DAC / AMP -yleisketju

Perus surround on esim. 5.1 ulostulo peliäänissä. Noi windows sonicit sun muut vaativat tuen 3d audiolle peleistä. Ja kyllä 100% varmasti vaatii pelituen, sillä mistä ihmeestä se sonic esim. tietäis että mistä jonkun commander keenin äänten pitää kuulua, jos pelistä tulee ulos vain valmiiksi pureskeltu stereo streami?
Siis eihän millään softalla (tai raudallakaan) saa normi stereokuulokkeista aitoa 5.1 ääntä pihalle, ne on kaikki approksimaatioita. Joskus aikanaan oli (varmaan vieläkin?) useammalla driverilla varustettuja surround-kuulokkeita, jotka tuli kolmella plugilla kiinni emon etu-, keski- ja takalähtöihin, mutta tästä ei ymmärtääkseni ollut Tukkeuman tapauksessa kyse.
Tuossa linkkaamassani artikkelissakin sanotaan mm. "It works well with gaming and movies, but can cause audio to sound inaccurate when primarily used for music" ja toisessa "Even if a movie or a game doesn’t explicitly say it works with Windows Sonic, the feature will enhance the experience, regardless of the source material." Eli ei vaadi 3D-äänitukea peliltä. Mitenkäs nämä eroaa siitä emon äänikortin "perus surroundista"? Samalla laillahan siinä parsitaan jonkunlainen arvaus kasaan stereokuulokkeille syötettäväksi.

Varmasti 3D-audiota tukevista peleistä saa paremman lopputuloksen, mutta tässä ei nyt ollut siitä kyse, vaan eroista emon äänikortin virtual surroundin ja noiden kolmannen osapuolen softien välillä.
 
Niin minä puhun tästä joka löytyy Realtek Audion asetuksista:

1641414909134.png


Tämä ei vaadi peliltä tukea. Pelistä voi olla päällä ihan vain stereo headphones asetus ja silti tämä toimii. Tekee äänikuvan laajemmaksi ja äänen suunnat on helpompi aistia verrattuna jos tuo on pois päältä.
 
Siis eihän millään softalla (tai raudallakaan) saa normi stereokuulokkeista aitoa 5.1 ääntä pihalle, ne on kaikki approksimaatioita. Joskus aikanaan oli (varmaan vieläkin?) useammalla driverilla varustettuja surround-kuulokkeita, jotka tuli kolmella plugilla kiinni emon etu-, keski- ja takalähtöihin, mutta tästä ei ymmärtääkseni ollut Tukkeuman tapauksessa kyse.
Tuossa linkkaamassani artikkelissakin sanotaan mm. "It works well with gaming and movies, but can cause audio to sound inaccurate when primarily used for music" ja toisessa "Even if a movie or a game doesn’t explicitly say it works with Windows Sonic, the feature will enhance the experience, regardless of the source material." Eli ei vaadi 3D-äänitukea peliltä. Mitenkäs nämä eroaa siitä emon äänikortin "perus surroundista"? Samalla laillahan siinä parsitaan jonkunlainen arvaus kasaan stereokuulokkeille syötettäväksi.

Varmasti 3D-audiota tukevista peleistä saa paremman lopputuloksen, mutta tässä ei nyt ollut siitä kyse, vaan eroista emon äänikortin virtual surroundin ja noiden kolmannen osapuolen softien välillä.
En nyt puhu siitä että miten aitoa joku HFR kuulokeäänet on, vaan siitä että millä edellytyksillä se voidaan tuottaa. Täältä löytyy lista peleistä joissa objektiäänet on oikeasti olemassa ja kyseessä ei ole vain joku tyhmä filtteri: Dolby Atmos for gaming: What is it and which games support it?

Osassa (vanhemmista) peleistä on ollut olemassa joku pelinsisäinen surround mixi, jotka ei tolla atmos headphone setillä toimi, mutta voivat jollain äänikortin omalla surround -> HFR setillä toimia.

Kyllä se sonic varmaan _jotain_ tekee kun pelaat classic doomia dosboxilla, mutta mitään tekemistä sillä ei ole HFR simulaation kanssa. Jotain stereokuvaa ehkä voimistaa tai muuta turhaa paskaa. Se että sonicin setit parantaisivat kokemusta tilanteissa joissa sille ei ole toimintaedellytyksiä on ihan puhdasta potaskaa. Miten se edes voisi toimia silloin?
 
En nyt puhu siitä että miten aitoa joku HFR kuulokeäänet on, vaan siitä että millä edellytyksillä se voidaan tuottaa. Täältä löytyy lista peleistä joissa objektiäänet on oikeasti olemassa ja kyseessä ei ole vain joku tyhmä filtteri: Dolby Atmos for gaming: What is it and which games support it?

Osassa (vanhemmista) peleistä on ollut olemassa joku pelinsisäinen surround mixi, jotka ei tolla atmos headphone setillä toimi, mutta voivat jollain äänikortin omalla surround -> HFR setillä toimia.
OK, eli siis Atmos (ja DTS?) ei toimi kuten toi emon oma virtuaali surround ja vaatii 3D-audion? Windows Sonic taas ilmeisesti tekee saman kuin tuo emon oma virtuaali-surround, tai ei ainakaan vaadi 3D-ääntä tehdäkseen jotain, toisin kuin väitit.


Tota Soniciahan voi myös testata sillä emon omalla äänikortilla ja katsoa miten se omaan korvaan eroaa Realtekin vastaavasta, jos erillistä DACkia miettii, mutta haluaa virtuallisen surroundin pitää. Tossa tutkiessa/säätäessä huomasin tosin, että Sonic ei suostu menemään päälle yli 48k sample ratella, jos jollain muulla tulee samaa vastaan. Peleissä en ole vielä kokeillut, mutta näyttää ainakin kytkeytyvän päälle Scarletin USB-DACilla.
Kyllä se sonic varmaan _jotain_ tekee kun pelaat classic doomia dosboxilla, mutta mitään tekemistä sillä ei ole HFR simulaation kanssa. Jotain stereokuvaa ehkä voimistaa tai muuta turhaa paskaa. Se että sonicin setit parantaisivat kokemusta tilanteissa joissa sille ei ole toimintaedellytyksiä on ihan puhdasta potaskaa. Miten se edes voisi toimia silloin?
Miten se emon virtuaali surround sitten toimii eri tavalla, kuin Sonic? Siitähän tästä on alusta lähtien ollut kyse! Tukkeuma halusi säilyttää tuon virtuaalisen surroundin ja tarjosin softavaihtoehtoja, jotka toimivat ulkoisten DACkien kanssa, toiset näköjään eri lailla kuin toiset.

Edit. Tässä nyt hetken testaillut tuota Sonicia (ihan vaan video/musiikki osastolla) ja kyllä se jotain tekee. Tuntuu boostaavan ylätaajuuksia ja lisäävän sibilanssia - mahdollisesti hukkaavan hieman bassoa. Voihan se tunkkaisilla kuulokkeilla tuntua ilmavammalta/tilavammalta. Ehkä peleissä parempi..?
 
Viimeksi muokattu:
Miten se emon virtuaali surround sitten toimii eri tavalla, kuin Sonic?
Siten että se voi tukea mm. 5.1 -> HRTF muunnosta, jota noi sonicit, dts:t ja atmos ei käsittääkseni tue. Ne voi tehdä _jotain_, mutta mitään kunnon tukea ei ole. Äänikortti taas saattaa homman hoitaakkin. Toi sonic nyt muutenkin kuulostaa vähän miltä sattuu.

Noi kaikki windowssin 3d audio plugarit käsittääkseni käyttää samaa apia, niin olis hassua että tuki surround audiolle olis vain ja ainoastaan siinä sonicissa. Microsoftin omat dokumentaatiot tuosta on hyvin vajavaiset.

edit: näköjään sonic toimii vain ja ainoastaan 7.1 streamien kanssa, siinä missä atmos ja dts vain 3d audion kanssa. Ihanan sekavaa. Typerää vaan että sonic sotkee kaikki stereostreamitkin omilla algoillaan ja sun pitää käytännössä osata itse laittaa se päälle ja pois softa ja leffakohtaisesti sen mukaan että tuuttaavatko ne ulos 7.1 ääniä vai ei. Pelien kohdalla tuota ei aina edes näe mistään.
@Charun olin siis näköjään väärässä siitä että mitkä noi ton sonicin vaatimukset on. Selittää myös että miksi se on paljon kehnomman kuuloinen atmos yhteensopivien pelien kanssa vrt. atmos for headphones.
 
Viimeksi muokattu:
Toihan se jonkin verrran parannusta ääneen vrt. emolevyn audioon. Ei nyt mistään maata järisyttävistä eroista puhuta, mutta etenkin vähän kovemmalla kuunneltaessa ääni säilyy erottelevampana ja sointi puhtaampana. Emolevystä soittaessa hieman latteamman kuuloinen kokonaisuus ja ääni alkaa puuroutua aiemmin ilmeisesti tehonpuutteen takia.
Kuuntelepa/pelaile sillä Zenillä pari viikkoa ja kokeile sen jälkeen sitä emolevyn vahvaria uudelleen. Saattanee tulla erot hieman isommin esiin... :)
 
Siten että se voi tukea mm. 5.1 -> HRTF muunnosta, jota noi sonicit, dts:t ja atmos ei käsittääkseni tue. Ne voi tehdä _jotain_, mutta mitään kunnon tukea ei ole. Äänikortti taas saattaa homman hoitaakkin. Toi sonic nyt muutenkin kuulostaa vähän miltä sattuu.

Noi kaikki windowssin 3d audio plugarit käsittääkseni käyttää samaa apia, niin olis hassua että tuki surround audiolle olis vain ja ainoastaan siinä sonicissa. Microsoftin omat dokumentaatiot tuosta on hyvin vajavaiset.
Voi tukea, saattaa hoitaa, mutta tukeeko/hoitaako? Vai tekeekö ihan "samaa" kuin Sonic?
Useammassa artikkelissa mainitaan ja omalla testillä totesin, että Sonic "toimii" (=tekee "jotain") äänilähteestä riippumatta, mutta sulla on varmaan jotain faktaa käänteisen väitteesi tueksi?

Edelleen, otin kantaa vain ja ainoastaan tuohon Tukkeuman dilemmaan, en siihen miten/missä yhteydessä noi virtual surround plugarit toimii. Se, että softissa on tuki samalle API:lle ei tarkoita sitä, että kaikissa on vain sille tuki. En väitä, että Sonicissa on, mutta siinäkin voi olla tuki myös surround audiolle.
Siitä ollaan kyllä samaa mieltä, että kuulostaa vähän miltä sattuu (kuten noi virtualisoinnit omissa testeissä ennenkin), mutta testaamatta tuota Realtekin toteutusta on paha sanoa mitään miten siihen vertautuu.


Tämän takia ei oikein huvita audiokeskusteluihin osallistua, kun aina tulee joku vinkumaan jostain täysin alkuperäisen asian sivusta ja siirtelemään maalitolppia.. "Kuin pelaisi shakkia pulun kanssa" tulee mieleen..
 
Alkaa mennä aiheesta ohi pahasti, mutta pakko vielä pari sanaa noista spatial sound jutuista, koska nää on hämmentäviä.

Winkkarista tuo dolby atmos for headphones päälle ja pelistä surround asetus ni kyllä mä kovasti väittäsin, että jotain muutakin tapahtuu kun vaan stereo signaalin filtteröintiä kuulostamaan isommalta. Ja siis semmosesta pelistä missä ei tuota objekti ääni tukea ole. Ellei sit Battlefield 4 ole lisätty sitä jossain vaiheessa, mutta en usko, kun se on wanha.

Leffoissa tuo nostaa stereo miksiin paremmin mukaan muutkin kun etu kanavat ja isona juttuna myös LFE kanavan, joka puuttuu kokonaan monen oletus stereoksi miksauksen toteutuksesta jostain syystä. Näin on ollu ainakin kaikissa levyn pyörittimissä ja telkkareissa missä puljaus monikanavasta PCM stereoksi tehdään, jota sitten dacille syötetään. Xboxille tuo dolbyn softa kehiin ni leffojen äänimaailma kuulokkeilla nousee aika eri levelille kun murinatkin on mukana!

Mä ainakin ymmärtäny, että noiden spatial sound härveleiden pointti on just tuo monikanava tai objektipohjaisen äänen muuntaminen kuulokkeille sopivaan stereo muotoon fiksummalla tavalla kun mitä se tehdään oletus systeemillä pelissä tai jossain leffanpyöritys softassa (jotka ei tiedä, että sä käytät kuulokkeita). Toki jos jossain pelissä on sisässä tommonen binaural ääntä kuulokkeille tuottava systeemi ni se oletettavasti toimii paremmin (tai ~yhtä hyvin, jos se objekti ääni tulee spatial softan ymmärtämässä muodossa) kun ulkonen spatial sound ratkasu, mutta sillonhan peli työntää pihalle stereo ääntä, eikä tuo windowsissa päällä oleva spatial sound puutu siihen.

Toki siellä softassa on sit vaihtoehtona tehdä miksiä myös erilaiselle määrälle kajareita ja jotain soundbar virityksiäkin, mutta vahva kuvitelma on, että näissäkin puhutaan sen alkuperäisen monikanava/objekti äänen uudelleen miksauksesta paremmin ko. fyysiselle setupille sopivaksi niinku kuulokkeidenkin tapauksessa.
Windowsin mukana tuleva sonic tekee vaan kuuloke juttuja ja sitäkin huonommin kun tuo rahaa maksava Dolbyn softa.

Saa korjata kuvitelmia, jos olen jotain ymmärtänyt väärin, mutta vahva kuvitelma on että sain tästä kiinni...
 
Osaako joku selittää mitä tuo käytännössä tarkoittaa, kun Windowsista voi valita äänilähteelle erilaisia Output -asetuksia, esim. 16-bit & 44kHz, 24-bit & 192kHz jne. vaihtoehtoja on vaikka kuinka monta. Kannattaako laittaa vain se paras asetus päälle mikä löytyy, vai onko siitä jotain haittaa? En kyllä kuule eroa vaikka vaihdan noita asetuksia. Mutta haluaisin silti tietää mikä on se "oikea" asetus.
 
Osaako joku selittää mitä tuo käytännössä tarkoittaa, kun Windowsista voi valita äänilähteelle erilaisia Output -asetuksia, esim. 16-bit & 44kHz, 24-bit & 192kHz jne. vaihtoehtoja on vaikka kuinka monta. Kannattaako laittaa vain se paras asetus päälle mikä löytyy, vai onko siitä jotain haittaa? En kyllä kuule eroa vaikka vaihdan noita asetuksia. Mutta haluaisin silti tietää mikä on se "oikea" asetus.
Toi on se näytetarkkuus ja taajuus mihin windows resamplaa kaiken audion. Näytetaajuuden osalta 44 <-> 48 khz resamplauksessa voi syntyä kuultavia virheitä sopivalla materiaalilla. Käytännössä kannattaa valita korkeimmat mahdolliset luvut, niin mitään kuultavia resamplausvirheitä ei voi syntyä, eikä korkeasta asetuksesta ole mitään haittaa.

Näytetarkkuuden osalta ei ole väliä että käytätkö 16 vai 24 bittiä. Tuon kohdalla resamplaus toimii hyvin ja yksikään normaali kuolevainen ei eroja havaitse. Mitään haittaakaan ei toisaalta ole pitää sitä isommalla luvulla. Tämän voi jopa helposti kotona testata, siis että kuuleeko eroja vai ei. Foobariin sokkotestiplugari jne. voin linkkaa ohjeet jos kiinnostaa.
 
Toi on se näytetarkkuus ja taajuus mihin windows resamplaa kaiken audion. Näytetaajuuden osalta 44 <-> 48 khz resamplauksessa voi syntyä kuultavia virheitä sopivalla materiaalilla. Käytännössä kannattaa valita korkeimmat mahdolliset luvut, niin mitään kuultavia resamplausvirheitä ei voi syntyä, eikä korkeasta asetuksesta ole mitään haittaa.

Näytetarkkuuden osalta ei ole väliä että käytätkö 16 vai 24 bittiä. Tuon kohdalla resamplaus toimii hyvin ja yksikään normaali kuolevainen ei eroja havaitse. Mitään haittaakaan ei toisaalta ole pitää sitä isommalla luvulla. Tämän voi jopa helposti kotona testata, siis että kuuleeko eroja vai ei. Foobariin sokkotestiplugari jne. voin linkkaa ohjeet jos kiinnostaa.
Kiitos. Olen itseasiassa jo testaillut muutamaa erilaista netistä löytyvää kuuntelutestiä, mm. tätä: How Well Can You Hear Audio Quality? : The Record : NPR
Ja voin sanoa, että en kyllä erota MP3:ia pakkaamattomasta äänestä. Tuskinpa siis erottaisin myöskään noita eri näytteenottotaajuuksia. Ja ihan normaali terveen ihmisen kuulo minulla kuitenkin on... :interested:

Ps. Tuo testihän lienee helppo nakki niille, jotka erottavat myös eri DAC:it äänellisesti toisistaan. Eikun testailemaan :swink:
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tuossa Dacille tarvetta niin hankin Topping D70s ... onpahan vaan niin selkeä ero äänessä jo ihan näillä halvoilla tietsikan Behringer B2030 kaiuttimilla entiseen vrt. MF X-Dac V3 Daciin, et mitään sokkotestejä tarvitse, puukorvakin tuon heti kuulee kyllä:giggle:
 
Näytetarkkuuden osalta ei ole väliä että käytätkö 16 vai 24 bittiä. Tuon kohdalla resamplaus toimii hyvin ja yksikään normaali kuolevainen ei eroja havaitse. Mitään haittaakaan ei toisaalta ole pitää sitä isommalla luvulla. Tämän voi jopa helposti kotona testata, siis että kuuleeko eroja vai ei. Foobariin sokkotestiplugari jne. voin linkkaa ohjeet jos kiinnostaa.
Jos signaali menee 100% tasolla, niin ei tosiaan väliä. Jos säätää äänenvoimakkuutta softalla (tai EQuttelee), kannattaa käyttää 24-bittistä outputtia, niin resoluutio riittää.
 
Jos signaali menee 100% tasolla, niin ei tosiaan väliä. Jos säätää äänenvoimakkuutta softalla (tai EQuttelee), kannattaa käyttää 24-bittistä outputtia, niin resoluutio riittää.
Kunhan se EQ käyttää sisäisesti korkeaa bittisyvyyttä, ja sen jälkeen ei tehdä mitään mikä laskisi efektiivistä bittisyvyyttä (esim. volumesäätö), niin ei sillä ole väliä että onko se dac 16 vai 24 bittisenä siinä perässä. Ongelmia tulee vasta jos sitä 16 bittistä kamaa resamplaillaan useaan otteeseen, yksi downsample lopussa 24->16 ei tuota mitään kuultavia virheitä, ja sen toteamiseksi on helppo tehdä sokkotesti jos asia mietityttää.
 
Osaako joku selittää mitä tuo käytännössä tarkoittaa, kun Windowsista voi valita äänilähteelle erilaisia Output -asetuksia, esim. 16-bit & 44kHz, 24-bit & 192kHz jne. vaihtoehtoja on vaikka kuinka monta. Kannattaako laittaa vain se paras asetus päälle mikä löytyy, vai onko siitä jotain haittaa? En kyllä kuule eroa vaikka vaihdan noita asetuksia. Mutta haluaisin silti tietää mikä on se "oikea" asetus.

16 bittiä tarkoittaa, että yhtä äänenvoimakkuutta varten on 65536 arvoa.
24 bittiä tarkoittaa, että yhtä äänenvoimakkuutta varten on 16777216 arvoa.

44kHz tarkoittaa, että arvoja on 44 000 sekunnissa.
192kHz tarkoittaa, että arvoja on 192 000 sekunnissa.

Isompi luku parempi ja tuskin kuulet mitään CD-laatua parempaa (16-bit 44kHz). Ei ole vittuilua, on vaan elämää.
 
Alkaa mennä aiheesta ohi pahasti, mutta pakko vielä pari sanaa noista spatial sound jutuista, koska nää on hämmentäviä.

Winkkarista tuo dolby atmos for headphones päälle ja pelistä surround asetus ni kyllä mä kovasti väittäsin, että jotain muutakin tapahtuu kun vaan stereo signaalin filtteröintiä kuulostamaan isommalta. Ja siis semmosesta pelistä missä ei tuota objekti ääni tukea ole. Ellei sit Battlefield 4 ole lisätty sitä jossain vaiheessa, mutta en usko, kun se on wanha.

Leffoissa tuo nostaa stereo miksiin paremmin mukaan muutkin kun etu kanavat ja isona juttuna myös LFE kanavan, joka puuttuu kokonaan monen oletus stereoksi miksauksen toteutuksesta jostain syystä. Näin on ollu ainakin kaikissa levyn pyörittimissä ja telkkareissa missä puljaus monikanavasta PCM stereoksi tehdään, jota sitten dacille syötetään. Xboxille tuo dolbyn softa kehiin ni leffojen äänimaailma kuulokkeilla nousee aika eri levelille kun murinatkin on mukana!

Mä ainakin ymmärtäny, että noiden spatial sound härveleiden pointti on just tuo monikanava tai objektipohjaisen äänen muuntaminen kuulokkeille sopivaan stereo muotoon fiksummalla tavalla kun mitä se tehdään oletus systeemillä pelissä tai jossain leffanpyöritys softassa (jotka ei tiedä, että sä käytät kuulokkeita). Toki jos jossain pelissä on sisässä tommonen binaural ääntä kuulokkeille tuottava systeemi ni se oletettavasti toimii paremmin (tai ~yhtä hyvin, jos se objekti ääni tulee spatial softan ymmärtämässä muodossa) kun ulkonen spatial sound ratkasu, mutta sillonhan peli työntää pihalle stereo ääntä, eikä tuo windowsissa päällä oleva spatial sound puutu siihen.

Toki siellä softassa on sit vaihtoehtona tehdä miksiä myös erilaiselle määrälle kajareita ja jotain soundbar virityksiäkin, mutta vahva kuvitelma on, että näissäkin puhutaan sen alkuperäisen monikanava/objekti äänen uudelleen miksauksesta paremmin ko. fyysiselle setupille sopivaksi niinku kuulokkeidenkin tapauksessa.
Windowsin mukana tuleva sonic tekee vaan kuuloke juttuja ja sitäkin huonommin kun tuo rahaa maksava Dolbyn softa.

Saa korjata kuvitelmia, jos olen jotain ymmärtänyt väärin, mutta vahva kuvitelma on että sain tästä kiinni...

En usko, että sait tästä kiinni, sori.

3d-ääntä (jota kutsut objektiääneksi?) on ollut jo Half Life-ajoista, eli viime vuosituhannelta. Täällä naureskelen sille, että BF4 olisi jotenkin liian uusi peli semmoiselle, hahahahaa..

Jo Xbox 360 (en jaksa googlettaa julkaisuvuotta) ulosti monikanavaääntä ja yksi tuetuista peleistä oli vaikka Halo (sekin on jo wanha). Sitä ennen oli EAX 3D ja Aureal A3D ja kaikki kaverit.

Ne 3d-äänet on olleet peleissä vuosikymmeniä ja Creative on haalinut aiheesta niin paljon patentteja, että jos 3d-ääntä haluaa, niin paras ostos olisi edelleenkin ollut se Sound Blaster. Mutta joo, saa sitä rahallakin, mutta näitä ostoksia joutuu tekemään aina uudestaan, kun softana ostaa.
 
Ps. Tuo testihän lienee helppo nakki niille, jotka erottavat myös eri DAC:it äänellisesti toisistaan. Eikun testailemaan

Pre box S2 digital ja HD 660s käytössä. En kuuntele paljon musiikkia. Vedin ensin nopeasti läpi, kuuntelin kaikki kerran läpi. 2/6 oikein. Toisella kerralla kuuntelin pari kertaa ja palasin niihin, jotka kuulostivat paremmilta. 4/6 oikein.

Kaikista vaikein oli pelkkä lauluääni pätkä ilman musiikkia. Kummallakin kerralla väärin.
 
En usko, että sait tästä kiinni, sori.

3d-ääntä (jota kutsut objektiääneksi?) on ollut jo Half Life-ajoista, eli viime vuosituhannelta. Täällä naureskelen sille, että BF4 olisi jotenkin liian uusi peli semmoiselle, hahahahaa..

Jo Xbox 360 (en jaksa googlettaa julkaisuvuotta) ulosti monikanavaääntä ja yksi tuetuista peleistä oli vaikka Halo (sekin on jo wanha). Sitä ennen oli EAX 3D ja Aureal A3D ja kaikki kaverit.

Ne 3d-äänet on olleet peleissä vuosikymmeniä ja Creative on haalinut aiheesta niin paljon patentteja, että jos 3d-ääntä haluaa, niin paras ostos olisi edelleenkin ollut se Sound Blaster. Mutta joo, saa sitä rahallakin, mutta näitä ostoksia joutuu tekemään aina uudestaan, kun softana ostaa.
Pelien sisällä on ollut 3d-ääni ratkaisuja kyllä monelaisia ja niitä on apustettu erilaisilla rauta ratkaisuilla ja niiden rajapinnoilla kun prossutehoja ei ollu rajattomasti. BF4 ehdottomasti käyttää tällaista systeemiä sisällään niinkun kaikki jollain tapaa modernit 3d pelit. Mutta ne prosessoi sisäisesti sen äänen tiettyihin kanaviin mitä leffoissakin on ollu iät ja ajat eli 2.0, 2.1, 5.1, 7.1 ja peleissä on sit vaihtelevasti säätöjä millä pystyy kontrolloimaan tuota pelistä ulos näkyvää formaattia.

Objekti pohjaisella äänellä tarkoitin näitä dolby atmos tyylisiä (niitä ilmeisesti oli joku muukin), joissa ei enää ulosteta pelistä kanavia jotka mäppäytyy suoraan oletettuihin kaiuttimien paikkoihin vaan äänilähteitä ja niiden paikkoja, jotka sitten väännetään jokaisen käyttäjän oman kaiutin/kuuloke setin mukaan parhaalla mahdollisella tavalla siihen kyseiseen tilaan sopivaksi. Kun tätä muunnosta tehdään kuulokkeita varten niin tulee kuvioon mukaan nuo windowsin spatial sound systeemit.

BF4 esimerkissä oli kyse vanhemman pelin vaikkapa 7.1 ("surround" pelin asetuksissa, en tiedä mitä se oikeesti käyttää) raitana ulostamaan ääneen ja sen muokkaamiseen takaisin kuulokkeille sopivaan muotoon. Uudemmat pelit ei sitten tarvitse tehdä tuota 7.1 versiota äänistä välillä vaan ne voi syöttää suoraan ulos vaan niitä ääniä ja paikkoja mistä ne kuuluu ja spatial sound softa hoitaa sit ne kuuluviin oikealla tavalla käsiteltynä kuulokkeille.
Kajari setin kanssa todennäkösesti ilman spatial sound säätöjä suoraan atmos (tai joku muu vastaava) muodossa johonkin av-vahvarille, joka tietää sun kajarien lukumäärät ja paikat ja osaa hanskata ne äänet kuuluviin oikeista paikoista.

Saa edelleen osottaa ajatuksen vääräksi, koska olen voinut ymmärtää vaikkapa koko atmoksen ihan metsään, mutta hyvin vahva kuvitelma asiasta.
 
Pelien sisällä on ollut 3d-ääni ratkaisuja kyllä monelaisia ja niitä on apustettu erilaisilla rauta ratkaisuilla ja niiden rajapinnoilla kun prossutehoja ei ollu rajattomasti. BF4 ehdottomasti käyttää tällaista systeemiä sisällään niinkun kaikki jollain tapaa modernit 3d pelit. Mutta ne prosessoi sisäisesti sen äänen tiettyihin kanaviin mitä leffoissakin on ollu iät ja ajat eli 2.0, 2.1, 5.1, 7.1 ja peleissä on sit vaihtelevasti säätöjä millä pystyy kontrolloimaan tuota pelistä ulos näkyvää formaattia.

Objekti pohjaisella äänellä tarkoitin näitä dolby atmos tyylisiä (niitä ilmeisesti oli joku muukin), joissa ei enää ulosteta pelistä kanavia jotka mäppäytyy suoraan oletettuihin kaiuttimien paikkoihin vaan äänilähteitä ja niiden paikkoja, jotka sitten väännetään jokaisen käyttäjän oman kaiutin/kuuloke setin mukaan parhaalla mahdollisella tavalla siihen kyseiseen tilaan sopivaksi. Kun tätä muunnosta tehdään kuulokkeita varten niin tulee kuvioon mukaan nuo windowsin spatial sound systeemit.

BF4 esimerkissä oli kyse vanhemman pelin vaikkapa 7.1 ("surround" pelin asetuksissa, en tiedä mitä se oikeesti käyttää) raitana ulostamaan ääneen ja sen muokkaamiseen takaisin kuulokkeille sopivaan muotoon. Uudemmat pelit ei sitten tarvitse tehdä tuota 7.1 versiota äänistä välillä vaan ne voi syöttää suoraan ulos vaan niitä ääniä ja paikkoja mistä ne kuuluu ja spatial sound softa hoitaa sit ne kuuluviin oikealla tavalla käsiteltynä kuulokkeille.
Kajari setin kanssa todennäkösesti ilman spatial sound säätöjä suoraan atmos (tai joku muu vastaava) muodossa johonkin av-vahvarille, joka tietää sun kajarien lukumäärät ja paikat ja osaa hanskata ne äänet kuuluviin oikeista paikoista.

Saa edelleen osottaa ajatuksen vääräksi, koska olen voinut ymmärtää vaikkapa koko atmoksen ihan metsään, mutta hyvin vahva kuvitelma asiasta.

Nyt sain kiinni siitä, mitä yrität sanoa. Enkä enää usko, että olet ymmärtänyt väärin.

Mutta palataan tuohon BF4-esimerkkiin, joka on vähän niinkuin itsekin sen kuvittelen, ainakin jos unohdetaan hetkeksi äänikortit. Eli peli tuottaa 5.1 tai 7.1 -raidan ja lähettää sen järjestelmälle. Näin käsittääkseni myös vanhemmat pelikonsolit toimivat. Tästä sitten järjestelmän/kuulokkeiden spatiaalisofta tuottaa sen ääniraidan.

Lähden kyllä itse siitä, että tämä on riittävä 3d-raita. Takaa tulevat äänet tulevat takaa ja sivulta tulevat tulevat sivulta. Ne on vaan valmiiksi miksattu paikkoihinsa, ja tässä tapahtuu pari muunnosta välissä, niin laatu heikkenee.

Eli minulle on jo varmaan 5 vuotta (SB-Z:n ostosta alkaen) riittänyt ihan tällainen muunnos ja äänimaailmani on avartunut. Ja minä pidän tätä 3d-äänimaailmana.

--

Sinulle tämä ei riitä. Ei siinä mitään. Kuvailemasi skenaario, jossa dolbyatmosmaisesti tulee äänen lokaatiot ja softa/rauta laskee niistä äänikuvan ja mappaa sen HRTF:ään (tämäkin optionaalinen steppi) on todennäköisesti parempi laadullisesti ja korville myös.

Minun pointtina oli vaan se, että 3d-ääniä saa jo minulle riittävällä tasolla ulos myös BF4:stä. Tietenkin, jos on perfektionisti ja tavoittelee täydellistä ääntä, niin pohdintasi on relevanttia. Mutta omasta mielestä surround-ääntä on saanut peleistä jo vähintään vuosikymmenen.

Nyt määrittelit uusiksi sanat "oikeaa surround-ääntä" ja ei tuossa vikaa ole. Se vaan on tiukempi ja vähemmän anteeksiantava määritelmä, kuin minulla. Sinun rahoillasi tästä maksat, niin ei siinä mitään, mutta kevyempää 3d-ääntä on saanut jo piiiitkäään. Ja se riittää minulle.
 
Tulipa vastaan houkutteleva Topping A90 diili johon oli pakko tarttua. Katsotaan onko se hypensä arvoinen. :)

Tämän myötä oma vakiosuosikki Topping L30 meni myyntiin.
 
Hei. Kaipaisin hieman näkemystä millainen olisi järkevä kuulokevahvistin DT1990Pro kuulokkeille. Tällähetkellä käytössä Nad D3020V2 vahvistin - löytyykö edullisista vahvistin/dac seteistä jotain äänellisesti parempaa vaihtoehtoa nykyisen tilalle?
Mitä mieltä esimerkiksi Schiit Asgardista kustomoituna ES9028 Dacilla?
 
Tulipa vastaan houkutteleva Topping A90 diili johon oli pakko tarttua. Katsotaan onko se hypensä arvoinen. :)

Tämän myötä oma vakiosuosikki Topping L30 meni myyntiin.
Noniin, Sitten tunnelmia miten vertautuu Bursoniin !
Palstaa lukeneena tässä alkanut miettiä A90 ja SMSL M500 päivitystä johonkin musikaalisempaan suuntaan. Tarkkuutta sekä slämmiä on kyllä riittävästi, mutta soundstage pieni.
 
Hei. Kaipaisin hieman näkemystä millainen olisi järkevä kuulokevahvistin DT1990Pro kuulokkeille. Tällähetkellä käytössä Nad D3020V2 vahvistin - löytyykö edullisista vahvistin/dac seteistä jotain äänellisesti parempaa vaihtoehtoa nykyisen tilalle?
Mitä mieltä esimerkiksi Schiit Asgardista kustomoituna ES9028 Dacilla?
Kuulostaminen paremmalta on varsin subjektiivinen asia. Ainut tapa ottaa selvää on testata itse. Itselläkin on samat kuulokkeet ja omien kokemukseni perusteella esim. Topping L30 on ollut erinomainen. Pistin omani myyntiin ainoastaan A90:n takia. Toki muutkin laadukkaat vahvistimet ajavat saman asian. Esim JDS Labsin Atom, Schiit Magni Heresy jne. Jos haluat comboa niin suosittelen harkitsemaan Toppingin DX3 Pro+:aa (Huom! Plus-versio).

Noniin, Sitten tunnelmia miten vertautuu Bursoniin !
Palstaa lukeneena tässä alkanut miettiä A90 ja SMSL M500 päivitystä johonkin musikaalisempaan suuntaan. Tarkkuutta sekä slämmiä on kyllä riittävästi, mutta soundstage pieni.
Oletan että A90 kuulostaa varsin steriililtä ja mahdollisesti liiankin neutraaliselta. Ostin sen lähinnä kanavani kuulokearvosteluja varten. Burson FUNK on ollut päivittäisessä käytössä siitä lähtien kun se saapui taloon. Jopa tuplasti kalliimpi Conductor 3X Performance on joutunut kaappiin. :)
 
Kuulostaminen paremmalta on varsin subjektiivinen asia. Ainut tapa ottaa selvää on testata itse. Itselläkin on samat kuulokkeet ja omien kokemukseni perusteella esim. Topping L30 on ollut erinomainen. Pistin omani myyntiin ainoastaan A90:n takia. Toki muutkin laadukkaat vahvistimet ajavat saman asian. Esim JDS Labsin Atom, Schiit Magni Heresy jne. Jos haluat comboa niin suosittelen harkitsemaan Toppingin DX3 Pro+:aa (Huom! Plus-versio).


Oletan että A90 kuulostaa varsin steriililtä ja mahdollisesti liiankin neutraaliselta. Ostin sen lähinnä kanavani kuulokearvosteluja varten. Burson FUNK on ollut päivittäisessä käytössä siitä lähtien kun se saapui taloon. Jopa tuplasti kalliimpi Conductor 3X Performance on joutunut kaappiin. :)
OK, kun olisi tiennyt niin oltaisiin voitu hieroa vaihtokauppoja A90 -> Conductor :)
 
Hei. Kaipaisin hieman näkemystä millainen olisi järkevä kuulokevahvistin DT1990Pro kuulokkeille. Tällähetkellä käytössä Nad D3020V2 vahvistin - löytyykö edullisista vahvistin/dac seteistä jotain äänellisesti parempaa vaihtoehtoa nykyisen tilalle?
Mitä mieltä esimerkiksi Schiit Asgardista kustomoituna ES9028 Dacilla?
Mulla on nuo luurit kanssa ja tuo Escaliburin suosittelema Topping dx3+. Osta se vaan, 200 e, saa hienon näytön, on bluetoothia ja yllättävän hyvä kaukosäädin mistä löytyy kaikki toiminnot . Jos jotain negatiivista niin mukana tulevat johdot on tehty tuosta maailman halvimmasta, erittäin jäykästä muovista mutta kyllähän ne asiansa ajaa.
 
Mulla on nuo luurit kanssa ja tuo Escaliburin suosittelema Topping dx3+. Osta se vaan, 200 e, saa hienon näytön, on bluetoothia ja yllättävän hyvä kaukosäädin mistä löytyy kaikki toiminnot . Jos jotain negatiivista niin mukana tulevat johdot on tehty tuosta maailman halvimmasta, erittäin jäykästä muovista mutta kyllähän ne asiansa ajaa.
Kiitos näistä suosituksista. Toppingilla näyttäisi olevan useampikin budjettiin menevä laite. Täytyy ottaa tuo DX3Pro+, L30/E30 sekä Schiitin Magni/Modi yhdistelmä tarkastelun alle. Laittakaa toki kokemuksia ja ehdotuksia jos vain suinkin jaksatte. Kiitos. :)
 
Kiitos näistä suosituksista. Toppingilla näyttäisi olevan useampikin budjettiin menevä laite. Täytyy ottaa tuo DX3Pro+, L30/E30 sekä Schiitin Magni/Modi yhdistelmä tarkastelun alle. Laittakaa toki kokemuksia ja ehdotuksia jos vain suinkin jaksatte. Kiitos. :)

Zen DAC V2 on myös aika suosittu laite.

Itselläni oli Asgard 3 + Modius, Asgardi hajosi ja nyt kun huolto pitäisi amerikkaan hoitaa niin hankin ainakin toistaiseksi tuollaisen itselleni. Ero tuohon Asgard 3 + Modius yhdistelmään on aika pieni, Zen DAC on ihan vähän kirkkaampi tai siinä on vähemmän bassoa, en osaa sanoa kumpaa. Plussana Zen DACia myydää suomessa niin ainakin takuu hommat on simppelimmät hoitaa.
 
  • Tykkää
Reactions: jkm
Zen DAC V2 on myös aika suosittu laite.

Itselläni oli Asgard 3 + Modius, Asgardi hajosi ja nyt kun huolto pitäisi amerikkaan hoitaa niin hankin ainakin toistaiseksi tuollaisen itselleni. Ero tuohon Asgard 3 + Modius yhdistelmään on aika pieni, Zen DAC on ihan vähän kirkkaampi tai siinä on vähemmän bassoa, en osaa sanoa kumpaa. Plussana Zen DACia myydää suomessa niin ainakin takuu hommat on simppelimmät hoitaa.
Schiit on valmistajana kiinnostavan oloinen, mutta vaikuttaa siltä että heidän laitteita ei tällähetkellä ole juurikaan saatavilla.. Toppingista lueskelin - paljon kehuttu mutta ilmeisesti myös joitakin huonoja eriä ollut ja laitteet paukkuneet. Kyseinen ongelma on ilmeisesti kumminkin saatu korjattua ja uskaltanee siltä osin harkita ostosta. Vaikuttaa hieman siltä, että punnitaan vahvasti Zenin ja Toppingin laitteiden välillä. :)
 
Vaikuttaa hieman siltä, että punnitaan vahvasti Zenin ja Toppingin laitteiden välillä. :)

Pistänpä autenttista kommenttia kaverilta, joka hommasi Creativen G6 -härpäkkeen tilalle Zen Dac V2:n ja joka oli pitkään käyttänyt Sennheiser HD660S -kuulokkeita lähinnä Creativea vastaavien pelidaccien kanssa:

"Ei hitto mikä ero musiikissa äänen kanssa vanhoihin vahvareihin verrattuna. Ihan kuin olis uudet kuulokkeet käytössä. [...] Laitoin balansoidun kiinni niin ilman gainiakin voi pitää klo 12 maximissaan volumea. Gainin kanssa klo 10. Tippa tulee linssiin kun kuulostaa niin hyvältä Onneks tukee pleikkaria tuo niin pääs eroon noista pelidaceista. En tajua miten toi voi olla creativen kanssa saman hintaluokan laite."

Olen itse Schiit-mies, mutta ekana myöntämässä, että mahdollinen takuukorjausrumba Jenkkeihin syö merkin vetovoimaa eurooppalaisesta näkökulmasta aika pahasti. Zen Dacissa on kivoja lisäominaisuuksiakin kuten analogisella puolella toteutettu bassonkorostusnamiska ja crossfeed. Varsinkin edellistä on kehuttu laajalti.

ASR:n virallista schillaus-merkkiä en ostaisi henk. koht. missään tapauksessa
 
Zen DAC v2 myös täällä käytössä Sundaroiden kanssa balansoidulla kaapelilla ja yhdistelmä tosiaan toimii. Itse käytän myös Zen Dacin Truebass toimintoa, jolla Sundara muuttuvat hieman bassoujoista todella muhkeabassoisiksi. Luovuin myös tämän myötä EQ:n käytöstä kun ääni on omaan korvaan nyt juuri sopiva.
 
Pistänpä autenttista kommenttia kaverilta, joka hommasi Creativen G6 -härpäkkeen tilalle Zen Dac V2:n ja joka oli pitkään käyttänyt Sennheiser HD660S -kuulokkeita lähinnä Creativea vastaavien pelidaccien kanssa:

"Ei hitto mikä ero musiikissa äänen kanssa vanhoihin vahvareihin verrattuna. Ihan kuin olis uudet kuulokkeet käytössä. [...] Laitoin balansoidun kiinni niin ilman gainiakin voi pitää klo 12 maximissaan volumea. Gainin kanssa klo 10. Tippa tulee linssiin kun kuulostaa niin hyvältä Onneks tukee pleikkaria tuo niin pääs eroon noista pelidaceista. En tajua miten toi voi olla creativen kanssa saman hintaluokan laite."

Olen itse Schiit-mies, mutta ekana myöntämässä, että mahdollinen takuukorjausrumba Jenkkeihin syö merkin vetovoimaa eurooppalaisesta näkökulmasta aika pahasti. Zen Dacissa on kivoja lisäominaisuuksiakin kuten analogisella puolella toteutettu bassonkorostusnamiska ja crossfeed. Varsinkin edellistä on kehuttu laajalti.

ASR:n virallista schillaus-merkkiä en ostaisi henk. koht. missään tapauksessa
Tuo mahdollinen takuukorjailu Jenkkien puolella mietityttää minuakin, varsinkin kun ajatuksissa ollut tuo magni/modi kokoonpano - äkkiä maksaa postikulut uuden laitteen verran. Mitä muuten tarkoitat ASR virallisella schillaus-merkillä? Tieto vähän huteralla pohjalla näin "uutena" harrastajana.
 
Tuo mahdollinen takuukorjailu Jenkkien puolella mietityttää minuakin, varsinkin kun ajatuksissa ollut tuo magni/modi kokoonpano - äkkiä maksaa postikulut uuden laitteen verran. Mitä muuten tarkoitat ASR virallisella schillaus-merkillä? Tieto vähän huteralla pohjalla näin "uutena" harrastajana.
Osa käyttäjistä täällä esittää että hyvin mittautuvat laitteet olisivat jollain tavalla huonoja. (Tai että mittalaitteita käyttävien tahojen ja hyvin mittautuvien DACien valmistajien välillä olisi joku salaliitto.) Ei kannata turhaan aivoja rasittaa noilla voimisteluilla. Topping on merkki siinä missä muutkin.
 
Tuo mahdollinen takuukorjailu Jenkkien puolella mietityttää minuakin, varsinkin kun ajatuksissa ollut tuo magni/modi kokoonpano - äkkiä maksaa postikulut uuden laitteen verran. Mitä muuten tarkoitat ASR virallisella schillaus-merkillä? Tieto vähän huteralla pohjalla näin "uutena" harrastajana.
Taitaa ne takuukeissit olla haastavia millä vahvarilla vaan, ellei osta Suomesta jälleenmyyjältä. Tosin silloinkin saattaa käydä niin, että jälleenmyyjä lähettää tuotteen eteenpäin ja odottelu on pitkä, mutta säästyypähän itse vaivalta.

Ei nuo tuotteet mielestäni nyt niin vikaherkkiä ole, että ainakaan itse jaksaisin stressailla takuista...
 
Taitaa ne takuukeissit olla haastavia millä vahvarilla vaan, ellei osta Suomesta jälleenmyyjältä. Tosin silloinkin saattaa käydä niin, että jälleenmyyjä lähettää tuotteen eteenpäin ja odottelu on pitkä, mutta säästyypähän itse vaivalta.

Ei nuo tuotteet mielestäni nyt niin vikaherkkiä ole, että ainakaan itse jaksaisin stressailla takuista...
Samaa mieltä. Oikein käytettyinä ylivoimaisesti suurin osa laitteista ja yksilöistä pysyy ehjänä vuosia.
 
Minulla ainoat ongelmat Schiitin vehkeiden kanssa ovat olleet heti paketista avatessa, ja silloin postikulut on korvattu ja korvaavat tuotteet tulleet viikon sisällä perille. En olisi itsekään huolissani takuuasioista.
 
Pistänpä autenttista kommenttia kaverilta, joka hommasi Creativen G6 -härpäkkeen tilalle Zen Dac V2:n ja joka oli pitkään käyttänyt Sennheiser HD660S -kuulokkeita lähinnä Creativea vastaavien pelidaccien kanssa:

"Ei hitto mikä ero musiikissa äänen kanssa vanhoihin vahvareihin verrattuna. Ihan kuin olis uudet kuulokkeet käytössä. [...] Laitoin balansoidun kiinni niin ilman gainiakin voi pitää klo 12 maximissaan volumea. Gainin kanssa klo 10. Tippa tulee linssiin kun kuulostaa niin hyvältä Onneks tukee pleikkaria tuo niin pääs eroon noista pelidaceista. En tajua miten toi voi olla creativen kanssa saman hintaluokan laite."

Olen itse Schiit-mies, mutta ekana myöntämässä, että mahdollinen takuukorjausrumba Jenkkeihin syö merkin vetovoimaa eurooppalaisesta näkökulmasta aika pahasti. Zen Dacissa on kivoja lisäominaisuuksiakin kuten analogisella puolella toteutettu bassonkorostusnamiska ja crossfeed. Varsinkin edellistä on kehuttu laajalti.

ASR:n virallista schillaus-merkkiä en ostaisi henk. koht. missään tapauksessa

Ei saa sanoa tällaista insinöörille, kohta täytyy Zen Dac itsekin :(

--

..mutta AMP:eissa ei ole ikinä ollut minulle kysymys siitä, että äänenvoimakkuus ei riitä. Aina on riittänyt emolevyn kuulokeliitännästäkin. Se on vaan se, että bassot jäävät vaisuiksi, erottelukyky on huono ja musiikki tuntuu verhon takaa soitetulta, jos ei ole kunnon vahvistinta välissä välillä. Erityisesti Sennheiserit kuulostavat paremmalta vahvistimen läpi, kuin Philipsin SHP9500:t soivat ihan kohtuullisesti siitä kuulokeliitännästä.
Sitten taas ostamani AKG K240 MKII ei parantunut yhtään (kuultavasti, oma kokemus/mutu), vaikka vahvistimen löi väliin. Yhtä huonot olivat.

--

Ja G6 + Philips SHP9500 taas omasta mielestäni parantaa Playstationin ääntä ja surround-kokemusta kuultavasti, mutta nähtävästi nämäkin ovat makuasioita. Tai sitten siinä ei ole tarpeeksi "mehua" vaativille Sennheisereille. Joka tapauksessa, Sound Blaster + avoimet kuulokkeet ovat parantaneet pelielämystäni jo vuosia. Erityisesti se surround. Ennen nykyistä kokoonpanoani oli SB-Z, joka on vieläkin jossain hyllynperällä.
 
Minulla ainoat ongelmat Schiitin vehkeiden kanssa ovat olleet heti paketista avatessa, ja silloin postikulut on korvattu ja korvaavat tuotteet tulleet viikon sisällä perille. En olisi itsekään huolissani takuuasioista.

Schiitin kohdalla takuu on kyllä arpapeliä. Vastasivat viimein omaan Heresy-caseen liirumlaarum ”oletko kokeillut kaiken meidän FAQ:sta, oletko kokeillut toisella virtalähteellä, tuleeko pörinä kaikilla äänilähteillä” (viestissä sinne luki että pörisee vaikka olisi vain virta kiinni). Sen jälkeen täysi radiohiljaisuus, ei vastauksia, kyselin virtalähdettä.. Nyt sitten pitänee metsästää spekseille 15V 1,5A sopiva virtalähde vissiin.
 
Schiitin kohdalla takuu on kyllä arpapeliä. Vastasivat viimein omaan Heresy-caseen liirumlaarum ”oletko kokeillut kaiken meidän FAQ:sta, oletko kokeillut toisella virtalähteellä, tuleeko pörinä kaikilla äänilähteillä” (viestissä sinne luki että pörisee vaikka olisi vain virta kiinni). Sen jälkeen täysi radiohiljaisuus, ei vastauksia, kyselin virtalähdettä.. Nyt sitten pitänee metsästää spekseille 15V 1,5A sopiva virtalähde vissiin.
Tuo käytäntö saattaa mahdollisesti johtua tämänhetkisestä tavara- ja piiripulasta. Olen saamassa heiltä arvostelukappaleen, jota eivät kuitenkaan ole vielä pystyneet toimittamaan, johtuen nimenomaan toimitusvaikeuksista. Myynnissäkin olevien yksilöiden saatavuus on ollut kortilla. Jason (yksi suunnittelijoista) aina välillä päivittää tilannetta blogissaan Head-Fi:n foorumilla.
 
Vaikuttaa siltä että olen päätymässä Schiitin vahvistimeen sekä daciin, kunhan on taas saatavilla. Vielä pitäisi päättää, olisiko se sitten Magni 3+ vai Heresy. Ulkonäöllisesti hopea stäcki miellyttää enemmän, mutta onko tässä tapauksessa järkevämpi sijoittaa siihen, kumpi on paperilla todettu "paremmaksi"?
 
Vaikuttaa siltä että olen päätymässä Schiitin vahvistimeen sekä daciin, kunhan on taas saatavilla. Vielä pitäisi päättää, olisiko se sitten Magni 3+ vai Heresy. Ulkonäöllisesti hopea stäcki miellyttää enemmän, mutta onko tässä tapauksessa järkevämpi sijoittaa siihen, kumpi on paperilla todettu "paremmaksi"?

Niillä taitaa olla vielä kolmas IEM Magnikin, jos käyttää myös herkkiä kuulokkeita. Se taitaa olla musta/tummanharmaan.

Heresyn ja 3+ mittauksissa havaitut erot eivät taida olla korvilla kuultavissa ja subjektiiviset mielipiteet niistä jakautuu. Itse en ole mitään noista kokeillut/kuullut joten menisin varmaan ulkonäön perusteella. :)
 
Pahoittelen jos väärä ketku. Slave/Master jatkojohto alkoi katkomaan yhteyttä päälle/pois ja ilmeisesti rikkoi mun Rega DAC:n. Mietin että jos olisi yksinkertaisesti sulake mennyt, mutta en tunnista sellaista. Sattuisiko tääläl olla joku alan äijä joka kuvasta voisi sellaisen paikantaa?

Virta tulee sisään oikealta ylhäältä, vasemmalla ylhäällä on virtakytkin. Alapuolella ei ole kuin niitä pieniä juotos pinnejä.

Edit. en löytänyt hyvää tuotesivua, mutta tämä malli:

IMG_20220117_210705.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Niillä taitaa olla vielä kolmas IEM Magnikin, jos käyttää myös herkkiä kuulokkeita. Se taitaa olla musta/tummanharmaan.

Heresyn ja 3+ mittauksissa havaitut erot eivät taida olla korvilla kuultavissa ja subjektiiviset mielipiteet niistä jakautuu. Itse en ole mitään noista kokeillut/kuullut joten menisin varmaan ulkonäön perusteella. :)
Niimpä näköjään on, vaan ei ollut listattuna storessa kun viimeksi katsoin. Laitoin heille toissaviikolla sähköpostia mutten tänäpäivänä ole saanut vastausta. Ymmärrän kyllä että voi olla kiireitä ja tulvaa sähköpostissa, mutta onhan tämä hieman turhauttavaa kun ei meinaa saada yhteyttä.. Laittaa väkisin miettimään, olisiko sittenkin parempi katsella jotain kotimaan markkinoilta.
 
Niimpä näköjään on, vaan ei ollut listattuna storessa kun viimeksi katsoin. Laitoin heille toissaviikolla sähköpostia mutten tänäpäivänä ole saanut vastausta. Ymmärrän kyllä että voi olla kiireitä ja tulvaa sähköpostissa, mutta onhan tämä hieman turhauttavaa kun ei meinaa saada yhteyttä.. Laittaa väkisin miettimään, olisiko sittenkin parempi katsella jotain kotimaan markkinoilta.

Minkä maan schiitin kanssa olet asioinut?
 
Minkä maan schiitin kanssa olet asioinut?
schiit.com / info ät schiit.com - Jos ei ensiviikkoon mennessä ole vastaillut niin passaan ja katson jotain muuta. Mulle on kumminkin aika tärkeää että valmistajaan saa yhteyden tarvittaessa.
 
Eli siis tuo tuo takapaneelissa oleva sulake on ehjä, mutta vehje on silti mykkä?


Pahoittelen jos väärä ketku. Slave/Master jatkojohto alkoi katkomaan yhteyttä päälle/pois ja ilmeisesti rikkoi mun Rega DAC:n. Mietin että jos olisi yksinkertaisesti sulake mennyt, mutta en tunnista sellaista. Sattuisiko tääläl olla joku alan äijä joka kuvasta voisi sellaisen paikantaa?

Virta tulee sisään oikealta ylhäältä, vasemmalla ylhäällä on virtakytkin. Alapuolella ei ole kuin niitä pieniä juotos pinnejä.

Edit. en löytänyt hyvää tuotesivua, mutta tämä malli:

IMG_20220117_210705.jpg
 
Vaikuttaa siltä että olen päätymässä Schiitin vahvistimeen sekä daciin, kunhan on taas saatavilla. Vielä pitäisi päättää, olisiko se sitten Magni 3+ vai Heresy. Ulkonäöllisesti hopea stäcki miellyttää enemmän, mutta onko tässä tapauksessa järkevämpi sijoittaa siihen, kumpi on paperilla todettu "paremmaksi"?

Magni 3+ edustaa Schiitin klassista suunnittelua, jossa käytetään mahdollisimman paljon erilliskomponentteja. Sitä myöten se lienee saundiltaan lähempänä esim. kalliimpaa Asgard 3:sta. Skippaisin Heresyn suosiolla, jos ylipäänsä päädyt Schiitin tuotteisiin. IEM Magnin valmistus on jo lopetettu, koska se ei myynyt tarpeeksi. Myös suunnittelija Jason Stoddard preferoi itsekin Magni 3+:sta.

Headphones.comista löytyi ihan pätevän oloinen vertailu:

"Perhaps the biggest audible contrast between the 3+ and the Heresy, and the aspect of its sound that was the most immediate and reliable differentiator, is that the Magni 3+ has more weight and body to its delivery (one might also describe that as being “richer” but I’d stop short of saying it was “warm”). It is sufficiently discernible to be the primary difference heard in blind comparison, and the most reliable trait to key on for identifying which amplifier was which (also blind, but after sighted practice sessions)."

 
Tulipa tässä ketjussa olevien suosituksien mukaan hommattua Creative G6. On nämä USB-äänikortit sitten jonkun verran kehittyneet kun kuulostaa vähintään yhtä hyvältä kun Asus Essence STX + Objective 2 kombo. Kuulokkeina AKG K701. Pääsipä tuosta ikivanhasta sisäisestä kortistakin samalla eroon.

Direct mode toki päällä :tup:

Tällainen tuli vielä päälle hommattua kun AKG:ssa on vain 6.3 mm plugi: Sennheiser 6,3 mm naaras - 3,5 mm uros -kuulokeadapterikaapeli 8,90

Näppärämpi kun tämä perinteinen adapteri. Se kun tuppaa vääntämään helpommin liittimen paskaksi. Tuosta kun tulee sen verran pitkä ja paksu pötkö.
 
Viimeksi muokattu:
Toppingilta ilmestyi uusi MX5 combo:

1642668251751.png

1642668314887.png


1642668431855.png


1642668453704.png


Laitteesta löytyy myös sisäänrakennettu EQ:

1642668350681.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 201
Viestejä
4 489 439
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom