DAC / AMP -yleisketju

Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 744
Stereokuva on 360 astetta pään ympärillä kun se ennen oli aikalailla edessä ja sivuilla ja hieman sysvyys suunnassa.
Kuulostaa siltä että sun aikaisempi DAC on ollut viallinen. Kyllä kaikilla laitteilla on saanut helposti 360 asteen stereokuvan mitä olen kokeillut. Jopa vanhalla kasettinauhurilla onnistuu vaikka kaikki mitattavat suureet on kasa paskaa verrattuna moderniin DACiin analogisignaalilähteenä. Vaatii siis tietysti sen että materiaali on miksattu 360 stereokuvalle, tässä yksi klassikko:


Kiva juttu että koet hankinnallasi olleen vastetta rahalle, AB sokkotesteja odotellessa.
 
Liittynyt
27.06.2018
Viestejä
568
Kuulostaa siltä että sun aikaisempi DAC on ollut viallinen. Kyllä kaikilla laitteilla on saanut helposti 360 asteen stereokuvan mitä olen kokeillut. Jopa vanhalla kasettinauhurilla onnistuu vaikka kaikki mitattavat suureet on kasa paskaa verrattuna moderniin DACiin analogisignaalilähteenä. Vaatii siis tietysti sen että materiaali on miksattu 360 stereokuvalle, tässä yksi klassikko:


Kiva juttu että koet hankinnallasi olleen vastetta rahalle, AB sokkotesteja odotellessa.
Näitä DAC:ja on tuossa mulla useampi. On AKM 4493 sirullisia, ESS 9038PRO:ta ja 9028 PRO:ta on Cirrus Logic:ia . Kaikki on aivan lapsellisen kaukana tästä ARES II.sta.
Ei selity sillä että kaikki on muka viallisia. Ei vain millään.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 744
Näitä DAC:ja on tuossa mulla useampi. On AKM 4493 sirullisia, ESS 9038PRO:ta ja 9028 PRO:ta on Cirrus Logic:ia . Kaikki on aivan lapsellisen kaukana tästä ARES II.sta.
Ei selity sillä että kaikki on muka viallisia. Ei vain millään.
Voihan se olla että tuo ARES on sit se viallinen, kun kerran stereokuvaa venyttelee ja ties mitä muuta.

No ei vaan, olis kiva päästä kuuntelemaan ja tekemään omia johtopäätöksiä.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 493
Daceja on kiva kokeilla myös paremmilla kaiuttimilla. Mun vaimolla oli hyvä ilme, kun ensin oli kiinni Topping E30 ja vaihdoin sitten lennosta Schiit Bifrost 2:n. Samat äänethän molemmilla kuuli, mutta BF täytti kuuntelutilan niin paljon paremmin. Joitakin tollasia muutoksia on vaikeampaa huomata kuulokkeilla.

Mulla on nyt sekä RCA- että XLR-switch box, joten kunhan opettelen käyttämään Roon:ia, pystyn pitämään mukavia testisessioita.

Tulen kirjoittelemaan joidenkin laitteiden selkeimmistä ominaispiirteistä ja suurimmista eroista muihin laitteisiin verrattuna. Kaikista, etenkään vastaavalla tavalla suunnitelluista, laitteista eroja ei pahemmin löydykään siinä määrin, että erojen olemassaoloa muistaisi yhtään pidempään.

Bifrost 2:n perusteella nämä R2R-laitteet tekee toistolle miellyttäviä asioita juuri kuuntelunautinnon kannalta. Valtaosa DAC:eista mittautuu jo niin hyvin toisiaan imitoiden, että markkinat olisi ilman erilaista ääntä tarjoavia laitteita melko tylsät.

Eipä kaikki sähköteknisessä mielessä optimaalisia olekaan, mutta musiikin kuuntelijoitahan tässä kuitenkin suurin osa ollaan. Harmillisesti asiasta puhuminen menee monesti siihen, että väitellään, kuka on oikeassa. Kuuntelukokemukseen vaikuttaa aina sekä objektiiviset että subjektiiviset tekijät.
 
Viimeksi muokattu:

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 015

Toppingilta tullut hiljattain DX3 Pro+ joka vaikuttaisi vihdoinkin olevan ilman kompromisseja oleva n. 200e hintaluokan combolaite. Aika monta vuotta tullut odoteltua tuollaista markkinoille. Aiemmassa mallissa oli jotain luotettavuusongelmia ja lähtöimpedanssi 10 ohmia eli se ei soveltunut kaikille kuulokkeille. Nyt on tuosta ainakin tuo lähtöimpedanssi korjattu. Ja tehoja näyttäisi olevan kuulokepuolella enemmän kun tarpeeksi mille tahansa kuulokkeelle (yli 50% enemmän kun 350e maksavassa EX5 mitä harkitsin hiljattain myös). Jokohan tuolla pääsisi korvaamaan kohta 10 vuotta vanhan O2+ODAC? :think:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 192

Toppingilta tullut hiljattain DX3 Pro+ joka vaikuttaisi vihdoinkin olevan ilman kompromisseja oleva n. 200e hintaluokan combolaite. Aika monta vuotta tullut odoteltua tuollaista markkinoille. Aiemmassa mallissa oli jotain luotettavuusongelmia ja lähtöimpedanssi 10 ohmia eli se ei soveltunut kaikille kuulokkeille. Nyt on tuosta ainakin tuo lähtöimpedanssi korjattu. Ja tehoja näyttäisi olevan kuulokepuolella enemmän kun tarpeeksi mille tahansa kuulokkeelle (yli 50% enemmän kun 350e maksavassa EX5 mitä harkitsin hiljattain myös). Jokohan tuolla pääsisi korvaamaan kohta 10 vuotta vanhan O2+ODAC? :think:
Nähtävästi tilattavissa jo Amazonista:
(takuun ja palautusten luulisi toimivan sen verran paremmin, että voi ~50€ maksaa extraa kiinanhintoihin verrattuna)

--

Itse mietin nyt Fiio K3:sta..
Minulla on ollut kaikennäköisiä comboja, enkä ole hirveä kultakorva. Nyt kuitenkin emolevyn integroitu paskoo ääntä ja pitäisi nopeasti saada siihen päivitys. Ääni oli hyvää ja tulee edelleenkin takapuolen line outista kivasti, mutta kuulokeliitännät rätisee.

DX3 Pro+ olisi kanssa kiva, mutta nyt ei ole juuri 250€ tähän leikkiin. Fiiostakin houkuttelisi se E10K noin 70€, mutta ehkä voin sataseen venyä. Lisäksi on Sound Blaster Z, mutta se tukkii näytönohjaimen ilmavirtaa ja näytönohjain oikeasti tarvitsee ilmansa.
 
Viimeksi muokattu:

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 130
Nähtävästi tilattavissa jo Amazonista:
(takuun ja palautusten luulisi toimivan sen verran paremmin, että voi ~50€ maksaa extraa kiinanhintoihin verrattuna)

--

Itse mietin nyt Fiio K3:sta..
Minulla on ollut kaikennäköisiä comboja, enkä ole hirveä kultakorva. Nyt kuitenkin emolevyn integroitu paskoo ääntä ja pitäisi nopeasti saada siihen päivitys. Ääni oli hyvää ja tulee edelleenkin takapuolen line outista kivasti, mutta kuulokeliitännät rätisee.

DX3 Pro+ olisi kanssa kiva, mutta nyt ei ole juuri 250€ tähän leikkiin. Fiiostakin houkuttelisi se E10K noin 70€, mutta ehkä voin sataseen venyä. Lisäksi on Sound Blaster Z, mutta se tukkii näytönohjaimen ilmavirtaa ja näytönohjain oikeasti tarvitsee ilmansa.
Tuossa tapauksessa takuuasiat hoituvat täysin samalla tavalla, riippumatta siitä ostaako suoraan Shenzenaudion sivulta, vai heiltä Amazonin kautta. Itsellä on takana yksi takuucase ja se hoitui ongelmitta. En joutunut maksamaan edes postikuluja tms.

Tässä on alustavia mittauksia DX3 Pro+:sta: Measurements of Topping DX3Pro+ DAC/HPAmp - L7Audiolab

Vahvasti vaikuttaa siltä että on luultavasti parasta mitä tuolla rahalla saa, vailla Topping L30 ja D10s DAC eivät ole kaukana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 192
Tuossa tapauksessa takuuasiat hoituvat täysin samalla tavalla, riippumatta siitä ostaako suoraan Shenzenaudion sivulta, vai heiltä Amazonin kautta. Itsellä on takana yksi takuucase ja se hoitui ongelmitta. En joutunut maksamaan edes postikuluja tms.

Tässä on alustavia mittauksia DX3 Pro+:sta: Measurements of Topping DX3Pro+ DAC/HPAmp - L7Audiolab

Vahvasti vaikuttaa siltä että on luultavasti parasta mitä tuolla rahalla saa, vailla Topping L30 ja D10s DAC eivät ole kaukana.
Jos sinulla on kokemusta, niin miten ALV:it ja tullit menee suoraan Shenzenaudion sivulta tilattaessa? Menee myös yli 150€ tullirajan..
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 130
Jos sinulla on kokemusta, niin miten ALV:it ja tullit menee tuolta sivulta tilattaessa? Menee myös yli 150€ tullirajan..
Oma tilaus olis aikoinaan tehty Amazon.com:n kautta. Paketti tuli Luxemburgista. :) Takuu hoitui Shenzenaudion sivuston chatin kautta ja korvaava tuote postitettiin lähipostiin. Mitään maksuja tai muuta ei tarvinnut tehdä.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 626
Ero tuohon "ASR:n mukaan yhteen parhaiten mittautuvaan" SMSL SU-9 DAC:iin on valtava.
Joo, ite oon ehkä vähän varovainen dacien erojen luonnehtimisessa "valtaviksi", mutta siitä kyllä samaa mieltä, ettei nuo kiinan dacit monestikaan ole niitä miellyttävimmän tai parhaan kuuloisia. Ainakaan kaikkien mielestä.

Pitäs testata kyllä jotain hyvää R2R dacia. Ei ois vaan nyt oikein rahaa noihin mielenkiintoisiin (ja samalla nelinumeroista summaa maksaviin).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 192
Joo, ite oon ehkä vähän varovainen dacien erojen luonnehtimisessa "valtaviksi", mutta siitä kyllä samaa mieltä, ettei nuo kiinan dacit monestikaan ole niitä miellyttävimmän tai parhaan kuuloisia. Ainakaan kaikkien mielestä.
Kiinan-dacceja voisi löytyä kaapinperältä. Mutta ihan oikeasti olen useampaan vaihtanut operaatiovahvistimen siihen samaan, mikä siinä oli kiinni - ja ääni parani. Toinen oli Kiinasta ja toinen Suomesta Partcolta. Sitten oli jossain vaiheessa useampi Suomesta ostettu NE5532 odottamassa, kun en luota kiinalaisiin.

Varsinkin TI:n kalliimmat oparit on väärennösten kohteena ja OPA-alkuiset harvemmin on oikeaa tavaraa. Tämä tosin pari vuotta sitten (voi olla jopa 5v), kun en Euroopasta löytänyt semmoisia kivoja DAC:ja kohtuuhintaan.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 311
Uuden laitteen päivittämisestä yleensä tulee "wow" reaktio muttei aina. Vaihdoin HPA V200 + Khadas kombon ---> Audio GD D28.38 dac/ampiin kun halusin balansoidun liittimen ja yhden yksikön pöydälle vähentämään johtoja ja tilpehööriä sekä lisätehot tuli tarpeeseen.

Kuuntelin aikani ja päähän riipi kauhistus että bassoa on vähemmän kuin V200, oli pakko kaivaa desibelimittari kaapista asap, tasata äänenpaineet ja pitkän vertailun jälkeen tulin tulokseen että bassoa on suunnilleen yhtä paljon:)
 
Liittynyt
27.06.2018
Viestejä
568
On tässä kyllä nyt myös vaaran paikka. Esim halpis smsl thx aaa tai tuolla loxije putkivahvarilla ja edes niihin kytketyillä hifiman anandoilla eroa on vaikea saada aikaan, kyllä sen kuulee mutta se ei ole noin päin naamaa hyökkäävä. STAX L700 ja tuolla T1 vahvistimella ero todella karun iso. Juttelin sen tubettaja Jayn kanssa, teki myös tuosta ARES II:sta revikan ja on aivan samaa mieltä. Selkeästi paras alle 2000€ DAC ja sen eron kuulee sokea mummokin. Toisin vaatii muulta laitteistolla niin ikään laatua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.06.2018
Viestejä
568
Vaimo kokeili myös vaikka ei näihin juttuihin ole kiinnostunut yhtään. Ensin SMSL SU-9. "ai kun kiva"
Sitten laitoin ARES II kiinni. Pää alkoi pyöriä kuin manaajalla. "Onko sulla tuo sama ääni jostain takaa, tuleeko se noista kaiuttimista?. Miksi tämä kuulostaa kuin tulisi ääniä kaukaa toisesta huoneesta?"
Ero oli todella iso hänellekkin.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 744
Vaimo kokeili myös vaikka ei näihin juttuihin ole kiinnostunut yhtään. Ensin SMSL SU-9. "ai kun kiva"
Sitten laitoin ARES II kiinni. Pää alkoi pyöriä kuin manaajalla. "Onko sulla tuo sama ääni jostain takaa, tuleeko se noista kaiuttimista?. Miksi tämä kuulostaa kuin tulisi ääniä kaukaa toisesta huoneesta?"
Ero oli todella iso hänellekkin.
Alkaa kyllä kuulostamaan yhä enemmän siltä, että se sun DAC tekee jonkin sortin prosessointia sille äänelle sen sijaan että tuuttaisi äänen ulos sellaisena kuin miten se on tarkoitettu. Onko sulla siinä joku väritys päällä?
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
27.06.2018
Viestejä
568
Ei mitään värityksiä. Se ei ole samanlainen kuin joku softa stereokuvan laajennus. Ei sinne päinkään. Täysin luonnollisen kuuloinen.
Ei tuota voi muuten kuvailla kuin että on vaan paljon parempi erottelukyky siinä stagella. Jos ol live esiintyminen niin instrumentit on siinä lavalla mutta sinä kuulet ihmiset selkäsi takana esim hengittämässä ja keskustelemassa. Kaiutkin tulee kuin oikeassa huoneessa/tilassa.
Sitten kun esim binaural äänitys niin todella kuulet kaikki ympärilläsi, toki SMAL:lläkin kuulet mutta se oli vähän sinne päin mutta tällä se on käsittämätöntä kuinka tarkasti kuulet etäisyyden ääniin ja mistä ne tulevat.
Vaikka ennen olin myöskin vähän epäileväinen DACien eroja vastaan (joskus kuulin ja joskus en ja jos kuulin oli ne erot todella pieniä) niin nyt on takki kääntynyt 180 astetta.
 
Liittynyt
27.06.2018
Viestejä
568
Kyllä mä meinaan järjestää halukkaille kuuntelun näillä laitteilla tässä syksyn mittaan. Vaikka kun tulee ne messut niin silloin jossain lähellä pasilaa.
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 010
Hyvä USB DAC Toslinkillä? Vaatimuksia nyt ainakin hyvä ääni ja että windowsilla voi säätää äänenvoimakkuutta. Niin ja kokonsa puolesta mitä pienempi sen parempi :D

Päivitin koneen ja uudessa emossa ei sitten ollutkaan toslinkia, niin nyt on hätärakaisuna Behringerin UCA-202, mutta tuo on niin vanha että siinä ei ole volumesäätöä.
 

DjSunki

S Y N T H W A V E
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 200
Hyvä USB DAC Toslinkillä? Vaatimuksia nyt ainakin hyvä ääni ja että windowsilla voi säätää äänenvoimakkuutta. Niin ja kokonsa puolesta mitä pienempi sen parempi :D

Päivitin koneen ja uudessa emossa ei sitten ollutkaan toslinkia, niin nyt on hätärakaisuna Behringerin UCA-202, mutta tuo on niin vanha että siinä ei ole volumesäätöä.
Varma ratkaisu voisi olla esim: Creative Sound BlasterX G6.


Laatuääntä pienessä paketissa ja tarvittavat liitännät löytyy.
 
  • Tykkää
Reactions: a85
Liittynyt
28.10.2018
Viestejä
41
Vaimo kokeili myös vaikka ei näihin juttuihin ole kiinnostunut yhtään. Ensin SMSL SU-9. "ai kun kiva"
Sitten laitoin ARES II kiinni. Pää alkoi pyöriä kuin manaajalla. "Onko sulla tuo sama ääni jostain takaa, tuleeko se noista kaiuttimista?. Miksi tämä kuulostaa kuin tulisi ääniä kaukaa toisesta huoneesta?"
Ero oli todella iso hänellekkin.
Omalla kohdalla hiukan vastaava ilmiö tuli vastaan, kun kuuntelin Senkun HD800S-kuulokkeita. Koekuuntelin silloin useamman tuon hintaisen ja päädyin Focal Cleariin. Suurin syy siihen, että Senkut jäivät kauppaan oli juuri tuo, että jotkin äänet tulivat oudoista suunnista ja tuntuivat olevan irti kokonaisuudesta. Tosin syitä oli muitakin. Tuo on kuiteniin mietityttänyt silloin tällöin. Pitäiskö koekuunnella uudelleen ja ehkä jopa hankkia. Hifimessut ehkä tulossa?
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 539
Nyt tuli tuo ARES II. Minusta tuli kertaheitolla tyyppi joka pitää DAC:ia ehkäpä tärkeimpänä osana settiä.
Ero tuohon "ASR:n mukaan yhteen parhaiten mittautuvaan" SMSL SU-9 DAC:iin on valtava.
Stereokuva on 360 astetta pään ympärillä kun se ennen oli aikalailla edessä ja sivuilla ja hieman sysvyys suunnassa.
Instrumenttien erottelu on täysin eri tasolla.
Ei tätä voi oikein uskoa mutta näin se nyt vaan on.

Voin joskus järjestää kuuntelun niille jotka haluaa tehdä itse AB testin tällä setillä. Ja ei, ei edes tarvitse säätää volyymeja tasan. Miten tahansa vääntelet niin ARES on parempi. Myös niin että SMSL on paljon lujemmalla niin tuo ero on siltikin valtava....

Kuulokkeina STAX L700 ja moddattu T1 vahvistin.

Jos nyt pitäisi kertoa miltä ero käytännössä kuulostaa niin se on sama kuin kuuntelet jotain HD58x ja vertaat niitä HD800:seen. Ero on yhtä iso, jollei isompi.

Tämä lähtee heti myyntiin kun saa rahat (4000€) kaivettua denafripsin terminator II:seen. Sen hommaaminen on nyt etusijalla eikä suinkaan STAX 009.
Kunpa olisi uskonut niitä juttuja että DAC vaikuttaa näin paljon olisi säästynyt melko läjä euroja veivatessa halpis DAC:ja edes takas.

Edit, tässä tämä herra selittää sen mitä en saanut sanottua.
No vielä maaliskuussa haukuit minut arvostellassani pipo päässä tehtyä ABX-testiä kuulokkeita kokoajan lennosta vaihdellen ja jonka piti olla se ainoa mahdollinen tapa päättää/kuulla laitteiston erot, mutta hyvä että olet nyt saanut itsekin asioita testailtua ja kenties laajennettua näkemyksiäsi. Tuossa vielä Thomaksen mietteitä ko. laitteesta, mutta taisi sekin mennä aikoinaan ns. 'huru-ukko osastoon'.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 192
Alkaa kyllä kuulostamaan yhä enemmän siltä, että se sun DAC tekee jonkin sortin prosessointia sille äänelle sen sijaan että tuuttaisi äänen ulos sellaisena kuin miten se on tarkoitettu. Onko sulla siinä joku väritys päällä?
Tulin vaan sanomaan, että jos on käytetty nelinumeroinen summa DAC:iin, niin se on hyvä DAC. Muutenkin ne on kaikki hyviä DACceja, jos ostaja on tyytyväinen. Ei tarvitse pilata toisten iloa mittauksilla tai teorioilla siitä, että ääni ei olekaan täysin neutraalisti vahvistettu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 192
Varma ratkaisu voisi olla esim: Creative Sound BlasterX G6.


Laatuääntä pienessä paketissa ja tarvittavat liitännät löytyy.
Minulla on tuollainen kiinni siinä koneessa, jossa on GTX 3070 Ti. Se on myös välillä ollut kiinni PS4:ssa.
Kaikissa noissa pelien äänet ja surround herää eloon uudella tavalla. Musiikkia kuunnellessa normaaliasetuksilla en taas näe mitään suurta etua normaaliin kuulokevahvistimeen.
Ehkä siinä on loistava stereokuva tai jotain prosessointia, mutta FPS-peleissä tuo on ihan ykkönen. Viimeeksi testattu Outridersissa, mutta pelasin sitä vain noin tunnin kokonaisuutena ja se ei ollut äänien vika.
Softa on buginen ja kaatuilee, ledejä olen vähän teipannut piiloon, mutta kokonaisuutena posiitivinen kokemus.
 
  • Tykkää
Reactions: a85
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 744
Tulin vaan sanomaan, että jos on käytetty nelinumeroinen summa DAC:iin, niin se on hyvä DAC. Muutenkin ne on kaikki hyviä DACceja, jos ostaja on tyytyväinen. Ei tarvitse pilata toisten iloa mittauksilla tai teorioilla siitä, että ääni ei olekaan täysin neutraalisti vahvistettu.
Ja jos on käytetty viisinumeroinen summa usb kaapeliin, niin se on hyvä kaapeli ja ei pidä alkaa kyseenalaistamaan toisen arviota siitä?

DACeissa voi kyllä jotain eroja ollakkin, mutta pelkkä subjektiivinen arvio on aika yhtä tyhjän kanssa, kuten varmaan ymmärrät.

Itse olen valmis hyväksymään sen, että ei me välttämättä ihan kaikkea osata vielä oikein mitata, ja että joku DAC on yksinkertaisesti parempi kuin toinen. Sokkotestillä se selviää.
 
Liittynyt
02.01.2019
Viestejä
306
Ja jos on käytetty viisinumeroinen summa usb kaapeliin, niin se on hyvä kaapeli ja ei pidä alkaa kyseenalaistamaan toisen arviota siitä?

DACeissa voi kyllä jotain eroja ollakkin, mutta pelkkä subjektiivinen arvio on aika yhtä tyhjän kanssa, kuten varmaan ymmärrät.

Itse olen valmis hyväksymään sen, että ei me välttämättä ihan kaikkea osata vielä oikein mitata, ja että joku DAC on yksinkertaisesti parempi kuin toinen. Sokkotestillä se selviää.
e. turhaa jänkkäämistä
 

Fox-x

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
866
Hei. Tarvisin suosituksia DAC:iksi, hinta saisi pysytellä alle 200e luokassa, toki budjetti tarvittaessa venyy.
Eli, tarve olisi dacille jossa sisääntuloliitäntöjä niin että Mac Mini ja Series X kytkeytyy yhtäaikaisesti kiinni.
Uloslähdöiksi riittää kuuloke ja rca/line out.
Yksi mitä olen tutkinut on Creativen Sound Blaster GC7

Menenkö tuolla pahasti metsään, vai olisiko tarjolla jotain parempaa noilla specseillä?
 
Liittynyt
27.06.2018
Viestejä
568
No vielä maaliskuussa haukuit minut arvostellassani pipo päässä tehtyä ABX-testiä kuulokkeita kokoajan lennosta vaihdellen ja jonka piti olla se ainoa mahdollinen tapa päättää/kuulla laitteiston erot, mutta hyvä että olet nyt saanut itsekin asioita testailtua ja kenties laajennettua näkemyksiäsi. Tuossa vielä Thomaksen mietteitä ko. laitteesta, mutta taisi sekin mennä aikoinaan ns. 'huru-ukko osastoon'.

Edelleen pidän sitä (AB/ABX) ainoa tarkkana keinona jos ero ei ole aivan valtava. Toki tein AB myös itse verratessani ARES II vs SMSL SU-9 ARES II.
Ja nyt olen tehny AB testailua viikon verran.
Ero on kyllä järkyttävän iso ja minusta tuli "DAC uskovainen" :p
Vaikka olen tuhlannut liki 15000€ näihin kuuloke seikkailuihin niin tämän DAC on ollut isoin ero mitä on tullut eteen, ehkäpä jopa niin iso että siirto AKG 712 PRO:sta HD800 jää jälkeen.
Mutta ero ei ole näin iso halpis vahvistimella ja esim hifiman anandoilla. Pitkä AB testus olikin tarpeen siinä tapauksessa.

Edit: Thomaksen kaveri Jay on mun kirjeenvaihto frendi. En uskonut sen puheita että DAC voi vaikutta noin paljon, lähinnä sen takia mitä täällä ihmiset puhuvat DAC:ista.
DAC merkitsee todella paljon kun päästää sinne yläpää high end osastolle, halpis puolella sen aivan sama minkä kiinalaisen 100€ dacin sinne survoo.

Jayn testi:
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 744
Edelleen pidän sitä (AB/ABX) ainoa tarkkana keinona jos ero ei ole aivan valtava.
Kunhan on sokkona ja äänenpaineet tasattu, niin täysin samaa mieltä. Jos tietää että kumpi laite on milloinkin päällä, niin confirmation bias pilaa koko homman. Tasot taas vaikuttaa havaittuun paremmuuteen aika dramaattisesti.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
608
Koskas tero tulee tampereelle käymään? Ois kiva testata sinun staxeja! Ite nyt taas viikonlopun jäljiltä tajunnu että ei nää HD800 SDR EQ vaan kuulosta niin luonnolliselta mitä minun Amphionin kajarit. Ku luureja kuuntelee päivittäin ni sitä ei huomaa mutta sitten ku ottaa kajarit käyttöön ja vaihtaa HD800 ni kuulostaa vaan väärältä. Hyvältä kyllä, mutta aina vois olla parempi. Onko se nyt se timbre sitten. LCD-2C vokaalit kuulosti tosi aidoilta, näissä on jotain mikä ei vaan vertailussa kajareille pärjää.
E: sori väärä ketju
 

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 337
Tuossa tapauksessa takuuasiat hoituvat täysin samalla tavalla, riippumatta siitä ostaako suoraan Shenzenaudion sivulta, vai heiltä Amazonin kautta. Itsellä on takana yksi takuucase ja se hoitui ongelmitta. En joutunut maksamaan edes postikuluja tms.

Tässä on alustavia mittauksia DX3 Pro+:sta: Measurements of Topping DX3Pro+ DAC/HPAmp - L7Audiolab

Vahvasti vaikuttaa siltä että on luultavasti parasta mitä tuolla rahalla saa, vailla Topping L30 ja D10s DAC eivät ole kaukana.
Huvittaisi vaihtaa E30+L30 tuohon ihan senkin takia, että tulisi vähemmän sotkua pöydälle ja tuo L30:n AC adapteri on vähän nihkeä. Nytkin sen johto on turhan lyhyt.
 
Liittynyt
28.01.2020
Viestejä
190
Jaha, vähän yli vuoden vanha (15kk), suht vähän käytetty (koska konttorilla ja etätyöt) Schiit Magni Heresy sitten poksahti rikki kesken käytön. Hirveä pörinä yhtäkkiä luureista. Onneksi luurit vaikuttaa ehjiltä. Pörisee vaikka olisi kaikki muu irti paitsi virta. Virtalähdekin tietty voinut mennä.

Onhan Schiitin laadusta vähän negatiivisiakin kommentteja lukea. Katsotaan miten takuu toimii..
 

Mustalaa

Lepakkona Ozzfesteillä
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
514
Mikäs on yleinen mielipide, onko Fiio K5 Pro passeli laitos työpöydälle tietokoneen ja Genelecien (pienimmät) väliin säätämään äänenvoimakkuutta, vai olisiko jokusen kympin kalliimpi Topping DX3 Pro(+) parempi ostos? Tarve siis USB ja optinen input. Tällä hetkellä ainakaan ei ole langallisia kuulokkeita käytössä, joten kuulokepuolella ei sinänsä ole väliä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 450
Mikäs on yleinen mielipide, onko Fiio K5 Pro passeli laitos työpöydälle tietokoneen ja Genelecien (pienimmät) väliin säätämään äänenvoimakkuutta, vai olisiko jokusen kympin kalliimpi Topping DX3 Pro(+) parempi ostos? Tarve siis USB ja optinen input. Tällä hetkellä ainakaan ei ole langallisia kuulokkeita käytössä, joten kuulokepuolella ei sinänsä ole väliä.
Ota Topping on enemmän härpäkkeitä, ja tehokkaampi jos joskus löytyy langalliset kuulokkeet. Onhan tuossa sitten ldac, nfca, hires wireless. kaukosäädin jos vaikka löytyy bluetooth kuulokkeet ym. hauskaa. K5 pro on hyvin simppeli tuohon hintaan. Sitten on vaihtoehtona ostaa pelkkä DAC jossa on tuo optinen ja usb. Eihän aktiivikajarit tarvitse vahvistinta niitä ajamaan.

Edit. Joo jos ei löydy volumepotikkaa kajareista, aivan unohdin. Esim. Topping E30 DACista löytyy äänenvoimakkuuden säätö kuitenkin, ja nuo liitännät.
 
Liittynyt
11.06.2018
Viestejä
178
Ota Topping on enemmän härpäkkeitä, ja tehokkaampi jos joskus löytyy langalliset kuulokkeet. Onhan tuossa sitten ldac, nfca, hires wireless. kaukosäädin jos vaikka löytyy bluetooth kuulokkeet ym. hauskaa. K5 pro on hyvin simppeli tuohon hintaan. Sitten on vaihtoehtona ostaa pelkkä DAC jossa on tuo optinen ja usb. Eihän aktiivikajarit tarvitse vahvistinta niitä ajamaan.
Toppingiin ei kyllä käsittääkseni liitetä kuulokkeita sinihampaalla vaan siihen liitetään puhelin/mikälietoistin mistä soitetaan musiikkia, jonka se purkki muuttaa analogi muotoon.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 450
Toppingiin ei kyllä käsittääkseni liitetä kuulokkeita sinihampaalla vaan siihen liitetään puhelin/mikälietoistin mistä soitetaan musiikkia, jonka se purkki muuttaa analogi muotoon.
Voipi olla sitten tuolla NFCAlla, kun sivulla on kuulokkeiden kuva sen tekstin päällä. Ikinä en ole bluetoothin kanssa pelehtinyt enkä pelehdi. Ei aina voi osua oikeaan, mutta hyvä kun korjasit.
 

Mustalaa

Lepakkona Ozzfesteillä
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
514
Ota Topping on enemmän härpäkkeitä, ja tehokkaampi jos joskus löytyy langalliset kuulokkeet. Onhan tuossa sitten ldac, nfca, hires wireless. kaukosäädin jos vaikka löytyy bluetooth kuulokkeet ym. hauskaa. K5 pro on hyvin simppeli tuohon hintaan. Sitten on vaihtoehtona ostaa pelkkä DAC jossa on tuo optinen ja usb. Eihän aktiivikajarit tarvitse vahvistinta niitä ajamaan.

Edit. Joo jos ei löydy volumepotikkaa kajareista, aivan unohdin. Esim. Topping E30 DACista löytyy äänenvoimakkuuden säätö kuitenkin, ja nuo liitännät.
E30:ssä on äänenvoimakkuuden säätöön pelkästään kaukosäädin. Omassa käytössä laitteessa oleva rulla on pirusti käytännöllisempi kuin alkaa metsästämään kaukosäädintä.

Epäilen kanssa sen Bluetoothin olevan kännykän liittämistä varten. Langattomat kuulokkeet saa tosin yhdistettyä suoraan koneeseenkin, joten silläkään niin merkitystä olisi muutenkaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 450
E30:ssä on äänenvoimakkuuden säätöön pelkästään kaukosäädin. Omassa käytössä laitteessa oleva rulla on pirusti käytännöllisempi kuin alkaa metsästämään kaukosäädintä.

Epäilen kanssa sen Bluetoothin olevan kännykän liittämistä varten. Langattomat kuulokkeet saa tosin yhdistettyä suoraan koneeseenkin, joten silläkään niin merkitystä olisi muutenkaan.
Enpä tuossa omassa viestissäni maininnut sanallakaan että bluetooth olisi kuulokkeita varten. Joskun vaan on parempi myöntää sanoneensa väärin kuin alkaa jankkaamaan.
Onhan tuossa sitten ldac, nfca, hires wireless. kaukosäädin jos vaikka löytyy bluetooth kuulokkeet
Jos et tartte hienouksia niin osta tuo Fiio.
 

Mustalaa

Lepakkona Ozzfesteillä
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
514
Enpä tuossa omassa viestissäni maininnut sanallakaan että bluetooth olisi kuulokkeita varten. Joskun vaan on parempi myöntää sanoneensa väärin kuin alkaa jankkaamaan.

Jos et tartte hienouksia niin osta tuo Fiio.
Juu ei tarkoitus ollut alkaa vänkäämään, vaan vastata toisen kirjoittajan epäilyihin :tup:. Ymmärtääkseni nykyään kotiteatterivahvistimiin alkaa saamaan bt-kuulokkeita kiinni niin hyvinkin joku kiinalainen valmistaja saattaisi senkin näihinkin tuoda :smile:.

Taitaa olla joo se Fiio sopiva laite, jos nyt arvosteluita lukemalla ei tule jotain merkittävää vikaa eteen. Fx-audion dac x6 tms olisi varmasti mulle muuten pätevä vielä edullisempana, mutta jossain tuli vastaan sen jättävän pieniä taukoja kappaleen vaihtuessa:tdown:.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
1 756
Toi fiio taitaa tuupata preoutista ääntä ulos kokoajan, vaikka kuulokkeet olisi kiinni. Se ominaisuus on hyvä huomioida.
 

Sähköman

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.06.2021
Viestejä
23
Dacin osuus äänenlaadusta on alle %

Itse olen ollut tyytyväinen Fiio K5 Pro, toki se ei täydellinen mutta potkua riittää ja kuulokkeita vaihtamalla se ero äänessä tulee.

Eräs arvostelu:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
819
Oli kohtuuhintainen DAC haussa, mutta
"Your order of "Topping DX3 Pro+" has been dispatched!"
 
Liittynyt
20.08.2021
Viestejä
110
Mistään mitään tietämättä ja viikon jahkailun jälkeen, yllätin itseni tilaamalla hieman Chi-fiä HD6XX:n kaveriksi, eli Xduoo XD-05 plus. Kumpaakaan kampetta ei siis vielä edes hyppysissä.
Tämä(kin) merkki itselle tuntematon suuruus, mutta muutamia arvosteluja lukemalla tuli ihan positiivinen kuva ja näyttäisi että tässäkin ketjussa ko. lafka on ainakin tiedossa.

Itsellä vähän hölmö use-case, eli varmasti ainakin 90% työpöytää, mutta toisaalta en halua olla sen vankina.
Ifi idsd Nano BL vaikutti kyllä fiksummalta siinä mielessä, että siinä akkukäytön saa ohitettua, kun taas tuntuu että melkeinpä kaikki muut, kuten Xduoo käy aina akusta ja vaatii erillisen latauspiuhan.
Tämä jälkimmäinen logiikka on toki tehty kannettavat laitteet mielessä, joten sinänsä ymmärrettävää.



Otin myös samalla tuon BT-mötikän joka on ainakin paperilla ihan kätevä ja edullinen ratkaisu + sisältää vielä sopivat codecit ja BT 5.0.
Tuo on ehkä lähinnä satunnaiseen TV-käyttöön tjms, mutta jos toimii ok, niin miksei muuhunkin.

 
Liittynyt
21.07.2017
Viestejä
212
Nyt tuli tuo ARES II. Minusta tuli kertaheitolla tyyppi joka pitää DAC:ia ehkäpä tärkeimpänä osana settiä.
Ero tuohon "ASR:n mukaan yhteen parhaiten mittautuvaan" SMSL SU-9 DAC:iin on valtava.
Stereokuva on 360 astetta pään ympärillä kun se ennen oli aikalailla edessä ja sivuilla ja hieman sysvyys suunnassa.
Instrumenttien erottelu on täysin eri tasolla.
Ei tätä voi oikein uskoa mutta näin se nyt vaan on.

Voin joskus järjestää kuuntelun niille jotka haluaa tehdä itse AB testin tällä setillä. Ja ei, ei edes tarvitse säätää volyymeja tasan. Miten tahansa vääntelet niin ARES on parempi. Myös niin että SMSL on paljon lujemmalla niin tuo ero on siltikin valtava....

Kuulokkeina STAX L700 ja moddattu T1 vahvistin.

Jos nyt pitäisi kertoa miltä ero käytännössä kuulostaa niin se on sama kuin kuuntelet jotain HD58x ja vertaat niitä HD800:seen. Ero on yhtä iso, jollei isompi.

Tämä lähtee heti myyntiin kun saa rahat (4000€) kaivettua denafripsin terminator II:seen. Sen hommaaminen on nyt etusijalla eikä suinkaan STAX 009.
Kunpa olisi uskonut niitä juttuja että DAC vaikuttaa näin paljon olisi säästynyt melko läjä euroja veivatessa halpis DAC:ja edes takas.

Edit, tässä tämä herra selittää sen mitä en saanut sanottua.
Nyt täytyy kyllä kompata Terozzzia ja kovaa. Eilen sain käsiini ARES II ja heti ensi-istumalta tämän laitteen parissa olin aivan hämilläni. En oo itse varsinaisesti ikinä uskonut juurikaan daccien suurempiin eroihin, mutta voi pojat. Olen oikeestaan vaan Hifiman Anandoja tähän asti areksella kuunnellut ja tää dacci avas nämä aivan eri kuulokkeiksi. Tuo 3Dmäisyys on aivan uskomaton mistä Terokin ylempänä puhui. En ole minkään tähän astisten vahvistimien kanssa edes huomannut näin valtavia eroja. En edes putkien enkä ss välillä.

Tämä jää aivan varmasti itselle kovaan käyttöön. Yksi miinus tässä on omalla kohdalla, aika isokin tavallaan. Tätä en voi pelikäytössä käyttää sillä tässä on aika selkeä buffer latency, jonka huomaa eritoten nopeatempoisissa ja ''comp'' tyylisissä fps peleissä mitä itse enimmäkseen koneella pelailen. Missään muussa en ole isompaa ongelmaa tuon latencyn kanssa huomannut, tai ainakaan niin isoa etten pystyisi sen kanssa elämään. Pitää keksiä jokin ratkaisu ja pelata pelit toisen dacin kautta tjsp sillä niin hyvältä tällä musiikki kuulostaa, että en pysty enää luopumaan.
 

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 015
Nyt täytyy kyllä kompata Terozzzia ja kovaa. Eilen sain käsiini ARES II ja heti ensi-istumalta tämän laitteen parissa olin aivan hämilläni. En oo itse varsinaisesti ikinä uskonut juurikaan daccien suurempiin eroihin, mutta voi pojat. Olen oikeestaan vaan Hifiman Anandoja tähän asti areksella kuunnellut ja tää dacci avas nämä aivan eri kuulokkeiksi. Tuo 3Dmäisyys on aivan uskomaton mistä Terokin ylempänä puhui. En ole minkään tähän astisten vahvistimien kanssa edes huomannut näin valtavia eroja. En edes putkien enkä ss välillä.

Tämä jää aivan varmasti itselle kovaan käyttöön. Yksi miinus tässä on omalla kohdalla, aika isokin tavallaan. Tätä en voi pelikäytössä käyttää sillä tässä on aika selkeä buffer latency, jonka huomaa eritoten nopeatempoisissa ja ''comp'' tyylisissä fps peleissä mitä itse enimmäkseen koneella pelailen. Missään muussa en ole isompaa ongelmaa tuon latencyn kanssa huomannut, tai ainakaan niin isoa etten pystyisi sen kanssa elämään. Pitää keksiä jokin ratkaisu ja pelata pelit toisen dacin kautta tjsp sillä niin hyvältä tällä musiikki kuulostaa, että en pysty enää luopumaan.
Tästä on kyllä jostain syystä poikkeuksellisen paljon tuollaisia havaintoja. Audiosciencereviewin ketjussakin yli 40 sivua vääntöä tuosta. Luulisi jonkun voivan tehdä sokkotestin tuon ja jonkun hyvin mittautuvan delta-sigma DAC:n välillä jos kerta noin merkittäviä eroja löytyy. Tuosta viiveestä on tuolla maininta myös. Käsittääkseni lip-sync ongelmien huomaamiseen tarvitaan yli 50 millisekunnin viiveitä, kuulostaa kyllä todella erikoiselta jos ovat noin pitkää puskuria käyttäneet äänelle.
 
Liittynyt
21.07.2017
Viestejä
212
Tästä on kyllä jostain syystä poikkeuksellisen paljon tuollaisia havaintoja. Audiosciencereviewin ketjussakin yli 40 sivua vääntöä tuosta. Luulisi jonkun voivan tehdä sokkotestin tuon ja jonkun hyvin mittautuvan delta-sigma DAC:n välillä jos kerta noin merkittäviä eroja löytyy. Tuosta viiveestä on tuolla maininta myös. Käsittääkseni lip-sync ongelmien huomaamiseen tarvitaan yli 50 millisekunnin viiveitä, kuulostaa kyllä todella erikoiselta jos ovat noin pitkää puskuria käyttäneet äänelle.
Varsinaista lip-sync ongelmaa en koe. Youtube ja netflix pyörii hyvin enkä koe noissa juurikaan huomaavani edes mitään kauheampaa viivettä. Mutta pelikentillä, esim. R6 Siegessä huomasin heti tuon todellisena ongelmana.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 493
^ Kiinnotaisi itseänikin kuulla ero Ares II:n ja Bifrost 2:n välillä. Schiit kyllä teki bassoista massiiviset ja äänenväristä mulavan luonnollisen, mutta voi olla, että Ares II on vielä huomattavasti mielenkiintoisempi stagen osalta.

Bifrost 2 on siitä hyvä, että sillä voi pelailla kohtuullisen viiveen ansiosta.
 
Liittynyt
21.07.2017
Viestejä
212
^ Kiinnotaisi itseänikin kuulla ero Ares II:n ja Bifrost 2:n välillä. Schiit kyllä teki bassoista massiiviset ja äänenväristä mulavan luonnollisen, mutta voi olla, että Ares II on vielä huomattavasti mielenkiintoisempi stagen osalta.

Bifrost 2 on siitä hyvä, että sillä voi pelailla kohtuullisen viiveen ansiosta.
Täällä kiinnostaisi sen sijaan kovaa päästä bifrost 2 kuulemaan. Eiköhän järkätä jotain? =D
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 662
Viestejä
4 220 969
Jäsenet
71 091
Uusin jäsen
TiieM

Hinta.fi

Ylös Bottom