Täytyy kyllä ihmetellä, mitä liikkuu sellaisen ihmisen päässä, jonka mielestä on ihan OK, että ympäröivän yhteiskunnan pakottama teknologia ei toimi kaikilla, vaan syrjii tiettyä osuutta ihmisistä jättäen heidät ulkopuolelle.
Puhutko sä sokeista ja kuuroista ihmisistä? No et.
Mitä mun päässäni liikkuu kun, tuolla hyvin laajalla tapaa ilmaistuna "on ihan OK ...."?
No koliikkivauva sätkimässä selällään lattialla ja huutamassa kovaan ääneen. Mutta kun nää koliikkivauvat eivät ole vanhuksia tai alle avuttomia vauvoja, vaan täysikäisiä hardcore teknoluddiitteja. Niin ei ole oikein mitään sympatiaa. Se on yksi versio, minun, mutta ainakaan sitä ei tarvitse enää "ihmetellä".
Ei kukaan välitä tuon taivallista sun "ongelmista". Kukaan ei tule muuttamaan vallitsevia valmiita käytäntöjä koska sä näet tai koet jotain ongelmaa tai epäkohtaa. Sulta loppuu veto nopeammin kuin muilla ihmisillä herää halu lähteä selvittämään jonkun tekniikan suhteen mikä se oikea ongelma on ja voiko sen helposti korjata.
Mä vastaavasti voisin ihmetellä miksi sä vartavasten et ratko "ongelmiasi" itse. Lähes kaikki muut osaavat toimia asioiden kanssa joissa sinulla on "ylitsepääsemättömiä" ongelmia. Tuntuu vaan tyhmältä harrastukselta. Varmasti kyse on kuitenkin jostain muusta. Arvelen että oikea syy jää mysteeriksi.
Se, että voi soittaa ei ole mutta jos soittaminen on ainoa tapa asioida, sitä on syytä katsoa tarkemmin. Enää ei ole yleisöpuhelimia, jotka on kenen tahansa käytettävissä.
Kyllä matkapuhelinverkot ovat kenen tahansa käytettävissä. Sinä ja Sompikin käytette niitä.
"Ei soittamisessa sinänsä olisi olennaista ongelmaa mutta teletunnistetietojen tallentaminen voi siitä tehdä ongelman. Ei analogiaikana tallennettu ihmisten puhelutietoja."
Tietysti tallennettiin. Sulla ei ole tainnut olla lankapuhelinliittymää? Tyylikkäästi sä ainakin skippaat analogiset matkapuhelinverkot. Siis jos sä ajattelet jotain ikivanhoja käsivalinteisia puhelinkeskuksia joissa EHKÄ ei tallennettu teletunnistetietoja. En tiedä mitä sä ajattelet.
Esim. Oneplus 8T:ssä on nyt Android 14, mutta olen huomannut, että sen ylhäältä alas vedettävässä valikossa oleva QR-lukija ei vaan lue kaikkia koodeja ja oletuksena käytössä oleva kameraohjelma ei reagoi QR-koodeihin. Viimeksi koitin esim. Kaskipuun ikkunassa olevaa QR-koodia (asiakas.kaskiweb.fi/..., joka muuten jo pari vuotta asentamisen jälkeen ohjaa 404-sivuun) ja ei suostunut lukemaan. Piti kaivaa Lens tai F-droidista joku QR-lukija. Tämä siis 2024. Puhelin toki on 4 vuotta vanha eli käyttöikänsä päässä.
Mulla on myös selvästi vanhemmalla, eka kertaa kun tarvi lukea jokin koodi, en muista kumpi, yritin kai kameralla muttei toiminut. Latasin sovelluksen joka toimii hyvin. Myöhemmin olen huomannut että kamera kyllä osaa joitain koodeja hyvin lukea. Mutta osa tuntuu olevan hankalia.
Vaikka jopa samantyyppisiä, samasta lähteestä. Vähän erikoinen esimerkki, "The Talos Principle" peli vuodelta 2014 jota olen tässä pelannut. Siinä on siellä täällä sellaisia enemmälti turhia QR koodeja joissa on lyhyitä tekstejä jotka hämärästi, hyvin olemattomasti, taustoittaa pelin tarinaa. Peli itse lukee näistä automattisesti osan, ihan painamalla normaalia "aktivoi" näppäintä niiden edessä. Ne ei ole millään tavalla tärkeitä, ainakaan yksikään tähän asti luetuista.
Silti koska niistä ei tiedä mitä niissä lukee, ellei niitä lue, niin käyn tietysti kaikki läpi. Osan kännykän kamera osaa lukea, osaan joudun käyttämään sovellusta. Niitä osaa en saa millään suoraan kameralla luettua vaikka yritän eri kuvakulmia tms. Peli on first person jolloin niitä koodeja seinillä läheltä katsoessa, niitä katsotaan hieman alaviistoon, ja pelissä ei voi kyyristyä niiden koodien tasolle. Mutta vaikka yrittää kauempaa tai lähempää, kamera ei vaan lue, kun taas sovellus lukee ne helposti. Sitten osa pelissä olevista koodeista ei näytä mitään sovelluksellakaan. Olen olettanut että ne on tarkoituksella rikki.
Aika gimmic tuo jossain pelissä.
Luulisin, että se voisi olla myös ihan jonkinasteista akun säästöä. Eli kamerasovellus etsii kuvasta laiskasti koodeja, kun taas erillinen sovellus joka on vartavasten koodeja varten tehty ja käynnistetty, etsii niitä koodeja täysillä.
Mä käytän sellaista jonka nimi on vain "QR koodi". Se näyttää mitä siinä koodissa lukee. Jos se on URL se myös antaa suoran mahdollisuuden avata selain sillä.
Esim. tämä on jo kyseenalaista: "Alueen ulkopuolelle Helsingin kaupunki pystyttää valokuvauspisteen, jossa voi poseerata Helsinki-valokyltillä. Kuvamuiston saa itselleen ilmaiseksi ja sen voi ladata QR-koodilla."
Oletko sä huomattanut tuosta kyseenalaisesta käytönnöstä Helsingin kaupungille? Eihän heillä ole mitään saumaa korjata toimintaansa mikäli kukaan ei kerro tästä vääryydestä tai ongelmasta.