Trafin dieselmittaus muuttunut

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 419
Trafi on tehnyt uuden tulkinnan dieselin mittauksesta katsastuksessa.

Raja-arvot on ennallaan, paitsi jos:

Huom. mikäli auton valmistaja on ilmoittanut yleisistä rajaarvoista
poikkeavan (suurempi tai pienempi) absorptio eli
k-kertoimen, käytetään arvostelussa tätä raja-arvoa.

Eli jos tyyppikilvessä on vaikka 0.50 arvo, niin auton pitää alittaa se eikä aikaisempi arvo, joka EU4 koneella on 1.5.

http://www.trafi.fi/filebank/a/1480...b28e841a95abd7ed/23196-Dieselmittaus_2016.pdf

Tarkoittaa, että jos DPF on poistettu, niin auton saaminen läpi voi olla täysin mahdotonta.
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 010
Eli mittauspöytäkirja haettava jatkossa kaverin korjaamolta...

Sivubisneksenä nää DPF tyhjäysfirmat vois alkaa pyörittään "korjaamopalveluja" niin sais "puhtaan" päästölapun sieltä katsastukseen :D
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 552
Yllättävän kauan tuohon menikin. Kuitenkin toi DPF:n poisto on ollut arkea autoilijoilla jo vuosikaudet ja Trafi reagoi näihin vasta nyt. Mielenkiintoiseksi homman tekee, mikäli ostaa DPF-tyhjätyn auton jostain autokaupasta. Eikös silloin ole kyseessä tieliikenteeseen sopimaton ajoneuvo, jota ei oikeastaan saisi myydä?
 

rapukala

Official Ässrock advocate R♿T #46
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
567
Voihan vittu. Oma auto Euro 4 moottorilla mutta Vm 2005 jolloin K-arvo saisi olla 3 eikä Euro nelosen perus 1.5. Viime katsastuksessa tais olla 1.6... Saa antaa motarilla kenkää että menee läpi :beye:

Suomessa on hyvä elää:shifty::sori:
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Porukka itkemässä kun laiton, tai lähes laiton, viritys ei enää menekkään katsastuksesta läpi? Noh kyllä se itseäkin ketuttaisi jos dieselin omistaisi. Onhan tuo toisaalta persiistä jos auton pitää päästä valmistajan tarkoituksella tiukaksi vetämän arvon sisään, eikä riitäkkään yleisesti käytössä oleva arvo.

Nyt olisi hyvä seurata miten DPF:n myyntikäyrät ponnahtaa pilviin.

Mielenkiintoiseksi homman tekee, mikäli ostaa DPF-tyhjätyn auton jostain autokaupasta. Eikös silloin ole kyseessä tieliikenteeseen sopimaton ajoneuvo, jota ei oikeastaan saisi myydä?
Myyjä voi vedota siihen ettei tiennyt moisesta (paitsi jos on ensimmäinen omistaja). Jos auto on katsastettu, eikä sen jälkeen ole muutoksia tullut niin ei se silloin tieliikenteeseen sopimaton ole. Toki ostajaa voi alkaa harmittaa.
 

Gale

GYM-psykoosi
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
200
Itselläni k-arvo on kauniisti 0.0, vaikka DPF hävinnyt polttoaineenkulutusta lisäämästä, eli ei ongelmia.
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 010
Toivottavasti DPF auton tyyppikilvessä k-arvo ei ole 0. Viime katsastuksessa k-arvo oli 0.2 ja DPF on kyllä autossa kiinni...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
538
Mikäli pakokaasumittauksia tekeviltä toimipisteiltä ei mene tulokset suoraan sähköisesti katsastusasemien/trafin järjestelmiin, niin juuri mikään ei muutu. Niin kauan kun asiakkaan mukana kiikutetaan tavallisella a4 paperilla mittaustulokset katsastukseen mentäessä niin kuka tahansa voi muokata k-arvot mieleisekseen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Katsastusasemilla tuntuukin olevan joskus myös "auttava taipumus". 850 bensavolvoni meni kirkkaasti läpi katsastuksen 2015, mutta 2016 tuli sitten ongelmia päästöissä. Korjaaja mies kilisteli ja kolisteli katalysaattoria ja totesi että tämä tuntuu olevan täysin ontto. Maalaisjärkeä huomattavasti itseäni enemmän omaava käly sitten tarkasti tilanteen ja kysyi sitten:"mitenköhän ihmeessä he saivat silloin 2015 tämän läpi. "Kattihan" on korkattu, leikattu ja otettu metallit talteen ja pytty onttona koristeena".

Onneksi oli saman mallinen varaosa-auto ja katalysaattorin vaihdolla ongelma sitten ratkesi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
538
Tuttu korjaamoyrittäjä mittailee kans noita eikä ollut edes kuullut tuosta uudesta ohjeesta kun kysyin. Joo-o. :D Sanoi vaan että tuleekin hauskaa kun joka ikisestä autosta pitää sitten jotenkin selvittää se arvo.
Juups :D Jos tämä on se "mullistava" katsastuksen tuleva analyysi jolla dpf:n poistaneet saadaan loukkuun, niin aika lässähtäneeksi jäi ja paljon on vielä tehtävää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
787
Mikäli pakokaasumittauksia tekeviltä toimipisteiltä ei mene tulokset suoraan sähköisesti katsastusasemien/trafin järjestelmiin, niin juuri mikään ei muutu. Niin kauan kun asiakkaan mukana kiikutetaan tavallisella a4 paperilla mittaustulokset katsastukseen mentäessä niin kuka tahansa voi muokata k-arvot mieleisekseen.
Harvempi korjaamo varmaan alkaa skannailemaan lappuja ja photoshoppailemaan niitä ja tulostamaan uudestaan. Tuolla kun oli selvä maininta, että käsin kirjotetut laput ei kelpaa, vain raja-arvon saa käsin muuttaa jos on niin vanha kone ettei sitä saa itse koneeseen muutettua. Samaten nyt kun trafin puolelta nuo dpf:n poistot on ollut tapetilla niin pistokokeiden riski saattaa olla normaalia suurempi dpf:llä olevissa autoissa jos mukana on muualta hommattu päästölappu.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
538
Harvempi korjaamo varmaan alkaa skannailemaan lappuja ja photoshoppailemaan niitä ja tulostamaan uudestaan. Tuolla kun oli selvä maininta, että käsin kirjotetut laput ei kelpaa, vain raja-arvon saa käsin muuttaa jos on niin vanha kone ettei sitä saa itse koneeseen muutettua. Samaten nyt kun trafin puolelta nuo dpf:n poistot on ollut tapetilla niin pistokokeiden riski saattaa olla normaalia suurempi dpf:llä olevissa autoissa jos mukana on muualta hommattu päästölappu.
Öö miksi sitä ei voi itse skannata, photaroida ja tulostaa ennen kun vie katsastusasemalle? Myös ainoa käsinkirjoitettu kohta eli tarkastajan allekirjoitus siirtyy siinä kyllä uskottavalla tarkkuudella uudelle tulosteelle.
Jos on dpf:n jo poistanut ja tehnyt auton laittomaksi tieliikenteeseen niin tuskin homma enää yhteen lappuun kaatuu.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
538
Tosin (asiakirja?)väärentäminen onkin sitten jo rikos, tai ainakaan siitä saastelaitteiden poistosta ei ole mitään rangaistuksia määrätty.
Niin se tulee siinä vaiheessa jokaisen poistajan itse mietittäväksi mitä riskejä elämässään ottaa. En tiedä mitä moisesta rikosesta (rahallisesti) saa tuomiota, mutta vaakakupissa toisella puolella on melkoiset summat myös mitä uusi dpf, sen huollot, ja suurentunut kulutus kustantaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
538
No realiteetti on kyllä se että jos tässä alkaa oikeasti leimat jäädä siitä kiinni niin pistän auton kiertoon ja otan seuraavan alle. En tiedä muista.

Mutta kunhan nyt vaan sanoin että kyse ei ole mistään "taas yksi huijaus lisää, ei sillä ole väliä" -asiasta vaan tästä saattaa joutua jopa vastuuseen toisinkuin pelkästä dpf:n suolistuksesta.
Juu, ihan oikealla asialla olet. Luulempa vain että seuraamukset pitää olla luokkaa 'löpöllä ajo dieselissä' että oikeasti alkaa olemaan peloitetta ihmisillä isommassa mittakaavassa jättää tekemättä kaikki koijaroinnit asian suhteen.
 
Viimeksi muokattu:

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 552
Mikäli pakokaasumittauksia tekeviltä toimipisteiltä ei mene tulokset suoraan sähköisesti katsastusasemien/trafin järjestelmiin, niin juuri mikään ei muutu. Niin kauan kun asiakkaan mukana kiikutetaan tavallisella a4 paperilla mittaustulokset katsastukseen mentäessä niin kuka tahansa voi muokata k-arvot mieleisekseen.
Paitsi että katsastusasemat voivat silti ottaa pakokaasumittaukset omilla laitteistolla, mutta eivät siitä ota maksua. Näinkin on käynyt. Siinäpä selittelee, miksi tuodussa lapussa kaikki on ok ja katsastusaseman arvot heittääkin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 138
Jos sen hiukkaspöntön poiston jälkeen savuarvo jää liian korkeaksi, niin kyllä siellä on silloin jotain muutakin vikaa.

Tietysti jos sen pöntön poiston yhteydessä kone on lastutettu tyylillä kaikki irti ja maisema mustaksi, niin eihän se mene testistä läpi.

Juuri kävin toissaviikolla katsastuksessa. Autossa ei ole, eikä koskaan ole ollutkaan hiukkassuodatinta, K arvo oli 0,05 katsastusasemalla mitattuna.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 138
Totta tuokin. Eli jos kuumottaa niin softaa uusiksi vaan. Omassakin k-kerroin on reilu 0,5 mutta autosta on otettu hevosia 136 hv -> 175 hv.
Ja sen k-arvon saa paljon pienemmäksikin tehon muuttumatta. Yleensä viritettäessä laitetaan vähän rikkaampi seos ennen ahtopainetta jotta turbo heräilee nopeammin, se näkyy sitten testissä kohoneena savutuksena.
 

Hammu

Rauchbegrenzungskennfeld
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
745
Ja sen k-arvon saa paljon pienemmäksikin tehon muuttumatta. Yleensä viritettäessä laitetaan vähän rikkaampi seos ennen ahtopainetta jotta turbo heräilee nopeammin, se näkyy sitten testissä kohoneena savutuksena.
Puhutaanko dieselissä muuten seoksista? Oon kuullu puhuttavan ruiskutusajasta ja -määrästä, kumpi on oikein? Tokihan savutus johtuu nimenomaan siitä, että koneeseen menee liikaa dieseliä suhteessa ilmaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 731
Juu, ihan oikealla asialla olet. Luulempa vain että seuraamukset pitää olla luokkaa 'löpöllä ajo dieselissä' että oikeasti alkaa olemaan peloitetta ihmisillä isommassa mittakaavassa jättää tekemättä kaikki koijaroinnit asian suhteen.
Vaikka tuosta luultavasti päiväsakoilla selviääkin, niin moni tuskin haluaa merkintää että on saanut tuomion asiakirjaväärennöksestä rekisteriinsä.

Eri asia sitten miten moni johtaisi tutkintaan - katsastusasemat eivät niitä tuomioita jakele kuitenkaan itse.


Enitenhän tämä muutos sekoittaa pakkaa siltä osalta kun joku kusipää lähtee myymään autoaan, ilmoittamatta ostajalla että auto ei tule pääsemään katsastuksesta läpi (käytännössä petos, todellisuudessa vaikea selvittää).

Tosin siinä vaiheessa kun auto on yritetty katsastaa niin homma onneksi monimutkaistuu hieman ja parin vuoden päästä nuo "mustasavuvirit" on joko korjattu uudelleensoftaamalla, DFP:llä tai paalaamalla...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 138
Puhutaanko dieselissä muuten seoksista? Oon kuullu puhuttavan ruiskutusajasta ja -määrästä, kumpi on oikein? Tokihan savutus johtuu nimenomaan siitä, että koneeseen menee liikaa dieseliä suhteessa ilmaan.
Kaipa tuon olisi voinut muotoilla myös "enemmän syöttöä", mutta kun tarkoitin juuri sitä että syöttö väännetään sen verran isolle suhteessa ilmaan että se alkaa työntää ylimääräistä mustaa joka herättelee sitä turboa nopeammin.

Ilman ja naftan suhteestahan siinäkin on kyse ja dieseleissäkin on jo melko pitkään säädetty myös ilman määrää koneessa, joten kyllähän niissäkin täytyy oikeastaan seoksesta puhua.
 

Hammu

Rauchbegrenzungskennfeld
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
745
Kaipa tuon olisi voinut muotoilla myös "enemmän syöttöä", mutta kun tarkoitin juuri sitä että syöttö väännetään sen verran isolle suhteessa ilmaan että se alkaa työntää ylimääräistä mustaa joka herättelee sitä turboa nopeammin.

Ilman ja naftan suhteestahan siinäkin on kyse ja dieseleissäkin on jo melko pitkään säädetty myös ilman määrää koneessa, joten kyllähän niissäkin täytyy oikeastaan seoksesta puhua.
Joo, näinhän se just on. Tosin nykysäännöksillä päästömittaus saatetaan hylätä vaikka näkyvää savua ei putkesta tulisikaan. Aika herkkiä nuo mittarit.
 

459

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 256
Se K-arvo löytyy uusimmissa dieselvehkeissä (olisiko ollut Euro 5 ja siitä eteenpäin pakollisena tietona) valmistajan kilvestä eli se tarra/peltilätkä, jossa on tyyppihyväksyntänumero, valmistenumero ja suurimmat sallitut massat. Photo by A Meredith on jonkun Volvon valmistajan kilpi esimerkkinä. Siitä puuttuu se K-arvo mutta ymmärrätte mistä puhutaan. Yleensä numero laatikon sisässä, esim. muotoa 0.51. Suurin sallittu K-arvo voi olla myös erillisenä tarrana konehuoneessa. Noissa uudemmissa hiukkassuodattimilla varustetuissa autoissa se lukema huitelee jossain 0.5:n hujakoilla. Uudemmista Volvoista kilpeä kannattaa lähteä metsästämään oikeanpuoleisesta takaoviaukosta, tosin voi olla autosta riippuen muuallakin.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Aivan oikein, että nämä savuttavat ja viritetyt nokilekat jää kiinni.

Herrasmies ei edelleenkään hehkuta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 138
Aivan oikein, että nämä savuttavat ja viritetyt nokilekat jää kiinni.
Ei tuolla katsastuksen mittauksella juuri paljastella virittettyjä tai savuttavia autoja. Tietysti jos viritys on tehty päin vittua, mutta järkevästi reilustikaan viritetty auto ei tuossa päästömittauksessa savuta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
538
Juuri niin, ei savuta mutta dieselin puhdistamattoman pakokaasun vienosta aromista huomaa että loukku on poistettu. Se lienee eriasia miten pitkälle harjaantunut nenä mittausinstrumenttina riittää tuomioita jaettaessa.
 

459

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 256
Samaan aikaan pienet bensaturbot paskoo ilmanlaatua senkin edestä...
Bensiinikäyttöisissä suorasuihkutuskoneissa on tosiaan hiukkaspäästöongelma, johon voidaan puuttua esim. lisäämällä rinnalle tietyissä tilanteissa käytössä oleva perinteinen epäsuora imusarjasuihkutus (Green Car Congress: Audi using supplementary port fuel injection to address particulates from gasoline direct injection). Samoin aivan tuoreimpien bensiinimoottorien nykyisten moottorien entistä korkeammat palamislämpötilat aiheuttavat ongelmia typen oksidien kanssa, tosin bensakoneissa käytettävä kolmitoimikatalysaattori puree niihin.

Kyllä ne TSI/GDItkin pian menee loukullisiksi tai muuttuvat, veikkaan.
Saas nähdä miten jossain vaiheessa käyttöön tuleva huonosti todellisuuden kanssa nykyisellään korreloivan NEDC-testisyklin korvaava uusi WLTP-kulutustestisykli vaikuttaa eri moottorityyppien välisiin kulutuseroihin, ts. tuleeko perinteisestä imusarjasuihkutus-bensiinimoottorista entistä kilpailukykyisempi erityisesti halvempiin autoihin päästörajojen tiukentuessa ajoneuvon saastelaitteiden muodostaessa hinnasta suhteessa entistä suuremman osan. Siitä juttua The WLTP: How a new test procedure for cars will affect fuel consumption values in the EU | International Council on Clean Transportation. Vaikka siellä sanotaankin, että ei pitäisi olla CO2-lukemaan hirveää vaikutusta niin epäilen että nykyiset NEDC:lle optimoidut ajoneuvot eivät pelitäkään ihan samalla tavalla WLTP:n kanssa...

Esim. juuri sen takia, että diesel vaatii nykyään aivan helvetin paljon enemmän ja kalliimpaa pakokaasujen jälkikäsittelyä on joku VW:n pamppu jossain lausunut että pienet (ja halvat) dieselautot ovat vähenemässä bensiinikäyttöisten tieltä juuri kustannusten takia.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
538
Kävin katsomassa oman vm.2007 euro IV auton tyyppikilven niin valmistajan ilmoittama k-raja oli 0,52. Pari viime katsastusta mennyt läpi 0,25 k-arvolla dpf suolistettuna ja +80hv ohjelmalla ilman savutusta. Melko löysät taitaa siis olla nuo valmistajienkin rajat.
 
Viimeksi muokattu:

jjs

Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
359
DPF poistaa pienhiukkasia. Savutusmittaus mittaa savutusta. Ne ei nyt ihan yksi yhteen ole. Eli jos se moottori muuten on kunnossa, niin ei sitä dpf:n poistoa tuolla vieläkään voida todeta.
 

459

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 256
DPF poistaa pienhiukkasia. Savutusmittaus mittaa savutusta. Ne ei nyt ihan yksi yhteen ole. Eli jos se moottori muuten on kunnossa, niin ei sitä dpf:n poistoa tuolla vieläkään voida todeta.
Savutusmittaus mittaa pakokaasun valonläpäisykykyä. Valonläpäisykykyä heikentävät mm. pienhiukkaset, vesihöyry ja muut mahdolliset epäpuhtaudet kuten öljyn palamisesta tulevat jäännökset. Jos autossa on DPF ja se toimii, ovat lukemat savutusmittauksessa likellä nollaa. Konetta voi kuitenkin joutua pari kertaa kenkimään rajoitinta vasten ennen mittausta että kosteus häviää putkistosta mittausta sotkemasta.

Sitten tietyt alun perinkin ilman hiukkassuodatinta olevat moottorit aiheuttavat Euro 4 raja-arvoilla ongelmia esim. epämääräisesti toimivan kierrostenrajoittimen takia. Pahimmat em. tapaukset ovat omien kokemusten mukaan VAG:n nelisylinteriset koneet ja Ford/PSA:n 1.6- ja 2.2-litraiset moottorit.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Mistähän tuota valmistajan k-arvon voisi katsella? Ei ollut tyyppikilvessä. Autossa ei kyllä ole FAP:ia, mutta osuu tuohon edellisen kommentoijan PSA 1.6-akseliin. :itku: Pitääpäs vielä kurkata ohjekirjaan, josko sieltä löytyis. Onneksi seuraava katsastus ensi syksynä, niin voi laittaa auton myyntiin/käydä pukkaamassa autoliikkeen riesaksi :vihellys:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 138
Bensiinikäyttöisissä suorasuihkutuskoneissa on tosiaan hiukkaspäästöongelma, johon voidaan puuttua esim. lisäämällä rinnalle tietyissä tilanteissa käytössä oleva perinteinen epäsuora imusarjasuihkutus (Green Car Congress: Audi using supplementary port fuel injection to address particulates from gasoline direct injection). Samoin aivan tuoreimpien bensiinimoottorien nykyisten moottorien entistä korkeammat palamislämpötilat aiheuttavat ongelmia typen oksidien kanssa, tosin bensakoneissa käytettävä kolmitoimikatalysaattori puree niihin.
Tässähän oli juuri (muistaakseni) Tuulilasissa tulokset 80 mitatusta pienhiukkaspäästöstä. Muistaakseni 3. pahin oli epäsuoralla ruiskutuksella varustettu twingo.

Pienimmäthän olivat noita ureadieseleitä.
 

Kuminaula

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
89
Sen verran noitten kanssa pelaillut että tästä tulee hirveä härdelli.
Käytännössä lähes kaikki lastutetut autot joista filtteri rapsittu pois on hylsy.
Viranomaisen on helppo todeta ettei filtteritön auto ole edes tieliikennekelpoinen.
Siihen ei auta että maan tapa on ollut rapsia noita pois.
Nyt tullaan kohta suvanto vaiheeseen jolloin tiedostetaan mitkä autonvalmistajat ovat antaneet riittävän väljät arvot ettei palautusta normiin tarvita.
Jo nyt väljillä arvoilla on ollut välillä tuskaa saada arvot haarukkaan kylmillä keleillä kun pakoputkistoon on keräytynyt kosteutta. Farssin ainekset valmiit.
Hyvähän tuo on sillä diesel on kaikkein saastuttavin ajoneuvo.
Vero nousi reilusti viimeeksi,nyt tämä. Valtiovalta on tehnyt täyskäännöksen ja haluaa dieseleistä eroon. Tyypillistä edes takas tempoilua virkavallalta.
Positiivisena asiassa on se että veneisiin saa kohta edullisia kone vaihtoehtoja
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 731
Kyllä minullekin tuli ekana mieleen että enemmän pomppii vanhoja, kuluneita dieseleitä kuin niitä chippiviritettyjä DFP-poistoja. Varsinkin jos ottaa huomioon paljonko valmistajat kusettavat noissa "arvoissaan" mitä laittavat paperille...
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
694
Kyllä minullekin tuli ekana mieleen että enemmän pomppii vanhoja, kuluneita dieseleitä kuin niitä chippiviritettyjä DFP-poistoja. Varsinkin jos ottaa huomioon paljonko valmistajat kusettavat noissa "arvoissaan" mitä laittavat paperille...
Näytti olleen itelläkin viime kesänä 0,68 ja chippiviritykset ja DPF-poisto OLI vasta ajatuksen asteella. Nytpä saakin sen sitten unohtaa kun 0,5 on se ilmoitettu arvo. Tokihan tämä nyt on sellainen vanha kulunut diiseli (vm.-06, ~270tkm).
Tiettyhän nuo mittaukset vois käydä jossakin hieromassa kuntoon ennen katsastusta...
 

Kuminaula

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
89
Ja taas alkaa leikki kuten katalysaattorin alkuaikoina.
Katsastukseen laitetaan kalliit filtteri vermeet kiinni ja sitten vaan kuoret normiajoon.
Samaa viranomaishölmöilyä vuodesta toiseen.
Katsokaapa komisario Palmuja.
50 vuotta sitten tehdyissä filmeissä nauretaan samoille byrokratian ja valtion virheille kuin tänä päivänä. Mitään ei ole opittu.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Näytti olleen itelläkin viime kesänä 0,68 ja chippiviritykset ja DPF-poisto OLI vasta ajatuksen asteella. Nytpä saakin sen sitten unohtaa kun 0,5 on se ilmoitettu arvo. Tokihan tämä nyt on sellainen vanha kulunut diiseli (vm.-06, ~270tkm).
Tiettyhän nuo mittaukset vois käydä jossakin hieromassa kuntoon ennen katsastusta...
Jos auto on vakio ja DPF paikallaan niin väittäisin, että on jotain vikaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
538
Näytti olleen itelläkin viime kesänä 0,68 ja chippiviritykset ja DPF-poisto OLI vasta ajatuksen asteella. Nytpä saakin sen sitten unohtaa kun 0,5 on se ilmoitettu arvo. Tokihan tämä nyt on sellainen vanha kulunut diiseli (vm.-06, ~270tkm).
Tiettyhän nuo mittaukset vois käydä jossakin hieromassa kuntoon ennen katsastusta...
Mitä tuossa myllyssä on vikana..? oma bmw 3 litran diiseli ajettu 261tkm ja tosiaan 0,25 tyhjätyllä dpf:llä, diiselinpaska haisee kyllä pakokaasussa ja putkenpäitä saa pyyhkiä kirkkaaksi mutta ei semmosta usvaa tunnu saavan aikaiseksi että valmistajan k-arvo ylittyisi loukuttomanakaan...
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
694
Jos auto on vakio ja DPF paikallaan niin väittäisin, että on jotain vikaa.
Mitä tuossa myllyssä on vikana..? oma bmw 3 litran diiseli ajettu 261tkm ja tosiaan 0,25 tyhjätyllä dpf:llä, diiselinpaska haisee kyllä pakokaasussa ja putkenpäitä saa pyyhkiä kirkkaaksi mutta ei semmosta usvaa tunnu saavan aikaiseksi että valmistajan k-arvo ylittyisi loukuttomanakaan...
Joo, jotainhan siinä nyt taitaa olla sitten vialla. :( Onneksi on vasta kesällä katsastus niin ehtii sen puolesta selvitellä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 731
Tulipa katsottua V6 Tiudin viimeinen mittauslappu katsastuksesta; 0,3 oli K-arvo - mitään hajua mitä sen pitäisi olla ei ole.

DFP paikallaan ja virittämättä, '06 3.0TDI, siis...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 815
Tulipa katsottua V6 Tiudin viimeinen mittauslappu katsastuksesta; 0,3 oli K-arvo - mitään hajua mitä sen pitäisi olla ei ole.

DFP paikallaan ja virittämättä, '06 3.0TDI, siis...
Olen saanut tommosia k-arvoja myös 500tkm ajetulla 25 vuotiaalla volkkarin dieselillä :D Jos moottori on kunnossa ja saanut kunnolla kenkää niin ei sen tarvi olla edes uusi.

Hmm, mitenhän on, ku jostain ite ymmärtänyt niin, että jos auto kuuluu tiettyyn vanhempaan päästöluokkaan tai on tarpeeksi vanha, ni tuo DFP on periaatteessa sallittua ottaa pois ? Isäukko meinaan poisti 2006 vuoden D-Cosrsasta (1.3 CDTi) tuon suodattimen, katsastusmies sen hyväksyi ja siitä tehtiin merkintä tietoihin, eikä se ole sittemmin enää ollut ongelma. Oli ihan laillinen muutos, vakiokone ja päästöt edelleen aivan samat.
Tässä mahtaa olla sama jutu kuin bensa-autojen katalysaattoreissa. Niitäkin alkoi olla autoissa ennenkuin ne tuli pakolliksi. Silti katalysaattoria ei saa poistaa ja siitä tulee hylkäys jos näin menee tekemään. Toki päästöjen kannalta riittää vain katalysaattorin kuoret muotta jos korvaat suoralla putkella niin mulkumpi inssi voi hylätä :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 731
Jännintähän tässä on se, että isäukko on käyny eri paikoissa katsastamassa ja missään ei oo tullu sanomista, on tuosta operaatiosta aikaa jo jokunen vuosi kuiteskin. Ymmärsin näin, että vuoden 2007 jälkeen valmistetuissa autoissa (pääasiassa dieselit vissiin?) tuo on pakollinen ja sitä ei saa poistaa. Pitäis vielä tutkia tuota lakiviidakkoa. :comp:
Tästä on vähän ristiriitaista tietoa, esim. YLE:n artikkelissa sanotaan:
"Käytännössä hiukkassuodatinta ei saa missään olosuhteissa poistaa Euro 6 -päästöluokan (luokitus astui voimaan vuonna 2011) autoista eikä Euro 5 -luokan (2008) kuorma-autoista. Joissakin tapauksissa DPF:n poistaminen on mahdollista, jos auto sen jälkeen läpäisee muutoskatsastuksen. Trafin mukaan tämä on kuitenkin harvinaista. Tyypillisempää on, että rike tehdään tietoisesti."

(Toisaalta Trafin mukaan "Hiukkassuodatin tulee pakolliseksi Euro 5 -päästöluokan henkilöautoissa." joka taas tuli 2009, ja "alaosiot" 5a ja 5b myöhemmin - Euro 6 taas 2014, ja hiukkasraja on sama 0,005PM...)

Tuossa artikkelissa muuten juuret koko tämänkin threadin aiheeseen; miksi mittaus on muuttunut. Lisäksi juttua myös kriminalisoinnista - ihmettelen ellei sekin jossain vaiheessa tule, asutaanhan me sääntösuomessa jossa suurin rikos on valtion kusettaminen.

Jos auton lapuissa ei missään mainita että siinä on DPF, niin mistä se katsastusmies sitä huomaa - *jos* sinne laitetaan vakioputki tilalle. Tällaisia tapauksia on esim. jotkut 2006 vuosimallin mersut, ym. joissa kesken mallikauden laitettiin DPF autoon muttei mitään sen kummempaa mainintaa asiasta. Esim. omassa Audissa taas on selvä maininta DPF:stä vuonna 2006 (2005 malleissa ei ollut DPF:ää).

Tuo DPF:n tuleminen jo ennen pakollisuutta johtaa paristakin seikasta:
A) se on helpoin tapa, tehon ja kulutuksen kustannuksella, päästä päästötavoitteisiin
sekä
B) saksassa sai DPF:stä veroalennusta vuosimaksuihin jostain vuodesta 2009 (tai siis korotus ilman DPF:ää oleviin) sekä jopa muutaman satasen bonusraha jos jälkiasensi autoon sellaisen (siksi esim. joissain saksantuonneissa saattaa olla "yllätys-DPF")
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Mulla on erikoinen vm 2007 1.6 HDI pökötti, sillä siinä ei ole tuota hiukkassuodatinta ollenkaan, noin 90%:ssa malleista se on. Mahtaako tässä autossa mennä katsastuksessa tuon Euro IV-luokan mukaan?

Lisätään selvennykseksi: Siis ei ole tehtaalta lähtiessä ollut hiukkassuodatinta :)
 

459

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 256
Mulla on erikoinen vm 2007 1.6 HDI pökötti, sillä siinä ei ole tuota hiukkassuodatinta ollenkaan, noin 90%:ssa malleista se on. Mahtaako tässä autossa mennä katsastuksessa tuon Euro IV-luokan mukaan?

Lisätään selvennykseksi: Siis ei ole tehtaalta lähtiessä ollut hiukkassuodatinta :)
1.50 näyttää tuon ikäisille 207:ille ja 307:ille Autodata. Jos ei valmistajan kilvestä tai sen välittömästä läheisyydestä löytyvästä tarrasta löydy muuta tietoa niin sillä mennään. Uudemmissa (joissa vuosiluvut viittaa Euro 5:een) samalla perusmoottorilla varustetuissa saman mallisarjan vekottimissa näytti olevan 0.51 saman lähteen mukaan.

Kyseisen moottorin kanssa on sitten ilman hiukkassuodatinta ihan riittävästi ohjelmaa saada savut menemään edes sen 1.50:n rajoihin eli ainakin ilmanputsarin puhaltaminen/uusiminen ja kenkää pienellä vaihteella suositellaan ennen mittausta...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 815
Joo tosiaan oleellista on varmaankin se löytyykö mainintaa otteesta. Nämä esimerkki bensa-autot oli sellaisia että vaikka olivat iältään tarpeeksi vanhoja ja päästöiltään isopäästöisiä niin otteessa luki että "ajoneuvo on varustettu kolmitoimikatalysaattorilla"

Silloin sitä ei saanut poistaa fyysisesti vaikka päästöjen puolesta olisi voinutkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
103
Mitä tuossa myllyssä on vikana..? oma bmw 3 litran diiseli ajettu 261tkm ja tosiaan 0,25 tyhjätyllä dpf:llä, diiselinpaska haisee kyllä pakokaasussa ja putkenpäitä saa pyyhkiä kirkkaaksi mutta ei semmosta usvaa tunnu saavan aikaiseksi että valmistajan k-arvo ylittyisi loukuttomanakaan...
Se on softasta (ja ajotavasta) kiinni. Itsellä 230tkm ajetussa M57:ssa k-arvo 0.13 ilman katalysaattoria tai dpf:ää.

Omassa käytössä auto ei käytännössä savuta yhtään mutta lainaappa vaimolle pariksi viikoksi ja kiihdytä sitten moottoritielle :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 703
Miten tämä nyt menee vanhemmissa autoissa. Mulla OLI V70 TDi -99 jolla rullattu 350tkm, ja muutaman vuoden vanhempi citikka dsl jolla menty +500tkm. Kummatkin menneet ihan ok katsastuksesta läpi. Vaan meniskö nykyään? Ihan vakioita kumpikin, ei mitään räpellyksiä.

Mielenkiinnosta ihan teoreettinen kysymys, mahtaako tuollaiset ysäri autot mennä mitenkä läpi kun noita kilsojakin on mittarissa.

Sikäli että kummatkin myin pois loppuvuodesta ja nyt on kaksi bensa autoa, joten sen suhteen ei enää kuumota.
 

Kuminaula

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
89
Kaveri kysäisi katsastusasemalta, jossa käyttävät asiakkaiden autot, jotta mitä he meinaavat tehdä. Vastaus oli että menevät vaan vanhalla systeemillä, kun uusi menis "liian monimutkaiseksi". Että silläviisiin ne Trafin ohjeistukset vaikuttaa. :D
Kerroppas asema niin käyn sitten tuolla :)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 443
Viestejä
4 199 582
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom