Digitalisaatio - hyvät ja huonot puolet

Tuosta tuotteiden löytymisestä tulikin mieleen että esim Motonetissa, Biltemassa ja muutamissa muissa vastaavissahan on jo niitä asiakaspäätteitä joista pystyy katsomaan tuotteen sijainnin myymälässä, ei olisi huono ajatus kehitellä tuota ruokakauppoihinkin. Varmaan saisi jopa jonkun mobiiliäpin kehiteltyä jossa äppi osaisi vaikkapa jonkun tuollaisen hintalapun perusteella opastaa tuotteen luo. Ei meinaan ole yksi eikä kaksi kertaa kun kaupassa käydessä on etsinyt jotain emännän pyytämää harvemmin ostettua tuotetta pitkin kauppaa ja lopulta kysynyt henkilökunnalta kun tuote ei ole löytynyt mistään omasta mielestä loogisesta paikasta.
 
Tuosta tuotteiden löytymisestä tulikin mieleen että esim Motonetissa, Biltemassa ja muutamissa muissa vastaavissahan on jo niitä asiakaspäätteitä joista pystyy katsomaan tuotteen sijainnin myymälässä, ei olisi huono ajatus kehitellä tuota ruokakauppoihinkin. Varmaan saisi jopa jonkun mobiiliäpin kehiteltyä jossa äppi osaisi vaikkapa jonkun tuollaisen hintalapun perusteella opastaa tuotteen luo. Ei meinaan ole yksi eikä kaksi kertaa kun kaupassa käydessä on etsinyt jotain emännän pyytämää harvemmin ostettua tuotetta pitkin kauppaa ja lopulta kysynyt henkilökunnalta kun tuote ei ole löytynyt mistään omasta mielestä loogisesta paikasta.
Tuosta sisäpaikannuksesta noiden ESL tagien valmistajat ovat myös kiinnostuneita. Moinen olisi loistava lisä noihin hintalappuihin.
 
Tuosta tuotteiden löytymisestä tulikin mieleen että esim Motonetissa, Biltemassa ja muutamissa muissa vastaavissahan on jo niitä asiakaspäätteitä joista pystyy katsomaan tuotteen sijainnin myymälässä, ei olisi huono ajatus kehitellä tuota ruokakauppoihinkin. Varmaan saisi jopa jonkun mobiiliäpin kehiteltyä jossa äppi osaisi vaikkapa jonkun tuollaisen hintalapun perusteella opastaa tuotteen luo. Ei meinaan ole yksi eikä kaksi kertaa kun kaupassa käydessä on etsinyt jotain emännän pyytämää harvemmin ostettua tuotetta pitkin kauppaa ja lopulta kysynyt henkilökunnalta kun tuote ei ole löytynyt mistään omasta mielestä loogisesta paikasta.
Ruokakaupoissa on myös vuosia ollut ne palveluta/sovellukset mitkä myös kertoo tuotteen sijainnin. se on sitten vaihdellut kuinka tarkkaan, hyllyväli, vai sitä tarkemmin. En mene väittään onko niillä keräilijöillä tarkempaa tukea kuin tavis asiakkailla. Mutta myymäläkeräilyssä olisi tehokasta jos ne hintalaput vilkuttaisi sitä näkyvän valon lediään keräilijälle.

S-ryhmä on noissa seilannut edes takaisin, aikoinaan sitä tarjottiin kuluttajille, sitten vähän otsikkoon liittyen parannus ja sovellukset uusiksi, tiettävästi tällähetkellä se ostoslista sovellus jollain hyllyväli tarkkuudella kertoo sijainnin. (idea noissa myös se että palvelu listaa ostolistan "ajoreitin" mukaan.

Itsepalveluahan tuo on ja sopii suomalaiselle, ei tarvi kysellä myyjältä.

Edit:
Ainakin k-ryhmällä ollut sitten kärryjä joissa näyttö. Osassa kauppoja seurataan hyvinkin tarkkaan asiakkaan liikeitä, käyttäytymistä.
 
Se on tietenkin yksi vaihtoehto mutta tarkoittaa työvoiman tarpeen vähenemistä. Massatyöttömyys vaan lisääntyy. Tästä syystä olisin onnellinen, jos olisin töissä laputtamassa.
Ei tuolta kaupoista työt lopu kesken. Tämä turha lappujen kanssa pelaaminen on vain vapauttanut henkilökunnan aikaa muuhun kaupan pyörittämiseen.
Ruokakaupoissa on myös vuosia ollut ne palveluta/sovellukset mitkä myös kertoo tuotteen sijainnin. se on sitten vaihdellut kuinka tarkkaan, hyllyväli, vai sitä tarkemmin. En mene väittään onko niillä keräilijöillä tarkempaa tukea kuin tavis asiakkailla. Mutta myymäläkeräilyssä olisi tehokasta jos ne hintalaput vilkuttaisi sitä näkyvän valon lediään keräilijälle.

S-ryhmä on noissa seilannut edes takaisin, aikoinaan sitä tarjottiin kuluttajille, sitten vähän otsikkoon liittyen parannus ja sovellukset uusiksi, tiettävästi tällähetkellä se ostoslista sovellus jollain hyllyväli tarkkuudella kertoo sijainnin. (idea noissa myös se että palvelu listaa ostolistan "ajoreitin" mukaan.

Itsepalveluahan tuo on ja sopii suomalaiselle, ei tarvi kysellä myyjältä.

Edit:
Ainakin k-ryhmällä ollut sitten kärryjä joissa näyttö. Osassa kauppoja seurataan hyvinkin tarkkaan asiakkaan liikeitä, käyttäytymistä.
Ei S-Ryhmällä tällä hetkellä näe ollenkaan että onko jokin tuote edes saatavilla jossain kaupassa saati että missä päin se siellä on. Kaipaan vanhaa Foodie palvelua missä näytti hyllypaikan...
 
Ei tuolta kaupoista työt lopu kesken. Tämä turha lappujen kanssa pelaaminen on vain vapauttanut henkilökunnan aikaa muuhun kaupan pyörittämiseen.

Ei S-Ryhmällä tällä hetkellä näe ollenkaan että onko jokin tuote edes saatavilla jossain kaupassa saati että missä päin se siellä on. Kaipaan vanhaa Foodie palvelua missä näytti hyllypaikan...
S-ostoslista-niminen sovellus löytyy juuri tuohon tarkoitukseen.
 
Ei tuolta kaupoista työt lopu kesken. Tämä turha lappujen kanssa pelaaminen on vain vapauttanut henkilökunnan aikaa muuhun kaupan pyörittämiseen.
Joo ei työt lopu mutta vähemmän henkilökuntaa tarvitaan niiden tekemiseen. Sama esim itsepalvelukassojen kanssa.
 
S-ostoslista-niminen sovellus löytyy juuri tuohon tarkoitukseen.
No voi jessus nyt menee kyllä tuonne suunnittelun kukkasten puolelle jo kun tämmöseen on vain joku hikinen appi eikä nettisivua mitä helposti käyttää tietokoneella.

EDIT: Ei herätä kyllä luottoa kun tuo ilmoittaa Prisma Hämeenkadulle kaikki tavarat löytyvän kerros 1:stä. Ei tuolla ole sellaista. On kerrokset -1 ja -2 koska koko kauppa on maan alla. Kerros 1:ssä on Sokoksen kosmetiikkaosasto.
 
Joo ei työt lopu mutta vähemmän henkilökuntaa tarvitaan niiden tekemiseen. Sama esim itsepalvelukassojen kanssa.
Sähköisethintalaput jos se vähentää työvoimatarvetta, niin se on hyvä, kyse sellaisesta hommasta että se nimenomaan sopii digitalisaation, esimerkki sen hyvistä puolista. Eli asiat sujuu paremmin, varmemmin, tehokkaammin edullisemmin. Eli asiakkaat ei jää kaipaamaan laputtajia.

Itsepalvelukassat, siinä vielä nykyään ihmis kassa voi tuoda lisäarvoa, toki jos osa on valmiita itsepalveluun, niin sekin hyvä niitä palvelukassoja käyttäville. Niin pitkään kun palvelukassoja on.
 
Harmitteletko vastaavaa myös muista töistä jotka ovat tehostuneet tekniikan myötä, kuten esim ojankaivajien määrä on romahtanut kaivinkoneiden käyttöönoton jälkeen?
Harmittelen. Meillä on jo nyt massatyöttömyys ja varmaan voimme arvata mihin suuntaan asia menee, kun automaatiota lisätään.
 
Harmittelen. Meillä on jo nyt massatyöttömyys Suomessa ja varmaan voimme arvata mihin suuntaan asia menee, kun automaatiota lisätään.
Tässähän voisi olla kysyntää puolueelle joka kieltää automaattisen tietojenkäsittelyn. Voitaisiin helposti pakottaa kaikki yhteiskunnan palvelut ulos digitalisaatiosta ja palauttaa postitettavat paperilomakkeet, eikä todellakaan niin että noita voisi tulostaa - ne voi hakea toimistoaikana sieltä isolta kirkonkylältä. Koko internet sekä digitaalinen tiedonsiirto suorilta käsin banniin, koska manuaaliset puhelinkeskukset lisäävät työn määrää.

Tilisiirrot onnistuu pankissa kunhan jonottaa, mutta toki pankit menee klo 16 kiinni ja viikonloppuna ei koskaan auki.

Elintaso heikkenisi ihan helvetisti, mutta olisi töitä.
 
Harmittelen. Meillä on jo nyt massatyöttömyys ja varmaan voimme arvata mihin suuntaan asia menee, kun automaatiota lisätään.
Keräilijöitä, kotiinviejiä, tosin S-ryhmällä robotit hoitaa jälkimäisen, ja ovat rakennelleet automaatti varastoja. Mutta ymmärtääkseni niitä keräilijöitä on vielä , ja jos aiemmin tehnyt hinlappuhommia, niin hyllyjenvälissä liikkuminen tuttua, tosin keräily vaatii tarkkuutta , ei voi heitellä mitä vain laatikkoon.
 
Julkisenpuolen, viranomaisten puolelta on tuoretta esimerkkiä kerättyjen biotunnisteiden (henkilökortti, passi) käytöstä, ja aikeista sallia niiden tietojen laajempi käyttö ja jakaminen.
Tätä on vaikeaa hyväksyä tai edes nähdä laillista perustetta.
Länsimaisessa vahvassa oikeuden mukaisessa demokratiassa näitä ei pidetty niin pahana, perus ajatus oli että koskee vain pahiksia. Viimeistään viimevuosina nähty että iso riski hyviksille, pahisten eduksi.
Ei länsimaisessa demokratiassa ole koskaan näin ajateltu. On pikemminkin suomalaisten viranomaisten kotikutoista, tai enintään pohjoismaista, argumentointia väittää omaehtoisia tulkintoja "länsimaisiksi".

Esimerkiksi Euroopan ihmisoikeussopimus on tehnyt yksikäsitteisesti selväksi jo 1950-luvulta lähtien, että uhka ja vihollinen ihmisoikeuksien toteutumiselle on viranomainen. Ihmisoikeudet antavat ihmisille ensisijaisesti suojaa viranomaisten mielivaltaa vastaan.

Tästähän on joskus kuulunut viranomaisten vetistelyä kuinka ihmisoikeuksien tiukat tulkinnat soveltuvat huonosti Suomeen tai ihmisoikeuksien kirjoittajat eivät ole edes osanneet ajatella Suomen suorastaan altruistisia viranomaisia. "Viranomainen on uhka"-ajattelu ei muka sovi ollenkaan Suomeen.
Sekin nähty että riski on myös se data mitä ei kerätessä yhdistetä henkilöön, näistä aiemmin hyvis esimerkkejä missä yhdistelemällä löydetty henkilöt ja voitu varoittaa, vielä pahempi on se että pahaan halutessa vahinko paljon isompi.
Data on riski, ja enemmän on pahempi riski kuin vähemmän.

Noiden lonkerot ulottuvat niin syvälle, että vastarinta on melko turhaa. Pari vuotta vanha juttu, mutta varmaan yhä ajankohtainen:

Sinulla puuttuu nyt suhteellisuudentaju aivan kokonaan. Se, että Face/Google onnistuvat ehkä keräämään *jotain* tietoa on muka pahempi asia kuin ostotapahtumien muodostama yksityiskohtainen helminauha, jota on säilöttävä vuosikaudet. Viranomaisilla on lisäksi melko helposti laaja pääsy tilitapahtumiin.
 
Se, että Face/Google onnistuvat ehkä keräämään *jotain* tietoa

Hämmentävä tulkinta. Ehkä jotain. Ihan Gmailin, mapsin, Android appsien lisäksi Google ads on kaikkialla. Analytics on kaikkialla. Google Fonts on kaikkialla. Google Chrome on kaikkialla. reCAPTCHA on kaikkialla. Google Sign-in on kaikkialla.

Youtube meinasi unohtua. Varmaan jotain muitakin.

Ja koska tuo ei riitä, niin ainahan voi ostaa vaikka Mastercardilta dataa. Euroopassa ei (ainakaan tiedetä, luulisi riskin olevan melko iso) toki noin ole tehty, kiitos kuluttajasuojan.

Google has reportedly bought Mastercard credit card data in the US to help it track users' offline spending in stores.

The two firms had not made the deal public but it was discovered by Bloomberg.

Viranomaisilla on lisäksi melko helposti laaja pääsy tilitapahtumiin.
Määrittele 'melko helposti'.
 
Sinulla puuttuu nyt suhteellisuudentaju aivan kokonaan. Se, että Face/Google onnistuvat ehkä keräämään *jotain* tietoa on muka pahempi asia kuin ostotapahtumien muodostama yksityiskohtainen helminauha, jota on säilöttävä vuosikaudet. Viranomaisilla on lisäksi melko helposti laaja pääsy tilitapahtumiin.
Ai? Mutta kerropa mulle, mikä tuossa helminauhassa on se varsinainen uhka. Mä en vaan saa kiinni siitä. Joku siinä sua kuitenkin huolestuttaa. Ja tuosta olen hyvin vahvasti eri mieltä, että viranomaisilla on pääsy kenenkään tilitietoihin. Pitää olla ensin vahva epäily jostain laittomuudesta. Voinko tehdä siis tulkinnan, että se pelko tuosta helminauhasta perustuu siihen, että sulla on jotain salattavaa?

Paljon enemmän mua huolestuttaa se, että noilla niin ihanilla älypuhelimilla (joo, tykkään noista kapistuksista ihan oikeasti enkä pysty enää kuvittelemaan elämää ilman niitä) on ihan täydet vakoiluvalmiudet 24/7. Vaikka kuinka luotan omaan osaamiseeni ja Applen suljettuun ekosysteemiin, vieressä voi istua leväperäinen Android-tumpelo, jonka mikki ottaa kaiken ympäristöstä ja välittää ahneille markkinahenkilöille. Siihenhän koko Googlen bisnesidea perustuu. Kohdistettu markkinointi. Mulle voi tulla räätälöityjä mainoksia. Mun elämä on pilalla.
 
Keräilijöitä, kotiinviejiä, tosin S-ryhmällä robotit hoitaa jälkimäisen, ja ovat rakennelleet automaatti varastoja. Mutta ymmärtääkseni niitä keräilijöitä on vielä , ja jos aiemmin tehnyt hinlappuhommia, niin hyllyjenvälissä liikkuminen tuttua, tosin keräily vaatii tarkkuutta , ei voi heitellä mitä vain laatikkoon.
Minkä takia laputustyön väheneminen tarkoittaisi, että keräilijöitä tarvitaan enemmän? Ei tuossa ole mitään järkeä. Jos työt vähenee niin silloin vähenee myös työvoiman tarve.
 
Minkä takia laputustyön väheneminen tarkoittaisi, että keräilijöitä tarvitaan enemmän? Ei tuossa ole mitään järkeä. Jos työt vähenee niin silloin vähenee myös työvoiman tarve.

Joitain tehtäviä vähenee, joitain lisääntyy.

Kärjistäen perusajatus pitää toki olla se että mahdollisimman vähän työtä jonkin asian, palvelun tarjoamiseen. Keräily on tehostunut , sitä tehdään pienemmällä työ määrällä kuin jokunen vuosi sitten, mutta se kehitys on lisännty keräilijoiden tarvetta, kun käyttö lisääntynyt.
 
Ai? Mutta kerropa mulle, mikä tuossa helminauhassa on se varsinainen uhka. Mä en vaan saa kiinni siitä. Joku siinä sua kuitenkin huolestuttaa. Ja tuosta olen hyvin vahvasti eri mieltä, että viranomaisilla on pääsy kenenkään tilitietoihin. Pitää olla ensin vahva epäily jostain laittomuudesta. Voinko tehdä siis tulkinnan, että se pelko tuosta helminauhasta perustuu siihen, että sulla on jotain salattavaa?

Paljon enemmän mua huolestuttaa se, että noilla niin ihanilla älypuhelimilla (joo, tykkään noista kapistuksista ihan oikeasti enkä pysty enää kuvittelemaan elämää ilman niitä) on ihan täydet vakoiluvalmiudet 24/7. Vaikka kuinka luotan omaan osaamiseeni ja Applen suljettuun ekosysteemiin, vieressä voi istua leväperäinen Android-tumpelo, jonka mikki ottaa kaiken ympäristöstä ja välittää ahneille markkinahenkilöille. Siihenhän koko Googlen bisnesidea perustuu. Kohdistettu markkinointi. Mulle voi tulla räätälöityjä mainoksia. Mun elämä on pilalla.
Aika naiivi saa olla jos luulee että Applen laitetta käyttäessä ei muka mitään kerätä.
 
Olet missannut pointin täydellisesti. Hyvä suoritus.

Ok, eli pointtisi on se että jos itse on tiukasti jakanut elämänsä vaikka Googlelle, niin jos viereen tulee joku Apple ystävä, niin sitä ei voi estää että elämä valuu myös sinne Applelle. Eikä tarvi tulla viereenkään , koska Apple kaveri on jakannut myös ystävyys suhteet Applelle.

Google valuu toki suoraankin sinne Applen käyttäjän laitteisiin, ja Meta kaivaa tiensä niin Googlen , Applen jne.

Ei se nyt sitä tarkoita etteikö silti voisi yrittää pitää niitä ovia kiinni, ja vähän verhojakin eteen.
 
Ok, eli pointtisi on se että jos itse on tiukasti jakanut elämänsä vaikka Googlelle, niin jos viereen tulee joku Apple ystävä, niin sitä ei voi estää että elämä valuu myös sinne Applelle.
Ei, vaan se kysymys oli, mitä haittaa on tuosta maksamisen helminauhasta? Teoreettisesti tai käytännön tasolla. Siitä oli kyse, ei älypuhelimien tietoturvasta tai niiden vakoiluominaisuuksista.
 
No voi jessus nyt menee kyllä tuonne suunnittelun kukkasten puolelle jo kun tämmöseen on vain joku hikinen appi eikä nettisivua mitä helposti käyttää tietokoneella.
ATK-foorumilla ehkä vaikea ymmärtää sitä että isolla joukolla ihmisiä ei ole enää tietokoneita, ja vaikka olisi ne vain kerää pölyä jossain kaapin päällä. Mahdolliset työnantajan tarjoaman työkoneet siis poislukien.
 
Ei, vaan se kysymys oli, mitä haittaa on tuosta maksamisen helminauhasta? Teoreettisesti tai käytännön tasolla. Siitä oli kyse, ei älypuhelimien tietoturvasta tai niiden vakoiluominaisuuksista.

Yksittäistapauksilla se voi johtaa tilivelvollisuuteen, siis selvitettävä miksi, minne ja jne.

Sitten taasen isomassa kuvassa maksamisen jälki, niin jo yksinään kertoo paljon, jos siis tuosta kaivaa random ihmisen maksukortti erittelyn, katsoo nyky maksu sovellusten lokia. Siitä näkee jo sitten paljon. Jos näkee Applen, Googlen, Meta jne kyvykkyyden, niin voisin kuvitella että kohduudella pystyy pohtiin mitä maksudatalla voi nähdä.

Pankkisalaisuus on vuosien saatossa rapautunut isosti, ja se data säilötään pitkään, ja näinä aikoina nähty että huomisen hyvä hallinto ei ole itsestään selvä. Johan meillä yksityinen puoli jo pakotettu "profiloimaan" asiakkaita ja tekemään ilmoituksia.
 
Pankeilla tekoäly poimii asiakkaan normaalista maksuliikenteestä poikkeamat ja tarvittaessa voi joutua selvittelemään asioita. Mutta tasan ei ketään kiinnosta profiloida matkustajia kertalipun ostoilla.
 
Pankeilla tekoäly poimii asiakkaan normaalista maksuliikenteestä poikkeamat ja tarvittaessa voi joutua selvittelemään asioita. Mutta tasan ei ketään kiinnosta profiloida matkustajia kertalipun ostoilla.

Mailma ei ole niin ruusuista mitä ehkä päällepäin saattaa näyttää. Siis ihan oikeasti, jos itse on siinä onnellisessa tilanteessa että kukaan seuraa tekemisiä, ei kiinnosta kertalipun ostamiset jne. niin hienoa, mutta osalla arki on ihan muuta. Joo, aina voi syyttää uhria, mutta silti.

Siis ihan aikuisten kesken, päällepäin voi näyttää ihan normaalilta, tai normaalia paremmalta.
 
Mailma ei ole niin ruusuista mitä ehkä päällepäin saattaa näyttää. Siis ihan oikeasti, jos itse on siinä onnellisessa tilanteessa että kukaan seuraa tekemisiä, ei kiinnosta kertalipun ostamiset jne. niin hienoa, mutta osalla arki on ihan muuta. Joo, aina voi syyttää uhria, mutta silti.

Siis ihan aikuisten kesken, päällepäin voi näyttää ihan normaalilta, tai normaalia paremmalta.
Ei, kaikki ei ole lainkaan niin salaliittoa ja vakoilua, kuin annat ymmärtää. On ihan eri asia, jos saa kohdennettua mainontaa. Siihen on ihan luonnollinen syy ja se profilointi tehdään paljon arkisemmilla asioilla kuin ihmisten tilitietojen nuuskimisilla. Tavallisella ihmisellä ei ole mitään pelättävää tai edes huolestumisen aihetta sähköisestä jäljestään. Mutta jos ihan oikeasti tötöilee kunnolla, sitten on kyllä työkaluja ihmisen jäljittämiseen. Mutta se tieto ei ole kaikkien saatavilla, ei edes noiden mammuttifirmojen.
 
Ei, kaikki ei ole lainkaan niin salaliittoa ja vakoilua, kuin annat ymmärtää. On ihan eri asia, jos saa kohdennettua mainontaa. Siihen on ihan luonnollinen syy ja se profilointi tehdään paljon arkisemmilla asioilla kuin ihmisten tilitietojen nuuskimisilla. Tavallisella ihmisellä ei ole mitään pelättävää tai edes huolestumisen aihetta sähköisestä jäljestään. Mutta jos ihan oikeasti tötöilee kunnolla, sitten on kyllä työkaluja ihmisen jäljittämiseen. Mutta se tieto ei ole kaikkien saatavilla, ei edes noiden mammuttifirmojen.

Todellisuus on paljon karumpaa yksilötasolla. siis ihan kunnolliset kansalaiset , päälle päin esim hyvässä parisuhteessa elävät, hyvässä läheis suhteessa, niin sen kuoren alla todellisuus voi olla hyvinkin raakaa. Näistä vain pieni osa pulpahtaa näkyville. Aina voi syyttää uhria, mutta ei se uhreja lohduta.

Ja se että se data on tallalle ja se että se ei ole meidän kontrollissa, vaan muiden, niin toistan, niin näinä aikoina saa miettimään taviksenkin että pysyykö se data hyviksillä.

Ja onhan se tiedon jako valtion suuntaakin lähetynyt aika lapasesta.

Silloin kun sitä yksityisyyttä, salaisuutta on lähdetty murtamaan/avaamaan, niin tarkoitukset olleet hyviä, ihan kaikkien hyväksi, ihan niitä karmeita pahiksia vain napsitaan kiinni, tänäpäivänä pankki salaisuus on paperia, tietoa jaetaan jo aika leväperäisesti. Varsinkin jos mukaan lasketaan se että näennäisesti vapaaehtoisesti itse jaat, onko se vapaaehtoista jos se ei ole aito valinta tilanne.
 
Kai nyt kuitenkin ymmärrät, että tuo on selvä huononnus entiseen verrattuna. Ennen ei tarvinnut etukäteen ottaa selvää yhtään mitään, vaan pystyi olettamaan, että joukkoliikenteessä voi maksaa matkan tavallisesti paikallisella valuutalla. Ja ethän edes voi mistään varmaksi tietää, mitä kaikkea se puhelimeen asennettava äppi siihen puhelimeen tekee, saati välttämättä edes omista tai pysty jostain syystä käyttämään sellaista puhelinta, jota se äppi vaatii.
Höpöä. Nykytekniikalla voin maksaa matkani vaikka kotisohvalla ja mennä ilman mitään paniikkia joukkoliikennevälineeseen. Todella paljon helpottanut mun työmatkailuani. Applen tapauksessa tiedän, että App storesta poimittu softa on testattu ja jos sillä appilla ei ole oikeutta käyttää mun yhteystietoja, mikkiä, kameraa tai kuvakirjastoa, niin ei se niitä käytä. Jos sulla on parempaa tietoa, julkaise se, mutta älä spekuloi millään "ethän sä voi tietää..." -skeidalla. Pitämällä puhelimensa kohtuullisen nykyaikaisena, app-tuki on ihan taatusti laitteen elinkaaren ajan olemassa. Mutta jos ei ole puhelinta, sitten mennään old school. Se on ihan validi vaihtoehto. Mikään joukkoliikenne ei erikseen vaadi, että sulla on älypuhelin.
 
Se, että sinulla ei ole koskaan ollut tarvetta ostaa joukkoliikenteen yksittäismatkaa vieraassa kaupungissa, ei tarkoita sitä, etteikö jollakin toisella sellaista tarvetta olisi useinkin.
On ollut, useastikin. Sata kertaa sadasta valitsen appin, jos sellainen on tarjolla.
 
Pitemmällä aikavälillä tarkasteltuna se virtakiskoratkaisu tulisi varmasti halvemmaksi, mutta kvartaalikapitalisti ei tietenkään tällaisia asioita katso seuraavaa vuosineljännestä kauemmas.
Nyt oletat virheellisesti, että hyllyt eivät ikinä siirry eikä mikään vikaannu. Muutokset ja ongelmanselvitykset nostavat kustannuksia aivan älyttömästi. Ja ne alkuinvestoinnit toki myös tähtitieteelliset noihin langattomiin lappuihin verrattuna. Usko nyt jo, että noita systeemeitä ja niiden kustannuksia punnitaan tarkasti ennen investointeja. Jos sun systeemi olisi pitkällä aikavälillä halvempi, se olisi toteutettu suurimpaan osaan myymälöistä.
 
Saati että onko tuollaista Sompin esittämää järjestelmää olemassakaan? Vielä ei ole nähty yhtäkään esimerkkiä.
Hiukan pitäisi kilauttaa kelloa jo sekin, että nykyään ei firmojen konttoreihinkaan enää kovinkaan usein vedetä sisäkaapelointia työpisteisiin. Se nyt vaan on kustannustehokkaampaa verkottaa perushöylät wlanilla. Lankaakin tarvitaan, mutta murto-osa entisestä.
 
Nyt oletat virheellisesti, että hyllyt eivät ikinä siirry eikä mikään vikaannu. Muutokset ja ongelmanselvitykset nostavat kustannuksia aivan älyttömästi. Ja ne alkuinvestoinnit toki myös tähtitieteelliset noihin langattomiin lappuihin verrattuna. Usko nyt jo, että noita systeemeitä ja niiden kustannuksia punnitaan tarkasti ennen investointeja. Jos sun systeemi olisi pitkällä aikavälillä halvempi, se olisi toteutettu suurimpaan osaan myymälöistä.
Juu, tuollaiset virtakiskosysteemit olisivat todella epäkäytännöllisiä, hankalia ja kalliita. Ja kun mietitään että kauppaan tuleekin uusi hylly tai ständi johon pitää saada hintalappu niin langattoman lapun käy kuka tahansa työntekijöistä ripustamassa mutta virtakiskomallissa pitää se virtakisko asentaa, vetää sille johdot jne ja siihen tarvitaan mahdollisesti nostinta ja ainakin sähkömiestä/huoltomiestä ja osaamista kytkeä se oikein. Ja tämän lisäksi pitää se hintalappu kiinnittää siihen hyllyn laidassa olevaan virtakiskoon.

Ja sitten kun otetaan kaikki pikkukersat huomioon niin kyllä joku Ville-Susanna erehtyy työntämään kielensä alhaalla olevan virtakiskon sisään ja vaikka sähköisku ei olekaan tappava niin kyllä siitä melkoinen huuto ja metakka syntyisi.
 
Ei ole, eikä ikinä voikaan olla. Langaton tiedonsiirto ei skaalaudu, koska niitä taajuuksia on olemassa vain tietty määrä eikä niitä saada lisää. Kaapeleita sen sijaan voi aina vetää lisää edellisten rinnalle ja kaistaa saa lisättyä lineaarisesti suhteessa kaapelien määrään. Jostain syystä tämä on asia, joka aina ihmisiltä "unohtuu", vaikka sitä täälläkin kuinka jankkaisi.

Jos mobiililla voi palvella jotain tapahtuma aluetta missä on keskikokoisen kunnan verran ihmisiä paremmin kuin sen kunnan vanhalla kupariverkolla voisi palvella.

Eli mobiili kaistalla on sitä leveyttä tolkuttomasti vs vanhat tele kuparit. Ja se skaalautuu myös sektoreihin, soluihin jne. Eli jos sinulla on jokin 100Mhz kaista, niin se voidaan alueella "käyttää montakertaa".

Kuntavertailulla tarkoitin sitä että jos tuuppaat johonkin Helsinki, Tampere, Oulu halliin yli 10 000 ihmistä, niin mobiililla voit palvella hyvin tehokkaasti vs vanhat telekuparit.




Tää ei taida enää liittyä digitalisaatioon?

Digitalisaation riskit, haitat, jos sitä digitalisaatiota käytetään , pakotetaan tiedon tallentamiseen, keräämiseen, arkistointiin.
Voi toki toteuttaa digitaalisen rahan, sillä maksamisen, anonyymisti, jonka jäljittäminen vaatii isoja resursseja, tyyliin kolikon, setelin seuraaminen.
 
Suuri määrä virtakiskoa saattaa ehkä olla hieman kalliimpi hankinta kuin hintalappujen tukiasemat, mutta toisaalta hintalaput olisivat silloin huomattavasti halvempia, koska niissä ei tarvitsisi olla akkuja. Ne myös kestäisivät pitempään, koska paristoja ei tarvitsisi ikinä vaihtaa, ja käyttöikänsä päätyttyä niissä olisi vähemmän ympäristömyrkkyjä. Pitemmällä aikavälillä tarkasteltuna se virtakiskoratkaisu tulisi varmasti halvemmaksi, mutta kvartaalikapitalisti ei tietenkään tällaisia asioita katso seuraavaa vuosineljännestä kauemmas.
Yksi vaihtoehto voisi kanssa olla, että ne hintalaput ottaisivat energian valosta. Niiden virrankulutus on niin pieni, että myymälän valaistus riittäisi hyvin. Pieni aurinkokenno, kuin taskulaskimissa.
 
Ai? Mutta kerropa mulle, mikä tuossa helminauhassa on se varsinainen uhka. Mä en vaan saa kiinni siitä. Joku siinä sua kuitenkin huolestuttaa.
Tietojen yksityiskohtaisuus, pitkä säilytysaika (-> säännöt voi muuttua säilytysaikana), ja monesti kattavuus: kaikki on samassa paikassa ellei varta vasten hajauta maksuja eri paikkoihin - kansainvälisesti. Tämä on hirvittävän tarkka, luotettava tietoaineisto, joka ei saa päätyä viranomaisten käsiin.

Someen päätyy lähinnä sellaista mitä sinne haluaa laittaa mutta tilitapahtumiin myös sellaista minkä muistelusta ei ole niin väliksi: apteekkilaskut, kirjaston myöhästymiset, taksiajelut, parkkimaksut,... Jos käteinen ei käy, niin ihan kaikki mistä arjessa joutuu maksamaan.
Ja tuosta olen hyvin vahvasti eri mieltä, että viranomaisilla on pääsy kenenkään tilitietoihin. Pitää olla ensin vahva epäily jostain laittomuudesta.
Teoriassa, entäpä käytännössä? Onko tämä ihka-suomalainen tapaus unohtunut?
Verottaja haki yli 5 vuoden ajalta kaikki tiedot *jokaisen* tekemistä ulkomaantapahtumista.

Mietipä oikein tarkasti:
* Oliko verottajalla "vahva epäily jostain laittomuudesta" *jokaisen* uhrin osalta?
* Tuomittiinko ihmisoikeuksia polkenut virkamies pitkään vankeusrangaistukseen? Edes johonkin?
* Suojasiko pankit ihmisten tietoja laittomalta tiedonhankinnalta?
* Kertoiko pankit asiakkailleen tarkat tiedot viranomaisten urkinnasta, jotta virkamies oli helppo haastaa oikeuteen?
* Onko uhreille maksettu GDPR-korvaukset?

Ongelma ei siis ole se, että viranomainen kiinnostuisi yksittäisen ihmisen asioista, vaan se, että tehdään massamaisia hakuja, joiden tuloksia pureksitaan bigdata-, AI- ym. työkaluilla ja tulokseksi saadaan jokin lista, joiden toiminnassa on havaittu jotain "epäilyttävää". Sitten syyttömille voi tulla älyttömiä selitystehtäviä: "olemme todenneet, että olet nostanut Haaparannalla käteistä rahaa rajan ollessa kiinni. Miksi ja mitä teit rahoilla?" Jos ei selitä, niin arvioverotus nuuskantuonnista, tjsp. Ainahan voi valittaa hallinto-oikeuteen.

Olennainen pointti sähköisen maksamisen karttamisessa on se, että ei muodostu dataa, jota voisi käyttää väärin. Silloin ei tarvitse myöskään miettiä uhkaskenaarioita, koska uhat on eliminoitu. Digimaksamisen aktiivikäyttäjä altistaa itsensä kaikille nykyisille ja tuleville viranomaistulkinnoille. En ollenkaan kiistä, etteikö digimaksaminen olisi helppoa.

Pankeilla tekoäly poimii asiakkaan normaalista maksuliikenteestä poikkeamat ja tarvittaessa voi joutua selvittelemään asioita. Mutta tasan ei ketään kiinnosta profiloida matkustajia kertalipun ostoilla.
Niinpä niin. Se on ehtaa fasismia, kun valtio valjastaa yritykset tekemään viranomaistoimintaa.

Kuka maksaa kertalipulla? Usein joku vieraspaikkakuntalainen. Joku voi hyvinkin haluta profiloida näitä matkatapahtumia.
 
Suuri määrä virtakiskoa saattaa ehkä olla hieman kalliimpi hankinta kuin hintalappujen tukiasemat, mutta toisaalta hintalaput olisivat silloin huomattavasti halvempia, koska niissä ei tarvitsisi olla akkuja. Ne myös kestäisivät pitempään, koska paristoja ei tarvitsisi ikinä vaihtaa, ja käyttöikänsä päätyttyä niissä olisi vähemmän ympäristömyrkkyjä. Pitemmällä aikavälillä tarkasteltuna se virtakiskoratkaisu tulisi varmasti halvemmaksi, mutta kvartaalikapitalisti ei tietenkään tällaisia asioita katso seuraavaa vuosineljännestä kauemmas.

Sä nyt tässä jatkuvasti hyppäät täysin sen ohi, että sen johdotuksen vetäminen jokaiseen hyllyyn on oikeasti aika massiivinen, ja epäkätevä, homma. Esim. juuri eilen kun kävin Kalevan Primassa, niin huomasin (melkein kuin tilauksesta ottaen huomioon tän keskustelun), että siellä on nuo elektroniset hintalaput käytössä. Käyttötavaraosastolla oltiin laitettu uusia hyllyjä keskelle käytävää täynnä tavaraa ja hyllyssä tuollaiset laput. Ei tarvittu mikään sorttisia johdotuksia, vaan hylly uuteen paikkaan ja siihen laput.
 
Sä nyt tässä jatkuvasti hyppäät täysin sen ohi, että sen johdotuksen vetäminen jokaiseen hyllyyn on oikeasti aika massiivinen, ja epäkätevä, homma. Esim. juuri eilen kun kävin Kalevan Primassa, niin huomasin (melkein kuin tilauksesta ottaen huomioon tän keskustelun), että siellä on nuo elektroniset hintalaput käytössä. Käyttötavaraosastolla oltiin laitettu uusia hyllyjä keskelle käytävää täynnä tavaraa ja hyllyssä tuollaiset laput. Ei tarvittu mikään sorttisia johdotuksia, vaan hylly uuteen paikkaan ja siihen laput.
Itse kävin juuri läheisessä K-supermarketissa ja katselin "sillä silmällä". Se on uusi kauppa ja siellä on leveät käytävät. Sinne oli esimerkiksi tuotu lattialle saareke, joss oli pääsiäis-tuotteita. Äkkiä arvioiden 50-100 tuotenimikettä pahvilaatikoissaan. Laatikoiden reunassa oli "lovi", johon ne langattomat diginäytöt oli ripustettu. Samaten siellä oli kylmävitriinejä liha- ja kalatuotteille. Samaten siellä oli tullut sitten viime käynnin sellainen ihan uusi kylmävitriini katkaravuille. On viime kuukausina tullut uusia liikuteltavia saarekkeita vihannesosastolle. Ja oli laajennettu juustovalikoimaa ja tullut uusi vitriini niillekin. Jne.

Kaikki nämä olisi kätevästi hoidettu kiskottamalla, eikös? Eikö tämä aihe voisi olla jo loppuun käsitelty. Jos me muut vaikka sovitaan, ettei jakseta kommentoida tätä asiaa, niin ei kai yksi nimimerkki jaksa siitä kauaa enää yksin väitellä?
 
Viimeksi muokattu:
Eli jos olisi maksanut verkkokauppaostokset ulkomaille käteisellä, verottajakaan ei olisi saanut siitä mitään vihiä?
:facepalm: Tämähän tässä oli olennaista. Totta toki, että lähettämällä seteleitä kirjekuoressa verottaja ei olisi päässyt tonkimaan verkko-ostoja.

"...mitään vihiä?"
Sillä tavalla - pikkuisen syyllistetään ihmisiä, jotka ovat ostaneet tavaraa ulkomailta. Sehän on sellaista pehmeää laittomuutta, johon onkin syytä puuttua? Eihän Kunnon Kansalainen ulkomailta tilaa vaan hakee tavarat osuuskaupasta.

Entäpä tämä:
Verottaja haki yli 5 vuoden ajalta kaikki tiedot *jokaisen* tekemistä ulkomaantapahtumista.

Mietipä oikein tarkasti:
* Oliko verottajalla "vahva epäily jostain laittomuudesta" *jokaisen* uhrin osalta?
* Tuomittiinko ihmisoikeuksia polkenut virkamies pitkään vankeusrangaistukseen? Edes johonkin?
* Suojasiko pankit ihmisten tietoja laittomalta tiedonhankinnalta?
* Kertoiko pankit asiakkailleen tarkat tiedot viranomaisten urkinnasta, jotta virkamies oli helppo haastaa oikeuteen?
* Onko uhreille maksettu GDPR-korvaukset?
Sinä väitit, että viranomaisilla pitää olla vahvat epäilyt laittomuudesta, jotta voi hankkia ihmisten tilitietoja. Miten suomalaisilta viranomaislta meni tässä tapauksessa, ihan omin sanoin selittäen?
 
Sinä väitit, että viranomaisilla pitää olla vahvat epäilyt laittomuudesta, jotta voi hankkia ihmisten tilitietoja. Miten suomalaisilta viranomaislta meni tässä tapauksessa, ihan omin sanoin selittäen?
Verottaja ylitti valtuutensa ja asiasta huomautettiin. Tuossa jutussa ei tainnut olla lopullista päätöstä asiaan. Ilmiselvää on, että tässä on tapahtunut ainakin kahdella tasolla virheitä. Ihmisen tekemänä, luonnollisesti.
 
Verottaja ylitti valtuutensa ja asiasta huomautettiin. Tuossa jutussa ei tainnut olla lopullista päätöstä asiaan. Ilmiselvää on, että tässä on tapahtunut ainakin kahdella tasolla virheitä. Ihmisen tekemänä, luonnollisesti.
Minkä arvoinen on ihmisoikeus, jos *huomautus* on riittävä seuraamus sen laajamittaisesta loukkaamisesta?

Eikö vastuulliset pitäisi tuomita vankilaan pitkäksi aikaa ja huolehtia siitä, että uhrit saavat muhkeat korvaukset viranomaisen laittomasta toiminnasta?

Miten on edes GDPR-korvausten laita?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 047
Viestejä
4 740 794
Jäsenet
77 260
Uusin jäsen
Stupa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom