DIY subwoofer -ketju

Vähän jää pieneksi tuo kotelo focukselle, mutta voin päivemmällä simuloida nuo.

Simuloin itse noita huvikseni eilen, mutta ei ole nyt käppyröitä saatavilla.

Kotelo oli aavistuksen pienempi (250L), mutta viritys oli sama. Erot tulivat lähinnä alle 20hz alueella, jossa Focuksella oli vähän enemmän ulottuvuutta. Käytännössä Focus pääsee 2-3hz alemmas samalla äänenpaineella, kuin Ultimax. Taisin itse simuloida vähän pienemmillä tehomäärillä, mutta tein simulaatiot siten, että tasasin tehot ja HPF:n laitoin mahdollisimman alas kullekin elementille. Hain siis ns. maksimiulottuvuutta enkä maksimipaineita. Focushan kestäisi huomattavasti enemmän tehoa, jos sille asetetaan sama ylipäästö kuin Ultimaxille. Focuksen HPF taisi olla toisen asteen Butterworth 13hz kohdalla ja Ultimaxille kolmannen asteen Butterworth 15hz kohdalla.

Focuksen hyödyt nousevat esiin vasta kun kotelokokoa kasvatetaan huomattavasti. En nyt siis ihan itse näe järkeä tuossa elementin vaihdossa samaan koteloon. Jos kapasiteettia haluaa, niin uutta koteloa (Lilmike F20) rakentamaan Ultimaxeille tai sitä isompaa refleksiä Focuksille. Focuksella saat samassa kotelossa muutaman desibelin enemmän koko taajuusalueelle tai pari hertsiä lisää ulottuvuutta.

E: Tuskin saat kokonaan tuota +6dB lisäystä, koska et sijoita subbareita päällekkäin. Itse sain aikaan tasaisemman vasteen ja pari desibeliä siellä täällä, mutta en mitään +6dB koko taajuusalueelle.
 
Focuksen HPF taisi olla toisen asteen Butterworth 13hz kohdalla ja Ultimaxille kolmannen asteen Butterworth 15hz kohdalla.

Nämä jutut menee multa yli ja kovaa, mutta ymmärsin että pieniä hyötyjä olisi Focuksen subeissa. Kaikista helpoinhan se olisi kun laittaa sen toisen ultimaxin, kun kotelotkin on jo 15" rei'illä.

Edit: Hieman kun tässä vaiheessa kattelee tätä, niin aika huvittavalta näyttää tän hetken "pääkaiuttimet" :dead::D

PicsArt_09-24-12.55.56.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Nämä jutut menee multa yli ja kovaa, mutta ymmärsin että pieniä hyötyjä olisi Focuksen subeissa. Kaikista helpoinhan se olisi kun laittaa sen toisen ultimaxin, kun kotelotkin on jo 15" rei'illä.

Edit: Hieman kun tässä vaiheessa kattelee tätä, niin aika huvittavalta näyttää tän hetken "pääkaiuttimet" :dead::D

PicsArt_09-24-12.55.56.jpg
Halvemmaksi ainakin tulee vain ostaa toinen ultimax:lol: 2*15 subit isoissa refleksi koteloissa riittää luultavasti aika pitkälle.
 
Jos nuo kaks focusta maksaa sen 700e, ja toinen ultimax kustantaa Suomesta 359e. Ja tuosta nykyisestä jos sais sen pari satkua. Eli 140e hinnoissa eroa.
 
Jos nuo kaks focusta maksaa sen 700e, ja toinen ultimax kustantaa Suomesta 359e. Ja tuosta nykyisestä jos sais sen pari satkua. Eli 140e hinnoissa eroa.
Jos kahden 15" riittävyys epäilyttää, niin suoraan 18" siirtyminen on ihan järkevää.
 
Jos kahden 15" riittävyys epäilyttää, niin suoraan 18" siirtyminen on ihan järkevää.

Miettisin tässä tuota kysymystä tarkkaan myös siltä kantilta, että mitä tässä nyt haetaan. Focus on parempi elementti, mutta tarvitsee isomman kotelon, jotta hyödyt saadaan esiin. Jos ei rakenna uutta koteloa, niin elementtien vaihto tässä tapauksessa on turhaa.

2x15" Ultimaxia antaa sen 115dB ilman huoneboostia ~20hz asti ja vielä 105dB pitkälle alle 20hz. Tuo on huomattavasti kovempaa ja alemmas kuin keskimääräisessä elokuvateatterissa. Jos tuo ei riitä, niin ei riitä kyllä 2x18" Focusta. Tarvitaan enemmän kalvoja ja kalvopinta-alaa. Katselisin itse johonkin B&C:n 21" elementtien suuntaan tai tilaisin kimpassa jenkeistä jonkun kanssa noita 18" IXL-elementtejä.
 
Miettisin tässä tuota kysymystä tarkkaan myös siltä kantilta, että mitä tässä nyt haetaan. Focus on parempi elementti, mutta tarvitsee isomman kotelon, jotta hyödyt saadaan esiin. Jos ei rakenna uutta koteloa, niin elementtien vaihto tässä tapauksessa on turhaa.

2x15" Ultimaxia antaa sen 115dB ilman huoneboostia ~20hz asti ja vielä 105dB pitkälle alle 20hz. Tuo on huomattavasti kovempaa ja alemmas kuin keskimääräisessä elokuvateatterissa. Jos tuo ei riitä, niin ei riitä kyllä 2x18" Focusta. Tarvitaan enemmän kalvoja ja kalvopinta-alaa. Katselisin itse johonkin B&C:n 21" elementtien suuntaan tai tilaisin kimpassa jenkeistä jonkun kanssa noita 18" IXL-elementtejä.
Totta tuokin, toki Focus kestää enemmän tehoa ja isompi kartio tuo aina vaivattomuutta toistoon.
 
357€ maksoi yksi kpl IXL kotiovelle saakka. Pari tulisi maksamaan about ~650€

Ja nuo mahtuu tuohon 15" -koteloon hienosti. Tosin tarkkaa tietoa ei ole koska nuo saapunee myyntiin.
 
357€ maksoi yksi kpl IXL kotiovelle saakka. Pari tulisi maksamaan about ~650€

Ja nuo mahtuu tuohon 15" -koteloon hienosti. Tosin tarkkaa tietoa ei ole koska nuo saapunee myyntiin.

Sehän tässä on ku sormet syyhyää :btooth: mennään nyt että nappaan tuon toisen ultimaxin tuohon, ja kerkee sitä tässä talven aikana hommaamaan vielä vaikka ja mitä :)
 
Muistelisin että ääni suuntautuu silloin kun ääniaallon pituus on pienempi kuin elementin halkaisija.
100Hz aallonpituus on 3,4 metriä, 20Hz 17 metriä.

Saa olla aika korkealle soittava subbari, tai jäätävän kokoinen elementti että on merkitystä :cigar2:
 
Jaaha, nyt lähti mopedi käsistä ja tuli äsken tehtyä ulkomailta tilaus kahdesta 18" elukasta... ensikuussa alkaa sahanpurua taas löytymään lattialta!
 
Mitä tilasit ja mihin hintaan? :)
Ranskasta tilasin (en nyt ulkoa muista sen kaupan vaikeaa nimeä...) kaksi kpl B&C 18DS115-8 , hintaa tuli karvan yli 800 euroa postikuluineen. Tarkoitus olisi ajella niitä NX6000 vahvarilla. Tilasin halvimmalla kuljetuksella kun ei tässä ole kiire niiden kanssa, toimitus noin 1,5 viikon päästä. Firmalta nopeaa toimintaa, tilasin puolenpäivän aikaan ja klo 17 tuli viesti että paketti on postitettu.
 
Ranskasta tilasin (en nyt ulkoa muista sen kaupan vaikeaa nimeä...) kaksi kpl B&C 18DS115-8 , hintaa tuli karvan yli 800 euroa postikuluineen. Tarkoitus olisi ajella niitä NX6000 vahvarilla. Tilasin halvimmalla kuljetuksella kun ei tässä ole kiire niiden kanssa, toimitus noin 1,5 viikon päästä. Firmalta nopeaa toimintaa, tilasin puolenpäivän aikaan ja klo 17 tuli viesti että paketti on postitettu.

Nonnih :) onko sana pulju? Speaker B&C Speakers 18DS115, 4 ohm, 18 in

21":set ois alle tonnilla kans saanu:drool:
 
Joo, just tuolta mutta vaan 8 ohmiset. Mäkin mietin niitä kaksykkösiä, mutta nyt mentiin koko edellä. Se isompi alkaa jo vaatimaan liikaa tilaa, nää on kuitenkin tulossa pieneen olohuoneeseen niin uskon että nämäkin ajaa asiansa.
Pakko tunnustaa, että mulla oli jo ostoskorissa maksamista vailla B&C 18" iPAL, mutta kun tein vielä viimeisen tarkistuksen suunnitelmissa niin vaihdoin lennossa sen kahteen DS115-malliin. Hintaa ei tullut kun reilu 180 euroa lisää kun vaihtoi nämä halvemmat tilalle. Plus siinä säästää kun näitä pystyy ajamaan Behrulla eikä tarvi ostaa arvokkaampaa 2 ohmiin stabiilia vahvaria.
 
Kun despillinen vahvistin, niin tarvitsenko muuta kuin pelkän mikin, esim umik-1:sen, jotta pääsen yrittää tasoittaa korostumat/montut?
 
No just tänään tuolta tilasin omat elementit. Nettitilauksesta paketin postittamiseen noin viisi tuntia eli ainakin ripeää toimintaa. Muuta kokemusta ei itselläni vielä ole.
Kerrohan sitten kun saat omasi. Pakkauksesta huonoja kokemuksia euroopan alueelta tilattaessa.
Iso pulju näköjään mutta tervettä epäilyä.
 
Osaisiko joku tietävämpi neuvoa atk:n apukoululaista, kuinka ottaa kuvakaappauksia WinISD:stä? En ole ainakaan vielä löytänyt itse ohjelmasta mahdollisuutta tallentaa niitä eikä se tunnu luonnistuvan Windowsin omalla räpellyksellä, jossa rajataan tallennettava kuva johonkin leikkuulaudalle, jonne se sitten häviää tai sitten en vaan osaa. Veikkaan jälkimmäistä. Kiitos jo etukäteen.
 
Oishan tollaset joskus ihan jees:drool: refleksinä vaan, vaikka suljettunakin mökää irtoo ihan kohtuullisest:)
 
Budjettimittamikrofoni, tekeekö noilla 30-50e mikeillä mitään?

E: ja ei siis tarvinnut muuta, kuin mikki, läppäri, rew?
 
Budjettimittamikrofoni, tekeekö noilla 30-50e mikeillä mitään?

E: ja ei siis tarvinnut muuta, kuin mikki, läppäri, rew?

En osaa noista halpismikeistä sanoa, mutta umik-1 mistä mainitsit tuntuu olevan suosittu, sellaisen aikoinaan itekin hommasin. Jokainen mikki on kalibroitu lähtiessä ja kalibrointitiedoston saa ladattua tuotenumeroa vastaan. Ja tosiaan muuta ei tarvitse kuin läppärin ja mikin, sekä softan (REW).
 
^ joo tuolla kyllä varmasti futaa :) Itse joskus hommasin tosiaan tuon ECM8000 ja oma sen hetkinen usb -äänikortti oli täysin hengetön tuon kaveriksi.
 
^ joo tuolla kyllä varmasti futaa :) Itse joskus hommasin tosiaan tuon ECM8000 ja oma sen hetkinen usb -äänikortti oli täysin hengetön tuon kaveriksi.
Eli tuo tarvitsee vielä tuon erillisen äänikortin? Tarviiko umik myös?

Tuossa ecm:ssä on tuo xlr valmiina, eli se äänikorttiin, ja äänikortti usbilla koneeseen?
 
ECM tarvitsee jännitettä +15v (tai yli) toki se jännite voi tulla mikseristä, äänikortista, erillisestä virtalähteestä etc. UMIK-1 toimii sellaisenaan.

Kauas thomanilla toimitusaika ollut? Jos vkl pääsis säätelemään, jos nyt laittaa tilaukseen?
 
ECM8000 ja UMIK-1 omistan.. en suosittele hommaamaan ECM8000 jos vähänki haluaa tarkkoja tuloksia. On se kalibrointi hyvä olla olemassa.. Tuolla UMIK-1 saa myös aika tarkan mölymittauksen tehtyä. ECM8000 kanssa joudut hommaamaan erillisen äänenpainemittari ja kalibroimaan sitä vasten.
 
ECM8000 ja UMIK-1 omistan.. en suosittele hommaamaan ECM8000 jos vähänki haluaa tarkkoja tuloksia. On se kalibrointi hyvä olla olemassa.. Tuolla UMIK-1 saa myös aika tarkan mölymittauksen tehtyä. ECM8000 kanssa joudut hommaamaan erillisen äänenpainemittari ja kalibroimaan sitä vasten.

Tämä kiinnostaa, kuinka iso ero on mittauksissa ECM8000 vs UMIK-1? Mitä noita kalibrointifilejä katselin niin korjaukset on luokkaa 1-2db jotka häviää helposti mittausepätarkkuuteen. Ei sinänsä, uskon kyllä että rahalla saa parempaa mutta onko isokin ero käyrissä jos vedät saman mittauksen molemmilla. Vaikka lähikentästä kanava kerrallaan alataajuudet erikseen jos voi toivoa. :)

Itse tyytyväisenä tein alkuun mittaukset ilman sitä loopback kalibrointiakin, ei tullut isoa eroa mutta olihan se tyhmä lapsus alkuun. Onneksi sen sai ladattua takautuvasti mittauksille.
 
ECM8000 varmaan piisaa jos haluaa esim. DSP :llä kikkailla ja säätää subbareiden korostumia tai vaimentumia. Mutta tuolla en todellakaan lähtisi mitään kaiuttimen jakosuodinta mittauttamaan.
 
ECM8000 varmaan piisaa jos haluaa esim. DSP :llä kikkailla ja säätää subbareiden korostumia tai vaimentumia. Mutta tuolla en todellakaan lähtisi mitään kaiuttimen jakosuodinta mittauttamaan.

Jep, ei mopolla mahdottomia. Kyllä silti pokkana suunnittelin oman jakosuotimenkin tuolla setupilla, varmistin vaan että omat mittaukset näytti samalta kuin muitten. Hyvällä tuurilla löytyy vastaavia lähikenttämittauksia joista voi tarkistaa onko oma setti yhtään oikealla hehtaarilla.

Jos en olis näin pihi niin olisin ostanut UMIK-1:sen.
 
Ihan riippuu yksilöstä että kuinka hyvä sattuu tulemaan.. voi noissa olla heittelyä jopa 10dB verran. Jakosuodinten tekoon UMIK-1 ei sovellu kunnolla. Sonarworks XREF 20 Mic taitaa olla halvin mikki missä tulee kalibrointitiedosto mukana ja soveltuu kaikenlaiseen, vaatii sen erillisen äänikortin toki.

http://www.cross-spectrum.com/audio/newgifs/ecm8000_frequency_response_large.jpg

No siis itse kumminkin etsin ihan subin säätämiseen, että saisi pahimmat montut/ korostumat hiottua. :)

Ikinähän en aikaisemmin ole mihinkään dsp:hen koskenut, niin saattaa olla hakusessa koko homma aluksi, ja jotenkin vaan tuntuisi helpommalta tuo umik hommata, kun jää yksi välikappale pois vrt ECM8000. Jotain saisin erillisellä äänikortilla kumminkin möhlittyä.

E: tilasin nyt tuon umik-1:sen sitten uraltonelta :)
 
Viimeksi muokattu:
Ihan riippuu yksilöstä että kuinka hyvä sattuu tulemaan.. voi noissa olla heittelyä jopa 10dB verran. Jakosuodinten tekoon UMIK-1 ei sovellu kunnolla. Sonarworks XREF 20 Mic taitaa olla halvin mikki missä tulee kalibrointitiedosto mukana ja soveltuu kaikenlaiseen, vaatii sen erillisen äänikortin toki.

http://www.cross-spectrum.com/audio/newgifs/ecm8000_frequency_response_large.jpg

Aika hurjaa vaihtelua, muistelen että foorumeilla oli keskustelua yhdestä huonosta erästä ja sen jälkeen olisi tilanne parantunut mutta on tosiaan ihan huhupuheita. Sen suhteen olisi mielenkiintoista jos joku koeponnistaisi verrattuna UMIK-1.

Näköjään tuohon behruunkin on geneerinen kalibrointifile saatavilla, pitääpä kokeilla ladata se REW:iin ja vertailla tuleeko isoja muutoksia.

Microphone- Where Can I Download The ECM8000 Calibration Data?
 
No siis itse kumminkin etsin ihan subin säätämiseen, että saisi pahimmat montut/ korostumat hiottua. :)

Ikinähän en aikaisemmin ole mihinkään dsp:hen koskenut, niin saattaa olla hakusessa koko homma aluksi, ja jotenkin vaan tuntuisi helpommalta tuo umik hommata, kun jää yksi välikappale pois vrt ECM8000. Jotain saisin erillisellä äänikortilla kumminkin möhlittyä.

E: tilasin nyt tuon umik-1:sen sitten uraltonelta :)

Umik-1 on hyvä työkalu ja tekee säätämisestä helppoa. Tarkista vaan sitten, että nappaat oikean kalibrointitiedoston. Jos suuntaat mikin suoraan ylöspäin, tarvitset eri kalibrointitiedoston, kuin jos suuntaat sen suoraan kaiuttimia kohti.

DSP:llä sitten keskity ensin korostumien vaimentamiseen. Kuoppia on vähän turha koittaa nostaa, koska se vaatii suhteettoman paljon vahvistimelta. Jakotaajuusalueen kuopat liittyvät viiveisiin ja vaiheisiin, niihin ei kannata DSP:llä mennä koskemaan.
 
Umik-1 on hyvä työkalu ja tekee säätämisestä helppoa. Tarkista vaan sitten, että nappaat oikean kalibrointitiedoston. Jos suuntaat mikin suoraan ylöspäin, tarvitset eri kalibrointitiedoston, kuin jos suuntaat sen suoraan kaiuttimia kohti.

DSP:llä sitten keskity ensin korostumien vaimentamiseen. Kuoppia on vähän turha koittaa nostaa, koska se vaatii suhteettoman paljon vahvistimelta. Jakotaajuusalueen kuopat liittyvät viiveisiin ja vaiheisiin, niihin ei kannata DSP:llä mennä koskemaan.

Juu. Eiköhän tuo tule ylöspäin suunnattua tuossa kuuntelupisteessä, kun kummassakin etukulmassa on subi. Mitä katoin videoita, niin yhden subin tasoittelu on ilmeisesti helpompaa. Noh, katotaan loppuviikosta Millasta käppyrää saa aikaseksi, kunhan toinen subi kotiutuu :)
 
Tuota tuota. Tein 10hz-100hz pyyhkäisyn, mikin ollessa kuuntelupaikalla. Voiko se näyttää tältä? Jotenkin luulin että olisi enemmän monttuja luvassa. Juu ja tiedän, ei ois ihan noin kovalla tarvinnut olla. Kyllä se itteenikin säpsäytti.

Mistä tuo yli 50hz mentäessä tuleva monttu voi johtua?

kuuntelulupaikka.png


Ja nämä oli, kun mikki oli pöydällä, eli metri edempänä kuuntelupaikalla.

eka rew.png
 
Viimeksi muokattu:
Tuota tuota. Tein 10hz-100hz pyyhkäisyn, mikin ollessa kuuntelupaikalla. Voiko se näyttää tältä? Jotenkin luulin että olisi enemmän monttuja luvassa. Juu ja tiedän, ei ois ihan noin kovalla tarvinnut olla. Kyllä se itteenikin säpsäytti.

Mistä tuo yli 50hz mentäessä tuleva monttu voi johtua?

kuuntelulupaikka.png


Ja nämä oli, kun mikki oli pöydällä, eli metri edempänä kuuntelupaikalla.

eka rew.png

Mikä jakotaajuus käytössä? Miltä näyttää koko kaistalta otettu taajuusvaste? Onko tämä L+R mittaus vai vain toinen kanava?

Laaja-alainen vaimentuma ei-jakotaajuusalueella viittaa huoneheijastuksista johtuvaan ilmiöön, joka voidaan kiertää oikeastaan vain kuuntelupaikkaa/subbareita siirtämällä. Jakotaajuusalueella, tai sen välittömässä läheisyydessä, olevat kuopat johtuvat vääristä viive ja vaihe säädöistä.

Tuosta jälkimmäisestä vasteesta päätelleen, tuo vaimentuma johtuu juurikin huoneesta ja kuuntelupaikan sijainnista. Sanoisin, että helpoin ratkaisu olisi siirtää kuuntelupaikkaa vähän lähemmäs tai kauemmas.
 
Mikä jakotaajuus käytössä? Miltä näyttää koko kaistalta otettu taajuusvaste? Onko tämä L+R mittaus vai vain toinen kanava?

Laaja-alainen vaimentuma ei-jakotaajuusalueella viittaa huoneheijastuksista johtuvaan ilmiöön, joka voidaan kiertää oikeastaan vain kuuntelupaikkaa/subbareita siirtämällä. Jakotaajuusalueella, tai sen välittömässä läheisyydessä, olevat kuopat johtuvat vääristä viive ja vaihe säädöistä.

Tuosta jälkimmäisestä vasteesta päätelleen, tuo vaimentuma johtuu juurikin huoneesta ja kuuntelupaikan sijainnista. Sanoisin, että helpoin ratkaisu olisi siirtää kuuntelupaikkaa vähän lähemmäs tai kauemmas.

Koko kaista? Kun 3010i: toistaa 63hz - 30khz, niin otanko tuonne 30 kHz asti?

Edit: alle 80hz menee subille, L +R oli käytössä. Alla kuva, kun kokeilin vielä, niin 20cm päässä elementistä, sitten pöydällä, ja sitten kuuntelupaikalla. Alimmaisena vielä koko kaista, mut tuntuu et ei sen kuuluis tuolta näyttää

80hz L+R 10-100hz.png
10hz-24khz.png
 
Viimeksi muokattu:
Koko kaista? Kun 3010i: toistaa 63hz - 30khz, niin otanko tuonne 30 kHz asti?

Edit: alle 80hz menee subille, L +R oli käytössä. Alla kuva, kun kokeilin vielä, niin 20cm päässä elementistä, sitten pöydällä, ja sitten kuuntelupaikalla. Alimmaisena vielä koko kaista, mut tuntuu et ei sen kuuluis tuolta näyttää

katso liitettä 284190 katso liitettä 284191

E: Siis onko tuossa pääkaiuttimet mukana? Mikä sinulla on volume vahvistimesta? Jos tuossa on pääkaiuttimet mukana, niin subbarisi ovat kevyet 25dB kuumana...
 
E: Siis onko tuossa pääkaiuttimet mukana? Mikä sinulla on volume vahvistimesta? Jos tuossa on pääkaiuttimet mukana, niin subbarisi ovat kevyet 25dB kuumana...

Oli joo, hissukseen tuossa tein ku emäntä päikkäreillä. Siis vahvistin oli - 50.0db ja subin gain vahvistimesta klo 12 suuntaan. Kuumana? Huomaa kyllä että ekaa kertaa elämäni aikana mikkiin ja rewiin koskin :facepalm:

Edit: pitää huomenna kattella, kun saa toisen ultimaxin kotia, niin tasoittuuko tuo monttu. Youthmanin pätkiä kun katoin, ni sielläkin aika monttu oli, mutta todella jyrkkä, mikä hävisi kun sai toisen subin rinnalle.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 706
Viestejä
4 563 239
Jäsenet
75 011
Uusin jäsen
Pro

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom