Digitalisaatio - hyvät ja huonot puolet

Eikö tämä aihe voisi olla jo loppuun käsitelty. Jos me muut vaikka sovitaan, ettei jakseta kommentoida tätä asiaa, niin ei kai yksi nimimerkki jaksa siitä kauaa enää yksin väitellä?
Kannatetaan. Tähän nämä kaikki tämän langan Sompi vs muu maailma -debatit ovat aina päättyneet. Ko. ninimerkki ei peräänny näkemyksissään pätkääkään, vaikka ne olisi perusteltu järjettömiksi/virheellisiksi/utopistisesti moneen kertaan ja monen eri käyttäjän taholta.

Parempi vaan jättää kommentoimatta ja siirtyä muihin aiheisiin.
 
Höpöä. Nykytekniikalla voin maksaa matkani vaikka kotisohvalla ja mennä ilman mitään paniikkia joukkoliikennevälineeseen. Todella paljon helpottanut mun työmatkailuani. Applen tapauksessa tiedän, että App storesta poimittu softa on testattu ja jos sillä appilla ei ole oikeutta käyttää mun yhteystietoja, mikkiä, kameraa tai kuvakirjastoa, niin ei se niitä käytä. Jos sulla on parempaa tietoa, julkaise se, mutta älä spekuloi millään "ethän sä voi tietää..." -skeidalla. Pitämällä puhelimensa kohtuullisen nykyaikaisena, app-tuki on ihan taatusti laitteen elinkaaren ajan olemassa. Mutta jos ei ole puhelinta, sitten mennään old school. Se on ihan validi vaihtoehto. Mikään joukkoliikenne ei erikseen vaadi, että sulla on älypuhelin.
Jos nyt vähän viilataan pilkkua niin kyllähän noita uutisia säännöllisesti on kuinka App Storeen on päässyt tarkistuksista huolimatta haittaohjelmia :)
Hiukan pitäisi kilauttaa kelloa jo sekin, että nykyään ei firmojen konttoreihinkaan enää kovinkaan usein vedetä sisäkaapelointia työpisteisiin. Se nyt vaan on kustannustehokkaampaa verkottaa perushöylät wlanilla. Lankaakin tarvitaan, mutta murto-osa entisestä.
Meidän firmassa on vedetty kyllä todella omituisesti tämä. Työpisteille ON vedetty verkkopistokkeet mutta niitä ei ole otettu käyttöön vaan kaikkien pitää käyttää wifiä jonka toimivuus on hyvin vaihtelevan tasoista.
Kannatetaan. Tähän nämä kaikki tämän langan Sompi vs muu maailma -debatit ovat aina päättyneet. Ko. ninimerkki ei peräänny näkemyksissään pätkääkään, vaikka ne olisi perusteltu järjettömiksi/virheellisiksi/utopistisesti moneen kertaan ja monen eri käyttäjän taholta.

Parempi vaan jättää kommentoimatta ja siirtyä muihin aiheisiin.
Tämä taikka Sompi saa moderaattoreilta jäähyn kun on tarpeeksi korkki auki paasannut.
 
En kovinkaan tarkasti, mutta eikö siellä luvata korvauksia ihmisille, joiden oikeuksia on loukattu?
En tiedä mitä tarkoitti, mutta oliskohan sitä että jos viranomainen sählää niin seuraamukset on tuota taso kuin aiemmin postattu.
Jos yksityinen taho sählää, tai ihan vain mokaa niin seuraamukset voi olla tuntuvia.

Pankien tyyppiset tahot ovat sitten puristuksissa kun niitä pakotetaan seuraamaan, pakotetaan ilmoittamaan matalalla kynnyksellä, pakotetaan jakamaan tietoa, Sitten jos ei tee niin voi seuraamukset olla isoja.

Kansalaiset taasen käytännössä pakotetaan pankkien asiakkaiksi ja entistä enemmän hoitamaan maksut sitä kautta.

Kansalainen ei tiedä kenelle joutuu sen tiliotteen huomenna näyttämään.
 
Aiemmin työvoimatoimiston kautta pääsi CAD koulutuksiin...nyt ei enää pääse kuin 20 hakijaa 70stä hakijasta.
 
En ole ikinä joutunut tiliotettani minnekään toimittamaan enkä näyttämään. Onko tuo kovinkin yleistä?
 
Esim toimeentulotukea ei saa ilman 2-3 kk tiliotteita.
No eikös se ole ihan järkevä käytäntö? Jos ihminen on syystä tai toisesta tukien varassa, hänen pitää pystyä näyttämään toteen, että on oikeutettu tukeen.

Ehkä teen ihan omia johtopäätöksiäni, mutta jos haluaa käyttää käteistä siksi, että muuten se näkyy ikävästi tiliotteessa, kuulostaa enemmän kikkailulta kuin digitalisaation varjopuolelta.
 
No eikös se ole ihan järkevä käytäntö? Jos ihminen on syystä tai toisesta tukien varassa, hänen pitää pystyä näyttämään toteen, että on oikeutettu tukeen.

