DIY subwoofer -ketju

Mulla on SVS SB-12 NSD jonka subbarielementti on jonkin sortin variantti Peerlesin xxls-12 elementistä. Olisiko ihan pölhö idea, jos nappaisin tuon subbarin sekä vahvistimen irti kotelosta, hommaisin Peerlessin xls 12 passiivisäteilijän ja tekisin 40 litran DIY kotelon johon löisin nuo kaikki romppeet? Vai onko SVS:n STA-400D vahvistimen DSP niin vahvasti ajateltu tuota nykyistä koteloa varten, että ei kannata ainakaan tuon vahvistimen kanssa?
 
^ Joskus ostin SVS :n outletistä pelkän 12" -tuumaisen elementin ja se soi ainakin kivasti 50lit suljetussa kotelossa. Passiivisäteilijän olisi hyvä olla isompi kun itse elementin.
 
Hei kaikille.

Alkoi subwooferin rakentelu kotiin, tai oikeastaan teen kaksi. Elementit löytyi hyllystä, kun -90 luvun lopulla tuli ostettua pari Lanzar DC15 elementtiä jotka sitten jäivätkin autoon laittamatta. Ne tulee nyt käyttöön, oli sitten hyvät tai ei koska uusia ei ole nyt varaa ostaa. Ja onhan se sitten helpompi joskus vaihtaa elementit, kun kerran on kotelot tehtynä. Käyttönä tulee olemaan molemmat, sekä musiikki että elokuvat/tv. Koteloiden koon saneli emäntä, ja maksimi oli 50x50x50cm. Siis sellaiset tulee nyt suljettuna, tukien lisäilyn jälkeen tilavuus lienee 87-88l. Vahvistimeksi löytyi PA-pääte Dap Audio DM-2000, josta pitäisi saada 2x1000w 4 ohmiin.
Elementeistä ei tahtonut löytyä tietoja ja kaikki ohjekirjat yms. hukkuneet aikoja sitten..Mutta netin syövereistä löytyi ketju missä tiedot oli, toivottavasti oikeat:

Recommended Sealed box size 1.65 to 5 cu'
Recommended Vented box size 1.0 to 11 cu'
eek.gif


Mounting diameter 14.125''
Depth: 6.75'' (you must add at least extra 1-2'' for cooling!)

Fs: 22.82
Qm: 12.538
Qe: 0.3825
Qt: 0.3712
X-max: 0.4125''
Le: 1.58 mH
SD: 844.96 sq CM
BL: 13.963
Cms: 0.3629 mm/N
MMS: 134.047 Gr
VD: 892.5 CC
Eff: 95 dB
Vas: 12.85 FT^3
Magnet Weight 125 oz
4 ohm
450 watts RMS

Itse en oikein tuosta WinIsd ohjelmasta saa oikein mitään irti. Lähinnä mietin, että osaisiko joku sanoa onko noilla mitään toiveita toimia tuollaisenaan? MiniDsp on mietinnässä, mutta ei viitsisi turhaan ostaa. AV vahvistimena Yamahan Rx-v673, mistä pääsee ainakin asettamaan subille jakotaajuudeksi esim.80Hz. En tiedä korjaako se vahvistimen automaattisäätö subin taajuuskäyrää?


SubII.jpg Filter.JPG ConeEx.JPG
 
Itse en oikein tuosta WinIsd ohjelmasta saa oikein mitään irti. Lähinnä mietin, että osaisiko joku sanoa onko noilla mitään toiveita toimia tuollaisenaan? MiniDsp on mietinnässä, mutta ei viitsisi turhaan ostaa. AV vahvistimena Yamahan Rx-v673, mistä pääsee ainakin asettamaan subille jakotaajuudeksi esim.80Hz. En tiedä korjaako se vahvistimen automaattisäätö subin taajuuskäyrää?

