Puheet aurinkopaneeleilla lentävistä matkustajakoneista ovat useampia kertaluokkia metsässä. Tässäpä vähän dataa lentokoneiden polttoaineenkulutuksesta:
Fuel economy in aircraft - Wikipedia
Esim. A320 ym kapearunkoiset kuluttavat n. 3 kg/km eli jotain 2,7 t/tunnissa, eli polttoteho on reilu 30 MW.
Koneen siipipinta-ala on 122 m² ja rungon poikkileikkaus parhaimmillaan n. 140 m² eli yhteensä n. 260 m². Jos aurinko paistaisi kohtisuoraan koko tälle alalle, niin auringon teho olisi n. 300 kW, josta 25%-paneeleilla saataisiin 0,075 MW sähkötehoa. Kun huomioi suihkumoottorin hyötysuhteen, niin paneelien teho on optimitilanteessakin alle prosentti tarpeesta.
-> matkustajakone ei koskaan tule lentämään autonomisella paneelisähköllä.
Mitä akkuihin tulee, niin akkujen paino vs. kantama on haaste jo kumipyörillä kulkevassa tieliikenteessä. Ḿitäpä arvelette, onko haaste suurempi vai pienempi, jos härveli pitäisi saada lentämään?