DAC / AMP -yleisketju

Miten Rob on varmentanut väitteensä? Kai tuolle nyt joku mittaus löytyy, kun niin spesifit on väitteetkin. Jos vaan ’kuulostaa paremmalta’ (ei tietenkään sokkoistettuna), niin miten hän voi olla varma että ero äänessä syntyy nimenomaan tuosta?

Joku sähkösuunnittelutyökalun simulaatio nyt vähintään pitäis olla tukena, jos mittaaminen on jostain syystä mahdotonta.

Käypiä laitteita kyllä kaikki herran suunnittelemat tuotteet, en sitä missään nimessä kyseenalaista. Tollaiset väitteet vaan on henkilökohtaisesti todella mielenkiintoisia. Muiden high end DAC valmistajien käyttämä kieli on paljon erikoisempaa, esim. kuparikiteiden suuntaavuus ja muut materiaalitekniset jutut jotka johtavat suoraan johonkin subjektiiviseen toiston määreeseen kuten ilmavuuteen, ovat väitteinä sellaisia että kukaan ei pysty asioita todentamaan oikeaksi tai vääräksi. Robin hyvin teknis-orientoituneet väitteet on taas täynnä spesifejä insinööritermejä, ja siksi niille pitäisi ainakin periaatteessa olla jotain mittaus- tai simulaatioteknisiä tapoja varmentaa väitteet.

Aikanaan tosiaan yritin mielenkiinnosta selvittää millä tuota voisi mitata mutta vastausta ei löytynyt.
 
Totta, en osaa sanoa mistä se johtuu. Mutta se että tuo soundstage kasva ja eroittelukyky paranee huimasti on jännä. Pystyykö siihen edes DSP.
Ladder DAC:t kuulemma on tuollaisia, yhdellä jenkki kaverilla oli Audio-GDn 4000$ ladder dac ja sanoi että aivan samanlaiset kokemukset, soundstage on isompi, eroittelukyky kasvaa siinä ja sitä myöten koko äänikenttä on vain paljon 3D:mäisempi. Kaikki instrumentit vain kuulostaa luonnollisemmilta kuin olisi siinä tilassa missä ne on äänitetty. Kaikki ohjelmalliset äänen avartamis kikkailut on todella surkeita ja sen huomaa heti mutta tämä on vaan kuin se osaisi toistaa mitä sinne mikkiin silloin tallentunut jotenkin paremmin kuin ESS/AKM sirut. Mistä se johtuu, sitä en tiedä.
Sen tiedän että kaikki joilla on ARES II tai muu denafrips DAC puhuu samasta asiasta ja muut väittävät ettei se ole mahdollista kuulematta laitetta. Varsinkin ASR:n tyypit.
Ilmeisesti ajatusmalli on olettamana semmoinen, että se hinnat alkaen DAC on se mistä äänenlaadullisesti parempaa ei voi missään tapauksessa olla. Ehkä asia onkin juuri toisinpäin, tosin sillä erotuksella, että täydellistä ei ole, mutta sieltä yläpäästä tultaessa alaspäin ne alapään DACit yksinkertaisesti ovat vaan kyvyttömämpiä.

Vastahan on myös päästy tietämyksen kasvaessa yli väittämästä, että kaikki CD-soittimet soivat identtisellä tavalla otettaessa DAC vaikutus pois pelistä.

Nämä hommat oikeasti aukeavat jo sillä, että perehtyy miten DAC sen signaalimuunnoksen tekee tai kuten esimerkissä CD-soitin toimittaa datan DACille.
 
Totta, en osaa sanoa mistä se johtuu. Mutta se että tuo soundstage kasva ja eroittelukyky paranee huimasti on jännä. Pystyykö siihen edes DSP.
Ladder DAC:t kuulemma on tuollaisia, yhdellä jenkki kaverilla oli Audio-GDn 4000$ ladder dac ja sanoi että aivan samanlaiset kokemukset, soundstage on isompi, eroittelukyky kasvaa siinä ja sitä myöten koko äänikenttä on vain paljon 3D:mäisempi. Kaikki instrumentit vain kuulostaa luonnollisemmilta kuin olisi siinä tilassa missä ne on äänitetty. Kaikki ohjelmalliset äänen avartamis kikkailut on todella surkeita ja sen huomaa heti mutta tämä on vaan kuin se osaisi toistaa mitä sinne mikkiin silloin tallentunut jotenkin paremmin kuin ESS/AKM sirut. Mistä se johtuu, sitä en tiedä.
Sen tiedän että kaikki joilla on ARES II tai muu denafrips DAC puhuu samasta asiasta ja muut väittävät ettei se ole mahdollista kuulematta laitetta. Varsinkin ASR:n tyypit.

Olikos sulla mitään kajarisysteemeitä kotona, ootko niillä koittanu tuota Aresia? Vai pelkillä luureilla?
 
Ilmeisesti ajatusmalli on olettamana semmoinen, että se hinnat alkaen DAC on se mistä äänenlaadullisesti parempaa ei voi missään tapauksessa olla.
En sinusta tiedä, mutta itse en tuota mieltä missään nimessä ole. Valitettavasti uskottavilla menetelmillä tehtyjä selvityksiä kalliimpien laitteiden kuultavista eduista en ole pahemmin nähnyt, mutta ehkä osaat osoittaa suunnan mistä ne löytyvät. Se että niitä ei helposti netistä löydä ei missään nimessä tarkoita etteikö niitä olisi. Hieman skeptisesti suhtaudun siihen että jollain parilla mittauksella voitaisiin varmistua jonkun laitteen transparenttiudesta, minkä takia kuulonvarainen testaus on mielestäni ensiarvoisen tärkeää.

Aikanaan tosiaan yritin mielenkiinnosta selvittää millä tuota voisi mitata mutta vastausta ei löytynyt.
Laita ihmeessä Robille viestiä aiheesta. Käsittääkseni herra vastailee asiakkaiden kyselyihin erittäin mielellään.
Itse jos asiasta kysyisin, niin hän varmaan laittais mut johonkin skeptikkolaatikkoon ja jättäisi asian mysteeriksi.
 
"En sinusta tiedä, mutta itse en tuota mieltä missään nimessä ole. Valitettavasti uskottavilla menetelmillä tehtyjä selvityksiä kalliimpien laitteiden kuultavista eduista en ole pahemmin nähnyt, mutta ehkä osaat osoittaa suunnan mistä ne löytyvät. Se että niitä ei helposti netistä löydä ei missään nimessä tarkoita etteikö niitä olisi. Hieman skeptisesti suhtaudun siihen että jollain parilla mittauksella voitaisiin varmistua jonkun laitteen transparenttiudesta, minkä takia kuulonvarainen testaus on mielestäni ensiarvoisen tärkeää."

Tuon ARES II kanssa kun kokeilee esim jotain kannettavaa 30€ DAC donglea ero on jo naurettava. Eli kyllä siellä on tavaraa sisällä mikä ei vain sovi mihinkään tulitikkuaskiin ja hintaa tulee jo pelkästään osista. Tässä voisi vähän verrata autoja. Vaikka lada on saman kokoinen kuin esim ferrari ja 4 rengasta, on siinä vaan hinnalla/laadulla väliä. Kummallakin pääsee liikkeelle mutta vain toisella pärjää radalla kisassa. Tai tietokoneen prossuja, samaa kokoa mutta ryzen 16 core 5950X on vain nopeampi kuin joku 4 ydin inteli. Ei se hinta aina ratkaise mutta kumminkin 98% kerroista se pitää paikkansa, siinä mielessä tuo on niin kulunut lausahdus kuin olla ja taitaa[/QUOTE]
 
Pelkästään luureilla.

Tuosta DACista on ollu niin paljon puhetta että ois kyllä mielenkiintosta testata kuulisko mitään eroa. Liian kallis vaan itelle, että vois ostaa ja testata. Ite elän nykyään aika kyseenalasesti noiden suhteen, ku luottamus kaikkiin youtube-arvostelioihin on menny heti ku tajus kuinka paljon laitto painoarvoa noihin hommiin ihan pelkän placebon mielessä. En siis sano, että on tässä tapauksessa sulla siitä kyse, vaan ihan omista kokemuksista.

Magni 3 vaihtu aikanaan Asgard 2, jonka sanottiin olevan "lämpimämpi" ja näinhän se oli heti ku sen sain. Lähti Beyereistä yläpäästä energiaa, tai siis näin vakuutin ittelleni koska rahaa siitä tuotteesta maksoin.

Miksi näiden audiohommien pitää olla näin monimutkasia.. Voi olla että oliki eroa, mutten vaan ite osannu kuunnella, koska en tienny miten kuunnella. Päähän tässä hajoaa.

Onneksi nykyään oppinu vaan kuunteleen musaa, en laitteita, niin hauskaa ku jatkuva päivittely onki aina seuraavan "high:n" perässä. Loputon työmaa..
 
Eli jos nyt vertaa näitä kahta DAC:ia, ei tietenkää voi tulla sama soundi ulos. Toinen on kynnen kokoinen ja toinen painaa 6 kiloa. Jotainhan siellä on varmasti mikä merkitsee ja paljon.
Screenshot 2022-03-11 155618.jpgScreenshot 2022-03-11 155905.jpg
 
Tuon ARES II kanssa kun kokeilee esim jotain kannettavaa 30€ DAC donglea ero on jo naurettava. Eli kyllä siellä on tavaraa sisällä mikä ei vain sovi mihinkään tulitikkuaskiin ja hintaa tulee jo pelkästään osista. Tässä voisi vähän verrata autoja. Vaikka lada on saman kokoinen kuin esim ferrari ja 4 rengasta, on siinä vaan hinnalla/laadulla väliä. Kummallakin pääsee liikkeelle mutta vain toisella pärjää radalla kisassa. Tai tietokoneen prossuja, samaa kokoa mutta ryzen 16 core 5950X on vain nopeampi kuin joku 4 ydin inteli. Ei se hinta aina ratkaise mutta kumminkin 98% kerroista se pitää paikkansa, siinä mielessä tuo on niin kulunut lausahdus kuin olla ja taitaa
En mä sitä yhtään epäile etteikö se ARES II kuulostaisi paremmalta kuin joku 30 euron dongle, jotain rajaa tohon olettamiseen.

Eli jos nyt vertaa näitä kahta DAC:ia, ei tietenkää voi tulla sama soundi ulos. Toinen on kynnen kokoinen ja toinen painaa 6 kiloa. Jotainhan siellä on varmasti mikä merkitsee ja paljon.
Pitäiskö tähän laittaa rinnalle joku vielä painavempi laite, jos kerran massa on kriittinen juttu DAC toteutuksia vertailtaessa?
Suurin osa ton ARES II:n painosta tulee virransuodatuksesta ja 'hifi' -kategorian ACDC muunnoksesta, jota ton donglen kohdalla ei tarvitse tehdä, sillä puhelimissa on aika puhdas 5V ulostulo USB väylän kautta, akulla kun toimii.


Musta on vaan todella valitettavaa, että kukaan ei ole ~aukottomasti selvittänyt vielä että se ARES II on vaan ylivertainen DAC ja se siitä. Se kun olisi verrattain helppoa. Ei siihen tarvita kuin transparenttiustesti ja tarpeaksi laajan otannan sokkotesti, hyvällä dokumentaatiolla ja auditoinnilla. Jos se on niin jumalainen vehje, niin johan se olis valmistajankin intresseissä ajaa tuollaisen testin tekemistä.
 
Laitan tähän ny vaikka esimerkin oman RME ADI-2 DAC:n manuaalista, DAC:ssa siis viis vaihettavaa filtteriä jotka vaikuttaa ääneen. Vihersauhukepäissään kuulin eron, tai ainaki luulen niin, ku huomasin yhtäkkiä rumpuja kuunnellessa että joku noista asetuksista, mikä oli silloin päällä, jätti lautaset soimaan vähän liian pitkäksi aikaa, liikaa "splashia" niinkö isot pojat sanoo.

Heti ku huomasin tuon, tuli nuo filtterit mieleen, avasin manuaalin ja luin noista, vaihoin filtterin slow:lle ja ainaki kuvittelin asian parantuneen. Selvinpäin en kuule muissa eroa ku NOS vs. neljä muuta, ja silloinki HYVIN HYVIN PIENI ero.

Tiiä sitten, hyvä että on ainaki vaihtoehtoja? ¯\_(ツ)_/¯

Ja erot siis luureilla havaittu, kajareilla ei mitään eroa kuullu koskaan.
 

Liitteet

  • filtterit.png
    filtterit.png
    119,1 KB · Luettu: 29
Laitan tähän ny vaikka esimerkin oman RME ADI-2 DAC:n manuaalista, DAC:ssa siis viis vaihettavaa filtteriä jotka vaikuttaa ääneen. Vihersauhukepäissään kuulin eron, tai ainaki luulen niin, ku huomasin yhtäkkiä rumpuja kuunnellessa että joku noista asetuksista, mikä oli silloin päällä, jätti lautaset soimaan vähän liian pitkäksi aikaa, liikaa "splashia" niinkö isot pojat sanoo.

Heti ku huomasin tuon, tuli nuo filtterit mieleen, avasin manuaalin ja luin noista, vaihoin filtterin slow:lle ja ainaki kuvittelin asian parantuneen. Selvinpäin en kuule muissa eroa ku NOS vs. neljä muuta, ja silloinki HYVIN HYVIN PIENI ero.

Tiiä sitten, hyvä että on ainaki vaihtoehtoja? ¯\_(ツ)_/¯

Ja erot siis luureilla havaittu, kajareilla ei mitään eroa kuullu koskaan.
Noista NOS voi luoda 'helpostikkin' kuultavia häiriöitä ääneen, jos lähteenä on redbook audio (tai pienenmpi sample rate) ja et sitä ohjelmallisesti oversamplaa ennen DACille työntämistä. Jos tuota käyttää, niin sinne analogipuolelle pitäisi lisätä kapasitanssia tmv. jotta noi sahalaidat tasottuisivat.
 
Noista NOS voi luoda 'helpostikkin' kuultavia häiriöitä ääneen, jos lähteenä on redbook audio ja et sitä ohjelmallisesti oversamplaa ennen DACille työntämistä. Jos tuota käyttää, niin sinne analogipuolelle pitäisi lisätä kapasitanssia tmv. jotta noi sahalaidat tasottuisivat.

En ees ala valehteleen, että ymmärrän, mistä puhut :D En oo tuota aliasingia ymmärtäny miten se pitäis muka erota äänellisesti, mutta joo.
 
Eli jos nyt vertaa näitä kahta DAC:ia, ei tietenkää voi tulla sama soundi ulos. Toinen on kynnen kokoinen ja toinen painaa 6 kiloa. Jotainhan siellä on varmasti mikä merkitsee ja paljon.
Screenshot 2022-03-11 155618.jpgScreenshot 2022-03-11 155905.jpg

Näin perustiedot elektroniikasta osaavana: nuo isoimmat komponentit (toroidi, konkat) filtteröi sähkövirtaa, niin että se on mahdollisimman puhdasta. Jos sinulla olisi virtaisolaattori ja erillinen virtalähde USB-tikulle, niin voi sielläkin ääni parantua. Kuinka paljon, jää nähtäväksi.
 
Missä päin POMK asuu? Itse sijaitsen stadissa niin jos olet liki niin voishan tuota ARES II pariksi päiväksi lainata.
 
Missä päin POMK asuu? Itse sijaitsen stadissa niin jos olet liki niin voishan tuota ARES II pariksi päiväksi lainata.
Pk seudullahan minä. Nyt on muutama viikko kiinni muissa jutuissa, mutta jos joku kuuntelusessio olisi keväällä korteissa, niin olisin todella kiinnostunut! Pitää joku ADC vehkeen laina saada vielä musiikkialan kavereiden kanssa sovittua sit samaan syssyyn.
 
ARES II:n DSP-hommista puheenollen, mm. GoldenSound testaili sitä ja Terminator+:aa. Lopputulema on, että kyseisten laitteiden NOS-tila ei ole aito NOS mittausten mukaan.
Pienemmälle osalle harrastajista varmaankaan isompaa merkitystä tuolla ei ole, mutta noin teknisestä näkökulmasta katsoen, faktapohjalta.

 
Nyt kun on käytössä TV pc:n kanssa, tarvis dac/amp tuohon siten että saisin äänet sen kautta käytin kumpaa tahansa lähteenä ja eq pitäisi kanssa löytyä suoraan laitteesta. Kuulokkeina toimii hd800s.

Suosituksia? Kiitos etukäteen.
 
Nyt kun on käytössä TV pc:n kanssa, tarvis dac/amp tuohon siten että saisin äänet sen kautta käytin kumpaa tahansa lähteenä ja eq pitäisi kanssa löytyä suoraan laitteesta. Kuulokkeina toimii hd800s.

Suosituksia? Kiitos etukäteen.

RME ADI 2 DAC on varmasti pätevä laite tuohon käyttöön.
 
Nyt kun on käytössä TV pc:n kanssa, tarvis dac/amp tuohon siten että saisin äänet sen kautta käytin kumpaa tahansa lähteenä ja eq pitäisi kanssa löytyä suoraan laitteesta. Kuulokkeina toimii hd800s.

Suosituksia? Kiitos etukäteen.

Onko siis tarkoitus equttaa myös TV:stä tulevaa ääntä? Muutoinhan PC:llä EQ:n voisi hoitaa myös ohjelmiston avulla. Todella vähän taitaa olla olemassa sellaisia laitteita, joissa on sisäänrakennettu EQ. Mainitut RME ja Monolith THX taitavat olla pitkälti ainoat. Yksi mahdollisuus olisi toki hankkia Schiit Audion Loki Mini+ -boksi, jolla voi tehdä analogista taajuuskorjaamista. Tuo maksaa kuitenkin varsin paljon siihen nähden, mitä se tekee.
 
Onko siis tarkoitus equttaa myös TV:stä tulevaa ääntä? Muutoinhan PC:llä EQ:n voisi hoitaa myös ohjelmiston avulla. Todella vähän taitaa olla olemassa sellaisia laitteita, joissa on sisäänrakennettu EQ. Mainitut RME ja Monolith THX taitavat olla pitkälti ainoat. Yksi mahdollisuus olisi toki hankkia Schiit Audion Loki Mini+ -boksi, jolla voi tehdä analogista taajuuskorjaamista. Tuo maksaa kuitenkin varsin paljon siihen nähden, mitä se tekee.

Kyllähän nuo hd800s kaipaa jonkin verran equa, selviän kyllä ilmankin mutta se ei ole ihanteellista. Pc:llä on käytössä APO. Jos meinaa katsoa suoratoistona leffat ja sarjat niin paras kuvanlaatu on TV omien appien kautta, jolloin eq täytyisi hoitaa laitteistolla.
 
Eq onnistuis kans miniDSP:n D-D käkättimillä. Noi tekee siis taajuuskorjauksen digitaalisesti ja perään voi laittaa haluamansa DACin. Ei mitään ilmaisia kylläkään (n 300€ jos oikein muistan), kun mukaan on useimmiten laitettu ties mitä huonekorjaimiakin jotka olis sun käyttökohteessa tarpeettomia.
 
Toppingilta on tulossa ihan mielenkiintoinen pieni DAC&AMP-combo

Topping DX5

1649329389915.png


1649329395553.png


Alustavia mittauksia prototyyppilaitteesta: Measurements of Topping DX5 USBDAC/HeadphoneAMP(Prototype) - L7Audiolab

Trendi näyttää olevan nykyään, että virtamöhkäle on tuolla sisällä DAC/AMP:in toimintoihin on integroitu virransuodatus. Hyvä vaan, ei tarvitse EU-malleihin erillisiä virtalähteitä, joiden suorituskyky on tuntematon ja niitä ei ole ikinä varastossa, niinkuin Schiit Magnin kanssa kävi.
 
Tuon vehkeen hinnalla saa melkein kaksi E30 ja L30 komboa. Pitää olla jo hyvä, eikä vain loistaa jossain ASR:n ym. mittauksissa.
 
Jos ei Bluetoothia tarvitse niin pari vuotta vanhan Sabaj D5 saa muuten vastaavilla ominaisuuksilla (ja ilman tuota DX5:stä löytynyttä toslink jitteriä) reilulla 330 eurolla. Toki on isompi laite myös mutta ei se välttämättä miinusta ole kaikille.
 
Onko kenelläkään täällä kokemusta Burson Conductor 3R / 3P malleista, soveltuuko tuo 3P paremmin herkille kuulokkeille? Ilmeisesti ainakin 3R mallin kanssa on kuultavissa pohjakohinaa herkillä ja matalan impedanssin kuulokkeilla. Ja onko noiden välillä mitään äänellisiä eroja, hintaeroa kuitenkin on se ~800e.
 
Mikä olisi "paras" 200-500 huntin DAC+AMP+PREAMP all-in-one? Tarkoitus karsia pöydältä erilliset laatikot yhteen siistiin boksiin.

Käyttöliittymälläkin on merkitystä, mieluusti oikeat painikkeet inputin valintaan kuin pelkästään kahden pennin kaukosäädin. Ajan Sennheisereitä tai Hifiman HE-500, sekä aktiivimonitoreja. Mahdollisiin kuulokepäivityksiin saa olla voimareserviä.

Balansoidut XLR-lähdöt suhinoiden minimoimiseksi ja kajarien ohjaus voluumisäätimellä ilman riskiä että samalla poksauttaa kuulokkeet.

Topping DX5?
Topping EX5?
Loxjie D40?

Tiedän että Topping DX3 Pro+ saa puolta halvemmalla, mutta laitan mieluusti enemmän että saa "kaiken", mutta onko tämä budjetti edes riittävä?

Tällä hetkellä Khadas Tone Board, JDSLabs Atom ja kaiuttimien kanssa analoginen voluumipotikka SDACin välissä.
 
Noniin, vaihdoin sitten hifiman anandat (ehkä vähän halvalla) DT1990 PRO:hin. Tuo tube vahvari "little dot MK III" johon ostin ehkä liian kalliit putket (vajaat 200€) ei oikein istunut planareiden kanssa yhteen.
Sai vääntää potikan 10 ja silti tuntui että jää vajaaksi.
Mistähän johtuu?, kuulemman normi driverilla olevat toimii paremmin.
 
Noniin, vaihdoin sitten hifiman anandat (ehkä vähän halvalla) DT1990 PRO:hin. Tuo tube vahvari "little dot MK III" johon ostin ehkä liian kalliit putket (vajaat 200€) ei oikein istunut planareiden kanssa yhteen.
Sai vääntää potikan 10 ja silti tuntui että jää vajaaksi.
Mistähän johtuu?, kuulemman normi driverilla olevat toimii paremmin.

Johtunee siitä, että Little Dotista irtoaa Anandan tyylisille kuulokkeille valmistajan tietojen mukaan vain 50-100 mW ja ASR:n testin mukaan todellisuudessa ainoastaan 20-30 mW. Planaarit kun tykkää virrasta, niin tyyliin Applen dongle lienee hieman tehokkaampi kuin kyseinen Little Dot. Putkivahvistin olisi parempi 150-600 ohmin dynaamisille kuulokkeille.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kenelläkään täällä kokemusta Burson Conductor 3R / 3P malleista, soveltuuko tuo 3P paremmin herkille kuulokkeille? Ilmeisesti ainakin 3R mallin kanssa on kuultavissa pohjakohinaa herkillä ja matalan impedanssin kuulokkeilla. Ja onko noiden välillä mitään äänellisiä eroja, hintaeroa kuitenkin on se ~800e.

Ei ole Conductor-malleista kokemusta, mutta @escalibur taisi omistaa 3XP-mallin.

Kommentoin itse kohinaa Soloist 3XP -vahvistimen pohjalta. Low gain ei kohise herkilläkään kuulokkeilla, mutta medium-gain jo hieman kohisee, mikäli kuulokkeiden herkkyys on lähellä 100 dB / mW. Impedanssilla ei tuntuisi olevan suurempaa vaikutusta kohinan määrään, vaan kuulokkeiden herkkyys on suurempi tekijä.
 
Ei ole Conductor-malleista kokemusta, mutta @escalibur taisi omistaa 3XP-mallin.

Kyllä. Mulla on 3XP ja FUNK (Deluxe). Pitäisi jossain vaiheessa tehdä molemmista jonkinlaisen videoarvostelun kun Bursoneista on poskettoman vähän sisältöä suomeksi, jos lainkaan. Yritin pehmennellä Bursonia jospa harkitsisivat balansoitua versiota FUNK:sta, mutta kuulema tämä vuosi menee lippulaivamallien parissa.
 
Ei ole Conductor-malleista kokemusta, mutta @escalibur taisi omistaa 3XP-mallin.

Kommentoin itse kohinaa Soloist 3XP -vahvistimen pohjalta. Low gain ei kohise herkilläkään kuulokkeilla, mutta medium-gain jo hieman kohisee, mikäli kuulokkeiden herkkyys on lähellä 100 dB / mW. Impedanssilla ei tuntuisi olevan suurempaa vaikutusta kohinan määrään, vaan kuulokkeiden herkkyys on suurempi tekijä.
Vertailuja luettuani laitoin Conductor 3 Performancen tilaukseen Audiophonicsilta, huomenna pitäisi olla perillä. Aika jännä että ennen julkaisua annetuissa tiedoissa Burson Conductor 3 Performance & Conductor 3X Performance on annettu tuolle 3P-mallille 4W @ 16ohm teholukema, mutta tällä sivulla Conductor 3XP / 3P - Burson Audio taas on mainittu 3P:n SE-ulostulon tehoksi 6W, eli sama kuin tuossa 3XP mallin balansoidussa liitännässä. Audiophonicsillakin oli tiedoissa tuo 4W.

No oli miten oli, en jaksa enää kikkailla balansoitujen kaapelien kanssa kun kaikkiin luureihin ei niitä helposti saa, joten mukavampi mennä tuollaisella laitteella jossa huipputehon saa suoraan se-liitännästä. Mitään äänenlaadullisia etujahan tuo balansoitu liitäntä ei itsessään edes tarjoa kuulokekäytössä, tai ainakaan itse en ole sellaisia huomannut. Aikaisemmin ollut käytössä Toppingia, Aunea, SMSL yms kiinalaisia, niin THX kuin Class-A vehkeitä satasen ja tonnin väliltä, ja mielenkiinnolla odotan onko tuo Burson nyt se "end-game" laite. Tuossa kun on tullut noita erilaisia laitteita testailtua niin suurin osa on kuulostanut normaaleilla volyymeillä aika samalta kuin kännykän oma kuulokeliitäntä, tietty eroja tulee sitten kun volumea ruuvaa enemmän ja luurista loppuu tehot kesken. THX-laitteet ei ainakaan säväyttäneet hypen veroisesti, mutta ei ne huonoltakaan kuulostaneet. Topping DX7 Pro taas oli täysi poikkeus sillä, se kuulosti niin tylsältä ja alapäästä jotenkin "ponnettomalta", että en jaksanut kuunnella sillä musiikkia juuri yhtään, mieluummin kuuntelin vaikka kännykästä. En tiedä johtuiko tuo siitä monien mainostamasta "täydellisestä neutraaliudesta", mutta jokin siinä teki musiikista niin latteaa ettei vastaavaa efektiä saanut millään muulla laitteella aikaiseksi. En tiedä onko kaikki toppingit samanlaisia, en ole tuon jälkeen sitä merkkiä enää kokeillut. Tähän mennessä äänellisesti miellyttävimmät laitteet on olleet Aunen S6 Pro ja Singxer SA-1 / SMSL SU-9 kombo, jonka laitoin nyt myyntiin tuon Bursonin tieltä.
 
Viimeksi muokattu:
Vertailuja luettuani laitoin Conductor 3 Performancen tilaukseen Audiophonicsilta, huomenna pitäisi olla perillä. Aika jännä että alkuperäisissä tiedoissa Burson Conductor 3 Performance & Conductor 3X Performance on annettu tuolle 3P-mallille 4W @ 16ohm teholukema, mutta tällä sivulla Conductor 3XP / 3P - Burson Audio taas on mainittu 3P:n SE-ulostulon tehoksi 6W, eli sama kuin tuossa 3XP mallin balansoidussa liitännässä. Audiophonicsillakin oli tiedoissa tuo 4W.

No oli miten oli, en jaksa enää kikkailla balansoitujen kaapelien kanssa kun kaikkiin luureihin ei niitä helposti saa, joten mukavampi mennä tuollaisella laitteella jossa huipputehon saa suoraan se-liitännästä. Mitään äänenlaadullisia etujahan tuo balansoitu liitäntä ei itsessään edes tarjoa kuulokekäytössä, tai ainakaan itse en ole sellaisia huomannut. Aikaisemmin ollut käytössä Toppingia, Aunea, SMSL yms kiinalaisia, niin THX kuin Class-A vehkeitä satasen ja tonnin väliltä, ja mielenkiinnolla odotan onko tuo Burson nyt se "end-game" laite. Tuossa on kun on tullut noita erilaisia laitteita testailtua niin suurin osa on kuulostanut normaaleilla volyymeillä aika samalta kuin kännykän oma kuulokeliitäntä, tietty eroja tulee sitten kun volumea ruuvaa enemmän ja luurista loppuu tehot kesken. THX-laitteet ei ainakaan säväyttäneet hypen veroisesti, mutta ei ne huonoltakaan kuulostaneet. Topping DX7 Pro taas oli täysi poikkeus sillä, se kuulosti niin tylsältä ja alapäästä jotenkin "ponnettomalta", että en jaksanut kuunnella sillä musiikkia juuri yhtään, vaan mieluummin kuuntelin vaikka kännykästä. En tiedä oliko johtuiko tuo siitä monien mainostamasta "täydellisestä neutraaliudesta", mutta jokin siinä teki musiikista niin latteaa ettei vastaavaa efektiä saanut millään muulla laitteella aikaiseksi. En tiedä onko kaikki toppingit samanlaisia, en ole tuon jälkeen sitä merkkiä enää kokeillut. Tähän mennessä äänellisesti miellyttävimmät laitteet on olleet Aunen S6 Pro ja Singxer SA-1 / SMSL SU-9 kombo, jonka laitoin nyt myyntiin tuon Bursonin tieltä.

Millä kuulokkeilla pääsääntöisesti kuuntelet?
 
Millä kuulokkeilla pääsääntöisesti kuuntelet?
Päääsääntöisesti olen käyttänyt Sennheiserin HD58X ja Focalin Eleareja. Elearit tosin hommasin Senkkujen jälkeen, joten niillä ei ole ihan kaikkia vahvareita tullut kokeiltua. Siinä missä Senkut tuntuu toimivan melkein kaikkien laitteiden kanssa, Focalit taas tuntuvat olevan enemmän riippuvaisia siitä mitä vahvistinta käyttää. Molempia on tullut käytettyä sekä balansoiduilla että SE-kaapeleilla. Muut luurit on vaihtuneet sen verran tiheään ettei ole päässyt tekemään samanlaista vertailua eri vahvistimien kanssa, Beyerdynamicilta on ollut melkein kaikki mallit kokeilussa, sekä jonkin verran Audezeja, Shureja ja Hifimaneja.
 
Mitä vaihtoehtoja nykyään löytyy suoraan yhdestä USB-portista virtansa sekä datan ottaviksi dac/amp komboiksi? Esimerkkinä löysin Fiio K3 jossa myös moderni USB-C. Vanhempana Ifi Nano iDSD Black Label jossa hassusti USB-A naaraspiuha sisääntulona.

Läppärin kaveriksi etsiskelen. Tuo K3 ei ainakaan hinnalla liiaksi pilattu.
 
Mitä vaihtoehtoja nykyään löytyy suoraan yhdestä USB-portista virtansa sekä datan ottaviksi dac/amp komboiksi? Esimerkkinä löysin Fiio K3 jossa myös moderni USB-C. Vanhempana Ifi Nano iDSD Black Label jossa hassusti USB-A naaraspiuha sisääntulona.

Läppärin kaveriksi etsiskelen. Tuo K3 ei ainakaan hinnalla liiaksi pilattu.
Itsellä on tämä pelkästään USB-portissa: iFi Zen DAC V2
 
Nämä nykyään tosi tulkinnanvaraisia että minkä kukin tulkitsee hyväksi ja edes se että mitä on hyvä dac/amp. Osittain siihen on vaikuttanut tuo audiosciencereview, joka on alkanut mittaamaan taustakohinoiden määrää ja on sitä mieltä että taustakohinan määrä on ainut merkityksellinen muuttuja ja alhaisin taustakohina = paras dac/amp. Sillä logiikalla ihan jo Applen dac/amp dongle on erittäin hyvä. Sen taustakohina kun jo niin pieni ettei ole korvin kuultavissa. Pienenä rajoitteena että EU:n direktiivit jotenkin rajoittavat donglen maksimaalista äänenvoimakkuutta EU:ssa, mutta peruskäyttöön sitä riittää liiaksikin asti.

Itse kuitenkin vielä olettaisin että on olemassa myös vielä joku miellyttävän äänenlaadun muuttuja sen lisäksi että ulkoiset taustakohinat poissa. Lähtökohtaisesti vahvistin kuitenkin aina värittää ääntä, mikä sitten kuulostaa miellyttävältä niin kyllä sen täytyy olla eri asia kuin pelkästään se että taustakohina on poissa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä vaihtoehtoja nykyään löytyy suoraan yhdestä USB-portista virtansa sekä datan ottaviksi dac/amp komboiksi? Esimerkkinä löysin Fiio K3 jossa myös moderni USB-C. Vanhempana Ifi Nano iDSD Black Label jossa hassusti USB-A naaraspiuha sisääntulona.

Läppärin kaveriksi etsiskelen. Tuo K3 ei ainakaan hinnalla liiaksi pilattu.
Mulla on 2kpl noita Fiion K3:sia eikä pahaa sanottavaa. Toki ajelen niillä pelkästään nappikuulokkeita niin en pysty kommentoimaan miten toimivat isompien kuulokkeiden kanssa, ihan älyttömästi tehoa tästä ei löydy. Nappien kanssa erinomaiset, ei kohise ollenkaan. Tykkään myös että potikka on digitaalinen.
 
Itsellä on tämä pelkästään USB-portissa: iFi Zen DAC V2
Itsekin suosittelisin ZEN DAC V2:sta jos koko ei ole rajoite vrt esim. FiiO:oon. FiiO K3:ssa on imo aivan liian vähän tehoa mm. Sennheiser HD 600 (300 Ohm) kuulokkeisiin. Tein molemmista laitteista arvostelun josta FiiO:n löytyy täältä ja ZEN DAC V2 videon muodossa signun linkin takaa.
 
Mulla on 2kpl noita Fiion K3:sia eikä pahaa sanottavaa. Toki ajelen niillä pelkästään nappikuulokkeita niin en pysty kommentoimaan miten toimivat isompien kuulokkeiden kanssa, ihan älyttömästi tehoa tästä ei löydy. Nappien kanssa erinomaiset, ei kohise ollenkaan. Tykkään myös että potikka on digitaalinen.

Itsekin suosittelisin ZEN DAC V2:sta jos koko ei ole rajoite vrt esim. FiiO:oon. FiiO K3:ssa on imo aivan liian vähän tehoa mm. Sennheiser HD 600 (300 Ohm) kuulokkeisiin. Tein molemmista laitteista arvostelun josta FiiO:n löytyy täältä ja ZEN DAC V2 videon muodossa signun linkin takaa.

Kiitos suosituksista, tosiaan nappikuulokkeiden kaveriksi tämä tuleekin. Isompia kuulokkeita varten mulla jo vermeet onkin.

Lisäksi olen tässä vaiheessa aikaa jo vahvasti allerginen millekkään muulle kuin USB-C:lle (vrt. nuo a-naaras ja usb-b.)

Eiköhän tässä siis K3 valikoidu.
 
Mulla on ongelmana se, että koneiden ääni 3.5mm kuulokeliitännästä on liian kovalla vaikka volat on lähes minimissä. Tämä tekee volan säätämisestä hankalaa. Kuulokkeina Beyerdynamic DT 900 X, joku 48 ohmia. Normitaso on tällä hetlellä Windowsissa noin 10/100 ja macissä minimit. Ei hyvä.

(Liian kova volume Windowsissa!).

Olisiko ulkoinen DAC+AMP ratkaisu tähän ongelmaan? Haluaisin saada säädettyä volan sellaiselle tasolla, että äänisäätö oikeasti toimii kumpaankin suuntaan riittävän pienin askelin. Haluaisin siis niin, että voin asettaa DACin volan järkevälle tasolle, jonka jälkeen tietokoneen volanuppi toimii kunnolla ja sen voisi asettaa ainakin puoliväliin maksimista. Toimivatko noi DACit niin, että tuo olisi mahdollista?

Windows 10/11 ja macOS käytössä. USB-C olisi liitäntä.
 
Mulla on ongelmana se, että koneiden ääni 3.5mm kuulokeliitännästä on liian kovalla vaikka volat on lähes minimissä. Tämä tekee volan säätämisestä hankalaa. Kuulokkeina Beyerdynamic DT 900 X, joku 48 ohmia. Normitaso on tällä hetlellä Windowsissa noin 10/100 ja macissä minimit. Ei hyvä.

(Liian kova volume Windowsissa!).

Olisiko ulkoinen DAC+AMP ratkaisu tähän ongelmaan? Haluaisin saada säädettyä volan sellaiselle tasolla, että äänisäätö oikeasti toimii kumpaankin suuntaan riittävän pienin askelin. Haluaisin siis niin, että voin asettaa DACin volan järkevälle tasolle, jonka jälkeen tietokoneen volanuppi toimii kunnolla ja sen voisi asettaa ainakin puoliväliin maksimista. Toimivatko noi DACit niin, että tuo olisi mahdollista?

Windows 10/11 ja macOS käytössä. USB-C olisi liitäntä.

Dac/amppien toiminta windowsin kanssa vähän vaihtelee. Osa tekee niin, että ne ei piittaa windowsin volyymi asetuksesta ollenkaan, tästä esimerkkinä SMSL M3 ja Zen Dac. Ja joissain siten on yksi yhteinen volyymi taso, eli kun kummassa tahansa säätää niin se vaikuttaa toiseen, tästä esimerkkinä Sound BlasterX G5. Luulen että yleisin on hakemasi malli jossa dacin ja windowsin volyymit molemmat vaikuttaa itsenäisesti mutta kumulatiivisesti.
Teoriassa kai volyymin tason lasku windowssissa laskee äänenlaatua, mutta sitä ei varmaan pysty huomaamaan ja voi kai kompensoida windowsin äänen sämpläystasoa nostamalla.
Macin osalta toimivuudesta en osaa sanoa mitään.

Kannattaa muuten tarkastaa omasta emosta / äänipiirin softasta ettei siellä ole jotain vahvistusta päällä. Olen joitain tapauksia nähnyt joissa on jokin automaattinen tunnistus joka lyö jonkun korkeamman tehon itsestään päälle, mutta äänipiirin softasta sai lukittua matalamme järkevämmälle tasolle. Tosin jos ja kun macissa sama tilanne niin ehkei ole tästä kyse.
 
Mulla on mikki liitännän virkaa ajamassa tommonen 10e kiina dongle johon jos tyrkkää kuulokkeet kiinni ni sama ongelma, että windowsin volume pitää olla joku 2/100, että on järkevällä voimakkuudella. En löytänyt siihen mitään säätöä. En sitä onneksi tarvitse käyttää, mutta mielenkiintoinen efekti. Et ole siis yksin.

Minulla olleet yhdistelmälaitteet (topping dx3 pro ja rme adi2-dac) on ainakin kumpikin toiminut niin, että dacin äänensäätö arvonakin on jo numero joka on vaimennusta - x dB, eli ne tekee ainakin tota mitä haet.
 
Olettekos op-ampeja vaihdelleet? Joissakin laitteissa pystyy helposti vaihtamaan, vanha lähtee vetämällä irti ja uuden voi laittaa työntämällä paikoilleen. Joissakin joutuu kolvailemaan.

Ajattelin ottaa yhden M-Audion interfacen projektiksi... op-amppina NMJ3414A, niin ajattelin vaihtaa sen esim. OPA2132/2134, kustantaisi noin 10 €. Olen nähnyt noita käytettävän 500 € laitteissa.
Tosin tuo nykyinenkin jaksaa pyörittää 600-Ohmisia kuulokkeita, mutta äänenvoimakkuutta joutuu pitämään aikalailla tapissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom