Mikähän ois paras budjettiluokan ratkaisu vlog-kuvailuun? 1080p60, 180 astetta kääntyvä näyttö, mikkiliitäntä ja luotettava automaattitarkennus ne tärkeimmät. Toki ois kiva jos vois käyttää webcamina usbin yli. Entinen G80 ois muuten bueno, mut se AF on ihan paska ja mft-sensori tekee hankalaks saada ohkasempaa syväterävyyttä ja olihan se heikohko hämärässä.
Kun kukaan muu ei ole sanaista arkkuaan avannut, niin totean että just se G80 on mun mielestä paras budjettiratkaisu.
Jos oikeasti haluaa vähemmän syväterävyyttä verrattuna G80:n, niin APS-C-kameralla sitä saa lisää jonkin verran, muttei mitenkään ratkaisevasti. Toinen vaihtoehto on käyttää pidemmän polttovälin objektiivia, mutta siinä taas on omat haasteensa. Moni on sitä mieltä että jos silmät on tarkat ja korvat ei, niin syväterävyyalue on liian kapea. 35mm kamerakenno taitaa olla budjettiluokan ulkopuolella.
Hämärässä vloggaamiseen täytyy todeta että valot ei paljoa maksa, jopa tavallisilla hehkulamppu-kantaisilla LED-lampuilla saa ihan hyvän valon aikaiseksi. Tässä kannattaa vaan kannattaa välttää lämpimän sävyn 2700K valoja, mitä korkeampi Kelvin-arvo, sen parempi, 4000K on ihan OK. Tämä perustuu lähinnä omaan kokemukseen. Pyrin itse siihen ettei kuva ja ääni olisi täyttä paskaa ja ainakin itselläni on vielä pitkä matka siihen että sisältö olisi niin laadukasta että kuvanlaadun pikku viilauksella olisi mitään merkitystä. Sen kuitenkin huomaan että 2700K näyttää pahalta ja 4000K ei. 2700K valossa en myös omilla silmilläni näe juuri mitään, siinä lienee salaisuus miksi lämmin valaistus on niin romanttinen...
G80 ei suoraan toimi webbikamerana, mutta silloin kun Kiinasta vielä sai tilattua tavaraa, niin kympillä sai kilkkeen johon menee HDMI toiseen päähän ja toisessa päässä on USB-A. Ensimmäisestä hajosi USB-johto, tilasin 3 lisää joista yhdestä on USB-johto hajonnut, vielä on 2 varalla. Saaneehan tuon korjattuakin ja G9:n saa suoraankin kiinni. Capture Card nimellä taisi löytyä tuo jostain eBaysta.
Mitä tulee G80:n automaattitarkennukseen, niin se on mitä on, mutta olen ainakin itse sen kanssa oppinut tulemaan toimeen. Kameran takana ollessani se toimii minun tarkoituksiini ihan hyvin. Jos taas olen itse kameran edessä, niin kännykkäaplikaation (Image App) avulla laitan kameran tarkentamaan itseeni. Kuten aiemmassa viestissäni selitin, niin jatkuvan tarkennuksen saa videokuvauksessa pois päältä, jolloin kun kamera kerran tarkentaa kasvoihini (älypuhelimen näytön näpäytys), pysyy tarkennusetäisyys samana kunnes käsken kameran tarkentamaan uudestaan. Jos taas haluaa kävellä kadulla kameran kanssa ja kuvata pärstäänsä, niin siihen G80 ei tosiaan sovellu kovin. Camera Conspiracies haukkuu YouTubessa vuorotellen joka kameran, paitsi jossain vaiheessa G80 sai kovasti kehuja eikä tässäkään kategoriassa muistaakseni ollut niin toivoton kuin voisi luulla. Kovasti hän kuitenkin testailee kävelykäytössä eri kameroita, tosin lopetin itse kanavan jo hyvän aikaa sitten.
Ehkä yleistäen voisi todeta että halvalla ei saa hyvää tai ainakaan täydellistä, ja se on itsestä kiinni miten ongelmat kiertää. Jos pitää jotain muuta suositella, niin Canonin M-sarja lienee idioottivarma valinta, mutta se taitaa olla aika kuollut systeemi. Toinen asia on se että jos ei ole mitään sanottavaa niin on ihan sama millä kameralla kuvailee. Toisaalta jos on jotain sanottavaa niin se on melkein sama millä kameralla kuvailee, kunhan suunnilleen tietää mitä tekee.