Älkää hyvät ihmiset rakentako minkäänlaista koteloa kaiuttimillenne keisaripuusta 18-22mm(liimalevy).
Kutistui kelmusta avattuna sahauksen jälkeen 600mm☻595mm viikossa,pituussyyt aisoissa(kutistuma 2mm 1000mm)
Kuukausi huoneenlämmössä ja taas suli 5mm leveydestä.
No rakennetaan pari 1000x300x600..(996x294x590).
Käytin montagea ja ruuveja ja kaikki kaunista.
Pari vuorokautta meni kunnes etulevy halkes koko matkalta.
Eli oiva tavara jos käsittelee molemminpuolin vaikka lasikuitutapetilla.
Olen varma että soveltuu paremmin pienimuotoiseen lennokeiden rakenteluun tai vaappujen veistämiseen.
Oma moka.Aina oppii kun kokeilee.
Harmillinen tapahtuma.. En ole koskaan ennen kuullutkaan keisaripuusta, en siis tiedä, että onko se jotain todella spesiaalia tavaraa, mutta kyllä kaikki massiivipuu elää yli 5% leveyssuunnassa kosteuden vaihdellessa.
Itselläni halkesi mäntyliimalevystä tehty kotelo, eli kokemusta löytyy täältäkin.
Halkeamisen jälkeisissä projekteissa olen kiinnittänyt huomiota asiaan, eikä nyttemmin ongelmia ole tullut. Käytettävä puutavara kannattaa pitää lopullisessa sijoituspaikassa (kotona esim sängyn alla) mahdollisimman pitkään ennen varsinaista kotelon rakennusta. Näin se saavuttaa asuntosi kosteuden jo etukäteen. Tosin talvella on paljon kuivempaa kuin muina vuodenaikoina. Sellaisen vinkin olen kuullut, että kotelot kannattaa rakentaa mieluiten syysaikaan juuri tämän takia.
Jos teet refleksikotelon, niin massiivipuu pitäisi pintakäsitellä myös sisäpuolelta kosteuden käyristävän vaikutuksen ehkäisemiseksi. Muuten kosteuden noustessa kotelon sisäpuoli imee kosteutta ja laajenee.
Halkeamista voi ehkäistä myös laittamalla levyt niin, että elävät samoihin suuntiin saman verran. Eli esim jos etulevy ja päätylevyt tulevat sivujen väliin, niin niiden täytyy ehdottomasti olla samansuuntaisia. Jos etulevyssä on syyt pystyssä ja kannessa poikittain, niin halkeaminen on todennäköistä. Puu kun elää enimmäkseen vain leveyssuuntaan, ei pituussuuntaan. Jos kansi on pituussuuntaan, niin se ei kutistu tai laajene, ja jos etulevy on toisinpäin, niin se laajenee. Tällöin kannet estävät elämisen ja levy halkeaa. Toki jos etulevyssä on lähes koko levyn leveyksinen elementti, niin johan sekin estää elämistä niin paljon, että voi haljeta.
Itse ostin joku aika sitten Bauhaussista samalla tavalla muoviin pakattua akaasialiimalvevyä. Kyllä se kieroksi veti, parissa viikossa kun muovit poisti.
Eli jos rakennat massiivipuusta, niin kannattaa varata kuukausia aikaa antaa puutavaran elää ensin. Lastu-, vaneri-, tai mdflevy elää yhtäpaljon jokasuuntaan. Ne eivät siten ole samalla tavalla arkoja kosteuden vaikutukselle.