DIY subwoofer -ketju

Jos liikut länsipuolella pk-seutua niin ainakin maalaamattomat torx ruuvit ja lyöntimutterit saa Espoon Pultti Oy:sta (joka on Kirkkonummen puolella Masalassa). Tiivisteitä tuskin on, mutta kannattanee tiedustella että olisiko mustiakin ruuveja saatavilla.

Muutenkin mielenkiintoinen tuulahdus menneisyydestä ko. lafka kun äijät ketjupolttaa menemään varastohallissa, kuin astuisi Kaurismäen elokuvaan. :)

Ja suosittelen kyllä lyöntimuttereita kiinnitykseen, eipä tarvi huolehtia ja miettiä että kierteet mdf:ssä hajoaa jos pitää elementtiä syystä tai toisesta irrotella ylimääräisiä kertoja.
Kiitoksia ehdotuksesta, mulla ei ihan Masalaan asti taida olla asoita joten taitaa mennä postitilauksen puolelle. Mä uskon ettei sitä elementtiä tarvi avata muutamaa kertaa enempää joten varovaisuudella pitäisi pärjätä. Lisäksi meinasin liimata levyn sisäpinnalle pätkän vaneria joka puree ruuveihin aika hyvin (sikäli jos löydän riittävän pitkiä ruuvejä). Olen lukenut myös muutaman kauhutarinan noista iskumuttereista, joissa mutteri on päässyt pyörähtämään ympäri. Sen jälkeen se menee poraushommiksi, riittävällä määrällä voimaa väärässä paikassa pystyy monia asioita saamaan rikki!
 
Kiitoksia ehdotuksesta, mulla ei ihan Masalaan asti taida olla asoita joten taitaa mennä postitilauksen puolelle. Mä uskon ettei sitä elementtiä tarvi avata muutamaa kertaa enempää joten varovaisuudella pitäisi pärjätä. Lisäksi meinasin liimata levyn sisäpinnalle pätkän vaneria joka puree ruuveihin aika hyvin (sikäli jos löydän riittävän pitkiä ruuvejä). Olen lukenut myös muutaman kauhutarinan noista iskumuttereista, joissa mutteri on päässyt pyörähtämään ympäri. Sen jälkeen se menee poraushommiksi, riittävällä määrällä voimaa väärässä paikassa pystyy monia asioita saamaan rikki!
Liimasin omassa iskumutterit epoksilla paikalleen naulailun jälkeen, tuskin pääsee pyörimään ympäri. Saa vaan varoa ettei sotke kierteisiin liimaa.
 
Liimasin omassa iskumutterit epoksilla paikalleen naulailun jälkeen, tuskin pääsee pyörimään ympäri. Saa vaan varoa ettei sotke kierteisiin liimaa.
No näin mäkin ajattelin tehdä jos käyttäisin niitä iskumuttereita, on parempi varmistaa se pitävyys jo kasaamisvaiheessa.
 
Liimasin omassa iskumutterit epoksilla paikalleen naulailun jälkeen, tuskin pääsee pyörimään ympäri. Saa vaan varoa ettei sotke kierteisiin liimaa.

Täytyy enskerralla vielä erikseen varmistaa että kierteet puhtaat (yks korkkas)... :lol:
 
Ei pysty enää vastustelemaan, pakko se on ne refleksikotelot rakentaa noille Ultimaxeille, kun tekee niin mieli rakentaa. Välineetkin on paremmat kuin viime rakennuskerroilla, niin josko sitä tällä kertaa tekisi oikeasti siistit. Nettotilavuudeksi tulee karvan yli 200L, viritys 17-19hz välille, 16mm MDF:stä ajattelin tehdä.

Refleksiputkeksi nappaan varmaankin Biltemasta 150mm valuputkea. Liikerajojen maksimien lähellä tuo saattaa aivan aavistuksen puhista ja kompressoida (karkeasti arvioin 1-2dB kompressiota, ilmannopeus enintään 21m/s), mutta en oikein keksi mitään järkevää vaihtoehtoa, joka olisi kohtalaisen hintainen. Viemäri- tai ilmastointiputkea ajattelin, mutta kulma-adaptereineen sellainenkin maksaisi suoraan kaupasta yli 50€, joka on minusta aika koominen hinta refleksiportista. Tokihan puustakin voisi slotin rakentaa, mutta ei sekään halpaa ole. Taidan ottaa riskin ja kokeilla tuon valiputken, kun kokeilun hinta on niin olematon. Teen jyrsimellä pyöristyksen portin läpivientiin kotelosta, niin se varmaan helpottaa puhinan kanssa.

Vinkiksi muuten tuohon kompression laskentaan törmäsin sellaiseen simppeliin kaavaan, että jokaista 10 m/s portin ilmannopeutta kohtaan, tulee kompressiota 1 dB viritystaajuudelle.

Tulee simuloidessa ja laskiessa ihan vauhtisokeaksi tässä touhussa. Ikään kuin minä oikeasti ikinä tarvitsisin 110dB @ 20hz äänenpainevaroja kotikäytössä (half-space simulaatiossa), turhaan tässä murehdin mistään yli 20m/s ilmanopeuksista, kun ikipäivänä en tule noin kovaa kuuntelemaan pitkäjaksoisesti :lol:. Ehkä tässä jokseenkin alkaa ymmärtämään sen "hellasärön" "Rakenna vaan, mutta miksi..."-kommentin :rolleyes:
 
Ei pysty enää vastustelemaan, pakko se on ne refleksikotelot rakentaa noille Ultimaxeille, kun tekee niin mieli rakentaa. Välineetkin on paremmat kuin viime rakennuskerroilla, niin josko sitä tällä kertaa tekisi oikeasti siistit. Nettotilavuudeksi tulee karvan yli 200L, viritys 17-19hz välille, 16mm MDF:stä ajattelin tehdä.

Refleksiputkeksi nappaan varmaankin Biltemasta 150mm valuputkea. Liikerajojen maksimien lähellä tuo saattaa aivan aavistuksen puhista ja kompressoida (karkeasti arvioin 1-2dB kompressiota, ilmannopeus enintään 21m/s), mutta en oikein keksi mitään järkevää vaihtoehtoa, joka olisi kohtalaisen hintainen. Viemäri- tai ilmastointiputkea ajattelin, mutta kulma-adaptereineen sellainenkin maksaisi suoraan kaupasta yli 50€, joka on minusta aika koominen hinta refleksiportista. Tokihan puustakin voisi slotin rakentaa, mutta ei sekään halpaa ole. Taidan ottaa riskin ja kokeilla tuon valiputken, kun kokeilun hinta on niin olematon. Teen jyrsimellä pyöristyksen portin läpivientiin kotelosta, niin se varmaan helpottaa puhinan kanssa.

Vinkiksi muuten tuohon kompression laskentaan törmäsin sellaiseen simppeliin kaavaan, että jokaista 10 m/s portin ilmannopeutta kohtaan, tulee kompressiota 1 dB viritystaajuudelle.

Tulee simuloidessa ja laskiessa ihan vauhtisokeaksi tässä touhussa. Ikään kuin minä oikeasti ikinä tarvitsisin 110dB @ 20hz äänenpainevaroja kotikäytössä (half-space simulaatiossa), turhaan tässä murehdin mistään yli 20m/s ilmanopeuksista, kun ikipäivänä en tule noin kovaa kuuntelemaan pitkäjaksoisesti :lol:. Ehkä tässä jokseenkin alkaa ymmärtämään sen "hellasärön" "Rakenna vaan, mutta miksi..."-kommentin :rolleyes:

Miten oot puusta slotin Yleensä tehnyt, jos ei halpaa ole? Tai no jokaiselle halpa on eri määrä euroja.
Vaneriliikkeestä sahattuna portin tarvikkeet 2x450mmx500mm 21mm koivuvaneri n. 14e per kotelo?
Toki hiomista, liimaamista ja sahaamista päälle.
 
Miten oot puusta slotin Yleensä tehnyt, jos ei halpaa ole? Tai no jokaiselle halpa on eri määrä euroja.
Vaneriliikkeestä sahattuna portin tarvikkeet 2x450mmx500mm 21mm koivuvaneri n. 14e per kotelo?
Toki hiomista, liimaamista ja sahaamista päälle.

En ole slottia ennen rakentanut, mutta periaate on kyllä tuttu. Eihän se kallista ole, mutta ongelma on kaksiosainen:
1. Olen laiska ja slotin rakentaminen on työläämpää, kuin valmiin putken kiinnitys.
2. Tekisin isomman slotin, jotta saisin ilmanopeuksia laskettua aavistuksen, jolloin portti veisi enemmän tilaa, jolloin koteloa pitäisi kasvattaa pari senttiä johonkin suuntaan, mutta kun tila alkaa oikeasti olla senteistä kiinni.

Olen päätynyt siihen, että tuo valuputki on minulle ihan tarpeeksi hyvä. Jos tietäisin kuuntelevani kovempaa, niin rakentaisin isomman portin. Tuskin vaan tulee omalla käytöllä ongelmia.
 
En ole slottia ennen rakentanut, mutta periaate on kyllä tuttu. Eihän se kallista ole, mutta ongelma on kaksiosainen:
1. Olen laiska ja slotin rakentaminen on työläämpää, kuin valmiin putken kiinnitys.
2. Tekisin isomman slotin, jotta saisin ilmanopeuksia laskettua aavistuksen, jolloin portti veisi enemmän tilaa, jolloin koteloa pitäisi kasvattaa pari senttiä johonkin suuntaan, mutta kun tila alkaa oikeasti olla senteistä kiinni.

Olen päätynyt siihen, että tuo valuputki on minulle ihan tarpeeksi hyvä. Jos tietäisin kuuntelevani kovempaa, niin rakentaisin isomman portin. Tuskin vaan tulee omalla käytöllä ongelmia.

Juu ymmärrän. Takerruin vaan tuohon portin kustannuksiin :)
 
Ei pysty enää vastustelemaan, pakko se on ne refleksikotelot rakentaa noille Ultimaxeille, kun tekee niin mieli rakentaa. Välineetkin on paremmat kuin viime rakennuskerroilla, niin josko sitä tällä kertaa tekisi oikeasti siistit. Nettotilavuudeksi tulee karvan yli 200L, viritys 17-19hz välille, 16mm MDF:stä ajattelin tehdä.

Refleksiputkeksi nappaan varmaankin Biltemasta 150mm valuputkea. Liikerajojen maksimien lähellä tuo saattaa aivan aavistuksen puhista ja kompressoida (karkeasti arvioin 1-2dB kompressiota, ilmannopeus enintään 21m/s), mutta en oikein keksi mitään järkevää vaihtoehtoa, joka olisi kohtalaisen hintainen. Viemäri- tai ilmastointiputkea ajattelin, mutta kulma-adaptereineen sellainenkin maksaisi suoraan kaupasta yli 50€, joka on minusta aika koominen hinta refleksiportista. Tokihan puustakin voisi slotin rakentaa, mutta ei sekään halpaa ole. Taidan ottaa riskin ja kokeilla tuon valiputken, kun kokeilun hinta on niin olematon. Teen jyrsimellä pyöristyksen portin läpivientiin kotelosta, niin se varmaan helpottaa puhinan kanssa.

Vinkiksi muuten tuohon kompression laskentaan törmäsin sellaiseen simppeliin kaavaan, että jokaista 10 m/s portin ilmannopeutta kohtaan, tulee kompressiota 1 dB viritystaajuudelle.

Tulee simuloidessa ja laskiessa ihan vauhtisokeaksi tässä touhussa. Ikään kuin minä oikeasti ikinä tarvitsisin 110dB @ 20hz äänenpainevaroja kotikäytössä (half-space simulaatiossa), turhaan tässä murehdin mistään yli 20m/s ilmanopeuksista, kun ikipäivänä en tule noin kovaa kuuntelemaan pitkäjaksoisesti :lol:. Ehkä tässä jokseenkin alkaa ymmärtämään sen "hellasärön" "Rakenna vaan, mutta miksi..."-kommentin :rolleyes:

16mm MDF kuulostaa vähän ohuelta jos aiot sub 20hz taajuuksia +100db ponnistella. Voi äkkiä kyljet heilua noin isossa kotelossa. Ja myös itse kotelo.
 
16mm MDF kuulostaa vähän ohuelta jos aiot sub 20hz taajuuksia +100db ponnistella. Voi äkkiä kyljet heilua noin isossa kotelossa. Ja myös itse kotelo.

Täälläkin liikuskelee kotelot pikkasen, vaikka olin tekevinäni "järeät". Painoa siis 15" ultimaxin kanssa 92kg. Voi tietty olla et tassut sais olla vähän tarttuvammat. Kotelo tehty 21mm ja 30mm koivuvanerista.
 
16mm MDF kuulostaa vähän ohuelta jos aiot sub 20hz taajuuksia +100db ponnistella. Voi äkkiä kyljet heilua noin isossa kotelossa. Ja myös itse kotelo.

Hyvin kestää kun vaan tukee riittävästi. Nimenomaan täällä ei tykitellä +100dB 20hz, vaan valtaosa kuuntelusta on ihan normaalia sarjojen katsomista ei-elokuvateatteri-voimakkuuksilla. Jos kotelo meinaa liikkua, niin tassut siihen auttavat parhaiten.

Onko sulla nyt Ultimaxit suljetussa ? Onko sulla mahdollisuus koittaa miltä ne kuulostaa Linkwitz -korjauksella ?

Nokun nämä menee jo nykyisessä tilassa suorana 10hz saakka. Lähinnä tuossa ensimmäisenä rakentamassani sonotubessa alkaa näkyä ne sähellykset. Elementin kiinnitys on murtunut parista kohtaa ja ei tuota meinaa saada enää järkevästi kunnostettua. Lähitulevaisuudessa on edessä todennäköisesti muutto ja olen jo pidempään suunnitellut rakentavani uudet kotelot. Nykyisellä taloyhtiöllä on hyvät tilat rakenteluun, niin nyt on se paras hetki tilojen puolesta. Eihän tässä järkeä sinänsä ole lainkaan, mutta rakentelu on kivaa ja nyt siihen on vielä mahdollisuudet.
 
Löysinkin kellarin varastokopista sopivan mallista puuta refleksiporttia varten, varmaan jäämiä viime subbariprojektista. Kai se järki voittaa laiskuuden ja teen tuosta 15cm x 15cm x 95cm neliskanttisen slotin kotelon nurkkaan. Viritys menee sinne 17-19hz välimaastoon, ilmannopeudet jäävät maksimitehoilla 15 m/s tasolle ja portin alin resonanssi 180hz nurkille. Eiköhän tuo fiksumpi ole. Virtausnopeudet taitavat olla jo sen verran alhaiset, että mikään pakko ei varmaan olisi edes pyöristyksiä tehdä, mutta siinähän se samalla menee kun jyrsimellä työstää. Saapahan mielenrauhan ainakin itselle, kun tietää suunnitelleensa hyvin.
 
Kerrotaan alkuun, että tarkoitus päästä mahdollisimman helpolla.
Tarvitsisin linkin hyvään ja "edulliseen" 18" subwooferiin, ohjeet torvikotelon tai vastaavan rakennuttamiseen. Tähän vielä sopiva vahvistin. En aio mittailla mitään tai simuloida millään softilla vaan toivoisin selviäväni ostamalla elementin ja teettämällä kotelon. Vähän kuin hakisin kaupasta valmiin paketin.
 
Kerrotaan alkuun, että tarkoitus päästä mahdollisimman helpolla.
Tarvitsisin linkin hyvään ja "edulliseen" 18" subwooferiin, ohjeet torvikotelon tai vastaavan rakennuttamiseen. Tähän vielä sopiva vahvistin. En aio mittailla mitään tai simuloida millään softilla vaan toivoisin selviäväni ostamalla elementin ja teettämällä kotelon. Vähän kuin hakisin kaupasta valmiin paketin.

Mikä on budjettisi? Teetkö yhden vai kaksi? Mitkä ovat kokorajoitteet? Millaiseen käyttöön subbari tulee?

Edullinen ja teettäminen menevät halvoin käsi kädessä. Puu on halpaa, mutta puusepän aika kallista. @latexii taisi joskus kysellä johonkin torvikoteloon hintaa puusepältä ja kasattuna hinta olisi ollut jotakin 500€. Tuohon päälle vielä elementti eli 18" tapauksessa tyypillisesti 250€ minimissään ja vahvistin (riippuen subien määrästä) 200€ ylöspäin. Jos et itse maalaa, niin sekin maksaa, mutta maali on halpaa.
 
Tuosta läheiseltä puusepältä kysyin hintaa Gjallarhorn -nimiseen torvikoteloon ja se olisi tosiaan kustantanut 500€. Tuo on aivan järkyttävän tehokas. Databassin 20hz SPL -tilastoissa toisena.. Sen pieksee ainoastaan M.A.U.L niminen torvitoteutus missä käytetään 19" -tuumaisia elementtejä 4 kpl. Eli tuo gjallarhorn voisi olla yksi vaihtoehto. Siihen kyllä löytyy piirustukset ja sen tehokkuutta on liki mahdoton piestä. Elementin hommaaminen tuohon on vaikeaa, koska mikä tahansa siihen ei käy. Siihen käy esim. Mach 5 Audio UXL tai jo vuosia sitten poistuneet TC Sound LMS Ultra 18" (jota on useaan otteeseen kehuttu parhaaksi 18" -tuumaiseksi mitä on koskaan tehty). Kaverilla on 2 kpl noita TC Soundseja ja hän ehkä voisi yhdestä luopua about ~800e hintaan. Eli jos tuo oikeasti kiinnostaa niin paa privaviestiä. Eli edullista tämä ei todellakaan tule olemaan, eikä helppoa. Mutta tuo on sitten sellainen tekele jota ei tarvitse IKINÄ päivittää ainakaan sen vuoksi että hönkä loppuu kesken. SE ei varmaan lopu.


Othorn (1min ja siitä eteenpäin vähän mittausta) on vähän vastaava toteutus, siihen saa elementtejä (B&C 21SW152) tuokin elukka maksanee joku 800e. Eli edelleen tulee himppasen maksamaan. Itsellä on ollut 4 kpl lilwreckereitä ja sen tekeminen ja mahdollisesti teetättäminen on edullista ja siihen menee edullinen Alpine Type -R 15" -tuumainen elementti. Nämä ovat siis kaikki sarjassamme tekeleitä jolla saa erittäin pahaa jälkee aikaiseksi. (Mutta ne ovat kivoja)

Edullinen 18" ja torvikotelo -komboa ei ole olemassakaan. Daytonin 18" ja sille refleksikotelo ei ole paha rasti mutta tuokin elementti vaatii isohkon refleksikotelon (muistaakseni 400lit)
 
Viimeksi muokattu:
Mikä on budjettisi? Teetkö yhden vai kaksi? Mitkä ovat kokorajoitteet? Millaiseen käyttöön subbari tulee?

Edullinen ja teettäminen menevät halvoin käsi kädessä. Puu on halpaa, mutta puusepän aika kallista. @latexii taisi joskus kysellä johonkin torvikoteloon hintaa puusepältä ja kasattuna hinta olisi ollut jotakin 500€. Tuohon päälle vielä elementti eli 18" tapauksessa tyypillisesti 250€ minimissään ja vahvistin (riippuen subien määrästä) 200€ ylöspäin. Jos et itse maalaa, niin sekin maksaa, mutta maali on halpaa.

Budjetti avoin, riippuu mitä maksaa kelvollinen elementti ja vahvistin. Olkoot maksimi tonnin. Yksi kappale riittää. Kokorajoitteita on katon korkeus n. 1,8m.
Elokuvat/edm musiikki 50/50 käyttö. Puuseppä löytyy lähipiiristä ja vaneria saan edullisesti. Ulkonäöllä ei niin väliä edes :)
 
Siihen käy esim. Mach 5 Audio UXL tai jo vuosia sitten poistuneet TC Sound LMS Ultra 18"

Edullinen 18" ja torvikotelo -komboa ei ole olemassakaan.

Jos unohdetaan kopan hinta niin mistä saan vahvistimen ja elementin alle tonnilla tai mieluummin paljon edullisemmin? Ei tarvitse olla maailman parasta elementtiä tai vahvistinta.
 
Jos unohdetaan kopan hinta niin mistä saan vahvistimen ja elementin alle tonnilla tai mieluummin paljon edullisemmin? Ei tarvitse olla maailman parasta elementtiä tai vahvistinta.
Uraltonelta näemmä tuo B&C 21SW152 650€ ja sille Behringer NX3000D niin hintaa tulisi ~900e. Ja toteutus olisi Othorn. Sama vahvistin ja elementiksi Alpine Type-R niin hintaa tulisi ~600e. Othorn > Lilwrecker
 
Budjetti avoin, riippuu mitä maksaa kelvollinen elementti ja vahvistin. Olkoot maksimi tonnin. Yksi kappale riittää. Kokorajoitteita on katon korkeus n. 1,8m.
Elokuvat/edm musiikki 50/50 käyttö. Puuseppä löytyy lähipiiristä ja vaneria saan edullisesti. Ulkonäöllä ei niin väliä edes :)

Minä varmaan venyttäisin budjettia ja tekisin kaksi Lilwreckeriä tuohon rahaan. Sen hinnaksi tulisi aikalailla 300€/elementti (Alpine Typer-R 15"), jolloin loppu budjetilla saisi Behringerin NX6000DSP:n. Ja tässä hieman perusteluja sille, miksi mieluummin kaksi: https://www.svsound.com/blogs/svs/75040195-why-go-dual

2x Lilwrecker > Othron :p
 
Elokuvakäyttöön ehkä parempi Devastator. Suht helppo rakentaakkin.
Pystyy käyttämään halpaa LaVocen 21" elementtiä. Saa alle 300 euron tilattua.

Tästä on olemassa valmis rakennussarjakin.
 
Viimeksi muokattu:
Kysymys, aloitin kotelon rakentamisen ja yhden sisätuen sain leikattua tietenkin himppasen pieneksi. Eli rakensin kaksi vaaka-ja kaksi pystytukea kotelon sisälle jotka lovesin ristikkäin (levyt seinästä seinään, sahasin aukkoja levyihin aka luurankomalli). Yksi pystytuki jäi kuivakasauksessa noin millin vajaaksi kattolevystä, ei koko matkalta mutta ehkä puolen kotelon syvyyden verran. Millä se liimataan kiinni että rako menee umpeen? Levyt liimataan Eri Keeperillä, riittäkö se siihen runsaalla käytöllä? Vai pitääkö ostaa epoksia tai jotain turpoavaa liimaa vielä lisäksi?
 
Projekti ollut hyvässä vauhdissa. Törmäsin uuteen ongelmaan, ainoastaan yksi liimapuristin on tarpeeksi iso näiden koteloiden työstämiseen. Onneksi ruuvit ja liima korvaavat puristimet ihan hyvin vaikka pintakäsittelystä tuleekin työläämpi. Helpompaa tämä rakentaminen tuntuu olevan, kun pyysi saman tien sisätuetkin sahattuna mittoihin, niin piti enää pikkaisen leikata niitä muotoon, sitten vaan liimat väliin ja tuet sisään. Sovitus on sen verran tiukka, että useimmat pysyvät pelkällä liimalla todella tukevasti paikallaan. Portti on tuollainen melkein Makitan porakoneen mentävä.

IMG_20191013_163841.jpg
IMG-20191013-WA0000.jpeg
 
Laitetaan nyt omasta laatikostakin kuva, ruma kun rullatuoli mutta nyt on sen verran deadlinea tiedossa että kunhan tän saisi valmiiksi jollain tasolla niin olisi ihan jees...
Tuollainen tukirunko olisi tulossa tuohon laatikkoon, onko toi riittävä tuenta? Tää on mun ensimmäinen subbarirakennelma joten vähän ohuilla jäillä tässä loikitaan.
8603ee2d46c010006d56dd60346c3444.jpg
f2abf8e8dd3a6cd085c2b6b33c2d945b.jpg
 
Ei liity kotisubbareihin, mutta subeihin kuitenkin ja tällä kertaa ajattelin että löytyisikö autoon kohtalaisia 2x2ohm keloilla varustettuja 8" elementtejä? Hintaa mielusti satasen alle kipaleelta tai ei kovin paljoa yli.
 
Hyvännäkösiä boxeja porukka pakertelee... Itsellä ollut ihan kiva apuväline tuo kulmapuristin (perus liimapuristimen lisäksi).

801071.jpg
 
Mä olen kanssa katsellut Biltemasta tuollaista kulmapuristinta, tai sitten mä teen itse sellaisen punaniskaversion. Mutta varmaan tollainen tulee hommattua, helpottaa kasaamista varmasti. Ajattelin vetää liimalla ja naulaimella varmistukset, viimeistellään sitten vähän enemmän. Saapahan ainakin nopeammin jatkettua kotelon kasaamista.
 
Ei liity kotisubbareihin, mutta subeihin kuitenkin ja tällä kertaa ajattelin että löytyisikö autoon kohtalaisia 2x2ohm keloilla varustettuja 8" elementtejä? Hintaa mielusti satasen alle kipaleelta tai ei kovin paljoa yli.

Hifitalolla näkyy olevan Focus tarjouksessa: Focus Acoustics Black MK6+ 8D2 8" subwoofer - Hifitalo

En oo tuota simuloinu, että millaseen koteloon menee.

Järeämpi kasi n. 10 litraiseen koteloon oli itsellä joku aika sitten hakusessa ja päädyin Alpineen: Alpine SWR-8D2 TYPE-R 8" subwoofer - Hifitalo
 
Laitetaan nyt omasta laatikostakin kuva, ruma kun rullatuoli mutta nyt on sen verran deadlinea tiedossa että kunhan tän saisi valmiiksi jollain tasolla niin olisi ihan jees...
Tuollainen tukirunko olisi tulossa tuohon laatikkoon, onko toi riittävä tuenta? Tää on mun ensimmäinen subbarirakennelma joten vähän ohuilla jäillä tässä loikitaan.

Jaa että onko riittävä? Tuohan on oikein mallisuoritus hyvästä tuennasta :tup:

En tiedä onko se tuo elementin koko joka minua häiritsee vai vaikuttavatko refleksiputken aukot aika pieniltä? Ovatko nuo ~100mm? Millaiseen viritystaajuuteen tähtäät?
 
Tuollaiseen Fi Car Audion elementtiin törmäsin. Voisi olla aikas kiva elukka. Ainakin speksit näyttää varsin ok :lle hintaansa nähden. Toimittavat Suomeenkin.
 
Jaa että onko riittävä? Tuohan on oikein mallisuoritus hyvästä tuennasta :tup:

En tiedä onko se tuo elementin koko joka minua häiritsee vai vaikuttavatko refleksiputken aukot aika pieniltä? Ovatko nuo ~100mm? Millaiseen viritystaajuuteen tähtäät?
Joo, ne putket on 100 mm viemäriputkea. Tulee yhdellä mutkalla pituutta sen mitä mahtuu, todennäköisesti välille 95-100 cm per putki. Se tekee tuossa kotelossa viritykseksi luokkaa 17 hz, ehkä 17,5 hz.
Tarkoituksella tein tämän kahdella putkella, että halutessa saa kokeilla ajamista yhden putken tulppaamalla. Yhden putken taktiikalla viritys tippuu noin 12,5 hertsiin.
Sitten kun saa toisenkin valmiiksi niin voi kokeilla tuota matalampaa viritystä, riittää headroom vaikka yhden subwooferin äänenpainevarat tippuu tuon alemman virityksen myötä.
 
Joo, ne putket on 100 mm viemäriputkea. Tulee yhdellä mutkalla pituutta sen mitä mahtuu, todennäköisesti välille 95-100 cm per putki. Se tekee tuossa kotelossa viritykseksi luokkaa 17 hz, ehkä 17,5 hz.
Tarkoituksella tein tämän kahdella putkella, että halutessa saa kokeilla ajamista yhden putken tulppaamalla. Yhden putken taktiikalla viritys tippuu noin 12,5 hertsiin.
Sitten kun saa toisenkin valmiiksi niin voi kokeilla tuota matalampaa viritystä, riittää headroom vaikka yhden subwooferin äänenpainevarat tippuu tuon alemman virityksen myötä.

Oletko simuloinut ilmanopeuksia xMax alueella? Tuo 12,5hz viritys pistää putken puhisemaan ihan taatusti, kahdella putkellakin saatetaan olla rajoilla. Kannattaa vielä miettiä ja laskea ennen kuin teet kotelon valmiiksi. Tuohon lisäät kyllä helposti isommat putket, jos simulaatiot eivät näytä hyvältä.

WinISD:llä tarkistaisin itse. Maksimitehoilla ja liikeradalla nopeuden olisi hyvä jäädä johonkin 20m/s alle, jos haluaa varmasti hyvän. Kannattaa muistaa, että ennen häiriöääniä tulee jo kompressiota eli menetät desibelin painetta jokaista 10m/s kohden.
 
Oletko simuloinut ilmanopeuksia xMax alueella? Tuo 12,5hz viritys pistää putken puhisemaan ihan taatusti, kahdella putkellakin saatetaan olla rajoilla. Kannattaa vielä miettiä ja laskea ennen kuin teet kotelon valmiiksi. Tuohon lisäät kyllä helposti isommat putket, jos simulaatiot eivät näytä hyvältä.

WinISD:llä tarkistaisin itse. Maksimitehoilla ja liikeradalla nopeuden olisi hyvä jäädä johonkin 20m/s alle, jos haluaa varmasti hyvän. Kannattaa muistaa, että ennen häiriöääniä tulee jo kompressiota eli menetät desibelin painetta jokaista 10m/s kohden.
Juu, tietenkin olen simuloinut WinISD:llä tätä (ehkä liiankin kauan että sain itseni looppiin ja pää meni jumiin runsaiden valintojen edessä). Tämä kotelo on tehty koon mukaan eli hallittu kompromissi koon ja ilmanvirtausten välillä. Nämä tulevat pieneen olohuoneeseen kerrostaloon joten täysillä niitä ei tulla paukuttamaan, lähinnä tässä rakennetaan myös valimiiksi tulevaa vartrn. Kotelon kokoon vaikutti myös se, että kokonaiset levyt sattuivat osumaan tähän kokoon eli kahdella kokonaisella levyllä rakentuu kaksi koteloa.
Olen duunissa joten en pääse kotikoneelle käppyröihin käsiksi, ulkomuistista virtauspiikki osuu välille 16-17 hz ja on noin 33 m/s (tiedän, ei osu suosituksiin...).
AVS forumilta luin jostain että vajaat 30 m/s oikeassa elämässä ei ole puhissut (olisiko ollut iPAL?), mutta lähemmäs 40 m/s oli jo puhissut kuuluvasti. Tämän takia matalampi viritys (17 hz), koska en usko hirveästi kuuntelevani alle 20 hz taajuuksia. 20 hz kohdalla muistaakseni virtaus oli noin 24 m/s, tehoa kilowatti ja simuloidulla roomgainilla äänenpaine noin 112 dB/2 metriä. En usko, että noin kovia paineita tulee tarvittua tai jos tulee niin se toinen subbari auttaa laskemaan tehotarpeita per kaiutin.
Ja mitä tulee tuohon 12 hz viritykseen niin mitä matalampi viritys sitä alhaisempi ilmanvirtaus, muistaakseni se meni noin. Yhdellä putkella 12 hz viritettynä se piikki on jossain 11-12 hz luokassa, maksimi taisi olla jotakin 38-40 m/s. Tuossa on lähinnä se, että se piikki menee niin matalille taajukksille ettei niitä saa esiin kuin jollain testimateriaaleilla.
Lyhyt yhteenveto, kotelon koosta johtuva kompromissi. Isompi olisi parempi mutta tällä kertaa näin. Seuraava projekti rakennetaan sitten vähän isompana!
 
Kuka helvetti kuulee tuon puhinan (kuuntelupaikalle) jos desibelit ylittää rajusti haitallisen äänenpaineen korvien kuulon suhteen ? Toki joo jos kuunnellaan taajuutta jota ei edes kuulla..

20 hz kohdalla muistaakseni virtaus oli noin 24 m/s, tehoa kilowatti ja simuloidulla roomgainilla äänenpaine noin 112 dB/2 metriä.
Katsoitko mitä oli elementin xmax ?
 
Kuka helvetti kuulee tuon puhinan (kuuntelupaikalle) jos desibelit ylittää rajusti haitallisen äänenpaineen korvien kuulon suhteen ? Toki joo jos kuunnellaan taajuutta jota ei edes kuulla..

Katsoitko mitä oli elementin xmax ?
Elementin xmax on 16,5 mm papereissa, tuossa kilowatin simuloinnissa taisi olla vajaat 18 mm (elementin xmech on 30 mm ja vaatisi yli 3 kW em. kotelolla päästä sinne asti). Muistaakseni B&C ilmoittaa xvar:ksi 14 mm, joka meinaa käsitykseni mukaan särötasoa (eli se särö pysyy jonkun prosenttiluvun alle). Mitoitin kotelon sen mukaan että NX6000 pystyy ajamaan sen 1,1 kW per kanava mitä se pystyy tarjoamaan (8 ohmiin jatkuvaa)eikä elementti ota siitä kipeää. (1,1 kW taisi antaa noin 18,5 - 19 mm liikeradan pituudeksi).
 
Ja vielä lisäyksenä tuohon 100 mm putkilla rakentamiseen.
Alunperin tarkoituksena oli tehdä se yhdellä 150 mm putkella, kuitenkin mahdollisuus tuplaviritykseen vei voiton sekä se, että on paljon helpompi rakentaa putket valmiista viemäriputkista ja valmiista pyöristetyistä kulmista. 150 mm putki olisi tarvinut leikkaamista ja liimaamista enemmän kun tämä Bilteman tarjoama valmisratkaisu.
Lisäksi ero yhden 150 mm ja kahden 100 mm putken välillä ei ole niin iso kuin luulisi.
Tämä seuraava on täysin teorian varassa ja jos jollain on kertoa oikean elämän tuloksia niin erittäin mielelläni luen niitä. Seuraava kannattaa ottaa suolan kanssa, tähän teoriaan perustin putkivalinnan (teorian tarjoili herra Tom V. AVS-foorumilla, Power Sound Audion sekä ex-SVS:n perustaja). Putkien sisäpinta on se, joka vastustaa ilmanvirtausta. Mitä enemmän seinäpinta-alaa putkissa, sitä korkeammaksi virtausvastus kasvaa.
Samalla kotelolla (sama viritys)kolme eri viritysmuotoa:
1. Yksi 150 mm putki, sisäseinäympärys 47 cm
2. Kaksi 100 mm putkea, yhteinen sisäseinäympärys noin 63 cm
3. Kolme slotportia, 17*3cm per slotti. Yhteinen sisäseinäympärys 120 cm.

Slotportteihin verrattuna 150 mm putkella on noin 2,5 kertaa vähemmän virtausvastusta. Kahdella 100 mm putkella on noin 2 kertaa vähemmän virtausvastusta kuin sloteilla.
150 mm vs. kaksi 100 mm putkea eroa on muttei mitenkään radikaalisti. Lisäksi kaksi putkea mahdollistaa sen toisen putken tulppaamisen mukanaan tuoman alemman viritystaajuuden kokeilemisen.
 
Viimeksi muokattu:
Ja vielä lisäksen lisäyksenä, tietääkö kukaan mihin perustuu se 20 m/s ilmavirtauksen suositus? Jos se on laskettu edellisessä postauksessani esitetyn diy-slotportin mukaan niin loogisesti voisi ajatella, että kahdella 100 mm putkella (joilla on noin kaksi kertaa vähemmän ilmanvastusta kuin slotporteilla) pitäisi olla huomattavasti korkeampi ilmanvirtaus saavuttaakseen puhinatason. Esim. Peerless (vai oliko se Tymphany, samaa puljua ilmeisesti nykyään) antaa ohjeeksi alle 35 m/s tai vastaavasti 1/10 osa äänennopeudesta joka on käytännössä sama asia (344 m/s 20 asteen huoneenlämmössä) XLS vai XXLS elementin rakennusohjeessa.
 
Kuka helvetti kuulee tuon puhinan (kuuntelupaikalle) jos desibelit ylittää rajusti haitallisen äänenpaineen korvien kuulon suhteen ? Toki joo jos kuunnellaan taajuutta jota ei edes kuulla..

Hyvä pointti, 120dB 30hz taajuudella, niin ei paljon puhinat tosiaan kuulu. Ongelma on läsnä ainoastaan infrataajuuksilla ja silloinkin melko harvinainen.

Tämä seuraava on täysin teorian varassa ja jos jollain on kertoa oikean elämän tuloksia niin erittäin mielelläni luen niitä. Seuraava kannattaa ottaa suolan kanssa, tähän teoriaan perustin putkivalinnan (teorian tarjoili herra Tom V. AVS-foorumilla, Power Sound Audion sekä ex-SVS:n perustaja). Putkien sisäpinta on se, joka vastustaa ilmanvirtausta. Mitä enemmän seinäpinta-alaa putkissa, sitä korkeammaksi virtausvastus kasvaa.
Samalla kotelolla (sama viritys)kolme eri viritysmuotoa:
1. Yksi 150 mm putki, sisäseinäympärys 47 cm
2. Kaksi 100 mm putkea, yhteinen sisäseinäympärys noin 63 cm
3. Kolme slotportia, 17*3cm per slotti. Yhteinen sisäseinäympärys 120 cm.

Slotportteihin verrattuna 150 mm putkella on noin 2,5 kertaa vähemmän virtausvastusta. Kahdella 100 mm putkella on noin 2 kertaa vähemmän virtausvastusta kuin sloteilla.
150 mm vs. kaksi 100 mm putkea eroa on muttei mitenkään radikaalisti. Lisäksi kaksi putkea mahdollistaa sen toisen putken tulppaamisen mukanaan tuoman alemman viritystaajuuden kokeilemisen.

Yleensä ottaen tuo pyöreä muoto on refleksiputkelle paras ja immunein turbulenssille. Slotin "paras" muoto on neliö tai suorakaide, joka on melko lähellä neliötä. Nyrkkisääntönä sloteille on 1:4 mittasuhde. Isomman portin hyöty on se, että vaikka virtausvastus kasvaakin pinta-alan funktiona, niin ilman nopeus pysyy alhaalla, jotta lisääntynyt vastus (ja täten turbulenssi) ei aiheuta häiriöääntä. Tuollainen 17x3 cm slotti on aika kapea ja sillä saa kyllä maksimoitua puhinat helposti. (Yhtälailla menen hieman mutuillen tässä asiassa, minulta ei ole mitään fysiikan tutkintoa tueksi väitteilleni)

Pointti ei kuitenkaan ole pelkästään se häiriöääni vaan pienen refleksiputken tuottama kompressio. Oikein rankasti alimitoitettu putki voi kompressoida yli 5dB verran. Sinunhan tapauksessa ei näin ole, puhutaan parista desibelistä. Pohjimmiltaan nämä ovat tietenkin ihan mielipideasioita. Minä päätin suunnitella omani siten, että putken kompressio on minimaalista ja riskiä häiriöäänistä ei ole oikein edes teoriassa. Rankasti yliampuvaa, mutta kun muuten en pysty öitäni nukkumaan :rofl:

Ja vielä lisäksen lisäyksenä, tietääkö kukaan mihin perustuu se 20 m/s ilmavirtauksen suositus? Jos se on laskettu edellisessä postauksessani esitetyn diy-slotportin mukaan niin loogisesti voisi ajatella, että kahdella 100 mm putkella (joilla on noin kaksi kertaa vähemmän ilmanvastusta kuin slotporteilla) pitäisi olla huomattavasti korkeampi ilmanvirtaus saavuttaakseen puhinatason. Esim. Peerless (vai oliko se Tymphany, samaa puljua ilmeisesti nykyään) antaa ohjeeksi alle 35 m/s tai vastaavasti 1/10 osa äänennopeudesta joka on käytännössä sama asia (344 m/s 20 asteen huoneenlämmössä) XLS vai XXLS elementin rakennusohjeessa.

Minä olen kuullut sellaisen 5% äänennopeudestä väitteen eli 17,2 m/s. Kuten sanottua, mielipideasia. Nämä tuppaavat riippumaan niin paljon siitä, että millainen valmis subbari on ja kuinka herkkästi kukin kokee nämä asiat kuulevansa. Ollaan tässä selvästi päädytty vaan erilaisiin kompromisseihin. Aina pitää tapella kompression, äänenpaineen, herkkyyden, ilmanopeuksien ja portin resonanssien kanssa ja etsiä jonkinlainen tasapaino niiden välille.
 
Ei se puhina ole mikään ongelma, vaan se porttikompressio mikä syö voiman alimmilta taajuuksilta kokonaan.
 
Onko porttikompressio suoraan verrannollinen refleksiputken pinta-alaan (sd)? Mitä isompi putken kokonaispinta-ala (ts. myös pidempi putki) sitä pienempi kompressio?
 
Onko porttikompressio suoraan verrannollinen refleksiputken pinta-alaan (sd)? Mitä isompi putken kokonaispinta-ala (ts. myös pidempi putki) sitä pienempi kompressio?

Kompressio on paremmin verrannollinen virtausnopeuksiin. 10m/s ilmanopeutta, johtaa 1dB kompressiota. Jos virtausta helpotetaan, esimerkiksi pyöristyksillä putken päissä, niin kompressio vähenee. Yleensä pienempi putki pakottaa ilmannopeudet korkeammalle, joka aiheuttaa kompressiota. Suurempi portin pinta-ala laskee ilmanopeutta ja vähentää kompressiota eli verrannollisuus on käänteinen. Näin siis lukemani perusteella AVSForumilla LTD02 laskeskeli näitä ja tuo 10m/s/1dB kompressiota kaava näytti pitävän useassakin subbarissa.
 
Kiitoksia! Eli käytännössä asia menee juurikin niin että isompi porttipinta-ala laskee kompressiota, koska suurempi porttipinta-ala laskee virtausnopeutta?
Ja samalla virityksellä tietysti pidentää putken pituutta.
 
Hei hakusessa olisi 2x18 subbari elementtiä Leffa käyttöön.
koteloksi vain suljettu noin100-150 litrainen mahtuu.huone on iso ja ei korosta bassoja.
Toisto saisi ylettyä 10hz asti. Mitään 100db paineita en tarvitse.

mitä malleja suosittelisitte tuohon systeemiin???
Mitä eroa esim 300e tai 500 e maksavissa on??
 
Hei hakusessa olisi 2x18 subbari elementtiä Leffa käyttöön.
koteloksi vain suljettu noin100-150 litrainen mahtuu.huone on iso ja ei korosta bassoja.
Toisto saisi ylettyä 10hz asti. Mitään 100db paineita en tarvitse.

mitä malleja suosittelisitte tuohon systeemiin???
Mitä eroa esim 300e tai 500 e maksavissa on??
Jos haluat että suljetun taajuusvaste alkaa laskemaan vasta 10hz (eli -3dB vaimentunut 10hz taajuudella) niin ei tule onnistumaan millään maailman 18" -tuumaisella elementillä. Suosittelen suoraan tuollaiseen koteloon 15" -refleksiä. Kyllähän siis abouttiarallaa jokainen 18" -tuumainen 150lit kotelossa siis toistaa 10hz saakka mutta se äänenpaine on jo reeeeeeilusti laskenut esim. 35hz :stä. 20hz on vielä helposti saavutettavissa kun huomioidaan huoneen tuoma boosti.
Parametreissä on aina eroja eri hintaluokissa. Esim. tehonkestossa, puhekelojen määrässä, elementin liikeradassa etc. Halvimmat 18" -tuumaiset on PA -elementtejä jotka eivät juurikaan leffatteluun sovi liian korkealle jäävän resonanssitaajuuden (Fs) vuoksi. Noita malleja on käyty aika paljon lävitse täälläkin kun selailet vähän ketjua taaksepäin.
 
Onko esim b&c 18sw115 ja 18 soundin 18 tuumaiset näitä Pa elementtejä???

Ja esim daytona um18 ja bms 18 tuumaiset paremmin leffatteluun sopivia???

Jos ei mahdu tarpeeksi iso kotelo niin onko 18 tuumainen turha hankinta??
 
Onko esim b&c 18sw115 ja 18 soundin 18 tuumaiset näitä Pa elementtejä???

Lähtökohtaisesti kyllä, ovat PA-elementtejä, mutta sopivassa kotelossa ainakin 18SW115 (ja moni muu joita en nyt listaa) sopivat myös kotikäyttöön ja toistavat riittävän alas eli ainakin 20hz:iin

Ja esim daytona um18 ja bms 18 tuumaiset paremmin leffatteluun sopivia???

Dayton (ei Daytona, nyt ei puhuta Nascarista) UM18 on hyvä leffasubbari, joka toimii suljetussa kotelossa ja isommassa refleksissä. Tuo BMS on vieras minulle.

Jos ei mahdu tarpeeksi iso kotelo niin onko 18 tuumainen turha hankinta??
Jep. 18-tuumaiset vaativat isomman kotelon, mutta toki poikkeuksiakin tähän sääntöön on. Mieluummin itse miettisin niin, että mikä on isoin kotelo jonka voi rakentaa ja tutkisin sitten, mikä elementti ja millaisessa kotelotyypissä olisi sopivin. Kotelon muotohan voi olla melkein millainen vaan, kunhan ilmatila sisällä on yhtenäinen ja hyvin tuettu.

Älä nyt jää kiinni siihen tuumakokoon liikaa. 18" ovat kivoja, mutta ei niistä iloa ole jos et saa niitä sopivaan koteloon. 15" oikean kokoisessa kotelossa soi paremmin, kuin 18" liian pienessä.
 
Edellä mainittuun postaukseen, BMS 18-tuumaiset on melko lavea ilmaisu. Kannattaa käyttää tiettyä mallia esimerkkinä, esim. BMS 18N862 on yksi parhaista 18" elementeistä mitä valmistetaan. BMS yhtiö valmistaa myös halvempia 18" elementtejä, jotka ovat paremmin soveltuvia musiikkikäyttöön suurissa tiloissa. Lähinnä kannattaa katsoa että elementin Fs on suht lähellä 30 hz ja riittävästi tarjolla liikepoikkeamaa (lue yli 15 mm). Em. BMS malli on mitattu sekä suljettuna että refleksinä Data-bass:ssa, käy sieltä kurkkimassa miten se suoriutuu. Muitakin pro audio elementtejä mitä kannattaa harkita on B&C iPAL 18" ( 2 ohm), myöskin yksi parhaista 18" mitä tehdään tällä hetkellä.
Tosin kummatkaan em. eivät mahdu kunnolla 150 litraan. Eli kuten edellä sanottiin, mittaa maksimi koko mitä mahtuu ja suunnittele sen mukaan mitä siihen laitetaan. Siis refleksiin ei mahdu, BMS menee suljettuun hyvin. IPALia taas ei kannata laittaa kuin refleksiin.
 
Mitäs kotelon sisälle laitetaan pehmusteeksi, suolistetaan muutama Ikean euron tyyny? Josh Ricci tosin väitti blogissaan että ainoa jolla on väliä on riittävä kotelon tuenta. Millään vaimennusaineella ei tainnut olla yhtään merkittävää mitattavaa eroa (luin sen kauan aikaa sitten joten saatan muistaa väärin).
 
Mitäs kotelon sisälle laitetaan pehmusteeksi, suolistetaan muutama Ikean euron tyyny? Josh Ricci tosin väitti blogissaan että ainoa jolla on väliä on riittävä kotelon tuenta. Millään vaimennusaineella ei tainnut olla yhtään merkittävää mitattavaa eroa (luin sen kauan aikaa sitten joten saatan muistaa väärin).
Itse suolistin varastosta vanhan vaahtomuovipatjan. Eikös suolistettu tyyny oo vähän hankalempi liimailla kiinni, ettei pölläytä putkesta tyynyn palasia sit?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 670
Viestejä
4 561 754
Jäsenet
75 006
Uusin jäsen
Nahkapip0

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom