Digijärjestelmäkamerat/rungot ja objektiivit -yleisketju

Pansussa on valitettavasti aina etsin tai takanäyttö päällä. Takanäytön vaikka sammuttaisi, se menee aina uudestaan päälle jos virtoja käyttää päältä pois ja takasiin. Heräämisessä menee myös monta sekuntia tällä kameramallilla, kuvaa ei todellakaan pääse heti ottamaan jos on tarvis. Hintakin toki oli kohtuullinen, 1800€+postikulut uutena 4/2020 ostaessani. Kaipa se halpa hinta jossain näkyy :)

Oletko kokeillut Panasonicin power saving featurea vai onko se vaan R-mallissa?
 
Pansussa on valitettavasti aina etsin tai takanäyttö päällä. Takanäytön vaikka sammuttaisi, se menee aina uudestaan päälle jos virtoja käyttää päältä pois ja takasiin. Heräämisessä menee myös monta sekuntia tällä kameramallilla, kuvaa ei todellakaan pääse heti ottamaan jos on tarvis. Hintakin toki oli kohtuullinen, 1800€+postikulut uutena 4/2020 ostaessani. Kaipa se halpa hinta jossain näkyy :)

En ole S-sarjan Panasoniceja käyttänyt, mutta 12 vuoden kokemuksella Panasonicin peilittömistä järjestelmäkameroista voin todeta että kyllä siellä pitäisi olla monenlaista virransäästöoptiota. Esim. S5:sta pitäisi löytyä "Auto LVF/Monitor off" asetus.

Käynnistymisen hitaus saattaa olla mallikohtaista, vaikka mielestäni se on ollut sekunnin luokkaa tai alle kaikissa käyttämissäni (2008-2017) Panasonicin malleissa. Toisaalta Panasonic otti ihmeellisesti takapakkia toisessa asiassa G9:n (2017) myötä: kuvien katselumoodiin siirtymisessä kestää monta sekuntia, vaikka aiemmilla malleilla ei mitään ihmeempää odottelua ollut. Kannattaa ihan vaan nopeasti kokeilla kameran käynnistymisen nopeutta ilman muistikorttia, koska tuntuu että 2/3 vähän kummallisemmasta ongelmista liittyy jotenkin muistikortteihin. Jos käynnistymisessä todella kestää noin pitkään, niin luultavasti lepotilasta heräämisessä kestää kuitenkin huomattavasti vähemmän.

Ja ei kait se af peilittömissäkään jatkuvasti suhaa jos sitä ei käskytä?

Ei suhaa, paitsi että...Panasonic suhaa automaattitarkennusta vaikkei käsi olisi suljinnapilla, jos sen vaan on asettanut suhaamaan. Asetukselle on annettu näppärä nimi: "Quick AF". Kameran oma opastus ei kerro mitä tämä ominaisuus oikeasti tekee ja ohjekirjaa katsomatta saattaisi ajatella että ominaisuuden on syytä olla päällä. Mikä muukaan on Quick AF:n vastakohta kuin Slow AF ja kuka nyt sellaista haluaisi? Kun Quick AF on päällä, kamera siis tarkentelee jatkuvasti vaikkei kameraan koskisi. Uudemmissa malleissa taitaa olla jotain älyä sen suhteen että ominaisuus aktivoituu ainoastaan kun kamera on paikallaan. Lähtökohtaisesti tämä asetus kannattaa kuitenkin pitää pois päältä, koska se lähinnä vain kuluttaa akkua.

Kun aiheeseen päästiin niin periaattessa sama asetus löytyy muuten Motion Picture -valikosta ja siellä se on nimeltään "Continuous AF". Tässä valikossa kamera kertoo mitä asetus itse asiassa tekee. Erona Quick AF:n verrattuna on että tässä asetus "2" tarkentaa jatkuvasti, mutta vain kun PASM-rulla on (creative)video-moodissa. Tämä asetus 2 on kätevä olla päällä jos kameraa käyttää webbikamerana. Asetuksen moodi 1 tarkentaa jatkuvasti silloin kun videon kuvaus on päällä. Kun asetus on "off", kamera tarkentaa ainoastaan kun AF-ON on päällä tai suljinnappia painetaan puoleen väliin (tämä on näppärä jos on itse kameran takana). Huomionarvoista on, että videokuvauksessa jatkuvaa automaattitarkennusta ei Panasoniceissa ohjata AFS/AFC/MF-vivun kautta, vaan valikosta. Samalla tavallahan videokuvauksessa valotusparametrien säätäminen esim. M-tilassa ei vaikuta mihinkään, vaan on oltava siinä (creative)video moodissa.

Suosittelen ihan oikeasti ohjekirjaan tutustumista ja käymään kameran valikot läpi ohjekirjan kanssa. Muistutukseksi vielä että ohjekirjoja on kaksi: Basic ja Advanced.
 

Dpreview hiukan juttua tuosta äskettäin julkaisusta Nikon Z9:sta. Tuohon etsin keskusteluun tuo mielenkiintoisen mielipiteen. Mitä netistä nyt lukenut ja katsonut niin tuntuu moni testaaja pitävän kyseisestä kamerasta. Tietty hypekin on nyt tästä syntynyt vaikka kyseessä on tosiaan varsin kallis kamera. Joka tapauksessa kameraa on myyty ennakkoon todella paljon. Mielenkiintoista nähdä mitkä ominaisuudet valuvat sitten edullisimpiin malleihin joissain vaiheessa.. :thumbsup:
 
Mikähän ois paras budjettiluokan ratkaisu vlog-kuvailuun? 1080p60, 180 astetta kääntyvä näyttö, mikkiliitäntä ja luotettava automaattitarkennus ne tärkeimmät. Toki ois kiva jos vois käyttää webcamina usbin yli. Entinen G80 ois muuten bueno, mut se AF on ihan paska ja mft-sensori tekee hankalaks saada ohkasempaa syväterävyyttä ja olihan se heikohko hämärässä.
 
Mikähän ois paras budjettiluokan ratkaisu vlog-kuvailuun? 1080p60, 180 astetta kääntyvä näyttö, mikkiliitäntä ja luotettava automaattitarkennus ne tärkeimmät. Toki ois kiva jos vois käyttää webcamina usbin yli. Entinen G80 ois muuten bueno, mut se AF on ihan paska ja mft-sensori tekee hankalaks saada ohkasempaa syväterävyyttä ja olihan se heikohko hämärässä.

Kun kukaan muu ei ole sanaista arkkuaan avannut, niin totean että just se G80 on mun mielestä paras budjettiratkaisu.

Jos oikeasti haluaa vähemmän syväterävyyttä verrattuna G80:n, niin APS-C-kameralla sitä saa lisää jonkin verran, muttei mitenkään ratkaisevasti. Toinen vaihtoehto on käyttää pidemmän polttovälin objektiivia, mutta siinä taas on omat haasteensa. Moni on sitä mieltä että jos silmät on tarkat ja korvat ei, niin syväterävyyalue on liian kapea. 35mm kamerakenno taitaa olla budjettiluokan ulkopuolella.

Hämärässä vloggaamiseen täytyy todeta että valot ei paljoa maksa, jopa tavallisilla hehkulamppu-kantaisilla LED-lampuilla saa ihan hyvän valon aikaiseksi. Tässä kannattaa vaan kannattaa välttää lämpimän sävyn 2700K valoja, mitä korkeampi Kelvin-arvo, sen parempi, 4000K on ihan OK. Tämä perustuu lähinnä omaan kokemukseen. Pyrin itse siihen ettei kuva ja ääni olisi täyttä paskaa ja ainakin itselläni on vielä pitkä matka siihen että sisältö olisi niin laadukasta että kuvanlaadun pikku viilauksella olisi mitään merkitystä. Sen kuitenkin huomaan että 2700K näyttää pahalta ja 4000K ei. 2700K valossa en myös omilla silmilläni näe juuri mitään, siinä lienee salaisuus miksi lämmin valaistus on niin romanttinen...

G80 ei suoraan toimi webbikamerana, mutta silloin kun Kiinasta vielä sai tilattua tavaraa, niin kympillä sai kilkkeen johon menee HDMI toiseen päähän ja toisessa päässä on USB-A. Ensimmäisestä hajosi USB-johto, tilasin 3 lisää joista yhdestä on USB-johto hajonnut, vielä on 2 varalla. Saaneehan tuon korjattuakin ja G9:n saa suoraankin kiinni. Capture Card nimellä taisi löytyä tuo jostain eBaysta.

Mitä tulee G80:n automaattitarkennukseen, niin se on mitä on, mutta olen ainakin itse sen kanssa oppinut tulemaan toimeen. Kameran takana ollessani se toimii minun tarkoituksiini ihan hyvin. Jos taas olen itse kameran edessä, niin kännykkäaplikaation (Image App) avulla laitan kameran tarkentamaan itseeni. Kuten aiemmassa viestissäni selitin, niin jatkuvan tarkennuksen saa videokuvauksessa pois päältä, jolloin kun kamera kerran tarkentaa kasvoihini (älypuhelimen näytön näpäytys), pysyy tarkennusetäisyys samana kunnes käsken kameran tarkentamaan uudestaan. Jos taas haluaa kävellä kadulla kameran kanssa ja kuvata pärstäänsä, niin siihen G80 ei tosiaan sovellu kovin. Camera Conspiracies haukkuu YouTubessa vuorotellen joka kameran, paitsi jossain vaiheessa G80 sai kovasti kehuja eikä tässäkään kategoriassa muistaakseni ollut niin toivoton kuin voisi luulla. Kovasti hän kuitenkin testailee kävelykäytössä eri kameroita, tosin lopetin itse kanavan jo hyvän aikaa sitten.

Ehkä yleistäen voisi todeta että halvalla ei saa hyvää tai ainakaan täydellistä, ja se on itsestä kiinni miten ongelmat kiertää. Jos pitää jotain muuta suositella, niin Canonin M-sarja lienee idioottivarma valinta, mutta se taitaa olla aika kuollut systeemi. Toinen asia on se että jos ei ole mitään sanottavaa niin on ihan sama millä kameralla kuvailee. Toisaalta jos on jotain sanottavaa niin se on melkein sama millä kameralla kuvailee, kunhan suunnilleen tietää mitä tekee.
 
Ei mulla mitään järkevää sanottavaa oo, siks pitääkin panostaa kuvan- ja äänenlaatuun. Mää luulen et hommaan ton Sonyn A6400:n ja kokeilen hommaa kitillä. Jos kitti ei riitä ni sit joku laaja prime. G80 oli tosiaan muuten ihan helvetin kova kamera, mut se AF pilas sen kävelykäytössä. Jos kamera sekä kuvattava ois paikoillaan niin sillähän pärjää aivan helvetin hyvin.
 
Ei mulla mitään järkevää sanottavaa oo, siks pitääkin panostaa kuvan- ja äänenlaatuun. Mää luulen et hommaan ton Sonyn A6400:n ja kokeilen hommaa kitillä. Jos kitti ei riitä ni sit joku laaja prime. G80 oli tosiaan muuten ihan helvetin kova kamera, mut se AF pilas sen kävelykäytössä. Jos kamera sekä kuvattava ois paikoillaan niin sillähän pärjää aivan helvetin hyvin.

Ei ole varmasti huono valinta tuo a6400, mutta eikö ainakin osa noista Sonyn kittilaseista ole aika huonossa maineessa?
 
Eiks Canonin DPAF oo edelleen automaattitarkennuksista ehkä paras? Toki vaatii hyvää lasia kaveriksi.
 
Ei mulla mitään järkevää sanottavaa oo, siks pitääkin panostaa kuvan- ja äänenlaatuun. Mää luulen et hommaan ton Sonyn A6400:n ja kokeilen hommaa kitillä. Jos kitti ei riitä ni sit joku laaja prime. G80 oli tosiaan muuten ihan helvetin kova kamera, mut se AF pilas sen kävelykäytössä. Jos kamera sekä kuvattava ois paikoillaan niin sillähän pärjää aivan helvetin hyvin.

Kannattaa verrata vielä a6100 ja Z-EV10 ja miettiä, mikä noista vastaa parhaiten omaa käyttötarkoitusta. A6600 ei voi oikein laskea budjettiluokkaan enää.

16-50 on siinä rajoilla, onko riittävän laaja vloggailuun. Mukavan pieni ja kevyt kyllä. Vakaajasta plussaa ja videoon mielestäni kelpo laatu. 10-18 on kova, mutta varsin hintava.
 
Eiks Canonin DPAF oo edelleen automaattitarkennuksista ehkä paras? Toki vaatii hyvää lasia kaveriksi.
Varmaankin riippuu käyttötarkoituksesta. "Single autofocuksessa" erot ovat enemmän mielipiteitä, mutta esim Ihmisten kasvojen/silmän seuraamiseen Sony on ollut viime aikoina edellä. Sitten taas eroja voi tulla kohteen mukaan/kuvaatko sarjaa/jotkut ovat herkempiä pimeälle ym..
 
Kannattaa verrata vielä a6100 ja Z-EV10 ja miettiä, mikä noista vastaa parhaiten omaa käyttötarkoitusta. A6600 ei voi oikein laskea budjettiluokkaan enää.

16-50 on siinä rajoilla, onko riittävän laaja vloggailuun. Mukavan pieni ja kevyt kyllä. Vakaajasta plussaa ja videoon mielestäni kelpo laatu. 10-18 on kova, mutta varsin hintava.

Jaa toi Z-EV10 on menny jotenkin iteltä ohi. Pitää ehdottomasti funtsia sitä myös. A6100:ssä harmittaa kun siinä ei oo noita logijuttuja, joten pelivara postproductionissa on pienempi.
 
Sonyn 28-70 ja canonin 24-105 stm on ainakin melko surkeita, aps-c vastaavat on kyllä kaikki nykyään ihan ok
Noi lienee FF-runkojen linssejä polttovälistä päätellen (ja niin taisit vihjatakin). Tosta Sonystä mulla ei ole mitään havaintoa. APS-C kittilinssit on 18-55 tai 18-135 Canonilla ja oliko se nyt 16-50 Sonyllä. Mulla oli a6000 nokalla toi kitti ja olin ihan tyytyväinen siihen. Ainakin teki parempaa jälkeä kuin Canonin ikivanha 18-55.
 
Toinen asia mitä kannattaa miettiä on IS, vaikka Sonya itse liputan suht kohtuuhintaisten kameroiden ja ominaisuuksien takia, ei IBIS kuitenkaan ole kilpailijoiden tasolla. Mutta nämä nyt on toki aina kompromisseja, mitä kukakin arvottaa. Ylempänä myös toinen hyvä pointti, perus kittilasin 24mm on vähän ehkä liian tiukka vloggailuun, itsekkin suosittelisin jotain vähän laajempaa siihen hommaan. Toki tämäkin mielipidekysymys, ja riippuu käden pituudesta.
 
Mikä noista tekee surkeita?
Sony on aivan keskikohtaa lukuunottamatta melkoista mössöä piirroltaan, f/8 allaen vähän parempi vaan varsinkin laajispäässä edelleen heikko. Rf 24-105 stm ei laajispäässä piirrä edes koko kennon alaa vaan nurkat taiotaan kuvaan softakorjauksella kamerassa, telepäässä se on ihan kelpo.
 
Eiköhän about kaikki 10v sisään tehdyt kittilinssit oo ihan hiton hyviä.

Juuri tämän takia otin asian esille, koska säännössä saattaa olla poikkeus. Joidenkin alimpaan helvettiin manaama objektiivi johon viittasin aiemmin on Sony 16-50mm F3.5-5.6 PZ OSS. Ilmeisesti laajakulmapuolella kuva onkin todella pahan näköinen jos digitaaliset korjaukset on pois päältä (raw-kuvaus). Itselläni ei ole kyseisesti lasista mitään kokemuksia ja kaikkea pahaa mitä kirjoitetaan ei tietenkään kannata uskoa.
 
Kyl toi 24mm on ihan käypä vlogihommiin, tai itellä ainakin oli. Toisaalta vois kyl kuitenkin metästää sitä Z50:stä käytettynä, kun on jo Nikonin linssejä. Tai Z Fc:tä, mut se on uudempi ja sitä kautta tietysti kalliimpi, speksit kuitenkin aika samat.
 
Melko hirveä on näemmä tuo 16-50 sonykin laajispäässä, pääsi yllättämään kun muistelin sen olleen ihan kohtuullinen
 
Mikäs olisi semmonen peruskamera kuvaukseen? Puolisolle tulisi lahjaksi. Ottaisi varmaan lapsesta kuvia/maisema yms mitä someen ihmiset nyt ikinä ottavatkaan. Minulta itseltä löytyy lumix gx80 mutta jotenkin sillä tulee nykyään tosi epätarkkoja kuvia. Käyttäjässä varmaan vika. En ole kameraa jaksanut itse käyttää vuosiin. Lapsesta yritin ottaa kuvia niin tulee rakeisia tai epätarkkoja kuvia.
 
Noilla spekseillä halvin mitä kaupasta löytyy :) kameralla ei oo mitään merkitystä jos sitä ei osaa käyttää. Puhelimen kameratkin on nykyään hyviä. Jos se ei riitä, ni pitää kysyä mitä kamerasta kaipaa sellasta, mitä puhelimen kamera ei tarjoa?
 
En ymmärrä kameroista mitään, eikä itsellä ole kiinnostusta kuvaukseen. Kysyin kamera ehdotusta puolisolle mikä olisi hyvä kamera aloittamiseen ja mitä pitäisi ottaa huomioon.
 
En ymmärrä kameroista mitään, eikä itsellä ole kiinnostusta kuvaukseen. Kysyin kamera ehdotusta puolisolle mikä olisi hyvä kamera aloittamiseen ja mitä pitäisi ottaa huomioon.

Se GX80 on aika pätevä kamera, eikö sillä voi aloittaa?
 
En ymmärrä kameroista mitään, eikä itsellä ole kiinnostusta kuvaukseen. Kysyin kamera ehdotusta puolisolle mikä olisi hyvä kamera aloittamiseen ja mitä pitäisi ottaa huomioon.

Tuo GX80 on aivan hyvä tuollaiseen käyttöön, täältä löytyy muiden ottamia kuvia. On toki pieni mahdollisuus että sen kamerasi linssissä on jotain pahasti vialla ja siksi ei tule kunnollisia kuvia. Kannattaa päivittää uusin firmware siihen kameraan ja vähän ohjekirjaa lueskella. Kannattaa muutenkin resetoida tehdasasetukset ja sitten varmistaa että kuvanvakaaja on käytössä, kyllä sen jälkeen pitäisi täysautomaattitilassakin saada oikein hyviä kuvia. Kannattaa kuitenkin sen verran opetella että ei käytä ihan sitä perus automaattitilaa vaan aukon esivalintatilaa niin voi vähän paremmin valita millaisia kuvia tulee, mutta antaa kuitenkin kameran hoitaa valotus. Hämärässä sisätiloissa voi toki vähän haasteita tulla ilman salamaa kittilinssin kanssa, eli jos on tarkoitus vauhdikkaita lapsia kuvailla tuollaisissa olosuhteissa niin sitten kannattaa harkita vaikkapa Sigma 16mm F1.4 linssiä tuohon.
 
Tai hankkia ihan vain salama (heijastaa jostain), niin saa pysäytettyä liikettä paremmin hämärissä sisätiloissa.
 
Olen samoilla linjoilla edellisten kirjoittajien kanssa.

Yleisesti toteaisin että jos puolisollasi on älypuhelin ja siinä kohtalaisen hyvä kamera, niin pitäytyisin siinä tai mahdollisesti hommaisin paremman älypuhelimen. Yleisesti ottaen automatiikka tuntuu olevan älypuhelimissa viety pidemmälle kun erillisissä kameroissa. Tämä tarkoittaa sitä että ilman kuvankäsittelyä puhelimella otettu kuva on monesti miellyttävämmän näköinen kun teknisesti edistyneemmällä kameralla otettu kuva. Monesti vasta sitten kun kuvaa aletaan käsittelemään enemmän, tulee eriliskameran ominaisuudet kunnolla esiin.

Ihan halvalla merkittävästi parempaa kuin GX80 on hankala löytää. Jos tällainen löytyy taloudesta niin ehdottomasti kannattaa sitä yrittää hyödyntää. Jos käytössä on kittiobjektiivi (esim. 12-32mm f/3.5-5.6 tai 12-60mm f3.5-5.6) , niin sisäkuvausta varten toisen objektiivin kuten @
khallerz ehdottaa. Itse harkitsisin Panasonic 25mm f/1.7 objektiivia, jonka saanee Singles Day/Black Friday -tarjouksena kameran oston yhteydessä lisähintaan 100€ (tai 150€). Näitä löytynee pian käytetyn tavaran kauppapaikoista kitistä irroitettuina suunnilleen tuohon 100€-150€ hintaan. Muitakin vaihtoehtoja on, mutta tämä on ns. normaaliobjektiivi ja todella edullinen.

Tai hankkia ihan vain salama (heijastaa jostain), niin saa pysäytettyä liikettä paremmin hämärissä sisätiloissa.

GX80 sisäänrakennetun salaman voi pakottaa sormella osoittamaan kattoon, josta se heijastuu pehmeänä kohteeseen.
 
En ymmärrä kameroista mitään, eikä itsellä ole kiinnostusta kuvaukseen. Kysyin kamera ehdotusta puolisolle mikä olisi hyvä kamera aloittamiseen ja mitä pitäisi ottaa huomioon.

Kuvauksen aloittaminen on parasta puhelimen kameralla, yleensä kuin kaikilla on nykyään puhelin jossa on kamera.
Sit jos se puhelimen kameran kuvanlaatu ei riitä, pitää ottaa huomioon, että mitä kaipaa kuviin lisää. Minkälaiset kuvat ei nyt sillä puhelimella onnistu, joita haluais ottaa?
Sit tietysti budjetti pitäs tietää. Kelpaako käytetyt?
Sit myös se, et haluaako kameran, jossa voi vaihtaa eri linssejä, vai sellaisen kameran jossa on kiinteä linssi.

E: Mut jos tosiaan taloudessa on jo yks järkkäri ni ehdottomasti se käyttöön.
 
Tuo GX80 on aivan hyvä tuollaiseen käyttöön, täältä löytyy muiden ottamia kuvia. On toki pieni mahdollisuus että sen kamerasi linssissä on jotain pahasti vialla ja siksi ei tule kunnollisia kuvia. Kannattaa päivittää uusin firmware siihen kameraan ja vähän ohjekirjaa lueskella. Kannattaa muutenkin resetoida tehdasasetukset ja sitten varmistaa että kuvanvakaaja on käytössä, kyllä sen jälkeen pitäisi täysautomaattitilassakin saada oikein hyviä kuvia. Kannattaa kuitenkin sen verran opetella että ei käytä ihan sitä perus automaattitilaa vaan aukon esivalintatilaa niin voi vähän paremmin valita millaisia kuvia tulee, mutta antaa kuitenkin kameran hoitaa valotus. Hämärässä sisätiloissa voi toki vähän haasteita tulla ilman salamaa kittilinssin kanssa, eli jos on tarkoitus vauhdikkaita lapsia kuvailla tuollaisissa olosuhteissa niin sitten kannattaa harkita vaikkapa Sigma 16mm F1.4 linssiä tuohon.


Tuntuu että alkuun sain parempia kuvia kun ostin kameran. Olen vetänyt tehdasasetuksille kun mietin olenko säätänyt jotain asetuksia ja sen takia tulee huonoo kuvaa, ei ollut apua. Ei oo riittänyt taito tai motivaatio selvittää että missä vika. Miettinyt myös että noi MFT linssit on aika kalliita verrattuna normi järkkäriin, että olisiko jos puoliso innostuu kuvaamaan ni hommais normaalin järjestyskameran.
 
Tuntuu että alkuun sain parempia kuvia kun ostin kameran. Olen vetänyt tehdasasetuksille kun mietin olenko säätänyt jotain asetuksia ja sen takia tulee huonoo kuvaa, ei ollut apua. Ei oo riittänyt taito tai motivaatio selvittää että missä vika. Miettinyt myös että noi MFT linssit on aika kalliita verrattuna normi järkkäriin, että olisiko jos puoliso innostuu kuvaamaan ni hommais normaalin järjestyskameran.

MFT-linssit on vähän halvempia ainankin ku Nikonin täyden kennon linssit. Ihan normaali järkkäri se sun panakin on.

Voit esimerkiks laittaa linkin johonkin sun ottamaan kuvaan ja kuvan tiedot esille (aukko, ISO-arvo, suljinaika) niin voidaan porukalla kattoo et missä ois menny vikaan.
 
Tuntuu että alkuun sain parempia kuvia kun ostin kameran. Olen vetänyt tehdasasetuksille kun mietin olenko säätänyt jotain asetuksia ja sen takia tulee huonoo kuvaa, ei ollut apua. Ei oo riittänyt taito tai motivaatio selvittää että missä vika. Miettinyt myös että noi MFT linssit on aika kalliita verrattuna normi järkkäriin, että olisiko jos puoliso innostuu kuvaamaan ni hommais normaalin järjestyskameran.

Laita jotain esimerkkikuvia näytille, niin voidaan täällä miettiä, mikä niissä on vialla. Sisätiloissa vilkkaan lapsen kuvaaminen voi olla hyvinkin haastavaa varsinkin pienen kennon järkkärillä ja kittiputkella, mutta voi hyvin myös olla jokin asetus pielessä.
 
Tuntuu että alkuun sain parempia kuvia kun ostin kameran. Olen vetänyt tehdasasetuksille kun mietin olenko säätänyt jotain asetuksia ja sen takia tulee huonoo kuvaa, ei ollut apua. Ei oo riittänyt taito tai motivaatio selvittää että missä vika. Miettinyt myös että noi MFT linssit on aika kalliita verrattuna normi järkkäriin, että olisiko jos puoliso innostuu kuvaamaan ni hommais normaalin järjestyskameran.
Jos huonoja kuvia tulee myös ulkona hyvässä valaistuksessa, niin silloin vika on todennäköisesti linssissä tai kamerassa. Mutta kuten tuossa ylempänä jo todettiin, esimerkkikuva tai pari asetuksineen tekisi meistä kovasti viisaampia.
 
Rakeisuus viittaa liian korkeaan ISO-arvoon. Liian korkea ISO tarkoittaa sitä, että valoa on kennon suorituskykyyn nähden liian vähän. Valoa on liian vähän, jos objektiivi ei päästä enempää valoa kennolle. Jos aukko on jo maksimilla, linssi on liian "pimeä" ko. valaistukseen. Kun tämän yhtälön sisäistää ja osaa tehdä kameran säädöissä tarvittavat korjausliikkeet, lopputulos on niin hyvä kuin kalusto antaa myöten. Jos lopputulos on edelleen rakeinen tai epäselvä oikeista säädöistä huolimatta, kaluston suorituskyky ei riitä. Jos lisäsalamaa haluaa välttää, pitää uhrata rahaa runkoon (paremmat hämäräkuvausominaisuudet), mutta ennen kaikkea valovoimaisempaan lasitavaraan, jolla saa suljinaikaa pienennettyä (liike-epätarkkuuden eliminointi).
 
Fujilla kuvaava kaverini kokeili Panasonicin kameraani ja yritti laittaa sen automaattimoodiin PASM-valitsimessa. Jouduin korjaamaan että A ei tarkoita automaattia vaan aukkoa ja että automaattimoodia edustaa PASM-valitsimessa kameran kuva jossa lukee iA. Ennen vanhaan Panasonicin kameroissa automaattimoodi oli PASM-pyörylässä merkitty eri värillä kuin muut moodit, jolloin se oli helppo löytää. Jostain syystä nykyään kaikki on valkoisella.

En pitäisi mahdottomana että joku muukin saattaisi erehtyä kuvaavansa automaattimoodissa vaikka oikeasti kamera on aperture priority-tilassa. On sanomattakin selvää että jos aukon asetus on pielessä, niin kuvista ei tule sisäkuvauksessa hyvälaatuisia. Kannattaa tuo PASM-valitsimen asento siis tarkistaa.
 
Otaksun, että viestien perusteella @Kkokki huonot kuvat voivat johtua:
- väärästä kuvausmoodista
- päällä olevasta manuaalitarkennuksesta
- vääristä valoituksen arvoista
- kuvanvakaajan off-asennosta
- jostain päälle menneestä filtteristä
- päällä olevasta digizoomista

Jne jne.

Kannattaa hankkia hieman motivaatiota kameran sielunelämän ymmärtämiseen tai kuvaamisesta ymmärtävän kaverin selvittämään missä vika. Muuten suosittelen laadukkaan kameran sisältävää kännykkää. GX80:sta parempaa kameraa et tähän asti kertomasi perusteella tarvitse. Itselläni on ko. kamera ollut.
 
Jos mietityttää, laita tänne pari RAWikuvaa, jotka mielestäsit "yllättävän huonoja" teknisesti, niin voidaan koittaa kommentoida, kun nähdään filusta asetukset, ja lopputulos.
 
Nikonilta tuli tänään uudet päivitykset Z50, Z5, Z6 ja Z7 kameroihin. Positiivinen juttu, että Nikon päivittelee vielä näitä ensimmäisen polven peilittömiä.. :thumbsup:

Kaikki kameroiden päivitykset:

Nikon Z6 päivitys 3.40:
Nikon | Download center | Z 6 :n laiteohjelma
Nikon Z7 päivitys 3.40:
Nikon | Download center | Z 7 :n laiteohjelma
Nikon Z6 II päivitys 1.30:
Nikon | Download center | Z 6II :n laiteohjelma
Nikon Z7 II päivitys 1.30:
Nikon | Download center | Z 7II :n laiteohjelma
Nikon Z5 päivitys 1.20:
Nikon | Download center | Z 5 :n laiteohjelma
Nikon Z50 päivitys 2.40:
Nikon | Download center | Z 50 :n laiteohjelma

Pikalinkit:

Nikon Z6 arvostelu
Nikon Z kamerat ja objektiivit
 
Viimeksi muokattu:
Nikon on näköjään keksinyt keinon peilittömien pölyongelmiin jo 10 vuotta sitten: 1 J5:ssä kennon uloin päällyslasi on irrallaan kennosta, noin puolen sentin etäisyydellä. Koska lasin pinta ja sitä myöten pinnalla oleva pöly on kauempana kuvatasosta, ei se pääse tekemään kennolle kovaa varjoa vaikka pölyhitunen olisi vähän isompikin. En olisi muuten koko asiaa huomannut mutta koitin S- tai M12-bajonetin valvontakameraobjektiiveja liittää ko. kameraan ja huomasin etteivät ne pääse tarpeeksi lähelle kennoa tarkentuakseen äärettömään.
 
Nikon on näköjään keksinyt keinon peilittömien pölyongelmiin jo 10 vuotta sitten: 1 J5:ssä kennon uloin päällyslasi on irrallaan kennosta, noin puolen sentin etäisyydellä. Koska lasin pinta ja sitä myöten pinnalla oleva pöly on kauempana kuvatasosta, ei se pääse tekemään kennolle kovaa varjoa vaikka pölyhitunen olisi vähän isompikin. En olisi muuten koko asiaa huomannut mutta koitin S- tai M12-bajonetin valvontakameraobjektiiveja liittää ko. kameraan ja huomasin etteivät ne pääse tarpeeksi lähelle kennoa tarkentuakseen äärettömään.

Sigma SD10 oli aikoinaan (2003) tuollainen suojalasi suojamassa peilikoneistoa ja kennoa.. :)
 
Nikon on näköjään keksinyt keinon peilittömien pölyongelmiin jo 10 vuotta sitten: 1 J5:ssä kennon uloin päällyslasi on irrallaan kennosta, noin puolen sentin etäisyydellä.

Kuten Nikon Z9:ssä, Nikon 1 J-sarjassa ei taida olla mekaanista suljinta ollenkaan, mikä mahdollistaa tuon ratkaisun. Erillinen lasi tarkoittaa myös ettei kennossa tarvitse olla pölynravistussysteemiä. Tässä on varmaankin samalla haettu säästöjä.

Micro Four Thirds systeemissä on muuten 4mm lasi (filter stack) kennon päällä. Tällä on samasuuntainen vaikutus, eli mahdolliset pölyhiukkaset ovat etäämmällä kennosta. Muissa systeemeissä lasi on yleensä ohuempi. LensRentalsin blogista löytyya jotain numeroita, joskaan ei uusimmista peilittömistä systeemeistä: Sensor Stack Thickness: When Does It Matter?

Kennon päällä olevan lasin paksuus täytyy ottaa huomioon objektiivien suunnittelussa. Tämän takia jos käyttää erityisesti laajakulmaisia filmikameroille suunniteltuja objektiiveja saattaa lopputulos olla pettymys. Polttavälin pienentäjät, ainakin MetaBones SpeedBooster ottaa sensor stackin huomioon ja ongelma poistuu. Roger Cicala kirjoittaa asiasta ja jutussa mainittu herra Caldwell on myös asiasta kirjoittanut DPReview foorumilla (en muista nimimerkkiä): The Glass in the Path: Sensor Stacks and Adapted Lenses

Kennon päällä olevan lasin paksuus saattaa vaikuttaa siihenkin miksei peilittömiin kameroihin (ainakaan Micro Four Thirds) olekaan helppo tehdä pieniä laajakulmaobjektiiveja, vaikka näin joskus ajateltiin olevan. Asiaahan pohdiskeltiin täälläkin esim. nimimerkki @m000 :n toimesta viestissä #2490 .
 
Kuvaan Nikon D3400 kameralla. Nyt on jalustalla kuvatessa ongelma että etsimeen katsominen on todella vaikeaa esim. vähänkin ylöspäin/alaspäin kuvatessa. Mikä olisi vaihtoehto Nikon jossa on takanäytössä käytössä etsin? Takanäyttö on siis liikuteltava ja etsin.
 
Siis mitä, saahan D3400:nkin takanäyttöön kuvan? Vai tarkoitetaanko nyt sitä että saisi käännettävän näytön?
 
Tai sitten kulmaetsin. Nikonin oma DR-6 kulmaetsin tosin on Nikonin hintainenkin, mutta kaipa tuohon kolmannen osapulen ratkaisujakin löytyy.
 
@Mason, D5xxx-sarjalainen.

Tämä on hyvä. Kiitos! Riittää omaan tarpeeseen. Jalustalla kuvaamisen helpottaminen on kyseessä, kuvatessa ylöspäin tai alas.
 
Jos tulee vastaan black friday viikolla nopeita UHS-II luokan SD kortteja edukkaasti niin voisi laittaa vinkkiä:smile:
 
Lexar Professional 1667X 128GB SDXC UHS-II U3 C10 V60 Memory Card - 250MB/s keskiyöllä 49,99€ (halvin kotimaan hinta, ei tosin halvin euroopan hinta)
Ostin alkusyksystä pari kyseisenlaista korttia britti-Amazonilta hintaan 25£/kpl. Halpoja ovat, en joutunut edes tulleja maksamaan. Joidenkin mukaan eivät ole luotettavia, mutta ostin silti koska kamera tallentaa kahdelle kortille samaan aikaan ja on aika epätodennäköistä että molemmat hajoaisivat samanaikaisesti. Lisäksi en periaatteellisistä syistä halua uskoa kaikkea paskaa mitä sanotaan. 2 x 128Gt näillä korteilla maksoi reilusti vähemmän (puolet?) kuin 1 x 64Gt muiden valmistajien korteilla, joten valinta oli helppo tehdä. Kortin todellinen kirjoitusnopeus on Panasonic LUMIX G9:llä noin 75Mt/s, mikä on aika lähellä maksimia (n. 100Mt/s). Huomioitavaa on että tämän G9-kameran kanssa nopeimmatkin UHS-I kortit toimivat ainoastaan nopeudella n. 35Mt/s, eli on ehdottoman tärkeää käyttää UHS-II-kortteja.

Foto-Monzassa tyhjentävät säännöllisesti käytettyjään melko hyvillä hinnoilla, sieltä nappasin hiljan Sandiskin nopeimman CF-kortin siedettävään hintaan.
Foto Monza on katsomisen arvoinen paikka. Helsinkiin on sieltä tuonut posti tilaukset aina seuraavana päivänä, jopa lauantaisin. Joidenkin uusien tuotteiden hinta on siellä on ollut selvästi Suomen halvin.

Edit.: En muista paljonko korteista oikeasti maksoin, 25£/128Gt on hinta nyt, luultavasti maksoin vähän enemmän.

Edit.2: Olen myös ostanut Manfrotton varaosia briteistä ja niistä ei ole 2kk aikana kuulunut yhtään mitään. Otin sinne yhteyttä ja lupasivat tosin lähettää samat tavarat uudelleen.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom