DIY subwoofer -ketju

Pitää alkaa kyselemään takuu-asioita, mutta onko veikkauksia mikä tuollaisessa elementissä voi moista ääntä pitää? En pysty

Oma veikkaus että puhekela on osunut pohjaan syystä tahi toisesta ja käämit ovat lyttääntyneet. Nyt käämi hankaa magneetin
ilmarakoon. Takuujuttuja.
 
Voi olla myös puhekelan keskitys mennyt pieleen kasaajalta, takuuseen pitää tietysti laittaa.
 
JJTM:n subit näyttävät kieltämättä hyvältä, ja toivottavasti rahinan syy selviää ja menisi elementti takuuseen.:tup: Itse olen päätynyt aikalailla Daytonin 15 tuumasen Ultimaxin kannalle opiskelijalle vielä sopivan budjetin takia
Näyttökuva (25).png
. Tuossa kun olen pyöritellyt sitten Ultimaxia WinISD:llä niin huomasin, että jos llt subia tuosta haluaisi kotiteatterikäyttöön niin 20Hz tienoilla tahtoo tuo 19mm xmax loppua kesken. Mahtaako tämä tulla ongelmaksi, vai pitäisikö llt-kotelolle löytää joku aivan toinen elementti?
 
Onhan tuo hyvältä vaikuttava elementti, mutta parinkymmenen kilon subin toimituskulut taitavat nousta melkoisesti... Varsinkin kun jenkeistä tulee. Ja tuleehan tuohon vielä alvit ja tullimaksutkin päälle? Henkilökohtaisesti pidän tuosta Daytonin hiilikuitulookista, mutta kovan kilpailijan annoit. Täytyypi harkita. :)
 
Minä pistäisin kyllä neljä nuita SI elementtiä (ht18). :D Pitiköhän tässä alkaa harkitsemaan itsekkin 2*12" subin päivitystä. pitäisi laskea toimitukseen menevät kulut. :think:
 
Merikonttina tuli tuota edeltävä malli SI 18" ovelle hintaan 320e (sis kaiken). Se maksoi 169$ ostovaiheessa, dollarin kurssia tosin en muista. Kimppapimppatilauksena säästäis tuossa kyllä mm. rahdissa.
 
Viimeksi muokattu:
Kerkesin jo lähettämään kyselyä tuon elementin rahtikustannuksista Suomeen. Llt käyttöön tuo HT-18 haluaa ikävän suuren kotelon verrattuna UM15-22 elementtiin.(590l vs. 400l). Tosin yli 100€ halvempi hinta on kyllä hyvin houkutteleva peruste tilata tuo SI HT-18. Joka tapauksessa subin ostaminen tulee ajankohtaiseksi vasta heinäkuun ja elokuun vaihteessa, jolloin olisi kesätyörahoilla tarkoitus rakentaa myös surround-kaiuttimet tulevalle kotiteatterille... Mutta eikös se niin mene, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty?;) Tosin ilman latexiin apua olisin jo varmaan päätynyt ihan vääränlaisiin elementteihin.:confused2: Kiitos kaikille tähänastisista neuvoista!
 
Kerkesin jo lähettämään kyselyä tuon elementin rahtikustannuksista Suomeen. Llt käyttöön tuo HT-18 haluaa ikävän suuren kotelon verrattuna UM15-22 elementtiin.(590l vs. 400l). Tosin yli 100€ halvempi hinta on kyllä hyvin houkutteleva peruste tilata tuo SI HT-18. Joka tapauksessa subin ostaminen tulee ajankohtaiseksi vasta heinäkuun ja elokuun vaihteessa, jolloin olisi kesätyörahoilla tarkoitus rakentaa myös surround-kaiuttimet tulevalle kotiteatterille... Mutta eikös se niin mene, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty?;) Tosin ilman latexiin apua olisin jo varmaan päätynyt ihan vääränlaisiin elementteihin.:confused2: Kiitos kaikille tähänastisista neuvoista!

Home page DIY Sound Group Tuolla on törkeän hyviä rakennussarjoja kaiuttimille, kandee vilasta jos kiinnostaa.. Tulis kivasti samassa kontissa SI 18" :n kanssa. Itse ostanut tuolta 5 -rakennussarjaa. (muihin kun waveguide en tule ikinä koskemaan mitä kotiteatteriin tulee ;))
 
Home page DIY Sound Group Tuolla on törkeän hyviä rakennussarjoja kaiuttimille, kandee vilasta jos kiinnostaa.. Tulis kivasti samassa kontissa SI 18" :n kanssa. Itse ostanut tuolta 5 -rakennussarjaa. (muihin kun waveguide en tule ikinä koskemaan mitä kotiteatteriin tulee ;))
Eikös se diy-projektin idea ole, että pääsee itsekin hieman pölyttelemään ja miettimään, miksi nämä kaksi palaa eivät sovi paikoilleen?:D Vaikuttaa kieltämättä laadukkaalle kitille kyllä, mutta eikös tuo 113 litraa käy hieman ahtaaksi leffasubille, vaikka suljettu kotelo onkin. Siinä joutuu sitten vaan hieman equttelemaan... Varsinkin puutalossa, joka korostaa matalia taajuuksia hyvin vähän.
 
Eikös se diy-projektin idea ole, että pääsee itsekin hieman pölyttelemään ja miettimään, miksi nämä kaksi palaa eivät sovi paikoilleen?:D Vaikuttaa kieltämättä laadukkaalle kitille kyllä, mutta eikös tuo 113 litraa käy hieman ahtaaksi leffasubille, vaikka suljettu kotelo onkin. Siinä joutuu sitten vaan hieman equttelemaan... Varsinkin puutalossa, joka korostaa matalia taajuuksia hyvin vähän.
Juu siis ylipäätään noiden kittejä meinasin... 118lit 18" tuumaiselle on myös mielestäni aika pieni, mutta kyllähän noita jotkut tuntuu tunkevan pieneen koteloonkin.
 
53cMhy-6fACx5-ySoZvHZIRqaxCInPT43ajJ_8yk2xT208Ab0eTpiaRni3aBbbyaXTjBWhyWrjKAZfE=w1366-h651


Tuli raapusteltua pientä "taiteilijan" näkemystä loppukesän rojektista. Mitatkin ovat vielä pyöreitä ja jotain "hifistelyä" puuntyöstön kannalta vielä kaipaan.:D
 
No niin. Nyt on pääte subille hommattu ja testettu! Hommasin Torista käytettynä Alto Mac 2.4:n päätteen 1.8KW sillattuna 8ohm:n ja puskee hienosti 2ohmin kuormia. Yhdellä puhaltimella toteutettu ja itse kelasin modata puhallin äänet hiljemmaksi vaihtamalla puhaltimen tai asentaa kaksi ja pudottaa kierroksia yms. Yllättävän hiljainen tuo oli kyllä keikkavahvariksi, mut ainahan sitä voi siinäkin hifistellä. Kunnon liittimet ja kytkimet löytyy kaikille ja elopainoakin 20.5KG, eli ei mikään pellepeli! Ajelin päivällä tuossa 20hz:n taajuutta Pioneerin ID-Flat 12":n 2ohmin kelaan ja oskilloskooppi näytti 20v:n lukemaa kauniillä sinikäyrällä. Hitto, kun Pioneeristä vain loppui ohjausjännite, niin en saanut roustattuu enempää tuota elementtiä . Nyt sit odottelen tuolta Jenkeistä sitä Stereo Integrityn 18 V2 kartioita. teen 130l kotelot per elementti.
 
Kotelorakennuksesta sen verran haluisin kuulla mielipiteitä, lähinnä ainevahvuudesta, että onko mielestänne 16mm liian ohutta kamaa???
Satuin juuri saamaan ilmatteeksi kasan 16mm pinnoitettua MDF levyä, niin haluisin ne hyödyntää. Uskoisin sen olevan riittävä, kun tekee tukia
riittävästi sisäpuolelle, mutta kertokaa näkemyksenne/kokemuksenne, niin saisin varmuutta
 
Kotelorakennuksesta sen verran haluisin kuulla mielipiteitä, lähinnä ainevahvuudesta, että onko mielestänne 16mm liian ohutta kamaa???
Satuin juuri saamaan ilmatteeksi kasan 16mm pinnoitettua MDF levyä, niin haluisin ne hyödyntää. Uskoisin sen olevan riittävä, kun tekee tukia
riittävästi sisäpuolelle, mutta kertokaa näkemyksenne/kokemuksenne, niin saisin varmuutta
Jos levyä reilusti laita 2 levyä kunnon liimalla ja puristuksella yhteen.Saat sen reilu 30mm levyä josta sahailet kotelon.
 
juurikin näin... tuplavahvuudella tulee aika bueno jos sitä levyä kerran ilmatteeksi saa. Eipähän tarvi niin hitosti sisätukia.
 
IMO kannattaa tehdä ylipaksusta niin tulee reilusti painoa eikä subi liiku vaikka soittaa kovemmillakin tasoilla, kevyen kotelon kanssa voi joutua kikkailemaan lisäpainojen kanssa.
 
Joo, kyllähän tuo kaikki on ihan allekirjoitettavissa! Syy miksi kyselin, että riittääkö 16mm:n paksuus oli se, että kun tietystä ulkomitasta ei saisi juurikaan poiketa,niin kaikki mitä sisäänpäin kasvatan syö vitusti litroja. Kotelostani tulee noin 1400mm leveä ja 550mm korkea sekä 400mm syvä, et kyllä siihen painoa tietty tulee ihan yksinkertaisenakin. kaksi elementtiä yhteisumpikotelossa, mutta erotettuna välilevyllä toistensa ilmatiloista
 
Joo, kyllähän tuo kaikki on ihan allekirjoitettavissa! Syy miksi kyselin, että riittääkö 16mm:n paksuus oli se, että kun tietystä ulkomitasta ei saisi juurikaan poiketa,niin kaikki mitä sisäänpäin kasvatan syö vitusti litroja. Kotelostani tulee noin 1400mm leveä ja 550mm korkea sekä 400mm syvä, et kyllä siihen painoa tietty tulee ihan yksinkertaisenakin. kaksi elementtiä yhteisumpikotelossa, mutta erotettuna välilevyllä toistensa ilmatiloista
Oletko laskenut paljonko tilaa vie tukiranka hässäkkä jos pelkällä 16mm levyllä aiot mennä?Tulee aikamoinen himmeli sisään että saat tukevuutta,ja se ei ihan parilla rimalla toteudu.
 
Itse taas kannattaisin mielummin kunnon tukirakenteita sisälle kuin hirveää seinämäpaksuutta. Tuet sisällä jäykentää rakennetta huomattavasti enemmän kuin tuplaseinämä. Ja ensisijaisesti kotelon täytyy olla jäykkä ja elämätön. Väitän siis että 16mm riittää kunnon sisätuilla ja etulevy sitten vaikka tuplana. Painolla on myös aina hyvät ja huonot puolensa. 30kg kotelon siirtely ja paikan kokeilu on paljon mukavampaa kuin 60kg kotelon. Toki jos paikka tiedossa niin koteloon saa painoa helposti vaikka lyijyllä tai hiekkahartsilla.
 
Itse taas kannattaisin mielummin kunnon tukirakenteita sisälle kuin hirveää seinämäpaksuutta. Tuet sisällä jäykentää rakennetta huomattavasti enemmän kuin tuplaseinämä. Ja ensisijaisesti kotelon täytyy olla jäykkä ja elämätön. Väitän siis että 16mm riittää kunnon sisätuilla ja etulevy sitten vaikka tuplana. Painolla on myös aina hyvät ja huonot puolensa. 30kg kotelon siirtely ja paikan kokeilu on paljon mukavampaa kuin 60kg kotelon. Toki jos paikka tiedossa niin koteloon saa painoa helposti vaikka lyijyllä tai hiekkahartsilla.
No tätä minä juuri ajoin takaa! teen sisälle vaik normi kertsikasta ristikoita. elementit painaa jo itsessään noin 10kg kpl, että kyllä tuollaiseen yli 200l:n koteloon elementteineen saattaa äkkii tulla sen 40kg painoa
 
No tätä minä juuri ajoin takaa! teen sisälle vaik normi kertsikasta ristikoita. elementit painaa jo itsessään noin 10kg kpl, että kyllä tuollaiseen yli 200l:n koteloon elementteineen saattaa äkkii tulla sen 40kg painoa
Äkkiä tulee painamaan pelkkä kotelo sen 70kg, jos teet tuplapaksuna kuten täällä ehdotetaan. Hyvä jos selviät alle 100kg kokonaisuudella kun kotelo on tarpeeksi tukevana. Itsellä entinen 150L 30mm mdf kotelo 18" elementin kanssa painoi noin 70kg, nyt kaksi 100L 15" subia 45kg/kpl.

Itse en tekisi toistasataa litraa tilavuudeltaan olevaa koteloa yhdestä 16mm mdf levystä, varsinkaan jos siihen kiinnitetään kaksi järeää 18" elementtiä.
 
Viimeksi muokattu:
Äkkiä tulee painamaan pelkkä kotelo sen 70kg, jos teet tuplapaksuna kuten täällä ehdotetaan. Hyvä jos selviät alle 100kg kokonaisuudella kun kotelo on tarpeeksi tukevana. Itsellä entinen 150L 30mm mdf kotelo 18" elementin kanssa painoi noin 70kg, nyt kaksi 100L 15" subia 45kg/kpl.

Itse en tekisi toistasataa litraa tilavuudeltaan olevaa koteloa yhdestä 16mm mdf levystä, varsinkaan jos siihen kiinnitetään kaksi järeää 18" elementtiä.
Niin siis kerroin tuossa, että kotelo tulee väliseinällä, eli sama kuin kaksi erilliskoteloa olisi liimattu yhteen. Jos koteloni olisi sen 1400 pitkä, niin 700mm kohdalle väliseinä. Ja sit kumpaankin puoliskoon tukirimat. Jotenkin maalaisjärjellä tuon pitäisi olla suht vakaa. Eihän se mdf levy kuitenkaan kumia ole. Kokeilin ihan piruuttani tuollaista 700mm pitkää ja 500mm leveää mdf levyä kahden riman päälle aseteltuna ja laitoin keskelle yhden riman. Eli noin 350mm jänneväli ja jalalla painelin sitä. Ei se 82kg: n painolla paljoa painunut. Sitten kun otetaan huomioon viel se, että jos elementti tekee tasaisen alipaineen hetkellisesti kotelon sisään, niin jos siitä alkaa kelaileen, niin luulis toimivan.
 
^ onko muuten siihen joku tietty syy miksi laitat 2 elementtiä samaan koteloon, sen sijaan että tekisit 2 kpl erillistä suljettua koteloa ?
 
Niin, sellainenkin juttu tuli mieleen, että onkos tullut vastaan tuollainen asia, kuin puhekelan jäähtyminen??? Umpikotelossahan se on tyylii absurdi ajatus!
vaikka elementti itsessään jäähtyisi hyvin, niin umpikotelohan on kuin matalaenergiatalo. Kaikki lämpö pysyy visusti sisällä ja kasvaa kasvamistaan, jos lämmöntuottoa ei lopeteta.
Huvikseni tuossa äsken ajelin 20Hz:n taajuutta tuollaiseen Pioneerin autosubiin suljettiin, niin sieltähän alkoi tulla hajua ja lämpöäkin. Tietysti, mitä isompi kotelo, niin sinne mahtuu lämpöä enemmän, mutta rajahan siinkii tulee vastaan. Pitäiskö kotelon yläosaan magneetin kohdalle tehdä kämmenen kokoinen osa samanvahvuisesta alumiinista, niin että se siirtäisi lämmön kotelosta ulos????? Mitäs olette mieltä?? Vai onko tämä ihan paskaa :). Tai sit tehdä kuparikierukka puhekelan ympärille ja vesijäähy, niin kuin pöytäkoneessani on :-)
 
Ei kannata.. Järkevillä volumeilla kuunneltuna en usko, että niitä saat palamaan. Eikä elokuvat tuuttaa niihin jatkuvaa 20hz. Itsellä ei ole koskaan yksikään suljettu kärvähtänyt, vaikka aika kovaa noita on luukutettu.
 
Ei kannata.. Järkevillä volumeilla kuunneltuna en usko, että niitä saat palamaan. Eikä elokuvat tuuttaa niihin jatkuvaa 20hz. Itsellä ei ole koskaan yksikään suljettu kärvähtänyt, vaikka aika kovaa noita on luukutettu.
No, niin vähän arvelinkin
 
Nyt joutuu taas kokeineimmilta kyseleen tietoa ja kokemusta. Katselu/kuunteluhuoneeni on noin 5.5m pitkä ja noin 3.5m leveä, sohva on takaseinässä kiinni ja screeni tietty vastaseinällä. pääkaiuttimet ovat noin puolessavälin huonetta, niin mietin tässä sitä, että miten sijoittaisitte itse tuollaisen 2x18":n subwooferin??? Samalle eteisyydelle pääkaiuttimien kanssa, eli niiden väliin vai takaseinään screenin alle???
 
Usein saa parhan äänen jo sijoittaa subbarin pääkaiuttimen välin tai läheisyyteen.
Subbari ei erotu erillisenä kaiuttimena yhtä helposti.
Myös antimode osto voi olla hyvä vaihtoehto jos on ongelmia sijoituksen suhteen Anti-Mode 8033 Cinema - Hifitalo
 
Usein saa parhan äänen jo sijoittaa subbarin pääkaiuttimen välin tai läheisyyteen.
Subbari ei erotu erillisenä kaiuttimena yhtä helposti.
Myös antimode osto voi olla hyvä vaihtoehto jos on ongelmia sijoituksen suhteen Anti-Mode 8033 Cinema - Hifitalo
Joo, näin olen ymmärtänyt. Kelasin myös tuota ihan matalimpien taajuuksien vasteen huone korostumaa, et siin mieles olis parempi seinää vasten, mut muuten taas pääkaiutinlinjassa
 
Nyt lyhyen kokemuksen perusteella suljetuista, sijoittaisin tuon ensin jompaan kumpaan etukulmaan. Ilman kunnon boostia alapäässä nuo tarvitsevat leffoissa kulmasijoituksen tuoman lisän.

Ryömintätesti kannattaa tehdä, kun on aika vaivaton tapa löytää hyvä kohta. Subi aluksi istumapaikalle ja sitten mönkimään ympäri huonetta missä kuuluu parhaiten. Sitten subi siihen optimikohtaan.
 
Mukavaa luettavaa ja hyvän näköinen kotiteatterihuone sinulla.

Minulla myös tällä hetkellä tuplasubit (Ultimax UM18-22, 120l suljetut) sijoitettuna samankaltaisesti etukaiuttimien taakse, ehkä hieman leveämmälle. Toisto on kyllä napakkaa ja jytinää riittää monelle ns. normikäyttäjälle, mutta ihan puhtaasti leffatoistossa edellinen FiQ18 450l LLT -Sonotubessa pyyhki näillä lattiaa ihan mennen tullen. Osan erosta varmaan tuo, että silloin vahvarin sai monotettua yhdelle elementille (750wRMS vs. 1400wRMS), mutta kyllä koteloratkaisukin alempine virityksineen tekee hirmu eron leffakäytössä.
 
Itse sijoitin 2 kpl subbareita huoneen molempiin etukulmiin. Ajatuksena hyödyntää nurkkaboosti. Toimineet ihan ok, ei ole vielä tuntunut siltä, että pitäisi hakea uusi paikka.

Omat subini ovat valmistuneet aika päivää sitten, mutta nyt sain tehtyä niistä blogi-jutun. Käykääpä lukaisemassa mikäli aihe kiinnostaa. DIY-projektit: Seuraava askel - Stereo Integrity HT18 tuplana
Tää on just sitä tietoa, jota kaipaan. Hienosti kuvitettu ja kerrottu. Taidan tehdä samaan tyyliin ja samoilla litroilla itsekkin laskeskelin. Itselleni tulee 2kpl noita 18 HT v2:sta
 
Joo hyvä, jos on jotain iloa noista tarinoista. :)

Pari vinkkiä omien kokemusten perusteella:
- vaikka käyttämäni havuvaneri olikin kevyttä (helppo liikutella), niin se oli mielestäni vähän liiankin pehmeää
- riippuu tietysti kuinka viimesen päälle haluaa kotelosta saada ulkoisesti, mutta havuvanerissa ruuvit upposivat tosi helposti syvälle -> turha tehdä ruuvin kannoille senkkauksia
- samoin vanerin pinta lohkeilee herkästi -> pistosahaan uusi terävä terä kun sahaa elementtien aukkoja
- jos ei ole rahasta kiinni, niin tee mielummin koivuvanerista -> kovempaa ja jäykempää materiaalia (samalla myös painavampaa ja vaikeammin työstettävää, mutta lopputulos on varmasti parempi)
- MDF on ok myös, mutta joidenkin mielestä se on liian "höttöä" ja suosivat siitä syystä vanereita
- mutta oli materiaali mitä hyvänsä, niin paksuudeksi riittää 18 mm tai 21 mm jos käytät kunnolla sisätukia. Jos ei halua laittaa paljoa sisätukia, niin sitten ottaisin suosiolla 24 mm levyn tai sitten tekee kaikki sivut tuplalevyistä 2x16 tai 2x18.
- "etulevy" aina tuplana eli se mihin elementti kiinnitetään
- mun koteloiden brutto sisätilavuus on laskennallisesti n. 160 litraa, eli siitä kun vähennetään elementin viemä tila ja sisätuet, niin todellinen tilavuus (netto) on varmaan siellä vähän päälle 140 litraa.
- en kauheasti pienempää tekisi, jotta matalimmille taajuuksille saa vähän enemmän herkkyyttä. Eli pyri saamaan netto sisätilavuus vähintään sinne 140-150 litran tietämille, niin uskon, että lopputulos on niin hyvä kuin suljetussa kotelossa pystyy saamaan.
 
Itse olen tehnyt lattialastulevystä (samaa materiaalia on käytetty kehuttu audiovideossa) kovat pinnoitteet ja sisus vähän "hötömpää" on halpaa ja akustisesti mainioo. Koivuvaneri on tottakai hyvää, mutta hinta on tähtieteellinen ed. mainittuun verrattuna.
 
Itse olen tehnyt lattialastulevystä (samaa materiaalia on käytetty kehuttu audiovideossa) kovat pinnoitteet ja sisus vähän "hötömpää" on halpaa ja akustisesti mainioo. Koivuvaneri on tottakai hyvää, mutta hinta on tähtieteellinen ed. mainittuun verrattuna.

Näin minäkin rautakaupassa katselin, mutta lastulevy on yleisesti todella rumannäköinen.
 
Näin minäkin rautakaupassa katselin, mutta lastulevy on yleisesti todella rumannäköinen.
Mitä sitten ? Käsittääkseni sen voi maalata pariinkin otteeseen, sekä päällystää teipata, jne mielensä mukaan. Jos haluaisin tehdä ns. laadukkaan budjettisubbarin en todellakaan ostaisi vaneria. Harva vanerinkaan jättää sellaiseksi. Eikäpä noi JJTM:n töötitkään alastomana kovin kauniilta ole näyttäneet (sonotube), toisin kuin nyt.
 
Mitä sitten ? Käsittääkseni sen voi maalata pariinkin otteeseen, sekä päällystää teipata, jne mielensä mukaan. Jos haluaisin tehdä ns. laadukkaan budjettisubbarin en todellakaan ostaisi vaneria. Harva vanerinkaan jättää sellaiseksi. Eikäpä noi JJTM:n töötitkään alastomana kovin kauniilta ole näyttäneet (sonotube), toisin kuin nyt.

En halunnut sanoa, että kenenkään tuotokset on rumia, vaan että vanerista tai liimapuusta saa helposti kauniin, kun vetää vaan lakat päälle.

Lastulevy on akustisesti parempaa materiaalia (kunhan on tarpeeksi tukevaa), mutta saa olla aika paksua pohjamaalia, että sen saa maalattua. DCFIX lienee ainoa vaihtoehto tehdä siitä siisti ja silloinkin epäilyttää lopputulos. Suurin osa meistä (tarkoitan nyt lähinnä itseäni) on kuitenkin niin käsiä, ettei JJTM:n tyylistä siistiä lopputulosta saa huonon pinnan päälle.
 
Joo lastulevy on varteenotettavaa tavaraa myös. Mun seuraava projekti ns. "pikkusubbari" on tulossa 22 mm lattialastulevystä ja tuntuisi olevan hyvä ja suht jäykkä materiaali. Tuosta projektista lisää sitten kun ehdin taas tekemään sitä eteenpäin. Esim. tuosta hsalosen mainitsemasta pintakäsittelystä en osaa sanoa vielä mitään. Joka tapauksessa lastulevyynkin pätee sama, eli jos kotelo on suuri, niin sisätukia tarvitaan.

Mutta tosiaan jos rahasta ei kiinni, niin nostaisin edelleen koivuvanerin ensisijaiseksi materiaaliksi. Havuvaneria en enää kyllä koteloihin laittaisi, vaikka onkin halpaa ja kevyttä, niin on pehmeää ja vaatii reilusti tukia.
 
Joo lastulevy on varteenotettavaa tavaraa myös. Mun seuraava projekti ns. "pikkusubbari" on tulossa 22 mm lattialastulevystä ja tuntuisi olevan hyvä ja suht jäykkä materiaali. Tuosta projektista lisää sitten kun ehdin taas tekemään sitä eteenpäin. Esim. tuosta hsalosen mainitsemasta pintakäsittelystä en osaa sanoa vielä mitään. Joka tapauksessa lastulevyynkin pätee sama, eli jos kotelo on suuri, niin sisätukia tarvitaan.

Mutta tosiaan jos rahasta ei kiinni, niin nostaisin edelleen koivuvanerin ensisijaiseksi materiaaliksi. Havuvaneria en enää kyllä koteloihin laittaisi, vaikka onkin halpaa ja kevyttä, niin on pehmeää ja vaatii reilusti tukia.

Nyt työn alla olevat subbarini teen MDF:stä. Se on hyvä, mutta varmasti kaikista kallein vaihtoehto. Lisäksi olen pinnoittanut ne jollain bilteman äänieristysmatolla, kun ovat niin kovaa materiaalia ja se aiheuttaa äänen heijastuksia ja muuta ikävää.

Voipi olla jossain vikaa, kun MDF-kotelo maksaa enemmän kuin elementti toisessa subbarissani.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 475
Viestejä
4 497 789
Jäsenet
74 213
Uusin jäsen
Naxu20

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom