...jos siis halutaan että homma perustuu kännykkäverkkoon. Asian korostaminen on tietenkin VR:lle edullista, koska kännykkäverkon kattavuus ei ole sen vastuulla, ja se voi syytellä operaattoreita sen sijaan että se pistäisi itse euroakaan tiskiin ongelman ratkaisemiseksi. Ja miksi laittaisikaan, kun ei ole oikein mitään näyttöä että asiakkaat olisivat valmiita maksamaan toimivasta netistä erillisen hinnan tai junalipuistaan vastaavasti enemmän.
(Olin vähän masentunut siitä että TM, jonka pitäis olla tuollainen tekniikka-niilonäppäröintilehti oli tehnyt tuollaisen jutun jossa VR:n duden annettiin selittää juttu pelkästään omasta näkökulmastaan ilman mitään kritiikkiä - tai siis, tuohan kuului niiden sellaiseen juttusarjaan jossa annetaan jonkun asiantuntijan kertoilla omasta tontistaan aika vapaasti, ja silleen se oli ihan linjassa, mutta asiaa olisi ehkä voinut kyllä käsitellä jotenkin laajemminkin).
Jotenkin luulis että olis ihan mahdollista teipata vaikka Starlinkit junan kattoon ja vetää siitä WLAN mesh kaikkiin vaunuihin, jos nyt haluaa (ja varmaan haluaa) jotain suht pitkälle COTS -ratkaisuja. Muutenhan, kun juna kuitenkin kulkee sähköllä piuhan päässä, niin ei varmaan ole mahdotonta enkoodata sinne dataa, jos se kerran onnistuu jollain halvoilla kiinanpulikoilla kotipistorasioihinkin, mutta siinä tulee omat ongelmansa, 10kV on vähän eri juttu kuin 230V eli kun se pulikka kärähtää ja pitää vaihtaa niin sitä ei voi tehdä naapurin Keijo. Puhumattakaan että tuollaista järjestelmää ei taida olla mistään suoraan saatavilla, koska sen ainoat potentiaaliset asiakkaat olisi VR ja SJ, ja ehkä joku perä-Kanadan rautatieyhtiö
. Ongelma tuskin koskee juuri Eurooppaa koska junat ajaa käytännössä asutusalueen keskellä ja känny kuuluu joka paikassa, eikä jenkkilää, jossa junassa kulkee vain rahti.