Dieselautojen valmistus loppuu 2020?

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Niin se on polttomoottorillakin. Siellä lähinnä vaihdetaan öljyt ja loput on tarkastuksia.

Ei tuossa nyt oikeasti ole juuri mitään eroa.
Polttoaineensuodatin, ilmansuodatin ja jako- sekä käyttöhihnat tulee ainakin mieleen. Kaksoiskytkinlootissa myös vaihteiston öljynvaihto, mikä on monesti pirun kallis operaatio.

Vikaantuvia ja kuluvia osia on myös enemmän, vaikkeivat ne yleensä huolto-ohjelmaan kuulukaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 155
Tässä sinä aika suoraan väität, että nykyaikainen lentokoneteollisuus on täysin kujalla alaansa koskevista fysikaalisista rajoituksista.

Aavistuksen ehkä, mutta aivan samanlainen todellisuudesta irtaantunut 'toivotaan-toivotaan'-ajattelu leimaa myös sähköautokeskustelua.
Älä tunge mun päähän ajatuksia tai mielipiteitä joita siellä ei ole.

Mä totesin alunperin että kerosiinin voi helposti korvata millä tahansa muulla polttoaineella, ja että polttoaineet ovat jatkossakin lentokoneiden voimanlähde, ellei aurinkopaneeleissa tapahdu jotain ihmeellistä.

Jos puoli-ilmaisia ja tehokkaita aurinkopaneeleita tulee, niin markkinavoimat pitävät siitä huolen että niiden potentiaali hyödynnetään lentokoneteollisuudessakin jos se on järkevää, se tosin edellyttäisi lentokoneen pinta-alan kasvattamista, eli rakenne olisi todennäköisesti sellainen lentosiipi joita on visioitu.

Tuohan on puhdasta spekulointia siitä kuinka kehitys voisi mennä. Jos nykytekniikka on ristiriidassa tuollaisen vision kanssa, ei se tee vielä visiosta huonoa, se tekee siitä vain ristiriitaisen nykytekniikan kanssa, siksipä 800km/h kulkeva aurinkopaneelilentokone ei ole toteuttamiskelpoinen, mutta toisaalta ei tuolla 800 nopeudelle ole usein mitään pakottavaa tarvettakaan.

Silti kaikesta tästä spekuloinnista huolimatta, matkustajalentokoneiden voimanlähteenä tulee olemaan vielä pitkään suihkumoottori, ja jos käytettävien polttoaineiden menekissä tapahtuu niin suuria muutoksia että se alkaa vähentämään halvan kerosiinin tarjontaa, aletaan tuottamaan suihkumoottoreita jotka toimivat (myös) jollain muullakin polttoaineella kuin kerosiinilla. Tässä ei ole mitään sen kummempaa suurta visiota, vaan kyse on helposta muutoksesta suihkumoottorin säädöissä, joita tehdään toisinaan jo muutenkin.

Ettei menisi ihan täydelliseksi offtopiksiksi, niin yksi vaihtoehtohan olisi laittaa kuorkkeihin yms diesel laitteisiin suihkumoottorit ja ajella naftalla kuten ennenkin. Käsittääkseni hiukkaspäästöt on suihkumoottorilla melko helppoja hallita. Tai sitten tekee sähkökuorkkiin Range Extenderin suihkumoottorilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Totta, pa-suodatin unohtui. Se kannattaa vaihtaa vuoden-parin välein.

Hihnahommista on ihan turha puhua, omassa autossa taisi olla peräti 240 tkm "välein" ja viisi vuotta jos ei tule kilsat täyteen. Ketjuvetoisillahan vaihtoa ei edes ole huolto-ohjelmassa koska sen on tarkoitus kestää tappiin asti.

Vikaantuvia ja kuluvia osia on kaikissa vanhoissa kikottimissa, myös sähkömoottorin ja akuston yhdistelmässä, ne vaan ei ole samoja ja joissain autoissa ne kestää. Ja joissain polttomoottoriautoissakin ne osat kestää.

Joka tapauksessa ei siellä polttiksen huolto-ohjelmassakaan oikeasti ole mitään muuta kuin ilmaa ja paljon jos kerran sähköauton huolto-ohjelmassakin on. Eli pelkkiä tarkastuksia iso läjä ja öljynvaihto jossa on työtä vain nimeksi.

Ja jos nyt ollaan ihan rehellisiä niin mulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia polttomoottoriin kuuluvien laitteistojen kanssa, vaan ne on ne lisälaitteet, alusta ja jarrut kun lahoaa.

Pahin homma oli edellisen auton hiukkasloukku, joka tukkeutui. Ne on näiden nykydieseleiden kirous ja siksi näiden kanssa en kyllä huvikseni tahtoisi pelailla.

Muut hommat onkin sitten bensapuolelta ja niinkin hurjia kuin pakoputken paikkaus 15-vuotiaaseen nissaniin ja pa-pumppu 16-vuotiaaseen opeliin. Opel myös syö öljyä aika paljon, mutta se on syönyt sitä viimeiset 90 tkm ja hyvin kukkuu.
Joissain autoissa jakohihnan vaihtoväli on niinkin "vähän" kuin 150tkm. Apulaitehihnoja saa yleensä vaihtaa jo aiemmin.

Mutta tosiaan huolto-ohjelmissa ei suurta eroa ole, vaikka tarkastuskohteita on vähemmän ja se useimmin tehty huolto, eli öljynvaihto puuttuu sähköautosta kokonaan.

Mulla ei ole kokemusta noiden sähköautojen huoltohinnoista. Kaiken ymmärryksen mukaan niiden pitäisi kuitenkin olla edullisempia kuin polttisautossa.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Mä totesin alunperin että kerosiinin voi helposti korvata millä tahansa muulla polttoaineella, ja että polttoaineet ovat jatkossakin lentokoneiden voimanlähde, ellei aurinkopaneeleissa tapahdu jotain ihmeellistä.

Jos puoli-ilmaisia ja tehokkaita aurinkopaneeleita tulee, niin markkinavoimat pitävät siitä huolen että niiden potentiaali hyödynnetään lentokoneteollisuudessakin jos se on järkevää, se tosin edellyttäisi lentokoneen pinta-alan kasvattamista, eli rakenne olisi todennäköisesti sellainen lentosiipi joita on visioitu.

Tuohan on puhdasta spekulointia siitä kuinka kehitys voisi mennä. Jos nykytekniikka on ristiriidassa tuollaisen vision kanssa, ei se tee vielä visiosta huonoa, se tekee siitä vain ristiriitaisen nykytekniikan kanssa, siksipä 800km/h kulkeva aurinkopaneelilentokone ei ole toteuttamiskelpoinen, mutta toisaalta ei tuolla 800 nopeudelle ole usein mitään pakottavaa tarvettakaan.
Kai ymmärrät, mitä merkitsee kun aurinkopaneelien teho on parhaimmillaankin luokkaa sadasosa nykyaikaisen lentokoneen tehontarpeesta?

* paneelien hyötysuhde on kuitenkin luokkaa 20%, joten teoriassakaan ei voi parantaa kuin tekijällä 5.
* lentokoneen kulkuvastukset ovat riippumattomia tehonlähteestä ja riippuvat vain koneen mitoista ja nopeudesta. (ks. esim Skin friction drag - Wikipedia ja mieti mitä tapahtuu, jos pinta-alaa kasvatetaan radikaalisti).

Jos väität, että 1/100 teho riittäisi, niin mikään ei estäisi rakentamasta sellaista konetta vaikka heti ja korvaamasta kalliita suihkumoottoreita esim. kevyellä moottoripyörän moottorilla. Pääsisit markkinoille heti huomenna eikä rahantuloa estäisi mikään. Miksi Airbus ei tee sellaista konetta? Eikö Airbusilla vain osata aerodynamikkaa?

Sitten tuo kerosiinin korvaaminen. Voimalaitoskäytössä se varmaan olisi ihan helppoa mutta _ilmailussa_ mitkään muutokset _eivät_ ole helppoja "säätöjuttuja". Uusi litku pitäisi sertifioida ilmailukäyttöön, mikä voi olla sangen haasteellista, kun joka ikinen polttoaineen kanssa oleva nippeli on suunniteltu siitä lähtökohdasta, että polttoaine=JET-A1. Jos uusi litku on ominaisuuksiltaan identtistä JET-A1:n kanssa ts. täyttää samat spesifikaatiot, niin silloin sen käyttö voi olla mahdollista. Muuten on suunniteltava koneet ja moottorit uusiksi.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Joissain autoissa jakohihnan vaihtoväli on niinkin "vähän" kuin 150tkm. Apulaitehihnoja saa yleensä vaihtaa jo aiemmin.
Jo on, jos joku tuulettajanremmin vaihto tai ilmanputsarin uusiminen 2-3 vuoden välein on joku ylipääsemätön ongelma, jonka vuoksi polttomoottoreista on päästävä pikimmiten eroon... Kannattaa ehkä harkita merkin vaihtoa?

Aika usein nämä moninaiset ja haastavat vaihtokohteet on suunniteltu niin, että osaavalla asentajalla ei kahvi ehdi jäähtyä moottorin tavallisen huollon aikana. Alustan tarkastuskohteet - ja kuluvat osat - taas on periaatteessa ihan samoja sähköautoissa ja tavallisissa autoissa.

[EDIT] 4v/80000 km huoltopaketti Teslaan näkyy maksavan 2,5+k€: https://www.tesla.com/de_DE/support/maintenance-plans?redirect=no
Omaan autoon vaihdetaan öljy+suodatin 30 tkm välein ja joka toisessa huollossa pa-suodin ja ilmansuodin. 80 tkm/4v tulee siis kahdella öljynvaihdolla ja yhdellä isommalla huollolla.
 
Viimeksi muokattu:

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Just tapeltu mutsin Passatin vikavalon kanssa. Vaihdettu lambda, jäähdytysnesteen lämpö anturi, huohotinputki, Pa säiliön joku venttiili jne...

Omassa vaihdettiin laatikon öljyt, ahdin, dpf tyhjäys, reilu 200tkm niin alkaa olla kaikkea mitä sähköautossa ei ole. Mä haluan sähköauton.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Just tapeltu mutsin Passatin vikavalon kanssa. Vaihdettu lambda, jäähdytysnesteen lämpö anturi, huohotinputki, Pa säiliön joku venttiili jne...
Kannattais lukea vikakoodit niin ette joudu arpomaan enää enempää osia summanmutikassa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Paras asia vagineissa yleisesti (ei nyt kaikki viat) on aina ollut vianselvityksen vaivattomuus. Jos ei omista oikeita välineitä niin käytännössä joka paikkakunnalla asuu joku joka ne lukee puoli-ilmaiseksi. Ja tiedot yleensä niin tarkkoja ettei tarvi arpoa.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
227
Paras asia vagineissa yleisesti (ei nyt kaikki viat) on aina ollut vianselvityksen vaivattomuus.
Tästä olen samaa mieltä, yhden kerran tehnyt sen typeryyden että perheeseen(vaimolle) hankittu uusi volkkari ja siitä tosiaan näki vähän väliä hyvin vaivattomasti miten taas oli joku kohta paskana. Ja taas. Nykyään kun tieto intteriwepin kautta leviää helpommin ei kukaan täysjärkinen voi enää ostaa noita v#tun volkkareita. Jopa minä haluaisin sähköauton heti jos ainut vaihtoehto olisi VAG.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Ei se sähkövoimalinjakaan ole mitenkään ongelmaton laite. Teslalla oli (onko vielä?) aika suuria ongelmia moottoreidensa kanssa ja niitä vaihdeltiin aika paljonkin. Ja kuten sunkin tapauksessa, vika ei ole tekniikassa vaan valmistajassa.

Veikkaanpa että 10v vanhassa sähköautossakin alkaa olla sitä ja tätä vikaa. Ei sähkömoottorikaan ole ikuinen vaikka sillä ei öljynvaihtohuoltoa ole.
Eikä jäähdytys nesteen kiertoa antureineen. Eikä pakokaasujen kierrätystä ja käsittelyä. Eikä öljyn kiertoa. Eikä ahtamista, sytytystä, kytkintä, vaihdelaatikkoa... Sähköauto on vielä alussa. Polttomoottori lopussa.

Passatin vikakoodi antoi vaihtoehtoja katista lambdoihin, hukkaputkiin, antureihin, suuttimiin... Mahtavaa. Ei tarvi kuin lukea koodit ja voila!
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Varmaan joo ja kännyllä kirjoittaessa mutkat suoriksi. Tod näk kytkinkin löytyy mutta Annas olla kun sähköautot ovat edes T Fordin sukupolvea.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
En kyllä keksi miksi sähköautossa tarvitsisi olla kytkin. Rullausvastus voidaan säätää lähelle nollaa ilmankin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 865
Tätähän juuri tarkoitin, eli polttokenno (esim. vety) joka lataa akustoa, joka välittää sähkön moottoreille.
Hyvin mahdollista että ne jotka tarvitsevat jatkuvasti sitä lähes 1000km rangea maksavat vähän ekstraa että saavat generaatorin mukaan, esim. tuo bmw i3 extender malli, samalla periaatteella isommalla tankilla niin saa mukavasti lisää kilometrejä.
 

ei naarata

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 270
Onhan tuo nyt avutonta väittää että sähköautossa olisi yhtä paljon huollettavaa kuin polttomoottoriautossa. Pellin alta on otettu pois muut paitsi startti, laturi ja akku - eli varmaan joku 90% komponenteista, ja yhtä paljon huollettavaa. Justjoo. :rofl:
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Onhan tuo nyt avutonta väittää että sähköautossa olisi yhtä paljon huollettavaa kuin polttomoottoriautossa. Pellin alta on otettu pois muut paitsi startti, laturi ja akku - eli varmaan joku 90% komponenteista, ja yhtä paljon huollettavaa. Justjoo. :rofl:
Yleensä noissa se sähkömoottori hoitaa sekä liikuttamisen, että jarrutusenergian talteenoton, eli ei tarvita erikseen "laturia". Toki siellä on "laturi", joka lataa akut, mutta siinä ei ole yhtään liikkuvaa osaa ja se on huoltovapaa.

Starttia ei myöskään ole sähköautoissa.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Joo, kyllä se auto tulee käymään vähemmän pajalla jatkossa, koska valmistaja on hyväntekeväisyyslaitos ja nykyautot on vaan huonoja tekniikaltaan, hajoamisissa ei ole koskaan kyse siitä että osat on suunniteltukin hajoaviksi.

Mutta jatketaan vaan henkilökohtaisuuksilla jos ei muuta keksitä. :rolleyes:
Niin siis sulla on joku henkilökohtainen vainoharha autoteollisuutta kohtaan...?

100 hajoavaa kohdetta vrt 20.

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 415
Niin siis sulla on joku henkilökohtainen vainoharha autoteollisuutta kohtaan...?

100 hajoavaa kohdetta vrt 20.

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Ei kukaan ostaisi uusia autoja jos vanhat olisivat liian kestäviä, tasapainoilua valmistuskustannusten ja riittävän laadun kanssa.
 

ei naarata

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 270
Joo, kyllä se auto tulee käymään vähemmän pajalla jatkossa, koska valmistaja on hyväntekeväisyyslaitos ja nykyautot on vaan huonoja tekniikaltaan, hajoamisissa ei ole koskaan kyse siitä että osat on suunniteltukin hajoaviksi.

Mutta jatketaan vaan henkilökohtaisuuksilla jos ei muuta keksitä. :rolleyes:
Pahoittelut tylystä tekstistä, mutta onhan tuo nyt päivänselvää että huollon ja korjauksen tarve tulee vähenemään.

Sekin on päivänselvää että auton osat mitoitetaan juuri niin, että ne kestävät auton käyttöiän (useimmiten 200tkm), kestävämmän tekeminen on yksinkertaisesti kannattamatonta valmistajalle. Sähköauton tapauksessa tämä tulee olemaan hankalampaa koska tekniikka on yksinkertaista ja osia vähän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Itsellä on tosi monta auto ollut jolla on ajettu yli 300 tkm, eli tuo 200 tkm ei pitäisi olla vielä mitään. Eniten ajetulla sitten yli 500 tkm, eikä vielä ole ollut mitään hajoamisen merkkejä. Paitsi laturi on uusittu.

Tuolla juttua yhdestä 260 tkm ajetusta autosta.
Tesla+taksina,+ajoa+jo+260+000+kilometriä!

Nyyssönen on huoltanut autoaan 80 tuhannen kilometrin välein, mutta on myös joutunut käymään huollossa useamminkin. Muun muassa ulos ponnahtavat ovenkahvat on vaihdettu kuljettajan sekä oikeanpuoleisen takaoven osalta sillä niitä ei enää saanut ulkopuolelta auki mekanismin mentyä rikki. Ovet saatiin auki kuitenkin sisäpuolelta. Päivä kuulemma alkoi apukuskin paikalta kömpien kuskin paikalle ja asiakkaita otettiin autoon avaamalla takaovi sisäpuolelta. Lounaan aikana ovi tai ikkuna joko jätettiin auki, tai sitten aina apukuskin puolelta sisään. Nämä korjattiin saman viikon aikana kun rikkoontuminen tapahtui. Korjauspäivänä auto vietiin Teslan huoltoon ja se saatiin saman päivän aikana korjattuna takaisin. Nämä olivat hänellä sellaisia joita takuu ei enää korvannut siinä vaiheessa. Korjauskustannus oli noin 1200 euroa (sis. alv 24%) per kahvaelementti.

Autonvaihto on kuulemma ollut mielessä toukokuussa 2016, kun ohjaustehostin meni rikki, ja kun hän kuuli hinnan mitä sen korjaaminen maksaisi. Ohjaustehostin ja kaksi johtosarjaa, jotka siihen pitäisi vaihtaa, maksoivat yhteensä 7000 euroa. Kun toisessa johtosarjassa ei ollut kuulemma vikaa, niin hän päätti vaihdattaa vain yhden johtosarjan, joten korjaustoimenpiteet maksoivat yhteensä 6000 euroa.

Latausportti on mennyt rikki siten, että pikalataus (DC) ei enää toiminut CHAdeMO adapterilla. Hidaslataus toimi Type2-kaapelilla normaaliin tapaan kuitenkin, joten matka jatkui. Latausporttiin oli päässyt kosteutta sisään kuulemma joihinkin johtimiin, joten koko latausportti meni vaihtoon. Korjaushinta oli noin 2500 euroa.

Viime joulukuussa 2015 “takakelkan” vaihto: takapyöriä pitää paikallaan suuri runkoelementti. Se oirehti siten, että kiihdytyksessä auto veteli vääriin suuntiin, tapahtui ikään kuin heilahdusliike. Tämä kesti kuulemma aika kauan, että vika löydettiin. Korjauskustannus noin 3000 euroa.

Saamiemme tietojen mukaan Tesla on useaan otteeseen jo laskenut varaosien hintoja ja nämä mainitut hinnat eivät välttämättä enää pidä paikkaansa.

Myös ns. “drive unit” on vaihdettu kertaalleen takuun piiriin, kun se pikkuhiljaa alkoi muuttua siriseväksi, eli epäteslamaisen äänekkääksi. Se tosin ei ole ollut kriittinen ja akuuttia huoltoa vaativa asia. ”Drive unit” on käytännössä sähkömoottori ja invertteri, ja lisääntyvä ääni tulee ilmeisesti invertterin puolelta. Myös muiden käyttäjien puolelta on raportoitu kasvavasta klapista vedon ja “moottorijarrutuksen” (eli Teslan tapauksessa regenin) välillä.

Uskoaksemme uusissa drive uniteissa tällaista äänivikaa ja klappia ei enää ole, ja se myös uskotaan sillä Nyyssösen Teslaan vaihdettiin drive unit noin 100 000 kilometrin kohdalla, ja ääntä se oli alkanut pitää kasvavissa määrin noin 35 000 kilometrin ajon jälkeen. Vastaavaa ääntä ei ole kuulunut drive unitin vaihdon jälkeen.

Takamoottorisissa (takaveto) P85 malleissa on vahvistamattomien tietojemme mukaan pitänyt vaihtaa enemmän drive unitteja, ja tämä mahdollisesti johtunee P85:n nopeammin saavutettavasta tehonnoususta, jolla mahdollistetaan nopeampi kiihtyvyys. Kaksimoottorisissa (nelivetoisissa Tesloissa) veto jakaantuu kahdelle drive unitille, joka on sitäkautta armollisempi koko vetojärjestelmälle.
 
Viimeksi muokattu:

ei naarata

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 270
Hehkulamppukin on yksinkertainen ja osia on vähän.

Usko pois, tulet maksamaan ihan yhtä suurella rahalla korjauksia siihen 15 vuotta vanhaan volkkariisi käyttövoimasta riippumatta.
Usko pois, en tule! VAGiin en koske pitkällä tikullakaan.

Veikkaan kuitenkin että korjaamoala tulee kärsimään siinä vaiheessa kun autot muuttuu sähkökäyttöisiksi. Tarvittavan remontin määrä tulee väkisin laskemaan ratkaisevasti. Tuo sähköautojen turhaan huoltaminen tässä vaiheessa on vain pyristelyä.
 

ei naarata

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 270
Uskaltaisin myös väittää että DIY-mekaanikon elämä tulee olemaan aiempaa helpompaa tulevaisuudessa tekniikan yksinkertaisuuden vuoksi, myös tämä tulee viemään asiakkaita korjaamoilta. Sähköauton huoltoa ei siis kannata tehdä älyttömän kalliiksi väkisin, koska ihmiset kyllä osaavat äänestää jaloillaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Voi tulla yllätyksenä ettei ne sähkömoottoritkaan mitään ikiliikkujia ole. Uskon että huoltomäärät pienenee, mutta huoltohinnat sen sijaan voi kasvaa suuremmiksi.

Lisäksi DIY-mekaanikoille tulee olemaan ongelmia siinä että sähkötyöt autoon tarvii valtion sähkötyöluvat. Myös huoltohinnat tulee kasvamaan kun jo nyt ammattitaitoisista sähkäreistä on pulaa ja palkat kohtuu hyvät.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
227
Voi tulla yllätyksenä ettei ne sähkömoottoritkaan mitään ikiliikkujia ole. Uskon että huoltomäärät pienenee, mutta huoltohinnat sen sijaan voi kasvaa suuremmiksi.
Niin tai ei oikeastaan huoltohinna vaan korjaushinnat kun vaihdetaan inverttereitä tai itse moottoreita laakerivikojen tms. takia. Kun ei nuo teollisuudessakaan kestä ikuisuuksia varsinkaan vaativissa ilmasto-olosuhteissa niin miten ihmeessä autoissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Sähköautossa voi sähkömoottori tai invertteri mennä rikki tai latauspistoke. Noita ei sitten kukaan teeseitse korjaaja saa vaihdettua tai korjattua.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Voi tulla yllätyksenä ettei ne sähkömoottoritkaan mitään ikiliikkujia ole. Uskon että huoltomäärät pienenee, mutta huoltohinnat sen sijaan voi kasvaa suuremmiksi.

Lisäksi DIY-mekaanikoille tulee olemaan ongelmia siinä että sähkötyöt autoon tarvii valtion sähkötyöluvat. Myös huoltohinnat tulee kasvamaan kun jo nyt ammattitaitoisista sähkäreistä on pulaa ja palkat kohtuu hyvät.
Onko lähdettä tuolle, että tarvii sähkötyöluvat jos tekee sähkötöitä omaan autoonsa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Voi varmaan itsekin tehdä, mutta ei taida olla varaosia saatavilla?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Onko lähdettä tuolle, että tarvii sähkötyöluvat jos tekee sähkötöitä omaan autoonsa?
Taitaa itseasiassa olla kyseessä se, että sähkötöiden tekemisessä on vain poikkeus maallikolle. Oletuksena kaikki on muuten kielletty.

"Vähäistä vaaraa tai haittaa aiheuttavia töitä, joita riittävästi opastettu maallikko saa tehdä ovat mm: enintään 250 V nimellisjännitteisten liitosjohtojen asennus- korjaus- ja huoltotyöt, enintään 50V vaihtojännitteiset tai 120 V tasajännitteisiin laitteistoihin kohdistuvat sähkötyöt sekä omaan käyttöön rakenettujen sähkölaitteiden korjaaminen, jos tämä liittyy sähköalan harrastustoimintaan. Päätöksessä on myös määräyksiä sähkötyöturvallisuudesta." Kauppa- ja teollisuusministeriön päätös… 516/1996 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Voi olla, että jokin säädös antaa luvan omaan autoon tehtäviin töihin. Vaikka oma ala sivuaa ja jotain on tullut opiskeltuakin niin mene päätäni laittamaan pantiksi.

Tosin voisin veikata sen puolesta, että jos porsaanreikä löytyy niin kyllä se tukitaan viimeistään EU:n toimesta.
 

ei naarata

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 270
Eipä ole laissa kielletty esimerkiksi commonrail-diisselin huoltoa/korjausta itse, vaikka niillä paineilla saattaa sattua melko ikäviä vahinkoja jos ei tiedä mitä tekee.

Varaosien saaminen ei voi olla ongelma, saahan nytkin esimerkiksi kaikkea kodin sähköihin liittyvää ostettua ilman lupia, asentaminen vaan "vaatii" ne luvat. Ja ainakaan kiinalaiset ei varmasti kysele onko sulla lupia asentaa vai ei jos sieltä suoraan tilaa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Noh joka tapauksessa kilpailu pitää huolen siitä, että jos työt on nopeita ja helppoja tehdä niin töiden hinta laskee, vaikka osien pysyisikin korkeana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Sellainen ongelma voi tulla eteen, että pelkästään valmistaja vaikka Tesla tekee osan ja "varaosan". Tuolloin ei auta vaikka saisi huollon halvalla, koska ei saa sitä osaa mistään ostettua? Sen verran hitech:iä että ei kiinalaiset osaa tehdä vielä mitään kopioita. Lisäksi auton ohjelmisto ei toimi väärillä osilla?

Sitä odotellessa että teslan ohjelmisto saadaan jotenkin murrettua :) Ei tule luultavasti koskaan onnistumaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Kyllähän kinukit tekee vaikka mistä kopioita. Itseä ei haittaa että kakkospuhelimen näyttö on huonolaatuinen kiinakopio, kun vaihdoin sen risan tilalle.

Autooni, jolla ajan 130 km/h nopeuksia, en sen sijaan ehkä laittaisi mitään vähän sinnepäin kiinaosia ihan joka paikkaan. :think:
Tuohan siinä on että tarvikeosa on aina huonolaatuisempi ja käyttöikä on lyhyempi, kuin alkuperäisosalla joka maksaa sen pari euroa enemmän. Eli aina kannattaa valita se aavistuksen kalliimpi alkuperäis pusla vaikka alustaan, niin ei tarvitse sitten kokoajan korjata sitä autoa.

Teslan huoltohintoja kun vertaa niin moottorin vaihto maksaa (kai palkon), lisäksi muutkin osat maksaa pirusti. Onneksi esim bemarilla on sähkötekniikkaa myös autoissa ja muilla merkeillä myös. En nyt arastelisi esim VW eGolfiakaan. Uskon että 2017 tekniikka kestää riittävän hyvin jo :) Myös tesla on parantanut laatua, niistä ensimmäisistä Model S malleista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Kyllä siihen sähköautoonkin saa kulumaan rahaa. Tuossa esimerkki. Ajettu 260 tkm. Mutta jos valitsee jonkun muun sähköauton kuin teslan, niin pitäisi olla halvempaa?

Kaksi ovenkahvaa: Korjauskustannus oli noin 1200 euroa (sis. alv 24%) per kahvaelementti.
Ohjaustehostin ja kaksi johtosarjaa, jotka siihen pitäisi vaihtaa, maksoivat yhteensä 7000 euroa.
Latausporttiin oli päässyt kosteutta sisään johtimiin, joten latausportti meni vaihtoon. Korjaushinta oli noin 2500 euroa.
Takakelkka: Korjauskustannus noin 3000 euroa.
Myös ns. “drive unit” (moottori + invertteri) on vaihdettu kertaalleen, hinta?
= 14 900 €
Tesla+taksina,+ajoa+jo+260+000+kilometriä!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Mä en usko millään tähän, että sähköautojen huoltaminen olisi jotenkin "ei-ole" tai edes merkittävästi halvempaa. Mutta tietysti teslaa ei huolleta, sitä korjataan ;)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Tuohan siinä on että tarvikeosa on aina huonolaatuisempi ja käyttöikä on lyhyempi, kuin alkuperäisosalla joka maksaa sen pari euroa enemmän. Eli aina kannattaa valita se aavistuksen kalliimpi alkuperäis pusla vaikka alustaan, niin ei tarvitse sitten kokoajan korjata sitä autoa.
Tuohan nyt ei pidä kovin monestikaan paikkaansa. Tarvikeosa voi olla sama kuin "alkuperäisosa". Joskus oem-osiin on jopa jaksettu laittaa valmistajan logo. Lisäksi on täysin mahdollista että tarvikeosa on tullut laadukkaammalta valmistajalta kuin se hieno ja kallis "alkuperäisosa", jonka onkin tehty halvimman kiinanpojan käsissä.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Tuntuu nuo Teslan viat liittyvän auton erikoisuuksiin. 1200€ ovenkahvat jne. Tulis nyt perus avensista sähköllä, ei olisi tonnin ripoja.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Johan sitä saa Golfiakin sähköisenä. Siitä ei paljon kansanautommaksi muutu.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Samanlaisia kustannuksia voi helposti käydä polttiksenkin kanssa. Mutta hei kun ne liikkuvat osat kuulikko!
Niin tuossa on varmaan säästetty rahaa koska sähkö maksaa vähemmän kuin diesel. Mutta diesel autossa harvemmin on noin paljon tyyppivikoja ja korjattavaa samalla ajomäärällä.

Teslassa nuo erikoiset ovenkahvat lisää kustannuksia ja latausportti, jota ei dieselissä olisi.

Dieselissä olisi sitten jakohihnan vaihto 240 tkm välein ja öljynvaihto, mutta en tiedä vaihtoväliä. Varmaan jotain 20-25-30 tkm?

Itse ihan tykkään auton öljynvaihdoista, on edes vähän auton huoltamista sitten. Saa ajaa koneen lämpimäksi ja näkee, että millaista se öljy mahtaa olla :D Öljy näyttää maksavan 33€ 4 litraa ja siihen joku noin 10 € suodatin päälle. Jos ajaa vaikka vain 10 tkm vuodessa, niin öljyt tulisi vaihdettua kahden vuoden välein. Ilmeisesti polttoaineen suodatin kannattaisi myös vaihtaa, mutta eipä ole tullut vielä vaihdettua.
Mobil 1 ESP Formula 5W30 4l | Motonet Oy

Omasta mielestä ne moottorin liikkuvat osat on vain niin idioottivarmoja, että ei niistä kannata alkaa välittämään. Voihan sieltä hajota sitten jotain apulaitteita, kuten usein meneekin, eli laturi tai starttimoottori. Laturi voi hajota jossain 400-450 tkm kohdalla? Myös invertteri voisi olla mahdollisesti yksi rikkoontuva osa?

Itsellä hapertui rikki yksi kuminen öljyletku 17 vuotta vanhasta autosta, eli kumi ei välttämättä aina kestä vanhana? Muut kumiset letkut oli kumminkin täysin ehjiä. Autolle ei ole vielä mitään muuta remppaa tarvinnut tehdä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Tuohan nyt ei pidä kovin monestikaan paikkaansa. Tarvikeosa voi olla sama kuin "alkuperäisosa". Joskus oem-osiin on jopa jaksettu laittaa valmistajan logo. Lisäksi on täysin mahdollista että tarvikeosa on tullut laadukkaammalta valmistajalta kuin se hieno ja kallis "alkuperäisosa", jonka onkin tehty halvimman kiinanpojan käsissä.
Joo totta. Tarvikeosa voi olla juuri sama kuin alkuperäisosa. Tai sitten hyvän merkkinen osa on parempilaatuinen kun alkuperäisosa.

Mutta jos tarvikeosa on "no name" ja se pari euroa kalliimpi on joku laadukas merkki, niin kannattaa ottaa se merkkiosa, koska osan käyttöaika on pitempi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Golfin sähköversio on helvetin hauska vitsi. Törkeän kallis, range: ei ole ja farkkumallikin puuttuu. Ioniqin ottaisin paljon mieluummin. Rengasmelukin on noissa varmaan aika lähelle samaa, kun toi Golf ei ole siinäkään hääppöinen ja Ioniq on perinteinen Hyundai.
Uus eGolffihan menee vähän pidemmälle, mutta toisaalta latautuu hitaammin. Parempi ajettavuus, ajoasento ja semmosia perushommia eli volkkarin vahvuuksia siitä myös löytyy. Hintaa sitten tietysti enemmän kuin Ioniq... ja absoluuttisesti euroja aikamoinen kasa Golffista.

Siinä mielessä samaa mieltä kuin @tom_gore, että enemmän kansanautoksi ei sähköauto muutu. Tietysti hintaa voi aina alas ja kantamaa lisää ylös, mutta kuitenkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Itse mieltäisin nuo korealaiset ja Auriksen kansanautoksi, sekä vaikka golfin bensa version. Kiaa ja Hyandaita kun myydään varmaan suht paljon? Nuo siis noita suht pieniä "kansanautoja"? Sähköinen golf siis menee liian kalliiksi verrattuna perusmalliin?

Hyundai ioniq sähkö 37 000 €
Hyundai ioniq hybridi 27 600 €
Kia Niro (hybridi), 28 000 €
Toytota Auris farkku hybridi, 25 400 €
VW Golf 20 300 €

VW e-golf (sähkö) 41 800 €
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Kallishan se eGolf on kuten muutkin sähköautot tällä hetkellä. Ihan perusversioon sitä ei kuitenkaan voi verrata, vaan verrokiksi pitäisi ottaa kulkupuolen ja varusteiden perusteella 1,4 tai 1,5 litrainen TSI DSG-lootalla ja Highline-varustuksella. Edelleen hintaeroa jää toki toistakymmentätuhatta euroa. Kilsoja vuodessa pitää olla melko paljon, ennen kuin maksaa itsensä takaisin pienempien käyttövoimakulujen ja verojen kautta.

eGolfin range on muuten 300 km, kun Ioniqissa se on 280 km...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
e-golf voi olla sitten suht hyväkin. 4800 € hintaeroa tuohon ioniq sähköautoon.

Tuossa taidettiin vähän varoitella vaikkapa litiumin riittävyydestä?
FT: Maailmanpankki varoittaa, että uusiutuva energia voi olla ympäristöriski
Uusiutuvaan energiaan siirtymiseen vaaditaan aiempaa intensiivisempää teknologiaa, sanoo Maailmanpankki.
Maailmanpankin selvityksen mukaan siirtyminen puhtaaseen energiaan saattaa olla ympäristöriski, kertoo Financial Times.

Maailmanpankin mukaan fossiilisista polttoaineista pois siirtyminen vaatii suuria määriä metalleja ja harvinaisia maametalleja. Harvinaisten maametallien louhinta saattaa luoda ongelmia esimerkiksi energian, veden ja maan käytön suhteen. Selvityksen mukaan teknologiat, joita tarvitaan Pariisin ilmastosopimuksen toteuttamiseen, ovat ”materiaali-intensiivisempiä” kuin nykyisten fossiilisten polttoaineiden käyttö.

Jos asiaa ei käsitellä kunnolla, voi muodostua pullonkaula, joka asettuukin meitä vastaan, Riccardo Puliti Maailmanpankista kertoo Financial Timesille.

Metallintarve saattaa tuplaantua, kun tuulivoimaloita ja aurinkopaneeleita rakennetaan. Litium-akkujen tarve voi selvityksen mukaan nousta yli 1 000 prosentilla, selvitys kertoo.

Jos asiaa ei hallita kunnolla, puhtaaseen energiaan siirtyminen voi vesittää vihreät tarkoitusperät, pankki sanoo.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...uva-energia-voi-olla-ymparistoriski/bZyGzBKk?
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Nopeasti laskien, käyttäen nyrkkisääntöä että sähköllä ajamisen kustannus samankokoisella/tehoisella autolla on noin viidenneksen bensaan verrattuna kilometrejä pitäisi tulla vuodessa n. 30 tuhatta, että 10k€ hintaero kuoleentuisi 5 vuodessa. Tämä olettaa toki, että autojen vaihtoarvo olisi 5 vuoden päästä sama, mitä se tuskin on.

Todellinen "nollaraja" on siis alle 30tkm vuodessa mikäli bensan ja sähkön hinta pysyy nykyisellä tasolla ja autoa aikoo pitää 5 vuotta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 155
Kai ymmärrät, mitä merkitsee kun aurinkopaneelien teho on parhaimmillaankin luokkaa sadasosa nykyaikaisen lentokoneen tehontarpeesta?

* paneelien hyötysuhde on kuitenkin luokkaa 20%, joten teoriassakaan ei voi parantaa kuin tekijällä 5.
* lentokoneen kulkuvastukset ovat riippumattomia tehonlähteestä ja riippuvat vain koneen mitoista ja nopeudesta. (ks. esim Skin friction drag - Wikipedia ja mieti mitä tapahtuu, jos pinta-alaa kasvatetaan radikaalisti).

Jos väität, että 1/100 teho riittäisi, niin mikään ei estäisi rakentamasta sellaista konetta vaikka heti ja korvaamasta kalliita suihkumoottoreita esim. kevyellä moottoripyörän moottorilla. Pääsisit markkinoille heti huomenna eikä rahantuloa estäisi mikään. Miksi Airbus ei tee sellaista konetta? Eikö Airbusilla vain osata aerodynamikkaa?
Airbus ei tee tuollaisia koneita koska niille ei ole kysyntää, koska kerosiini on lähes ilmaista. Lentokoneella lentäminen maksaa tuntia kohden tietyn määrän euroja. Polttoaine muodostaa niin pienen osan siitä hinnasta että on edullisempaa lentää kovaa suurella polttoaineen kulutuksella verrattuna siihen että lennettäisiin hitaasti pienin polttoainekuluin. Matkustaja kone on niin kallis laitos joka tapauksessa että suuri matkanopeus pysyy prioriteettina vielä moninkertaisellakin polttoaineen hinnalla.

Mä tajuan sen ettei aurinkoenergialla voida mitenkään lentää nykyisten matkustajakoneiden nopeuksia (ainakaan ilmakehässä), mutta nopeutta hidastamalla saadaan radikaalisti tehon tarvetta vähennettyä. Pinta-alan lisääminen lisää tietysi myös kitkaa, mutta toisaalta, ei nykyistä lentokoneen muotoa ole ajateltu tuosta lähtökohdasta. Esimerkiksi Concorden pinta-ala oli suhteessa huomattavasti suurempi kuin normaalin matkustajakoneen, meinaatko että ne eivät tienneet pinta-alan suhteesta kitkaan? Lentokoneesta tulee tietysti erimuotoinen jos se suunnitllaan mahdollisimman suuren pinta-alan omaavaksi.

Sitten tuo kerosiinin korvaaminen. Voimalaitoskäytössä se varmaan olisi ihan helppoa mutta _ilmailussa_ mitkään muutokset _eivät_ ole helppoja "säätöjuttuja". Uusi litku pitäisi sertifioida ilmailukäyttöön, mikä voi olla sangen haasteellista, kun joka ikinen polttoaineen kanssa oleva nippeli on suunniteltu siitä lähtökohdasta, että polttoaine=JET-A1. Jos uusi litku on ominaisuuksiltaan identtistä JET-A1:n kanssa ts. täyttää samat spesifikaatiot, niin silloin sen käyttö voi olla mahdollista. Muuten on suunniteltava koneet ja moottorit uusiksi.
Kun jonkin asian taakse tulee raha, niin asiat muuttuvat paljon helpommaksi. Jos kerosiinin hinta nousee, ja tarjolle tulee edullisempi polttoaine, niin se ei ole mikään ongelma ottaa uusi aina käyttöön. Eihän se tietenkään hetkessä tapahdu, kuten ei myöskään kerosiinin radikaali hinnanmuutos.

Ja mitä tulee koneiden ja moottoreiden uusiksi suunnittelemiseen, niin mikä ongelma se sitten on? Nehän joka tapauksessa suunnitellaan uusiksi säännöllisin väliajoin. Ei nyt puhuta mistään vuosineljänneksen muutoksista vaan vuosisadan neljänneksestä.

Ne käytännössä tänä päivänä suihkumoottoreihin tehtävät muutokset esim dieselille tehdään yleensä polttoaineen saatavuuden takia. Kerosiinia on vähän hankala saada lentokenttien ulkopuolella, eikä ne sieltäkään sitä kovin innokkaasti myy kanisteriin.
 

E_Mustakari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
692
Sähköautossa voi sähkömoottori tai invertteri mennä rikki tai latauspistoke. Noita ei sitten kukaan teeseitse korjaaja saa vaihdettua tai korjattua.
Ja miksi ei saisi vaihdettua tai korjattua? Kaipaan perusteita väitteelle.
"Tavallisistakin" autoista vaihdetaan korjaamoissa sairaan kalliita osakokonaisuuksia jotka olisivat helposti ja edullisesti korjattavissa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 946
Viestejä
4 207 175
Jäsenet
70 997
Uusin jäsen
Raadottaja

Hinta.fi

Ylös Bottom