Pari vinkkiä tuohon WinIsd:n käyttöön:
1. Lowpassia on minusta turha laittaa simulaatioihin, koska jos käytössä on viritinvahvistin, kuten sinulla, se hoitaa jaon ja et voi sen jyrkkyyteen vaikuttaa.
2. Klikkaa itsesi SPL-välilehdelle ja syötä Signal-välilehdellä haluamasi vahvistinteho simulaatioon. Itse käytän aina vahvistimen ilmoitettua maksimitehoa.
3. Katso missä kohtaa xMax-ylittyy. Pieni ylitys, pienellä alueella, maksimiteholla ei ole vaarallista. Suuri ylitys taas tarkoittaa, että elementti tuskin kestää maksimitehoja.

Tuon cone excursion kuvasi perusteella sanoisin, että tuossa kotelossa, noita tehoja, elementti ei kestä. Huomioiden sen, että kyseessä ovat vanhemmat elementit, joiden parametreista ei ole noiden tietojen lisäksi muuta tiedossa, en ottaisi riskiä ja ajaisi noihin vahvistimesi maksimeita.
 
Ok, kiitoksia. Lisäsin hieman kotelon tilavuutta ohjelmassa, koska vanulla täytän ja tulisiko siitä se n.20%lisää. N.250w teholla näyttäisi liikerata pysyvän lähempänä maksimia, ei ylity niin pahasti. Täytynee testata Gain säätö lähellä minimiä.
Miten tuo Gain kannattaisi säätää, että saisi lähelle maksimitehon käyttöön? Syöttää jotain taajuutta(40/50Hz?) ja lisätä gainia kunnes alkaa ääni särkeä?
Miltä nuo käppyrät yleisesti näyttää? Tekeekö noilla elementeillä mitään? Qtc on vähän yläkanttiin jos se 0,7 olisi tavoite ja viritystaajuus kotelolla n.50Hz näköjään..

250W.JPG 105L.JPG 105L Hz.JPG
 
Aa että, old school lanzarit :hungry:

Voin elementit ostaa pois jos tuntuu, etteivät käyttötarkoitukseen sovi. Liikeratahan noissa vanhemmissa bassoissa on aina vähäisempi kun nykylaitteissa joka luo omat haasteensa. Nuo Lanzarit oli aikanaan autokäytössä the elementit jolla soiteltiin oikeasti isoa kovaa sen ajan mittapuulla ja musiikilla. Maksoivatkin aikanaan paljon joten ihan ei joka DX-Corollan takapaksista löytynyt.
 
Valtavirrasta poiketen diy sormi syyhyää musiikki subin rakenteluun. Eli hakusessa enemmän konserttimaista slämmiä kuin kaikkein alimpien taajuuksien murinoita.

Kuuntelu tilana puurakenteinen okt olkkari, vahvistintehoa on 4ohmiin tarjolla kilowatin verran.

Elementti suosituksia?
 
Valtavirrasta poiketen diy sormi syyhyää musiikki subin rakenteluun. Eli hakusessa enemmän konserttimaista slämmiä kuin kaikkein alimpien taajuuksien murinoita.

Kuuntelu tilana puurakenteinen okt olkkari, vahvistintehoa on 4ohmiin tarjolla kilowatin verran.

Elementti suosituksia?
Budjetti ? Sanoisin että B&C 21SW152 olisi varmasti riittävä. Tuossa buildi. Tai reilusti pienempi kotelo samankokoisella elementillä (B&C 21DS115)
 
Viimeksi muokattu:
Hommasin tuon t.tracks DSP 4x4 minin subbarin säätelyä varten. Onko muillaa tuttu laitos? Lähinnä erilaisia subsonic suotimia testailen. Päivitin just firmwaren ja naputtelin ekat käyrät sisään. Laitoin yhden sisäänmenon tulemaan 4 ulostulosta ja jokaisessa erilainen käppyrä tuohon tyyliin. Huomenna sit testaamaan kahdella eri subbarilla eli 18" ja 12". Varsinkin pienempi läkähtyy matalimmissa nuoteissa.

SUBSONIC.jpg
 
Hommasin tuon t.tracks DSP 4x4 minin subbarin säätelyä varten. Onko muillaa tuttu laitos? Lähinnä erilaisia subsonic suotimia testailen. Päivitin just firmwaren ja naputtelin ekat käyrät sisään. Laitoin yhden sisäänmenon tulemaan 4 ulostulosta ja jokaisessa erilainen käppyrä tuohon tyyliin. Huomenna sit testaamaan kahdella eri subbarilla eli 18" ja 12". Varsinkin pienempi läkähtyy matalimmissa nuoteissa.

SUBSONIC.jpg

Miten onnistuu tällä pistetaajuuksien vaimennus?
 
Erittäin hyvin tarvittaessa:

piste.jpg


Tuon softan voi ladata ja testata demo modessa suoraan thomannin sivulta.
 
Olen värkkäillyt tässä taas ikuisuusprojektina uutta koteloa Coralin prf400, 15" elementille.
Mitat L500xP500x542 mm, eli noin 105 litraa tilavuutta, kun tuet ja elementin laskee pois.
Sivuille ja pohjalle liimattu 50 mm puolikova kivivilla. Rakennusmateriaalina 21 mm havuvaneri, liitokset pääosin tapitettu ja puulimattu.

Kaksi kysymystä heräsi:
1. Riittääkö 21 mm havuvaneri elementin kohdalle vai pitäisikö siihen tehdä jonkinlainen tukilevy vielä?
2. Laitanko vielä vanua tuonne tuon kivivillan kaveriksi?

IMG_20200129_171259.jpg
 
Kaksi kysymystä heräsi:
1. Riittääkö 21 mm havuvaneri elementin kohdalle vai pitäisikö siihen tehdä jonkinlainen tukilevy vielä?
2. Laitanko vielä vanua tuonne tuon kivivillan kaveriksi?

1. Tuo kotelo alkaa olla niin järeä, että varmaan 16mm vanerikin riittäisi etulevyssä ihan hyvin. 21mm on parempi, mutta valitsit kumman tahansa, niin riittää varmasti.
2. Itse en laittaisi, tuo täyttö riittää loistavasti. Onko takaseinässä myös villaa? Sinne laittaisi villaa myös, jotta sisälle ei jää kahta paljasta pintaa vastakkain.
 
1. Tuo kotelo alkaa olla niin järeä, että varmaan 16mm vanerikin riittäisi etulevyssä ihan hyvin. 21mm on parempi, mutta valitsit kumman tahansa, niin riittää varmasti.
2. Itse en laittaisi, tuo täyttö riittää loistavasti. Onko takaseinässä myös villaa? Sinne laittaisi villaa myös, jotta sisälle ei jää kahta paljasta pintaa vastakkain.

21 mm levy on elementille jo valmiiksi tehtynä niin mennään sillä.
Takaseinässä on myös villat. Sen verran taisi kuva jäädä pimeäksi, että siitä niitä ei taida erottaa.

Jotenkin hauskaa tämä koteloiden tekeminen, enemmän varmaan kulutan aikaa tälläisen tekoon kuin sitten valmiin tuotteen kuunteluun. Mieli lepää, kun saa sohlata ja soveltaa.
 
Mikä olisi hyvä kaiutin kun tilaa on juuri ja juuri 15 tuuman reiälle. Vähän pienempi olisi varmaan parempi. Mutta vanha kaiutin on 10 tuumaa. Koppa on 70 (69,6) litraa tuumaista venevaneria, jos sillä nyt jotain merkitystä on.
Tehoa ei paljon tarvita, sen verran että naapurit juuri heräävät.
 
Mikä olisi hyvä kaiutin kun tilaa on juuri ja juuri 15 tuuman reiälle. Vähän pienempi olisi varmaan parempi. Mutta vanha kaiutin on 10 tuumaa. Koppa on 70 (69,6) litraa tuumaista venevaneria, jos sillä nyt jotain merkitystä on.
Tehoa ei paljon tarvita, sen verran että naapurit juuri heräävät.

Yleensä ottaen isompi elementti tarvitsee isomman kotelon. Laittamalla 15" alimitoitettuun koteloon, et saa suurta hyötyä. Miksi siis olet elementtiä vaihtamassa? Jos haluat enemmän ääntä, niin kannattaa suunnitella samalla kokonaan uusi kotelo.
 
Ok. Tuo 10 tuumainen oli tarkoitettu pienempään koppaan. Eikä basso mene nyt kovin alas, eikä sitä ole kovinkaan paljon, minun mielestäni. Onko mitään ohjetta tai sääntöä minkä kokinen koppa minkäkin kokoiselle kaiuttimelle tarvitaan.
Tuollainen koppa on painava, isompi tietysti vielä enemmän, teettäminen maksaa eli täytyy ensin vähän hakea vaihtoehtoja.
 
No se kotelon koko lasketaan elementin ja haluttujen tarpeiden mukaan. Laskureita on netti pullollaan.
 
Nopealla simuloinnilla Eminence Lab 15 ja Alpine Type-R 15" toimivat vallan hyvin 70lit (netto) kotelossa. Tosin vaativat vahvistimelta tehoa (kuvan käyrä 100w teholla) ja esim. linkwitz transform -filtterin (saa toteuttua minidsp:llä suht helposti) jotta pääsevät matalalle

 
Nyt olisi tulossa omaan settiin Denon AVR-X3500H ja katselin, että siitä löytyy 12 V trigger-ulostulo. Tulipahan sellainen mieleen, että onnistuisiko tuon triggerin kanssa Behringer NX3000D-vahvistimen etäohjaus ihan vaan yksinkertaisen releohjauksen avulla? Onko kukaan viritellyt tällaista ohjauspurkkia releellä tai jotenkin muutoin?

Tällä hetkellä tilanne on se, että joutuu aina tökkäämään tuon vahvistimen erikseen päälle ja pois ja homman automatisointi olisi ihan kiva ominaisuus, niin säästyisi tältäkin pieneltä vaivalta :D
 
Nyt olisi tulossa omaan settiin Denon AVR-X3500H ja katselin, että siitä löytyy 12 V trigger-ulostulo. Tulipahan sellainen mieleen, että onnistuisiko tuon triggerin kanssa Behringer NX3000D-vahvistimen etäohjaus ihan vaan yksinkertaisen releohjauksen avulla? Onko kukaan viritellyt tällaista ohjauspurkkia releellä tai jotenkin muutoin?

Tällä hetkellä tilanne on se, että joutuu aina tökkäämään tuon vahvistimen erikseen päälle ja pois ja homman automatisointi olisi ihan kiva ominaisuus, niin säästyisi tältäkin pieneltä vaivalta :D
Tuolla käsitelty samaa asiaa.. Kandee vilasta.
 
Nyt olisi tulossa omaan settiin Denon AVR-X3500H ja katselin, että siitä löytyy 12 V trigger-ulostulo. Tulipahan sellainen mieleen, että onnistuisiko tuon triggerin kanssa Behringer NX3000D-vahvistimen etäohjaus ihan vaan yksinkertaisen releohjauksen avulla? Onko kukaan viritellyt tällaista ohjauspurkkia releellä tai jotenkin muutoin?

Tällä hetkellä tilanne on se, että joutuu aina tökkäämään tuon vahvistimen erikseen päälle ja pois ja homman automatisointi olisi ihan kiva ominaisuus, niin säästyisi tältäkin pieneltä vaivalta :D
Itse menin sieltä missä aita on matalin ja laitoin inuken kaukosäädettävän pistorasian taakse.
 
^ itse koitin myös tuollaista mutta paukahti nalli sulaketaulusta.. =(
Heh, minä koitin juuri tuota samaa oman iNuke 6000DSP mallin kanssa ja saman tien sanoi itsensä irti tuo kapistus, ilmeisesti sisäinen sulake meni. Sain Motonetista toisen identtisen laitteen ja siinä sama juttu.
Nykyään mulla on iNuke Ikea Trådfri pistorasian takana. Tuo 6000 malli on ilmeisesti vaan kytketty jotenkin jännästi niin subwooferit aina kumahtaa jo sammuttaa pistorasiasta. Virtanappia painamalla kumahdusta ei tapahdu.
E: Niin ja ilmeisesti tuolla relemodilla sammuisi ilman kumahdusta.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on inuke 6000 jonkun halpis pistorasian takana ja pieni napsahdus kuuluu subeista. 3600w saa olla kuormaa tuolla kaukosäädettävällä niin onhan tuo toiminut.
 
Tuolla käsitelty samaa asiaa.. Kandee vilasta.

Kiitos, tuolla näytti olevan mielenkiintoista asiaa. Pitääpä lukaista tarkemmin läpi.

Niin kuin tuossa jo aikaisemmissa postauksissa jo mainittiinkin, niin olisihan tuollainen master/slave-jatkoroikka yksi vaihtoehto. Tai sitten voisi yksinkertaiseen ongelmaan viritellä monimutkainen automaatioratkaisun käyttäen trådfrin etäohjattavaa pistorasiaa, RasPia, Home assistantia ja jotain koodintynkää :rofl2:
 
Inukella kuuluu pamahdus olessaan master/slave roikassa, mutta NX- sarjalaisella ei kuulu. Itsellä tuollaisessa masterissa Denon AVR-X4500H ja slavessa Behringer NX3000D sekä Behringer NX1000. On toiminut hyvin jo toista vuotta.
 
Inukella kuuluu pamahdus olessaan master/slave roikassa, mutta NX- sarjalaisella ei kuulu. Itsellä tuollaisessa masterissa Denon AVR-X4500H ja slavessa Behringer NX3000D sekä Behringer NX1000. On toiminut hyvin jo toista vuotta.

Samanlainen, mutta tuo 8 pistokkeinen käytössä NX3000D kanssa ja pari vuotta toiminut oikein hyvin.

Jatketaan omalla kysymyksellä. Mitä tiivistenauhaa elementin ja kotelon väliin?
Vanhassa kotelossa olin käyttänyt ikkunoiden D-profiilin solukumista tiivistenauhaa ja minusta se toimi hyvin, mutta on vain päässyt loppumaan. Onko parempaa ko. käyttötarkoitukseen?
 
Tässä on yksi vaihtoehto, mutta oli aika ohutta 18" subbarin elementin kanssa joten laitoin varuiksi kaksi nauhaa vierekkäin:
 
En sen kummemmin budjettia ole miettinyt. Tuota b&c 21:stä olen silmäillyt aiemminkin vähemmän vakavissaan. Ei täällä kenelläkään omia kokemuksia ole?

Valtava laitoshan tuo on :D
Juuri tuolla latexin tarjoamalla suunnitelmalla ei ole mutta b&c 21sw152 400l refleksissä on itselleni ollut nyt n. 4vko:a koekäyttöasteella. Musa käytössä en siitä oikein löydä pahaa sanottavaa, slämmiä löytyy paljon, kuten sävyjä ja tarkkuuttakin. Infroja voisi leffakäytössä olla enemmänkin (juu sen tiesin jo alkaessa että esim. Dayton um paljon parempi niissä) mutta kyllä niitäkin ihan mukavasti irtoaa. Itsellä lähes akustoimaton puu/tiilirakenteinen oh joka avoinna eteisaulaan, keittiöön ja yläkerran rappusiin (avoin tila alakerrassa n.60 neliötä) joten ei aivan ideaali. Ens viikon pidän lomaa ja voin koittaa saada siitä jotain mittauksia rew:illä aikaiseksi jos vain läppäri suostuisi yhteistyöhön tai jaksan lyödä vanhan matolaatikon tulille. Audysseulla näytti viimeksi tältä
Screenshot_20200224-210600.jpg
 
Toi after käyrä näyttää kyllä epätodellisen hyvältä :oops:
Juu en minäkään siihen luota... Ei oo umikkiä mut audysseun mikki luetun mukaan toimii ihan ok (ainakin joskus ) noissa rew mittauksissakin ja vanhalla atx koteloon pakatulla koneella ja ASUS xonar phoebus sololla antoi mittaillakkin (sitä en sit tiedä mitä ne oikeasti kertoivat) mutta nykyisellä ASUS zenbook 15 (UX534FTC-A9082T) ei saa mikin tasoa tarpeeksi ylös voi toki johtua win10 (tai siitä että seiska on viimeinen mitä katson osanneeni edes jotenkin käyttää) mutta ei vaan onnistu. Oli mikki mikä vaan niin kyllä tarkistus rewillä kertoo ollaanko edes samalla seinällä. Tuolla sijoituksella ehkä mahdollista kun piikit ja dipit Max noin 7db, tiedä sitten häntä ennen kuin mittaa.
 
Juu en minäkään siihen luota... Ei oo umikkiä mut audysseun mikki luetun mukaan toimii ihan ok (ainakin joskus ) noissa rew mittauksissakin ja vanhalla pöytäkoneella ja ASUS xonar phoebus sololla antoi mittaillakkin (sitä en sit tiedä mitä ne oikeasti kertoivat) mutta nykyisellä ASUS zenbook 15 (UX534FTC-A9082T) ei saa mikin tasoa tarpeeksi ylös voi toki johtua win10 (tai siitä että seiska on viimeinen mitä katson osanneeni edes jotenkin käyttää) mutta ei vaan onnistu. Oli mikki mikä vaan niin kyllä tarkistus rewillä kertoo ollaanko edes samalla seinällä. Tuolla sijoituksella ehkä mahdollista kun piikit ja dipit Max noin 7db, tiedä sitten häntä ennen kuin mittaa.
Edelliseen lisäten niin en tuosta katsoisi kuin tuota ekaa käppyrää ja akustoimattomassa tilassa (Sportista mitattuna) en pidä sitä pahana, jos olen väärässä niin toivon että sen joku korjaa. Ylipäästöä ei tällä hetkellä ole ( 2 asteen 14hz butterwothin pitäis poistaa cone excursionin ylitys 1000w teholla) joten oikein kunnolla ei ole vielä päässyt leffoilla luukutusta kokeilemaan. Vahvistinpääkin jää vajaaksi kun ajatus oli alkujaan 2ohmin kuormasta eikä tuota b&c:tä saa kuin yhdellä neljän (tai kahdeksan) Ohmin kelalla (juu siis Dayton um 18-22 oli se alkuperäinen suunnitelma). Siis soittelen reckhornin a-800 vahvarilla joka ei anna 4 ohmiin kuin 500w/0.7% ja 580w/10% kun 2 ohmilla antais 800/1000 samoilla säröillä (minkä ajattelin riittävän hellasärön herättämiseen). Mutta näillä mennään tällä hetkellä. Seuraavaksi (tämä lopullisiin pintoihin ennenkuin vaimo hermostuu) ehkä mini dsp tai reckhornin dsp 6 mini hoitaan ylipäästö ja sitten 15" pisteitä rakentaan. Sen jälkeen joko toinen samanlainen tai behringeri tms. Puhallinvehje lyömään lisää löylyä pönttöön tai vaihtoehtoisesti toinen samanlainen ensimmäisen viereen
 
Screenshot_20200222-121009.jpg
Eka huono sijoitus herätteli huonemoodeja ( juu näissäkään ei pidä katsella kuin vihreää käppyrää) ja toinen mylös (audysseun mukaan kun ei voi korjata) komas oli aivan päin sitä itseään ja neljännen oon näköjään tehnyt liikuttuneessa tilassa kun en muista tehneeni... no mutta nykyisellä sijoituksella oletetulla korjauksella paras tähän asti meni kuvien järjestys sekaisin mutta niitä voi kommentoida vapaasti (ja rehellisesti)
Screenshot_20200223-155743.jpg
Screenshot_20200213-235334.jpg
 

Liitteet

  • Screenshot_20200223-152103.jpg
    Screenshot_20200223-152103.jpg
    264 KB · Luettu: 6
v"#¤iks meni tää viikko.... muksu kipeänä ja sen kanssa loppuviikonkin kotona niin ei taida paljon pystyä mittaileen tai tekeen mitään muutakaan mitä piti pystyä :cautious: yritän silti jos illalla saisi jonkun käppyrän aikaiseksi kun vaimo ja jälkikasvu jo sängyssä.
 
Siinä olis 12" CSS SDX12 elementille ~125L netto ja 6" refleksillä viritys tulee sinne 20Hz hujakoille. Pisin sisämitta on 116cm, jolloin koitin laittaa 20cm tuota akustolevyä toiseen päätyyn vaimentamaan seisovia. Sivuille 30mm levyä ja syvyys vain 24cm niin siihen nyt ei tartte käsittääkseni mitään. Matsku 18mm havuvaneri, etulevy tulee tuplana. Nää tulee alaslasketun akustiikkakaton 120x60cm ruutuun integroituna ja 2kpl (kun lattialla ei tilaa).

Mahdollisesti jotain ajatuksia ennen kuin lyödään arkun kansi kiinni?

20200322_122313.jpg

Elementti tulee tuohon keskelle putken oikealle puolen.
 
Lupasin asennuskuvia joskus kun kerroin että boxit tulee kattoon. Ekat tyypit otettu, nätisti toimii ja on ihan riittävästi bassoa tohon 14m2 huoneeseen. :cool:

Täytyy paremmalla ajalla mittailla vastetta, nyt ajettu vaan XT32 asetukset setille ja laitettu ylipäästö 18Hz kohdille suojaamaan elementtiä. Vahvarina bassoille on Hypex PSC2.700d (molemmat toistaa samaa signaalia).

20200405_132407_resized.jpg20200405_132443_resized.jpg20200405_151306_resized.jpg20200406_084550_resized.jpg
 
^ Hieno ja kerrankin erilainen toteutus. Nostan hattua :) Hyvät (ja nykyään harvinaiset) elementit myös olet saanut bongattua. Itsellä oli joskus SDX 15" -tuumainen.
 
On kyllä hieno ja mielenkiintoinen toteutus. On siinä vaan jotain maagista, kun iso ääni näyttää tulevan näennäisesti "ei mistään". :D

Itsekin olen tällaista projektia pyöritellyt mielessä, mutta sitä varten tarvitsisi oman kämpän...
 
En tiiä, mikä ois sopivin ketju tälle, niin kokeillaan tätä. On tuo subien säätöprojekti käynnissä. Jotta saa parhaimman sovituksen subien ja etukaiuttimien osalta, niin mikä on kokeneempien kehäkettujen suositus tuosta mittausmenetelmästä? En tiedä onko väliä, mutta about 90% kuuntelusta liittyy tv:n, sarjojen ja elokuvien katselemiseen, ehkä 10%, että pelkästään kuunneltaisiin musaa.

Eli em. lisätiedolla höystettynä, niin kannattaako mun mittailla REW:llä niin, että saan keskikaiuttimen ja subin toiston yhtenäistettyä tuossa crossover rajalla vai onko tärkeämpää saada oikea ja vasen kanava subin kanssa kuntoon ensisijaisesti ja sit toivoa vaan, että centerikin tulisi kohdilleen samalla säädöllä? Kun noita mittauksia tekee REW:llä, niin pitääkö mittailla L+R+sub combolla vai pelkästään erikseen L+sub ja R+Sub ja sitten vertailla säätöjä, että mikä toimii parhaiten molemmissa? Säätöjä teen enää lähinnä av-vahvarista subin etäisyyttä säätämällä ja crossover asetusta muuttamalla ja sen jälkeen viimeiseksi vielä yritetään MiniDSP:llä tehdä input puolella säätöjä, kun em. kikat kokeiltu ensin. Subien yhteen sovitus on tehty MiniDSP:ssä output puolella, joten sinne en enää MiniDSP:ssä koske.

Sentteriä en oo erikseen vielä ehtinyt mittailemaan subin kanssa. L+sub ja R+sub mittaukset on tullut tehtyä sekä luonnollisesti L+R+sub. L+R+Sub antaa tasaisimman vasteen etenkin +100hz jälkeen ja silloin korjattavaksi jäisi ensisijaisesti n. 85-90hz välillä oleva n. 6 db piikki ja muistaakseni n. 110hz kohdalla oleva hurja dippi (L+sub 110hz dippi on suurempi ja R+sub 110hz dippi huomattavasti pienempi). Nopeasti kokeiltuna L+sub mittauksilla tehtynä MiniDSP:llä sai tuota 110hz dippiä pienennettyä n.11 db, jolloin se ei enää ole oikeastaan ongelma ollenkaan, mutta tuota 85-90hz piikkiä en saanut DSP:llä pudotettua ollenkaan, eli se vaatinee tuota av-vahvistimen subin etäisyyden ja crossover rajan säädön kanssa eri asetuksia kokeilemalla ja REW mittauksia tekemällä selvittää, mikä toimii parhaiten ja sitten vasta lopuksi yrittää MiniDSP:llä korjata loppuja, jos korjattavissa on?

Eli lyhyesti vielä:
Kannattaako keskittyä ensisijaisesti C+sub yhtenäisyyteen vai L+R+sub yhtenäisyyteen? Jos L+R+sub, niin pitääkö mittaukset ja säädöt tehdä erikseen mittailemalla aina L+sub ja R+sub, vai kannattaako mittaukset ja korjaukset tehdä L+R+sub? Toki tiedossa on, että L+R+sub mitattaessa on ne käppyrät joku 6db korkeammat kuin yksittäisellä kanavalla, mutta mua kiinnostaakin vain saada tuo subin ja etukanavien yhteensovitus crossover alueella.
 
Lupasin asennuskuvia joskus kun kerroin että boxit tulee kattoon. Ekat tyypit otettu, nätisti toimii ja on ihan riittävästi bassoa tohon 14m2 huoneeseen. :cool:

Täytyy paremmalla ajalla mittailla vastetta, nyt ajettu vaan XT32 asetukset setille ja laitettu ylipäästö 18Hz kohdille suojaamaan elementtiä. Vahvarina bassoille on Hypex PSC2.700d (molemmat toistaa samaa signaalia).

20200405_132407_resized.jpg20200405_132443_resized.jpg20200405_151306_resized.jpg20200406_084550_resized.jpg

Tosi hauska ratkaisu. Miten sait turvallisesti kiinnitettyä?
 
^ Hieno ja kerrankin erilainen toteutus. Nostan hattua :) Hyvät (ja nykyään harvinaiset) elementit myös olet saanut bongattua. Itsellä oli joskus SDX 15" -tuumainen.

Kiitos! Oli mullakin SDX15 joskus, sen jälkeen on niitä 18" Maelstromeja ollut ja nyt kun tuon alaslaskun takia ei hirvittävän syvää elementtiä voinut laittaa niin päätin tuollaisen siron 12" parin laittaa (alaslasku on nyt 30cm jolloin huonekorkeus on 260cm). Tosin taitaa näistä lähteä yhtä paljon painetta kuin niistä parista suljetusta mallusta (tosin nyt pienempi huone). Elementit tuli bongattua odottelemaan tätä projektia jo viime kesänä.

Tosi hauska ratkaisu. Miten sait turvallisesti kiinnitettyä?

Kuvissa pitäis näkyä asennukset kans. Eli 4kpl kulmarautoja per pömpeli. Raudat levyruuveilla koteloon ja sitten parilla ruuvilla tonne kattoruoteisiin kiinni aina per rauta. Samalla tuon sai säädettyä korkeudeltaan sopivaksi, eli kotelon korkeus oli 29cm, jolloin ~1cm korkeussäätövaraa. Kattoparrut on vielä vahvistetusti ruuvattu kiinni sitten noihin kantaviin kattorakenteisiin. Ei ne sieltä alas tule...

Kahdella miehellä nosteltiin siis nuo pömpelit. Nuo kiskot/rakenteet alaslaskussa toimi ihan hyvin "kohdistimina", eli ujutettiin paikalleen ja sitten pikaisesti parista kohtaa ruuvilla kiinni ja säätö lopullisesti paikalleen + loput ruuvit. Kotelohan ei mikään ihan mahottoman raskas ole, kun 18mm havuvaneria. Kyllä sen aika nätisti jaksoi pari jamppaa asennella. Yksin tietty ihan mahoton homma. Elementin asensin vasta kun pönttö katossa, se kuitenkin melkein 20kg mötikkä muistaakseni. Eli pitkillä pulteilla hollille ja niillä "nosto" ja sitten varsinaisilla lyhyemmillä nippuun. Tähänkin oli kaveri tarpeen.
 
On todella komea toteutus kyllä, jos okt olisi alla niin vakavasti olisi harkinnassa samanmoinen toteutus. Iso peukku kyllä toteutuksesta näyttää omaan silmään ainakin todella hyvälle ja varmasti soikin riittävästi :)
 
On kyllä tosi siistiä jälkeä,pistähän kuvaa sitten kun alkaa olemaan teatteri muutenkin valmista=) mukava huone korkeus ollut lähteä toteuttamaan tollasta.:thumbsup:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 389
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom