Vähän jää pieneksi tuo kotelo focukselle, mutta voin päivemmällä simuloida nuo.
Simuloin itse noita huvikseni eilen, mutta ei ole nyt käppyröitä saatavilla.
Kotelo oli aavistuksen pienempi (250L), mutta viritys oli sama. Erot tulivat lähinnä alle 20hz alueella, jossa Focuksella oli vähän enemmän ulottuvuutta. Käytännössä Focus pääsee 2-3hz alemmas samalla äänenpaineella, kuin Ultimax. Taisin itse simuloida vähän pienemmillä tehomäärillä, mutta tein simulaatiot siten, että tasasin tehot ja HPF:n laitoin mahdollisimman alas kullekin elementille. Hain siis ns. maksimiulottuvuutta enkä maksimipaineita. Focushan kestäisi huomattavasti enemmän tehoa, jos sille asetetaan sama ylipäästö kuin Ultimaxille. Focuksen HPF taisi olla toisen asteen Butterworth 13hz kohdalla ja Ultimaxille kolmannen asteen Butterworth 15hz kohdalla.
Focuksen hyödyt nousevat esiin vasta kun kotelokokoa kasvatetaan huomattavasti. En nyt siis ihan itse näe järkeä tuossa elementin vaihdossa samaan koteloon. Jos kapasiteettia haluaa, niin uutta koteloa (Lilmike F20) rakentamaan Ultimaxeille tai sitä isompaa refleksiä Focuksille. Focuksella saat samassa kotelossa muutaman desibelin enemmän koko taajuusalueelle tai pari hertsiä lisää ulottuvuutta.
E: Tuskin saat kokonaan tuota +6dB lisäystä, koska et sijoita subbareita päällekkäin. Itse sain aikaan tasaisemman vasteen ja pari desibeliä siellä täällä, mutta en mitään +6dB koko taajuusalueelle.