaimentumia ja jos ei tätä eroa huomaa, niin ei välttämättä ainakaan kannata ostaa kalliimpaa.
-3/6 dB tms. taajuuden saa refleksillä alemmas, mutta viritystaajuuden alapuolella voima laskee jyrkästi, suljetulla voi saada kuuluvaa/tuntuvaa ääntä vielä huomattavasti matalammilta taajuuksilta.

Jos subwoofer on käytössä, pääkaiuttimien tulee olla suljetut (reflekseistä putket tukkoon siis). Refleksi-pääkajareiden kanssa sovitus ei vaan onnistu kunnolla kun vaiheet heittää häränpyllyä alueella jossa subbari ja pääkajarit toistaa yhtäaikaa.
Jakotaajuuden vaiheen saa viiveen säädöllä kohdalleen.
 
Sry mutta tämä meni vähän ohitse, eikö nimenomaan vaiheensäädö(i)llä saada tuo ylläoleva kuntoon oli etuset sitten mallia suljettu vai refleksi ?

No eipä sitä saada kun se refleksikoteloisen pääkajarin vaihe heittelee voimakkaasti taajuuden mukaan. Suljetun kotelon vaihekäytös on huomattavasti tasaisempi --> kohdalleen säädetty vaihe toimii koko sillä alueella jolla toistokaistat on päällekäin.
 
En oikein tajua tuota turhaa vastaan vänkäämisyä tuosta elementin koosta. Isompi elementti vaan tahtoo olla parempi, se menee alemmas, tuottaa vähemmän säröä, on herkempi tms. verrattuna sen pienempään vastineeseen.

Ei tässä väitetty, että iso subbari on ratkaisu kaikkeen, iso kotelo on vaikeampi sijoittaa ja kalliimpi. Kyse oli siitä mikä elementti hoitaa subbarin viran parhaiten, kun vertaillaan subbarien kriteerejä. Isompi elementti tekee saman työn turhia hikoilematta. Vähän sama kuin sanoisi, että jos tarkoitus on tuottaa mahdollimman paljon laskentatehoa, niin otetaan Pentium prossu lähtökohdaksi, eikä vaikkapa Threadripperiä.

Isompi ei tarkoita pelkästään kovempia desibelejä vaan parempaa toistoa ylipäätään. Kaikkia maailman ongelmia se ei ratkaise.
:kahvi:
 
Jos sulla on tilaa olohuoneessa 12" -tuumaiselle ja 18" -tuumaiselle, niin ei varmaan ole epäselvää kumpi on parempi hankinta. (ellet ala vänkämään ja vertamaan jotain surkeaa 18 -tuumaista hyvään 12 -tuumaiseen) P.s. minä olen laittanut, ei todellakaan kadonnut kontrolli yhtään minnekkään. (P.s. aika brutaalisti sanottu kun parametrit tuon koteloinnin aikalailla ratkaisee)
Mitä isompi elementti on halkaisijaltaan, niin sen alemmaksi sen on mahdollista toistaa. Soundin tarkkuus taas kallistuu mielestäni kotelotyyppiin, koteloon ja elementin laatuun
 
No eipä sitä saada kun se refleksikoteloisen pääkajarin vaihe heittelee voimakkaasti taajuuden mukaan. Suljetun kotelon vaihekäytös on huomattavasti tasaisempi --> kohdalleen säädetty vaihe toimii koko sillä alueella jolla toistokaistat on päällekäin.
Okei.. No kerrotko vielä tyhmälle näistä kuvista kuva1, kuva2 missä se vaihe heittelee voimakkaasti niin että se aiheuttaisi ongelmia ja kaiutin pitäisi tulpata ? (omissa kaiuttimissa noi elementit) Ottaen huomioon että subbari on kuvioissa mukana, eli jakotaajuus voidaan heittää vaikka 40 - 100hz alueelle... heitetään se nyt vaikka leikisti THX -suosituksen mukaan 80hz (vai oliko se 90hz), eli missä tuon taajuuden yläpuolella / tienoilla on sitä voimakasta heittoa vaiheessa? Omiin silmiin ei osu. Tai jakotaajuus 40hz onko tuo 10 asteen heitto voimakas mielestäsi ?

Tuon mukaan suljetun vaihekäytös on tasaisempi mutta taajuudella missä sihen ei tarvitse ottaa kantaa koska subbari.

Minusta tuo näyttää siltä että suljetun vaste ei sukella viritysalueen tietämillä, vrt refleksiin... Siinä ainut konkreettinen ero. Tällä taas ei taida olla paskankaan väliä käytännössä koska subbari on jo tuossa jelppimässä. ja aivan varmaan voidaan molemmat säätää toimiviksi.

Tokihan toi 5 asteen heitto voidaan tulkita isoksi... eli tulkinta kysymys sekin lienee..
 
Viimeksi muokattu:
Harva pääkajari on viritetty noin alas, tuossa tapauksessa ongelmaa ei juuri ole jos subbarin jakotaajuus on reilusti pääkajarin viritystaajuutta korkeampi. Toisaalta taas pääkajareiden refleksikotelosta ei ole mitään hyötyä kun leikkaat bassot niiltä pois, päinvastoin refleksistä on vain haittaa kun putkesta jolisee korkeampia taajuuksia ulos hallitsemattomasti. Kun puhutaan tavallisista kaupallisista ratkaisuista joissa pääkajareiden viritys vaikka jossain 40hz tienoilla, ja subbari jaetaan 50hz, ongelma onkin ihan todellinen.
 
No eipä sitä saada kun se refleksikoteloisen pääkajarin vaihe heittelee voimakkaasti taajuuden mukaan. Suljetun kotelon vaihekäytös on huomattavasti tasaisempi --> kohdalleen säädetty vaihe toimii koko sillä alueella jolla toistokaistat on päällekäin.
Tuo vaiheen muoto sub-taajuuksilla ei ole kovin tärkeää, napakka, tarkka ja yläpäähän hyvin integroituvaa basso saattaa näyttää siksakilta. Equttaminen jne. vetää vaihekäyrät joka tapauksessa perseelleen.
 
Harva pääkajari on viritetty noin alas, tuossa tapauksessa ongelmaa ei juuri ole jos subbarin jakotaajuus on reilusti pääkajarin viritystaajuutta korkeampi. Toisaalta taas pääkajareiden refleksikotelosta ei ole mitään hyötyä kun leikkaat bassot niiltä pois, päinvastoin refleksistä on vain haittaa kun putkesta jolisee korkeampia taajuuksia ulos hallitsemattomasti. Kun puhutaan tavallisista kaupallisista ratkaisuista joissa pääkajareiden viritys vaikka jossain 40hz tienoilla, ja subbari jaetaan 50hz, ongelma onkin ihan todellinen.
Ihminen on tyhmä jos tekee tuollaisen jaon, tosin onhan niitäkin. Jos mennään vaikka THX -suositusten mukaan ja heitetään se sinne 80/90hz alueelle niin ei ole mitään väliä onko se tulpattu vai ei... Taitaa suurimmassa osassa kaiuttimista olla F3 jossain 60hz vähintään, jossei nyt vallan miniatyyreihin mennä.

Eikä noista putkista tule mitään korkeampia taajuuksia kuuntelupaikalle, samaa on vängätty subien suhteen, että elementti aiheuttaa liikkeellään keskitaajuuksille kuuluuvaa ääntä, mutta höpölöpö, johan ne tarttuu ja vaimenee demppausmateriaaleihin. Eriasia jos putki on liian ohut ja alkaa viheltään tai kotelo vuotaa terminaalista. Aika monta kaiutinta / subwooferia olen tehnyt ja kuunnellut pirun tarkkaan kaikki mahd. sivuäänet.En ole koskaan moisiin törmännyt. Tokihan kultakorvat on asia erikseen ja ne ketkä kuuntelee musiikkia korva refleksiputkessa kiinni ja signaalikäytämittari toisessa kädessä

Se on totta ettei refleksikotelosta ole juurikaan hyötyä jos on pätevä subukka mukana.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 490
Viestejä
4 497 987
Jäsenet
74 214
Uusin jäsen
Fd3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom