Dirt Rally 2.0

Olis mulla Xboxilla ykkös versio padillä, mutta en mä siihen edes rattia saa. Onko kakkosessa paljonkin parannuksia? Mistä tämä kannattaa ostaa halvimmalla?
 
Otin kuvakaappaukset (PS4 Pro) Kakariston risteyksessä eri keliolosuhteilla.
Näyttäs että märkä keli iltahämärässä on paras näkyvyys, pellon takana ylösnouseva tie näkyy parhaiten.
Crossroads of Kakaristo DiRT Rally 2_0.jpg
Hauskaa se silti on kelistä ja näkyvyydestä huolimatta :tup:
 
Olis mulla Xboxilla ykkös versio padillä, mutta en mä siihen edes rattia saa. Onko kakkosessa paljonkin parannuksia? Mistä tämä kannattaa ostaa halvimmalla?

Ajettavuus ja auton massa on parantunut, ainakin ratilla ejettaessa. Tänään just testasin DR1 Suomen rallia, yhden pätkän, R5 VW Pololla, PSVR:nä ja on tässä kakkosessa auton käyttäytyminen, sekä massan tuntu paljon parempi. Tienpinta on myös kehittyneenpi ja hypyt menee järkevämmin. Niin iso ero, että ennemmin ajan DR2:sta ruudulta, kuin DR1:stä VR:nä (Pleikkarilla, kakkosessa ei ole VR-tukea).

Toinen plussa, DR2:ssa online Clubit ja Eventit on vielä voimissaan, hauskempi ajaa ihmisiä vastaan, kuin botteja. Klubi kisat toimii cross platform, joten pelaajia riittää laitteesta riippumatta.

Jos haluaa kuitenkin ajaa Ai:ta vastaan, niin uudessa urassa ehkä enemmän mielenkiintoa, kun romutetut autot joutuu korjaamaan kisojen välissäkin, pelin rahalla. Uraa en ole itse ehtinyt ajaa juurikaan.

Ja onhan tässä uudet rallitkin ja vanhat saa, kunhan ostaa 1-3 seasonit. Nyt Black Fridayna saa todennäköisesti järkihintaan kaiken kattavan paketin.

Rallicross on myös laajentunut ja taitaa sisältää 2019 vuoden viralliset MM-radat ja paljon autoja. Tätä puolta en ole, myöskään ehtinyt ajamaan juurikaan.

Mille laitteelle oot hommaamassa? XBOX:lla sisältyy tällä hetkellä kuulemma Game Passiin, joten sillä saa halvimmalla testattua perus versiota, mutta tosiaan viimeistään ensi pe on varmaan alennuksessa, kaikissa isoissa digi-kauppapaikoissa ja fyysiset perus Verkkis/Gigantti sektorilla.
 
Viimeksi muokattu:
Kyl mä PC:tä ajattelin. Eilen Xboxilla pelasin DR1 ja ainoa ero Richard Burns Rallyyn on se, että tää DR antaa enemmän anteeksi jos vedät ojaan tai sivuun. RBRssä sai olla tarkkana että ei eksy ojaan, ja siinä oikeasti pelotti ajaa yli 120km :D
 
PC:llä kokeilin ykköstä aikoinaan ja totesin arcadeksi. Ei saanut kaikkia asetuksia säädettyä, esim. nytkään en löydä pyykkijöille turn offia.
 
Huhhuh tuota montea, qikqmoista pumppaamista kaasulla. Vähä kun tuntuu että nyt sujuu ja nostaa vauhtia ni johonki tökkäsee ja pyörähdys tai vähintää poikittain tielle. Koko kisassa joku 4-5 tällaista.
Mutta maaliin ehjänä ja kuudes tällä hetkellä, taidanpa ottaa oluen sen kunniaksi :)
 
Kyl mä PC:tä ajattelin. Eilen Xboxilla pelasin DR1 ja ainoa ero Richard Burns Rallyyn on se, että tää DR antaa enemmän anteeksi jos vedät ojaan tai sivuun. RBRssä sai olla tarkkana että ei eksy ojaan, ja siinä oikeasti pelotti ajaa yli 120km :D

On DR2 parantunut ykkösosasta jonkin verran. Ihan hauska peli, tosin kolmososaan toivoisi jotain käyttöä myös jarrupolkimelle... :D
 
Joo onhan toi DR2 aika paljonkin kehittyneempi ja enemmän valintoja yms. Onko toi "Day One" se halvin? Myydäänkö fyysisenä kopioina ylipäätänsä mitä versioita?
 
Monte Carlo on kyllä rasittava ajaa kun pitää himmailla koko ajan tai vaaralliset seinämät murskaavat autosi. Juuri tuolla meni aivan mönkään pikataival, joten lopussa ajoin huvikseni auton sököksi, niin tuli vaihtoehto ruutuun että haluatko jatkaa huoltopisteelle vaiko et? Laitoin että haluan ja sen jälkeen tajusin ettei voi aloittaa pätkää uudestaan, jotenka näin voi vahingossa kosauttaa koko kisan. Onneksi oli aivan ensimmäinen pätkä eliittisarjassa, mihin jälleen kerran pääsin yhden pisteen erolla toiseen sijaan. En ymmärrä miten tuo on mahdollista vaiko tuuria vain? Järjesteleeköhän peli "tiukkoja tilanteita" että pelaaja saadaan innostumaan? Sellainen tietokone kuin P. Farash oli lähes aina ensimmäinen, mutta yhdessä maassa kosautti pahasti ja toisessa ei tullut ainakaan kolmen parhaan joukkoon, jolloin hajasijoitukseni nipin napin riittivät. Muilla samaa?

PS. Vieläkään ei grafiikka-asetukset tallennu pelissä näytönohjaimen vaihdon jäljiltä. :mad:
Voisiko joku lähettää minulle heidän .xml-tiedostonsa joka löytyy polusta Tiedostot/My Games/Dirt Rally 2.0/hardwaresettings? Minulla ei näet tuolla kansiossa ole mitään eikä siinä toisessakaan, eikä Steamin avulla sinne saa luotua uusia tiedostoja mitenkään.
 
Monte Carlo on kyllä rasittava ajaa kun pitää himmailla koko ajan tai vaaralliset seinämät murskaavat autosi. Juuri tuolla meni aivan mönkään pikataival, joten lopussa ajoin huvikseni auton sököksi, niin tuli vaihtoehto ruutuun että haluatko jatkaa huoltopisteelle vaiko et? Laitoin että haluan ja sen jälkeen tajusin ettei voi aloittaa pätkää uudestaan, jotenka näin voi vahingossa kosauttaa koko kisan. Onneksi oli aivan ensimmäinen pätkä eliittisarjassa, mihin jälleen kerran pääsin yhden pisteen erolla toiseen sijaan. En ymmärrä miten tuo on mahdollista vaiko tuuria vain? Järjesteleeköhän peli "tiukkoja tilanteita" että pelaaja saadaan innostumaan? Sellainen tietokone kuin P. Farash oli lähes aina ensimmäinen, mutta yhdessä maassa kosautti pahasti ja toisessa ei tullut ainakaan kolmen parhaan joukkoon, jolloin hajasijoitukseni nipin napin riittivät. Muilla samaa?

PS. Vieläkään ei grafiikka-asetukset tallennu pelissä näytönohjaimen vaihdon jäljiltä. :mad:
Voisiko joku lähettää minulle heidän .xml-tiedostonsa joka löytyy polusta Tiedostot/My Games/Dirt Rally 2.0/hardwaresettings? Minulla ei näet tuolla kansiossa ole mitään eikä siinä toisessakaan, eikä Steamin avulla sinne saa luotua uusia tiedostoja mitenkään.
Tuo juttu jossa peli kysyy haluatko jatkaa huoltopisteelle(aikasakkojen kera) saat vain jos upgraidaat co-driveria.
 
Huomasin muuten, että vaikka ajelee manual clutchilla niin sitä ei oo valitettavasti pakko käyttää. Vaihteet vaihtuu ilmankin kytkimen käyttöä :(
 
Olis oikeastaan pari probleemia tässä;
1. Jos Clutch Overide on päällä, niin kytkintä ei ole pakko käyttää, mutta jos sen painaa pohjaan niin kaasusta auto ei kiihdy (kuten pitääkin). Jos Clutch overiden ottaa pois päältä, kytkimen voi painaa pohjaan ja samalla kaasu jolloin auto liikkuu. Molemmissa asennoissa kytkintä ei ole pakko käyttää, vaihteet vaihtuu ilmankin.
2. G27:n näppäimet reagoi muuhunkin kuin pitäisi, mulla eräs nappi on baindattu handbreakiin mutta siitä tuleekin MENU valinta esille. Päällekkäisyyksiä ei ole.
 
Olis oikeastaan pari probleemia tässä;
1. Jos Clutch Overide on päällä, niin kytkintä ei ole pakko käyttää, mutta jos sen painaa pohjaan niin kaasusta auto ei kiihdy (kuten pitääkin). Jos Clutch overiden ottaa pois päältä, kytkimen voi painaa pohjaan ja samalla kaasu jolloin auto liikkuu. Molemmissa asennoissa kytkintä ei ole pakko käyttää, vaihteet vaihtuu ilmankin.
2. G27:n näppäimet reagoi muuhunkin kuin pitäisi, mulla eräs nappi on baindattu handbreakiin mutta siitä tuleekin MENU valinta esille. Päällekkäisyyksiä ei ole.
Clutch override toimii vain sekventiaali vaihteiston(keppi tai viikset) tai H-kaavio ilman kytkintä(dogbox) asetusten kanssa jotta voi käyttää kytkintä ek-startissa, neulansilmissä ja clutch-kickiin jos autossa on turbolagia, tuohon sitä käytetään vielä nyky WRC+R5 autoissakin paitsi eipä juuri clutch-kickiin.

Jos ajat kaikkia autoja H-kaavio+kytkin asetuksella niin silloin tarvitset aina kytkintä vaihtamiseen. Jos käytät sitä "H-pattern with clutch or sequential" asetusta niin sitten peli valitsee "oikean" vaihtotavan auton mukaan ja riippuen sitten autosta niin tarvitset kytkintä vaihtamiseen.

Peli ei osaa vaihtaa viiksivaihteiden tai sekventiaali kepin välillä automaattisesti tai ei erittele mitkä autot on dogboxilla. Tästä mun spreadsheetista löydät infot autoista ja setuppeja myös https://docs.google.com/spreadsheets/d/1B0MNyHmtHrl0PN2R18tQ4mBkaqnouWR_dm6MPHu3qhE/pubhtml
 
Viimeksi muokattu:
Joo pitää kattoo asetukset, tänks :)

Muuten, mulla on DR1 Xbox One:lla, 55" telkkari ja sit DR2 PC:llä, 27" näytöllä. DR2 näytää 100 kertaa kaunniimmalta ja esim. radan pinnat on tosi paljon yksilöity. Onko niin järkyttävä ero grafiikassa DR1 vs DR2, vai johtuuko siitä että ykkönen on Xbox?
 
Onkohan ne päivityksessä jotenkin pienentäneet tuota Pro-Elite eroa, kun netissä valitettiin että voittajasta muuttuu viimeiseksi, kun vaikeustaso muuttuu. Mutta ainakin itse olen Elitessäkin pärjännyt kohtalaisen hyvin eikä eroa ollut niin paljon mitä väitetään. Tai sitten tämä riiippuu täysin autoluokasta, mikä on käytössä. No joka tapauksessa yllättävän hauskaa ollut ajella tietokonetta vastaan, esim Espanjassa olin kolmantena EK:n lopussa, 0,2 sekuntia pohjista:).
 
Jos ajatte ilman mitään apuja, kytkin ja H shifteri pakollisessa käytössä niin millä % teil on AI vaikeustaso? Versus sit se että on täys tai puol automatiikka autossa :)
 
Oi oi oi, vittu tää on hyvä! En oo nauttinut RBRliin sitten 2006 vuoden jälkeen .. onks G27:lle hyvii vinkkejä mitä kannattaa säätää pois oletuksista? 520 asteissa mennään.
 
Joo pitää kattoo asetukset, tänks :)

Muuten, mulla on DR1 Xbox One:lla, 55" telkkari ja sit DR2 PC:llä, 27" näytöllä. DR2 näytää 100 kertaa kaunniimmalta ja esim. radan pinnat on tosi paljon yksilöity. Onko niin järkyttävä ero grafiikassa DR1 vs DR2, vai johtuuko siitä että ykkönen on Xbox?

Kokeilematta voin sanoa ainakin, että DR2 tulee näyttämään Xbox One X:llä reippaasti ykköstä paremmalta, koska 2 on X:llä 4K-enhanced. Ykkönen tehtiin alkuperäiselle Xbox Onelle ja sen resoluutio on max 1080p. 2:ssa toki muutenkin todnäk paremmat tekstuurit ym.

Jos taas käytössä on alkuperäinen Xbox One tai Xbox One S, niin se nyt on teknisesti aika aneeminen laitos eikä ihmeisiin pysty. Pelit näyttää sillä monesti aika rujolta.
 
Viimeksi muokattu:
Oi oi oi, vittu tää on hyvä! En oo nauttinut RBRliin sitten 2006 vuoden jälkeen .. onks G27:lle hyvii vinkkejä mitä kannattaa säätää pois oletuksista? 520 asteissa mennään.
GTR Technical youtube sivulla on G27.lle säätöohjevideo ja hyviä autojen setup ohjeita.
 
Oi oi oi, vittu tää on hyvä! En oo nauttinut RBRliin sitten 2006 vuoden jälkeen .. onks G27:lle hyvii vinkkejä mitä kannattaa säätää pois oletuksista? 520 asteissa mennään.

GTR Technical youtube sivulla on G27.lle säätöohjevideo ja hyviä autojen setup ohjeita.

Vaikka en mikään expertti aiheesta ole itse kumminkin tykkäsin enemmän DiRT Rally 2.0 Wheel Settings • Codec Moments asetuksista. Molempia on tullut kokeiltua, nykyään ajan hieman molempien sekoituksella. Kumminkin nuo codemomentsin 1.4.1 pätsin jälkeen päivitetyt force&feedback asetukset huomattavasti paremmat omasta mielestä. Itse tiputin steering centre forcen 75, muuten samat asetukset. Wheel advanced asetuksissa sitten taas käytän enemmänkin GTR technicalin asetuksia, tosin ghubista olen laittanut sensitivity 100 kun GTRT ajelee sensitivity 40. Nuo itse autojen setupit ihan hyviä kyllä, mutta valitettavan monta rataa/autoa sieltä uupuu. Olen yrittänyt paikkailla vähän karik setupeilla mutta eipä sielläkään kaikkia ole. Vaikka jonkun verran ehkä alustasta ja välityksistä ymmärränkin niin ei noita jaksa alkaa itse hieromaan kun mielummin vaan ajelee kisoja vaikka sitten "stock" säädöillä.

Tästä tulikin mieleen hyvänä esimerkkinä ensimmäistä kertaa saksan rata ja sitten viellä yöllä sateessa e30 bemarilla stocki säädöillä kun ei löytynyt setuppeja. Olihan tuo ihan pyllystä, jälkeenpäin vasta tajusin että olisin voinut soveltaa epsanjan asetuksia tähän..
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoisesti ajoin Saksan kisaa, joka oli mun suosikki Dirt 1:sessä. Ajan nyt Elite luokassa, R2 Pösö etuveto. Ajot meni surkeasti, olin jossain 20-25 paikkeilla. No sitten otin mallia Loebista ja mietin, miten se ajaa Saksassa ja ajoin ajamaan samalla lailla. 10 sekunnin pohja-aika tuli sitten pidemmällä pätkällä ja Elite-tasolla kuitenkin AI osaa jo ajaa. Sellaista suoraviivaista ajoa, mutkaan yksi jarrutus, kääntö mutkaan ja menoksi, ei mitään ylimääräistä reuhaamista eikä käsijarrua ellei ole ihan pakko. Siinä se ajamisen resepti oikeastaan oli ja niinhän ne ajaa oikeastikin, mahdollisimman vähän kahva edellä. Näyttää tylsältä, mutta kello tykkää.
 
Mielenkiintoisesti ajoin Saksan kisaa, joka oli mun suosikki Dirt 1:sessä. Ajan nyt Elite luokassa, R2 Pösö etuveto. Ajot meni surkeasti, olin jossain 20-25 paikkeilla. No sitten otin mallia Loebista ja mietin, miten se ajaa Saksassa ja ajoin ajamaan samalla lailla. 10 sekunnin pohja-aika tuli sitten pidemmällä pätkällä ja Elite-tasolla kuitenkin AI osaa jo ajaa. Sellaista suoraviivaista ajoa, mutkaan yksi jarrutus, kääntö mutkaan ja menoksi, ei mitään ylimääräistä reuhaamista eikä käsijarrua ellei ole ihan pakko. Siinä se ajamisen resepti oikeastaan oli ja niinhän ne ajaa oikeastikin, mahdollisimman vähän kahva edellä. Näyttää tylsältä, mutta kello tykkää.
Joo toi on ihan asiaa mitä kirjoitat koska samaa ongelmaa on niin simu- kuin oikeassa ralli maailmassa kun osa junnuista vieläkin yrittää vetää ns. Vatasen tyylillä mutta kun se vaan ei sovi noille uudemmille autoille eikä vanhemmillekkaan mitkä on "alustettu" uudemmilla alusta osilla ja renkailla.
 
Vaikka en mikään expertti aiheesta ole itse kumminkin tykkäsin enemmän DiRT Rally 2.0 Wheel Settings • Codec Moments asetuksista. Molempia on tullut kokeiltua, nykyään ajan hieman molempien sekoituksella. Kumminkin nuo codemomentsin 1.4.1 pätsin jälkeen päivitetyt force&feedback asetukset huomattavasti paremmat omasta mielestä. Itse tiputin steering centre forcen 75, muuten samat asetukset. Wheel advanced asetuksissa sitten taas käytän enemmänkin GTR technicalin asetuksia, tosin ghubista olen laittanut sensitivity 100 kun GTRT ajelee sensitivity 40. Nuo itse autojen setupit ihan hyviä kyllä, mutta valitettavan monta rataa/autoa sieltä uupuu. Olen yrittänyt paikkailla vähän karik setupeilla mutta eipä sielläkään kaikkia ole. Vaikka jonkun verran ehkä alustasta ja välityksistä ymmärränkin niin ei noita jaksa alkaa itse hieromaan kun mielummin vaan ajelee kisoja vaikka sitten "stock" säädöillä.

Tästä tulikin mieleen hyvänä esimerkkinä ensimmäistä kertaa saksan rata ja sitten viellä yöllä sateessa e30 bemarilla stocki säädöillä kun ei löytynyt setuppeja. Olihan tuo ihan pyllystä, jälkeenpäin vasta tajusin että olisin voinut soveltaa epsanjan asetuksia tähän..
Nyt testattu ja ihan hyviltä tuntu nää asetukset mitkä oot itelles laittanu. Steering centre forcea oon vähän hieronu mut taitaa asettua 90 kohille.
 
Tässä vielä, 4WD Suomi-Sarja |"SM"| Viitos kauden lopputulokset:
HUOM! Sarjassa pidetään nyt 2 viikon tauko ja palataan sitten taas kisailemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Oi oi oi, vittu tää on hyvä! En oo nauttinut RBRliin sitten 2006 vuoden jälkeen .. onks G27:lle hyvii vinkkejä mitä kannattaa säätää pois oletuksista? 520 asteissa mennään.

Logitechin gaming softwareen:
- asteet 900
- overall strength 100%
- damper ja spring 100%
- centering spring off
- ruksi anna pelin säätää asetuksia kohtaan

#

peliin:
- steering saturation: etu- ja neliveto autoissa 450-540astetta (50-60%), takavedoissa ehkä 720-900astetta (80-100%) voi tehdä niistä helpompia ajaa (ei kannata ajaa yli 540asteella viiksivaihteiden kanssa koska se ei ole enää luontevaa).

pelin ffb:
- self aligning torque 70
- wheel friction 50
- tire 50
- suspension 50
- collision 0-10 (vain haittaa ajaessa)
 
AI 50% ja olen aina 18/20. Ei mitään apuja, kytkinkin käytössä ja kanssamatkustaja pitää turpansa kiinni. Olenko vaan niin huono? :D
 
kanssamatkustaja pitää turpansa kiinni. Olenko vaan niin huono?
Tässä lienee jotain syytä mainittunakin :)
Pakkohan sitä on kuunnella jos haluaa vetää kovaa (tai osata ulkoa).
Mä vaan ajanut kautta niin ei mitään hajua miten vertautuu kauteen tuo 50%. Aika paskoja ne on ekalla kaudella, vähän penailemallakin saa pohjia.
 
Kyllä paras tapa nostaa vauhtia, on kuunnella sitä kartturia. Itselläni ainakin ajaminen parantui todella paljon, kun otin ne graafiset nuotit pois ja oikeasti kuuntelin, mitä se ukko vieressä höpöttää. Itse pelaan nyt Elite tasolla kautta ja tosissaan saa vetää. Varsinkin jossain Espanjassa, kun kartturi sanoo että cut niin sitten myös kannattaa leikata, ilman kartturin kuuntelemista menee veikkailuksi, että onko siellä nyt kivi sisällä vai ei.
 
Saas nähdä miten ukon ja moottorin kuunteleminen onnistuu samaan aikaan :D

Nyt kun tää Ralli alkoi oikeasti kiinnostaa lajina niin pitihän se katsoa miten tää Suomessa oikeasti tapahtuu;




Itselleni oli jopa yllätyksenä että jengi oikeasti ajelee vanhoilla autoilla :P
 
olipahan ohjelmaa group b 4wd hc espanjan rallissa, puoleen väliin tiukkaa taistoa kunnes väärä rengasvalinta (medium) mokasi 2 kuivaa ja 3. märänkeli yhden välin.
mukava auto ajaa tuo S4 lanccia, kun löytyy itelle sopivat säädöt. gträä lainattu siitä auto tonttiin (-26mm) ja veto eteen 53% sekä jarrua voimakkaammaksi (33nn N-m).
on tuo dirt2 asfaltti tuntuma jotenki hanurista, voisi yhdellä sormella ajaa...
 
Nyt testattu ja ihan hyviltä tuntu nää asetukset mitkä oot itelles laittanu. Steering centre forcea oon vähän hieronu mut taitaa asettua 90 kohille.
Steering centre force ei tee mitään kun auto liikkuu. Se vain keskittää ratin startissa(kun nykäiset käsijarrusta) tai recoveryn/resetin jälkeen jos ratti ei ole suorassa.
 
Steering centre force ei tee mitään kun auto liikkuu. Se vain keskittää ratin startissa(kun nykäiset käsijarrusta) tai recoveryn/resetin jälkeen jos ratti ei ole suorassa.
Milläs nimellä sit on asetus millä säädetään ratin palautusvoimaa eli etupyöristä rattiin päin tulevaa forcea. Etuvetoisissa esim. vetovaiheen vääntöjä ja takatuuppareissa mm. perän liikkeistä etupyöriin nähden. Näissä hankaloittaa pirusti meikäläisellä toi huono kielitaito kun näissä ei aina auta Google kääntäjäkään.
 
Milläs nimellä sit on asetus millä säädetään ratin palautusvoimaa eli etupyöristä rattiin päin tulevaa forcea. Etuvetoisissa esim. vetovaiheen vääntöjä ja takatuuppareissa mm. perän liikkeistä etupyöriin nähden. Näissä hankaloittaa pirusti meikäläisellä toi huono kielitaito kun näissä ei aina auta Google kääntäjäkään.
Self aligning torque
 
Tossa Historical Championshipissä ottaa päähän että pitää olla vähintään 3. jotta pääsee eteenpäin. Saisiko noi kaikki jotenkin auki hakkeroimalla niitä profiilitiedostoja?
 
Onkohan nuo Festive challenget ajettavissa vain ostetulla R5:llä? Hommasin pelin vasta eilen enkä viittis vielä laittaa puolta omaisuutta autoon, jonka varmasti mällään. DR1 olen ajanut enemmänkin, mutta tässä tuntuma ei ole samanlainen ja radat vieraita.
 
Olipahan kisa expert dirt clubin Ruotsin rallissa.
Muutamat spinnit auto kuitenkin ehjänä maaliin.
 
Nyt on pakko laittaa vähän kysymystä säätöjen vaikutuksesta auton vauhtiin.

Olen tässä sahannu pari kertaa Jämsän Kailajärveä ja omin avuin päässy noin ~5sec pohjista vauhtiin, kalustona C4. Ite siis säätäny mieleiseksi jne.

Nyt sitten kun ei hinkkaamalla tuntunu paranevan niin ajattelin että otetaan joku ghosti vertailuun ja katotaan että mikä mutka menee reisille. Otin siis ykkösenä olleen niiberi:n (tai sinne päin) ghostiksi ja rupesin jahtaamaan. Yllätys oli suuri kun totesin että osa mutkista menee reippaamalla vaudilla itellä mutta jään tuolle ghostilla tasaisesti kokoajan, siis jään lähinnä suorilla ja talla pohjassa ajettavissa mutka osuuksilla.

Alussa tämän huomasi radikaalisti siitä että pätkän ekaan varsinaiseeen "mutkaan" (jossa siis pitää vähän jo koskea jarruun) tultaessa oltiin jo jääty vaikka tuo vedetään talla pohjasta lähdöstä.

Nyt sitten kun tuli turpaan jo ennen ekaa mutkaa niin tiputtelin välityksiä reilusti että rupesi edes sinne pysymään kyydissä, mutta silti ei pysty seuraamaan ja tuntuu että jos tiputtelee lisää niin huipparit tippuu liikaa. En nyt ole siis kummemmin järkytykseltä hinkannu mutta tämmöstä kyselyä että miksi tässä tulee näin pataan. Ymmärrän toki että mutkasta ulostulo vaikuttaa radikaalisti suoranopeuksiin mutta linjat tai jarrut ei ole niin persiillään ja tuntuu että jotkut mutkat ajoin nopeammin kun aina välillä sai kii. Tuntuu että joko auto ei kulje suoralla yhtä iloisesti tai sitten asetukset ovat sellaiset että vaikka kuinka yrittää ajaa niin mutkasta ei ammuta ulos yhtä lujaa. Auton säädöt on tyyliin lukot kii, mutta millä tuota mid corneria / exitiä voi parantaa kun puhutaan tilanteesta jossa ajetaan nilkka suorana?

Tuntuu siis siltä että toisella on vaan 50 heppaa enemmän kaakkeja ja vaikka mitä tekee ni ei ehdi. Tottakai voi olla että olen vaan paska, mutta onko kellään mietteitä?
 
Tänään tuli sitten viimeinen RX rata.
Onkohan näissä mitään moninpelimeininkiä foorumeilla?
Noi ralliklubit kun ei enää oikein iske, sama ajaa haasteita joissa on koko muu maailma.
Ite tykkään kyllä tuosta rallycrossistakin, olis kiva kokeilla muita vastaan.
Muutaman kerran jonotellut moninpeliin, mutta ei ole päässyt.
Onkohan nämä vain samalla alustalla vai voiko pelata ristiin, PS:lla vaatii +jäsenyyden.
 
Nyt on pakko laittaa vähän kysymystä säätöjen vaikutuksesta auton vauhtiin.

Olen tässä sahannu pari kertaa Jämsän Kailajärveä ja omin avuin päässy noin ~5sec pohjista vauhtiin, kalustona C4. Ite siis säätäny mieleiseksi jne.

Nyt sitten kun ei hinkkaamalla tuntunu paranevan niin ajattelin että otetaan joku ghosti vertailuun ja katotaan että mikä mutka menee reisille. Otin siis ykkösenä olleen niiberi:n (tai sinne päin) ghostiksi ja rupesin jahtaamaan. Yllätys oli suuri kun totesin että osa mutkista menee reippaamalla vaudilla itellä mutta jään tuolle ghostilla tasaisesti kokoajan, siis jään lähinnä suorilla ja talla pohjassa ajettavissa mutka osuuksilla.

Alussa tämän huomasi radikaalisti siitä että pätkän ekaan varsinaiseeen "mutkaan" (jossa siis pitää vähän jo koskea jarruun) tultaessa oltiin jo jääty vaikka tuo vedetään talla pohjasta lähdöstä.

Nyt sitten kun tuli turpaan jo ennen ekaa mutkaa niin tiputtelin välityksiä reilusti että rupesi edes sinne pysymään kyydissä, mutta silti ei pysty seuraamaan ja tuntuu että jos tiputtelee lisää niin huipparit tippuu liikaa. En nyt ole siis kummemmin järkytykseltä hinkannu mutta tämmöstä kyselyä että miksi tässä tulee näin pataan. Ymmärrän toki että mutkasta ulostulo vaikuttaa radikaalisti suoranopeuksiin mutta linjat tai jarrut ei ole niin persiillään ja tuntuu että jotkut mutkat ajoin nopeammin kun aina välillä sai kii. Tuntuu että joko auto ei kulje suoralla yhtä iloisesti tai sitten asetukset ovat sellaiset että vaikka kuinka yrittää ajaa niin mutkasta ei ammuta ulos yhtä lujaa. Auton säädöt on tyyliin lukot kii, mutta millä tuota mid corneria / exitiä voi parantaa kun puhutaan tilanteesta jossa ajetaan nilkka suorana?

Tuntuu siis siltä että toisella on vaan 50 heppaa enemmän kaakkeja ja vaikka mitä tekee ni ei ehdi. Tottakai voi olla että olen vaan paska, mutta onko kellään mietteitä?

Tässä mun setuppi Suomeen, testaa sillä. Oma ennätys Kailajärvessä 3:08,1 (1vararengas mukana joka hidastaa noin 1,5s verran) tuolla autolla ja setupilla.

Citroen C4 WRC
Alignment: Front: toe 0.00, camber -1.00 / Rear: toe 0.00, camber -1.30
Brakes: 2,830.00Nm, bias 66%
Differential: Front: driv 36%, brak 24%, 30.00 / Centre: driv 28%, brak 20%, 20.00 / Rear: driv 50%, brak 40%, 43.75
Gears: 0.353 / 0.462 / 0.574 / 0.703 / 0.853 / 1.000 / FD 0.230 (209km/h top speed)
Damping: Front: -1.00, 0.00, 0.60mps, -1.00 / Rear: 0.00, 0.00, 0.60mps, 0.00
Springs: Front: rh 4.00mm, spr 91.54, arb 12.50 / Rear: rh 4.00mm, spr 65.96, arb 11.25

Voit kokeilla tehdä pieniä muutoksia josko auto nopeutuu esim. camberit eteen -1.20 ja taakse -1.50, differential preload eteen 1pykälä alaspäin(20.00?), ehkä hivenen pidemmät välitykset (6-vaihde 3-5pykälää lisää).
Tämä setuppi voi toimia melko hyvin myös Puolassa.

Jarruttelet mahdollisimman vähän, mutkat joissa hyppää pitää vain vetää riskillä jos hinkkaa yhtä ek:ta ja antaa auton lentää huonossa asennossa ja pyrkiä ottamaan kontrolliin alastulossa (joissain weekly, monthly, club eventeissä pitää ehkä hieman varmistella jos haluaa ajaa virheittä). Nopeimmat tyypit ajavat yleensä konepelti näkymästä mistä pystyy näkemään ajolinjat selkeimmin (ottamaan mutkat hyvin sisältä), tieten onnistuu se ohjaamo näkymästäkin tai dashista mutta se vain vaatii vähän enemmän treeniä ja muistamista.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä mun setuppi Suomeen, testaa sillä. Oma ennätys Kailajärvessä 3:08,1 (1vararengas mukana joka hidastaa noin 1,5s verran) tuolla autolla ja setupilla.

Citroen C4 WRC
Alignment: Front: toe 0.00, camber -1.00 / Rear: toe 0.00, camber -1.30
Brakes: 2,830.00Nm, bias 66%
Differential: Front: driv 36%, brak 24%, 30.00 / Centre: driv 28%, brak 20%, 20.00 / Rear: driv 50%, brak 40%, 43.75
Gears: 0.353 / 0.462 / 0.574 / 0.703 / 0.853 / 1.000 / FD 0.230 (209km/h top speed)
Damping: Front: -1.00, 0.00, 0.60mps, -1.00 / Rear: 0.00, 0.00, 0.60mps, 0.00
Springs: Front: rh 4.00mm, spr 91.54, arb 12.50 / Rear: rh 4.00mm, spr 65.96, arb 11.25

Voit kokeilla tehdä pieniä muutoksia josko auto nopeutuu esim. camberit eteen -1.20 ja taakse -1.50, differential preload eteen 1pykälä alaspäin(20.00?), ehkä hivenen pidemmät välitykset (6-vaihde 3-5pykälää lisää).
Tämä setuppi voi toimia melko hyvin myös Puolassa.

Jarruttelet mahdollisimman vähän, mutkat joissa hyppää pitää vain vetää riskillä jos hinkkaa yhtä ek:ta ja antaa auton lentää huonossa asennossa ja pyrkiä ottamaan kontrolliin alastulossa (joissain weekly, monthly, club eventeissä pitää ehkä hieman varmistella jos haluaa ajaa virheittä). Nopeimmat tyypit ajavat yleensä konepelti näkymästä mistä pystyy näkemään ajolinjat selkeimmin (ottamaan mutkat hyvin sisältä), tieten onnistuu se ohjaamo näkymästäkin tai dashista mutta se vain vaatii vähän enemmän treeniä ja muistamista.

Jeps, tuli kokeiltua enkä sun setupilla ole ainakaan nopeampi :)

Eli omilla säädöillä oon veivannu tuollaisen 03:06:3 alkuisen ajan ja sanotaan että jos nyt vetäisin ihan täydellisesti niin ehkä siinä on joku 1-1,5 sekkaa ilmaa mutta ei varmaan millään enempää. Pystyn toistamaan suht helposti tuollaisia 03:06 (no ehkä lähemmäs 03:07) alkuisia aikoja jos ei lipee linjalta.

Kokeilin sitten noilla sun säädöillä ja niillä pääsin pienellä sahaamisella tuollaiseen 03:08:9.

Jos vertaisin näitä setuppeja niin omaan ajoon noilla sun säädöillä on jotenkin vaikea pysyä linjalla / luistelee ja tuntuu että leveeksi menee helposti, lisäksi keltaisen talon hyppysuoralla on todella hankala pitää alastuloissa auto lapasessa.

Laitan tähän nyt huvikseni omatkin säädöt, vaihteissa säädän yleensä aina vaan fd jos se riittää, joskus harvoin saatan käpelöidä muita suhteita.

Citroen C4 WRC

Alignment: Front: toe 0.20, camber -0.50 / Rear: toe 0.20, camber -0.50
Brakes: 3,679.00Nm, bias 74%
Differential: Front: driv 28%, brak 20%, 70.00 / Centre: driv 28%, brak 24%, 70.00 / Rear: driv 40%, brak 28%, 87.50
Gears: 0.362 / 0.524 / 0.693 / 0.860 / 1.029 / 1.195 / FD 0.213
Damping: Front: +1.00, +4.00, 0.72mps, 0.00 / Rear: +1.00, +4.00, 0.72mps, 0.00
Springs: Front: rh 6.00mm, spr 119.56, arb 17.50 / Rear: rh 6.00mm, spr 86.63, arb 15.00
 
Jeps, tuli kokeiltua enkä sun setupilla ole ainakaan nopeampi :)

Eli omilla säädöillä oon veivannu tuollaisen 03:06:3 alkuisen ajan ja sanotaan että jos nyt vetäisin ihan täydellisesti niin ehkä siinä on joku 1-1,5 sekkaa ilmaa mutta ei varmaan millään enempää. Pystyn toistamaan suht helposti tuollaisia 03:06 (no ehkä lähemmäs 03:07) alkuisia aikoja jos ei lipee linjalta.

Kokeilin sitten noilla sun säädöillä ja niillä pääsin pienellä sahaamisella tuollaiseen 03:08:9.

Jos vertaisin näitä setuppeja niin omaan ajoon noilla sun säädöillä on jotenkin vaikea pysyä linjalla / luistelee ja tuntuu että leveeksi menee helposti, lisäksi keltaisen talon hyppysuoralla on todella hankala pitää alastuloissa auto lapasessa.

Laitan tähän nyt huvikseni omatkin säädöt, vaihteissa säädän yleensä aina vaan fd jos se riittää, joskus harvoin saatan käpelöidä muita suhteita.

Citroen C4 WRC

Alignment: Front: toe 0.20, camber -0.50 / Rear: toe 0.20, camber -0.50
Brakes: 3,679.00Nm, bias 74%
Differential: Front: driv 28%, brak 20%, 70.00 / Centre: driv 28%, brak 24%, 70.00 / Rear: driv 40%, brak 28%, 87.50
Gears: 0.362 / 0.524 / 0.693 / 0.860 / 1.029 / 1.195 / FD 0.213
Damping: Front: +1.00, +4.00, 0.72mps, 0.00 / Rear: +1.00, +4.00, 0.72mps, 0.00
Springs: Front: rh 6.00mm, spr 119.56, arb 17.50 / Rear: rh 6.00mm, spr 86.63, arb 15.00
Hieman omituista että menee linjat leveäksi kun vähän isommilla camber arvoilla (yli -1.00, mutta ehkä alle -1.50 soralla) pitäisi saada enemmän pitoa ainakin 3-4:n mutkiin kuin sun -0.50 arvoilla . Sitten kokonaisjarrutehon lisääminen ei ehkä auta kun pitäisi jarruttaa muutenkin vähemmän, mutta en tiedä tarkemmin. Differentiaalin suuremmilla driving lockeilla pitäisi saada parempi kiihtyvyys jos vain on pitoa ja nuo modernit 4wd:t ei paljon sudittele kun niissä on tehoa juuri sopivasti. Sitten preloadit taitaa aiheuttaa moottorijarrutusta että ei ehkä kannata laittaa kovin suuria arvoja, mutta tästäkään mulla ei ole tarkkaa tietoa että miten paljon ne vaikuttaa.

Tuossa minun setupissa driving lockit on 36 ja 50 ja auton ei pitäisi aliohjata kaasulla, jos aliohjaa niin laskee front driving lockia 30-32%. Sitten braking lockit on laitettu 24% ja 40% (voisi olla myös 28% ja 44%) eli jarrulla mutkaan tultaessa sen pitäisi hieman yliohjata ja voi auttaa kääntymistä mutkiin, preloaditkin on myös laitettu niin että niidenkin avulla auton pitäisi kääntyä mutkiin paremmin(30.00 ja 43.75), ehkä front preload arvoa voisi laskea pykälän. Mun vaihdevälitykset taitaa olla hieman liian lyhyet tuolle Kailajärvelle ja sille hyvin pitkälle suoralle mutta yleensä en tee setuppia vain yhdelle ek:lle vaan sen pitää sopia koko ralliin paremmin.

edit:
Tulipa itsekin hinkattua tuota Kailajärveä Citroen C4:lla.
Paras aika 3:05.309 (splitit 51.215 / 46.295 / 49.621 / 38.176) ja 10.sija mutta edelleen 4,2s nopeimmasta ajasta (n. 0,5s/km kai se on mahdollista jotenkin?)

Tällä setupilla
Citroen C4 WRC
Alignment: Front: toe 0.00, camber -1.50 / Rear: toe 0.00, camber -1.50
Brakes: 2,830.00Nm, bias 66%
Differential: Front: driv 32%, brak 24%, 10.00 / Centre: driv 28%, brak 20%, 20.00 / Rear: driv 50%, brak 44%, 35.00
Gears: 0.353 / 0.471 / 0.598 / 0.737 / 0.886 / 1.029 / FD 0.230 (top speed 215km/h teoreettinen, mutta vähintään 205km/h kyllä kulkee)
Damping: Front: 0.00, 0.00, 0.60mps, 0.00 / Rear: 0.00, 0.00, 0.60mps, 0.00
Springs: Front: rh 4.00mm, spr 82.20, arb 12.50 / Rear: rh 4.00mm, spr 62.43, arb 11.25

videota tuosta ajosta
 
Viimeksi muokattu:
Tänään tuli sitten viimeinen RX rata.
Onkohan näissä mitään moninpelimeininkiä foorumeilla?
Noi ralliklubit kun ei enää oikein iske, sama ajaa haasteita joissa on koko muu maailma.
Ite tykkään kyllä tuosta rallycrossistakin, olis kiva kokeilla muita vastaan.
Muutaman kerran jonotellut moninpeliin, mutta ei ole päässyt.
Onkohan nämä vain samalla alustalla vai voiko pelata ristiin, PS:lla vaatii +jäsenyyden.

Rallia ajanut pari kertaa lobbyssa ja samalla alustalla piti olla kaikkien, luultavasti menee näin myös rallycrossissa.
 
Onko olemassa jotain VR-asetusta, jolla tuolla Ruotsin rallin lumisateessa näkisi konepeltiä edemmäs? Kun on tuo Ruotsi itselle muutenkin inhokki, mutta tuo lumisade on toteutettu VR:nä vielä niin kökösti, että ei näe yhtään mitään. Parhaimmillaan näkee ehkä 10-20 metriä eteenpäin, mutta suurimmaksi osaksi ei näe kuin oman konepellin ja vaikea erottaa edes, että onko auto tiellä vai ei. Nytkin Expert Dirt -clubin kisassa oli kyllä semmoista sokkona ajoa, että ei mitään rajaa, mm. eräällä EK:lla pyörin pitkään jonkin talon pihassa, kun ei vaan pystynyt näkemään, että missä suunnassa tie on. No jos ei muuta, niin oli ainakin tapahtumarikas kisa: 3 kertaa katon kautta ympäri, kerran kumi puhki, valot pimeänä viimeinen EK ja lukemattomia kertoja hangen kyntämistä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 174
Viestejä
4 863 304
Jäsenet
78 614
Uusin jäsen
rutja76

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom