Ei kai nyt täälläkin puolella ala tää sama lässytys ja henkselien paukutus siitä, miten isompi elementti on vaan parempi? Kun ei se aina niin ole. Taas sain lukea kaksi sivua vääntöä elementtien toteutustavasta ja niiden koosta - kuunteletteko te näitä vapaassa kentässä?
Onko huoneakustiikan tuntemus todellakin niin huono, että yleistät suuremman kartiopinta-alan aina ylivertaiseksi, vaikka ihan asiapostauksiakin välillä tulee ja tuntuu että jonkun verran siellä on sitä tietotaitoa?
Isompi on mielestäni parempi jos se on mahdollista sijoittaa huoneeseen yhtälailla kun olisi pienempi. Huoneakustiikalla ei ole tämän kanssa yhtään mitään tekemistä. Yhtälailla pienestä ja isosta saadaan 100dB 40hz irti
(arvannet kummassa saattaa olla särö suurempi ja vaatia watteja enempi..). Aallonpituudet ovat käsittääkseni samanlaiset isolla ja pienellä kartiolla. Yhtälailla molempiin voidaan myös lyödä subsonicit tappamaan matalimmat infrat, sekä muut filtteroinnit.
Annahan sinä perustavanlaatuinen selvitys miksi pienempi olisi parempi jos tila / hellasärö ei ole esteenä, kerro samalla myös jos vaste on liki identtinen (12" vs 18") niin millä tavalla huoneakustiikkaan pitäisi ottaa kantaa enempi esim. isommalla kartiolla ?
(vastehan saadaan melkein identtiseksi, kotelokokoa muuttamalla, elementtiä vaihtamalla vaikka pysytään isommassa elementti kokoluokassa) Tietääkö huoneakustiikka tuleeko ääni isosta vai pienetä kartiosta?
Ei kuunnella vapaakentässä, eikä myöskään kuunnella korva kiinni elementissä, vuotaako sieltä jotain keskialueelle.. Itse en ole koskaan suunnittelut ja rakentanut subwooferia nojaten esim. johonkin nurkkaboostiin / equtukseen tai muihin turhuuksiin , minkä takia olisin ? Haluan että subwoofer toistaa tilassa kun tilassa, silloin se on monesti mitoitettu yli pieneen betonikoppiin
(johon löytyy helpot lääkkeet) ja sopiva isoon puiseen olohuoneeseen.
Annan esimerkin:
Tässä on vastemittaus SVS PB13 ultra -subwooferista. Pyydän teitä tarkastelemaan 20Hz virityskäyrää (musta) ja suljetun kotelon vastekäyrää (violetti).
Luettaessa kuvaajaa 15Hz kohdalta voidaan havaita, että suljettu vaste on noin 10dB voimakkaampi. Siis voidaan sanoa, että se toistaa matalammalle. Suljettuna tuo herättelisi esimerkiksi alle 15Hz moodin enemmän, kuin refleksi.
En oikein tajua tuota isompi on aina parempi vänkäämistä.
Hyvä esimerkki.. Mitäs tuo keltainen kuvaaja esittää, SVS:n toimintaa 1 putki vaan auki ? ja näinollen vie suljettua 15hz alueella ? Todennäköisesti toimii myös paremmin jos ei saadakaan nurkista ja seinistä niin paljon boostia.
The two ported modes roll off very quickly below their tuning range which indicates that they have a high pass filter in line with the usual 24dB/ octave roll off of a bass reflex alignment. This is typical behavior. The sealed mode starts its roll off much higher near 30Hz but it has a much more shallow and gradual decline at about 12dB/octave. It appears that there may be a rumble filter used with the sealed mode as well but it seems to not take effect until below 14Hz or so.
Jahas, siellä on vielä filtteröinnitkin puoltamassa suljettua..
Esität ihan kelpoja näkökulmia, paahan vaan jotain perusteluja ja kättä pidempää niiden tueksi..
Eikä tämä sen ihmeemmin ole vänkäämistä, aika moni on vaan ihan omakätisesti tai omakorvaisesti todennut sen isomman elementin paremmaksi kuin pienemmän. Ymmärrän kyllä jos ei ole tilaa isolle niin hommataan pieni.
Ja kyllä minun huoneakustiikan tuntemus on ihan v*tun huono. En ole rakentanut kun pari kymmenkunta reikäresonaattoria / bassoansaa huonemoodeja taltuttamaan, sekä jotain diffuusoreita etc. Vielä on paljon opittavaa sillä saraa, ehkäpä sinä voisit auttaa näissä asioissa ?? En itse kieltämättä olisi osannut yhdistää kartiokokoa huoneakustiikkaan vaikuttavana tekijänä.. no aina oppii uutta.