Ehkä teen ihan omia johtopäätöksiäni, mutta jos haluaa käyttää käteistä siksi, että muuten se näkyy ikävästi tiliotteessa, kuulostaa enemmän kikkailulta kuin digitalisaation varjopuolelta.

Ensin perusteltiin sillä että pankkasalaisuus murretaan vain isojen roistojentakia, ei koske taviksia. siitä on jo tultu niin pitkälle että ihan tavallisen, nuhteettoman tilitiedot nuuskitaan.

Toki tuensaaja on jo sen verran roisto että ei kaipaa yksityisyyttä. Ja toki roisto on jos isovanhemman puolesta käy Verkkokauppa.com hakemassa tietokoneen.

Mutta me ei tiedetä koska meidän tilit joku nuuskii, ei me edes tiedetä mitä siitä voi seurata.
 
Tää keskustelu vaikuttaa hiukan polarisoituneelta. Eli ihan perusmeininkiä. Ei ole kuin mustaa ja valkoista. No pari lillukanvartta siellä täällä.
 
Ensin perusteltiin sillä että pankkasalaisuus murretaan vain isojen roistojentakia, ei koske taviksia. siitä on jo tultu niin pitkälle että ihan tavallisen, nuhteettoman tilitiedot nuuskitaan.

Toki tuensaaja on jo sen verran roisto että ei kaipaa yksityisyyttä. Ja toki roisto on jos isovanhemman puolesta käy Verkkokauppa.com hakemassa tietokoneen.

Mutta me ei tiedetä koska meidän tilit joku nuuskii, ei me edes tiedetä mitä siitä voi seurata.

Eikö tuossa puhuttu tiliotteiden toimittamisesta? Ja mikä on tämä 'me'?
 
Ensin perusteltiin sillä että pankkasalaisuus murretaan vain isojen roistojentakia, ei koske taviksia. siitä on jo tultu niin pitkälle että ihan tavallisen, nuhteettoman tilitiedot nuuskitaan.

Toki tuensaaja on jo sen verran roisto että ei kaipaa yksityisyyttä. Ja toki roisto on jos isovanhemman puolesta käy Verkkokauppa.com hakemassa tietokoneen.

Mutta me ei tiedetä koska meidän tilit joku nuuskii, ei me edes tiedetä mitä siitä voi seurata.
öö..miten tämä liittyy digitalisaatioon?
 
En ole ikinä joutunut tiliotettani minnekään toimittamaan enkä näyttämään. Onko tuo kovinkin yleistä?
Mistä tiedät onko viranomaiset käyneet tutkimassa tilejäsi, tai tekeekö pankki jotain seulontaa viranomaisten kehottamana?

Mitä tosiasiallisia edellytyksiä ihmisillä on haastaa epäasialliset kyselyt ja saada niitä tekevät virkamiehet tuomiolle?

Kansalaiset taasen käytännössä pakotetaan pankkien asiakkaiksi ja entistä enemmän hoitamaan maksut sitä kautta.

Kansalainen ei tiedä kenelle joutuu sen tiliotteen huomenna näyttämään.
Digitaalimaailmassa ei tarvitse näyttää tiliotetta viranomaisille, koska viranomainen käy itse katsomassa:
"Sisäministeriö on asettanut lainsäädäntöhankkeen tilitapahtumatietojen kyselymahdollisuuden lisäämisestä pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmään."
Hankehan näyttää etenevän vauhdilla:
"toimivaltaisille viranomaisille ehdotetaan oikeutta tehdä saldo- ja tilitapahtumatietoja koskevia kyselyjä pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmän kautta"
"Annetaan eduskunnalle kiireellisenä: eduskunnan vastaus ennen eduskunnan istuntotaukoa."

[EDIT]
Tässä HE-luonnos lokakuulta

Ollos huoleti, ei ole kaltevia pintoja:
"Koska kansallisesti on rakennettu pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmä ... voidaan pitää tarkoituksenmukaisena, että myös saldo- ja tilitapahtumien välittämiseen..."
 
Viimeksi muokattu:
Mistä tiedät onko viranomaiset käyneet tutkimassa tilejäsi, tai tekeekö pankki jotain seulontaa viranomaisten kehottamana?
Mistä sä tiedät, että olisivat?

E. Kannattaa ehkä lukea kokonaan tuo esitys.

Tavoitteet ja tuotokset​

Hankkeen tavoitteena ja tehtävänä on laatia hallituksen esitys tilitapahtumatietojen kyselymahdollisuuden lisäämisestä pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmään. Hankkeessa ei tulla esittämään uusille viranomaisille toimivaltuuksia vaan mahdollisuus kysyä tilitapahtumatietoja olisi vain erikseen nimetyillä toimivaltaisilla viranomaisilla niihin käyttötarkoituksiin, joita varten ko. viranomaiset ovat tälläkin hetkellä voimassa olevan lainsäädännön nojalla oikeutettuja saamaan tilitapahtumia koskevia tietoja.

Tiivistelmä​

Hankkeen tavoitteena ja tehtävänä on laatia hallituksen esitys tilitapahtumatietojen kyselymahdollisuuden lisäämisestä pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmään. Tavoitteena on, että hallituksen esitys voitaisiin antaa eduskunnalle kevätistuntokaudella 2025.

Lähtökohdat​

Kansallisesti viidennen rahanpesudirektiivin pankkitilirekisteriä koskevan velvoitteen täytäntöönpanemiseksi on säädetty laki pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmästä (571/2019). Pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmä koostuu luottolaitosten ylläpitämistä tiedonhakujärjestelmistä muodostuvista pankki- ja maksutilien tiedonhakujärjestelmästä ja Tullin ylläpitämästä pankki- ja maksutilirekisteristä, johon osa luottolaitoksista toimittaa tietonsa sekä koostavasta sovelluksesta. Eduskunnan 9.9.2022 hyväksymällä hallituksen esityksellä laeiksi pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmästä annetun lain ja rahanpesun selvittelykeskuksesta annetun lain muuttamisesta (HE 163/2021 vp) pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmän käyttöoikeus laajennettiin myös viranomaisille, joilla on toimivalta vakavien rikosten ennalta estämisessä, paljastamisessa, tutkimisessa ja niihin liittyvissä syytetoimissa.

Pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmä sisältää viidennessä rahanpesudirektiivissä säädetyt tiedot, eli asiakkuutta koskevat tiedot, mutta ei tilitapahtumatietoja. Edellä mainitun hallituksen esityksen valmistelua varten perustetun työryhmän työskentelyn aikana tarkasteltiin myös mahdollisuutta lisätä tilitapahtumatiedot pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmään. Tältä osin asian selvittäminen todettiin tarpeelliseksi siirtää erilliseksi hankkeeksi. Sisäministeriö käynnisti esiselvityshankkeen tilitapahtumatietojen lisäämisestä pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmään 10.2.2022. Esiselvitys-hankkeen loppuraportti julkaistiin 16.6.2023.

Esiselvityksessä työryhmän näkemys oli, että pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmään tulisi lisätä myös tilitapahtumatietojen kyselymahdollisuus. Jo nykyisellään osa pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmään kuuluvista viranomaisista saa luottolaitoksilta tilitapahtumatietoja omien rajapintojensa kautta, mutta kyselyille ei ole käytössä keskitettyä järjestelmää. Keskitetty järjestelmä vähentäisi siten päällekkäisiä järjestelmiä ja mahdollistaisi myös paremman tietosuojan välitettäville henkilötiedoille.

Se oleellinen kohta: Eduskunnan 9.9.2022 hyväksymällä hallituksen esityksellä laeiksi pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmästä annetun lain ja rahanpesun selvittelykeskuksesta annetun lain muuttamisesta (HE 163/2021 vp) pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmän käyttöoikeus laajennettiin myös viranomaisille, joilla on toimivalta vakavien rikosten ennalta estämisessä, paljastamisessa, tutkimisessa ja niihin liittyvissä syytetoimissa.
 
Viimeksi muokattu:
Ensin perusteltiin sillä että pankkasalaisuus murretaan vain isojen roistojentakia, ei koske taviksia. siitä on jo tultu niin pitkälle että ihan tavallisen, nuhteettoman tilitiedot nuuskitaan.

Toki tuensaaja on jo sen verran roisto että ei kaipaa yksityisyyttä. Ja toki roisto on jos isovanhemman puolesta käy Verkkokauppa.com hakemassa tietokoneen.

Mutta me ei tiedetä koska meidän tilit joku nuuskii, ei me edes tiedetä mitä siitä voi seurata.
Itse sain toimeentulotukea viimeksi vuonna 1992. Jo silloin piti todistaa tiliotteella tulo ja menot. Mielestäni se oli varsin kohtuullista. Jos on varaa hakea verkkokaupasta tietokone, pitänee toimeentulotukeen tehdä jonkinlaista tarveharkintaa. Joillain on se tilanne, että ei haeta verkkokaupasta uutta tietokonetta, ja ruuan ostokin on tiukassa.
 
Mistä sä tiedät, että olisivat?
Siinäpä se, kun pankki ei anna tietoja yhteistoiminnastaan viranomaisten kanssa. Tuo verottajan tapaus on vahva näyttö siitä, että laittomia tietopyyntöjä tehdään ja ne voivat olla erittäin laajoja

E. Kannattaa ehkä lukea kokonaan tuo esitys.
Miksi? Tunnetko asiaa enemmän? Tuossa on kuitenkin 140 sivua, joten mitä olennaista sieltä pitäisi löytää?

Tämmöinen löytyi:
"Kansallisista tarpeista johtuen saldo- ja tilitapahtumatietoja olisi tarve välittää myös moniin
muihin käyttötarkoituksiin ja laajemmalle joukolle
tiedonhyödyntäjiä, kuin mitä rahanpesu- ja
rahoitustietodirektiivit mahdollistavat."

"Tilitapahtumatietojen kyselymahdollisuuden lisäämiseksi pankki- ja maksutilien
valvontajärjestelmään on saatu rahoitusta komission elpymis- ja palautumistukivälineestä,
RRF-paketista."
Italialaisille uudet ikkunat, suomalaisille uusi digitaalinen isovelijärjestelmä.

"Keskitetystä sähköisestä saldo ja tilitapahtumajärjestelmästä on mahdollista saada pankki- ja
maksutilejä koskevat tilitapahtumatiedot:
1) tapahtumatyyppi;
2) tapahtumapäivä ja kellonaika;
2) tapahtuman summa tilivaluutassa ja alkuperäisessä valuutassa;
3) tapahtuman viesti ja viitenumero:
4) tapahtumaa koskeva tilinumero;
5) vastaanottajan tai lähettäjän nimi sekä
6) muut toimivaltaisen viranomaisen pyynnössä yksilöimät tilitapahtumaan liittyvät tiedot"

"Edellä 1 momentissa tarkoitetut tiedot tulee luovuttaa pyydettäessä vähintään viiden edeltävän
vuoden ajalta"
 
Nyt alkaa karkailemaan nämä verottajan tilitietojen kyselyt ja pankkijutut aika pahasti ohi aiheen, joten keskittykääs taas ketjun aiheessa pysymiseen.
 
Nyt alkaa karkailemaan nämä pankkijutut aika pahasti ohi aiheen, joten keskittykääs taas ketjun aiheessa pysymiseen.
Tämän ketjun aiheena on digitalisaation hyvät ja huonot puolet, ja minusta digitalisaation pimein puoli on juuri se, miten digiteknologiaa käytetään yksityis- ja perhe-elämänsuojan murtamiseen.

Analogimaailmassa ihmisten arjesta ja vapaa-ajasta muodostuu ihmiseen yhdistettävää dataa vain vähän. Digimaailmassa tilanne toinen ja on aivan keskeistä kiinnittää huomiota siihen, mitä dataa ylipäänsä muodostuu, kuka sitä säilöö, miten kauan sekä kenellä on tietoon pääsy ja millä edellytyksellä. Jos näistä ei piitata, yhteiskunta vajoaa helposti jonkinlaiseksi digidystopiaksi, totaaliseksi seurantayhteiskunnaksi.

Pankkijutuissa on kyse siitä, että ensin ihmisiä painostetaan tuottamaan arjestaan hyvinkin täsmällistä dataa (käteinen->kortit) ja pankeilla on velvollisuus tätä dataa säilöä. Tällä on ollut melko vähän merkitystä - koska onhan meillä pankkisalaisuus. Nyt viranomaisten pääsyä tapahtumatietoihin ollaan helpottamassa, eli jatkossa viranomaisten on aiempaa helpompi käydä tarkistamassa hyvinkin yksityiskohtaista dataa ihmisten elämästä. Minusta tässä ollaan aivan digitalisaation ydinalueella, kun on kyse kehityksestä jonka digiteknologian eteneminen tekee mahdolliseksi.

Pankkijuttu on sikälikin hyvin opettavainen case, että ei riitä mukautua vallitsevaan lainsäädäntöön, koska tietoihin pääsyä koskevaa lainsäädäntöä voidaan muuttaa. Pääsyä voi helpottaa, ja lakimuutoksin oikeudet voi antaa uusille viranomaisille tai uuteen käyttöön.

Ihan mielenkiinnosta, vetikö joku herneet nenuun tilitapahtumalain nostosta? Pikaisesti selattuna se ei ole ollut isommin esillä mediassa.
 
Tämän ketjun aiheena on digitalisaation hyvät ja huonot puolet, ja minusta digitalisaation pimein puoli on juuri se, miten digiteknologiaa käytetään yksityis- ja perhe-elämänsuojan murtamiseen.
Ei tuollainen ole tämän ketjun mukaista vaan ennemmin jonnekin yhteiskunta-alueelle sopivaa vääntöä, mikäli yhdestä yksittäisestä asiasta lähtee loputtomalta tuntuva sivuraide, vaikka se raide sinänsä topikkia sivuaakin.

Tai no, mikä minä olen sanotaan mikä on topikin mukaista, mutta tämä on oma näkemykseni.
 
Ei tuollainen ole tämän ketjun mukaista vaan ennemmin jonnekin yhteiskunta-alueelle sopivaa vääntöä, mikäli yhdestä yksittäisestä asiasta lähtee loputtomalta tuntuva sivuraide, vaikka se raide sinänsä topikkia sivuaakin.
"Vääntö" on keskustelua, jota syntyy kun asioista ollaan eri mieltä. Eikö juuri se ole keskustelupalstan tarkoitus?

Oma osansa on toki sillä, että digitalisaatio on niin laaja alue. Minusta maksutapahtumatietojen käsittely on kuitenkin lähempänä digitalisaation ydinaluetta kuin debatti digitaalisista hyllyetiketeistä.
 
"Vääntö" on keskustelua, jota syntyy kun asioista ollaan eri mieltä. Eikö juuri se ole keskustelupalstan tarkoitus?

Oma osansa on toki sillä, että digitalisaatio on niin laaja alue. Minusta maksutapahtumatietojen käsittely on kuitenkin lähempänä digitalisaation ydinaluetta kuin debatti digitaalisista hyllyetiketeistä.

Tavallaan noin kyllä, mutta se se hyllyetikettidebatti keskittyy pääosin faktoihin siinä missä nyt nähdyn kaltainen debatti perustuu näkemyksiin, luuloihin ja uskomuksiin mahdollisuuksista ja mahdollisiata asioista.
 
Tavallaan noin kyllä, mutta se se hyllyetikettidebatti keskittyy pääosin faktoihin siinä missä nyt nähdyn kaltainen debatti perustuu näkemyksiin, luuloihin ja uskomuksiin mahdollisuuksista ja mahdollisiata asioista.
Näkemysten esittämisessä ei voi olla mitään väärää mutta mitä luuloja ja uskomuksia on tullut esille?
 
Näkemysten esittämisessä ei voi olla mitään väärää mutta mitä luuloja ja uskomuksia on tullut esille?

En mä jaksa tällaiseen peliin alkaa. Jos et ymmörrä mitä tarkoitin niin et sitten ymmärrä, mutta jos ymmärrät niin tiedät mitä tarkoitan. Mutta jatka toki, ellei Kokkosen ohjeistus kelpaa.
 
Tämän ketjun aiheena on digitalisaation hyvät ja huonot puolet, ja minusta digitalisaation pimein puoli on juuri se, miten digiteknologiaa käytetään yksityis- ja perhe-elämänsuojan murtamiseen.

Analogimaailmassa ihmisten arjesta ja vapaa-ajasta muodostuu ihmiseen yhdistettävää dataa vain vähän. Digimaailmassa tilanne toinen ja on aivan keskeistä kiinnittää huomiota siihen, mitä dataa ylipäänsä muodostuu, kuka sitä säilöö, miten kauan sekä kenellä on tietoon pääsy ja millä edellytyksellä. Jos näistä ei piitata, yhteiskunta vajoaa helposti jonkinlaiseksi digidystopiaksi, totaaliseksi seurantayhteiskunnaksi.

Pankkijutuissa on kyse siitä, että ensin ihmisiä painostetaan tuottamaan arjestaan hyvinkin täsmällistä dataa (käteinen->kortit) ja pankeilla on velvollisuus tätä dataa säilöä. Tällä on ollut melko vähän merkitystä - koska onhan meillä pankkisalaisuus. Nyt viranomaisten pääsyä tapahtumatietoihin ollaan helpottamassa, eli jatkossa viranomaisten on aiempaa helpompi käydä tarkistamassa hyvinkin yksityiskohtaista dataa ihmisten elämästä. Minusta tässä ollaan aivan digitalisaation ydinalueella, kun on kyse kehityksestä jonka digiteknologian eteneminen tekee mahdolliseksi.

Pankkijuttu on sikälikin hyvin opettavainen case, että ei riitä mukautua vallitsevaan lainsäädäntöön, koska tietoihin pääsyä koskevaa lainsäädäntöä voidaan muuttaa. Pääsyä voi helpottaa, ja lakimuutoksin oikeudet voi antaa uusille viranomaisille tai uuteen käyttöön.

Ihan mielenkiinnosta, vetikö joku herneet nenuun tilitapahtumalain nostosta? Pikaisesti selattuna se ei ole ollut isommin esillä mediassa.
Edellä olleesta keskustelusta viranomaisiin ja tilitietoihin liittyen valtaosa ei liittynyt enää varsinaisesti mitenkään ketjun aiheeseen. Ihan yhtälailla ihmisten tilitietoihin olisi voinut olla tietopyyntöpääsy viranomaisella jo vaikka 90-luvulla, jos sellainen oikeus olisi silloin määritelty.

Jos aiheesta keskustellaan ketjussa digitalisaatio, pitäkää se kontekstissa "digitalisaatio". Avausviestissä on määritelty mihin sillä viitataan.

Asia loppunkäsitelty.
 
Ei ole edes dystopiaa, tähän suuntaan ollaan menossa aivan oikeasti. mm. opiskelupaikka edellyttää älylaitteen käyttämistä, koska oppimisalusta ja siihen liittyvä keskusteluryhmä toimii ainoastaan mobiililaitteella. Työpaikan tai vuokra-asunnon kulunvalvonta saattaa edellyttää mobiililaitetta. Kodin talotekniikan käyttö edellyttää mobiilaitetta. Auton rekisteröinti hoituu ainoastaan mobiiliapplikaation kautta. Vähintäänkin etätyöt edellyttävät mobiililaitteella tunnistautumista, jotta saat työpaikan intran ja sisäänpääsyn pakollisiin ohjelmistoihin. Monissa paikoin matkalippuja tai majoituspaikkoja voi ostaa ainoastaan mobiiliapplikaation kautta.
Toimisivatpa nuo järjestelmät esim lineageOS:llä tai muilla customrommeilla, saattavat toimia tai sitten ei riippuen siitä paljonko googlepaskaa on softaan syötetty. Itse tappelen tätä kehitystä vastaan viimeiseen saakka. ENtä tyypeillä joilla on esim postmarketOS tai joku muu mobiilikäyttis. Mielestäni yhteiskuntaan osallistumiseksi ei voida pakottaa hommaamaan proprietaryfirman laitetta, joka ei todellakaan ole käyttäjänsä hallinnassa.
 
Toimisivatpa nuo järjestelmät esim lineageOS:llä tai muilla customrommeilla, saattavat toimia tai sitten ei riippuen siitä paljonko googlepaskaa on softaan syötetty. Itse tappelen tätä kehitystä vastaan viimeiseen saakka. ENtä tyypeillä joilla on esim postmarketOS tai joku muu mobiilikäyttis. Mielestäni yhteiskuntaan osallistumiseksi ei voida pakottaa hommaamaan proprietaryfirman laitetta, joka ei todellakaan ole käyttäjänsä hallinnassa.
Mikä mainituista noilla ei sitten toimi?
 
Ei ole edes dystopiaa, tähän suuntaan ollaan menossa aivan oikeasti. mm. opiskelupaikka edellyttää älylaitteen käyttämistä, koska oppimisalusta ja siihen liittyvä keskusteluryhmä toimii ainoastaan mobiililaitteella. Työpaikan tai vuokra-asunnon kulunvalvonta saattaa edellyttää mobiililaitetta. Kodin talotekniikan käyttö edellyttää mobiilaitetta. Auton rekisteröinti hoituu ainoastaan mobiiliapplikaation kautta. Vähintäänkin etätyöt edellyttävät mobiililaitteella tunnistautumista, jotta saat työpaikan intran ja sisäänpääsyn pakollisiin ohjelmistoihin. Monissa paikoin matkalippuja tai majoituspaikkoja voi ostaa ainoastaan mobiiliapplikaation kautta.

Onneksi metropoliassa ei ole noin tiukkaa. mitään mobiilisoftaa ei ole pakko asentaa, tai edes hirveän tarpeellista. Keskusteluryhmä on whatsapp ryhmä eikä siihen ole pakko liittyä. Sovelluksista tulee lähinnä lukujärjestys ja ruokalista katsottua. Joku nfc kortti pitää olla kulunvalvontaa varten mutta siihen kelpaa käytännössä mikä tahansa kortti. Tai sitten vain kulkee muiden perässä. Tietokoneella pitääkin sitten olla softaa enemmänkin jos haluaa kursseista päästä läpi. tai kai nekin voisi käydä koululla tekemässä jos on aikaa siihen. Ainoa pakollinen kulu on lakisääteinen terveydenhoitomaksu.
 
Ei, mutta sellainen voidaan kyllä tehdä.


Halvemmaksi se tulisi kuin nykyinen langaton ratkaisu.

Höpö höpö. Osaamista ei tarvita sen enempää kuin nykyisenkään järjestelmän kanssa.

Samaa tapahtuu paristojenkin kanssa jatkuvasti.


Kovin useinhan niitä ei kyllä siirrellä. Kaikissa usein käymissäni kaupoissa on järjestys pysynyt samana ainakin viimeiset kymmenen vuotta.

Ja tämäkö ei sitten ole ongelma langattoman systeemin kanssa?

Jo pelkkä akuttomuus laskisi alkuinvestointia merkittävästi.

En olisi tästä niinkään varma. Nykyilmapiirin langattomuushypessä ei yksinkertaisesti ole mahdollista ehdottaa mitään langallista ratkaisua ilman, että joutuu heti lynkatuksi. Tulihan tännekin foorumille lähes välittömästi tuon alkuperäisen viestini kirjoittamisen jälkeen vastaukseksi valtava määrä ilkeämielisesti kirjoitettuja viestejä. Työelämässä langallisen ratkaisun ehdottaminen melko todennäköisesti johtaisi idioottina pitämiseen, kaikenlaiseen kyräilyyn ja lopulta potkuihin.
Eli siis yhteenvetona. ESL-hintalaput ovat perseestä koska syyt. Kauppojen pitäisi siirtyä kuvitteelliseen virtakiskojärjestelmään koska sanot sen olevan halvempi, helpompi ja parempi.

Systeemiin jota ei ole olemassa. Jep jep.

Mitäs jos vaikka kehittäisit sen järjestelmän?
 
Huomautus - henkilökohtaisuudet, nimittely ei kuulu tälle foorumille
Tämäkin nyt riippuu käyttötapauksesta. Kymmenelletuhannelle asiakaslaitteelle ei kyllä noin pienellä alueella riitä kovin paljoa kaistaa per laite, jos kaikki laitteet vaikka lataavat yhtä aikaa jotain tiedostoa netistä. Jos kaistaa tarvitaan vähänkin enemmän, niin silloin pitää vetää se tietoverkkoyhteys kaapelia pitkin ainakin suurimpaan osaan laitteista.
Hieno skenaario hermanni. Miksi kaikki lataisivat yhtäaikaa jotain tiedostoa netistä esimerkiksi Helsingin vappukekkereissä, jossa Esplanadin puistossa on enemmän ihmisiä kuin Iisalmessa on asukkaita.

Kerro miksi?

Eiköhän tässä tullut taas kerran selväksi asiat. Digitaalisaation kanssa näillä skenaarioilla ei taaskaan ole oikeastaan mitään tekemistä. Kyseessä taas vain ja ainoastaan AP:n kiukuttelua.
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni yhteiskuntaan osallistumiseksi ei voida pakottaa hommaamaan proprietaryfirman laitetta, joka ei todellakaan ole käyttäjänsä hallinnassa.

No, muut ihmiset sen päättää.


Joko tässä ketjussa tai jossain toisessa, oli joskus juttua oppilaitosten vaatimuksesta tiettyjen sovellusten suhteen. Ja/tai somen. Siinä oli mainittu whatsapp ja joku kulunvalvontasovellus.

Niistä kohtalaisen selvästi tuli käsitys, ettei kyseiset valittajat halunneet opiskella mitään hyödyllistä. Eivät päätyä työelämään sen koulutuksen myötä. Joten on vähän yhdentekevää.
 
Ei, mutta sellainen voidaan kyllä tehdä.


Halvemmaksi se tulisi kuin nykyinen langaton ratkaisu.

Höpö höpö. Osaamista ei tarvita sen enempää kuin nykyisenkään järjestelmän kanssa.

Samaa tapahtuu paristojenkin kanssa jatkuvasti.


Kovin useinhan niitä ei kyllä siirrellä. Kaikissa usein käymissäni kaupoissa on järjestys pysynyt samana ainakin viimeiset kymmenen vuotta.

Ja tämäkö ei sitten ole ongelma langattoman systeemin kanssa?

Jo pelkkä akuttomuus laskisi alkuinvestointia merkittävästi.

En olisi tästä niinkään varma. Nykyilmapiirin langattomuushypessä ei yksinkertaisesti ole mahdollista ehdottaa mitään langallista ratkaisua ilman, että joutuu heti lynkatuksi. Tulihan tännekin foorumille lähes välittömästi tuon alkuperäisen viestini kirjoittamisen jälkeen vastaukseksi valtava määrä ilkeämielisesti kirjoitettuja viestejä. Työelämässä langallisen ratkaisun ehdottaminen melko todennäköisesti johtaisi idioottina pitämiseen, kaikenlaiseen kyräilyyn ja lopulta potkuihin.



Ei se ole sen kummempi homma kuin noiden digihintalappujen kanssa säätäminen yleensäkään. Lisätyön määrä verrattuna johdottoman hyllyn kasaamiseen on merkityksettömän pieni.


Langalla ja langattomasti voi toteuttaa dikitaaliset hintalaput, kattavan toiminnallisuuden saavuttaminen vaatii niitä langattomia yhteyksiä, että myös paristot/akun, langalla voi osan yhteyksistä hoitaa ja voi riittää pienemmät paristot/akut. Mutta ne lanka tiedonsiirto ja powerointi lisää tarpeen niille yhteyksille, eli noiden pienten lappujen osalta kustannussäätöt vähän hakusessa, plus sitten vaatisi ne lankayhteys investoinnit.

Isoilla näytöillä, mitkä vie virtaa enemmän voi se powerointi olla välttämätöntä, joissain tapauksissa voi olla ihan ethernet POE virransyötöllä.

Jos tuotteistetaan jokin myyntikärry, johon itseensä on integroitu kiinteä näytöt, niin itse kärryssä voi olla omat powerit ,ohjaimet , mutta siloin ei olla enään marketin yleisessä sähköisessä hintalaputtamisessa.

En epäile etteikö kotikauppaisi olisi ollut muuttumaton, mutta isommassa kuvassa myymälöitä uudistetaan isommin määräajoin, ja monissa myymälöissä on sen lisäksi "jatkuvaa" päivitystä, sähköisten hinlappujen yksi omiaisuus on niiden tuotteiden paikallistaminen.

Mutta eihän sillä voi. Mobiilisiirtymän jälkeen internet-yhteydet ovat olleet sekä kaistanleveydeltänsä että latenssiltansa aiempaa huonompia.

Ei ole, vaan selvästi vähemmän.

Mitähän oikein yrität sanoa? Samalla taajuudellahan nimenomaan ei voi kaksi laitetta lähettää yhtä aikaa.

Tämäkin nyt riippuu käyttötapauksesta. Kymmenelletuhannelle asiakaslaitteelle ei kyllä noin pienellä alueella riitä kovin paljoa kaistaa per laite, jos kaikki laitteet vaikka lataavat yhtä aikaa jotain tiedostoa netistä. Jos kaistaa tarvitaan vähänkin enemmän, niin silloin pitää vetää se tietoverkkoyhteys kaapelia pitkin ainakin suurimpaan osaan laitteista.

Jokin VDSL kupari häviää nykyään kaistassa ja viiveessä mobiillle. Jos se telekupari pituus alkaa oleen sadoissa metreissä niin ei g.fast enään tuo isoja apuja.

Jos olet käynyt jossain modernissa tapahtuma hallissa pää teleopraattorin SIMillä nykyaikaisella puhelimelle, niin vaikka tupa olisi täynnä niin se palvelu kokemus voi vetää vertoja DSL kupari yhteydelle, siis ihan sille tavis kuluttaja liittymälle.
Toki jos siellä tapahtumapaikalle ei ole tehty tukevaa verkkoa, niin voi se olla surkakin kokemus, on esimerkkejä massa tapahtumasta missä jossain muuten hiljaiselle alueelle ei ole tehty tilapäistä kapasiteettia niin ei kaistaa riitä taviksille.

Jos jo 4G alku aikaan samalla taajuudella useita yhtäaikaisia yhteyksiä, niin tänäpäivänä se kaistan käyttä pinta-alaa kohti on ihan eri tasolla.

Kuparilla voi toki toteuttaa digatalisaatiota, mutta langattomuus tuonut siihen paljon lisää mahdollisuuksia. Esitit että pitäisi vetää kaapelilla, niin voit kuvitella miten muutaman tuhannen vierailevan käyttäjän laitteet kaapeloisit ?

Osa noista hallesta on Liigan jääkiekko halleja, niissä langattomasti seurataan sitä peliä, eli se anturointi on langatonta, vaikka siellä on se 4000-12000 katsojaa. joilla varmaan 99% on jokin luuri, ja jollain prosentilla sen lisäksi kelloa, nappia, ja maksavat lähimaksulla jne. Jos isossa hallissa on jokin konsertti, niin niihn menee sitten tuhansia lisää. Stadioni, festari alueet sitten paljon isommalla porukalla.
 
Mutta eihän sillä voi. Mobiilisiirtymän jälkeen internet-yhteydet ovat olleet sekä kaistanleveydeltänsä että latenssiltansa aiempaa huonompia.
Tää on kyllä aika tuhtia paskapuhetta. Jossain skutsissa jossa kuparipituudet on pitkiä, ei ole mitään toivoa päästä samoihin siirtonopeuksiin ja viiveisiin mihin ihan 4G:llä päästään. Kiinteät yhteydet on lisäksi todella kalliita syrjemmässä ja monissa vanhemmissa taloyhtiöissäkin voi joutua tyytymään aika huonoihin vaihtoehtoihin.

Mobiilisiirtymän jälkeen on voinut käyttää valtavaa kaistanleveyttä lähes missä hyvänsä, nimimerkillä monet LAN-party sessiot jossain perähikiän vuokramökeillä viettänyt.
 
Ei se ole sen kummempi homma kuin noiden digihintalappujen kanssa säätäminen yleensäkään. Lisätyön määrä verrattuna johdottoman hyllyn kasaamiseen on merkityksettömän pieni.
Meinaatko nyt oikeasti, että jokainen esim. tuotteilleen pahviständejä toimittava valmistaja alkaa vetämään niihin etukäteen jotain kiskoa, tai että kaupan henkilökunta asentaisi kausi- ja kampanjahyllyihin niitä samoja kiskoja?

Suosittelen kyllä laajentamaan omaa otantaa, jos pohjana on se, ettet ole havainnut jonkun satunnaisen kaupan vaihtaneen hyllyjärjestystä viimeiseen 10 vuoteen. Viereinen Citymarket tuntuu vaihtavan hyllyjä vähän väliä, käytännössä lähes viikottain, etenkin kausi- ja tarjoustuotteiden osalta. Välillä on suuria pahvirakennelmia, välillä pienempiä puisia/muovisia tai mitä sattuu olemaan koreja / hyllyjä käytävillä.

Se lappujen digitalisaatio ja erityisesti langattomuus ratkaisee myymälän päivittäiseen toimintaan liittyviä asioita, eikä niiden mukana tule ensimmäistäkään merkittävää, tai oikeastaan edes pientä ongelmaa.
 
Lopettakaapas sitten taas se jankkaaminen. Se vastapuolen näkemys ei siitä mihinkään muutu, jauhaa sitä samaa asiaa sitten kuinka monta kertaa tahansa uudelleen. Ketju kyllä sotkeentuu tehokkaasti.

Edit: Pistetäänpäs ketju hetkeksi jäähylle kun ei tunnu menevän perille.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
274 789
Viestejä
4 732 113
Jäsenet
77 240
Uusin jäsen
PandaYumi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom