Digitalisaatio - hyvät ja huonot puolet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sompi
  • Aloitettu Aloitettu
Ehkäpä sieltä vielä tulee digieuro jonain päivänä...

 
Ihan perus virtakisko nopeasti katsottuna maksaa halvimmillaan 10 euroa metri. Jos kaupassa on 1000m hyllyä, tulee virtakiskon hinnaksi pelkästään 10 000 euroa + asennus + sähköjen vetäminen.
Ei jumalauta. Jos teille muille ei nyt tässä ihan tosiaan oikeasti käynyt jo keskustelun asiayhteyksistä ilmi, että kyse on hieman erilaisesta virtakiskosta, niin ehkäpä tätä keskustelua ei kannata jatkaa.
 
Ei jumalauta. Jos teille muille ei nyt tässä ihan tosiaan oikeasti käynyt jo keskustelun asiayhteyksistä ilmi, että kyse on hieman erilaisesta virtakiskosta, niin ehkäpä tätä keskustelua ei kannata jatkaa.
No kerro sitten viisaampana että minkälaisesta virtakiskosta olisi kyse? Laita vaikka ihan linkkinä suoraan tuotteeseen.

Olet kyllä hulvaton veikkonen.
 
No kerro sitten viisaampana että minkälaisesta virtakiskosta olisi kyse? Laita vaikka ihan linkkinä suoraan tuotteeseen.

Olet kyllä hulvaton veikkonen.
Ei hupiukolla ole tapana perustella hatusta tempaistuja väitteitään. Se on sellainen 3-napainen virtakisko, joka ei todellakaan maksa 10 euroa/metri! Muutama pikku yksityiskohta on auki: millaista protokollaa se maaginen virtakisko käyttää, miten/millaisella impedanssilla ne näytöt siihen virtakiskoon liittyy, miten estetään häiriöt siinä maagisessa virtakiskossa, mitä tapahtuu, kun se virtakisko fyysisesti vikaantuu vaikka puolivälistä ja puolet hintanäytöistä vikaantuu, jnejnejne.

Nämä kaikki on ratkaistu BLE-ratkaisussa.

Ei vaan: Ehdotan, että otetaan käyttöön ”virtakisko” ja siihen päälle jonkun huippuosaajan koodaama protokollapino, ja sovelluskerros tehtäisiin telnetillä. Tää ei ole kuin toteuttamista vailla.
 
No mistä sitä rahaa nyt yleensä saa? Se ei kuulu valtiolle, sinulle eikä joukkoliikennepalveluja tarjoavalle yritykselle minkään vertaa.
En tiedä mistä sinä saat. Itse käyn töissä ja saan työnantajaltani palkkaa. Kyllä se, mistä rahat alunperin tilillesi saat, kuuluu valtiolle (verottajalle) rahanpesusäännösten mukaan.

Oman rahan nostaminen omalta tililtä nostoautomaatilla tai niiden käyttö ei kuulu kellekään.
e: tai saattaa kuulua sekin, jos samalle henkilölle liikaa lahjoittelet niitä käteisiä (yli 5000€/3 vuotta) rahana
 
Viimeksi muokattu:
Ei jumalauta. Jos teille muille ei nyt tässä ihan tosiaan oikeasti käynyt jo keskustelun asiayhteyksistä ilmi, että kyse on hieman erilaisesta virtakiskosta, niin ehkäpä tätä keskustelua ei kannata jatkaa.
Ei jumalauta. Kerro nyt jo toki, mikä se erilainen virtakisko on. Vain sinä tässä maailmassa tiedät sen toiminnan, ylivertaisuuden, hinnan ja muut speksit. Paljasta nyt ihmeessä meille muille vähemmän ymmärtäville. Ja koska se on niin ylivertainen teknisesti ja taloudellisesti, tuotteista se.
 
Sinulla on tietotaitoa sanoa, ettei toimi? Meillä tosiaan oli kerrostalossa vieri vieressä asuntoja, jotka jokainen jakoivat 1Gb/s verkkoa Wifin yli. Siihen mikroaaltouunit, ihmisten kännyköiden Bluetoothit jne. Ihan hyvin toimi, aina tuli 800Mb/s Wifin yli.

Itse olen toiminut tietoliikennetekniikan parissa 25 vuotta. Jos tietoliikennetekniikka on ymmärtämättömälle vieras termi, se tarkoittaa langallista/langatonta tiedonsiirtoa, signaalinkäsittelytekniikoita ja muita pikku juttuja.



Sinulla ei ole edes perustason ymmärrystä tai halua uskoa asiaa ymmärtäviä. Puhuin 2,4GHz verkoista, en Wlanista.
2,4 gigahertsin wifissä yhden kanavan kaistanleveys näyttäisi olevan noin 150 megabittiä sekunnissa. Kanavia on yhteensä 14, joista kaikki eivät ole käytössä. Useampi kuin yksi käyttäjä ei siis voi kerrallaan siirtää kantavuusalueen sisällä gigabittiä sekunnissa. Oikeastaan se kanavien määrä per laite näyttäisi muutenkin olevan jaettu kolmeen, jos speksiä noudatetaan kunnolla, joten se gigabitin sekunnissa siirtäminen ei yhdeltäkään käyttäjältä onnistu sääntöjä rikkomatta.

Wlanin (ja BT/eityisesti BLE) ja matkapuhelinverkon kaistan-, taajuuden ja virheiden hallinta, uudelleenlähetykset jnejne on toteutettu ihan eri tavalla, ei niitä voi verrata. Yhteistä niille on lähinnä se, että ovat sähkömagneettista säteilyä.
Ja tosiaan, tässä kyseisessä tapauksessa puhuttiin vieläpä BLE:stä. Sen kantavuus luokkaa 10 metriä, bittimäärä maksimi 3Mb/s, tiukkoja vaatimuksia viestien perillemenolle ei ole jne.

Miksi? Jos ne mun kerrostaloesimerkin kymmenet Wifiä ja puhelimia/BT käyttäneet naapurit ei häirinneet toisiaan. Sitten kivijalkaan tulevan kaupan BLE, joka sekoittaa pakan? Ei todellakaan.
Samalla tavalla ne taajuuskanavat loppuvat kesken kaikilla langattomilla tiedonsiirtotavoilla. Eroa on vain siinä, miten mikäkin protokolla käsittelee sellaiset tilanteet. Päätelaitteet joutuvat jakamaan vuoroja keskenään taajuuskanavan käytölle, koska kaksi laitetta ei voi yhtä aikaa lähettää dataa samalla kanavalla.
 
2,4 gigahertsin wifissä yhden kanavan kaistanleveys näyttäisi olevan noin 150 megabittiä sekunnissa. Kanavia on yhteensä 14, joista kaikki eivät ole käytössä. Useampi kuin yksi käyttäjä ei siis voi kerrallaan siirtää kantavuusalueen sisällä gigabittiä sekunnissa. Oikeastaan se kanavien määrä per laite näyttäisi muutenkin olevan jaettu kolmeen, jos speksiä noudatetaan kunnolla, joten se gigabitin sekunnissa siirtäminen ei yhdeltäkään käyttäjältä onnistu sääntöjä rikkomatta.
Ei ja ei, et näemmä ymmärrä tästäkään asiasta taas mitään. Googletat siellä kovasti, mutta metsään menee koko ajan. Nyt edelleen puhuttiin 2,4GHz taajuudesta, eikä Wifistä. Jos puhutaan wifistä, Kanavia on 14.
Mutta ei ole joko-tai. Kaksi käyttäjää (käyttäjä1-tukiasema1 ja käyttäjä2-tukiasema2) voi käyttää samaa kanavaa samaan aikaan, kunhan niissä on riittäävä signaali-kohina-ero. Asiaa ymmärtämättömälle signaali-kohina -ero toki varmaan vaikea käsite. EI siis tarvi olla tilanne, että ne ei kuule toisiaan ollenkaan.

2,4Hz käyttää Wifi, BT, BLE. Siellä on ollut nerokkaita suunnittelijoita, jotka miettineet, miten 2,4GHz kaista jaetaan eri tekniikoiden kesken ilman ongelmia. Kuten myös, miten tekniikan sisällä (wifi,BT, BLE) kaista jaetaan. Ja hyvin ne toimii, hintanäytöt päivittyvät ja BLE-kuulokkeet toimivat moitteetta. Mikä ongelma? ”Se on hyvä säästää ne kallisarvoiset taajuudet” ei kelpaa vastaukseksi.

Siellä on Sompi vähän eri tason tekijät tekemässä kuin itseoppinut telnet tcp/ip-pinon koodaaja.

Mikä olikaan se ongelma näiden langattomien ESL-näyttöjen suhteen? Se, että ne välkkyy 5-30 sekunnin välein? Pystyikö kukaan muu sun lisäksi todentamaan moista ongelmaa? Sulla kaikki näytöt kaikissa kaupoissa välkkyi 5-30 sekunnin välein. Kellään muulla ei juurikaan ikinä, tai ”kerran satuin näkeen et hinta muuttui”.

Edelleen, oletko trolli vai tyhmä? Oma arvaus on, että molempia.
Samalla tavalla ne taajuuskanavat loppuvat kesken kaikilla langattomilla tiedonsiirtotavoilla. Eroa on vain siinä, miten mikäkin protokolla käsittelee sellaiset tilanteet. Päätelaitteet joutuvat jakamaan vuoroja keskenään taajuuskanavan käytölle, koska kaksi laitetta ei voi yhtä aikaa lähettää dataa samalla kanavalla.
 
2,4 gigahertsin wifissä yhden kanavan kaistanleveys näyttäisi olevan noin 150 megabittiä sekunnissa.
Asiaa ymmärtämättömälle amatöörille puhekielessä kaistanleveys voi tarkoittaa ”sitä datamäärää, joka voidaan tiettyä yhteyttä käyttäen siirtää tietyssä ajassa”.
Meille ammattilaisille kuitenkin linkkini 1) tai 2). Ymmärrän toki, jos asioita ei ihan täysin ymmärrä, että asiat menee sekaisin. Toki siinä vaiheessa ei pitäisi vängätä ja mutuilla

 
Samalla tavalla ne taajuuskanavat loppuvat kesken kaikilla langattomilla tiedonsiirtotavoilla. Eroa on vain siinä, miten mikäkin protokolla käsittelee sellaiset tilanteet. Päätelaitteet joutuvat jakamaan vuoroja keskenään taajuuskanavan käytölle, koska kaksi laitetta ei voi yhtä aikaa lähettää dataa samalla kanavalla.
Edelleen, eivät lopu samalla tavalla. Se on aivan eri asia, jos sinulla on BLE-kuulokkeet, joiden kantama on 10 metriä ja jotka eivät ole yhteydelliset ja jotka ei ole niin tarkkoja pakettihäviöiden, jitterin tai viiveen suhteen.
Versus kännykkäyhteys.
Pistäpä Sompi google laulamaan, mikä on yhteydellinem/yhteydetön yhteys, pakettihäviöt, jitter ja viiveet. Tuu sit taas tänne änkyttämään, että ne on sama asia.

Sä oot oikeasti trolli ja nautit tästä väittelystä, jossa heittelet päättömiä väitteitä ilman ymmärrystä tai perustelua. En jaksa uskoa, että kukaan on noin tyhmä.
 
2,4 gigahertsin wifissä yhden kanavan kaistanleveys näyttäisi olevan noin 150 megabittiä sekunnissa. Kanavia on yhteensä 14, joista kaikki eivät ole käytössä. Useampi kuin yksi käyttäjä ei siis voi kerrallaan siirtää kantavuusalueen sisällä gigabittiä sekunnissa. Oikeastaan se kanavien määrä per laite näyttäisi muutenkin olevan jaettu kolmeen, jos speksiä noudatetaan kunnolla, joten se gigabitin sekunnissa siirtäminen ei yhdeltäkään käyttäjältä onnistu sääntöjä rikkomatta.


Samalla tavalla ne taajuuskanavat loppuvat kesken kaikilla langattomilla tiedonsiirtotavoilla. Eroa on vain siinä, miten mikäkin protokolla käsittelee sellaiset tilanteet. Päätelaitteet joutuvat jakamaan vuoroja keskenään taajuuskanavan käytölle, koska kaksi laitetta ei voi yhtä aikaa lähettää dataa samalla kanavalla.
Sen verran annan periksi: Mun päätelaitteet tukeneet aina usemapaa taajuutta yhtä aikaa mutta ei tarjoa riittävän tarkkaa tilastotietoa, en tiedä paljonko dataa on mennyt 2,4GHz ja mikä 5GHz taajuudella.

Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että nuo kaksi taajuuskaistaa yhteensä vetää 1Gb/s kerrostalossa jokaiselle käyttäjälle, vierekkäisille asunnoille. Ja jos se liikenne meni 5GHz, sitä oli enemmän vapaama 2,4GHz.
Niin tai näin 2,4GHz ei ole kaistasta pulaa
 
Edelleen, oletko trolli vai tyhmä? Oma arvaus on, että molempia.

Sä oot oikeasti trolli ja nautit tästä väittelystä, jossa heittelet päättömiä väitteitä ilman ymmärrystä tai perustelua. En jaksa uskoa, että kukaan on noin tyhmä.
Jätä nää pois. Jos poistat nää nyt en raportoi ja editoin viestini tyhjäksi. Kokkonen tuskin suhtautuisi yhtä suopeasti
 
En tiedä mistä sinä saat. Itse käyn töissä ja saan työnantajaltani palkkaa. Kyllä se, mistä rahat alunperin tilillesi saat, kuuluu valtiolle (verottajalle) rahanpesusäännösten mukaan.

Oman rahan nostaminen omalta tililtä nostoautomaatilla tai niiden käyttö ei kuulu kellekään.
e: tai saattaa kuulua sekin, jos samalle henkilölle liikaa lahjoittelet niitä käteisiä (yli 5000€/3 vuotta) rahana
No jos se käteinen on se maksuväline ja pankkisopimukset ovat sitä kamalaa digitalisaatiota, ihan se fyysinen nostotapahtuma vaatii mitä suurimmalla todennäköisyydellä fyysisen välineen, joka kulkee nimellä pankkikortti. Pankkikortilla voi vihdoinkin maksaa HSL:n alueella lähimaksulla lippuvekottimelle. Voittaako käteisen ja miksi juuri 100-0?

Omaa työmatkailua HSL:n app on helpottanut ihan älyttömästi. Ei tarvitse enää a) kantaa b) latailla sitä sinistä korttia. Kausilipun voimassaolon tarkistaminen onnistuu ihan koska ja missä vaan, kauden ostaminen MobilePayllä tai ePassilla on huomattavasti helpompaa kuin pankkisoftassa ährääminen. Ja se ährääminenkin oli sata kertaa kivampaa kuin lippuautomaatin kanssa taistelu sen sinisen kortin kanssa.

Sen verran old schoolia silti olen, etten ole jättänyt pankkikorttia pois korttikotelosta. En vain tykkää siirtää ihan kaikkea puhelimen tai kellon vastuulle.

E. Hups, piti lainata @Sompi viestiä eikä sun. No, olkoot nyt näin.

No mistä sitä rahaa nyt yleensä saa? Se ei kuulu valtiolle, sinulle eikä joukkoliikennepalveluja tarjoavalle yritykselle minkään vertaa.
 
Viimeksi muokattu:
2,4 gigahertsin wifissä yhden kanavan kaistanleveys näyttäisi olevan noin 150 megabittiä sekunnissa. Kanavia on yhteensä 14, joista kaikki eivät ole käytössä. Useampi kuin yksi käyttäjä ei siis voi kerrallaan siirtää kantavuusalueen sisällä gigabittiä sekunnissa. Oikeastaan se kanavien määrä per laite näyttäisi muutenkin olevan jaettu kolmeen, jos speksiä noudatetaan kunnolla, joten se gigabitin sekunnissa siirtäminen ei yhdeltäkään käyttäjältä onnistu sääntöjä rikkomatta.


Samalla tavalla ne taajuuskanavat loppuvat kesken kaikilla langattomilla tiedonsiirtotavoilla. Eroa on vain siinä, miten mikäkin protokolla käsittelee sellaiset tilanteet. Päätelaitteet joutuvat jakamaan vuoroja keskenään taajuuskanavan käytölle, koska kaksi laitetta ei voi yhtä aikaa lähettää dataa samalla kanavalla.

Jos kaupassa on 30 000 nimikettä, ynnätään sillä jotain, yhdellä tukarilla muutamasta kymmenestä tuhanteen asiakasta, jos yhden lapun piikki liikenne vuorokaudessa kilotavu. eli magatavau vuorokaudessa. per tukari, jos sattuisi se tuhat oleen ja vuorokauteen kaikkiin niihin isompi päivitys.

No koko 30 000 satsiin kilotavu per lappu, niin 30 megatavua vuorokaudessa.

Kustannusjuttuhan se on, vaikka sähkösyötettäisiin johdoilla, niin tietoliikenne voisi silti olla langaton , ja isolla osalla tarve paristovarmennukseen (paristo, konkka, akku jne), ja osalla kokonaan paristotoimisuuteen. Siinä miettiä mikä on kustannus ero sillä että laitteeseen integroidaan poweri virransyöttää varten ja sitä mahdollisista piuhatietoliikennettä varten.

Noihin on muitakin toiminnallisuuksia kuin vain se näyttö ja se mitä niissä näytetään, yksi tärkeä on se päivitys, siellä hyllyllä, toinen mitä markkinoidaan on sen näytön paikannus. Jos tehdään hylly metri missä itse hyllyssä on kyseisiä ominaisuuksia, ajatus tasolla voi laittaa rautaa rajustikkin, ja voi tehdä koukut missä sähköt jne. Jos kaikki "piuhalla" niin sitä varten tarvitaan hyvin laaja tuotevalikoima niin hylly tarvikkeita, koukkujamyöten. ja silti no patterivehkeet.

Hintalapussa on myös oma elinkaarensa, teknisesti virtalähde voisi olla 10v, pidempikin, mutta aletaan olla sitten siinä mikä on sen laiitteen elinkaari, kannattaako virtalähde mititoittaa yli sen.





Samalla tavalla ne taajuuskanavat loppuvat kesken kaikilla langattomilla tiedonsiirtotavoilla. Eroa on vain siinä, miten mikäkin protokolla käsittelee sellaiset tilanteet. Päätelaitteet joutuvat jakamaan vuoroja keskenään taajuuskanavan käytölle, koska kaksi laitetta ei voi yhtä aikaa lähettää dataa samalla kanavalla.

Niin no, taitaa olla enemmän kaistaa kuin niillä vanhoilla kupareilla.
Yhteen halliin voidaan tuupata vähän isomman kunnan asukasmäärän verran ihmisiä , tarjota niille suorituskykyiset mobiilipalvelut + itse tapahtuma organisaatiolla/järjestäjille.

No jos se käteinen on se maksuväline ja pankkisopimukset ovat sitä kamalaa digitalisaatiota, ihan se fyysinen nostotapahtuma vaatii mitä suurimmalla todennäköisyydellä fyysisen välineen, joka kulkee nimellä pankkikortti. Pankkikortilla voi vihdoinkin maksaa HSL:n alueella lähimaksulla lippuvekottimelle. Voittaako käteisen ja miksi juuri 100-0?
----

Yksi tärkeä asia kannattaa muistaa, se yksityisyys, julkisen liikenteen pitää osan mielestä olla anonyymiä matkustamista, ei sellaista että ne matka rekisteröidään. (se ei ihan toteudu sillä että se anonyymivaihtoehto on tehty kalliimmaksi ja vaikeammaksi ettei se oli enään pelkkä valinta kysymys)

Toinen on käytettävyys, ilman muuta hankilimpia oli ne missä pitää lippu ostaa etukäteen, jos myynti pisteestä, PK seudun liikkenne turistille ollut ihan syvältä, kun käteis myynnit supistu, eikä ollut edes lähimaksua.

Eli maksukortti matkan maksu on ihan tämän päivän minimi, lähimaksu kulkuvälineessä/portilla.

Se on ihan syvältä oleva ajatus että pitäisi höylätä itsensä ulos . Se myös haaste että ainakin osassa matkan lähimaksu toteutuksissa samalla kortilla ei voi maksaa kuin yhden. (en nyt muista missä näin oli)

Yleensä raskaassa teollisuudessa ollaan melko vaativia siitä, että ratkaisujen toimintavarmuuden ja uptimen on oltava mahdollisimman hyvä. Ilmeisesti tuollaista laakerianturia ei sitten pidetä laitoksen toiminnan kannalta kovin kriittisenä järjestelmänä, kun se voidaan toteuttaa jollain langattomalla IoT-lelulla.
Vähän epävarma mitä yrität sanoa, mutta teollisuudessa siirrytään langattomuuteen, jos komponentille ei tarvitse syöttää johtoja pitkin virtaa, niin siinä nähdään isoja etuja jos ei tarvitse johtoja. Vaikka sähkönsyöttö olisi, niin se liikenne voi tapahtua langattomasti.
 
Viimeksi muokattu:
Toinen on käytettävyys, ilman muuta hankilimpia oli ne missä pitää lippu ostaa etukäteen, jos myynti pisteestä, PK seudun liikkenne turistille ollut ihan syvältä, kun käteis myynnit supistu, eikä ollut edes lähimaksua.

Eli maksukortti matkan maksu on ihan tämän päivän minimi, lähimaksu kulkuvälineessä/portilla.

Se on ihan syvältä oleva ajatus että pitäisi höylätä itsensä ulos . Se myös haaste että ainakin osassa matkan lähimaksu toteutuksissa samalla kortilla ei voi maksaa kuin yhden. (en nyt muista missä näin oli)
Mä paljon matkustavana osaan ottaa etukäteen selvää (älypuhelimella tottakai), miten kohteessa toimii julkinen liikenne, jos sellaista pitää käyttää. Useammin kuin kerran on tullut käytyä mm. Prahassa, Lontoossa ja Riikassa. Prahassa mulle ei ollut mikään kynnys ladata paikallista "HSL-appia", muistaakseni Pidlicka jollain erikoismerkillä höystettynä. Lipun ostaminen ja aktivointi sujui tällaiselta kuusikymppiseltä ihan mutkattomasti. Lontoossa aiemmin käyttämämme paikallinen "HSL:n sininen kortti" oli ihan ok, mutta sielläkin siirryttiin jo vuosia sitten nykyaikaan. Silloiselle n. viisikymppiselle se höylääminen mennen tullen ei ollut kovinkaan mutkikas toimenpide. Tsadin metroon verrattuna tykkään ihan pirusti siitä, että et pääse mennessä edes liukuportaisiin, ellet höylää sähköisesti sitä korttia. Ja jos unohdit lähtiessä höylätä, maksoit vain täyden hinnan omaa tyhmyyttäsi. Siperia opettaa aika nopeasti paikallisille tavoille.

Kaikkein kankein systeemi on tuo Riikan lentokentän lippuautomaatti. Mutta siitä kolmen päivän paperilippu, pitkät viikonloput sujuvat kentälle ja takaisin aika vaivattomasti sen ostamisen jälkeen. En ihan joka vuosi tuolla ravaa, mutta kesällä on seuraava matka tulossa ja pitää hiukan googlailla, saiskos senkin jo älypuhelimeen elämää helpottamaan.
 
Samalla tavalla ne taajuuskanavat loppuvat kesken kaikilla langattomilla tiedonsiirtotavoilla. Eroa on vain siinä, miten mikäkin protokolla käsittelee sellaiset tilanteet. Päätelaitteet joutuvat jakamaan vuoroja keskenään taajuuskanavan käytölle, koska kaksi laitetta ei voi yhtä aikaa lähettää dataa samalla kanavalla.

Mietippäs seuraavaa asiaa:

Kuinka monta kertaa sekunnissa hintalappujen hintoja keskimäärin tarvii muuttaa?

Kuinka paljon tämä vuorotteleminen käytännössä hidastaa hintalappujen päivitystä?


Toki, jos halutaan käyttää tuhansia hintalappuja yhdessä näyttöinä vaikka quakelle joka pyörii jossa in serverillä 1000fps ja joka framen välissä päivittää kaikille näytöille uudet hintatietot, kaista voi ehkä alkaa melkein loppua kesken...
 
Mä paljon matkustavana osaan ottaa etukäteen selvää (älypuhelimella tottakai), miten kohteessa toimii julkinen liikenne, jos sellaista pitää käyttää. Useammin kuin kerran on tullut käytyä mm. Prahassa, Lontoossa ja Riikassa. Prahassa mulle ei ollut mikään kynnys ladata paikallista "HSL-appia", muistaakseni Pidlicka jollain erikoismerkillä höystettynä. Lipun ostaminen ja aktivointi sujui tällaiselta kuusikymppiseltä ihan mutkattomasti. Lontoossa aiemmin käyttämämme paikallinen "HSL:n sininen kortti" oli ihan ok, mutta sielläkin siirryttiin jo vuosia sitten nykyaikaan. Silloiselle n. viisikymppiselle se höylä...

Ketjuun ehkä sopii, jos tarinoiden mukaan joskun on ollut ihan lipunmyyjät, kumipyörillä sen poistuttua kuskilta voinut ostaa. Nyt voi toki näppärästi selvitellä edellisenä iltana huomisen juttuja jos vaikka sattuisi tarvitsemaan julkista. Ei se tieto ehkä ole ihan aina niin hyvin saatavilla kuin toivoisi.

Se on toki hyvä että maakunnissa on tullut lähimaksutukea.

Jos käteinen kelpasi vuosikymmenniä, no muutamat rahapäivitykset sotien jälkeen.

Maakunnissa jos joskus jumpannut sen appi läpi , niin seuraavalla kerralla joko appi kuollut ja tai uusi reksiteröinti ja tai uudet maksuvalineet, ei tavatonta jos ei toimi, niin useampi noista kosahtaa, ja sitten vielä jollain tavalla rikki.

Tyyliin, kirjautuminen, salasana vääriin, oletko unohtanut, ok -> käyttäjätunnus tuntemtaon, ok, rekataan, käyttäjätunnus jo olemassa , no sitten kokonaan uutta, jne. sitten maksukortin lisäämineen ei onnistu, kun jotain rikki. Sitten kun kaikki ok, niin ei voi ostaa lippua enään tähän kyytiin....

Voit ostaa koko seurueelle liput, mutta onnistuu vain jollain tietyllä tavalla.

Siis ihan yhteismarkkina-alueella vaikka mitä, no se vielä menee, mutta meillä ihan kansallisesti kovasti sekavaa. Lisä jumppaa tulee tosiaan siitä että jossain pitää olla lippu ostettu ennen kulkuneuvoon menemistä, eikä voi siellä edes ostaa siellä tai sen hinta on sitten jotain muuta.




(Metro ja lentokoneet ei nyt mielessä)

Edit:
 
Ketjuun ehkä sopii, jos tarinoiden mukaan joskun on ollut ihan lipunmyyjät, kumipyörillä sen poistuttua kuskilta voinut ostaa. Nyt voi toki näppärästi selvitellä edellisenä iltana huomisen juttuja jos vaikka sattuisi tarvitsemaan julkista. Ei se tieto ehkä ole ihan aina niin hyvin saatavilla kuin toivoisi.

Se on toki hyvä että maakunnissa on tullut lähimaksutukea.

Jos käteinen kelpasi vuosikymmenniä, no muutamat rahapäivitykset sotien jälkeen.

Maakunnissa jos joskus jumpannut sen appi läpi , niin seuraavalla kerralla joko appi kuollut ja tai uusi reksiteröinti ja tai uudet maksuvalineet, ei tavatonta jos ei toimi, niin useampi noista kosahtaa, ja sitten vielä jollain tavalla rikki.

Tyyliin, kirjautuminen, salasana vääriin, oletko unohtanut, ok -> käyttäjätunnus tuntemtaon, ok, rekataan, käyttäjätunnus jo olemassa , no sitten kokonaan uutta, jne. sitten maksukortin lisäämineen ei onnistu, kun jotain rikki. Sitten kun kaikki ok, niin ei voi ostaa lippua enään tähän kyytiin....

Voit ostaa koko seurueelle liput, mutta onnistuu vain jollain tietyllä tavalla.

Siis ihan yhteismarkkina-alueella vaikka mitä, no se vielä menee, mutta meillä ihan kansallisesti kovasti sekavaa. Lisä jumppaa tulee tosiaan siitä että jossain pitää olla lippu ostettu ennen kulkuneuvoon menemistä, eikä voi siellä edes ostaa siellä tai sen hinta on sitten jotain muuta.




(Metro ja lentokoneet ei nyt mielessä)

Edit:
Olisiko mahdollista jatkossa hieman oikolukea kirjoitusta ennenkuin painaa lähetä -nappia?

En ymmärrä, mistä yhtäkkiä vedät keskusteluun mukaan sotien (?) jälkeiset rahapäivitykset tai vuosikymmenien takaisen toiminnan tai sitten en tajua koko viestistäsi mitään, koska se on lähinnä tajunnanvirtaa.

Edellissyksynä käytiin Rotterdamissa ja Amsterdamissa. Rotterdamissa luulin, että piti käyttää paikallista appia vaikka ilmeisesti lähimaksullakin olisi voinut maksaa lipun. Apin käyttö oli helppoa ja vaivatonta, koska sain ostettua lapsille samalla apilla liput ja jaettuna sitten ne whatsapilla. Lippu piti aktivoida ennen kulkuneuvoon astumista.

Amsterdamissa olisi myös voinut käyttää lähimaksua, mutta päädyttiin ostamaan 2 päivän matkakortit koska kuljettiin pääosin metrolla. Sielläkin laiturille päästäkseen tulee vilauttaa korttia jotta portit aukeavat. Ei siellä kukaan käyttänyt myyntiautomaatteja ja olivat myös sen näköisiä.
 
Viimeksi muokattu:
En ymmärrä, mistä yhtäkkiä vedät keskusteluun mukaan sotien (?) jälkeiset rahapäivitykset tai vuosikymmenien takaisen toiminnan tai sitten en tajua koko viestistäsi mitään, koska se on lähinnä tajunnanvirtaa.

yritin kuvailla pitkäikäisyyttä. vuosikymmeniin muutokset lähinnä rahapäivitykset. (nekin valtakunnallisia ja siirtymäajoilla)

Digitalisaation myötä , varsinkin joukkoliikenteen julkisilla puolella, päivityksiä tullut tiheään, missä se vanha ei enään toimi ja alueilla omat systeemit.
 
Viimeksi muokattu:
Huonoja. vs lipun(t) pysty ostaan myyjältä/kuskilta/ kulkuneovosta tai portilta.
Lipun ostaminen kuskilta on ok, jos se on ainoa vaihtoehto. Mitään varsinaisia etuja siihen ei sisälly. Se on hidasta, kuski ei voi lähteä liikkeelle ennen kuin matkustajat on hoideltu. Vaihtorahojen kanssa turaaminen on kaikille osapuolille turhauttavaa. Firmat joutuvat jotenkin fyysisesti siirtämään käteisrahat jonnekin ja siitä tulee yleensä kaikenlaisia kuluja. Yleensä ne ihmistyöstä aiheutuvat kulut ovat suurempia kuin järjestelmäkulut. Ihmistyön osuus kasvattaa siis lipun hintaa. Ainoa ihmiseltä ostamisen pienehkö etu on se, että yleensä sellaisen lipun ostaja on täysin vihjeetön digitumpelo. Yleensä he ovat vielä niitä äänekkäimpiä asiakkaita, joten mulla ei ole mitään sitä vastaan, että oppisivat olemaan. Noistakin suurin osa on sellaisia, jotka osaavat mennä lataamaan johonkin palvelupisteeseen sitä matkakorttiaan. Mutta kai niitä pahimpia turaajiakin jonkun pitää opastaa, että pääsevät perille.
 
yritin kuvailla pitkäikäisyyttä. vuosikymmeniin muutokset lähinnä rahapäivitykset. (nekin valtakunnallisia ja siirtymäajoilla)

Digitalisaation myötä , varsinkin joukkoliikenteen julkisilla puolella, päivityksiä tullut tiheään, missä se vanha ei enään toimi ja alueilla omat systeemit.
Joukkoliikenteen osalta päivityksiä tullut tiheään? HSL-sovellus tuli käyttöön kesällä 2018 eli noin 7 vuotta sitten. Toki sovellusta on päivitetty ajan kanssa monipuolisemmaksi ja toimivammaksi. Tampereella ilmeisesti vuonna 2019 ja Turussa ilmeisesti ollaan oltu edelläkävijöitä asian suhteen.

Jokaisella alueella luonnollisesti on omat systeemit ja se on palvelun käyttäjän vastuulla tarkistaa, että mikä systeemi on missäkin käytössä ja että miten lippu siinä alueella ostetaan. Paras järjestelmä olisi, jos joka paikassa voisi leimata matkan lähimaksulla suoraan astuessa kulkuneuvoon ja ulosleimata kun astuu kulkuneuvosta ulos. Vaihtoehtoisesti voisi käyttää jotain paikallista appia.

Sehän olisikin upea systeemi, että olisi valtakunnallinen joukkoliikenne yhden firman hallussa. Ehkä jossa kommunistivaltiossa se voisi toimia, että valtio hoitaa joukkoliikenteen.
 
Digitalisaation myötä , varsinkin joukkoliikenteen julkisilla puolella, päivityksiä tullut tiheään, missä se vanha ei enään toimi ja alueilla omat systeemit.
Ja tämähän on aivan ymmärrettävääkin. Esimerkiksi Helsingin joukkoliikenteen tarpeilla on paljon enemmän yhteistä Rotterdamin, Prahan tai jopa Lontoon vastaavien kanssa kuin maakuntien joukkoliikenteiden. Siirtymävaiheessa etsitään sopivaa muotoa kunnes se vakiintuu. Se on toki sitten ongelma, mikäli maakunnissa lähdetään kopioimaan ratkaisuja ilman niitä tarpeita joita ratkaisuilla täytetään.

Nyt ollaan jonkin aikaa vaiheessa, jossa jokainen joukkoliikennealue toteuttaa oman näkemyksensä mukaisen ratkaisun, mutta eiköhän niihinkin ala vähitellen syntyä standardiratkaisuja.
 
Joukkoliikenteen osalta päivityksiä tullut tiheään? HSL-sovellus tuli käyttöön kesällä 2018 eli noin 7 vuotta sitten. Toki sovellusta on päivitetty ajan kanssa monipuolisemmaksi ja toimivammaksi. Tampereella ilmeisesti vuonna 2019 ja Turussa ilmeisesti ollaan oltu edelläkävijöitä asian suhteen.

Jokaisella alueella luonnollisesti on omat systeemit ja se on palvelun käyttäjän vastuulla tarkistaa, että mikä systeemi on missäkin käytössä ja että miten lippu siinä alueella ostetaan. Paras järjestelmä olisi, jos joka paikassa voisi leimata matkan lähimaksulla suoraan astuessa kulkuneuvoon ja ulosleimata kun astuu kulkuneuvosta ulos. Vaihtoehtoisesti voisi käyttää jotain paikallista appia.

Sehän olisikin upea systeemi, että olisi valtakunnallinen joukkoliikenne yhden firman hallussa. Ehkä jossa kommunistivaltiossa se voisi toimia, että valtio hoitaa joukkoliikenteen.
Seitsemän vuotta julkisissa järjestelmissä on todellakin muutostahtina nopeaa ja vielä nopeampaa on ollut muutokset siinä minkä kaltaisia lippuja mistäkin saa ostettua. Ostotavat vaihtelevat melkein vuosittain, ja vaikka on totta, että äpillä on lippuja saanut ostettua jo pitkään, niin niissäkin on tapahtunut muitakin kuin hintamuutoksia. Vyöhykemuutos viimeisimpänä isona muutoksena.
 
Joukkoliikenteen osalta päivityksiä tullut tiheään? HSL-sovellus tuli käyttöön kesällä 2018 eli noin 7 vuotta sitten. Toki sovellusta on päivitetty ajan kanssa monipuolisemmaksi ja toimivammaksi. Tampereella ilmeisesti vuonna 2019 ja Turussa ilmeisesti ollaan oltu edelläkävijöitä asian suhteen.

Onko se HSL sovellus toiminut tuotakaan aikaa sellaisenaan ? Tai siis kuinka monta isomaa muutosta, missä vanha sovellus rampautunut ja tai vaatinut rekisteröinti jumppaa. Maksuvälinen jumppa aina syvältä.


Korona aika vauhditti käteisestä luopumista, osa alueista ei sen jälkeen siihen palannut, osa palasi.

HSL taasen junnas sen kortilla maksamisen kanssa. En nyt katsonut tilannetta miten voi maksaa anonyymista matkan isoimilla alueilla.
 
En nyt katsonut tilannetta miten voi maksaa anonyymista matkan isoimilla alueilla.
Mikä tuon anonymiteetin pointti on? Meitä vaklataan joka puolella niin paljon, että joku maksukortin heilautus on vain pisara meressä. En hämmästyisi yhtään, vaikka agenttisarjoista tuttu kameratunnistus olisi arkipäivää muuallakin kuin Moskovan kaduilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 941
Viestejä
4 647 432
Jäsenet
76 350
Uusin jäsen
MoppeFi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom