Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei ole mitään kunnon kamera tarjouksia tullut vielä. Saas nähdä tulisko Canon R malli kunnon alennukseen.
Meitsiltä löytyy tällä hetkellä Panasonic GX80 ja siihen muutamia objekteja. Mitä porukka on mieltä, pitäiskö pysyä panan micro järkkäreissä vai siirtyä Canon R malliin? Luontokuvaista ja henkilökuvausta tulee eniten kuvattua. Keikkoja myös jonkin verran.
Mikä sulla rajoittaa kuvaamista tällä hetkellä eniten?
GX80 ei pysty nopeasti kuvia näpsimään. Näyttö ei käänny sivulle. Automaattikuvaustila vois olla parempi ääritilanteissa, jos ei jaksa manual asetuksia vääntää.
Livevideossa harvemmin on videon AF päällä kun se pumppaa välillä anyways. Kumpikin noista kameroista on ihan jees. Livevideoon kantsii panostaa hyvällä valolla, se on tärkeempi ku kamera, koska kännykälläkin pärjää muuten.
Onko kameralla tarkotus kuvata videoo liven ulkopuolella?
Jos liven ulkopuolella videoo tulee kuvattua niin en aseta sen laadulle rimaa mitenkään kännykkäkameraa korkeammalle..
Jos noiden Sonyjen lisäksi pitäisi miettiä muita kameroita niin mitkä olisi hyviä vaihtoehtoja? Ymmärtääkseni ainkin kameran ylikuumeneminen saattaa olla ongelma joissain malleissa. Mihin muihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota?
Käyttömukavuus on tärkeintä. Nappaa tältä foorumilta vaikka toi Nikonin D5600 tai sit Sonyn A6400-paketti. Kummassakin riittää kuvalaatu aivan satavarmasti. Toki A6400 on sit videossa eri planeetalta. Sonyistä ei mulla kokemusta, mut puheiden perusteella mutuilen et Nikon on parempi käyttää.
Vai mikä on budjetti?
Tärkeintä tietysti on et ei stressaa kalustosta. Jos ostaa käytettynä ni ei siinä paljoa häviä ku myy eteenpäin. Eipä tota käytettävyyttä ja oikeeta käyttöö saa selville ku kokeilemalla. Mulla oli eka Canon 550D, sit ostin Panasonic G80 ku halusin parempaa videoo, sit vaihdoin Nikon D3s ku halusin hyvää ja nopeeta hämäräkuvausta ja kapeempaa syväterävyyttä ja päästä testaan tollasta ammattivehjestä.
E: Se toki striimaushommassa on Sonylla (ainakin A6xxx-sarjassa) parempi ku Nikonilla, et sitä voi suoraan ladata USB:n kautta, ei tartte kikkailla akkulaturin kans.
Vakaajasta ei ole muuta haittaa kuin se, että se rajoittaa valikoimaa, kun tosiaan Z50:stä ja A6400:ssa ei sitä ole. Jos videokuvaus tapahtuu aina jalustalta ni ei sit kannata rajottaa valikoimaa sen ominaisuuden perusteella.
Tossa linssissä lienee muuten yksi nolla liikaa. Se ei ole mikään tarkennusihme, ehdottaisin käytettynä 70-200/4L IS koiran kuvaamiseen liikkeessä ja paikallaan. Jos nyt kuitenkin rungon päivitys houkuttelee enemmän, niin käytetty 90D tai 80D, niillä ei ole valtavaa eroa keskenään. Jos on varaa päivittää vain toinen, rahat putkeen. Se auttaa noilla reunaehdoilla jo paljon, ja todennäköisesti enemmän kuin rungon päivitys. Luultavasti myös ko. putki löytyy käytettynä helpommin kuin käytetty 90D, joka uutena menee jo budjetin yli. No niin menee toi linssikin. En laittaisi liikaa toivoa BF:ään. Joululahjaksi on toki kökköä antaa käytettyä, mutta kun käytettynä noissa säästää useita satoja euroja eikä varsinkaan linsseissä kilometrit näy kuvissa, jos ovat ehjiä.Blackfriday ja joulukin on tulossa, niin meidän taloudessa puoliso on innostunut uutta kameraa ostamaan.
Nykyinen on jo vuosikausia palvellut Canon 60D ja linssinä on tuollainen Canon LENS EF 500mm 1:1.8.
Kuvauksena on aikalailla koirankuvaus (vauhdissa, paikallaan, agility) ja potrettikuvaukset. Minkähänlaista järkevää upgrade polkua tuosta kannattaisi rakentaa? Ainakin nykyisen tuo 9 kohdistuspistettä ja kohdistus liikkeessä on pahin puute, kun koirasta kuvasarjaa ottaessa vain se eka kuva on tarkka.
Selailin keskustelua suht monta sivua ja ainakin noita peilittömiä vaihtoehtoja on aikapaljon suositeltu.
Budjettina on aikalailla 400-1000e välillä, tärkeimpänä nyt kuitenkin se, että huomaisi saaneensa paremman vekottimen, kuin mitä nykyinen on.
Otaksun, että viestien perusteella @Kkokki huonot kuvat voivat johtua:
- väärästä kuvausmoodista
- päällä olevasta manuaalitarkennuksesta
- vääristä valoituksen arvoista
- kuvanvakaajan off-asennosta
- jostain päälle menneestä filtteristä
- päällä olevasta digizoomista
Jne jne.
Kannattaa hankkia hieman motivaatiota kameran sielunelämän ymmärtämiseen tai kuvaamisesta ymmärtävän kaverin selvittämään missä vika. Muuten suosittelen laadukkaan kameran sisältävää kännykkää. GX80:sta parempaa kameraa et tähän asti kertomasi perusteella tarvitse. Itselläni on ko. kamera ollut.
No kameran hankin joskus kun halusin vähän parempia kuvia ottaa reissuilla yms. Menty 90% ajasta ihan tolla automaattiasetuksella. Olen yrittänyt säätää kaikkia asetuksia yms. mutta ei ole oikein ollut apua. Minulla on tuossa tuo perus kittilenssi 12-32. Kun heilutan kameraa niin kuuluu pientä liikettä sisältä? Onko tämä normaalia, kun sinulla oli vissiin samanlainen kamera ?
Sivuhuomautus, tuo on aika häilyvä raja nykyään. Mulla sattui perinteinen oikealla hetkellä oikeassa paikassa Alpeilla tossa pari kuukautta sitten. Otin samasta tilanteesta kuvat sekä kännykällä että kohtuullisen laadukkaalla FF-setillä. Duunikoneen taustakuvana toimii nyt se kännykällä otettu, kun siinä on hiukan parempi sommittelu. Ainakaan 27" koossa mun silmä ei näe kuvassa pienintäkään moitteen sijaa. Jos ton suurentaisi seinän kokoiseksi, ehkä löytäisi eroja.Kyllähän se automatiikalla varmasti parempia kuvia ottaa kuin kännykkä
Sivuhuomautus, tuo on aika häilyvä raja nykyään. Mulla sattui perinteinen oikealla hetkellä oikeassa paikassa Alpeilla tossa pari kuukautta sitten. Otin samasta tilanteesta kuvat sekä kännykällä että kohtuullisen laadukkaalla FF-setillä. Duunikoneen taustakuvana toimii nyt se kännykällä otettu, kun siinä on hiukan parempi sommittelu. Ainakaan 27" koossa mun silmä ei näe kuvassa pienintäkään moitteen sijaa. Jos ton suurentaisi seinän kokoiseksi, ehkä löytäisi eroja.
Riippuu vahingosta. Eikä sitäpaitsi kovinkaan pieni kolhu etulinssissä edes näy kuvassa millään lailla.On nämä uv filtterit käteviä jos sattuu vahinko
Onko muuten G80 ja G80M malleilla mitään eroavaisuuksia? Aloin tässä pohtimaan asiaa, kun itsellä juurikin tuo M-versio.
Liippaa aika lähelle valokuvausta tämä kysymys. Onko teillä noista digitaalisista valokuvakehyksistä positiivisia kokemuksia? Aika heikosti tuntu löytyvän kokemuksia. Tätä Denveriä hieman olen ajatellut lahjaksi ostella, jos se on hintansa arvoinen.
Aivan susia. Hommaa mieluummin 10" perustabletti ja siihen joku ilmaissofta. Paljon mielekkäämpi ratkaisu. Been there, done that. Noissa digikehyksisä on aivan onneton resoluutio ja värit on tosi hankala säätää edes lähelle siedettävää. Sikäli outoa, että "you had one job!".Liippaa aika lähelle valokuvausta tämä kysymys. Onko teillä noista digitaalisista valokuvakehyksistä positiivisia kokemuksia? Aika heikosti tuntu löytyvän kokemuksia. Tätä Denveriä hieman olen ajatellut lahjaksi ostella, jos se on hintansa arvoinen.
Jos löydät jonkun joka siitä maksaa. Jos käyttötarkoitus on mikään liikkuva, niin 300mm ja käsitarkennus on aika arvotonta.
Peilitön Sony? Eikös noissa ole manuaalisen tarkennuksen suurennus käytössä? Automaatilla hehtaarille, tarkennusrengas aktivoi näyttöön jonkun 5x suurennuksen, millä saa tarkennuksen nappiin? Puskakuvissa aivan ehdoton ominaisuus.Itse käytän sekä automaatti ja käsintarkennusta sony 200-600mm putkella.
Vähän hämärämmällä kelillä tai jos lintu on pusikossa jossa on oksaa ja lehteä niin silloin käytän ehdottomasti käsintarkennusta.
Käsinkin voi tarkennella mutta vaatii se jonkunverran harjoitusta.
Peilitön Sony? Eikös noissa ole manuaalisen tarkennuksen suurennus käytössä? Automaatilla hehtaarille, tarkennusrengas aktivoi näyttöön jonkun 5x suurennuksen, millä saa tarkennuksen nappiin? Puskakuvissa aivan ehdoton ominaisuus.
Jees. Canon RP:ssä se aktivoituu automaattisesti tarkennusrenkaasta, jos objektiivi sitä vaan tukee.
Liippaa aika lähelle valokuvausta tämä kysymys. Onko teillä noista digitaalisista valokuvakehyksistä positiivisia kokemuksia? Aika heikosti tuntu löytyvän kokemuksia. Tätä Denveriä hieman olen ajatellut lahjaksi ostella, jos se on hintansa arvoinen.
Onko kenelläkään ilotulitus video vinkkejä?
Onko 25fps liian hidas vai olisiko 50 fps parempi?
Millaisi iso lukemia olette käyttäneet
F8, käsintarkennus jalustalla, 25fps 1/50 sulkimella.Näillä meinasin kokeilla.
Itse varmaankin kuvaisin 50/60 fps ja 1/50 tai 1/60 sulkimella vastaavasti, enemmän ihmisten liikkeitä varten tuo suljinajan puolitussääntö. Ilotulitteille tekee ihan hyvää tuo "liiallinen" sulavuus mitä tulee kun pitää täyden ajan suljinta auki. Tuo ISO arvo onkin sitten vähän hankala arvioida, helposti käy niin että häviää värit liian kirkkaista tulitteista. Itse joku vuosi kirkkailla keltaisilla katulampuilla säädin kohalleen ennen tulituksen alkua ja ihan hyvää jälkeä tuli.