Digijärjestelmäkamerat/rungot ja objektiivit -yleisketju

Hyvä autofocus on ollut sellainen, mitä ilman en itse kyllä pärjäisi.
Suosittelen katsomaan youtube:sta erilaisia vertailu videoita.

Kun se on tarkentanut väärään oksaan, väärään ihmiseen, väärään kohtaan, tai sanotaan minun mielestäni väärään kohtaan, kameran mielestä oikeaan ;-)
Luontokuvauksessa, katukuvauksessa, juhlakuvauksessa? Video vai valokuva?

En muista että itellä ois koskaan ollu tarvetta moiselle, sillä kyselen, että mimmosissa tilanteissa noita tulee vastaan.

Luontokuvauksessa, katukuvauksessa, juhlakuvauksessa? Video vai valokuva?

En muista että itellä ois koskaan ollu tarvetta moiselle, sillä kyselen, että mimmosissa tilanteissa noita tulee vastaan.
Täytyy myöntää että aika kade olen -ei minulla ole yhtään minkään kuvauspäivä ikinä onistunut niin että aina kameran kanssa olisin samaa mieltä tarkennuskohdasta, luultavasti en ole koskaan eläissäni edes tuntia kuvannut niin. ;-)

Tarpeeksi pieni tarkennuspiste ja sitä aktiivisesti siirtelee? Kumman kukin ikinä kokeekaan itselleen helpommaksi/nopeammaksi.

Tarpeeksi pieni tarkennuspiste ja sitä aktiivisesti siirtelee? Kumman kukin ikinä kokeekaan itselleen helpommaksi/nopeammaksi.
Ainakin Canonilla pieninkin tarkennuspiste on liian iso pikkulinnuille ja usein tilanne on niin nopea ettei ehdi pistettä siirtelemään,uudemmissa silmätarkennus auttaa osassa tapauksia.

Vaimo toivoi joululahjaksi kamerareppua. Täältä saattaisi joku osata kertoa minkä kokoista pitäisi katsella, kun en itse näistä mitään tiedä, eikä kamera tarvikkeineen ole vielä kotona jotta voisin itse kokoa arvioida.

Reppuun pitäisi saada mahtumaan:
- kamera
- kaksi objektiivia joista tiedän vain että toinen on Canonin valkoista sarjaa joku 100-400 mm ja toinen on sitten tarkoitettu lyhyemmälle matkalle kuin tämä.
- joku adapteri objektiiveille
- ja lisäksi varmaan tarpeellinen pikkusälä kuten akut jne.

Onko jotain litra-arviota tai esimerkkireppua heittää, niin osaisin sitten vähän katsella sopivia? Sain vain vinkiksi että Torista löytyy viidenkympin tienoilta hyvin käytettyjä ja ”sellainen normaalin kokoinen”😅

Ei nyt reppu, mutta itselläni on käytössä tälläinen laukku ja sen on ollut erittäin mainio. 70-200mm putki mahtuu sivuun, kamera primen kanssa keskelle ja pari pikkulinssiä/pitkä makro toiseen reunaan. Kamerana siis Nikonin peilitön ja sekalainen sarja F/Z optiikkaa. Laukussa myös laturit, johtoja, akkuja, yms yms tarviketta.

Linkin takana hintava, mutta ~65€ tuosta itse maksoin jonkun tarjouksen aikana.

Olkalaukut sopii vain jos on suhteellisen kevyt varustus; ainakin jos otan kolmijalan mukaan niin toi Peak Designing every day sling on kyl aika hiostava. Mut jos reppua haluaa niin noille olisi varmaan hyvä 20 l - 24 l versio. Kannattaa uskoa että sitä sälää tulee aina vaan lisää jos on kokonaan hurahtanut valokuvaukseen. 100-400 obiska on kyl suhteellisen pitkä, voi olla että ei mene olkalaukkuihin.

Viimeksi muokattu:
Reput on hyviä jos haluaa kantaa kamaa muttei juuri kuvaa. Jos kuvaa paljon, niin repun kanssa menee hermo. Lisäksi reppu vaatii hyvän takin, koska reppuhan on aina maassa ja siksi selkä näyttää samalta kuin sen repun pohja...

Reput on hyviä jos haluaa kantaa kamaa muttei juuri kuvaa. Jos kuvaa paljon, niin repun kanssa menee hermo. Lisäksi reppu vaatii hyvän takin, koska reppuhan on aina maassa ja siksi selkä näyttää samalta kuin sen repun pohja...
Kunnon valokuvausreppuhan aukeaa selkäpuolelta, jotta sen voi laskea alas järkevästi. Kurakelillä voi laittaa sadesuojan päälle, reppu ei sotkeennu ja sisältöön pääsee silti käsiksi selkäpuolelta. Toki jos kriteerinä on, että sisältöön pääsee käsiksi ottamatta yltä, olkalaukku on järkevin vaihtoehto.

Jos kuvaaja itse toivoi reppua, niin eiköhän hän itse tiedä sen rajoitukset. Ja 400 putki on jo sen verta pitkä ettei sitä laiteta olkalaukkuunkaan jatkuvasti edes takaisin vaikka löytyisi laukku johon se mahtuisi.Ja jotkut reput on suunniteltu siten että ei tarvitse ottaa reppua pois selästä saadakseen kameran sieltä ulos ja sisään. Ei toki niin helposti kuin olkalaukusta.

Hyvänä esimerkkinä Lowepron Protactic 450, joka aukeaa kokonaan selästä, ja alaosastoon pääsee molemmilta sivuilta käsiksi. Voi laittaa kameran pitkän putken kanssa ottamatta kokonaan selästä. Pienemmälle linssille capture clip on loistava, pysyy olkaimessa valmiudessa eikä tarvitse veivata edestakasin.

Itse ostin tämän repun Verkkokauppa.comin jostain aiemmasta tarjouksesta 99-hinnalla: Evoc CP 26 -kamerareppu . Aukeaa selkäpuolelta sekä toisesta kyljestä, joten kameran saa repusta ja reppuun hiukan sitä hivuttamalla, ilman että tarttee koko reppua ottaa pois.

Tuon kanssa toivoisin ehkä inan verran suurempaa tilaa kamerakalustolle ja pienempää lokeroa muille tavaroille, mutta loppujen lopuksi pieni murhe kun yleislokeroon voi myös jemmata joitakin kameratarpeita. Toi reppu on selässä jos lähden polkupyörällä kuvaamaan. Sitten jos kulkupeli on jokin muu ja riittää pelkkä kamera + objektiivi (joka tuon 24-70 mm objektiivin ostamisen jälkeen on yllättävän usein riittänyt), niin silloin Lowapro 200 AW II -olkalaukku on ollut mun valinta.

Statistiikka

Viestiketjuista
259 183
Jäsenet
74 337
Uusin jäsen
Sipulix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom