Alkaa mennä aiheesta ohi pahasti, mutta pakko vielä pari sanaa noista spatial sound jutuista, koska nää on hämmentäviä.
Winkkarista tuo dolby atmos for headphones päälle ja pelistä surround asetus ni kyllä mä kovasti väittäsin, että jotain muutakin tapahtuu kun vaan stereo signaalin filtteröintiä kuulostamaan isommalta. Ja siis semmosesta pelistä missä ei tuota objekti ääni tukea ole. Ellei sit Battlefield 4 ole lisätty sitä jossain vaiheessa, mutta en usko, kun se on wanha.
Leffoissa tuo nostaa stereo miksiin paremmin mukaan muutkin kun etu kanavat ja isona juttuna myös LFE kanavan, joka puuttuu kokonaan monen oletus stereoksi miksauksen toteutuksesta jostain syystä. Näin on ollu ainakin kaikissa levyn pyörittimissä ja telkkareissa missä puljaus monikanavasta PCM stereoksi tehdään, jota sitten dacille syötetään. Xboxille tuo dolbyn softa kehiin ni leffojen äänimaailma kuulokkeilla nousee aika eri levelille kun murinatkin on mukana!
Mä ainakin ymmärtäny, että noiden spatial sound härveleiden pointti on just tuo monikanava tai objektipohjaisen äänen muuntaminen kuulokkeille sopivaan stereo muotoon fiksummalla tavalla kun mitä se tehdään oletus systeemillä pelissä tai jossain leffanpyöritys softassa (jotka ei tiedä, että sä käytät kuulokkeita). Toki jos jossain pelissä on sisässä tommonen binaural ääntä kuulokkeille tuottava systeemi ni se oletettavasti toimii paremmin (tai ~yhtä hyvin, jos se objekti ääni tulee spatial softan ymmärtämässä muodossa) kun ulkonen spatial sound ratkasu, mutta sillonhan peli työntää pihalle stereo ääntä, eikä tuo windowsissa päällä oleva spatial sound puutu siihen.
Toki siellä softassa on sit vaihtoehtona tehdä miksiä myös erilaiselle määrälle kajareita ja jotain soundbar virityksiäkin, mutta vahva kuvitelma on, että näissäkin puhutaan sen alkuperäisen monikanava/objekti äänen uudelleen miksauksesta paremmin ko. fyysiselle setupille sopivaksi niinku kuulokkeidenkin tapauksessa.
Windowsin mukana tuleva sonic tekee vaan kuuloke juttuja ja sitäkin huonommin kun tuo rahaa maksava Dolbyn softa.
Saa korjata kuvitelmia, jos olen jotain ymmärtänyt väärin, mutta vahva kuvitelma on että sain tästä kiinni...