DAC / AMP -yleisketju

Olettekos op-ampeja vaihdelleet? Joissakin laitteissa pystyy helposti vaihtamaan, vanha lähtee vetämällä irti ja uuden voi laittaa työntämällä paikoilleen. Joissakin joutuu kolvailemaan.

Ajattelin ottaa yhden M-Audion interfacen projektiksi... op-amppina NMJ3414A, niin ajattelin vaihtaa sen esim. OPA2132/2134, kustantaisi noin 10 €. Olen nähnyt noita käytettävän 500 € laitteissa.
Tosin tuo nykyinenkin jaksaa pyörittää 600-Ohmisia kuulokkeita, mutta äänenvoimakkuutta joutuu pitämään aikalailla tapissa.
On tullut tehtyä vuosien saatossa. Vaihto ei välttämättä tarkoita parempaa soundia tai suorituskykyä. Helpoin tapa varmistaa asiaa on toki tehdä testit itse. Burson Audio Fun (2w pc Class A Headphone Amp)

10€:n opampeja kannattaa varoa, koska netissä on todella paljon feikkejä joita myydään merkkivalmistajien nimillä.
 
Eihän äänenvoimakkuus muutu opareita vaihtamalla, niiden vahvistus on määritelty kytkennän oheiskomponenteilla (vastuksilla)
 
Minkälaista laitetta suositellaan kun ollaan ~150€ budjetilla etsimässä kuulokkeille (HD599) vahvistinta/daccia/äänikorttia. Pitäisi pystyä liittämään PS5 ja tietokone samaan aikaan ilman jatkuvaa johtojumppaa.

Tähän asti pärjätty logitech z533 kaiuttimilla johon liittetty pelikoneet, ja kuulokkeet kiinni tuossa volyymipotikassa. Itse kaiuttimet niin vähällä käytöllä tässä pelipisteellä, että voisin keksiä noille muuta käyttöä, ja jatkaa pelkillä kuulokkeilla.
 
Eihän äänenvoimakkuus muutu opareita vaihtamalla, niiden vahvistus on määritelty kytkennän oheiskomponenteilla (vastuksilla)
Eli sitten voisi saada ehkä vain parempaa äänenlaatua ulos jos jaksaisi op-ampin vaihtaa tuohon yhteen laitteeseen kun se vaatisi kolvaamista.
 
Minkälaista laitetta suositellaan kun ollaan ~150€ budjetilla etsimässä kuulokkeille (HD599) vahvistinta/daccia/äänikorttia. Pitäisi pystyä liittämään PS5 ja tietokone samaan aikaan ilman jatkuvaa johtojumppaa.

Tähän asti pärjätty logitech z533 kaiuttimilla johon liittetty pelikoneet, ja kuulokkeet kiinni tuossa volyymipotikassa. Itse kaiuttimet niin vähällä käytöllä tässä pelipisteellä, että voisin keksiä noille muuta käyttöä, ja jatkaa pelkillä kuulokkeilla.

Taitaa Ifi zen dac v2 olla ainoa joka tukee ps5. Tarvit tietokoneesta sitte optisen lähdön.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa Ifi zen dac v2 olla ainoa joka tukee ps5. Tarvit tietokoneesta sitte optisen lähdön.
Sen verran tuossa itekki illalla googlettelin, että Ps5 tosiaan hankala laite kun ei tue kuin vanhaa UAC1 standardia, ja optista ei ole. Tuossa zen dacissa ei taida olla kuin usb sisääntulo? Eli kaapelia pitäis jumpata eri laitteiden välillä?
Toinen toimiva laite olis ilmeisesti sound blasterx g6, mutta en tiedä kuinka toi toimis käytännös jos tietokone pitää liittää usb:lla äänikorttiin. Jääkö kortti sitten ps5 käytössä ilman virtaa, ja taas joutuu jumppaamaan johtoja. Kaikenlaisia Splitterreitä/adaptereita/kytkimiä suositellaan. :beye:

Tämä alkaa nyt valitettavasti tuntua ratkaisun etsimiseltä ongelmaan, jota ei oikeasti ole. Ehkä helpompaa alkaa siirtelemään kuulokkeiden johtoa pc:n ja ps5 välillä ja sijoittaa säästyneet sataset kylmään juotavaan.
 
Sen verran tuossa itekki illalla googlettelin, että Ps5 tosiaan hankala laite kun ei tue kuin vanhaa UAC1 standardia, ja optista ei ole. Tuossa zen dacissa ei taida olla kuin usb sisääntulo? Eli kaapelia pitäis jumpata eri laitteiden välillä?
Toinen toimiva laite olis ilmeisesti sound blasterx g6, mutta en tiedä kuinka toi toimis käytännös jos tietokone pitää liittää usb:lla äänikorttiin. Jääkö kortti sitten ps5 käytössä ilman virtaa, ja taas joutuu jumppaamaan johtoja. Kaikenlaisia Splitterreitä/adaptereita/kytkimiä suositellaan. :beye:

Tämä alkaa nyt valitettavasti tuntua ratkaisun etsimiseltä ongelmaan, jota ei oikeasti ole. Ehkä helpompaa alkaa siirtelemään kuulokkeiden johtoa pc:n ja ps5 välillä ja sijoittaa säästyneet sataset kylmään juotavaan.
Jos PS5 olisi kiinni telkkariksi laskettavassa laitteessa niin sieltä irtoaisi oletettavasti optista ääntä ulos. (Ehkäpä jopa viivästettynä samanverran kun mitä töllön kuvakäsittelyt vie aikaa.)
Mutta oletettavasti tässä tapauksessa sekä tietokone, että PS5 on jossain monitoriksi luettavassa laitteessa kiinni, jolloin tästä tiedosta ei toki ole mitään hyötyä.
 
Jos PS5 olisi kiinni telkkariksi laskettavassa laitteessa niin sieltä irtoaisi oletettavasti optista ääntä ulos. (Ehkäpä jopa viivästettynä samanverran kun mitä töllön kuvakäsittelyt vie aikaa.)
Mutta oletettavasti tässä tapauksessa sekä tietokone, että PS5 on jossain monitoriksi luettavassa laitteessa kiinni, jolloin tästä tiedosta ei toki ole mitään hyötyä.
Molemmat tosiaan samassa monitorissa kiinni.
 
Jos PS5 olisi kiinni telkkariksi laskettavassa laitteessa niin sieltä irtoaisi oletettavasti optista ääntä ulos. (Ehkäpä jopa viivästettynä samanverran kun mitä töllön kuvakäsittelyt vie aikaa.)
Mutta oletettavasti tässä tapauksessa sekä tietokone, että PS5 on jossain monitoriksi luettavassa laitteessa kiinni, jolloin tästä tiedosta ei toki ole mitään hyötyä.

Kyllähän tuo onnistuu, mutta 3D-äänen profiileja ei voi enää säätää, jos ulostulo optisen kautta. Kuulokkeet on siis pakko laittaa kiinni joko suoraan ohjaimeen piuhalla tai sitten langattoman donglen tai UAC1 USB-äänikortin välityksellä konsoliin, mikäli haluaa säätää 3D-äänen toimivuutta (kyllä haluaa).

Cambridge Audion DacMagiceja näkee usein käytettynä myynnissä halvalla ja niissä on kytkin UAC1/UAC2 vaihtoa varten, jos Zen Dac ideana vastustaa.
 
Kyllähän tuo onnistuu, mutta 3D-äänen profiileja ei voi enää säätää, jos ulostulo optisen kautta. Kuulokkeet on siis pakko laittaa kiinni joko suoraan ohjaimeen piuhalla tai sitten langattoman donglen tai UAC1 USB-äänikortin välityksellä konsoliin, mikäli haluaa säätää 3D-äänen toimivuutta (kyllä haluaa).

Cambridge Audion DacMagiceja näkee usein käytettynä myynnissä halvalla ja niissä on kytkin UAC1/UAC2 vaihtoa varten, jos Zen Dac ideana vastustaa.
Jos yhtään ymmärsin mistä kyse niin softalla tehtävästä stereo signaalin miksauksesta, jossa huomioidaan pelien/leffojen 3D äänet. Kyllä. Sitä haluaa käyttää!
Xboxissa on onneksi semmonen valinta, että laita hdmi ääniin samaa kamaa kun mitä on säädetty menemään kuulokkeille ni sillä tuon saa kierrätettyä oikein myös telkkarin kautta, jollon samalla optisella liitännällä dac:iin toimii myös telkkarin sisäiset softat ja live tv. Ehkä tässä on siis yksi kohta missä boxi parempi, jos PS tommonen puuttuu ;)
 
Oisko Porukalla suositella jotain hyvää ulkoista äänikorttia siinä 100e tuntumassa? Olen uutena ihmisenä siirtymässä parempaan äänimaailmaan ja ei oikein ole tietoa noista laitteista niinkään. Kuulokkeiksi tulossa Sennheiser HD559. Noille kuulokkeille ois kiva saada kaveriks joku pätevä laite jolla sais äänet soundaamaan kivasti. Mahdollisesti joskus saatan kytkeä myös hyperX Cloud 2 kiinni.
 
Oisko Porukalla suositella jotain hyvää ulkoista äänikorttia siinä 100e tuntumassa? Olen uutena ihmisenä siirtymässä parempaan äänimaailmaan ja ei oikein ole tietoa noista laitteista niinkään. Kuulokkeiksi tulossa Sennheiser HD559. Noille kuulokkeille ois kiva saada kaveriks joku pätevä laite jolla sais äänet soundaamaan kivasti. Mahdollisesti joskus saatan kytkeä myös hyperX Cloud 2 kiinni.

Nyrkkisääntö: kokeile ensin sillä mitä sulla jo on. Hommaa erillisiä laitteita jos niitä tarvitset. Nykyään emoissa on integroituna jo aika laadukkaita äänipiirejä ja suojauksia.
 
Oisko Porukalla suositella jotain hyvää ulkoista äänikorttia siinä 100e tuntumassa? Olen uutena ihmisenä siirtymässä parempaan äänimaailmaan ja ei oikein ole tietoa noista laitteista niinkään. Kuulokkeiksi tulossa Sennheiser HD559. Noille kuulokkeille ois kiva saada kaveriks joku pätevä laite jolla sais äänet soundaamaan kivasti. Mahdollisesti joskus saatan kytkeä myös hyperX Cloud 2 kiinni.
ifi ZEN DAC V2 on lyömätön valinta alle 200€:n hintaluokassa. Ihan 100€:lla ei oikein löydy mitään erityisen hyvää, jos vaatimuksena on sekä DAC että vahvistin. Mahdollisesti käytetty Creative G6 tai jopa uutena Creative Sound BlasterX G6, 7.1-kanavainen HD DAC + ulkoinen USB-äänikortti, musta - 139,30€

Tuo voittaa emon kuin emon äänikortin. Emon äänikorteissa erottelevuus lienee yhä puuroa, vaikka tehoa piisaisikin perus tason kuulokkeiden ajamiseen.

ps. Löydät ZEN DAC V2:sta videoarvostelun suomeksi signuni linkin takaa, jos on kiinnostusta aiheesta.
 
Onko tuo sellaista puuroa, jonka kuulee myös kunnon sokkotestissä? Vai sellaista, jonka kuulee vain kun tietää mitä laitetta kuuntelee?
Se on puuroa kun emon äänipiiriä (Realtek) vertailee laadukkaaseen DAC:iin ja vahvistimeen. Kuuleeko eroja, vai ei on asia jota jokaisen pitäisi itse testata. Emojen ongelma on myös äänikortin sijaitseminen kaiken muun elektroniikan seassa jolloin kohinat voivat olla täysin mahdollisia, riippuen kuinka hyvin äänikorttipuoli on eristetty, tai onko se ylipäättäen eristetty.
 
Kuuleeko eroja, vai ei on asia jota jokaisen pitäisi itse testata

No, tästä olen samaa mieltä. Mutta sokkona. Hifi-maailmassa kun se hintalappu ja tieto laitteesta aiheuttaa ne erot valitettavan usein. Ja ne erot katoavat lähes aina kun tieto laitteesta ja hinnasta katoaa. Kun käytät termiä "puuro", niin sanoisin että se joko tarkoittaa että on emo rikki tai sitten kuvittelet ne erot. Jos niitä eroja modernilla emolla pahimmissa tapauksissa syntyykin, ne ovat häviävän pieniä.

Siksi kannattaa ensin kokeilla ihan vaan sitä omaa emoa, ennen kuin suu vaahdoten ryntää ostamaan 200e DACin.
 
Nyrkkisääntö: kokeile ensin sillä mitä sulla jo on. Hommaa erillisiä laitteita jos niitä tarvitset. Nykyään emoissa on integroituna jo aika laadukkaita äänipiirejä ja suojauksia.

Onkohan MSI B550 Tomahawk emon äänikortista mihinkään? Jotenkin tuntuu ett noi integroidut on/ollu kehnoja iät ja ajat. En ole löytäny edes minkäänlaista taajuuskorjainta kyseisen emon äänikortista.
 
Onkohan MSI B550 Tomahawk emon äänikortista mihinkään? Jotenkin tuntuu ett noi integroidut on/ollu kehnoja iät ja ajat. En ole löytäny edes minkäänlaista taajuuskorjainta kyseisen emon äänikortista.

Näyttää olevan ihan asiallinen: normia paremmat kondensaattorit, eristetyt komponentit muusta emosta jne. Rightmark Audio Analyzerin mukaan erittäin hyvät mittausarvot:

MSI MAG B550 Tomahawk Motherboard Review - KitGuru

(Ei varmasti ole "puuroa").

Testaa ensin ihan rauhassa. Kun toteat paskaksi, osta sitten 200 eurolla lisää rautaa. Älä toisinpäin.

Suurin muutos aiheutuu niistä kuulokkeista, eikä mistää DAC tai vahvarista jos nyt ei ole ikivanhaa emoa käytössä.
 
Suurin muutos aiheutuu niistä kuulokkeista, eikä mistää DAC tai vahvarista jos nyt ei ole ikivanhaa emoa käytössä.
Kuulokkeet tosiaan eniten vaikuttaa, mutta riippuen taas niistä kuulokkeista, vahvistin saattaa vaikuttaa TODELLA paljon.
 
Ainakin B550-Strix F äänikortti on paskaa, värittää ääntä mm kumina basso buustilla ilman että mitään asetusta on valittuna.
 
Tasaisin väliajoin toistuvat sokkotestivaatimukset saavat miettimään, josko sitä pitäisi tehdä tunnarit jollekin viiniharrastussivustolle ihan vain vertailun vuoksi...

"Ai oli tanniinisempi vai? Mutta testasitko sokkona!? Ai et testannu, no sit oisit yhtä hyvin voinu ostaa Valdemaria viis pulloa ton hinnalla."
 
Tasaisin väliajoin toistuvat sokkotestivaatimukset saavat miettimään, josko sitä pitäisi tehdä tunnarit jollekin viiniharrastussivustolle ihan vain vertailun vuoksi...

"Ai oli tanniinisempi vai? Mutta testasitko sokkona!? Ai et testannu, no sit oisit yhtä hyvin voinu ostaa Valdemaria viis pulloa ton hinnalla."

Haha :D Analogia ontuu siinä mielessä, että vuoden parhaat viinit esim. Viinilehden testeissä, valitaan juurikin sokkona. Ettei maistaja tiedä valmistajaa, maata tai rypälettä. Tai erityisesti hintaa. Ja tolla on ihan hyvät syynsä, eikä sitä viinipiireissä kyseenalaisteta lainkaan samalla hurmoksella kuin hifipiireissä. En tiedä miksi. Jos eroja ei havaitse sokkona, niin säästää rahat siitä käärmeöljystä. Win-win. Se on valitettava tosiasia, että kunnon testiä on vaikea järjestää.

Ja en siis vaatinut mitään, vaan totesin, että kannattaa ensin kokeilla niitä kuulokkeita omalla laitteistolla ja vasta sitten miettiä hyödyttääkö 200 euron DAC+AMP-investointi. Tuo on ihan vaan järkevää rahankäyttöä. Sennheiser HD 559 on helppo kuorma (50 Ω), joten senkin puolesta emosta tuskin loppuu hönkä kesken ellei ole jo pahaa kuulovauriota taustalla. (Itselläni esim. täysin päinvastainen ongelma: 250 Ω:n kuulokkeet soivat aivan liian kovaa ja joudun pitämään koneen volaa aivan liian pienellä ja volasäädön pykälät kasvavat liian suuriksi.)
 
Testaa ensin ihan rauhassa. Kun toteat paskaksi, osta sitten 200 eurolla lisää rautaa. Älä toisinpäin.
Harmi vain että me ihmiset ollaan äärettömän huonoja tekemään testejä ilman minkälaisia vertailukohtia. Erillisen laitteen hankintapäätöksen tekemiseen tarvitaan siis myös uteliaisuutta.

Muussa tapuksessa tuo on kuin että todettaisiin ”testaa sitä väritelevisiota ja päätä sen jälkeen tarvitsetko jotain 4K digi-TV:tä”.

Oli miten oli, omien testien perusteella emon integroitu äänikortti on yksinkertaisesti huono semi-vakavaan kuunteluun. Ilman muuta käyttäisin mielummin sitä kuin jotain erillistä äänilaitetta, mutta siihen on vielä matkaa.

Testatkaa siis itse omilla korvilla, kuulokkeilla ja musiikin lähteillä. Testatkaa siis useita vaihtoehtoja. Muussa tapauksessa ollaan lähinnä uskomuksen äärellä. Hyviä kuunteluhetkiä kaikille! :)
 
Harmi vain että me ihmiset ollaan äärettömän huonoja tekemään testejä ilman minkälaisia vertailukohtia. Erillisen laitteen hankintapäätöksen tekemiseen tarvitaan siis myös uteliaisuutta.

Muussa tapuksessa tuo on kuin että todettaisiin ”testaa sitä väritelevisiota ja päätä sen jälkeen tarvitsetko jotain 4K digi-TV:tä”.

Oli miten oli, omien testien perusteella emon integroitu äänikortti on yksinkertaisesti huono semi-vakavaan kuunteluun. Ilman muuta käyttäisin mielummin sitä kuin jotain erillistä äänilaitetta, mutta siihen on vielä matkaa.

Testatkaa siis itse omilla korvilla, kuulokkeilla ja musiikin lähteillä. Testatkaa siis useita vaihtoehtoja. Muussa tapauksessa ollaan lähinnä uskomuksen äärellä. Hyviä kuunteluhetkiä kaikille! :)

Tätä miekin mietin. Eihän sitä oikeen voi vertailla ja kokeilla olemassa olevalla jos ei ole vastakohtaa mihin verrata. Olenhan miekin nyt tässä käyttäny jo emon omaa äänikorttia pari vuotta. Ja siksi mie haluaisinkin ostaa vehkeet jolla teorissa pitäs saada parempaa tulosta. Ainahan laitteet voi palauttaa jos ei huomannu suurta eroa. :D
 
Minulla on myynnissä B450-emolevy. Siinä on integroitu äänikortti, jossa on ominaisuus, että se yrittää arpoa lähtöimpedanssin. Nyt n. kahden vuoden aikana se ei ole kertaakaan osunut oikein. Joskus olen joutunut käynnistämään uudestaan, kun se on arponut pahasti väärin, mutta ei viime aikoina. Se oli loppuun asti kytketty multimediakaiuttimiin, joilla se toisti hyvin.

Sen perässä oli myös välillä kuulokevahvistin, jolla tuli hyviä tuloksia, kunhan impedanssiarvonta ei ottanut ääripäästä. Sitä edeltävällä Asuksen emolevyllä (C6H) en muuta käyttänytkään, kuin integroitua. Tietenkin kuulokevahvistimen kanssa.

Veikkaan, että se emolevyn liitäntä ei vaan riitä ajamaan teidän kuulokkeita, ja pidätte sen takia sitä huonona. Itse väitän, kuulen samalla äänenvoimakkuudella eron perus-integroidun ja vahvistetun signaalin välillä Sennheiserin kuulokkeiden kanssa. Ei saa olla emolevy, jossa integroitu kuulokevahvistin, se voi pilata tämän :)

Eli tässäkin ketjussa pärjättäisiin paremmin, kun hankkisitte vaan kuulokevahvistimen, DAC on optionaalinen.
 
Minulla on myynnissä B450-emolevy. Siinä on integroitu äänikortti, jossa on ominaisuus, että se yrittää arpoa lähtöimpedanssin. Nyt n. kahden vuoden aikana se ei ole kertaakaan osunut oikein. Joskus olen joutunut käynnistämään uudestaan, kun se on arponut pahasti väärin, mutta ei viime aikoina. Se oli loppuun asti kytketty multimediakaiuttimiin, joilla se toisti hyvin.

Sen perässä oli myös välillä kuulokevahvistin, jolla tuli hyviä tuloksia, kunhan impedanssiarvonta ei ottanut ääripäästä. Sitä edeltävällä Asuksen emolevyllä (C6H) en muuta käyttänytkään, kuin integroitua. Tietenkin kuulokevahvistimen kanssa.

Veikkaan, että se emolevyn liitäntä ei vaan riitä ajamaan teidän kuulokkeita, ja pidätte sen takia sitä huonona. Itse väitän, kuulen samalla äänenvoimakkuudella eron perus-integroidun ja vahvistetun signaalin välillä Sennheiserin kuulokkeiden kanssa. Ei saa olla emolevy, jossa integroitu kuulokevahvistin, se voi pilata tämän :)

Eli tässäkin ketjussa pärjättäisiin paremmin, kun hankkisitte vaan kuulokevahvistimen, DAC on optionaalinen.
Niinpä muuten tekee myös B550 emo, tuostako ne (lisä) efektit johtuu:rofl:

Kokeilin 6.3mm->3.5mm adapterilla ilman kuulokkeita ja äänikortti arpoo lähtöimpedanssin.
Screenshot 2022-05-10 115029.png
 


Kyseinen herra testaillut miten emolevyjen DACit kehittyneet vuosien saatossa, testannut tosin vain kolmea eri emoa. Verrokkina semi-pro audio interfaceja ym.
 


Kyseinen herra testaillut miten emolevyjen DACit kehittyneet vuosien saatossa, testannut tosin vain kolmea eri emoa. Verrokkina semi-pro audio interfaceja ym.

Olisit samalla referoinnut mitä videossa sanottiin.

- Emot ovat paratuneet vuosien saatossa ja äänenlaatu on kohtalaisella tasolla
- Suurin puute emojen soundissa tulee mm. basson toistossa jossa basso tuppaa helposti puuroutumaan. <- Juuri se mistä (erottelevuus) ylempänä itsekin totesin.
- Kohinan taso silloin kun esim näytönohjain on kovassa rasituksessa. Herkillä kuulokkeilla kohinan olemassaolon voi todella kuulla. Ulkopuolisella laitteella on suuri todennäköisyys ettei tätä ongelmaa ole.
- Teho. Integroitu äänikortti ei välttämättä jaksa ajaa kuulokkeita joissa on korkea impedanssi. 32Ohmia toimii hyvin, mutta siitä ylös päin teho alkaa tippua merkittävästi.
- Hän ei suosittele analogisen vahvistimen kytkemistä suoraan emoon, sillä vahvistin lähinnä korostaisi emosta tulevaa kohinaa ja häiriöitä.

Yleisesti siis integroidulla äänikortilla pärjätään satunnaisessa kuuntelussa, jossa äänenlaadulla ei niinkään ole väliä.
 
Onko tuo sellaista puuroa, jonka kuulee myös kunnon sokkotestissä? Vai sellaista, jonka kuulee vain kun tietää mitä laitetta kuuntelee?
Ainakin keskitason emojen (~100€) DACit erottuvat sokkotesteissä, ja vahvistimien heikkoudet veikkaisin vielä isommiksi. Voin kaivella jotain testejä aiheesta jos kiinnostaa.
 
Pari pointtia, josta on sanottavaa näin keskellä yötä.

- Suurin puute emojen soundissa tulee mm. basson toistossa jossa basso tuppaa helposti puuroutumaan. <- Juuri se mistä (erottelevuus) ylempänä itsekin totesin.

Basson vahvistus erityisesti korkean impendanssin kohteeseen vaatii tehoja. Näitä tehoja ei ole integroidulla äänikorteilla, joilla suurimmalla osalla ei ole edes 2V ulostuloa.

Oikeassa elämässä subbarivahvistimet on niitä 500W-1000W vimpeleitä, juuri sen takia, että bassontoisto on hankalaa.

--

Oma ehdotus: Jos tässä olisi kuulokevahvari perässä, sen pitäisi ainakin teoriassa korjaamaan tuo puute. Edelleen, kuulokevahvaria voi käyttää normaalivoluumilla, juuri tällaisten asioiden takia.

- Kohinan taso silloin kun esim näytönohjain on kovassa rasituksessa. Herkillä kuulokkeilla kohinan olemassaolon voi todella kuulla. Ulkopuolisella laitteella on suuri todennäköisyys ettei tätä ongelmaa ole.

Minulla oli joku Sound Blaster X-Fi ulkoinen DAC kymmenen vuotta sitten. Siinä oli enemmän kohinaa kuin Kiinasta ostamassani SMSL:n 22€ (ulkoisessa) DAC:issa. Kuulin kohinan, kuulen sen edelleen ja voi se tulla sieltä DAC/AMP:iltakin.

Enkä kuullut kohinaa SB-Z:llä, joka oli koneen sisällä. Siinä kyllä oli EMI shield, mutta se oli markkinointihumpuukkia, kun ei mennyt koko alueelle kuitenkaan.

--

Oikeassa elämässä tietokoneen sisällä on magneettikenttiä, jotka - yllätys, yllätys - voimistuvat sitä enemmän, mitä enemmän virtaa menee sisällä. Näytönohjain rasituksessa vie todella paljon virtaa. Huonosti eristetty piiri voi ottaa niistä häiriötä, varsinkin, jos on ihan vieressä. Moderneissa emolevyissä pitäisi olla maadoitusjuova siinä emolevyssä, ja äänipiiri eristetty siellä vasemmassa alanurkassa juuri tällaisia tapauksia varten.

--

Oma mielipide: ei sitä kohinaa ole moderneissa emolevy-DAC:eissa. Suosittelen ottamaan jonkun biisin (esim. Blue in Green, Miles Davis), jossa on kohinaa. Sitten pitäisi kyllä tietää, miltä se kuulostaa kunnon vehkeillä, mutta huonot vehkeet vahvistaa kohinaa ja minä uskon kuulevani sen. Ainakin TDA-pohjaisilla kiinanvahvistimilla :D

- Teho. Integroitu äänikortti ei välttämättä jaksa ajaa kuulokkeita joissa on korkea impedanssi. 32Ohmia toimii hyvin, mutta siitä ylös päin teho alkaa tippua merkittävästi.

Tästä en ole eri mieltä. Tämän itse asiassa allekirjoitan 100%.

Tämä on se syy, miksi siihen hankitaan kuulokevahvistin perään ja minkä takia se bassotoisto on huonoa, kun äänikortti yrittää asioita, joihin se ei pysty.

- Hän ei suosittele analogisen vahvistimen kytkemistä suoraan emoon, sillä vahvistin lähinnä korostaisi emosta tulevaa kohinaa ja häiriöitä.

Kyllä ja ei.

Ainoa tapaus, jossa ei ikinä kannata kytkeä suoraan emoon on maalenkki.

Muissa tapauksissa huono vahvistin toki korostaa emon kohinaa ja häiriöitä. Mutta jo satasella saa semmoisen vahvistimen , joka ei näin tee (kuultavissa olevin määrin, normaalivoluumilla).

--

Te olette jo nähneet sen Tomshardwaren testin miljoona kertaa, niin en taas linkitä. Mutta jos tuota integroitua äänikorttia käyttää vain DAC:ina, se on riittävä kaikkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Hommasin AB testailuja varten Little Bearin source vaihtajan, passiivisen niin ei tule mitään palikoita väliin mikä muuttaisi ääntä.

Nyt on vahvarien ja DAC:ien testailu "lasten leikkiä".
Nyt sitten palaan tuohon ARES II R2R DAC:iin ja sen vertailuun muihin "halpis" ESS yms DAC:ehin.
Eroa on ja TODELLA paljon. En voi tätä nyt tarpeeksi painottaa, itselle tämä antaa suurimman eron laitteistossa. Edes kuulokkeiden vaihtaminen DT1990 PRO:sta LCD-X ei vaikuta noin paljon. Eli ne väittämät ettei DAC:lla ole väliä on kyllä täyttä soopaa omasta mielestä.
Nuo ESS vs AKM sirullisten DAC:ien erot ovat minimaaliset ja tuskin niitä edes kuulee. Eli näissä SMSL 100€-400€ yms DAC:eilla ei ole oikeastaan mitään merkitystä minkä otat.

Myös vahvistimissa on eroja, ei niin paljon kuin tuolla DAC osastolla joka on yllätys.
Vahvistimissa painottuu se että onko vahvistin oikeasti balansoitu vaiko ei. Mutta nekään erot eivät ole suuret, vain teholla tuntuu olevan merkitystä siinä jaksaako vahvari tuoda ne alimmat bassot esiin kunnolla vai onko se puuroa ja jumputtavaa.
Kahden THX AAA vahvarin ero on lähinnä tuossa basson napakkuudessa ja erottelussa sekä soundstagen laajuudessa. Yleinen erottelukyky on samaa luokkaa. Ero ehkä? johtuu siitä että toinen on oikeasti balansoitu ja toinen on single ended.

Homma muuttuu käden käänteessä blind AB testiksi kun laitat paksun peiton laitteen päälle ja olet selin siihen, emäntä (juu juu tiedän, olen kuullut kaikki audiophile vitsit :P ) kääntelee inputteja.

719yGZOPdgL._AC_SL1500_.jpg
 
Nii ja tuon laitteen testi. Ylittää kaikkien laitteiden mittaustulokset eli ei haittaa vaikka laitat minkä +10K€ DAC:tai vahvarin kiinni, äänenlaatu ei kärsi.
 
Hommasin AB testailuja varten Little Bearin source vaihtajan, passiivisen niin ei tule mitään palikoita väliin mikä muuttaisi ääntä.

Nyt on vahvarien ja DAC:ien testailu "lasten leikkiä".
Nyt sitten palaan tuohon ARES II R2R DAC:iin ja sen vertailuun muihin "halpis" ESS yms DAC:ehin.
Eroa on ja TODELLA paljon. En voi tätä nyt tarpeeksi painottaa, itselle tämä antaa suurimman eron laitteistossa. Edes kuulokkeiden vaihtaminen DT1990 PRO:sta LCD-X ei vaikuta noin paljon. Eli ne väittämät ettei DAC:lla ole väliä on kyllä täyttä soopaa omasta mielestä.
Nuo ESS vs AKM sirullisten DAC:ien erot ovat minimaaliset ja tuskin niitä edes kuulee. Eli näissä SMSL 100€-400€ yms DAC:eilla ei ole oikeastaan mitään merkitystä minkä otat.

Myös vahvistimissa on eroja, ei niin paljon kuin tuolla DAC osastolla joka on yllätys.
Vahvistimissa painottuu se että onko vahvistin oikeasti balansoitu vaiko ei. Mutta nekään erot eivät ole suuret, vain teholla tuntuu olevan merkitystä siinä jaksaako vahvari tuoda ne alimmat bassot esiin kunnolla vai onko se puuroa ja jumputtavaa.
Kahden THX AAA vahvarin ero on lähinnä tuossa basson napakkuudessa ja erottelussa sekä soundstagen laajuudessa. Yleinen erottelukyky on samaa luokkaa. Ero ehkä? johtuu siitä että toinen on oikeasti balansoitu ja toinen on single ended.

Homma muuttuu käden käänteessä blind AB testiksi kun laitat paksun peiton laitteen päälle ja olet selin siihen, emäntä (juu juu tiedän, olen kuullut kaikki audiophile vitsit :p ) kääntelee inputteja.

719yGZOPdgL._AC_SL1500_.jpg
Ei täällä taida kukaan erityisesti kieltää sitä etteikö toi ARES II voisi kuulostaa erilaiselta verrattuna joihinkin muihin laitteisiin. Epäselvää on vain että johtuuko erot DA muunnoksen erilaisesta mekanismista, vai siitä että siellä on joku DSP viritys välissä värittämässä ääntä (laite ei ole avointa lähdekoodia ja siksi asiaa ei pysty normaali kuolevainen spekseistä tarkistamaan).

En ole vielä saanut käsiini sopivaa nauhoitinta jolla tuon saisi selvitettyä, kun muusikkokaverit on kaikki ollu aika kiireisinä tässä koronan jälkeisessä keikkailussa. Toivottavasti laitelaina onnistuu vielä lähiaikoina! :)
 
Juuri näin, eli kun ihmiset sanoo, että DAC:t kuulostaa samalta, taidetaan yleensä puhua, että esim. samaa piiriä käyttävä DAC kuulostaa samalta kun toinen, vastaavaa piiriä käyttävä, eri laitemalli. Itse en koskaan ole enkä varmaan tulekaan tekemään mitään sokkotestejä noista kun ei niin paljoa kiinnosta, mutta tuommonen R2R-DAC ois kyllä ihan kiva kuulla joskus.

Vanha Schiitin Modi Multibitistä muistan vaan sen kohinan taustalta, mikä katos tyystin ku RME ADI-2 vaihoin. Pitänee joskus hommata tommonen uudestaan ja koittaa kuuleeko ite mitään eroa.
 
Zoeskin hyppäsi vihdoin Denafrips ARES II junaan ja on myös sitä mieltä että eron muihin DAC:in kuulee heti. Tosin ei uskalla kovin vuolaasti kehua, eikä kyllä dissaakkaan :D Myöntää että se tuo sitä kuuluisaa holografista soundia jota olen kirkollisesti täällä juhlistanut LOL..
 
ifi ZEN DAC V2 on lyömätön valinta alle 200€:n hintaluokassa. Ihan 100€:lla ei oikein löydy mitään erityisen hyvää, jos vaatimuksena on sekä DAC että vahvistin. Mahdollisesti käytetty Creative G6 tai jopa uutena Creative Sound BlasterX G6, 7.1-kanavainen HD DAC + ulkoinen USB-äänikortti, musta - 139,30€

Tuo voittaa emon kuin emon äänikortin. Emon äänikorteissa erottelevuus lienee yhä puuroa, vaikka tehoa piisaisikin perus tason kuulokkeiden ajamiseen.

ps. Löydät ZEN DAC V2:sta videoarvostelun suomeksi signuni linkin takaa, jos on kiinnostusta aiheesta.
En kyllä lähtisi ostamaan uutena G6:sta, jollet nyt tykkää niistä "Pelitilaäänistä",etc..

Käytettynä erittäin asiallinen (Omani tuli 40€), niin hoitaa asiansa, ei Top mutta ei Low.
 
Hmm.. No Sundarat tarvitsisivat kavereita, muuten Anime-Station projekti hyytyy.

Haukkuuko tuo "Ifi Audio ZEN Can" ZEN CAN by iFi audio Super-affordable headphone amp from iFi audio hintansa vai löytyykö samaan rahaan parempaa? Teknisesti en löydä parempaa ja eikä Headfonia sitä pilkkaa.

Rakit, eikun DAC:t voi jättää rauhaan, niissä on vielä mietittävää, mutta melko varmasti ZEN Blue by iFi audio - The Ultra-Affordable DAC from iFi audio on valinta.

:Edit Jopas on linkeissä Super/Hyper/Ultra mainintoja :asif:
 
Viimeksi muokattu:
Mites Topping DX3 PRO+ vai tarvitsetko balanced?
No laitetaan nyt koko ketju balanssiin, kun kerta alettu on ja mielellään pidän sekä AMP että DAC puolen erillään. Saa sitten soviteltua jos laitteet parantuu tai mieli muuttuu.
 
Mua on alkanut kiinnostaa nuo high-end dacit, josko omia uskomuksia olisi hyvä vähän tuuletella. Vaikka tässä ei varmaankaan tule ikinä enää hankittua mitään vempelettä, varsinkiin mitään satasten tai tonnien vehkeitä, niin olisi kyllä tosi mielenkiintoista kokeilla miten oma vanha Zdac, tai joku muu alle 500€ dac pärjää noille uusille hypetetyille vehkeille. Vaikka olen pitänyt noita hintavampia vehkeitä varsin turhina, niin olisihan se hieno joskus kokeilla joutaako ne omat uskomukset romukoppaan. Varsinkin tuo ARES II on pirun mielenkiintoinen laite. Jos @Terozzz sitä noin kehuu niin tuskin se ihan tyhjää puhetta on.
 
Mua on alkanut kiinnostaa nuo high-end dacit, josko omia uskomuksia olisi hyvä vähän tuuletella. Vaikka tässä ei varmaankaan tule ikinä enää hankittua mitään vempelettä, varsinkiin mitään satasten tai tonnien vehkeitä, niin olisi kyllä tosi mielenkiintoista kokeilla miten oma vanha Zdac, tai joku muu alle 500€ dac pärjää noille uusille hypetetyille vehkeille. Vaikka olen pitänyt noita hintavampia vehkeitä varsin turhina, niin olisihan se hieno joskus kokeilla joutaako ne omat uskomukset romukoppaan. Varsinkin tuo ARES II on pirun mielenkiintoinen laite. Jos @Terozzz sitä noin kehuu niin tuskin se ihan tyhjää puhetta on.
Tuu hakemaan lainaan, saat muutamaksi päiväksi testiin. Kantussa helsingissä sijaitsee. En laita postiin kun kerran jo 1000€ vahvari katosi niiden toimituksessa. :P
 
Tuosta lainaamisesta tulikin mieleen, olisiko täällä kiinnostuneita testaamaan $4000:n Burson Timekeeper 3X GT power ampia ? Voisin kysellä meille testiajanjaksoa 14 päivää / testaaja-periaatteella. Testaus ei maksa mitään muuta kuin omien ja rehellisten kokemusten kertomisen tässä ketjussa muutamalla kuvalla omasta setupista, sekä laitteiden postittamisen seuraavalle Suomessa asuvalle testaajalle. Viimeinen testaaja postittaa laitteet minulle ja minä palautan ne lainaajalle.

Malli on suunniteltu kilpailemaan mm. näitä mörköjä vastaan:

1653479881045.png


Kiinnostuneet laittakaa yksäriä, niin katsotaan jos on riittävästi kiinnostuneita (max 6 henkilöä !) yritän kysellä testilaitteiden perään.

Olkoot vaatimuksena jo rekisteröity tunnus, jolla on vähintään 200 viestiä. :tup:

Todettakoot että itse en hyödy tästä mitenkään, joten ajattelin lähinnä mahdollistaa "halpoja" leluja testiin jotka muuten jäisivät aika monelta testaamatta. :) Laiteitta saa julkisesti haukkua maan rakoon, jos joku toteaa ettei siitä ole mihinkään.
 
Tuosta lainaamisesta tulikin mieleen, olisiko täällä kiinnostuneita testaamaan $4000:n Burson Timekeeper 3X GT power ampia ? Voisin kysellä meille testiajanjaksoa 14 päivää / testaaja-periaatteella. Testaus ei maksa mitään muuta kuin omien ja rehellisten kokemusten kertomisen tässä ketjussa muutamalla kuvalla omasta setupista, sekä laitteiden postittamisen seuraavalle Suomessa asuvalle testaajalle. Viimeinen testaaja postittaa laitteet minulle ja minä palautan ne lainaajalle.

Malli on suunniteltu kilpailemaan mm. näitä mörköjä vastaan:

1653479881045.png


Kiinnostuneet laittakaa yksäriä, niin katsotaan jos on riittävästi kiinnostuneita (max 6 henkilöä !) yritän kysellä testilaitteiden perään.

Olkoot vaatimuksena jo rekisteröity tunnus, jolla on vähintään 200 viestiä. :tup:

Todettakoot että itse en hyödy tästä mitenkään, joten ajattelin lähinnä mahdollistaa "halpoja" leluja testiin jotka muuten jäisivät aika monelta testaamatta. :) Laiteitta saa julkisesti haukkua maan rakoon, jos joku toteaa ettei siitä ole mihinkään.

Olen kaiutinkuuntelun suhteen rajoittunut henkilö, mutta ilmoitan mielenkiinnostani vastaavia testirypistyksiä kohtaan hamassa tulevaisuudessa, mikäli Bursonilta saisi joskus testilainaan paremman pään kuulokevahvistimia :) Verrokiksi löytyy kiloeuron Schiit Mjolnir 2 -putkihybridivahvistin. Hieno tempaus joka tapauksessa!
 
Osaisiko vinkata dac:ia laadukkaalla esivahvistimella, jossa pystyisi luotettavasti rajoittamaan maksimi volan? Laitteessa pitäisi olla bluetooth ja se olisi kytkettynä telkkariin optisella piuhalla. Hintaluokka 300-600€.

Dac:n perään tulisi Hypexin 400W vahvistimet, enkä halua ottaa riskiä, että lapset tai aikuiset vääntää vahingossa nupit kaakkoon. Volaa säädetään nykyisellä vahvistimella lähes aina puhelimen kautta, koska käytössä on chromecast ja musat soitetaan puhelimen kautta bt:lla.
Tietysti hypexin päässä voisi (ja ehkä pitäisi) tulosignaalia vaimentaa vastuksilla, mutta en ainakaan vielä haluaisi lähteä siihen. Lähtisi kuitenkin mopo käsistä ja vääntäisin jonkun gain switch -himmelin, eikä aikaa oikein ole nyt ylimääräisiin projekteihin. Hyvä jos saan vahvistimet kasattua jossain vaiheessa.
 
Vertailuja luettuani laitoin Conductor 3 Performancen tilaukseen Audiophonicsilta, huomenna pitäisi olla perillä. Aika jännä että ennen julkaisua annetuissa tiedoissa Burson Conductor 3 Performance & Conductor 3X Performance on annettu tuolle 3P-mallille 4W @ 16ohm teholukema, mutta tällä sivulla Conductor 3XP / 3P - Burson Audio taas on mainittu 3P:n SE-ulostulon tehoksi 6W, eli sama kuin tuossa 3XP mallin balansoidussa liitännässä. Audiophonicsillakin oli tiedoissa tuo 4W.


No oli miten oli, en jaksa enää kikkailla balansoitujen kaapelien kanssa kun kaikkiin luureihin ei niitä helposti saa, joten mukavampi mennä tuollaisella laitteella jossa huipputehon saa suoraan se-liitännästä. Mitään äänenlaadullisia etujahan tuo balansoitu liitäntä ei itsessään edes tarjoa kuulokekäytössä, tai ainakaan itse en ole sellaisia huomannut. Aikaisemmin ollut käytössä Toppingia, Aunea, SMSL yms kiinalaisia, niin THX kuin Class-A vehkeitä satasen ja tonnin väliltä, ja mielenkiinnolla odotan onko tuo Burson nyt se "end-game" laite. Tuossa kun on tullut noita erilaisia laitteita testailtua niin suurin osa on kuulostanut normaaleilla volyymeillä aika samalta kuin kännykän oma kuulokeliitäntä, tietty eroja tulee sitten kun volumea ruuvaa enemmän ja luurista loppuu tehot kesken. THX-laitteet ei ainakaan säväyttäneet hypen veroisesti, mutta ei ne huonoltakaan kuulostaneet. Topping DX7 Pro taas oli täysi poikkeus sillä, se kuulosti niin tylsältä ja alapäästä jotenkin "ponnettomalta", että en jaksanut kuunnella sillä musiikkia juuri yhtään, mieluummin kuuntelin vaikka kännykästä. En tiedä johtuiko tuo siitä monien mainostamasta "täydellisestä neutraaliudesta", mutta jokin siinä teki musiikista niin latteaa ettei vastaavaa efektiä saanut millään muulla laitteella aikaiseksi. En tiedä onko kaikki toppingit samanlaisia, en ole tuon jälkeen sitä merkkiä enää kokeillut. Tähän mennessä äänellisesti miellyttävimmät laitteet on olleet Aunen S6 Pro ja Singxer SA-1 / SMSL SU-9 kombo, jonka laitoin nyt myyntiin tuon Bursonin tieltä.
Conductor 3P oli pari viikkoa kokeilussa, mutta lähti takaisin. Jos aloitetaan miinuksista: laitteen käytettävyys oli kokolailla kelvotonta ainakin omasssa käytössä, missä tulee vaihdeltua usein aktiivikaiuttimien ja kuulokelähdön välillä. Äänenvoimakkuuden säätö tuossa on digitaalinen eli portaallinen, mutta säätöpotikka portaaton, ja tuolla samalla potikalla käytetään myös valikoita. Jos sattuu jättämään potikan "rajalle", niin pienikin hipaisu aiheuttaa sen että valikoissa mennään jompaan kumpaan suuntaan. Äärimmäisen turhauttavaa, varsinkin jos tuota pre-amp/kuulokepuolen vaihtoa tekee usein. Juuri kun olet saanut valittua oikean asetuksen ja painat volumepotikan alas hyväksyäksesi, potikka liikahtaakin hieman sivusuunnassa ja vaihtaa asetusta valikossa. Valikoissa liikkuminen tuon avulla oli muutenkin tunnotonta ja hankalaa. Myös volumesäätö oli erittäin hidas, plussana tietysti se että sai säädettyä tarkasti, mutta päivittäiskäytössä tuo jatkuva ruuvailu alkaa turhauttamaan.

Äänenlaatu sen sijaan oli loistava, yksi niistä harvoista laitteista joiden kohdalla pystyi välittömästi kuulemaan eroja kännykän (Asus Zenfone 8) sinänsä hyvälaatuiseen kuulokeliitäntään. Äänikuva oli selkeämpi, instrumentit erottuivat toisistaan paremmin. Matalimmat taajuudet oli myös helpompi erotella toisistaan huonommallakin materiaalilla. Miinuspuolena tuo laite tuntui vähän turhankin sivistyneeltä, esim. basso ei "iskenyt" samalla tavalla kuin vaikkapa Questylen tai Aunen laitteilla. Pre-ampina Genelec G1:n parina Burson ei kuulostanut mitenkään erityiseltä, suurimmat erot kuulin kuulokekäytössä. Voi tietysti johtua siitä että Genet on työpöydällä lähikentässä, isommassa tilassa en tuota kokeillut. Äänenlaatunsa puolesta tuo ei silti tehnyt mitään "pakko omistaa" fiilistä. Kyllä tuollakin musiikkia kuuntelee, mutta olen nauttinut muutamasta huomattavasti edullisemmasta laitteesta yhtä paljon, ellen jopa enemmän. Erikoisena piirteenä voisin sanoa sen, että muutamissa biiseissä rummut ja erityisesti lautaset tulivat esille liian paljon ja olivat aivan äänikuvan keskellä, vaikka ne muilla laitteilla olivat sivuilla ja eivät lainkaan niin korostuneita. Mutulla voisin veikata, että nuo äänelliset erot muihin laitteisiin johtuivat suurimmaksi osaksi Bursonin V6 Vivid opareista, jotka on tarkoitettukin värittämään ääntä.
 
Käytössä Project Head-Box S2 Digital ja Hifiman Sundara. Normaalilla (musiikin)kuuntelulla äänenvoimakkuuden säädin jossain puolessa välissä tai vähän yli eli tehoa kaipaisi. Olisiko huono idea iskeä väliin vaikka XDuoo MT-602 ”halpis” putkivahvistin?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom