Dieselautojen valmistus loppuu 2020?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Tällä hetkellähän sähköautoilu hyötyy reiluista verotusalennuksista suhteessa bensa- ja diesel-autoihin. Saa nähdä kuinka pitkään menee, että sähköautoilua ruvetaan rankaisemaan tavalla tai toisella. Sehän ei käy, että autoilun verotus jotenkin vähentyisi.
 
Tällä hetkellähän sähköautoilu hyötyy reiluista verotusalennuksista suhteessa bensa- ja diesel-autoihin. Saa nähdä kuinka pitkään menee, että sähköautoilua ruvetaan rankaisemaan tavalla tai toisella. Sehän ei käy, että autoilun verotus jotenkin vähentyisi.

Noh, onneksi sähköä verotaan myös kovalla kädellä ja jos tänne enempää sähköautoja alkaa tulemaan niin tarvitaan jo kalliimpaa ostosähköä ulkomailta (lisää verotuloa).

Hauskaa miten kovalla innolla pitää päästä vihertämään maailmaa käyttämällä omia sekä mm. Venäjän hiilivoimaloita.
 
Itse veikkaisin että lähempänä 40k€ kuin 55k€. Model 3 hintana Tesla mainostaa Suomen sivuillaan 35000 dollaria, joka tekee 30000 euroa. Ilman rahteja veroineen alkaen hinta karvalakkina 38300 euroa. Rahteineen lienee siinä vajaa 40000 euroa. Tesla ei myöskään käytä paikallisia autoliikeketjuja vaan maahantuo ja myy itse kuluttajille.

Tuohon voi vielä joku Suomi-lisä tulla hintaan mutta tuskin edes raapaistaan 50000 euroa (hinnat alkaen) ja lisävarusteiden kanssa varmaan puhutaan siitä 55-60 luokasta. Todennäköisesti olen väärässä. :D
Noin juuri. Muistin varmaan summan 10 000 € pieleen, eli suomessa kaupasta Model 3:sen voisi saada ehkä alkaen 45 000 €, joka olisi aika halpa hinta Teslasta?

29 929,88 € * 1.24 = 37 113 + autovero + rahti = 45 000 €?

Vastaavasti uusi Tesla Model S maksaa 82 800 €. 75 kWh akku.
Joka sisältää ALV:tä noin 16 000 €
Autovero 3080 €
Toimituskulut 440 €
Pelkkä auto 63 280 €

Jos Model 3 hinta sattuu pitämään paikkansa, niin 3 malli olisi 37 800 € halvempi?
 
45 000 € lienee realistinen arvio minun mielestä, mutta ei ole tietoa kuinka paljon Tesla haluaa maksimoida voittoa halvemmissa sähköautoissa vai lähteekö aggressiivisella taktiikalla liikenteeseen. Suomi ei varmaan liene kovin merkittävä maa ole heille.
 
Diesel-autoilusta teslan hintaa arvuuttelemaan, mikäs tässä!

Tesla varmaan haluaa pitää pr-syistä auton perushinnan alhaalla, mutta koska asiakkaiden maksukyky on ainakin alussa aika kova, niin autojen keskihinta varmasti ihan muuta. Veikkaan hinnat alkaen 45 paikkeilla, mutta hinta varmasti skaalautuu varusteilla (isompi akku, neliveto, stereota ja ajamisen avustinta) sinne Model S paikkeille eli 90 kiloon asti.
 
Muistanko väärin, mutta eikö Model 3 ollut sellainen auto, että sitä ei paljoa konfiguroida. Eli tyyliin värin saat valita ja se on siinä. Tämä siksi, että tuotannosta saadaan maksimaalisen tehokas ja vastaamaan kysyntää.

Voin toki muistaa väärin.
 
Kappas

laivojen-paastot-grafiikka.jpg


Yksi autolautta vois siis tupruttaa vuodessa ilmaan rikkiä melkein yhtä paljon kuin koko Suomen tieliikenne.

Laivojen typpipäästöt rehevöittävät Itämerta – jätevesipäästöt vähentyneet, ilmapäästöt suuria


Laivojen typpipäästöt suuremmat kuin Suomen koko maantieliikenteen

Laivojen typpipäästöt suuremmat kuin Suomen koko maantieliikenteen
 
Muistanko väärin, mutta eikö Model 3 ollut sellainen auto, että sitä ei paljoa konfiguroida. Eli tyyliin värin saat valita ja se on siinä. Tämä siksi, että tuotannosta saadaan maksimaalisen tehokas ja vastaamaan kysyntää.

Voin toki muistaa väärin.
Voi olla noin. Luultavasti ei saisi ehkä nelivetoa, eikä isompaa akkua? Nuo siis omia veikkauksia.

Luultavasti sitten varusteille samat hinnat ja samat varusteet kuin Tesla Model S mallissa?

Premium-päivityspaketti.
-parempi äänentoisto
-pakkassään paketti, istuinlämmitys, lämmitetty ratti, sulat, pesusuuttimet = 5400 €
Parannettu Autopilot = 5400 €
Täysin itsenäisesti ajava = 3300 €
Talvirengaspaketti = 3400 €

= 17 500 €
 
Kappas

laivojen-paastot-grafiikka.jpg


Yksi autolautta vois siis tupruttaa vuodessa ilmaan rikkiä melkein yhtä paljon kuin koko Suomen tieliikenne.

Laivojen typpipäästöt rehevöittävät Itämerta – jätevesipäästöt vähentyneet, ilmapäästöt suuria


Laivojen typpipäästöt suuremmat kuin Suomen koko maantieliikenteen

Laivojen typpipäästöt suuremmat kuin Suomen koko maantieliikenteen

Ja tämäpä yllätys. Oletan että lähes valtaosa laivoista on liputettu jonnekin muualle. Muutenhan suomen maailmanpelastus iskisi noille melkoisen verolipun käteen.

Mutta autoilija on maksumies, ja jääkarhut pelastuu.
 
Suomenkielistä uutista en aiheen tiimoilta löytänyt, joten reutersin uutinen pitää riittää.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...aves-way-for-diesel-ban-in-stuttgart/Nxzna7tx

REUTERS: German court paves way for diesel ban in Stuttgart

28.7.2017 13:15

STUTTGART, Germany, July 28 (Reuters) - A German court backed a push to ban diesel cars from the city of Stuttgart, dealing a blow to carmakers Daimler and Volkswagen which had sought to avert legal curbs mainly by modifying emissions-control software.

Since Volkswagen admitted to cheating emissions tests almost two years ago, diesel cars have been the focus of scrutiny for their nitrogen oxide emissions that are blamed for causing respiratory disease.

Environmental group DUH went to court seeking a complete ban on diesel cars from Stuttgart, which said it would from next year bar diesel cars that failed to meet the latest emissions codes from the city on days with heavy pollution.

Stuttgart's home state of Baden-Wuerttemberg, which prefers measures that include improved public transport and retrofitting diesel cars to cut emissions, said it would study the ruling. It has not said if or when it would impose a complete ban.

Analysts have said they expected other major cities would follow swiftly if Stuttgart put a diesel ban in place.

"Safeguarding health is more important than the right to property and the general liberty of the car owners affected by the ban," Wolfgang Kern, the presiding judge at the Stuttgart administrative court, said in his ruling.


Stuttgart's pollution-fighting plan must provide for meeting emissions limits as soon as possible but planned retrofits of diesel cars are insufficient and would come too late, Kern said.

The mayors of Paris, Madrid, Mexico City and Athens have said they plan to ban diesel vehicles from city centres by 2025. The French and British governments have said they would end the sale of new gasoline and diesel vehicles by 2040.

This month, Sweden's Volvo became the first major traditional automaker to set a date for phasing out vehicles powered solely by the internal combustion engine by saying all its car models launched after 2019 would be electric or hybrids. (Reporting by Ilona Wissenbach; Writing by Andreas Cremer; Editing by Maria Sheahan and Edmund Blair)

 
Muistanko väärin, mutta eikö Model 3 ollut sellainen auto, että sitä ei paljoa konfiguroida. Eli tyyliin värin saat valita ja se on siinä. Tämä siksi, että tuotannosta saadaan maksimaalisen tehokas ja vastaamaan kysyntää.

Voin toki muistaa väärin.

Alussa joo, mutta optioita lisätään matkan varrella. Tämä ei suinkaan tarkoita että ensimmäiset autot ovat aivan ilman varusteita, itse veikkaan toisin päin. Spekuloitu, että ensimmäiset autot on isoimmalla akkuvaihtoehdolla, takavedolla ja (vegaani) nahkaverhoilulla.
 
Miksi puhut suunnitelmataloudesta ja seuraavasta kerrasta?
Siksi että se on aika vahvasti suunnitelmataloutta, kun poliittisesti päätetään edes takas mikä on Se Oikea(tm) liikenteen tekniikka ja innovaatiosuunta, jota tulee lisätä ja mitä rangaista. Muutama vuosi sitten piti boostata diesel myyntiä, nyt se pitää saada alas.
 
Kappas

laivojen-paastot-grafiikka.jpg


Yksi autolautta vois siis tupruttaa vuodessa ilmaan rikkiä melkein yhtä paljon kuin koko Suomen tieliikenne.

Laivojen typpipäästöt rehevöittävät Itämerta – jätevesipäästöt vähentyneet, ilmapäästöt suuria


Laivojen typpipäästöt suuremmat kuin Suomen koko maantieliikenteen

Laivojen typpipäästöt suuremmat kuin Suomen koko maantieliikenteen

Tässä jokin aika sitten luin uutisen jossa oli jotain tyyliin maailman 140 suurinta rahtilaivaa tuottaa yhtä paljon rikkipäästöjä kuin kaikki maailman henkilöautot yhteensä.

Tuon tietysti selittää pitkälti raskas polttoöljy. Henkilöautossa poltettavaksi soveltuvaa polttoainetta ei käytännössä mistään saa rikillisenä, eli rikkipäästöt ovat käytännössä vain jalostusprosessin epätarkkuudesta johtuvia olemattomia rikkijäämiä.

Kansainvälisillä aluevesillähän ei käytännössä ole mitään rajoituksia mistään. Matkustajalaivoissa voidaan imagosyistä vähän hillitä päästöjä, mutta rahtilaivan moottori tehdään vain mahdollisimman taloudelliseksi, ja polttoaine on halvinta mitä löytyy. Muutamalle sisämerelle on onnistuttu kehittelemään jotain päästörajoituksia, tosin nekään ei ihan ongelmattomia ole.

Käytännössä esim itämeren päästörajoituksista maksaa Suomalainen teollisuus. Jo alunperinkin kilpailuasetelma on huonompi kun tuotteita täytyy rahdata ylimääräiset 1000+km, jonka lisäksi sen merimatkan kustannukset ovat poikkeuksellisen korkeat. Tietysti kun teollisuus kuihtuu, niin koko laivan voidaan jättää ajamatta, jolloin päästöt pienenevät entisestään, mutta ei tuo mikään helppo yhtälö ole.
 
Saksa aikoo kieltää dieselautot – romahtavatko autojen hinnat myös Suomessa?

Automaailma elää tällä hetkellä voimakkaassa myllerryksessä. Esimerkiksi Saksan suurkaupungeissa harkitaan käyttökieltoa päästökohuissa ryvettyneille dieselautoille. 15 miljoonan dieselauton maassa se tarkoittaa isoja muutoksia. Miten ne vaikuttavat Suomeen?----


Vuonna 2015 Volkswagenia valmistava VAG-konserni joutui myrskyn silmään, kun selvisi, että se oli vääristellyt dieselautojensa typen oksidi eli NOx -päästöjä. Aluksi huijauksen uutisoitiin rajautuvan Yhdysvaltoihin, mutta myöhemmin kävi ilmi, että myös eurooppalaiset autot olivat joutuneet manipuloinnin kohteeksi. Kokonaislasku huijauksesta oli VAG:lle miljardiluokkaa ja sitä maksetaan edelleen.

Myöhemmin vastaavia huijausoperaatioita on epäilty ja osittain paljastettu muillakin valmistajilla. Epäilyksen alla ovat tällä hetkellä mm. Fiat-Chysler -konserni ja Mercedes-Benziä valmistava Daimler. Näiden osallisuutta huijauksiin ei vielä ole todistettu.

Saksalaiset, älkää hankkiko dieselautoa
Heinäkuussa Saksan autoliitto ADAC julkaisi tiedotteen, jossa se kehotti kansalaisia pidättäytymään dieselauton ostamisesta. Ohjeistus perustui Saksan suurkaupunkeihin kaavailtuun ajokieltoon, jonka mukaan esimerkiksi Stuttgartissa ja Münchenissä ei saisi jatkossa ajaa diesel-käyttöisellä henkilöautolla.

Tämä on isku vasten kasvoja erityisesti kotipaikkaansa Münchenissä pitävälle BMW:lle, jonka Euroopan automyynnistä 70% on dieseleitä. Yhteensä Saksan teitä kansoittaa yli 15 miljoonaa dieselautoa, joten vaikutukset ovat laajoja. Mikäli rajoitukset tulisivat voimaan, se tarkoittaisi dieselautojen hinnan putoamista.

Kohuun on reagoitu Saksassa voimakkaasti ja elokuun toisena päivänä järjestetyssä dieselkokouksessa haettiin ratkaisua rajoituksiin autoteollisuuden ja saksalaisviranomaisten kesken. Sen tuloksena autovalmistajat panostavat takaisinkutsukampanjoihin ja päivittävät dieselmoottoreita Euro 6 -päästönormien mukaisiksi.

Vakavimmin tilanteen on ottanut BMW, joka tarjoaa vanhempien dieselautojen omistajille 2000€:n bonuksen vaihdossa vähempipäästöiseen autoon. Samaa ovat tekemässä myös Ford ja Toyota. Uuden dieselkohun hintalappu noussee Saksassa reippaaseen 500 miljoonaan euroon. Se kaatuu ensin autovalmistajien, mutta lopulta autoilevan kansan niskaan.

Voiko Saksan uusi dieselkohu aiheuttaa dieselautojen rajoituksia myös Suomessa?

– Asiaa kannattaa kyllä miettiä muutaman kerran, sillä yhtä korkeita typen oksidien arvoja (ilmansaasteita) ei meillä Suomessa ole. Saksassa päästöjä tulee autoilun lisäksi mm. teollisuudesta, kertoo Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

Kieltämisen linjalle ei olla lähdössä myöskään Likenne- ja Viestintäministeriössä, joka vastaa liikenteen asetusten valmistelusta ja linjaa yleisesti liikenteeseen liittyviä asetuksia.

– Meillä ei ole vastaavia suunnitelmia, toteaa LVM:n Ylitarkastaja Eleonoora Eilittä.

Kaupunkikohtaiset kiellot eivät siis tule vaikuttamaan Suomeen, sillä ne perustuvat Euroopan suurissa kaupungeissa huonoon ilmanlaatuun. Toistaiseksi ilmanlaatu on Suomen suurissakin kaupungeissa kohtalainen, mutta paineita ekologisempaan liikenteeseen on olemassa myös meillä.

Diesel pitänyt pintansa Suomessa
Vaikka dieselmoottoreita on vedelty viime aikoina pahasti kölin alta, tuntuvat suomalaiset luottavan vähän polttoainetta kuluttaviin kulkupeleihin. Päästöt eivät tunnu olevan ensimmäisenä mielessä auton hankintaa suunnitellessa. Samaa tarinaa kertoo myös Autoalan Keskusliiton julkaisema ensirekisteröinneistä kertova tilasto.

Alkuvuoden 2017 tilastoista käy ilmi, että tammi-heinäkuussa Suomeen rekisteröitiin 73294 uutta henkilöautoa. Niistä reilut 30% oli dieselautoja. Ehdottomasti suurin kakku on kuitenkin perinteisellä bensalla, sillä sähkö- ja hybridiautojen määrä oli seitsemän prosenttia kaikista autoista.

Vaikka autoilun kehityssuunta on menossa voimakkaasti kohti sähköisempää tulevaisuutta, ymmärretään automaailmassa myös se, että siirtymävaiheesta on tulossa pitkä. Mm. Citroënia valmistavan PSA:n sähköautoista vastaava johtaja on todennut, että autot kulkevat bensiinillä ja dieselillä niin kauan kuin maan povesta löytyy öljyä.

Hieman samankaltaisia ajatuksia on Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisellä, joka uskoo polttomoottorien pitävän pintansa vielä pitkään.

Romahtavatko dieseleiden hinnat?
Mikäli Saksan rajoitteet tulevat voimaan, saattavat dieselkäyttöisten autojen hinnat romahtaa Saksassa. Samalla se voi tarkoittaa käytettyjen dieselautojen virtaa Saksasta Suomeen. Tälläkin hetkellä käytettyjä autoja toki uitetaan Suomeen Saksan alemman hintatason vuoksi, mutta se voi hyvinkin kasvaa roimasti. Mikäli näin käy, onko suomalaisella dieselauton omistajalla käsissään tyhjä arpa?

– En usko, että hinnat laskevat kovin äkkiä vakka dieseleiden tarjonta lisääntyisi, rauhoittelee Autoliiton Pasi Nieminen.

Toki hintakehitys riippuu myös paljon siitä, miten verotusta muutetaan korkeampipäästöisten autojen kohdalla. Päätösvalta on ennen kaikkea poliittisten päättäjien käsissä. Vaikka Nieminen ei uskokaan dieseleiden kieltämiseen Suomessa, toivoo hän mahdollisiin rajoituksiin pitkiä siirtymäaikoja.

– Kotitalouden näkökulmasta liikenne on toiseksi suurin menoerä asumisen jälkeen. Meillä ei voida tehdä päätöksiä, jotka vievät ihmisiltä elintason alta, jyrähtää Nieminen.

Näyttää siis siltä, että dieselillä ajava suomalainen voi ainakin toistaiseksi nukkua yönsä rauhassa, sillä käyttörajoituksia ei näillä näkyminen ole luvassa. Eikä dieselauton arvon romahtamisestakaan tarvitse olla huolissaan. Ainakaan vielä.
 
On kyllä melkoista hölmöläisten hommaa tämä Saksan (ja muiden maiden) poukkoilu. Ensin kannustetaan kaikkia ostamaan diesel, jotta maailma pelastuu, ja sitten vaihtamaan ne äkkiä pois, jotta maailma pelastuu. Jos ei alunperinkään olisi lähdetty vääristämään markkinaa, niin mitään ongelmaa ei olisikaan.

Lisäksi se on huvittavaa, että VW kohun jälkeen nyt yhtäkkiä dieseleistä on ja ilmanlaadusta on tullut niin vakava ongelma, että vaaditaan välitöntä paniikkinappulan painamista. Milläköhän tapaa se päästömanipuloinnin paljastuminen on yhtäkkiä muuttanut kaupunkien ilmanlaatua? Jos ongelma olisi oikeasti niin vakava, kuin nyt annetaan ymmärtää, niin VW kohuun astihan kaikkien olisi pitänyt olla ihan turkasen huolestuineita asiasta, tietämättä vain mitä sille voi tehdä. Ilmeisesti ilmastonmuutos ei myöskään ole niin vakava ongelma kuin aiemmin on väitetty.

Noh, saapahan edullisemman dieselkärryn Saksata alle tulevaisuudessa.
 
Lisäksi se on huvittavaa, että VW kohun jälkeen nyt yhtäkkiä dieseleistä on ja ilmanlaadusta on tullut niin vakava ongelma, että vaaditaan välitöntä paniikkinappulan painamista. Milläköhän tapaa se päästömanipuloinnin paljastuminen on yhtäkkiä muuttanut kaupunkien ilmanlaatua? Jos ongelma olisi oikeasti niin vakava, kuin nyt annetaan ymmärtää, niin VW kohuun astihan kaikkien olisi pitänyt olla ihan turkasen huolestuineita asiasta, tietämättä vain mitä sille voi tehdä. Ilmeisesti ilmastonmuutos ei myöskään ole niin vakava ongelma kuin aiemmin on väitetty.

Noh, saapahan edullisemman dieselkärryn Saksata alle tulevaisuudessa.
Ilmastonmuutos ja saasteongelmat suurkaupungeissa ovat kaksi täysin eri asiaa. Ilmanlaatu on todellinen ongelma suurkaupungeissa, eikä sen selkeään parantamiseen ole juuri kivuttomia tapoja. Diesel-autojen kieltäminen on yksi tapa. Suomessa tilanne on vähän toinen, kun täällä on vain yksi merkittävän kokoinen kaupunkialue, jossa liikenteen aiheuttamista saasteista on riesaa.
 
Lisäksi se on huvittavaa, että VW kohun jälkeen nyt yhtäkkiä dieseleistä on ja ilmanlaadusta on tullut niin vakava ongelma, että vaaditaan välitöntä paniikkinappulan painamista. Milläköhän tapaa se päästömanipuloinnin paljastuminen on yhtäkkiä muuttanut kaupunkien ilmanlaatua? Jos ongelma olisi oikeasti niin vakava, kuin nyt annetaan ymmärtää, niin VW kohuun astihan kaikkien olisi pitänyt olla ihan turkasen huolestuineita asiasta, tietämättä vain mitä sille voi tehdä. Ilmeisesti ilmastonmuutos ei myöskään ole niin vakava ongelma kuin aiemmin on väitetty.

Höpö höpö!

Suomalaisten on vaikea asennoitua näihin saastejuttuihin koska meillä ei ole oikeita ruuhkia ja meidän ilma on edelleenkin maailman puhtainta. Silti jokainen tietää sen karvaan käryn kun dieseli kiihdyttää keskustassa valoista. Se paha tuoksu on juurikin niitä syöpävaarallisia myrkkyjä joita ei tulisi hengittää. Suurkaupungeissa näitä on enemmän kuin liikaa, paikalliset tottuvat siihen eivätkä edes tiedä paremmasta. Harva valittaa kun on saasteessa elänyt jo pitkään.

Eurooppalaisten suurkaupunkien ilmanlaatu on todettu huonoksi jo vaikka kuinka kauan. Ja yhdeksi syylliseksi tiedettiin dieselit. Siksi Saksalla on ollut kaupungeissa vanhemmille dieseleille (erityisesti ei-DPF autoille) ajokielto alueet jo pitkään. Autoille on siellä pakolliset ympäristö tarrat: Saksan ympäristötarra | Autoliitto
Kaikki 1993 uudemmat bensakoneet saavat automaattisesti puhtaimman vihreän tarran, mutta dieselit keltaisia ja punaisia riippuen niiden päästö luokituksesta ja vastaavasti ajokiellon eri kaupunkien keskustoihin. Näitä on ollut saksassa jo vuodesta 2008, eli kohta kymmenen vuotta. Alueet toki vain ovat lisääntyneet jatkuvasti.

Eli ei se mikään yllätys ollut, kaikki ovat tienneet jo pitkään kuinka saastuttavia dieselit ovat ja asiaan on puututtu Euroopassa.

Se mitä tapahtui oli että tajuttiin että VW (ja myös muitakin valmistajia) ovat huijanneet testeissä ja että heidän mainostetusti puhtaat autot eivät olekaan niin puhtaita. Nykyisen tietämyksen mukaan dieselit vaativat järkyttävän monimutkaiset ja kalliit (urea jne) järjestelmät täyttääkseen päästönormit. Siksi dieseleitä tuskin nähdään tulevaisuudessa halvoissa perheautoissa, koska edullisempaa on tehdä bensahybridi. Selvää on ettei niitä asenneta ikinä vanhoihin autoihin jälkiasennuksina, eli ajokiellot lisääntyy nokipolttimille. Ja syytä onkin saastepommit kieltää, koska tutkimusten mukaan dieselin polttaminen aiheuttaa kymmeniätuhansia ennenaikaisia kuolemia per vuosi.

Tässä vielä hyvää luettavaa:

Diesel has to die – there is no reverse gear on this

Diesel has to die – there is no reverse gear on this
Daimler says diesel is worth fighting for but there is no comeback for the toxic technology and the fight must now be to save lives




Excess diesel vehicle NOx emissions were linked to about 38,000 premature deaths worldwide in 2015. Photograph: Tony Margiocchi / Barcroft Media
Shares
751
Comments
922

Anup Bandivadekar

Monday 7 August 2017 07.30 BSTLast modified on Wednesday 9 August 2017 10.36 BST

When the story of Volkswagen’s cheating on diesel emissions tests broke nearly two years ago, a number of reporters asked me if this spelled the end for diesel cars. My response was a confident, dismissive “no”. While dieselgate would cast a long shadow, there was no reason to write off diesel cars, at least in the short term. After all, the technology does exist to make clean diesel cars. It’s just a question of improving the existing regulations and enforcing them better.

I was wrong.

Here is what we have learned in those two years:

First, we underestimated the depth of the deception that has been propping up diesel cars in Europe and elsewhere. Evidence from testing performed by several governments in Europe and elsewhere, as well as by outside independent organisations, confirms that huge numbers of diesel car manufacturers have been cheating, at least outside the US. Even more troubling, evidence is piling up that this cheating was not the result of misunderstandings of regulatory requirements, or honest mistakes by some engineers, but well-thought-out corporate strategies.

Second, the lowest-cost NOx emission control technology for smaller cars, the lean NOx trap, is inadequate to reduce diesel emissions from cars in the real world, and might have to be supplemented with additional after-treatment systems or abandoned entirely in favour of a better, but higher-cost, technology, selective catalytic reduction (SCR). Even then, SCR systems will have to be beefed-up from current designs. This is significant, because one reason manufacturers seem to have cheated is because doing the right thing cost more and would have made some diesel models less competitive on price. The revelation that German diesel car manufacturers might have colluded to under-specify the size of urea tanks in SCR system designs, among other things, is only the latest piece of evidence in this context.

Third, we know much more about the global health impacts of high real-world NOx emissions. A study published earlier this year in Nature, in which some of my colleagues at the International Council on Clean Transportation were involved, estimated that excess diesel vehicle NOx emissions – amounts greater than are already nominally permitted under regulations – were linked to about 38,000 premature deaths worldwide in 2015, mostly in the EU, China, and India. The study projected that the impact of all real-world diesel NOx emissions, both permitted and “excess”, will grow to 183,600 early deaths in 2040.

Fourth, the belief that diesel cars are necessary to meet fuel-efficiency standards and reduce CO2 emissions has been thoroughly debunked. Moving away from light-duty diesels towards improved gasoline, hybrid, and electric vehicles will actually lower the cost of meeting future vehicle CO2 standards. Diesels are not a bridge to a zero-carbon on-road transportation system, as some claim; diesels are blocking the path.


FacebookTwitterPinterest
It now seems likely that electric vehicles will become competitive much sooner than anticipated. Photograph: Dominic Lipinski/PA
Fifth, the prospects of long-term alternatives to diesels have improved dramatically. The cost of electric-vehicle batteries has come down faster than most of us, me included, thought possible. Granted, electric vehicles are not yet competitive on cost, or on some other attributes mainstream consumers care about. But it now seems very likely that electric vehicles will be competitive across different market segments much sooner than anticipated.

Advertisement
And so here we are, not quite two years since the revelations about Volkswagen first came to light and set off a chain reaction. Industry has worked to impede regulatory changes that could bring the urgent problem of excess NOx emissions under control. Within weeks of dieselgate, manufacturers in Europe were lobbying to set conformity factors in the new Real Driving Emissions on-road test that would permit them to emit NOx at more than twice the regulatory limits even under the unrealistically narrow range of driving conditions that the test features. As a result, European diesel cars may not meet Euro 6 emission limits until 2024 – a decade of failure that will cost tens of thousands of lives.

In India, manufacturers are resisting early adoption of improved testing procedures and real driving emissions tests altogether. In Thailand, manufacturers are pushing to delay implementation of Euro 6 standards from 2020 to 2028. The list goes on. Even if Europe somehow manages to solve its problem of high diesel car emissions over the next several years, it is likely to persist for much longer in Asia and Africa unless something happens to change things.

Diesel technology is becoming decreasingly competitive; hybrid and electric vehicle technology, increasingly so. This is happening at the same time as cities around the world are seeking to restrict diesel car usage directly or indirectly, for example by imposing additional toxicity charges on diesel cars. The resale value of diesel cars is under pressure. The tax differential between diesel and gasoline fuel is being reduced in France, and other countries hope to follow suit. As a result, diesel car sales at least in Europe and India show signs of having peaked, and might be on a long-term downward trajectory already. Investors in manufacturers planning to build diesel cars should perhaps begin to worry not about a return on their capital, but about the return of their capital.

The death of diesel cars may not be imminent, but the patient is terminally ill. Policymakers face a stark choice: keep it on life support, or not. Short-term measures can keep light-duty diesels alive. But at what cost?

Daimler’s CEO Dieter Zetsche says diesel is worth fighting for. Everything we have learned over the past two years tells us it is not. We must fight, but for clean air, to save lives, and for a zero emission future.

  • Anup Bandivadekar directs the passenger vehicle program of the International Council on Clean Transportation, an independent research organisation
 
Ja syytä onkin saastepommit kieltää, koska tutkimusten mukaan dieselin polttaminen aiheuttaa kymmeniätuhansia ennenaikaisia kuolemia per vuosi.

Ja sitten voikin unohtaa kaiken muun ympärillä, teollisuus, laivat, lentokoneet, ydinvoimalat, lehmät, afrikka, venäjä, aasia, metsät jne. mistä nyt vaan saa jotain dataa miten saastutetaan.

No saastutetaan, myönnetään. Tämä euroopan pienehkö alue vaan on pieni, ja auto ei ole se pahin paska mikä työntää vaikka mitä putkesta. On niitä isompiakin ongelmia.
 
Hanasaaren hiilivoimalasta ollaan sentään luopumassa, ettei ihan kaikki mene autoilijoiden piikkiin täällä "ruuhkasuomessa"
 
Ilmastonmuutos ja saasteongelmat suurkaupungeissa ovat kaksi täysin eri asiaa. Ilmanlaatu on todellinen ongelma suurkaupungeissa, eikä sen selkeään parantamiseen ole juuri kivuttomia tapoja. Diesel-autojen kieltäminen on yksi tapa. Suomessa tilanne on vähän toinen, kun täällä on vain yksi merkittävän kokoinen kaupunkialue, jossa liikenteen aiheuttamista saasteista on riesaa.
Tottakai tiedän, että lähipäästöt on eriasia kuin ilmastonmuutos, mutta pointti oli se, että kyllä siitä uskottavuus kärsii kun muutama vuosi sitten ihmisiä kannustettiin kaikin voimin ostamaan diesel, koska muuten maailmanloppu uhkaa, ja nyt dieseleistä on kiireen vilkkaa päästävä eroon, koska ne ovat ympäristön vihollinen numero yksi. Niin paha, että ei ole edes aikaa odottaa niiden poistuvan luonnostaan markkinoita, edes maissa jossa autokannan uusiutuminen on huomattavasti Suomea vikkelämpää.

Vaikka kyseessä onkin kaksi eri ongelmaa, niin jos toisesta ollaan valmiita uhraamaan toisen kustannuksella, niin mitä ilmeisimminkin toinen on tällöin vähemmän vakava. Ainakin nyt jokusen vuoden.
 
Tottakai tiedän, että lähipäästöt on eriasia kuin ilmastonmuutos, mutta pointti oli se, että kyllä siitä uskottavuus kärsii kun muutama vuosi sitten ihmisiä kannustettiin kaikin voimin ostamaan diesel, koska muuten maailmanloppu uhkaa, ja nyt dieseleistä on kiireen vilkkaa päästävä eroon, koska ne ovat ympäristön vihollinen numero yksi. Niin paha, että ei ole edes aikaa odottaa niiden poistuvan luonnostaan markkinoita, edes maissa jossa autokannan uusiutuminen on huomattavasti Suomea vikkelämpää.
Pitää muistaa, että bensa-autojenkin polttoaineenkulutus on tullut reilusti alaspäin viime vuosina pikkuturbojen myötä, eli sillä puolella dieselin etumatka ei ole enää niin suuri kuin se joskus aiemmin.
 
Noh, tuossa puhutaan vuodesta 2030. Siihen on vielä pitkä aika. Vaikea uskoa kyllä, että esim. kuljetusala nielisi tuollaisen korotuksen.
Juu, eihän se heti tule läpi eikä varmasti uppoa 'pureskelematta' alas tuollaisena.

Mutta kyllähän seuraavat vuodet on dieselin kannalta erittäin huonon näköinen (joka on toki ollut jo tiedossa pidemmän aikaa..).
 
Se on varmaan alettava sit punasesta pistoolista tankkaamaan. Tai jonkun kanisterin kautta luonnollisesti ettei jää verekseltään kiinni, punanen pistooli tankin reijässä...
 
Mun mielestä kaikissa hyvän julkisen liikenteen omaavissa kaupungeissa kuten helsingissä voitaisiin luopua yksityisautoilusta kokonaan, tai laittaa yksityisautoilua jatkaville riittävän kovat lisämaksut. Ruuhkat ja saasteet vähenisivät.

Mintä näitä idiootteja tulee?

Helsingin poikittaisliikenne ei toimi!
 
Yle: Dieselin hintaan tulossa reilu korotus – päätös tehty jo

Jos VTT:n tekemä arvio dieselin hinnannoususta pitää paikkansa (korotus 0,14 - 0,33 euroa per litra), niin siihenpä loppuu tässä maassa varmaan aika monen diesel-ajelut.. Samoin myös diesel-autojen myynti.
Yksi vaihtoehto voisi olla laskea dieselin veroa saman verran 0,14-0,33 euroa. Silloin kuljetusalan kustannukset eivät suurenisi. Samalla vaikka dieselin käyttövoimaveroa voisi vähän nostaa, mutta se ei vielä haittaisi kuljetusalaa liikaa.

Toki bensa-autoille käy aivan sama juttu vuonna 2030, eli E10 ja E5 korvaantuu vähän kalliimmalla E30:lla?

Toki E85:sta saa jo nyt jossa on etanolia 85% ja bensaa vähintään 15%. Vaihtelee ilmeisesti 70-85% välillä.
 
Liekköhän Suomen valtio haluaa haaskata tuota verotuloa dieselistä, ainakaan noin isoa siivua. Toki siirtämällä sen veron esimerkiksi käyttövoimaveroon tasaisi "yhteen sektoriin" osuvaa kuormitusta.
 
Mintä näitä idiootteja tulee?

Helsingin poikittaisliikenne ei toimi!
Tuntuu aina olevan se lähtökohta että jos asuu kaupungissa niin ei saisi sieltä ikinä poistua. Eli jos siellä kaupungissa julkinen toimiikin, niin tarvii sitä autoa kumminkin jos pitää mennä jonnekin korpeen. Joku liityntä pysäköinti homma ois ihan hyvä hyvin toteutettuna niille jotka tulee autolla keskustaan, mutta ei oikein toimi meillä jotka asuvat keskustassa ja käyvät maaseudulla.
 
Moniko sinne keskustaan sitten huvikseen autolla ajaa?
Kyllähän se sellainen persläpi on etten mä ainakaan mene autolla sinne ilman asianmukaista rahallista korvausta.
 
Autoliiton Pasi Nieminen Bernerin työryhmän esityksestä: "Rahat eivät riitä päästövähennystavoitteiden toteuttamiseen"

"Työryhmä listaa tavoitteissaan esityksen 16 miljoonaan vuosirahoituksen osuuksista. Tavoitteisiin listataan muun muassa, että vähäpäästöisten ajoneuvojen lisääntymistä tavoitellaan tukemalla vuosina 2018-2021 täyssähköautojen hankintaa sekä kaasu- ja flexfuel-autojen konvertointia yhteensä 6 miljoonalla eurolla vuosittain."

Nyt vain sitten odottamaan millaista porkanaa valtio pystyy antamaan muunnoksiin :)
 
Autoliiton Pasi Nieminen Bernerin työryhmän esityksestä: "Rahat eivät riitä päästövähennystavoitteiden toteuttamiseen"

"Työryhmä listaa tavoitteissaan esityksen 16 miljoonaan vuosirahoituksen osuuksista. Tavoitteisiin listataan muun muassa, että vähäpäästöisten ajoneuvojen lisääntymistä tavoitellaan tukemalla vuosina 2018-2021 täyssähköautojen hankintaa sekä kaasu- ja flexfuel-autojen konvertointia yhteensä 6 miljoonalla eurolla vuosittain."

Nyt vain sitten odottamaan millaista porkanaa valtio pystyy antamaan muunnoksiin :)
Ilmeisesti hesarissa oli jotain tuollaista. Eli valtio maksaisi 500 € sähköautosta ja autokauppa jotain lisää. Lisäksi Tesla ei saa tukea, koska on liian kallis.
Tuesta yhteiskunnan osuus voisi olla 500 euroa, autokaupan ja -teollisuuden osuus loput.
Itse mietinkin että turha sitä Teslaa on tukea ja se olikin just niin :) Renault Zoe taitaa olla halvin sähköauto. Hyundai ioniq taisi olla toinen suht halpa.
 
Yle: Dieselin hintaan tulossa reilu korotus – päätös tehty jo

Jos VTT:n tekemä arvio dieselin hinnannoususta pitää paikkansa (korotus 0,14 - 0,33 euroa per litra), niin siihenpä loppuu tässä maassa varmaan aika monen diesel-ajelut.. Samoin myös diesel-autojen myynti.

Noh, tuossa puhutaan vuodesta 2030. Siihen on vielä pitkä aika. Vaikea uskoa kyllä, että esim. kuljetusala nielisi tuollaisen korotuksen.

Tässähän ei ole veronkorotuksiin otettu mitään kantaa, vaan siihen että dieselissä pitää olla vähintään 30 prosenttia uusiutuvia ainesosia. Neste Oyj tuottaa jo nyt 100% uusiutuvista raaka-aineista tehtyä dieseliä, joka käy jokaiseen autoon nimellä Neste MY.

Neste Oyj on myös maailman suurin biodieselin valmistaja ja kunnianhimoinen pitkän tähtäimen tavoite olla jossain vaiheessa täysin riippumaton fossiilisista raaka-aineista.

Yhteenveto:
  • Valtion pitää täyttää jotkin päästötavoitteet, jotka on globaalissa mittakaavassa kusitippa meressä - Check
  • Suomessa toimii öljynjalostamo, joka on maailman suurin biodieselin valmistaja - Check
  • Suomen valtio omistaa suurimman osan kyseisestä jalostamokokonaisuudesta (50,1%) - Check
  • Dieselin hinta saattaa nousta yli kipukynnyksen (kuluttajat/kuljetusala) biodieselin korkeamman hinnan takia. Onko vara tehdä veronalennus? On, koska valtio saa välillisesti tuloja Neste Oyj:n tuloksen kautta jos dieseliä myydään entiseen malliin - Check
  • Saadaan raha pysymään Suomessa ja Neste:n liikevoitto entisellään/kasvamaan - Check
  • Profit?
 
Eiköhän se valtion porkkana ole keppiä oikein olan takaa. Ja vielä vähän kiellon päälle, jotta varmasti uskoo. Keppinä käytetään varmasti pesäpallomailaa.
Kaiken järkevintä olisi tukea mahdollisimman paljon kaasumuunnoksia,ja vielä niin että suomalaiset firmat olisi etusijalla jolloin tuki jäisi suomeen.
 
Neste Oyj tuottaa jo nyt 100% uusiutuvista raaka-aineista tehtyä dieseliä, joka käy jokaiseen autoon nimellä Neste MY.
Miten Neste on ratkaissut kumiletkujen hapertumisen? Biodiesel on huomattavasti parempi liuotin kuin normaali diesel ja siihen siirtyminen vaatii toki yleensä vähintään yhden, joskus kahdenkin naftafiltterin vaihdon, mutta pl. Volvo ja Mersu, kiinnostaisi miten se letkujen hapertuminen ja vuotaminen on ratkaistu about kaikissa muissa merkeissä joissa ei ole nylonletkuja - siis Nesteen toimesta?
 
Miten Neste on ratkaissut kumiletkujen hapertumisen? Biodiesel on huomattavasti parempi liuotin kuin normaali diesel ja siihen siirtyminen vaatii toki yleensä vähintään yhden, joskus kahdenkin naftafiltterin vaihdon, mutta pl. Volvo ja Mersu, kiinnostaisi miten se letkujen hapertuminen ja vuotaminen on ratkaistu about kaikissa muissa merkeissä joissa ei ole nylonletkuja - siis Nesteen toimesta?

Mitä eroa on uusiutuvalla dieselillä ja perinteisellä biodieselillä - vai onko mitään?

"Uusiutuvan dieselin käyttö suurina pitoisuuksina ja sellaisenaan tuli Euroopassa helpommaksi uuden EN 15940 -standardin myötä."

"Fossiilinen diesel ja uusiutuva diesel ovat kemialliselta koostumukseltaan hiilivetyjä, kun taas perinteinen ensimmäisen sukupolven biodiesel on esteri, jota kaikki moottorit eivät kestä."

"Sen käyttö ei vaadi mitään muutoksia auton polttoainejärjestelmiin auton iästä tai merkistä riippumatta."

Käsittäisin, että nykyisen koostumuksen takia voi käyttää sellaisenaan kaikissa diesel-käyttöisissä autoissa. Asiaan en ole perehtynyt, joten joudun luottamaan Nesteen sanaan.
 
Thanks. Ei ollut tullut seurattua tuota Nesteen toisen sukupolven kehitystä.

Tuo eka sukupolvi (FAME) olikin kyllä sitten melkosita litkua; vaati lisäaineistusta, oxidoi ja epästabiloi sekoituksena dieselin, jne.

Et sitten kovin tarkkiksena ole ollut viimeisen vuosikymmenen aikana Nesteen tankkausasemilla; niissä pistooleissa (esim. Pro diesel) on lukenut ystävällisesti "EI FAMEa" tiedonjanoisille :rofl:

Käytännössä Nesteen uusiutuva litku on parempaa tavaraa mitä perinteinen fossiilisesta jalostettu. Päästövähennystavoitteet ja niiden keinojen vaikutukset sataa suoraan Nesteen osakkeen omistajien laariin kuten @valexi jo viittasikin :cigar2:

Tankkasin muuten pääkaupunkiseudulla ollessani testin vuoksi Nesteen MY:tä tyhjään tankkiin. Sain 90 000tkm otannalla pienimmän keskikulutuksen tällä tankillisella. Ero taisi olla toiseksi alhaisempaan saavutukseen jotain 3-4dl (keskikulutus ~10l/100k). Vakipaikkakunnalla ei MY:tä saa joten laajempaa dataa ei ole. Pitää kuitenkin testata uudestaan heti kun mahdollisuus.
 
Yllätysväite Saksasta: Dieselauto päästää elinkaarensa aikana jopa 3,65 tonnia enemmän hiilidioksidia kuin vastaava bensa-auto
Niko Rouhiainen22.9. 14:19
TE35_Ruuhka.jpg
Arttu Laitala
JAA ARTIKKELI
Saksan liikenneministeriön tilaaman ja paikallisten autolehtien julkaiseman tutkimuksen mukaan autojen dieselmoottorit eivät käytännön arkiajossa päästä vähemmän hiilidioksidia ilmoille kuin bensiinikäyttöiset moottorit, vaikka näin on ajateltu.

Reutersin uutisoiman tuloksen mukaan paperilla siedettäviksi saadut päästölukemat ovat toista käytännön ajossa.

Dieselmoottorilla kulkevat autot ovat usein raskaita, ilmanvastukseltaan suurempia ja korkeita sekä iäkkäitä, joten päästöjä sekä nanopartikkeleja ja typen oksideja pääsee ilmaan enemmän, kuin uudemmilla ja solakammilla testiautoilla.

Tutkimuksessa vertailtiin myös bensiini- ja dieselmoottorin päästöjä koko ajoneuvon elinkaaren ajalta. Dieselauton todettiin vapauttavan elinkaarensa aikana ilmakehään jopa 3,65 tonnia enemmän hiilidioksidia kuin vastaavan bensa-auton.

Uusissa dieselautoissa on yleensä hiukkassuodattimet, joiden pitäisi ratkaista dieselautojen perinteisesti pahimman päästöongelman käytännössä kokonaan.

Vuonna 2016 rekisteröityjen dieselautojen keskipäästöt Saksassa ovat 128 grammaa sadalla kilometrillä ja bensiiniautoilla 129 grammaa. Ongelmana ovat vanhemmat dieselautot, joita Suomen kaltaisessa, vanhan autokannan maassa on vielä Saksaa paljon enemmän.

"On myytti, että diesel auttaisi suojelemaan ilmastoa oikeastaan millään tavalla. Dieselin teoreettisetkin ympäristöhyödyt romuttuvat yleensä, sillä voimanlähde liikuttaa usein raskaita ja rakenteeltaan korkeita kuorma- ja linja-autoja", sanoi Saksan vihreiden poliitikko ja liikenneasiantuntija Stephan Kühnsaksalaismedioille aiemmin tällä viikolla.

Dieselin sais kieltää henkilöautoista vaikka heti mun puolesta. Sairasta että noilla on näinkin pitkään ajeltu.

Aika hurjia eroja merkkien ja mallien välillä noissa dieselin päästöissä

Puhtaimmat autot tulevat Saksasta, likaisimmat Ranskasta
Joo varsinkin noi Volkkarit on tosi puhtaita dieseleitä testien mukaan :D
 
"On myytti, että diesel auttaisi suojelemaan ilmastoa oikeastaan millään tavalla. Dieselin teoreettisetkin ympäristöhyödyt romuttuvat yleensä, sillä voimanlähde liikuttaa usein raskaita ja rakenteeltaan korkeita kuorma- ja linja-autoja", sanoi Saksan vihreiden poliitikko ja liikenneasiantuntija Stephan Kühnsaksalaismedioille aiemmin tällä viikolla."

Ja mitähän vittua nyt tuo vihreä saasta laukoo :btooth: Olisikohan siihen kenties syynsä, että käytännössä kaikki isommat moottorit on Dieseleitä? Bensarekat ja bussitko, ne tuon mielestä maailman pelastaisi :rofl:

Niin ja dieselvetureita, laivamoottorit... Rekat ja bussit jo mainitsit jo. Kyllähän taajamassa voi mennä kaasu tai sähköautolla, mutta en nyt ihan heti lähtisi siihen että iso kalusto kulkisi kukkasilla pitkiä matkoja isoilla lasteilla. Siihen menee pieni tulevaisuus. Maailmanpelastajat™:tup:

Ei hemmetti että jotkut on pihalla. Vähän aikaa sitten diesel oli hyvä, ja nyt sitten paha. Ehkä on isompiakin ongelmia maailmassa, mutta mitäs niistä.
 
Niin ja dieselvetureita, laivamoottorit... Rekat ja bussit jo mainitsit jo. Kyllähän taajamassa voi mennä kaasu tai sähköautolla, mutta en nyt ihan heti lähtisi siihen että iso kalusto kulkisi kukkasilla pitkiä matkoja isoilla lasteilla. Siihen menee pieni tulevaisuus. Maailmanpelastajat™:tup:

Ei hemmetti että jotkut on pihalla. Vähän aikaa sitten diesel oli hyvä, ja nyt sitten paha. Ehkä on isompiakin ongelmia maailmassa, mutta mitäs niistä.
Dieseleitä on kyllä pidetty huonoina aina. Vain muutamassa maassa noita alettiin henkilöautoihin edes tunkemaan.
"On myytti, että diesel auttaisi suojelemaan ilmastoa oikeastaan millään tavalla. Dieselin teoreettisetkin ympäristöhyödyt romuttuvat yleensä, sillä voimanlähde liikuttaa usein raskaita ja rakenteeltaan korkeita kuorma- ja linja-autoja", sanoi Saksan vihreiden poliitikko ja liikenneasiantuntija Stephan Kühnsaksalaismedioille aiemmin tällä viikolla."

Ja mitähän vittua nyt tuo vihreä saasta laukoo :btooth: Olisikohan siihen kenties syynsä, että käytännössä kaikki isommat moottorit on Dieseleitä? Bensarekat ja bussitko, ne tuon mielestä maailman pelastaisi :rofl:
Pelaistais ne aika paljon ihmisten terveyttä. Ensi alkuun kieltäisin diesel-liikenteen taajamissa. Nythän on jo laivat saatu puhdistettua ja HRT laittaa sähkö- ja kaasubussia liikenteeseen minkä ehtii :)
 
Dieselissä ei muutenkaan ole yhtään mitään vikaa. Lähinnä lähipäästöt suurkaupungeissa on ongelma. Suomessa ei sellaisia ole.
Ei pidä paikkaansa. Suomenkin kaupungeissa mitataan aivan liian isoja pienhiukkaspäästöjä esim. Ehdottomasti dieselit pois ainakin Helsingin katukuiluista.
 
Dieselissä ei muutenkaan ole yhtään mitään vikaa. Lähinnä lähipäästöt suurkaupungeissa on ongelma. Suomessa ei sellaisia ole.

Todellakin, suomessa ei niin isoja kaupunkeja löydy missä olisi smog ilmiötä, joka sekin on vuosikymmeniä vanha juttu. Eikä mitään haisua millä tekniikalla silloin ja missäkin ajettiin, sekä oliko autot vai muu teollisuus aiheuttaja. Eli silloin kun asiasta alettiin uutisoida.
Tekniikka on silti kehittynyt, ja nykydieselit - olkoot sitten manipuloituja tai ei, ovat paljon puhtaampia mitä silloin joskus.
 
Todellakin, suomessa ei niin isoja kaupunkeja löydy missä olisi smog ilmiötä, joka sekin on vuosikymmeniä vanha juttu. Eikä mitään haisua millä tekniikalla silloin ja missäkin ajettiin, sekä oliko autot vai muu teollisuus aiheuttaja. Eli silloin kun asiasta alettiin uutisoida.
Tekniikka on silti kehittynyt, ja nykydieselit - olkoot sitten manipuloituja tai ei, ovat paljon puhtaampia mitä silloin joskus.
Smog on vain yksi lähipäästöistä. Typen oksidit ja pienhiukkaset ovat ihan oikeita uhkia ilman smogia. Näitä esim Helsingin kaupunki mittaa jatkuvasti ja lukemat ovat liian korkeita monessa paikassa.
 
Jos se kaupunkien ilmanlaatu oikeasti kiinnostaisi, niin kiellettäisiin vaan diesel bussit & jakeluautot kaupunkiliikenteessä -> problem solved (ainakin isommissa kaupungeissa). Kaasulla kulkemaan kaupungeissa, pitkät matkat sitten edelleen dieselillä
 
Jos se kaupunkien ilmanlaatu oikeasti kiinnostaisi, niin kiellettäisiin vaan diesel bussit & jakeluautot kaupunkiliikenteessä -> problem solved (ainakin isommissa kaupungeissa).
Helsingissä pyritään tähän jatkuvasti. Sähkö- ja kaasudösiä on jo liikenteessä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 816
Viestejä
4 548 227
Jäsenet
74 849
Uusin jäsen
Pizzapäivä123

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom