Dieselautojen valmistus loppuu 2020?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Ja miksi ei saisi vaihdettua tai korjattua? Kaipaan perusteita väitteelle.
"Tavallisistakin" autoista vaihdetaan korjaamoissa sairaan kalliita osakokonaisuuksia jotka olisivat helposti ja edullisesti korjattavissa.

No varmaan "kukaan teeseitse korjaaja" on häilyvä termi, mutta jännitteellisiä sähkötöitä ei nyt voi ihan jokaiselle suositella.
 
Ja miksi ei saisi vaihdettua tai korjattua? Kaipaan perusteita väitteelle.
"Tavallisistakin" autoista vaihdetaan korjaamoissa sairaan kalliita osakokonaisuuksia jotka olisivat helposti ja edullisesti korjattavissa.
Voi olla myös että vaatii uudelleen koodauksen. Jonka tekee vain esim Tesla omassa huollossaan. Ei siis voisi itse korjata?

Lisäksi, pitää varmaan olla joku sähköasentaja?
 
No varmaan "kukaan teeseitse korjaaja" on häilyvä termi, mutta jännitteellisiä sähkötöitä ei nyt voi ihan jokaiselle suositella.

En minäkään menis tekemään sähkötöitä jos siellä on jännitteet päällä :P

Sähkömoottorin nyt voi korjata jos se on taloudellisesti kannattavaa, yleensä ei ole mutta voin kuvitella että sähköauton moottori o varaosana perin hintava joten korjaus (saattaisi) kannattaa?
 
Noh joka tapauksessa kilpailu pitää huolen siitä, että jos työt on nopeita ja helppoja tehdä niin töiden hinta laskee, vaikka osien pysyisikin korkeana.
Kiitos Suomen palveluhintatason tuokaan ei oiken ole mahdollista. Kilpailun tuoma paine markkinoihin ja hintoihin nähden pysähtyy tietylle tasolle pakostikin, koska kukaan ei halua tehdä liiketoimintaa tappiolla.
 
Airbus ei tee tuollaisia koneita koska niille ei ole kysyntää, koska kerosiini on lähes ilmaista. Lentokoneella lentäminen maksaa tuntia kohden tietyn määrän euroja. Polttoaine muodostaa niin pienen osan siitä hinnasta että on edullisempaa lentää kovaa suurella polttoaineen kulutuksella verrattuna siihen että lennettäisiin hitaasti pienin polttoainekuluin.

Minäpä epäilen, että todellinen syy on siinä, että "paneelitehoilla" lentävät kaupalliset koneet eivät ole fysikaalisesti mahdollisia. Kerosiini on kuitenkin aina ollut vähintäänkin ilmailun kustannusten top-3:ssa ja kaukolennoilla varmaan enemmänkin.

Fysikaalinen mahdottomuus seuraa siitä, että lentokoneiden vastusvoimat ja noste ovat suoraan verrannollisia tekijään tiheys*v². Jos halutaan lentää hitaasti, tarvitaan isot siivet, joiden vastus kasvaa suoraan koon suhteessa, jolloin ei voiteta juuri mitään. Nopeuden ja siiven koon muokkaaminen on lähes nollasummapeliä, jossa "voittopotentiaali" on marginaalinen - etenkin kun koneet on jo useampaan kertaan optimoitu 60-luvun jälkeen. Ei ole edes selvää, että hidas kone olisi välttämättä nopeaa taloudellisempi.
 
En minäkään menis tekemään sähkötöitä jos siellä on jännitteet päällä :p

Kerropa miten akuista kytketään jännitteet luotettavasti pois päältä? Asennetaan jakoavain napojen väliin? :p

Sähköautojen akusto on tehonsyöttökyvyltään aika jäätävä _tasavirta_lähde. Mahdollisessa oikosulkutilanteessa virran katkaisu ei ole ihan niin helppoa kuin vaihtovirtajärjestelmissä.

Epäilenpä, että sähköautojen sähköihin ei tule olemaan mitään asiaa kenelläkään muulla kuin valmistajan valtuuttamilla asentajilla, ja tälle on jopa ihan kohtuullisen hyvät turvallisuusperusteet olemassa. Toinen vaihtoehto olisi, että sähköautoissa käytettäisiin standardoitua arkkitehtuuria, jolloin asennustöihin riittäisi geneerinen perehdytys. Hiukkasen kuitenkin epäilen, että valmistajat eivät tähän suostu ainakaan ilman ankaraa painostusta.

Sähkömoottorin nyt voi korjata jos se on taloudellisesti kannattavaa, yleensä ei ole mutta voin kuvitella että sähköauton moottori o varaosana perin hintava joten korjaus (saattaisi) kannattaa?

Riippuu ihan siitä, suunnittelevatko valmistajat moottorit korjattaviksi. Autoteollisuus on aika hyvä optimoimaan komponentit siten, että kympin nivelen sijasta on uusittava muutaman satasen tukivarsi...
 
On muuten erikoisia nuo hybridi, tai sähköauto säännökset. Kaveri joka on ammatiltaan autonasentaja, kävi joku aika sitten jonkun kurssin hybrideistä. En siis sen paremmin jaksanut kysellä yksityiskohtia kun olisi mennyt yli hilseen.
Mutta nyt hänellä on valtuudet ajaa hybridi huoltohalliin, mutta ei tehdä sille mitään:) Samaan aikaan hallissa ei saa olla ketään muita.

Kovat on säännöt. Käytännössä nuo on kyllä vaihtaneet öljyjä ja jotain jarrufiksiä ym. Tiedä sitten millä säännöillä pelataan, mutta tarkkaa tuntuu olevan.

Tämäkin OT liittyi vahtasti dieseliin:vihellys:
 
Kovat on säännöt. Käytännössä nuo on kyllä vaihtaneet öljyjä ja jotain jarrufiksiä ym. Tiedä sitten millä säännöillä pelataan, mutta tarkkaa tuntuu olevan.

Tämäkin OT liittyi vahtasti dieseliin:vihellys:

Liittyy vallan mainiosti siihen, että dieseleiden valmistuksen lopettaminen olisi toteutuessaan järjettömän älyvapaa liike. :)
 
Minusta dieseleiden valmistusta ei tarvitse kieltää. Riittää että kielletään taajamissa ajo niiltä.

Mitä itse ajelen työmatkaa, niin melkein joka päivä näkyy moderneja 2010 jälkeen valmistettuja eurooppalaisia dieseleitä jotka puskevat ulos valtavia mustia pilviä. Nuo ovat kapeilla kaupunkien kaduilla aivan hirveitä rikoksia muita kadulla liikkujia kohtaan.

En tiedä mitä päästömittaustestejä nuo ovat kusettaneet, mutta yksikin tuollainen pilvi per 1000km on aivan liikaa jos puhutaan taajama-alueista.
 
Minäpä epäilen, että todellinen syy on siinä, että "paneelitehoilla" lentävät kaupalliset koneet eivät ole fysikaalisesti mahdollisia. Kerosiini on kuitenkin aina ollut vähintäänkin ilmailun kustannusten top-3:ssa ja kaukolennoilla varmaan enemmänkin.

Fysikaalinen mahdottomuus seuraa siitä, että lentokoneiden vastusvoimat ja noste ovat suoraan verrannollisia tekijään tiheys*v². Jos halutaan lentää hitaasti, tarvitaan isot siivet, joiden vastus kasvaa suoraan koon suhteessa, jolloin ei voiteta juuri mitään. Nopeuden ja siiven koon muokkaaminen on lähes nollasummapeliä, jossa "voittopotentiaali" on marginaalinen - etenkin kun koneet on jo useampaan kertaan optimoitu 60-luvun jälkeen. Ei ole edes selvää, että hidas kone olisi välttämättä nopeaa taloudellisempi.
Jep, se että paneeleilla saataisiin riittävä teho tarkoittaa todella hidasta konetta.
Joka on lähinnä siipeä ja hyötykuorman koko todella pieni...
Solar Impulse - Wikipedia

Ilmalaivaan sentään saataisiin vähän sitä jalkatilaakin matkustamoon...
 
Kerropa miten akuista kytketään jännitteet luotettavasti pois päältä?

Kai sähköautoissa on väkisinkin oltava päävirtakatkaisin olemassa? Muutoin tietysti vaan akusto irti, eikai sitä itse akkua tarvitse jännitteettömäksi saada? :kahvi:

Autoteollisuus on aika hyvä optimoimaan komponentit siten, että kympin nivelen sijasta on uusittava muutaman satasen tukivarsi...

Juuri näin, ikävä kyllä :hammer:
 
Kai sähköautoissa on väkisinkin oltava päävirtakatkaisin olemassa? Muutoin tietysti vaan akusto irti, eikai sitä itse akkua tarvitse jännitteettömäksi saada? :kahvi:

Esimerkiksi biimerin 530e konepellin alla on paikka josta virrat voi katkaista leikkaamalla johdot ja kontissa piilossa on vipu. Ja tietysti, auto katkaisee virrat automaattisesti kun havaitsee onnettomuuden.


Pelastuskortissa kattavasti esitelty:

edit: korjattu linkki joka ei ehkäpä heti vanhene:
5-Series G30 PHEV (since 02/2017)

jos vanhenee, niin löytyy sivulta Aftersales Online System : Limousine
 
Viimeksi muokattu:
Esimerkiksi biimerin 530e konepellin alla on paikka josta virrat voi katkaista leikkaamalla johdot ja kontissa piilossa on vipu. Ja tietysti, auto katkaisee virrat automaattisesti kun havaitsee onnettomuuden.

Pelastuskortissa kattavasti esitelty:

https://aos.bmwgroup.com/downloads/05691590952396ba757e2fc676f15fe0/597584c4/rescue-information/bmw/sedan/5-series/BMW 5er-Reihe G30 PHEV_en.pdf

Kiitos linkistä :tup:

Ei muuten kuulosta yhtään turvalliselta (vaikka varmasti onkin): "If the high voltage disconnect is not accessible in the rear area, the high-voltage system must be deactivated using the second high voltage disconnect (cut solution) in the front section".

Eli suurjännitteen katkaisemiseksi katkaise johto, vois varmistaa pari kertaa että on eristävät kahvat leikkureissa :D
 
Jep, se että paneeleilla saataisiin riittävä teho tarkoittaa todella hidasta konetta.
Joka on lähinnä siipeä ja hyötykuorman koko todella pieni...
Solar Impulse - Wikipedia

Tuo solar impulse 2 toimisi periaatteessa pienkoneena jo nyt, siinä on yli 633kg akusto koska se on suunniteltu maailmanympärilentoa silmällä pitäen ja sen pitää lentää koko yö akuston varassa. Epäkäytännöllinenhän tuollainen lentokone on, mutta tavoitteen muutoksella voitaisiin jo nyt tehdä tuollainen 4-6 hengen aurinkokone. Eri asia kuka sillä sitten matkustelisi muuten kuin ehkä kokemusmielessä.

Eli suurjännitteen katkaisemiseksi katkaise johto, vois varmistaa pari kertaa että on eristävät kahvat leikkureissa :D

Ei niiden tonkinen varsinaisesti tarvitse olla eristetyt, koska ihmisestä ei tule osa virtapiiriä, riski on lähinnä valokaari ja sen mahdollisesti sulattama ja ympäristöön roiskuva metalli.
 
Minusta dieseleiden valmistusta ei tarvitse kieltää. Riittää että kielletään taajamissa ajo niiltä.

Mitä itse ajelen työmatkaa, niin melkein joka päivä näkyy moderneja 2010 jälkeen valmistettuja eurooppalaisia dieseleitä jotka puskevat ulos valtavia mustia pilviä. Nuo ovat kapeilla kaupunkien kaduilla aivan hirveitä rikoksia muita kadulla liikkujia kohtaan.

En tiedä mitä päästömittaustestejä nuo ovat kusettaneet, mutta yksikin tuollainen pilvi per 1000km on aivan liikaa jos puhutaan taajama-alueista.
Samalla logiikalla voidaan kieltää bensa-autotkin jos se että joku virittää autonsa ja tekee siitä laittoman ja päästörajat rikkovan, riittää...

Virichippi ja kattien poisto on aika yleistä bensavehleissä, siinä missä virichippi ja DPF:n tyhjentäminen dieseleissä. Toisen vain näkee silmillä, toisen NoX, CO2 ja pienhiukkaspäästöt ei.
 
Ei niiden tonkinen varsinaisesti tarvitse olla eristetyt, koska ihmisestä ei tule osa virtapiiriä, riski on lähinnä valokaari ja sen mahdollisesti sulattama ja ympäristöön roiskuva metalli.
Mutta niiden on parempi olla piiiiiiitkävartiset ja tulla hitsaajan maskin kanssa.
Riittävän jännitetason saavuttamisen jälkeen valokaaren voima ja "sitkeyshän" riippuvat hyvin paljon saatavissa olevasta virrasta.
 
Samalla logiikalla voidaan kieltää bensa-autotkin jos se että joku virittää autonsa ja tekee siitä laittoman ja päästörajat rikkovan, riittää...

Virichippi ja kattien poisto on aika yleistä bensavehleissä, siinä missä virichippi ja DPF:n tyhjentäminen dieseleissä. Toisen vain näkee silmillä, toisen NoX, CO2 ja pienhiukkaspäästöt ei.
Miten nuo menevät nykyisin läpi päästömittauksista? Onko ongelma vaan se, että päästörajat ovat todella löysät euroopassa?
 
Taitaa katin poisto näkyä helpommin katsastuksessa. :) Tuon DPF:n tyhjentäminen ei oikein näy kun ei ole ollut kunnon mittauskalustoa katsastusasemilla aiemmin. Olikohan tuohon tulossa vihdoin muutosta?
 
Katin poisto toimii joissain. Yleensä tosin free-flow kattia tilalle. Rajat on mitä on ja samalla tapaa tyhjäkäynti- ja katsastuspäästöt voi "optimoida" kuin autotehtaatkin. :D
 
Omassa 07 mondeossa viimene malli tuota mallisarjaa, missä ei oo dpf:ää niin en oo kovin tarkkaan tutustunu.
 
Dpf suolistettu, ei se muuta vaadi.
Ei se DPF:n puuttuminen itsessään savutusta aiheuta, muutenhan nuo sen poisto aiheuttaisikin aina pompun katsastuksessa. Ne mustaa puskevat teinidieselit on yleensä vaan viritettyä syöttöä lisäämällä. Toki sekin on mahdollista että auto on vaan rikki ja siksi käy liian rikkaalla.
Miten nuo menevät nykyisin läpi päästömittauksista? Onko ongelma vaan se, että päästörajat ovat todella löysät euroopassa?
Jos osaa kasvattaa syöttöä viritysmielessä niin osaa myös laskea sitä takaisin katsastuksen ajaksi. Tai muuten fiksata autoa katsastukseen. Jos näitä viriautoja halutaan kontrolloida niin tien päälle sitä valvontaa tarvitaan, katsastus ei siihen auta.

Mutta jonkun moottorityypin kieltäminen siksi, että joku virittää autoa on aikas tyhmää. Tai ylipäätään tekniikkaan perustuvat rajoitukset, bensa voi tuottaa enemmän hiukkaspäästöjä kuin diesel, ihan autosta riippuen.
 
Jossain vehkeissä DPF:n puuttuminen tai toimimattomuus kyllä näkyy. Jotain VAGin Euro 4-pumppusuutinkoneita ja PSA/Ford 1.6- ja 2.2-koneita on välillä kova tappeleminen saada rajoihin. Euro 5 ja uudemmissa voi olla kilven raja-arvo myös todella tiukka, mikä aiheuttaa ongelmia autoille, joissa ei DPF ole syystä tai toisesta pelissä. Alkupään Euro 5:ssa lukemat kilvissä ovat melko usein jossain 0.5-0.6 alueella johon ilman DPF:ää saattaa vielä helposti mennäkin. Tuoreimmissa autoissa voikin mennä hankalaksi: MB Vitoissa voi mallista riippuen kilven raja-arvo olla 0.1 ja samoin VW Passateissa on näkynyt 0.2 raja-arvoa.
 
Euro 5 ja siitä eteenpäin raja-arvo on valmistajan kilvestä tai muusta tarrasta löytyvä. Jos ei löydy niistä niin 0.5.

Euro 4:n ja sitä vanhempien osalta Trafi peruutti ja palautti aikaisemmin käytössä olleet raja-arvot. Euro 4:lla 1.5 (kolmen keskiarvo) / 1.0 (kertapolkaisu). Euro 3 ja vanhemmat entiseen tapaan 3.0 (2.0) ahdetulle ja 2.5 (1.5) vaparille.

Mikäli valmistaja on ilmoittanut yleistä raja-arvoa isommasta arvosta, voidaan sitä käyttää.

Tosiaan noissa yllä mainituissa moottoreissa jo se 1.5 muodostuu ongelmaksi...
 
Ranskasta ja Britanniasta saa sitten edullisia käytettyjä sähköautoja tänne suomeenkin. Lisäksi vanhoja autoja voisi käyttää biopolttoaineella.
 
Ranskasta ja Britanniasta saa sitten edullisia käytettyjä sähköautoja tänne suomeenkin. Lisäksi vanhoja autoja voisi käyttää biopolttoaineella.

Nuo nuo brittien ratti oikealla vehkeet ei varmaan löydä ostajakuntaa täältä, luulen mä. Tai ainakin melko marginaalissa on.
 
Nojaa itse voisin hyvinkin ajaa kaupungissa oikealla puolella, kivasti katuparkista saa nousta jalkakäytävälle. Ja olen myös omistanut yhden japani import auton, ainoat huonot puolet on maantieajo ja parkkihalliin ajo ilman apukuskia.
 
Täytyy sanoa etten ole koskaan ajanut autoa missä ratti on oikealla. Melko kaukaiselle ajatukselle se tuntuisi, olisi sitten kotosuomessa tai briteissä.

Diazilta hyvä huomio tuo ruoste.

Kumma että tuota vääränpuoleista liikennettä vieläkin harrastetaan UK:ssa. Siitä sitten afrikkaan missä löytyy, australia osavaltiokohtaisesti, aasia... jotenkin niin turhaa. Joo ot.
 
Britannia seuraa Ranskaa ja  kieltää bensiini- ja dieselautojen myynnin 2040 mennessä – "Näkyy Suomessa vuosikymmenien päästä" - Aamulehti
Näin se homma etenee, suomi rupee näyttää vielä enemmän kehitysmaalta, nyt käytämme edes samaa tekniikkaa. Suomi vuonna 2100 ja corollat pörisee vieläkin.
Voisi Suomi samantien ilmoittaa, että me otetaan edelläkävijänä kylmäfuusioautot käyttöön 2150-luvun loppuun mennessä.

Jos kiisselit muuttui alle vuosikymmenessä vihreästä ekoteosta ympäristön viholliseksi nro 1, niin lähinnä nauran joillekin yli 20 vuoden taakse ulottiville julistuksille. Jos diesel on 2040 luvulla vielä kilpailukykyinen vaihtoehto niin nämä unohdetaan, jos ei niin päätös on merkityksetön.
 
Voisi Suomi samantien ilmoittaa, että me otetaan edelläkävijänä kylmäfuusioautot käyttöön 2150-luvun loppuun mennessä.

Jos kiisselit muuttui alle vuosikymmenessä vihreästä ekoteosta ympäristön viholliseksi nro 1, niin lähinnä nauran joillekin yli 20 vuoden taakse ulottiville julistuksille. Jos diesel on 2040 luvulla vielä kilpailukykyinen vaihtoehto niin nämä unohdetaan, jos ei niin päätös on merkityksetön.

Jaa alle vuosikymmenessä? En nyt jaksa kaivaa vanhoja uutisia, mutta ei tästä nyt kovin montaa vuotta voi olla kun diesel oli lähes ekoteko ja nouseva suuntaus markkinoilla.

Median fake news osastolla™ tosiaan riittää näitä juttuja että se ja se poistuu ja kielletään vuoteen x mennessä, ja tilalla on tuote y. Katsotaan kun vanhaksi eletään:tup:
Tekniikka nyt menee tavallaan eteenpäin joka suunnassa, mutta kyllä on vähän vaikea sanoa mikä on tilanne vaikka viiden vuoden päästä. Vaikka näitä ennustuksia tuntuu löytyvän jokaiseen tarkoitukseen.
 
Kyllähän se näissä suurimmissa kaupungeissa on sähköautojen suhteen on se että siirretään ne päästöt pois sieltä kaupungin keskustasta keskityksesti pois, oli sitten hiilellä tai tuulella tehty. Ideahan on se että ei laiteta joka autoon niitä kalliita puhdistus laitteita vaan että ne on siellä isonpiipun päässä jolloi voidaan isolla rahalla toteuttaa pudistus.
 
Tällä hetkellä joo, uskallan väittää että parempia tapoja varastoida sähköä löytyy vielä tulevaisuudessa.
 
Kyllähän se näissä suurimmissa kaupungeissa on sähköautojen suhteen on se että siirretään ne päästöt pois sieltä kaupungin keskustasta keskityksesti pois, oli sitten hiilellä tai tuulella tehty. Ideahan on se että ei laiteta joka autoon niitä kalliita puhdistus laitteita vaan että ne on siellä isonpiipun päässä jolloi voidaan isolla rahalla toteuttaa pudistus.
Se tosiaan että vielä nykytekniikalla on paljon halvempaa laittaa se kunnollinen dieselin tai bensan päästötekniikka kuntoon vs sähköauton tekniikka ja latausverkosto.

Luulisin että nykyaikaisella ladattavalla hybridilläkin saataisiin päästöt hyvin pieneksi ja vähän halvempaan hintaan kuin sähköauto, mutta silloinkin täytyy olla tuo latausverkosto kunnossa. Tällöin sama auto soveltuisi myös pitkän matkan ajoon, jota on suomessa ainakin pääkaupunkiseudun ulkopuolella?

Idea olisi siis ladata autoa kotona omalla "laturilla" sekä työpaikalla ja mitään massiivista latausverkostoa ympäri suomea ei tarvittaisi?

Ladattavalla hybridillä taitaa päästä noin max 50 km yhdellä latauksella?
 
Noiden ladattavien hybridien ongelma on tekniikan älytön hinta. Vasta yli 60000e autoissa saavutettava verohyöty on sellainen, että lataushybridi on järkevä hankinta. Pienemmissä autoluokissa tekniikka on liian kallis eikä mitenkään taloudellisessa mielessä perusteltavissa.

Jotain kevyempää ratkaisua noihin hybrideihin tarvittaisiin. En tiedä onko tulevista 48V kevythybrideistä sitten siihen.
 
Noiden ladattavien hybridien ongelma on tekniikan älytön hinta. Vasta yli 60000e autoissa saavutettava verohyöty on sellainen, että lataushybridi on järkevä hankinta. Pienemmissä autoluokissa tekniikka on liian kallis eikä mitenkään taloudellisessa mielessä perusteltavissa.

Jotain kevyempää ratkaisua noihin hybrideihin tarvittaisiin. En tiedä onko tulevista 48V kevythybrideistä sitten siihen.
Aivan totta. Perus hybridi tekniikkakin nostaa hintaa vähän, mutta hinta on vielä perusteltavissa. Aika tehokkaan Golf hybrid mallin saisi 39 400 € ja ionic sähköauton 37 000 €. Vielä ei tiedä mitä maksaa ioniqin ladattava hybridi?

Jos hybrid golfia vertaa e-Golf malliin, niin hinta ei ole aivan älytön, vaikka kova onkin? GTI bensa malli on vain 1000 € halvempi. Säästöä tulee myös käyttokuluissa ja veroissa.

hyundai ioniq hybrid 27 600
ioniq ladattava hybrid ? €
ioniq sähkö 37 000

VW golf ladattava hybrid, GTE 204 hv, 39 400 €
VW e-Golf, sähkö 136 hv, 40 800 €

VW Golf, bensa, GTI 2,0 TSI 169 kW (230 hv) DSG-automaatti 38 400 €
Löytyi myös diesel malli: GTD 2,0 TDI 135 kW (184 hv) DSG-automaatti 36 200 €

Ilmeisesti 48V kevythybridiä ei voi ladata ollenkaan?
Esim Toyota Yaris hybrid näyttää maksavan 19 900 €.
 
Se tosiaan että vielä nykytekniikalla on paljon halvempaa laittaa se kunnollinen dieselin tai bensan päästötekniikka kuntoon vs sähköauton tekniikka ja latausverkosto.

Luulisin että nykyaikaisella ladattavalla hybridilläkin saataisiin päästöt hyvin pieneksi ja vähän halvempaan hintaan kuin sähköauto, mutta silloinkin täytyy olla tuo latausverkosto kunnossa. Tällöin sama auto soveltuisi myös pitkän matkan ajoon, jota on suomessa ainakin pääkaupunkiseudun ulkopuolella?

Idea olisi siis ladata autoa kotona omalla "laturilla" sekä työpaikalla ja mitään massiivista latausverkostoa ympäri suomea ei tarvittaisi?

Ladattavalla hybridillä taitaa päästä noin max 50 km yhdellä latauksella?
Toki näin on vielä mutta kun päästölaitteiden hinta tulee vain nousemaan + poliittiset päätökset. Mitähän näiden nyky diisseleiden päästölaitteet mahtaa maksaa? riittääkö 1000€ ? vai onko jo lähemmäs 2000€ ?
Jos spekulaatiot pitää paikkansa niin tesla olis jo saanu painettua alle 130$ kWh eli 40kWh akku maksais karkeesti 5200$, ja tämä tulee vielä tulemaan alas kovenevan kilpailun takia niin ei välttämättä mene edes enää kovinkaan pitkään kun ollaan +-0 tilanteessa.
 
Toki näin on vielä mutta kun päästölaitteiden hinta tulee vain nousemaan + poliittiset päätökset. Mitähän näiden nyky diisseleiden päästölaitteet mahtaa maksaa? riittääkö 1000€ ? vai onko jo lähemmäs 2000€ ?
Jos spekulaatiot pitää paikkansa niin tesla olis jo saanu painettua alle 130$ kWh eli 40kWh akku maksais karkeesti 5200$, ja tämä tulee vielä tulemaan alas kovenevan kilpailun takia niin ei välttämättä mene edes enää kovinkaan pitkään kun ollaan +-0 tilanteessa.
Itse arvelisin että parhaat dieselin päästölaitteet maksaisi autonvalmistajalle 1000 € joka sekin on iso summa rahaa per auto? Bensa-autossa riittää vähän halvemmat päästölaitteet.

VW Golf 1.0 85 hv bensa, autoveroton hinta 17 280 € + 3017 € (vero)
VW Golf 1.6 90 hv diesel, autoveroton hinta 18 720 € + 3175 €

Hintaero 1440 €
Bensa on 3 sylinterinen ja diesel 4 sylinterinen.

En enää muista mitä Tesla Model 3 tulisi maksamaan arviolta, mutta ehkä hinta oli jotain 55 000 €? Eli ero bensaan tai dieseliin olisi iso? Model 3 tulee joskus vuoden päästä suomeen?
 
Itse arvelisin että parhaat dieselin päästölaitteet maksaisi autonvalmistajalle 1000 € joka sekin on iso summa rahaa per auto? Bensa-autossa riittää vähän halvemmat päästölaitteet.

VW Golf 1.0 85 hv bensa, autoveroton hinta 17 280 € + 3017 € (vero)
VW Golf 1.6 90 hv diesel, autoveroton hinta 18 720 € + 3175 €

Hintaero 1440 €
Bensa on 3 sylinterinen ja diesel 4 sylinterinen.

En enää muista mitä Tesla Model 3 tulisi maksamaan arviolta, mutta ehkä hinta oli jotain 55 000 €? Eli ero bensaan tai dieseliin olisi iso? Model 3 tulee joskus vuoden päästä suomeen?
En usko että tesla pystyy pyytään noin kovaa hintaa, toki ainahan löytyy applen ostajiakin joten mistä sitä tietää.
Esim. Renault ZOE alle 34k ja tuleva Opel Ampera-e hinta pitäisi olla alle 40k jolla jo range 400+km
Uusi Nissan Leafkin on aivan pian ulkona joten kilpailua alkaa oikesti pikkuhiljaa tulemaan :tup:
 
Sitten kun 50kWh akulla varustettuja perhekäyttöön sopivia autoja rupeaa tulemaan 30000-35000e hintaluokkaan kaupan ovesta ulos ajettuna, niin kauppa rupeaa käymään todenteolla. Eli Golf, Octavia, Qashqai-kokoluokan autoja.
 
Eipä toi pari tonnia tunnu yhtään missään niin kauan kun sähkörellun hinnalla saa dieselbemarin.

Katotaan 5-10v päästä, ellei politiikka pilaa tätäkin. Aika paljon saa laittaa päästölaitetta Zoen kokoiseen relluun että maksais edes 25k, saatika 33k.
Renault Zoe/Clio onkin ihan hyvä verrokki myös. Diesel +4000 € ja sähkö +16 600 €.

Renault Zoe, sähkö, 33 000 €
Renault Clio TCe 90 (Zen) bensa, 16 400 €
Renault Clio dCi 90 diesel, 20 400 €

BMW 116d A Business Automatic Edition, diesel, 29 100 €

En usko että tesla pystyy pyytään noin kovaa hintaa, toki ainahan löytyy applen ostajiakin joten mistä sitä tietää.
Esim. Renault ZOE alle 34k ja tuleva Opel Ampera-e hinta pitäisi olla alle 40k jolla jo range 400+km
Uusi Nissan Leafkin on aivan pian ulkona joten kilpailua alkaa oikesti pikkuhiljaa tulemaan :tup:
Jos en ihan väärin muista niin Tesla model 3 voisi maksaa suomessa 55 000 €, koska USA:n hinnan päälle tulee autoverot, alv ja muut sekä rahti joka sekin maksaa rahaa. Ostajia ilmeisesti riittää jonoksi asti :) Huom Model S on paljon kalliimpi.
 
Eipä toi pari tonnia tunnu yhtään missään niin kauan kun sähkörellun hinnalla saa dieselbemarin.

Katotaan 5-10v päästä, ellei politiikka pilaa tätäkin. Aika paljon saa laittaa päästölaitetta Zoen kokoiseen relluun että maksais edes 25k, saatika 33k.
Jos ei lasketa akkua ollenkaa mukaa niin en usko että rungon/moottorin kasaaminen eroaa polttiksena/sähkönä juurikaan hinnoissa toisistaan, joten jos sähköautoja tehtäis samoilla tuotantomäärillä kuin nyt polttiksia niin kyllä tuo hinta olisi aivan eri kuin nyt, eli kun valmistajat siirtää linjat suoltamaa pääasiassa sähkiksiä niin hinnat tulevat nopeasti alas.
 
Jos ei lasketa akkua ollenkaa mukaa niin en usko että rungon/moottorin kasaaminen eroaa polttiksena/sähkönä juurikaan hinnoissa toisistaan, joten jos sähköautoja tehtäis samoilla tuotantomäärillä kuin nyt polttiksia niin kyllä tuo hinta olisi aivan eri kuin nyt, eli kun valmistajat siirtää linjat suoltamaa pääasiassa sähkiksiä niin hinnat tulevat nopeasti alas.
Tuosta voisi arvata että isompi akku ja moottori maksaisi 10 800 €?

Lisäksi se perus bensakone olisi kaikkein halvin vaihtoehto? Bensaa vain ei ole saatavilla.

hyundai ioniq hybrid 27 600 (24 862)
ioniq ladattava hybrid ? €
ioniq sähkö 37 000 (35 668)
 
Jos en ihan väärin muista niin Tesla model 3 voisi maksaa suomessa 55 000 €, koska USA:n hinnan päälle tulee autoverot, alv ja muut sekä rahti joka sekin maksaa rahaa. Ostajia ilmeisesti riittää jonoksi asti :) Huom Model S on paljon kalliimpi.

Itse veikkaisin että lähempänä 40k€ kuin 55k€. Model 3 hintana Tesla mainostaa Suomen sivuillaan 35000 dollaria, joka tekee ~30000 euroa. Ilman rahteja veroineen alkaen hinta karvalakkina ~38300 euroa. Sähköautojen vero laskee 2019 vuoteen mennessä vielä lisää, joten sekin laskee vielä hintaa muttei merkittävästi.

Rahteineen lienee siinä vajaa 40000 euroa. Tesla ei myöskään käytä paikallisia autoliikeketjuja vaan maahantuo ja myy itse kuluttajille.

Tuohon voi vielä joku Suomi-lisä tulla hintaan mutta tuskin edes raapaistaan 50000 euroa (hinnat alkaen), mutta lisävarusteiden kanssa varmaan puhutaan siitä >50000 euron hintaluokasta. Todennäköisesti olen kyllä väärässä. :D
 
Viimeksi muokattu:
No sen näkee sitten 5-10v sisällä. :comp:
Sehän on verotuskysys loppuviimein. Kaikki autoilu on halpaa, sitä vaan verotetaan sairaaloisesti.

Ja koko tämä dieseljupakkakin on puhtaasti verotuksella luotu. Jos dieseliä ei olisi veroissa suosittu ei pikkuautoihin olisi dieseleitä ikinä laitettukaan. Mutta uskotaan nyt toki vakaasti, että seuraavalla kerrallahan se suunnitelmatalous toimii, eikä missään nimessä anneta markkinoiden ratkaista kilpailukykyisintä tekniikkaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 839
Viestejä
4 548 799
Jäsenet
74 851
Uusin jäsen
hieunguyen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom