- Liittynyt
- 15.02.2019
- Viestejä
- 243
Samaa mieltä. Takavetoautot tosin ovat yleensä helpompia hallita suurella kääntösäteellä, jos sellaista on oikeasti joskus ajanut kovaa. Muuten on yleensä helpompi hallita pienemmillä asteilla.Tuo voi tehdä ajamisen vaikeammaksi varsinkin jos ei ole h-shifteria tai sekventiaalikeppiä ja jopa alimmalla 540 astemäärällä pelin ralliautoissa (tuo astemäärä löytyy useimmasta 2000cc autosta, kaikista R5:sta, R2:sta ja R-GT:sta) niin joskus niihin viiksiin ei tahdo yltää kunnolla esim. jos ehtii kääntää paljon vasemmalle kääntyviin mutkiin ja huomaa että on liian iso vaihde päällä niin ei ehkä sormet yllä enää. Oikeassa elämässä Neuvillella ehkä pienin kääntöaste 380astetta ja Sunisella oli Ford wrc:ssä tai ainakin R5:ssa 470 (ja yhdellä ruotsalaisella R5 kuskilla oli vain 330astetta).
Suosittelen kokeilemaan maksimissaan 540 astetta silloin jos on h-shifteri käytössä ja jos vaihdeviikset niin sitten 470 tai alle (ihan 360 asti). Myöhemmin kun on enemmän kokemusta niin alkaa ajamaan isommilla autenttisilla asteilla. Ratin ollessa Logitech niin isommilla asteilla ajokaan ei ehkä toimi parhaalla mahdolisella tavalla kun basen rattaat voi tehdä pyörimisnopeudesta liian hitaan, ei ehdi tehdä riittävää vastakäännöstä riittävän nopeasti tai takavetoisilla ratti ei oikein pyörähdä vastakäännökseen luonnollisen nopeasti. Itsekin kyllä ajoin Logitech G25:lla dirt rally 1.0 autoja autenttisilla asteilla (540-900) ja nyt jälkeenpäin ajatellen ei ehkä ollut hyvä idea mutta se toimi silloin omasta mielestä ihan ok varsinkin kun ei ollut paremmasta kokemusta, myöhemmin ostin Thrustmastersin T300 hihnavetoisen ratin ja nyt käytössä fanatec dd1 direct-drive ratti jotka pyörii nopeammin.
Isommat asteet (720-1080) vaativat suuremman rattikehän, että on mieleistä ajaminen. Thrustmasterin TS-PC:n Ferrari 488 Challenge on itsellä nyt ja huomattavan paljon helpompi ajaa 900 asteella, kun Logitecheilla tai Thrustmaster T300RS:n vakioratilla.
Ei kannata tehdä ajamisesta liian vaikeaa sen vuoksi, että joku muu ajaa ”realistisilla” asetuksilla. Pääasia, että ajaminen on kivaa ja tuntuu luonnolliselta