Digitalisaatio - hyvät ja huonot puolet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sompi
  • Aloitettu Aloitettu
Siinä virtakiskossahan voisi olla vaikka kolme rinnakkaista johdinta koko kiskon pituudelta: Jännite, maa ja signaali. Jännitteen ja signaalin voisi tietysti yhdistää, jolloin tarvittaisiin vain kaksi johdinta. Hintalapun voisi sijoittaa mihin tahansa kohtaan kiskoa.
Sopisiko tuohon vaihto- vai tasavirta?
 
Mulle ei ole vielä tosin avautunut, mitä se langallinen tekniikka tuo etua langattomaan verrattuna.
Saadaan vetää kilometrikaupalla sähköjohtoja hyllyihin.

Ja jos/kun päätetään vaihtaa myymälän layoutia (sitä tapahtuu yllättävän usein), saadaan vetää uudestaan kilometrikaupalla sähköjohtoa hyllyihin.

Lisäksi voidaan unohtaa kaupassa erilaiset irtohyllyt, lavapaikat, irtopöydät jne.

Huippukätevää ja ennenkaikkea edullista.
 
Se älypuhelin ostos kerran viidessä vuodessa on kyllä sen verta pieni kulu, että ei se nyt todellakaan ole mikään ongelma. Etenkin kun sillä ostoksella säästetään kokonaisuuden kannalta aika reippaasti rahaa.

Toki olisi mukavaa, että tuolla alalla olisi enemmän kilpailua. Mutta onneksi EU on herännyt lainsäädännöllisesti ja lisännyt merkittävästi kuluttajansuojaa ja myös rajoittanut noiden suuryritysten valtaa.
Tarkennan, että kaksi älypuhelinta pitää olla rinnakkain, molemmat aktivoituja tarvittavien tunnisteiden osalta. Muuten, jos puhelin putoaa johonkin jorpakkoon, on nykyaikana aika orpo olo.

Vai miten olette ratkaisseet tämän ongelman?
 
Tarkennan, että kaksi älypuhelinta pitää olla rinnakkain, molemmat aktivoituja tarvittavien tunnisteiden osalta. Muuten, jos puhelin putoaa johonkin jorpakkoon, on nykyaikana aika orpo olo.

Vai miten olette ratkaisseet tämän ongelman?

Nykyään on aika orpo olo, jos kännykkä putoaa johonkin jorpakkoon. Aiemmin oli aika orpo olo, jos se lompakko putoaa johonkin jorpakkoon.
Että siinä mielessä tilanne ei ole muuttunut, vain se esine mikä voi hukkua.
 
Sekin helpottaa, ettei kulje ympäriinsä nenä kiinni luurissa. Ei putoa niin helposti jorpakkoon.
Itse putosin jorpakkoon (mereen) puhelin taskussa, mutta koska oli vedenkestävä puhelin niin ei siinä sen isompaa vahinkoa tapahtunut. myöskin lompakko oli taskussa. setelit piti vähän kuivatella.
 
Eikö tämä ole paras mahdollinen systeemi? Ihmiset joidenka takia pitää pyörittää palvelupistettä päätyvät viime kädessä maksamaan tuon lippujen hinnoissa.
Paras mahdollinen ratkaisu, ja ainoa joka ylipäätään toimii joukkoliikenteen satunnaiskäyttäjien ja ulkopaikkakuntalaisten tapauksessa, on se, että matka ostetaan käteisellä itse liikennevälineestä.
 
Kuulostaa hemmetin halvalta systeemiltä jossa on todella helppo esimerkiksi vaihtaa myymälän leiskaa.
Tuohan nimenomaan olisi halpa systeemi, ja helposti kustomoitavissa.

Sopisiko tuohon vaihto- vai tasavirta?
Tasavirta tietysti sopii tuohon paremmin.

Mulle ei ole vielä tosin avautunut, mitä se langallinen tekniikka tuo etua langattomaan verrattuna.
Pitääkö se toistaa monta kertaa? Saadaan eliminoitua paristojen vaihdot ja turha tietoliikenne ilmateitse.

Kannattaisikohan sinun perehtyä vähän radiotekniikkaan ennen kuin kirjoittelet tuollaisia aivopieruja. Hyvät naurut kyllä sait aikaan.
Ehkäpä sinun kannattaisi.
 
Paras mahdollinen ratkaisu, ja ainoa joka ylipäätään toimii joukkoliikenteen satunnaiskäyttäjien ja ulkopaikkakuntalaisten tapauksessa, on se, että matka ostetaan käteisellä itse liikennevälineestä.
Olen ulkopaikkauntalaisena harvinaisen eri mieltä. Sen pari kertaa kun olen Helsingissä käynyt ilman paikallistuntemusta, niin aivan vitullista lottoa olisi valita oikea pysäkki ja oikea bussi päästäkseni kohteeseen. HSL:n sovelluksen kautta tää on aivan triviaalia, ei tarvitse ymmärtää mistään mitään.

Edit: Se bussissa maksaminen johtaa siihen, että siellä arpoo joku mummeli / muuten kykenemätön 5 minuuttia korttinsa / kolikkojensa kanssa ja kaikki saa odottaa. Tuo on toki toimiva vaihtoehto jos tyyppi heitetään ulos bussista heti jos transaktio ei tapahdu 10 sekunnin sisään bussiin astumisesta.
 
Viimeksi muokattu:
Etkö siis tosiaankaan näe nyt mitään muita vaihtoehtoja kuin radioaallot ja CAT6-kaapelin? Sen signaalinhan voi välittää sitä virtakiskoakin pitkin.

Ei välttämättä mihinkään, mutta kyllähän tuollainen radiotaajuuksien turha käyttö on aina sitten pois jostain muusta, ja onhan sillä kaupalla naapuritkin, jotka varsinkin kaupunkialueella saattavat olla lähelläkin, jos se kauppa sijaitsee vaikka asuintalon katukerroksessa.
Se virtakisko maagisesti itsestään ilmestyy siihen kauppaan pysytettävään pop-up pisteeseen? Ok.

Ymmärrätkö radiotekniikasta mitään? Otetaas vertailukohta ja reality check: Mites kun ihmisillä kerrostaloissa on vieri vieressä 2,4GHz tukareita ja dataa kulkee PALJON. Esimerkiksi kerrostalossa asuessani tuli joka asuntoon 1Gb/s ja moni (kaikki nykymaailmassa) sitä jakoi Wlanin yli, osa liikenteestä 2,4GHz verkossa. Miten ikimaailmassa se voi toimia?
Nyt sitten joku kauppa ottaa käyttöönsä 2,4GHz hintanäytöt, datan määrä on taatusti pienempi kuin lerrrostaloesimerkissä ja ”naapurit” on paljon kauempana kuin kerrostaloesimerkissä.

Miten sä jaksat trollata?
 
Tuohan nimenomaan olisi halpa systeemi, ja helposti kustomoitavissa
Perustele. Jos puhutaan isoista kaupoista, joissa tuotteita on tuhansia ja taas tuhansia ja hyllymetrejä on varmasti useita kilometrejä.

Miten se on halvempi systeemi vetää kilometreittäin sähköjohtoa ja virtakiskoja verrattuna itsenäisiin paristolla toimiviin hintalappuihin, joiden käyttämiseksi tarvitaan muutama tukiasema ja joita voi kuka tahansa kesähessukin käyttää.
 
Perustele. Jos puhutaan isoista kaupoista, joissa tuotteita on tuhansia ja taas tuhansia ja hyllymetrejä on varmasti useita kilometrejä.

Miten se on halvempi systeemi vetää kilometreittäin sähköjohtoa ja virtakiskoja verrattuna itsenäisiin paristolla toimiviin hintalappuihin, joiden käyttämiseksi tarvitaan muutama tukiasema.
Ei näihin ikinä ole minkäänlaisia perusteluita tai edes jossain määrin uskottavia kuvauksia esitetty, vaan ainoastaan todettu että muiden tekemä on huono ja oma vaihtoehto olisi paras. Tällä kertaa oli sentään valikoitunut kohteeksi ihan hauska arkinen juttu, jota harvempi tulee todennäköisesti ylipäätään miettineeksi.
 
Paras mahdollinen ratkaisu, ja ainoa joka ylipäätään toimii joukkoliikenteen satunnaiskäyttäjien ja ulkopaikkakuntalaisten tapauksessa, on se, että matka ostetaan käteisellä itse liikennevälineestä.
Ei, paras systeemi olisi se että liikenneväliseessä näytät lukijaan (pankki/luotto/matkakorttia tai muuta maksuvälinettä) astuessasi sisään kulkuneuvoon ja kun jäät pysäkillä pois niin taas näytät maksuvälinettä lukijaan.

Jos se toimii saumattomasti Lontoossa, toimisi se myös meillä.
 
Se virtakisko tulee melko varmasti halvemmaksi.
Ei tule. Heitetään hatusta, että tukiasema maksaa 1000 euroa, ja se palvelee 1000 ESL näyttöä, virtakiskoa menisi hatusta heitettynä kilometri (isossa kaupassa) ja sen asennuskustannukset 5000 euroa.


Ylläpito..kaupan pohjathan eivät ole staattisia, vaan uudelleenjärjestelyjä tapahtuu. Mistä ne virtakiskot sinne hyllyyn tulee, miten ne maagisesti siirtyy kun joku hyllyt liikkuu? Verrattuna langattomaan, jossa kauppias voi siirtää hyllyä miten haluaa.
Ihan oikeasti: Miksi edes vänkäät asiasta? Tiedät varmasti itsekin, että radiotaajuuksille tulee ruuhkaa, ja se haittaa ja hidastaa tiedonsiirtoa. Se on hyvin havaittavissa kaupunkialueilla, joista on lankapuhelinverkko purettu pois ja asukkaiden internet-yhteydet ovat mobiiliverkon varassa. Taajuuksia on olemassa vain rajattu määrä, eikä langaton tiedonsiirto oikein skaalaudu ylöspäin kuten langallinen tiedonsiirto - uutta taajuutta ei voi luoda tyhjästä samalla tavalla kuin uuden kaapelin voi vetää entisten rinnalle. Totta kai se vaikuttaa naapureiden mahdollisuuteen käyttää bluetoothia, jos jossain kaupassa on tuhansia bluetooth-laitteita viestittelemässä keskenään.
Joo-o, vertailet puhelintaajuuksia ja 2,4GHz? Ihan tosissasi? Onko kantamassa mitään eroa? Onko käyttäjämäärässä mitään eroa? Eri taajuus, eri käyttötarkoitus, eri ongelmat ja eri ratkaisut.

BLE kantama luokkaa 10 metriä, ei häiritse naapureita. Matkapuhelintukari kantama pisimmillään kymmeniä kilometrejä jos niin halutaan. Pitää alkaa miettiä solujen kokoa, suuntausta jnejne.
 
"Pitkä 10 vuoden pariston kesto minimoi elinkaarikustannukset "

Ollaan reiluja ja puolitetaan tuo viiteen, siinä kohtaa kun se toinen tai kolmas pariston vaihto tulee ajankohtaiseksi niin aika varmasti alkaa nuo kylmäkaapit, hyllyt yms. vaihtumaan kaupassa.

E-ink näyttö käyttää virtaa vain kun sen tilan tarvitssee päivittää, eli lähtökohtaisesti kaupoissa hyvin harvoin. Taitaa nuo piiritkin mitkä hoitaa radioyhteyden olla sen verran virtapihejä nykyään että se pariston vaihto tulee aika harvoin vastaan ellei nyt ihan joka päivä niitä hintalappuja päivitä useita kertoja.
 
Nyt tämä keskustelu alkaa taas kiertämään kehää. Onko se ihan oikeasti noin hankalaa lukea niitä viestejä edes yhden sivun verran taaksepäin?
Ei ole. Onko se oikeasti noin hankalaa kertoa, kenen kanssa se luokkaa 10m BLE -asema kilpailee? Ja jos kilpaileekin, mitä sitten? Joku jo sanoi, että isossa kaupassa voi olla satoja asiakkaiden BT-laitteita jo ennestään kilpailemassa siitä kaistasta, hyvin on toimineet ja toimivat.
 


00:36->

Tosi vanhanaikaista kaivella jotain puhelinta näprätäkseen hsl-äppiä, kätevintä ja turvallisinta olisi lukea lippu vaan verkkokalvoilta.
 
Pitääkö se toistaa monta kertaa? Saadaan eliminoitua paristojen vaihdot ja turha tietoliikenne ilmateitse.
Tuo vaihto nyt ei kuormita yhtään ketään. Ainakin ihan pirusti vähemmän, kuin se vanhanaikainen laputus laputuskoneella. Oletko yhtään... tai tiedänhän minä, että et ikinä edes yritä katsoa kokonaisuutta, vaan tartut pienimpiin mahdollisiin lillukanvarsiin. Ja mikä ihmeen turha tietoliikenne ilmateitse? Se on tarpeellista tietoliikennettä ja se säästää aika paljon kustannuksia. Mitään haittoja sillä ei ole. Ei pienintäkään.
 
Se virtakisko maagisesti itsestään ilmestyy siihen kauppaan pysytettävään pop-up pisteeseen? Ok.
Kuka väitti sellaista?
Ymmärrätkö radiotekniikasta mitään? Otetaas vertailukohta ja reality check: Mites kun ihmisillä kerrostaloissa on vieri vieressä 2,4GHz tukareita ja dataa kulkee PALJON. Esimerkiksi kerrostalossa asuessani tuli joka asuntoon 1Gb/s ja moni (kaikki nykymaailmassa) sitä jakoi Wlanin yli, osa liikenteestä 2,4GHz verkossa. Miten ikimaailmassa se voi toimia?
Eihän se toimikaan.
Nyt sitten joku kauppa ottaa käyttöönsä 2,4GHz hintanäytöt, datan määrä on taatusti pienempi kuin lerrrostaloesimerkissä ja ”naapurit” on paljon kauempana kuin kerrostaloesimerkissä.

Miten sä jaksat trollata?
Jos datan määrä on riittävän pieni, niin silloin ongelmia ei välttämättä tule. Ei tämä ole trollausta, vaikka se ymmärtämättömän mielestä saattaa siltä vaikuttaakin.

Perustele. Jos puhutaan isoista kaupoista, joissa tuotteita on tuhansia ja taas tuhansia ja hyllymetrejä on varmasti useita kilometrejä.

Miten se on halvempi systeemi vetää kilometreittäin sähköjohtoa ja virtakiskoja verrattuna itsenäisiin paristolla toimiviin hintalappuihin, joiden käyttämiseksi tarvitaan muutama tukiasema ja joita voi kuka tahansa kesähessukin käyttää.
Sekoitat nyt (ilmeisen tahallasi) asiat niin, että puhut skaaloista suurentelevaan sävyyn vain minun esittämässäni ratkaisussa ikään kuin ne eivät olisi suuria myös tuossa langattomassa ratkaisussa. Joku kilometri virtakiskollista hyllynreunalistaa ei ole isossa kaupassa mikään ihmeellinen hankinta. Jonkinlainen listahan siinä pitää niitä hintanäyttöjä/lappuja varten olla joka tapauksessa.

Käteinen ei todellakaan ole lähimainkaan paras vaihtoehto, esim korttimaksu lähimaksuna on huomattavasti parempi.
Käteinen on ainoa maksutapa, jolla pystyy maksamaan olematta jonkin pankin tai maksupalvelun asiakas. Se, että joukkoliikenneyhtiö pakottaa asiakkaansa jonkin maksupalveluyrityksen asiakkaaksi, ei loppujen lopuksi juuri eroa siitä, että pakottaa asiakkaan Googlen tai Applen ja jonkun äppifirman asiakkaaksi.


Ei tule. Heitetään hatusta, että tukiasema maksaa 1000 euroa, ja se palvelee 1000 ESL näyttöä, virtakiskoa menisi hatusta heitettynä kilometri (isossa kaupassa) ja sen asennuskustannukset 5000 euroa.
Heitit hatusta tuon virtakiskon asennuskustannuksetkin. Miksi sen asentaminen olisi yhtään kalliimpaa kuin hyllyjen kokoaminen yleensäkään on? Eiväthän ne hyllyt sinne kauppaan itsekseen ilmesty.
Ylläpito..kaupan pohjathan eivät ole staattisia, vaan uudelleenjärjestelyjä tapahtuu. Mistä ne virtakiskot sinne hyllyyn tulee, miten ne maagisesti siirtyy kun joku hyllyt liikkuu? Verrattuna langattomaan, jossa kauppias voi siirtää hyllyä miten haluaa.
Ne hyllyt eivät muutenkaan kasaa itse itseään, joten ei tuossa ole mitääns ellaista ongelmaa, jota ei olisi olemassa jo valmiiksi.

Joo-o, vertailet puhelintaajuuksia ja 2,4GHz? Ihan tosissasi? Onko kantamassa mitään eroa? Onko käyttäjämäärässä mitään eroa? Eri taajuus, eri käyttötarkoitus, eri ongelmat ja eri ratkaisut.
Samalla tavalla ne taajuudet ruuhkautuvat sekä matkapuhelinverkossa että WLAN-verkossa, ja seuraukset ovat melko samankaltaisia.
BLE kantama luokkaa 10 metriä, ei häiritse naapureita. Matkapuhelintukari kantama pisimmillään kymmeniä kilometrejä jos niin halutaan. Pitää alkaa miettiä solujen kokoa, suuntausta jnejne.
Se 10 metrin kantamakin voi kyllä jossain kerrostalon kivijalassa sijaitsevan pikkukaupan tapauksessa häiritä naapureita.
 
Kuka väitti sellaista?

Eihän se toimikaan.
Sinulla on tietotaitoa sanoa, ettei toimi? Meillä tosiaan oli kerrostalossa vieri vieressä asuntoja, jotka jokainen jakoivat 1Gb/s verkkoa Wifin yli. Siihen mikroaaltouunit, ihmisten kännyköiden Bluetoothit jne. Ihan hyvin toimi, aina tuli 800Mb/s Wifin yli.
Jos datan määrä on riittävän pieni, niin silloin ongelmia ei välttämättä tule. Ei tämä ole trollausta, vaikka se ymmärtämättömän mielestä saattaa siltä vaikuttaakin.
Itse olen toiminut tietoliikennetekniikan parissa 25 vuotta. Jos tietoliikennetekniikka on ymmärtämättömälle vieras termi, se tarkoittaa langallista/langatonta tiedonsiirtoa, signaalinkäsittelytekniikoita ja muita pikku juttuja.
Sekoitat nyt (ilmeisen tahallasi) asiat niin, että puhut skaaloista suurentelevaan sävyyn vain minun esittämässäni ratkaisussa ikään kuin ne eivät olisi suuria myös tuossa langattomassa ratkaisussa. Joku kilometri virtakiskollista hyllynreunalistaa ei ole isossa kaupassa mikään ihmeellinen hankinta. Jonkinlainen listahan siinä pitää niitä hintanäyttöjä/lappuja varten olla joka tapauksessa.


Käteinen on ainoa maksutapa, jolla pystyy maksamaan olematta jonkin pankin tai maksupalvelun asiakas. Se, että joukkoliikenneyhtiö pakottaa asiakkaansa jonkin maksupalveluyrityksen asiakkaaksi, ei loppujen lopuksi juuri eroa siitä, että pakottaa asiakkaan Googlen tai Applen ja jonkun äppifirman asiakkaaksi.



Heitit hatusta tuon virtakiskon asennuskustannuksetkin. Miksi sen asentaminen olisi yhtään kalliimpaa kuin hyllyjen kokoaminen yleensäkään on? Eiväthän ne hyllyt sinne kauppaan itsekseen ilmesty.

Ne hyllyt eivät muutenkaan kasaa itse itseään, joten ei tuossa ole mitääns ellaista ongelmaa, jota ei olisi olemassa jo valmiiksi.


Samalla tavalla ne taajuudet ruuhkautuvat sekä matkapuhelinverkossa että WLAN-verkossa, ja seuraukset ovat melko samankaltaisia.
Sinulla ei ole edes perustason ymmärrystä tai halua uskoa asiaa ymmärtäviä. Puhuin 2,4GHz verkoista, en Wlanista.
Wlanin (ja BT/eityisesti BLE) ja matkapuhelinverkon kaistan-, taajuuden ja virheiden hallinta, uudelleenlähetykset jnejne on toteutettu ihan eri tavalla, ei niitä voi verrata. Yhteistä niille on lähinnä se, että ovat sähkömagneettista säteilyä.
Ja tosiaan, tässä kyseisessä tapauksessa puhuttiin vieläpä BLE:stä. Sen kantavuus luokkaa 10 metriä, bittimäärä maksimi 3Mb/s, tiukkoja vaatimuksia viestien perillemenolle ei ole jne.
Se 10 metrin kantamakin voi kyllä jossain kerrostalon kivijalassa sijaitsevan pikkukaupan tapauksessa häiritä naapureita.
Miksi? Jos ne mun kerrostaloesimerkin kymmenet Wifiä ja puhelimia/BT käyttäneet naapurit ei häirinneet toisiaan. Sitten kivijalkaan tulevan kaupan BLE, joka sekoittaa pakan? Ei todellakaan.
 
Viimeksi muokattu:
koitat nyt (ilmeisen tahallasi) asiat niin, että puhut skaaloista suurentelevaan sävyyn vain minun esittämässäni ratkaisussa ikään kuin ne eivät olisi suuria myös tuossa langattomassa ratkaisussa. Joku kilometri virtakiskollista hyllynreunalistaa ei ole isossa kaupassa mikään ihmeellinen hankinta. Jonkinlainen listahan siinä pitää niitä hintanäyttöjä/lappuja varten olla joka tapauksessa.
Perustele nyt äläkä väistele.

ESL-hintalappu kiinnittyy nykyisiin hyllynreunoihin joko adapterilla tai ilman. Siihen ei tarvita erikoistyökaluja tai osaamista.

Kuka asentaisi kaupassa aina virtakiskot irtomyyntipisteisiin jne? Mitä osaamista niiden asentaminen tarvitsee?

Ihan perus virtakisko nopeasti katsottuna maksaa halvimmillaan 10 euroa metri. Jos kaupassa on 1000m hyllyä, tulee virtakiskon hinnaksi pelkästään 10 000 euroa + asennus + sähköjen vetäminen.

Minulla on 13 vuoden kokemus suuresta ruokakaupasta. Perus hyllyjen kasaaminen on lastenleikkiä ja onnistuu keneltä tahansa. Uudemmat kaapit sun muut hienommat kalusteet tulevat paikalle kokonaisuuksina tai moduuleina.
 
Viimeksi muokattu:
Jos datan määrä on riittävän pieni, niin silloin ongelmia ei välttämättä tule. Ei tämä ole trollausta, vaikka se ymmärtämättömän mielestä saattaa siltä vaikuttaakin.

No kuinka paljon dataa sä luulet, että ne hintalaput tarvii?
Puhutaan tyyliin max parista kilotavusta per lappu per päivä. Yksi asiakas, joka kuuntelee musiikkia langattomilla kuulokkeilla, aiheuttaa enemmän bluetooth liikennettä tuonne kauppaan kuin tuollainen lappujärjestelmä.

Jonkinlainen listahan siinä pitää niitä hintanäyttöjä/lappuja varten olla joka tapauksessa.
Jos käyt kaupassa oikeasti, etkä missään trollimaailmassa, niin huomaat, että siellä kaupassa kaikki tavarat eivät ole hyllyissä. Vaan siellä on esim. trukkilavoilla vessapaperia, sikspäkkejä, konvehtirasioita ja vaikka mitä muuta. Kaikki sellaisia, jotka on erittäin helppo hoitaa langattomilla lapuilla, mutta erittäin v-mäistä jos pitää vetää kaapelia jokaiseen myyntipisteeseen.

Ne hyllyt eivät muutenkaan kasaa itse itseään, joten ei tuossa ole mitääns ellaista ongelmaa, jota ei olisi olemassa jo valmiiksi.
Mutta kun ne hyllyt on yleensä jo valmiiksi niissä kaupoissa siinä vaiheessa, kun tuollaista järjestelmää aletaan ottamaan käyttöön.
Lisäksi valtaosa niistä hyllyistä on sähköttömiä, kerta valtaosa tavaroista ovat sellaisia, että ne eivät tarvitse jäähdytystä. Langattomat laput on helppo asentaa mihinkä tahansa nykyisen myymälän hyllyihin ja muihin myyntipisteisiin ilman mitään muutoksia. Sun ehdotus vaatii, että kaikkiin hyllyihin vedetään johdot ja kaikkia hyllyjä muokataan siten, että saadaan nuo sun uudet kiskot niihin. Lisäksi kaikki ne myyntipisteet, jotka ei ole hyllyjä, jää tuon järjestelmän ulkopuolelle. Lisäksi aina jos hyllyjä siirretään, tarvii taas muuttaa johdotuksia.
Kaikki sen takia, että säästetään ehkä megatavu BLE liikennettä päivässä ja patterinvaihdot kerran kymmenessä vuodessa.

Mutta joo, tää nyt alkaa meneen sulta jo niin vahvasti sinne stone deaf trollauksen puolelle, että lienee riittävästi multa.
 
Perustele nyt äläkä väistele.

ESL-hintalappu kiinnittyy nykyisiin hyllynreunoihin joko adapterilla tai ilman. Siihen ei tarvita erikoistyökaluja tai osaamista.

Kuka asentaisi kaupassa aina virtakiskot irtomyyntipisteisiin jne? Mitä osaamista niiden asentaminen tarvitsee?

Ihan perus virtskisko nopeasti maksaa halvimmillaan 10 euroa metri. Jos kaupassa on 1000m hyllyä, tulee virtakiskon hinnaksi pelkästään 10 000 euroa + asennus + sähköjen vetäminen.
”perustele” 😀. Ihanko tosissaan pyydät tätä käyttäjää perustelemaan?

Jottei mene nollapostaukseksi: Sompin (perustelemattomissa) heitoissa on myös oikaistu se tosiasia, että nykymaailmassa henkilötyö on kallista, tekniikka ei. Eli kun lähdetään askartelemaan jonkun virtakiskoasennuksien , johdonvetojen, sähköjen kytkemiseen hyllyyn jne.. kanssa, työn määrä lisääntyy huimasti, ja se on kallista.
Elektroniikka, tässä tapauksessa ESL-näytöt ja niiden tukiasemat ovat halpoja.
 
”perustele” 😀. Ihanko tosissaan pyydät tätä käyttäjää perustelemaan?

Jottei mene nollapostaukseksi: Sompin (perustelemattomissa) heitoissa on myös oikaistu se tosiasia, että nykymaailmassa henkilötyö on kallista, tekniikka ei. Eli kun lähdetään askartelemaan jonkun virtakiskoasennuksien , johdonvetojen, sähköjen kytkemiseen hyllyyn jne.. kanssa, työn määrä lisääntyy huimasti, ja se on kallista.
Elektroniikka, tässä tapauksessa ESL-näytöt ja niiden tukiasemat ovat halpoja.
Turha tuon Sompin kanssa on taistella, aikaisemmissakin caseissa homma on mennyt vaan loppumattomaksi väännöksi joka on yleensä loppunut moderaattorin väliintuloon.
 
Työpaikat kyllä tarjoavat työpuhelimen jos jotain autentikaattoria tarvitsee käyttää, eihän työpaikat voi pakottaa käyttämään omaa laitetta enkä minä ainakaan ihan tietoturvan takiakaan siviilipuhelimeen haluaisi työjuttuja ja toisinpäin.

Tuo että jossain vuokramökissä tarvitaan jotain äppejä on kyllä perseestä, itse en ainakaan haluaisi asentaa parin yön takia jotain epämääräisiä äppejä puhelimeen. Toivottavasti tuollaisista mobiililaitevaatimuksista kerrotaan ennen mökin varaamista, saattaa meinaan mennä jollakin eläkeläisellä vähän sormi suuhun jos vuokrattuun mökkiin ei edes sisään pääse sillä seniori-Dorolla.

Mutta päivittäisasioinnissa esimerkiksi HSL:n äppi on todella kätevä, samoin pankkiasiointi mobiililla, noita kuitenkin käyttää säännöllisesti. Taksia käytän melko harvoin ja olen kyllä aina taksin saanut tilattua ihan soittamallakin, ainakin täällä Uudellamaalla taitaa suunnilleen kaikkien taksifirmojen takseja saada tilattua puhelimitsekin. Tuo matkalippujen ostaminen ilman mobiiliäppiä on tosiaan noille liikennöitsijöille vain suuri kuluerä, suuri osa ihmisistä käyttää noita mobiilisti joten ei tarvita sitä kioskia jossa joku elämäänsä kyllästynyt aspa vastentahtoisesti myy lippuja.
Yksikään työpaikka ei ole toistaiseksi tarjonnut ilmaista älypuhelinta, mutta vapaaehtoinen puhelinetu on tarjolla, jota useimmat hyödyntävät. Tuosta mobiilaitepakosta on ollut vääntöä HR:n kanssa, joiden vastaus oli ylimielinen "kaikillahan on älypuhelin tänä päivänä". Minun on näin ollen pakko käyttää osa palkastani puhelinetuun, koska en halua henkilökohtaiselle laitteelleni työnantajan vekottomia tai peräti vakoilua. Saahan tuossa ilmaisen älypuhelin parin, kolmen vuoden välein, toisaalta käytetyn myyntiarvo on lähellä nollaa. Hauskana yksityiskohtana puhelinedun kautta voi tilata myös tyhmän puhelimen, jossa ei toimi minkäänlaiset tunnistaumissoftat.

Kun katson isoa kuvaa, en halua elää yhteiskunnassa, jossa 1) on pakko pitää älylaitetta mukana 2) jonka pitää olla mahdollisimman moderni 3) ja käyttää toista mainstream järjestelmää jota hallinnoi kasvoton monikansallinen roistoyhtiö 4) olla yleensä maksullisen internet yhteyden saavutettavissa 5) tarkistaa että laitteissa riittää aina virtaa ja tuhlata aikaa näiden jatkuvaan latailuun 6) Ladata ja ylläpitää pakollisia sovelluksia 7) Joihin on pakko rekisteröityä, yleensä henkilökohtaisilla tiedoilla.. 8) jotka leviävät kasvottomien monikansallisten roistoyhtiöiden käsiin tai päätyvät kansainvälisille rikollisjärjestöille tai Kivimäen kaltaisille tissiposki-hakkereille, koska applikaatioiden tietoturva on tunnetusti paskaa, ja shakaalit haistavat luonnollisesti helpon rahan.

Jos haluaisin tänä päivänä pärjätä peruspuhelimella, jolla voi soittaa ja tektata, tämä ei ole enää mahdollista. Vaikka piirongin laatikosta löytyy edelleen mm. hyväkuntoinen Nokia 5100
 
Viimeksi muokattu:
Mulle ei soita nykyään kuin TM:n lehtimyyjät. Voisin luopua puhelimen peruspuhelinominaisuudesta ihan koska vaan.
 
Yksikään työpaikka ei ole toistaiseksi tarjonnut ilmaista älypuhelinta, mutta vapaaehtoinen puhelinetu on tarjolla, jota useimmat hyödyntävät. Tuosta mobiilaitepakosta on ollut vääntöä HR:n kanssa, joiden vastaus oli ylimielinen "kaikillahan on älypuhelin tänä päivänä". Minun on näin ollen pakko käyttää osa palkastani puhelinetuun, koska en halua henkilökohtaiselle laitteelleni työnantajan vekottomia tai peräti vakoilua. Saahan tuossa ilmaisen älypuhelin parin, kolmen vuoden välein, toisaalta käytetyn myyntiarvo on lähellä nollaa. Hauskana yksityiskohtana puhelinedun kautta voi tilata myös tyhmän puhelimen, jossa ei toimi minkäänlaiset tunnistaumissoftat.

Kun katson isoa kuvaa, en halua elää yhteiskunnassa, jossa 1) on pakko pitää älylaitetta mukana 2) jonka pitää olla mahdollisimman moderni 3) ja käyttää toista mainstream järjestelmää jota hallinnoi kasvoton monikansallinen roistoyhtiö 4) olla yleensä maksullisen internet yhteyden saavutettavissa 5) tarkistaa että laitteissa riittää aina virtaa ja tuhlata aikaa näiden jatkuvaan latailuun 6) Ladata ja ylläpitää pakollisia sovelluksia 7) Joihin on pakko rekisteröityä, yleensä henkilökohtaisilla tiedoilla.. 8) jotka leviävät kasvottomien monikansallisten roistoyhtiöiden käsiin tai päätyvät kansainvälisille rikollisjärjestöille tai Kivimäen kaltaisille tissiposki-hakkereille, koska applikaatioiden tietoturva on tunnetusti paskaa, ja shakaalit haistavat luonnollisesti helpon rahan.

Jos haluaisin tänä päivänä pärjätä peruspuhelimella, jolla voi soittaa ja tektata, tämä ei ole enää mahdollista. Vaikka piirongin laatikosta löytyy edelleen mm. hyväkuntoinen Nokia 5800

Niin aina kun tulee jotain uutta teknologiaa, on aina niitä vastarannan kiiskejä jotka haluavat harata vastaan. Ja mikäs siinä, kukin taklaa tavallaan.
Mutta noiden vastarannan kiiskejen pitää hyväksyä ja ymmärtää se, että me muut ei haluta maksaa tuota heidän vastarannan kiiskeilyä. Jos vaikka julkisen liikenteen asiakkaista 99% käyttää vaikkapa sitä mobiililippua ja 1% haluaa maksaa käteisellä, niin tuo käteisjärjestelmän ylläpito maksaa hemmetisti enemmän, kuin mitä sen asiakkaat tuottavat myyntituloja. Joka tarkoittaa, että ne 99% joutuvat maksamaan tuon 1%:n itsepäisyydestä.
 
Ennen pitkää Suomessa kelpaa maksuvälineeksi pelkästään Bitcoin ja kaikkien pitää osata lohkoketjujen salat, jotta saa ostettua edes maitoa lähikiskalta :kahvi:
 
Niin aina kun tulee jotain uutta teknologiaa, on aina niitä vastarannan kiiskejä jotka haluavat harata vastaan. Ja mikäs siinä, kukin taklaa tavallaan.
Mutta noiden vastarannan kiiskejen pitää hyväksyä ja ymmärtää se, että me muut ei haluta maksaa tuota heidän vastarannan kiiskeilyä. Jos vaikka julkisen liikenteen asiakkaista 99% käyttää vaikkapa sitä mobiililippua ja 1% haluaa maksaa käteisellä, niin tuo käteisjärjestelmän ylläpito maksaa hemmetisti enemmän, kuin mitä sen asiakkaat tuottavat myyntituloja. Joka tarkoittaa, että ne 99% joutuvat maksamaan tuon 1%:n itsepäisyydestä.
Niimpä. mitä sitä nyt edes seteleitä ja kolikoita mukana kantamaan kun on vaihdantatalouskin ollut olemassa. Kapallinen perunoita vaan mukaan lossikuskille.
 
Yksikään työpaikka ei ole toistaiseksi tarjonnut ilmaista älypuhelinta, mutta vapaaehtoinen puhelinetu on tarjolla, jota useimmat hyödyntävät. Tuosta mobiilaitepakosta on ollut vääntöä HR:n kanssa, joiden vastaus oli ylimielinen "kaikillahan on älypuhelin tänä päivänä". Minun on näin ollen pakko käyttää osa palkastani puhelinetuun, koska en halua henkilökohtaiselle laitteelleni työnantajan vekottomia tai peräti vakoilua. Saahan tuossa ilmaisen älypuhelin parin, kolmen vuoden välein, toisaalta käytetyn myyntiarvo on lähellä nollaa. Hauskana yksityiskohtana puhelinedun kautta voi tilata myös tyhmän puhelimen, jossa ei toimi minkäänlaiset tunnistaumissoftat.

Kun katson isoa kuvaa, en halua elää yhteiskunnassa, jossa 1) on pakko pitää älylaitetta mukana 2) jonka pitää olla mahdollisimman moderni 3) ja käyttää toista mainstream järjestelmää jota hallinnoi kasvoton monikansallinen roistoyhtiö 4) olla yleensä maksullisen internet yhteyden saavutettavissa 5) tarkistaa että laitteissa riittää aina virtaa ja tuhlata aikaa näiden jatkuvaan latailuun 6) Ladata ja ylläpitää pakollisia sovelluksia 7) Joihin on pakko rekisteröityä, yleensä henkilökohtaisilla tiedoilla.. 8) jotka leviävät kasvottomien monikansallisten roistoyhtiöiden käsiin tai päätyvät kansainvälisille rikollisjärjestöille tai Kivimäen kaltaisille tissiposki-hakkereille, koska applikaatioiden tietoturva on tunnetusti paskaa, ja shakaalit haistavat luonnollisesti helpon rahan.

Jos haluaisin tänä päivänä pärjätä peruspuhelimella, jolla voi soittaa ja tektata, tämä ei ole enää mahdollista. Vaikka piirongin laatikosta löytyy edelleen mm. hyväkuntoinen Nokia 5800
Kerta tässä ketjussa on ihan normi viilata pilkkua jne. niin huomautan että Nokia 5800 on älypuhelin ;) Löytyy itseltä myös vitriinistä.
 
Niimpä. mitä sitä nyt edes seteleitä ja kolikoita mukana kantamaan kun on vaihdantatalouskin ollut olemassa. Kapallinen perunoita vaan mukaan lossikuskille.
Ollaan yhtä naiiveja tulevaisuudessakin, jookos. Seuraavaksi antavat istuttaa sirun keskushermostoosi, jotta vapaamuurarit saavat rekisteröityä jokaisen liikkeesi :think:
 
Ajatusvirhe, Nokia 5100 tarkoitin, erhe korjattu :whistling:
Ai että siinä on muuten klassikkopuhelin. Edelleen hyvän näköinen.
Ollaan yhtä naiiveja tulevaisuudessakin, jookos. Seuraavaksi antavat istuttaa sirun keskushermostoosi, jotta vapaamuurarit saavat rekisteröityä jokaisen liikkeesi :think:
Jos sillä sirulla saa ohjattua kodin elektroniikkaa ajatuksen voimalla niin tänne yksi, kiitos.
 
Ai että siinä on muuten klassikkopuhelin. Edelleen hyvän näköinen.

Jos sillä sirulla saa ohjattua kodin elektroniikkaa ajatuksen voimalla niin tänne yksi, kiitos.
Tottakai, asian varjopuolena voit päätyä tiedostamattasi ripustamaan punaista sirppivasaralippua työväentalon torniin vallankumouksen merkitse. Mao Tse Tonguen ja Nalle Puhin hyväillessä kämmeniään kontrollikeskuksessa.
 
Yksikään työpaikka ei ole toistaiseksi tarjonnut ilmaista älypuhelinta, mutta vapaaehtoinen puhelinetu on tarjolla, jota useimmat hyödyntävät.

Yllättävää vaihtelua näissä sitten, kun omalla kohdalla viimeisen 12 vuoden aikana jokainen (neljä kpl) työnantaja on älypuhelimen tarjonnut ilmaiseksi käyttöön. Heikoin esitys oli suurkorporaation hinnatalkaen-Samsung, paras pk-ykrityksen sen vuoden Samsung Sxy Ultra.
 
Yllättävää vaihtelua näissä sitten, kun omalla kohdalla viimeisen 12 vuoden aikana jokainen (neljä kpl) työnantaja on älypuhelimen tarjonnut ilmaiseksi käyttöön. Heikoin esitys oli suurkorporaation hinnatalkaen-Samsung, paras pk-ykrityksen sen vuoden Samsung Sxy Ultra.

Eiköhän tuossa haeta sitä, että teknisesti se ei ole ”ilmainen”, kerta sillä on se 20 euron verovaikutus.
Siis olettaen, että kyseessä on puhelin jota saa käyttää myös vapaa-ajalla.
 
Puhelinetu ei koske sitä laitetta, ainoastaan liittymää.
Tämä. Minulla oli yhdessä työpaikassa työpuhelin, mutta ei puhelinetua. Mahdollisesti henkilökohtaiset puhelut piti eritellä ja ne vähennettiin palkasta. Luonnollisesti tuota 20€ verovaikutusta ei myöskään ollut.
 
Tämä. Minulla oli yhdessä työpaikassa työpuhelin, mutta ei puhelinetua. Mahdollisesti henkilökohtaiset puhelut piti eritellä ja ne vähennettiin palkasta. Luonnollisesti tuota 20€ verovaikutusta ei myöskään ollut.
Joo, itsekin olen puhelinedusta kieltäytynyt, kun silloin sen liittymässä ei ollut roaming kunnossa. Mutta laitteen olen aina ottanut.
 
Joo, itsekin olen puhelinedusta kieltäytynyt, kun silloin sen liittymässä ei ollut roaming kunnossa. Mutta laitteen olen aina ottanut.
Sama juttu, itsekin kieltäydyin puhelinedusta. Työpuhelimella tehdään työasioita ja siviilipuhelimella siviiliasioita. Toki siviilinumero on työnantajan tiedossa ja työnumero on muutamalla työn ulkopuolisella tiedossa mutta käytännössä tähän mennessä ei ole tullut tarvetta työnantajan soittaa siviilipuhelimeen eikä noiden parin henkilön ole tarvinnut soittaa työpuhelimeen.
 
Mietin tuota pelkoa Googlen ja Applen määräävästä asemasta älypuhelinten yleishyödyllisten palveluiden suhteen enkä nopeasti mietittynä keksinyt oikein kuin lähimaksusysteemin, jonka muokkaaminen uuden kilpailijan (jos noille jäteille sellainen tulisi tai vaikkapa EU päättäisi että nyt tehdään koko yhteisön voimin oma alusta) ekosysteemiin olisi edes kovin iso urakka. Enkä ole varma olisiko sekään, onhan nytkin kaikenlaisia fitbiypayta ja vastaavia. Tai sellainen mielikuva ainakin on, että olisivat helposti portattavissa eikä backendit ole päätteistä erityisen riippuvaisia muutoin kuin tietoturvallisuusvaatimusten suhteen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 081
Viestejä
4 657 605
Jäsenet
76 338
Uusin jäsen
Heneg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom