Dieselautojen valmistus loppuu 2020?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
13 057
Ketjun aloittajan tunnus poistettu, alkuperäinen keskustelunavaus:

---

Henkilöautoja valmistavan Volvon toimitusjohtaja Håkan Samuelsson maalaa synkeän pikaista loppua dieselmoottoreille.

Volvo voi poistaa diesel-autot valikoimastaan vuoden 2020 jälkeen. Syynä ovat kiristyvät päästövaatimukset, puhumattakaan kustannuksista, joita dieseleiden uudistaminen päävoimalähteenä edellyttää, Volvo Carsin toimitusjohtaja Håkan Samuelsson sanoi Geneven autonäyttelyssä Caradvicen mukaan.

– Vuoden 2020 jälkeen luulen, että tilanne on nykyistä enemmän auki – sähköistämisen osuus kasvanee. Sitten, asiakkaiden valinnoista tietysti riippuen, akkujen ja latausverkoston hinnoista riippuen, nähdään miten nopeasti sähköistyminen etenee.

Samuelssonin mukaan Volvon täytyy alentaa dieseleiden hiilidioksidipäästöjä 95 grammaan kilometriltä 2020 mennessä ja vaatimukset kirisyvät siitä eteenpäinkin. Hänen mukaansa dieselin päästöissä ei päästä enää alle 95 gramman perinteisellä polttomoottorilla.

Viime syksynä saksalaislehti Der Spiegel kertoi, että Saksassa aiotaan puuttua päästöihin kovalla kädellä, sillä maassa kaavaillaan uusien bensiini- ja dieselautojen myynnille jopa täyskieltoa vuodesta 2030 lähtien.
Volvo: Dieselillä on neljä vuotta aikaa

Tekniikan rajat tulossa vastaan järjettömien päästövaatimuksien takia. Kuinkahan käy polttoaineiden hintojen kanssa, kun bensiiniä alkaa menemään huomattavasti enemmän, kuin dieseliä?
 
Meinaat, että rekat lakkaa käyttämästä vai miksi meinaat hintojen merkittävästi muuttuvan :D

e: Tai jo ostettu autokanta... Eiköhän se hoidu ihan siten, että sekä bensa että diesel hiipuu sähkön tullessa voimalla 10-15 vuoden sisään.
 
Niin, siis se jos niiden kehitys ajetaan alas ei tosiaan tarkoita että niiden valmistus loppuisi. Samoin jos päästörajat yms tiukentuvat niin se tapahtuu hitaasti porrastuen, jolloin vanhoja moottoreita ehditään myydä vielä vaikka kuinka paljon. Kuinkahan montaa prosenttia maailman ihmisistä nuo uusimmat ja tiukimmat päästörajat edes yleensä koskee, 5%?

Se nyt on tietysti totuus että dieselit tulevat vähenemään, kuten bensiinimoottoritkin kaasu/biofuel/sähkö moottoreiden lisääntyessä. Mutta millä aikataululla niin itse veikkaisin että puhutaan jostain 20-30 vuodesta ennenkö niiden määrä jää alle 50% myydyistä moottoreista.
 
Henkilöautodiesel on muutenkin hyvin eurooppalainen juttu ja kyllä ne tulee jatkossa vähenemään radikaalisti. VW:kin ilmoitti ajaneensa alas Polo/Golf luokkaan suunnitellun 1.5TDI:n kehitystyön. Saastelaitteiden hinta nostaa pienien dieselien hinnat sellaisiksi, että uskoisin, että parin vuoden sisään Polo ja Golf-luokan autoista dieselit häviää kokonaan monelta merkiltä. Isommissa autoissa ne varmaan säilyy vielä vähän pidempään.
 
Samuelssonin mukaan Volvon täytyy alentaa dieseleiden hiilidioksidipäästöjä 95 grammaan kilometriltä 2020 mennessä ja vaatimukset kirisyvät siitä eteenpäinkin. Hänen mukaansa dieselin päästöissä ei päästä enää alle 95 gramman perinteisellä polttomoottorilla.

Katsoin että Peugeot 308 1.6 diesel pääsee tuon 95g/km rajan alle. Eri mallien lukemat 82, 92 ja 94g/km. Isommissa (painavammissa) autoissa on toki hankalampi päästä todella alhaiseen lukemaan?

2.0 dieselillä lukema on 97g/km eli liian iso.
 
Tää on lopun alkua polttomoottoriautojen vainoamiselle. Dieselpäästöhuijaukset selkeesti pisti isommat rattaat pyörimään ja CO2 päästöjä tärkeämpänä pidetään kaikkia hiukkaspäästöjä. 10-15v päästä kun dieselit on saatu "hävitettyä", niin siirrytään bensiini ja yms. käyttöisiä autoja kieltämään.

Hybriditkin saattavat saada pienen kolauksen imagoonsa, jos uudet tavat päästömittauksiin otetaan käyttöön tulevaisuudessa...

Perus politikointia että annetaan vain keppiä, ilman porkkanaa. Hommalta alkaa perusta murenemaan siinä vaiheessa kun sähköautojen akkuteknologia pysyy edelleen 2000-luvun alun tekniikassa ja niillä autoilla ei oikeasti pääse kuin sen hikisen 200km/lataus. Puhumattakaan siitä miten sähköverkko kestää lisääntyneitä sähköautoja.

Polttokennoautot olisi se oikea juttu, mutta veikkaan ettei niitäkään nähdä vielä 20 vuoteen autokaupassa ja liikenteessä, kuin nyt on hybridejä. Ei ainakaan nykyisellä kepitys meiningillä.
 
Hybridi on hyvä välivaihe sähköön siirryttäessä. Voisin itsekin käyttikseksi ottaa sähköauton tai hybridin, harrastepelissä ei päästöarvoja ole edes ilmoitettu ja hyvä niin, eipähän ole huihattu.
 
Perus politikointia että annetaan vain keppiä, ilman porkkanaa. Hommalta alkaa perusta murenemaan siinä vaiheessa kun sähköautojen akkuteknologia pysyy edelleen 2000-luvun alun tekniikassa ja niillä autoilla ei oikeasti pääse kuin sen hikisen 200km/lataus. Puhumattakaan siitä miten sähköverkko kestää lisääntyneitä sähköautoja.
Kyllähän akkuteknologia kehittyy koko ajan, vaikka terminä onkin koko ajan litium-ioni-akku. Kapasiteettia tulee koko ajan lisää ja hinnat laskevat, mutta ei tule sellaisia vallankumouksia, joista uutisoitaisiin.
 
Onhan tuo ihan raju veto, jos Saksa oikeasti kieltää vanhemmat kuin Euro6 dieselit kaupungeissa. Noita autoja on siellä todella paljon. Siinä moni tavallinen kansalainen joutuu vaihtamaan autonsa, kun ei ne perus duunarit kuitenkaan Saksassakaan aja tuliterillä Bemareilla ureapumppuineen, vaan edullisilla vanhoilla romuilla tulee töihin. Taitaa Saksassa mennä edulliset käytetyt bensa-autot hyvin kaupaksi lähitulevaisuudessa.

Kyllähän tuo nopeammin siirtää autokantaa bensiiniin, kuin esimerkiksi hitaasti painostaen dieselverolla tai vastaavalla rahallisella haitalla.
 
Mun mielestä kaikissa hyvän julkisen liikenteen omaavissa kaupungeissa kuten helsingissä voitaisiin luopua yksityisautoilusta kokonaan, tai laittaa yksityisautoilua jatkaville riittävän kovat lisämaksut. Ruuhkat ja saasteet vähenisivät.
 
Mitkä ruuhkat? Suomalainen käsitys ruuhkasta on se että joutuu hetken jonottamaan ja ilmansaasteetkin on henkilöautoilijoiden syytä, vaikka selvästi suurin ilmanpaskantaja on bussiliikenne.
Älä tuu tännekin haastamaan riitaa jooko? Kyllä helsingin keskusta olisi paljon miellyttävämpi, jos mentäisiin jalankulkijat, pyöräily, julkinen - ehdoilla. On totta, ettei täällä "kunnon" ruuhkia ole, mutta vituttaahan se silti ajaa keskustaan jos pakko on (esim faija asuu keskustassa ja joskus nuoria sisaruksia pitää hakea hoitoon tms). Mielummin maksaisin silloin kunnon ruuhkamaksun niin, että keskustassa olis parkkipaikkoja ja tilaa ajaa. Ilmanlaatu paranisi. Samalla vaan pääväylien ja julkisen liikenteen valtaväylien (junaradat isot bussiväylät yms) risteykset liityntäparkkeja täyteen.
 
Maapallolla ei kuulema riitä mineraalit akkujen valmistukseen jos koko autokanta pitäisi korvata sähköautoilla. Ei ole kovin ekologinen vaihtoehto sekään että koko pallo muutetaan avolouhokseksi
 
Viimeksi muokattu:
Maapallolla ei kuulema riitä mineraalit akkujen valmistukseen jos koko autokanta pitäisi korvata sähköautoilla. Ei ole kovin ekologinen vaihtoehto sekään että koko pallo muutetaan avolouhokseksi
Suomeen voi tulla Teslan gigafactory, joka olisi tietysti hyvä juttu. Mutta aika paljon tosiaan saa myllätä maita että litiumia(?) ja muita aineita saisi tarpeeksi. Öljykentät kun taas olisi jossain kaukana :D

Näin jahdataan Gigafactoryä – lue reportaasi, kuinka Vaasa alkoi urakoida saadakseen Teslan tehtaan

Nevadassa on Yhdysvaltain ainoa litium-kaivos. Se tuottaa kuitenkin vain 1000 tonnia litiumia vuodessa. Teslan Gigafactory Nevadassa tarvitsee litiumia noin 25 000 tonnia vuodessa, kun tuotanto pyörii täysillä.
 
Viimeksi muokattu:
Se plug-in hybridi. Tavalliselle tallaajalle riittää oikein hyvin Priuksen 40km sähkö kantama. Taitaa monelle riittää lyhyempikin, jopa 5-10km, jotta pääsee sähköllä ajamaan töihin ja kauppaan ilman päästöjä keskusta-alueella, sitten pidemmille maantiepätkille bensakone käynnistyy. Ei tarvii kalliita isoja akkuja. 1 l/100km kulutus takaa myös mukavan pienen autoveron.

Kohta saa Euroopasta halvalla dieseleitä, kun niillä ei siellä saa ajaa. Siellä on sitten suomalaiset ja afrikan neekerit kilvan ostamassa niitä pois kuleksimasta pilkkahintaan.
 
Kyllähän akkuteknologia kehittyy koko ajan, vaikka terminä onkin koko ajan litium-ioni-akku. Kapasiteettia tulee koko ajan lisää ja hinnat laskevat, mutta ei tule sellaisia vallankumouksia, joista uutisoitaisiin.

Väittäisin että juuri päinvastoin. Joka vuosi vähintään yksi uutinen "uudesta hypersuperakusta" jonka luvataan tarjoavan 50x kapasiteetti ja 10x kestoikä. Vuoden parin jälkeen ne kaikki on aina kadonneet kuin tuhka tuuleen. Näin siis melkein koko 2000-luvun ajan. ostaako öljy-yhtiöt nuo pois markkinoilta vai mites?

1 l/100km kulutus takaa myös mukavan pienen autoveron.
Ja näitä sitten käytetään pelkkinä bensavehkeinä ilman pistoketta, koska pieni autovero.

Itse en dieseliä ole suosinut enkä taida jatkossakaan suosia. Kyllähän niissä vääntöä yms. on paljon, mutta niin on myös päästöjä. Pahimpia päästöautoja on uudehkot mersut yms. joilla porukka polkaisee sellaisen mustan pilven mennessään. Taitaa olla tien päällä "hieman" eri asetukset kuin katsastuksiin...
 
Väittäisin että juuri päinvastoin. Joka vuosi vähintään yksi uutinen "uudesta hypersuperakusta" jonka luvataan tarjoavan 50x kapasiteetti ja 10x kestoikä. Vuoden parin jälkeen ne kaikki on aina kadonneet kuin tuhka tuuleen. Näin siis melkein koko 2000-luvun ajan. ostaako öljy-yhtiöt nuo pois markkinoilta vai mites?
Joo kaikenlaista huuhaata kyllä uutisoidaan, mutta tarkoitinkin sitä, että mitä käytännössä tapahtuu. Litium-ioni-akku keksittiin 80-luvun alkupuolella, eli uusilla teknologioilla kestää aikansa, ennen kuin tekniikka kehittyy riittävän hyväksi kaupalliseen käyttöön.
 
Väittäisin että juuri päinvastoin. Joka vuosi vähintään yksi uutinen "uudesta hypersuperakusta" jonka luvataan tarjoavan 50x kapasiteetti ja 10x kestoikä. Vuoden parin jälkeen ne kaikki on aina kadonneet kuin tuhka tuuleen. Näin siis melkein koko 2000-luvun ajan. ostaako öljy-yhtiöt nuo pois markkinoilta vai mites?.

Minä olen saanut sellaisen käsityksen, että kyseiset uutiset ovat tarkoituksella tehtyä ylistyslaulua rahan toivossa. Näin tutkimusta tehdään, oli kyseessä yliopistotasoinen tutkimus, tai jokin muu projekti, sille tarvitaan aina rahoitus. Ja rahaa tulee kunhan on oikein lupaavia alustavia tuloksia, joita pitää osata hehkuttaa ja uutisoida oikein.

Tutkijat koulutetaan kirjoittamaan löydöistään yleistajuisia uutisia (lue: rahahakemuksia), joissa keskitytään kehumaan mitä tuli tehtyä, viitataan kaukaisiin mahdollisuuksiin, mutta samalla unohdetaan kaikki, jopa äärimmäisen oleelliset heikkoudet ja perustavaa laatua olevat ongelmat tyystin.

Varmaan jokin 99% tieteen ja tekniikan tutkimuskohteista on tuhoontuomittuja, mutta silti yliopistot kirjoittavat niistä ylisanoin, joissa kehuvat sen merkittävyyttä ja hyötyä toivoen, että jostain rahaa irtoaisi.

Akkuprojektit ovat varmaan todella helppo kohde, koska mahdollinen läpimurto tekisi rahaa enemmän kuin kukaan osaa edes kuvitella. Eikä pelkästään sähköautot, vaan kaikki meidän akkukäyttöisen kodinkoneet ja älylaitteet. Rahaa ja mainetta on siis tiedossa jokaisesta akkutekniikan keksinnöstä. Siksi joka kerta kun joku tutkija onnistuu johonkin onnettomaan nanoputkeen tallettamaan yhtään varausta, niin se raportoidaan ylivertaisena ihmeakkuna kansainväliselle medialle.
 
Mun mielestä kaikissa hyvän julkisen liikenteen omaavissa kaupungeissa kuten helsingissä voitaisiin luopua yksityisautoilusta kokonaan, tai laittaa yksityisautoilua jatkaville riittävän kovat lisämaksut. Ruuhkat ja saasteet vähenisivät.
Hyvä idea heti kun julkinen liikenne toimii hyvin, sitä odotellessa...
 
Plugin-hybridi olis itellekin oiva valinta työmatka ajoon kun, molemissa päissä pääsee autoa lataamaan niin matka menisi käytännössä kokonaan sähköllä. Harmi vain että järkeviä PiH autoja ei ole juurikaan tarjolla ja ne järkevät ovat sitten käytettynäkin järjettömän hintaisia. Järkevällä tarkoitan, normaalin kokoista ja näköistä autoa jossa polttomoottorikin on jotain muuta kuin mopoauton moottori.

Vaihtoehtoset polttoaineet on myös hieman "haastavia" kun markkinoilla ei oikein ole tarjontaa autoista joihin kävisi etanoli tai maakaasu. Etanolia taitaa saada jo nykyään melkein joka kylältä, mutta sitä käyttävät autot vaan puuttuvat. Muuntosarjaviritykset on vähän niin ja näin. Skodalta näyttäisi uutta octaviaa tulevan kaasu versiona mutta sekin jollain 1.4tsi nuhapumpulla (kaasu versiossa jostain syystä 81kW, bensaverison 110kW:n sijaan...).

Yhtään PiH autoa ei taida saada etanoli käyttöisenä. Siinä olisi ainakin omasta mielestäni melko halpaa ajoa.
 
Pakko puuttua tähän, ainakin tämän mukaan: E85-asemat | eFlexFuel E85-muutossarja | Päivitä autosi FlexFuel-autoksi tuo melkein joka kylä on suht vahvaa liioittelua. Lapissa siis ite asun ja flexifuel PiH olis mullekki vaihtoehto. Mutta niin kauan kuin asemat puuttuvat, puuttuvat varmaan autotkin. Muna-Kana jne.

No joo näin eteläsuomalaisena "joka kylältä" on helppo sanoa. :D Mutta totta että pohjosemmassa ei sitten tarjontaa olekkaan. Maakaasusta en viitsi edes mainita, kun ei edes täällä etelässä oikein ole niitä asemia...
 
Suomeen voi tulla Teslan gigafactory, joka olisi tietysti hyvä juttu. Mutta aika paljon tosiaan saa myllätä maita että litiumia(?) ja muita aineita saisi tarpeeksi. Öljykentät kun taas olisi jossain kaukana :D

Näin jahdataan Gigafactoryä – lue reportaasi, kuinka Vaasa alkoi urakoida saadakseen Teslan tehtaan


Kyllä tänne litiumkaivos nousee nopeammin kuin moni uskookaan :)

Australialaisyhtiö laajentaa litiumin etsintää Orivedellä ja Somerolla

MuTu tietona heitän että se aukeaa Orivedelle aika nopeastikin. Mikähän siinä vaan on kun noiden australialaisyhtiöiden pitää tehdä kaikki :D
 
Tähän vois vielä muisteluna (ja ehkä muutenkin yleisenä pähkäilynä) lisätä ammattikouluoppia omalta ajalta, 42 vuotta ikää tullu, elikkä amiksessa oltiin silloin ennen internettiä.

Näytettiin saksalainen video ja esimerkkimaana tietysti saksa, autohullu maa. Videossa väitettiin että saksan ilmansaasteista 2% tuli autoilusta. Ja tähän aikaan saastehässäkät autoihin oli oikeastaan vasta tulossa, jenkeissähän noita nähtiin jo jossain 70-luvulla, eri asia sitte tieten kuinka nuo jenkkien viritykset niitä saasteita poisti. Saman videon on varmaan moni muuki ikäiseni nähny, olis mukava kattoa se tänä päivänä hieman kokemuksia ja tietoa rikkaampana.

Samoin volvo teki mainoskampanjan, olisko ollu 850-sarjan esittelyn aikoihin että Lontoon pahimman SMOG:in aikaan jos pistää auton käyntiin niin se itseasiassa puhdistaa sitä Lontoon ilmaa, tämä mahto kuitenki koskea bensakonetta. Ja mitä lie saasteita siinä mitattiin, ei voi ennään muistaa.

Mielenkiintosta kuitenki että Volvo ottaa kantaa tuohon dieselin katoamiseen, kohtuu vahva historia dieselissä, niin henkilöautopuolella, mutta raskaalla osastolla varsinki. Olisko takana hentoa kannanottoa noihin päästövaatimuksiin vaiko mitä, paha sanoa.

Propagandaahan nuo mainitut videot tieten oli, mutta monesti on tullu pähkättyä, mitkä on ne oikeat planeetan saastuttajat? Oliko se nyt niin että yks matkustajalentokone nappaa pelkän lentoonlähdön aikana sen verta energiaa mitä menee viidenkymmenen omakotitalon lämmittämiseen. Vuoden ajan. Tämä siis samaa ysärifaktaa, mutta kuitenki. Ja onhan näitä esimerkkejä muitaki jos kehtaa tonkia, näin yövuoron jälkeen ei jaksa, ja kirja tästä postista tuli näinki.
 
Kyllä tänne litiumkaivos nousee nopeammin kuin moni uskookaan :)

Australialaisyhtiö laajentaa litiumin etsintää Orivedellä ja Somerolla

MuTu tietona heitän että se aukeaa Orivedelle aika nopeastikin. Mikähän siinä vaan on kun noiden australialaisyhtiöiden pitää tehdä kaikki :D
Kaustisen litium kaivoksesta on kanssa puhuttu. Kumma juttu tosiaan kun suomalaiset ei panosta litiumiin :D En tiedä minkä maalainen tuo Kaustisen litium juttu sitten on. Tesla "vaatii" litiumia vieläkin jalostetumpana litiumhydroksidina.

Harmi kun Talvivaaran kaivos toimii ihan väärällä alalla (vääriä aineita) :D Pitääkin lukea tuo linkki, se unohtui vielä.

Mutta entäpä Kaustisten litium ja Harjavallassa jalostettava nikkeli, jotka ovat tärkeitä raaka-aineita akuissa. Varsinkin litiumista uhkaa tulla niukkuutta, jos kaivokset eivät pysy kysynnän tahdissa.
Tässä vertailussa Kaustinen pystyy merkittävään litium-tuotantoon. Keliberin tavoite on tuottaa vuosittain 9000 tonnia litiumkarbonaattia. Se olisi jalostettu battery-grade luokkaan, joka kävisi akkujen raaka-aineeksi. Tesla haluaa kuitenkin Nevadan Gigafactoryyn litiuminsa jalostetumpana litiumhydroksidina, joten Keliberin tuotetta pitäisi ehkä jatkojalostaa. Siihen erikoistuneita yrityksiä löytyy maailmalta ja niiltä tarvittaisiin ehkä investointi Suomeen. Mutta jos se onnistuu Nevadassa, miksei Vaasassa?
 
Eikös talvivaarassa tehdä nikkeliä ja kobolttia jotka on nekin aika tärkeitä sähköautomaailmassa?
Totta. Onhan siellä tärkeitä aineita. Mutta litium ilmeisesti puuttuu.

Vihreille ja muille siis peukkua, että Talvivaara on tärkeä firma :)
 
Kumma juttu tosiaan kun suomalaiset ei panosta litiumiin :D

Ja vielä hölmömpää että mm. Oriveden kultakaivostakin pyörittää australialaisfirma:

wikipedia sanoi:
Kaivos on maanalainen ja siitä on louhittu yli 500 000 unssia (yli 15 tonnia) kultaa. Outokumpu Oy aloitti kaivoksen louhinnan vuonna 1994 ja toiminta jatkui yhtäjaksoisesti vuoteen 2003 asti. Outokummun luopuessa kaivostoiminnasta sen hallussa olleet kultaesiintymät siirtyivät Polar Mining Oy:lle, jonka omistaa australialainen Dragon Mining.

Oriveden kaivos – Wikipedia

Miksi Orivesi olisi melko varmasti otollista litiumtuotantoon selittynee historialla: Viitaniemen louhos – Wikipedia

Eikös talvivaarassa tehdä nikkeliä ja kobolttia jotka on nekin aika tärkeitä sähköautomaailmassa?

- Tähän mennessä löydetyn malmin metallipitoisuudet ovat: nikkeli 0,22 %, sinkki 0,50 %, kupari 0,13 %, koboltti 0,02 % ja uraani 0,0017 %.
 
Volvo: Dieselillä on neljä vuotta aikaa

Tekniikan rajat tulossa vastaan järjettömien päästövaatimuksien takia. Kuinkahan käy polttoaineiden hintojen kanssa, kun bensiiniä alkaa menemään huomattavasti enemmän, kuin dieseliä?

Jotenkin dieseliä pitää hyödyntää. Raakaöljyn jalostusprosessissa syntyy aina tietty paletti lopputuotteita: etaania, butaania, bensiiniä, dieseliä, bitumia, petroolia jne. Sitä ei voi jalostaa pelkästään esim. bensiiniksi. Jos haluat että dieselin valmistusta vähennetään, pitää vähentää myös muiden valmistusta.
 
Jenkkilässä on nämä asiat tiedetty jo aikoja sitten :D siellä on etanolilla ja bensalla ajettu 100v ja diiselit jätetty työkoneisiin
 
jos olisi järkeä niin Suomi valmistaisi bio dieseliä (rypsi hamppu puumassa jne) ja biokaasua (jätteet) eikä ulkomailta tarvitsisi tuoda autojen tankkeihin yhtään polttoaineita. Made in Finland.

mutta se ei käy koska Ö ja Z
 
Etin sitä juttua johon joskus törmäsin missä oli kuvia siitä kuinkan monta henkilöautoa päästää eri päästöjä verrattuna yhteen risteilyalukseen, ei löytynyt mutta tällainen tuli vastaan:
Equivalent car emissions
 

Vaikka ei löytynyt sitä hienoa vertailua niin vähän lisätietoa, kun 15 laivaa saastuttaa yhtä paljon kuin autot niin niitä on kaikkiaan 90000. 760 miljoonaa autoa tuottaa ~78500 tonnia sulphur oxideja, 90000 laivaa tuottaa niitä 20 miljoonaa tonnia. Seuraavan kolmen vuoden aikana ollaan rakentamassa 3693 paatia lisää jotka saastuttavat yhtä paljon kuin 29 miljardia autoa (oletan että jutussa puhutaan jenkki-biljoonasta joka vastaa täkäläistä miljardia).
Big polluters: one massive container ship equals 50 million cars

Eli sillä ei ole loppupeleissä suurtakaan merkitystä että kuluttaako se uusi Korolla 4,4 vai 4,3 litraa satasella ja onko sen päästöt 97 vai 96 grammaa.
 
Big polluters: one massive container ship equals 50 million cars

Eli sillä ei ole loppupeleissä suurtakaan merkitystä että kuluttaako se uusi Korolla 4,4 vai 4,3 litraa satasella ja onko sen päästöt 97 vai 96 grammaa.
Tuossa puhutaan rikkiyhdisteistä. Autojen rikkipäästöt on saatu kuriin viime vuosikymmeninä, kuten myös hiilivoimaloiden. Autojen päästölukemissa on kyse hiilidioksidipäästöistä. Käytännössä laivarahti on hiilidioksidipäästöjen kannalta ihan hyvä tapa kuskata tavaraa.
 
Jenkkilässä on nämä asiat tiedetty jo aikoja sitten :D siellä on etanolilla ja bensalla ajettu 100v ja diiselit jätetty työkoneisiin
Jep. Eipä henkilöautoissa dieseliä kannata käyttää.

Uusi päästötesti ajaa pikkudieselit ahtaalle - voivat kadota markkinoilta kokonaan

5.5.2017 15:10
AutoYmpäristö

2017055088879.jpg

KUVA: TIMO MARTTILA/AL
Henkilöautojen päästömittaus muuttuu EU:ssa vuoden lopulla vastaamaan paremmin todellista ajotapaa.


Henkilöautojen päästömittaus muuttuu EU:ssa vuoden lopulla vastaamaan paremmin todellista ajotapaa.

Muutos lisää autojen normikulutuksia ja ajaa dieselautot entistä ahtaammalle. Pienet dieselautot saattavat kadota kokonaan markkinoilta.

EU uudistaa testissä käytettävän päästömittaussyklin eli laboratoriotestin, jolla polttoaineen kulutusta ja ilman laatua pilaavia päästöjä mitataan.

Lisäksi dieseleiden todelliset typpioksidipäästöt varmistetaan vielä erikseen maantiellä ajettavilla testeillä.

Uusituilla testeillä saadaan paremmin hillittyä päästöhuijauksia. Dieselautojen typpioksidipäästöt ovat saattaneet olla käytännössä jopa kuusinkertaiset laboratoriotesteihin verrattuna.

Tähän saakka käytössä olleen testin kaupunkiliikenneosa on vuodelta 1970. Siinä tehtävät kiihdytykset ovat löysiä eivätkä vastaa nykyliikenteen ajotapaa. Samalla testillä mitataan sekä kulutus että päästöt. Hiilidioksidipäästöt korreloivat suoraan kulutuksen kanssa.


Koska syklissä moottoria kuormitetaan vähän, polttoaineen kulutus jää merkittävästi todellisia lukemia alhaisemmiksi. Syklissä on pitkiä vakiokuormituksen jaksoja, joille moottori on ollut helppo optimoida.

Nyt käytössä oleva 11 kilometrin testiajo dynamometrin rullilla kuormittaa moottoria niin vähän, että testi antaa epärealistisen hyvät päästöarvot.

Erityisen edullinen menettely on ladattaville hybridiautoille. Niille virallinen yhdistetty kulutus lasketaan yhdistelmänä pelkällä sähköllä ja pelkällä moottorilla ajosta. Laskentaan liittyy oletus latauksesta aina 25 kilometrin ajon jälkeen.

Jos autolla on 25 kilometrin sähköinen toimintamatka, tulos on puolet moottorilla ajon tuloksesta. Jos akku kestää 50 kilometrin matkan, CO2-päästöt ovat enää kolmasosa moottorilla ajettavasta tuloksesta.

Nykyinen sykli sisältää myös paljon paikallaan oloa, mikä antaa start-stop-järjestelmistä todellisuutta suuremman hyödyn.

Syyskuussa EU:ssa otetaan käyttöön uusille tyyppihyväksyttäville autoille uusi WLTP-päästösykli, joka jäljittelee paremmin todellista liikennettä. Yli 23 kilometrin pituisessa testissä keskinopeus on suurempi, kiihdytykset tiukempia ja tyhjäkäyntiä on vähemmän.

”Uusissa testeissä on tukittu porsaanreikiä ja ajovastukset on lähes tuplattu. Jos vanhassa syklissä keskimääräinen tehontarve on 4 kW, se on uudessa 7,5 kW. Myös huipputeho kasvaa 34 kW:sta 47 kW:iin samalle esimerkkiautolle”, VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko kertoo.

Dieselautojen päästömääräykset pysyvät samaan aikaan ennallaan, mikä tarkoittaa, että typpioksidipäästörajoissa (NOx) pysyminen on vaikeampaa. Moottorin laajemman toiminta-alueen ansiosta sen optimointi on paljon hankalampaa.

Koska teho nousee, syntyy pakokaasujakin enemmän. Pakokaasujen puhdistuslaitteisto on mitoitettava uudelleen, vaikka päästöraja ei laskekaan.

Autonvalmistajat joutuvat tekemään eniten muutoksia typpioksidipäästöjä vähentävään selektiiviseen katalyyttiseen pelkistämisen laitteistoon (scr) ja siihen liittyvään urearuiskutukseen.

”Todennäköisesti scr-laitteisto on sijoitettava kiinni pakosarjaan, jotta se pysyy riittävän lämpimänä ja säilyttää puhdistustehonsa. Myös reagenssin syöttö on haasteellisempaa, kun urealla on vähemmän aikaa sekoittua pakokaasuihin.”

Optimaalisen virtauksen aikaan saamiseksi saatetaan joutua käyttämään katalysaattoria, jonka kennojen tiheys on suurempi keskeltä.

Golf- ja Polo-kokoluokkien autoissa käytetään ”typpiloukkuja” (Lean-NOx Trap), jotka pidättävät typenoksideja hetkellisesti. Loukku puhdistetaan regeneroimalla eli syöttämällä sinne polttoainetta.

”Loukut ovat vielä monimutkaisempia säädettäviä, koska niiden toiminta on jaksottaista. Se lisää polttoaineen kulutusta ja regenerointi vaikuttaa ajotuntumaan”, Laurikko kertoo.

Uusituissa testeissä kuluu puhdistustekniikasta riippumatta enemmän polttoainetta. Suuremman keskitehon takia polttoaineen testikulutus noussee samassa suhteessa, runsaat 25 prosenttia. Syklissä mitattu kulutus ja CO2-päästöt vaikuttavat suoraan autoveroon ja vuosittain kannettavaan ajoneuvoveroon.

Uuden testin CO2-lukemia ei siirretä sellaisenaan verotuksen perusteeksi, vaan syksyyn mennessä kehitetään korjauskerroin, jolla uuden syklin arvot muunnetaan vastaamaan vanhoja arvoja.

”Euroopan komission alainen Motor Vehicle Emissions Group (MVEG) määrittää korjauskertoimet. Valmista pitäisi olla syksyyn mennessä, jolloin myynnissä voi olla rinnakkain uudella ja vanhalla tavalla testattuja autoja”.

Kun dieselit ovat joutuneet tarkkailuluokalle, ei tarkkailu pääty suinkaan uuteen ajosykliin.

Dieseleiden todellisia typenoksidipäästöjä todennetaan rde-eli real driving emissions -testillä. Niitä on tehty vuoden alusta saakka tiedon keruu- ja menetelmäkehitystarkoituksessa. Mittauksen aikana mitataan NOx-päästöt suoraan pakoputkesta.

Testi tehdään ajamalla normaalin liikenteen seassa. Yksi testaukseen hyväksytty luokituslaitos on saksalainen TÜV Nord. Sen käyttämä testilenkki on 83 kilometrin pituinen. Lenkin kiertämiseen kuluu tunti ja 45 minuuttia.

Ajetun matkan suhteen lenkki jakaantuu lähes tasan kaupunki-, maantie- ja moottoritieajon kesken. Kumulatiivista korkeuseroa on 846 metriä, kun laboratoriotesti ajetaan aina tasamaalla.

Ensimmäisessä vaiheessa NOx-päästöt saavat ylittää 2,1-kertaisesti käytössä olevan Euro 6 -päästörajan 80 mg/km. Tammikuussa 2020 astuu voimaan toinen vaihe, jolloin rajan saa ylittää enää 1,5-kertaisesti.

Paremmin käytäntöä vastaavat päästömittausmenetelmät johtavat siihen, että edullisissa autoissa puhdistuslaitteiden osuus auton kokonaishinnasta nousee liian korkeaksi. Pienet dieselautot häviävät markkinoilta tai valmistajat tilaavat dieselmoottorinsa toisilta valmistajilta.

Esimerkiksi Toyota on ilmoittanut keskittyvänsä bensiinihybrideihin ja tilaavansa dieselmoottorit BMW:ltä.

Konsulttiyritys Roland Bergerin selvityksen mukaan vuonna 2030 dieselauton moottorin ja pakokaasujen jälkikäsittelylaitteiston veroton lisäkustannus bensiinimoottoriin verrattuna on 1 800 euroa. Täyshybridillä se on 2 200 euroa ja ladattavalla hybridillä 3 500 euroa.

Lisäkustannuksista huolimatta hybridiversiot ovat edullisempia kuluttajille CO2-päästöillä ohjattavan verotuksen takia.

Testien edelleen kehittämisellä on maksaja tiedossa.

”Kuinka paljon haluat autosi maksavan?” Laurikko kysyy.

”On muistettava, että kaiken maksaa lopulta kuluttaja.”

Lähde: Tekniikka&Talous

Vanhentunutta tekniikkaa. Noi on jo kielletty monessa paikkaa ja tulevat jäämään pois tulevaisuudessa kokonaan. Autonvalmistajat ennustavat että kohta niitä ei valmisteta enää ja esim Saksassa dieselien ostaminen on romahtanut.
 
Tässä dieselpäästöhässäkässä onkin kyse paikallispäästöistä, ei ketään haittaa typen oksidit keskellä valtamerta.
Yksi syy miksi Eurooppalaisia, likaisia autoja ei pitkään voinut amerikkaan viedä. Monista jouduttiin tekemään erikseen amerikkalainen versio jne.

Dieselkuskeja rokotetaan kohta lisämaksuilla ja ajokielloilla

5.5.2017 17:30
EnergiaFossiilisetLogistiikkaMaantieliikennePolitiikka

2017055088217.jpg

Terveysongelma. Delhissä ilmansaastepitoisuudet voivat ylittää terveysjärjestöjen asettamat arvot kymmenkertaisesti KUVA: BLOOMBERG NEWS
Kamppailu autoilun aiheuttamien ilmansaasteiden vähentämiseksi alkaa jo näkyä autoilijoiden arjessa maailmalla. Dieselkuskeja rokotetaan esimerkiksi lisämaksuilla ja ajokielloilla.


Rajoja dieseleille
Monet suurkaupungit ovat kieltämässä diesel-autot ilmansaasteiden vuoksi.

Saksassa München ja Stuttgart kaavailevat ensi vuodesta lähtien kieltoa dieselautoille, jotka eivät täytä Euro 6 -standardeja.

Lontoo perii keskustaan ajavilta saastuttavimmilta autoilta erillisen 12 euron maksun.

Myös Ateena, Madrid ja Pariisi kaavailevat rajoituksia.

Puolet Euroopassa myytävistä autoista on dieseleitä.

Suomessa uusien dieseleiden myynti on vähentynyt.

Paul Öhrnberg, New York: Presidentti Donald Trump on purkanut vauhdilla edellisen presidentin aikana vireille pantuja autoiluun liittyviä päästörajoituksia, mutta esimerkiksi Kalifornia on luvannut jatkaa omaa tiukkaa linjaansa. Dieselautot eivät ole erityisesti viranomaisten hampaissa, sillä niiden osuus autokannasta on niin pieni. Viime vuonna USA:ssa myytiin 14,5 miljoonaa autoa, joista vain 115 300 oli dieseleitä. Päästöskandaalien jälkeen ne ovat kuitenkin joutuneet entistä kovempaan syyniin. Skandaalit laskivat entisestään dieseleiden suosiota, mutta viime kuukausina niiden kysyntä on hieman piristynyt.

Auli Valpola, Lontoo: Britannian hallitus julkistaa mahdollisesti jo perjantaina ilmanlaatustrategiansa. Suosituksiin ilmeisesti kuuluvat suunnitelmat maksaa vanhojen dieselautojen romuttamisesta ja suodatinten asentaminen typpioksidien vähentämiseksi. Hallitus yritti lykätä vaaleihin vedoten julkistusta, mutta oikeus piti asiaa kiireellisenä terveyssyistä. Lontoossa dieselautojen määrää yritetään vähentää uudella 10 punnan eli lähes 12 euron maksulla. Sen joutuu maksamaan lokakuusta lähtien arkisin keskustaan ajavista saastuttavimmista, yleensä ennen vuotta 2006 rekisteröidyistä autoista.

Kaija Ahtela, Bryssel: Belgian nykyhallitus on nostanut asteittain dieselveroa ja perustellut sitä verotulojen saannin lisäksi kansanterveydellisillä syillä. Myös tähän saakka avokätistä autoedun verotusta on alettu kiristää. Belgiassa autoista noin 60 prosenttia käy dieselillä. Bryssel koettaa suosia pyöräilyä. Toisaalta julkinen liikenne Brysselin ympäristössä on olematon ja paikallinen lähijunaliikenne kilpailee Suomen länsimetron kanssa siitä, kummasta tulee liikennerakentamisen Iisakin kirkko.

Tapio Nurminen, München: Kaupunkien pienhiukkaspäästöistä on puhuttu kotikaupungissani Münchenissä yli 10 vuotta. Konkreettisia toimenpiteitä, sellaisia jotka vaikuttavat kaupunkilaisten elämään merkittävästi, on toistaiseksi tehty vähän. Tiettyjä ajorajoituksia on ollut voimassa jo muutaman vuoden, mutta ne koskevat selkeästi vanhempia autoja ja raskaita ajoneuvoja. Nyt uhkaava dieselautojen ajokielto aiheuttaisi isomman myrskyn. Ilman poikkeuksia kielto katkaisisi koko jakeluketjun. Joutuisin myös itse monien muiden tapaan miettimään, mitä teen kaksi vuotta sitten hankitulle autolle, joka täyttää vain euro 4 -normit.

Antti Lehmusvirta, Tukholma: Monet suurkaupungit haluavat kieltää dieselautot, eikä Tukholma ole poikkeus. Ruotsin liikenneviranomainen haluaa kieltää dieselautoilun ainakin pääkaupungin keskustassa. Dieselautojen määrä Ruotsissa on kasvanut vuodesta 1995. Tuolloin vain joka kymmenes myyty auto oli diesel. Nyt niitä on teillä 1,5 miljoonaa kappaletta. Aiemmin poliitikkojenkin painostuksesta yleistynyt "vähempipäästöinen diesel” on yhtäkkiä saastuttaja, joka halutaan pois katukuvasta. Ruotsissa mietitään, uskaltaako dieselautoa enää ostaa, ja mitä tapahtuu vanhojen dieselautojen jälleenmyyntiarvolle. Ruotsin ongelmana ilmastotalkoissa on nimenomaan liikenne, jonka päästöt ovat viime vuosina nousseet vastoin yleistä trendiä.

Martti Kiuru, Pietari: Dieselautojen osuus Venäjän automyynnistä nousi korkeimmillaan 7,6 prosenttiin vuonna 2014, mutta painui viime vuonna alle 5 prosentin. Venäjän oma autoteollisuus, eli lähinnä Ladoja valmistava Avtovaz on yrittänyt useita kertoja tuoda markkinoille dieselautoja, mutta laihoin tuloksin. Ilmeisesti yhtiö ei ole onnistunut kehittämään riittävän luotettavaa moottoria Venäjän arktisiin olosuhteisiin. Esimerkiksi Pietarissa dieselkatumaasturit ovat kuitenkin yleisiä. Venäjä on nuori ja villi automaa, jossa autoilijoiden oikeudet noteerataan luonnonsuojelua korkeammalle.

Pia Heikkilä, New Delhi: Intia yrittää taistella saasteita vastaan. Maan energiaministeri Piyush Goyalin asettaman tavoitteen mukaan jokainen Intiassa myytävä auto toimii sähköllä vuodesta 2030 eteenpäin. Tällä hetkellä sähköautoinfra on kuitenkin kaikkialla heikko ja sähkö huippukallista. Saasteet ovat maan yksi suurimmista terveysongelmista, ja ne tappavat vuosittain miljoonia. Maan suurkaupungeissa kuten Delhissä on ilmansaastepitoisuuksia, jotka ylittävät terveysjärjestöjen asettamat arvot kymmenkertaisesti.

Hannamiina Tanninen, Hong Kong: Pinta-alaltaan noin Lohjan kokoisessa Hongkongissa yksityisautoilu on harvojen herkkua ja suurin osa matkoista tehdään tehokkaan ja edullisen joukkoliikenteen avulla. Yksityisautoja löytyykin 7,3 miljoonaa erityishallintoalueen asukasta kohden vain vähän reilu puoli miljoonaa. Tästä huolimatta ilmansaasteet ovat ongelma tiiviisti rakennetussa kaupungissa. Hongkongin hallinto käykin keskusteluja diesel-autojen kieltämiseksi, mutta ei ole vielä tehnyt päätöksiä asian suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
jos olisi järkeä niin Suomi valmistaisi bio dieseliä (rypsi hamppu puumassa jne) ja biokaasua (jätteet) eikä ulkomailta tarvitsisi tuoda autojen tankkeihin yhtään polttoaineita. Made in Finland.

mutta se ei käy koska Ö ja Z
Neste toi juuri markkinoille täysin 100% uusiutuvan dieselin, Neste MY - Läpimurto, joka muuttaa maailmaa. ja Neste lanseerasi 100 %:sti jätteistä ja tähteistä valmistetun Neste MY uusiutuvan dieselin.

Setaaniluvuksi luvattu 75-90, kun esim. pro dieselissä se on tuotetietojen mukaan 60 ja normaalissa (-5asteen kestävässä) dieselissä 55, kesälaadusta normaalin dieselin kohdalla ei Nesteellä ole tuotetietoja antaa.
 
Viimeksi muokattu:
Neste toi juuri markkinoille täysin 100% uusiutuvan dieselin, Neste MY - Läpimurto, joka muuttaa maailmaa. ja Neste lanseerasi 100 %:sti jätteistä ja tähteistä valmistetun Neste MY uusiutuvan dieselin.

Setaaniluvuksi luvattu 75-90, kun esim. pro dieselissä se on tuotetietojen mukaan 60 ja normaalissa (-5asteen kestävässä) dieselissä 55, kesälaadusta normaalin dieselin kohdalla ei Nesteellä ole tuotetietoja antaa.

Kuinkahan paljon kalliimpaa tuo on, onko tietoa?

ps. yleensä aina äitienpäivänä on abc-asemilla polttoainehinnat kohdillaan, wink wink ;)
 
Kuinkahan paljon kalliimpaa tuo on, onko tietoa?

ps. yleensä aina äitienpäivänä on abc-asemilla polttoainehinnat kohdillaan, wink wink ;)

Alkuviikosta kaveri oli tankannut asemalla x(noita nyt ei tosiaan ole kovin montaan uudellamaalla ja tampereellakin vain yksi), ja hinnaksi ilmoitti 1,329e/l
 
Alkuviikosta kaveri oli tankannut asemalla x(noita nyt ei tosiaan ole kovin montaan uudellamaalla ja tampereellakin vain yksi), ja hinnaksi ilmoitti 1,329e/l

Ok eli siis n. 10c/l kalliimpaa :btooth: No enpä nyt kyllä muutenkaan niin välitä mitä naftaa tankkaan mutta mielenkiinnosta :D

Hemmetti ajoin kyllä eilen ohi tuosta Tampereen (Pirkkalan) asemasta mutta en huomannut hintaa katsoa kun koko jutusta ollut kuullutkaan. Hintaeron pitäisi kyllä kaventua pienemmäksi kuitenkin :vihellys:
 
Ok eli siis n. 10c/l kalliimpaa :btooth: No enpä nyt kyllä muutenkaan niin välitä mitä naftaa tankkaan mutta mielenkiinnosta :D

Hemmetti ajoin kyllä eilen ohi tuosta Tampereen (Pirkkalan) asemasta mutta en huomannut hintaa katsoa kun koko jutusta ollut kuullutkaan. Hintaeron pitäisi kyllä kaventua pienemmäksi kuitenkin :vihellys:

Katselin juuri mitä viimeksi maksoin pro dieselin tankkauksesta, niin 1,280e/l joten siihen nähden vain 5snt/l kalliimpaa ja en ole katsonut paljonko esim. 98e5 nykyään maksaa mutta polttoaine.net antoi uudellamaalla 1,5xx/l hintoja.
 
Katselin juuri mitä viimeksi maksoin pro dieselin tankkauksesta, niin 1,280e/l joten siihen nähden vain 5snt/l kalliimpaa ja en ole katsonut paljonko esim. 98e5 nykyään maksaa mutta polttoaine.net antoi uudellamaalla 1,5xx/l hintoja.

Menee ehkä vähän offtopiciksi mutta viimeksi tankkasin tiistaina naftaa (ei "pro diesel" vaan ihan peruskuraa) 1,197€/l.

Polttoaine.netissä muuten kyseinen Tampereen asema, hintatieto eiliseltä:

Neste Oil Express, Linnakallio Autokeskuksentie 1 13.05. 1.419 1.489 1.199

Sitä en tiedä onko tuolla asemalla kaksi dieselpistoolia vai saako tuota uutta ainetta noinkin hyvään hintaan? :think:

EDIT: Se löytyy muuten siis Pirkkalan alta kun on sen puolella, tiedä sitten miksi nestekin puhuu Tampereen asemasta :D
 
Kuinkahan paljon kalliimpaa tuo on, onko tietoa?

Suurempi kysymys on että kuinka paljon sitä pystyttäisiin oikeasti valmistamaan, luulen että valmistusmäärät ovat aika harrastelijoiden puuhastelua verrattuna tavalliseen diisseliin niin että jos tuolla yritettäisiin oikeasti korvata sitä loppuisi löpö kesken alta aikayksikön. (Mikä on tod näk osasyy kovempaan hintaan, mikäli kaikki mitä saadaan tehtyä menee kaupaksi kalliimmalla miksi myydä sitä samaan hintaan kuin tavallista.)
 
Menee ehkä vähän offtopiciksi mutta viimeksi tankkasin tiistaina naftaa (ei "pro diesel" vaan ihan peruskuraa) 1,197€/l.

Polttoaine.netissä muuten kyseinen Tampereen asema, hintatieto eiliseltä:

Neste Oil Express, Linnakallio Autokeskuksentie 1 13.05. 1.419 1.489 1.199

Sitä en tiedä onko tuolla asemalla kaksi dieselpistoolia vai saako tuota uutta ainetta noinkin hyvään hintaan? :think:

EDIT: Se löytyy muuten siis Pirkkalan alta kun on sen puolella, tiedä sitten miksi nestekin puhuu Tampereen asemasta :D
Tuolla on eri pistoolit tavalliselle ja tuolle jätelitkulle. Jätedieseli oli juurikin jonkun vähän päälle 10c kalliimpaa.
 
Nyt kiinnostais sit tietää, et putooko päästöt tolla. Jos putoo, ni sähköautoja voimme vielä odotella rauhassa.

https://www.neste.com/sites/default/files/attachments/neste_renewable_diesel_handbook.pdf Tuon julkaisun sivulta 30 eteenpäin puhutaan päästöistä.
Ja alussa tuollainen lyhyt tiivistelmä kappaleen ja testien tuloksesta.
HVO

reduces NOx and particulate emissions of combustion remarkably
-
tailpipe emissions depend also on EGR and exhaust aftertreatment strategy

reduces CO, HC, PAH, aldehyde and mutagenic emissions

reduces particulate emissions of all size classes including nanoparticulates

reduces cold start smoke and emissions in winter conditions

effects seen already at 10 ... 30% blending ratios

ash-free combustion offers a long life-time for particulate filters
 
Volvo luopuu diesel-moottoreista ensimmäisenä suurena autonvalmistajana

Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson iski Frankfurter Allgemeinen haastattelussa kovat kortit pöytään. Ruotsalaismerkki ei hänen mukaansa enää suunnittele seuraavan sukupolven diesel-moottoreita.

”Dieseleiden valmistus ei kannata tulevaisuudessa kustannussyistä ja tiukentuvien ympäristövaatimusten vuoksi”, Samuelsson paukauttaa.

Hänen mukaansa Volvo kehittää ja parantaa vuonna 2013 syntynyttä dieselpolveaan edelleen niin kauan kuin se on järkevää. Sen jälkeen Volvo-dieseleitä ei enää tehdä. Volvo ilmoitti näin julkisesti ensimmäisenä merkittävänä autonvalmistajana luopuvansa kokonaan dieseleistä.

Samuelsson arvioi, että dieseleistä saadaan jotain uutta hyödyllistä irti korkeintaan vuoteen 2023 asti.

Sen jälkeen Volvo keskittyy mallistonsa sähköistämiseen. Pääjohtajan mukaan merkin ensimmäinen täyssähköauto ilmestyy 2019. Malli sijoittuu ylempään luokkaan.

”Tesla on todistanut, että isolla kalliimman luokan sähköautolla voi menestyä”, Samuelsson sanoo.

Vuoden 2019 jälkeen Volvo laajentaa sähköistystä koko mallistoonsa. Tarjolle tulee uusia täyssähköautoja, ladattavia hybridejä ja 48 voltin sähköjärjestelmällä toimivia bensiiniversioita.

Volvo luopumassa ensimmäisten joukossa.
 
Tottahan tuo voisi olla, että volvo ostaisi diesel tekniikan joltain toiselta merkiltä vuonna 2024, eli 7 vuoden päästä. Tai jos ei osta, niin diesel jää vain vaihtoehdoista pois. Nyt volvolla taitaa olla omat diesel moottorit, mutta mikäänhän ei estä ostamasta moottoria esim PSA/Ford:ilta, koska niin on tehty ennenkin. Toki Volvo ei ole enää Ford:in omistuksessa, eli hyvin mahdollista että volvo jää ilman dieseliä.

Pienellä Volvolla nyt on kumminkin bensa ja hybridi ja kahden vuoden päästä pitäisi olla myös sähköauto. Eli vaihtoehtoja pitäisi riittää. Suomessa luultavasti ostetaan paljon hybridiä, koska veroissa säästää niin paljon. Lisäksi myynti (tuotanto) olisi riittävän isoa vaikka diesel jäisikin myöhemmin pois? Dieselin kehityskulut on niin isot, että panostus kannattaa tehdä nyt muuhun tekniikkaan.
 
Riittää hyvin lastutettuna liising-Audien kyykyttämiseen ;) Dieselhän se on Suomen verokäytännöillä köyhän miehen urheiluauto.

Vissiin niitä köyhiä piisaa Saksassakin sitten :) Itsellä eka dieselauto nyt ja ajoprofiiliin nähden siinä mielessä huono valinta, että keskinopeus ja ajokilometrit on molemmat ihan liian pienet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 782
Viestejä
4 546 995
Jäsenet
74 849
Uusin jäsen
ookooo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom