DAC / AMP -yleisketju

Tämä on yleinen väite mutta pätee vain digitaalilaitteiden välillä. DAC joka on äänenlaadun kannalta analogilaite, ja silloin digikaapelia voi ajatella analogikaapelina. Se siirtää häiriöitä DACin analogipuolelle lähdelaitteelta ja ilmeisesti myös ilmasta antennina. Näillä ei varmaan merkitystä jos kyseessä on halpa perus-DAC, mutta läpinäkyvämmillä laitteilla iso PITA.
miltähän kuulostas joku vahvarikin ,ku ois valmistettu pelkällä mittaustuloksella :D
Just kuuntelen FiiOn halpaa DAC/AMP (50€) vastaan FiiO SH-9 + THX AAA vahvari (800€). Pitää olla oikeasti laillisesti kuuro ettei eroa kuule :p
Eroa on joka alueella, bassot on napakammat, soundstagessa on oikeasti eroa, halpiksella se loppuu just korvien tasolle ja tuolla kalliimmalla setillä se on kämpän seinästä seinään.
Halpiksella istrumentit siinä stagella on yhtenä klönttinä joko keskellä, oikealla tai vasemmalla. Niiden paikkaa ei erota toistaan millään. Kalliilla setillä ne on erikseen, viulut on tuossa 1.5 metriä vasemmalla ja niiden takana 2 metriä on kontrabasso, soolokitaran on oikealla 3 metriä takana ja sen edessä on pianisti. Laulaja on keskellä 3 metriä sinusta eteenpäin ja kuoro laulaa hänen takanaan 6 metrissä levittäytetyneenä 4 metrin alueelle. Tämä on se ero kunnon kamoissa ja halpis kamoissa. No joo kuulokkeina hifiman anandat eli myökään mitkään 15€ Lidlin kannut.. Vaikka laitteet mittautuu liki samalla lailla (taajussvaste 100% sama, särötkin 0.005% tarkkuudella samat) milläs tuon stagen je erottelevuuden mittaat???
 
Mikä testi mittaa soundstage erottelukykyä?
Soundstagellahan tarkoitetaan sitä, että kuinka hyvin ihmisen tila- ja suuntakuuloa hämätään luulemaan äänen tuleva jostain muualta kuin suoraan korvien ympärille kiinnitetyistä kuuloke-elementeistä. Optimaalisena soundstagena ymmärtääkseni pidetään ääntä, joka tulee kahdesta hyvään kuuntelutilaan 30-asteen kulmaan kuuntelupaikkaan nähden sijoitetusta kaiuttimesta. Kuulokkeilla pyritään siis imitoimaan sitä.

Pelkällä kuuloaistilla tapahtuva tila- ja suuntakuulo perustuu hyvin pitkälti korvien kuulemien äänien viive- ja amplitudieroihin sekä ulkokorvan ja pään muodon ääniaaltoja muokkaavaan vaikutukseen (eli mm. kuuloelimien taajuusvaste äänen lähteelle muuttuu lähteen sijainnin muuttuessa). Näistä kuulokekuuntelussa käytännössä ainoastaan ulkokorvan muodolla ja äänien amplitudieroilla on vaikutusta. Koska ulkokorvan muoto on jokaisella uniikki, on käytännössä mahdotonta suunnitella kuulokkeita, joiden taajuusvaste imitoisi taajuusvastetta, jonka kuuloelimet universaalisti kokisivat vastaavan hyvään kuuntelutilaan sijoitettuja hyviä kaiuttimia. Kuulokkeiden tapauksessa koettuun soundstageen vaikuttanee taajuusvasteen lisäksi ainakin särö.

Soundstageen voidaan kuitenkin vaikuttaa myös äänilähteen päässä muokkaamalla taajuusvastetta EQlla tai huonoilla DAQeilla ja vahvistimilla (ääntä värittävillä siis). Mitään universaalia ohjenuoraa tällaiselle soundstagea laajentavalle EQlle on kuitenkin mahdoton tehdä edellä mainitusta syistä.

Mutta palataan pitkän kaavan kautta kysymykseesi: DACin/vahvistimen taajuusvastemittaus mittaa myös soundstagea.
 
miltähän kuulostas joku vahvarikin ,ku ois valmistettu pelkällä mittaustuloksella :D

Mitähän ihmettä tämä oikein tarkoittaa?

Sinänsä mielenkiintoista, että henkilö jonka sloganina on "tieteen hypoteesi" on ilmeisesti sitä mieltä, että elektroniikkaan liittyy jotain tähtipölyä ja taianomaisia suureita, joita vain ihmiskorva ja -aivot voivat havaita eikä muilla tekijöillä, kuten näköaistilla tai omilla ennakko-odotuksilla tai vastaavilla ole kenties vaikutusta siihen kuinka ihminen näitä laitteiden eroja havainnoi. Ihmisaivot on siitä mielenkiintoiset, että aistihavainnot tavallaan kulkevat molempiin suuntiin. Aistit kyllä keräävät ns. "objektiivista" dataa ympäristöstä, mutta samalla tästä datasta tehdään omien aikaisempien kokemusten perusteella koko ajan subjektiivista tulkintaa, joka vaikuttaa siihen missä kontektissa sisääntuleva "objektiivinen" data tulkitaan.

Tieteellisessä menetelmässähän hypoteesin testaus suoritetaan tyypillisesti niin, että lähtökohtana (nollahypoteesi) on se, että merkittäviä eroja ei ole. Vaihtoehtoinen hypoteesi todetaan tilastollisen testauksen kautta validiksi ja nollahypoteesin kumoavaksi, jos data osoittaa tilastollisesti merkittäviä eroja jollakin vakiintuneella testausmenetelmällä. DAC:ien tapauksessa tämä voi tarkoittaa nähdäkseni kahta asiaa. Joko jokin mittalaitteilla havaittava suure poikkeaa tilastollisesti merkitsevästi, esim. delta-sigma vs. ladder dac vertailussa taajuusvaste/(harmoninen)särö on erilainen ja ihmisen kuuloalueella. Vaihtoehtoisesti tehdään kattavat sokkokuuntelutestit, joista kerätään dataa ja analysoidaan erottivatko testihenkilöt eri laitteet tilastollisesti merkittävästi toisistaan (tämä ei tosiaan tarkoita, että jokaisen testihenkilön pitäisi 100% tapauksista erottaa laitteet toisistaan, vaan riittävän suuressa datamassassa tällaisten outlierien merkitys saadaan kyllä neutralisoitua).
 
no lähinnä ajattelin vain sitä , kun esim yamahan hig endi vahvari, parityyppiä kuuntelee viikko kuukaus tolkulla kyseistä laitetta ja omiinkorviin perustuen mitä itse tuntevat äänessä kaipaavan tekevät muutoksia vaihtamalla konkkia Niin miltä se kuulostaisi jos tämä vaihe jätettäisiin kokonaan pois. kasattais laitet ja mittattaisiin pekästään. Niin mietin vain miks jos niillä avoilla ei olisi merkitystä, miksi edes vaivautua käyttämään kallista aikaa kuunteluun

Gradon kuulokkeetkin tuunataan kuuntelemalla ja sitten vasta mitataan miltä näyttää.
 
"Mutta palataan pitkän kaavan kautta kysymykseesi: DACin/vahvistimen taajuusvastemittaus mittaa myös soundstagea."

Eli näytätkö miten? Joku kuva/kaavio?

FiiO FiiO EK10 mittautuu 0.005% sisään samalla lailla tuosta isosta setistä, taajusvaste 100% sama. Miksi siis tuo isomman setin soundstage on paljon parempi, samoilla kuulokkeilla (potku riittää kevyesti)?? Tai miksi Audio DG NFB 28 jossa on huonompi särö ja sinad arvot (ASR testissä toiseksi huonoin mittauksissa oleva laite koskaan) kuin tuossa halpis FiiO:ssa niin ikään omaa huomattavasti paremman soundstagen?
 
"Mutta palataan pitkän kaavan kautta kysymykseesi: DACin/vahvistimen taajuusvastemittaus mittaa myös soundstagea."

Eli näytätkö miten? Joku kuva/kaavio?

FiiO FiiO EK10 mittautuu 0.005% sisään samalla lailla tuosta isosta setistä, taajusvaste 100% sama. Miksi siis tuo isomman setin soundstage on paljon parempi, samoilla kuulokkeilla (potku riittää kevyesti)?? Tai miksi Audio DG NFB 28 jossa on huonompi särö ja sinad arvot (ASR testissä toiseksi huonoin mittauksissa oleva laite koskaan) kuin tuossa halpis FiiO:ssa niin ikään omaa huomattavasti paremman soundstagen?

Tästä "paremmasta soundstagesta" meillähän ei ole kuin sinun subjektiivinen arviosi. Ei tiedetä, että kuuntelitko ja vertailitko laitteita edes äänenvoimakkuus vakioituna? Ihmiskorva on kuitenkin hyvin herkkä äänenpaineelle, jolloin se soundi itsessään kuulostaa paremmalta, isommalta ja yksityiskohtaisemmalta.
 
Tästä "paremmasta soundstagesta" meillähän ei ole kuin sinun subjektiivinen arviosi. Ei tiedetä, että kuuntelitko ja vertailitko laitteita edes äänenvoimakkuus vakioituna? Ihmiskorva on kuitenkin hyvin herkkä äänenpaineelle, jolloin se soundi itsessään kuulostaa paremmalta, isommalta ja yksityiskohtaisemmalta.

En nyt ihan ymmärrä pointtia, esitätkö siis, että dacilla/ampilla ei ole vaikutusta soundstageen?
 
En nyt ihan ymmärrä pointtia, esitätkö siis, että dacilla/ampilla ei ole vaikutusta soundstageen?

No kerrotko, että minkä maagisen prosessin kautta se DAC tai vahvistin luo sen suuremman soundstagen? Kyseessä on ensin digitaalinen signaali, joka muunnetaan DAC:ssa analogiseksi signaaliksi (aaltoliikkeeksi), jonka vahvistin nimensä mukaisesti vahvistaa joko kaiuttimissa tai kuulokkeissa toistettavaksi tietyllä äänenpaineella. Vahvistimen osalta toki antoteho vaikuttaa siihen, että pystyykö se ajamaan ketjussa seuraavana tulevaa laitetta eli kaiuttimia/kuulokkeita. Jos DAC tekee muunnoksen virheettömästi ja vahvistin jaksaa ajaa perässä olevia elementtejä, niin aika vaikea on ymmärtää mikä pimeä aine sitä äänikuvaa laajentaa tai supistaa. Jos jokin edellä mainituista tekijöistä muuttaa signaalin sisältämää informaatiota eli korostaa/supistaa jotakin ihmiskorvalla kuultaa aluetta signaalista voi lopputuloksena olla erilainen "soundstage". Saman efektin toki saa aikaan EQ:lla, jos on tarkat mittalaitteet ja kärsivällisyyttä säätää lähtösignaalia.
 
  • Tykkää
Reactions: zig
Olisko tälle tiedolle jotain lähdettä, olisi kiinnostavaa lukea?
Haasta ensin itseäsi ja mieti mitä sellaista se sähköinen signaali voisi pitää sisällään mitä taajuusvaste- tai särömittaus ei pysty näkemään.

Tässä nyt esimerkiksi parin kuulokkeiden mittaustekniikkaa ymmärtävien tunnettujen(?) asiatuntijoiden kommentteja. Kuulokkeista kylläkin, mutta sama pätee DAC/amp -sektorillekin:

jaakkopasanen:
"So what creates sound stage in headphones? Frequency response. Because there really isn't anything else going on. "
oratory1990:
"...soundstage is just a matter of FR..."

Maailmaltahan löytyy enemmän ja vähemmän esim. HRTF-pohjaista tutkimusta ja teknologiaa, joilla pystytään muokkaamaan "soundstagea":

Tässä kuuntelupäiväkirja-tyylinen artikkeli Princetonin yliopistossa kehitetyn teknologian koeajosta, jolla mm. kuulokkeilla toistettavaa äänisignaalia muokattiin digitaalisesti siten, että sen toistossa ei pystynyt havaitsemaan eroa samassa tilassa oleviin kaiuttimiin. Toisin sanoen siis "soundstagea" muokattiin muun ohessa:
Jos pystyt muuttaan koettua soundstagea signaaliprosessoinnilla (taajuusvastetta, vaihe-eroja jne. muokkaamalla) pystyt nämä erot myös havaitsemaan mittaamalla. Yhä edelleen: kaikki mitä kuulet voidaan mitata.
 
Just kuuntelen FiiOn halpaa DAC/AMP (50€) vastaan FiiO SH-9 + THX AAA vahvari (800€). Pitää olla oikeasti laillisesti kuuro ettei eroa kuule :p
Kuulokevahvistimissa on taatusti kuultavia eroja, tuo ei ole kenellekkään epäselvää. Mitäpä jos toistaisit kokeilusi siten, että käytät samaa vahvistinta ja vaihdat vain DACin välistä. Äänenvoimakkuus normalisoituna tietysti vähintään 0.1dB tarkkuudella.


Ylipäänsä musta on aina hassua lueskella DAC arvosteluja, ilman että niissä on tehty kunnon sokkovertailua. Tuo on sen verran helppo tehdä, että mitään syytä ei ole sille etteikö isommat hifijulkaisut voisi moista toteuttaa. Tarvitaan vain tunnettu hyvä 'benchmark' tason DAC, josta vedetaan kahdennetut lähdöt. Toinen lähdöistä suoraan vahvistimeen, toinen taas tunnetun hyvälaatuisen A/D muuntimen läpi ja sen perään testattava DAC, joka puolestaan kytketään vahvistimeen (väliin joku hienosäädettävä tasomuunnin jotta äänenvoimakkuudet saadaan normalisoitua). Näin voidaan vahvistimen analogituloa vaihtamalla testata että muuttaako testattava DAC ääntä suuntaan tai toiseen. Väitän, että erojen löytäminen olisi erittäin vaikeaa, ellei testattavassa laitteessa ole merkittäviä suunnitteluvirheitä. Kunnon testausta varten vielä tarvittaisiin avustaja, joka aina pyydettäessä satunnaisesti joko vaihtaa tulon, tai ei vaihda sitä, ja pitää jatkuvasti kirjaa kuuntelumuistiinpanoista ja siitä että onko testattava DAC kytkettynä vai ei.
 
toki .testannu kans frendillä joka ei kuuntele musiikia olenkaan muutoin.
 
Joku rahamieshän voisi hommata tuolta torista Teac UD-501 dacin jossa burr brown ja verrata sitä omaan tonnin dacciin jossa ess sabren piiri, ja kertoa sitten kuuleeko eroa?.
 
Joku rahamieshän voisi hommata tuolta torista Teac UD-501 dacin jossa burr brown ja verrata sitä omaan tonnin dacciin jossa ess sabren piiri, ja kertoa sitten kuuleeko eroa?.
TÄ?? Missä?? Ratsaan sen, jos ei maksa miljuunia.

Mitään sokkotestejä en kyllä rupea tekeen, ei mulla oo kenellekään mitään todistettavaa sen suhteen, pidänkö jonkun vehkeen soundista ja viimeisenä itelleni :D
 
Vähän hämää tuo uutena ostettu, vähän yli vuoden vanha.. ei kai noita oo tehty useampaan vuoteen. Ellei sitten jonkun varaston perukoille jäänyt pyörimään.

Tuo hopeinen väri lisäksi vähän ahdistaa, pirulainen. Mustana pitäs saada.
 
Vähän hämää tuo uutena ostettu, vähän yli vuoden vanha.. ei kai noita oo tehty useampaan vuoteen. Ellei sitten jonkun varaston perukoille jäänyt pyörimään.

Tuo hopeinen väri lisäksi vähän ahdistaa, pirulainen. Mustana pitäs saada.
Saattaapi olla ainut joka on taas kymmeneen vuoteen saatavissa. On kai noita ollut siellä täällä myynnissä, tiedä vaikka ostanut ulkomailta?.
 
Saattaapi olla ainut joka on taas kymmeneen vuoteen saatavissa. On kai noita ollut siellä täällä myynnissä, tiedä vaikka ostanut ulkomailta?.
Joo, ei suomessa paljoa nävy. Euroopassakin vähän harvemmin. Mut ei kyllä ehkä pysty tuohon hopeiseen :(

Oon lisäksi miettinyt UD-505:n hommaamista. Sen sais joka tapauksessa Suomesta ja olettaisin myös takuilla. Hintaa toki aika paljon lisää, mutta ei haitanne.

muoks. tai äh.. pitää pureskella :D tattis vinkistä joka tapauksessa!
 
Mitään sokkotestejä en kyllä rupea tekeen, ei mulla oo kenellekään mitään todistettavaa sen suhteen, pidänkö jonkun vehkeen soundista ja viimeisenä itelleni :D
Henkilökohtaisesti musta on kiva tietää että mihin kannattaa audioharrastuksen budjetti käyttää, mutta kukin tietty ostaa mistä nyt sattuu kiksejä saamaan. :)

Näköjään tolla myynnissä olevalla härvelillä on keskustelusta päätellen ihan keräilyarvoakin.
 
Joo, ei suomessa paljoa nävy. Euroopassakin vähän harvemmin. Mut ei kyllä ehkä pysty tuohon hopeiseen :(

Oon lisäksi miettinyt UD-505:n hommaamista. Sen sais joka tapauksessa Suomesta ja olettaisin myös takuilla. Hintaa toki aika paljon lisää, mutta ei haitanne.

muoks. tai äh.. pitää pureskella :D tattis vinkistä joka tapauksessa!
Eipä kestä, pitää varmaan käydä ostamassa ässäarpa kaiken varuilta.:lol:
 
Henkilökohtaisesti musta on kiva tietää että mihin kannattaa audioharrastuksen budjetti käyttää, mutta kukin tietty ostaa mistä nyt sattuu kiksejä saamaan. :)

Näköjään tolla myynnissä olevalla härvelillä on keskustelusta päätellen ihan keräilyarvoakin.
Jotkut pitää tuota parhaana koskaan valmistettuna daccina ja jotkut ei. Kaikki audiohemmot jotka tunnen ulkomailta on tuon hankkineet.
 
Oon lisäksi miettinyt UD-505:n hommaamista. Sen sais joka tapauksessa Suomesta ja olettaisin myös takuilla. Hintaa toki aika paljon lisää, mutta ei haitanne.
505 ei ole Burr Brownin piiriä, joten kuulostaa kuulostaa erilaiselta kuin, 501 ja teikäläisen 301 vai mikä se nyt oli. Näin ovat minua viisaammat puhuneet.
 
505 ei ole Burr Brownin piiriä, joten kuulostaa kuulostaa erilaiselta kuin, 501 ja teikäläisen 301 vai mikä se nyt oli. Näin ovat minua viisaammat puhuneet.
Joo, tais olla AKM:n piirit, mutta ois myös kaukosäädin, joka ois kyllä iso plussa tänne olkkarisettiin. Ja tykätty se on tuokin malli, mitä oon koittanut lueskella.

Tietty jos laittais rahaa haiseen, niin Esotericin laitteet ois makeita kuulla kanssa, samaa konsernia Teacin kanssa, mutta rupeaa tulemaan äkkiä nollaa tai nollia perään hintoihin :D
 
Hankala mitata kokijan kannalta ilman yhtenäistä laitteistoa anto sekä mittauspäässä. Joten tästä syystä ne mielipiteet hajoaa.
Mutulla mennään toistaiseksi.
Ei tarkoittanut että olisi jotenkin laajempi soundstage tms. mutta Burr Brownin piirit kuulostavat lämpimämmiltä kuin kilpailevat piirit, eivätkä niin analyyttisiltä.
 
Päädyin ostamaan Denafrips Ares 2. Moni vanno seen nimeen jopa niin paljon että se on heistä se tärkein osa systeemiä.
Noh katsotaan ja verrataan tuohon SMSL SU-9 DAC:iin. Jos se ei ole huomattavasti parempi, lähtee takaisin.
Kaikki mitä ostan niin vertaan vanhaan. Aina. Eli kuukauden verran on kumpikin vertailtavissa.

 
Viimeksi muokattu:
Vanha H&K vahvistin lopetti yhteistyön ja täytyisi hankkia Genen 8040a parille joku DAC tai verkkosoitin. Tällä hetkellä on ollut vahvari TV:ssä kiinni optisella. Tulee siis käytettyä spotifyä aina TV:n kautta ja lisäksi sitten leffa ja pelikäytössä.

Arcamin irDAC 2 on tullut katseltua, sillä kaukosäädin on melkolailla pakollinen. Edullisempikin vaihtoehto toki kävisi, onko vinkkejä?
 
Vanha H&K vahvistin lopetti yhteistyön ja täytyisi hankkia Genen 8040a parille joku DAC tai verkkosoitin. Tällä hetkellä on ollut vahvari TV:ssä kiinni optisella. Tulee siis käytettyä spotifyä aina TV:n kautta ja lisäksi sitten leffa ja pelikäytössä.

Arcamin irDAC 2 on tullut katseltua, sillä kaukosäädin on melkolailla pakollinen. Edullisempikin vaihtoehto toki kävisi, onko vinkkejä?
Tuo lienee ihan siitä kiinni, minkälaista speksiä nää laitteelta haluat ja paljonko laite saa maksaa.

Streamerit on näppäriä siinä, ettei tarvitse pitää telkkaria päällä, kun haluaa kuunnella musaa. Mua ainakin iltasella häiritsee, jos tarttis katella telkkarin loistetta, kun haluaa vain rauhoittua ja kuunnella musaa. Eikä ole johtoihin sidottu, jos musasignaali tarvis ensin vetää piuhalla jostain lähteestä, niin kuin perus dac / etusten kanssa joutuu monesti tekemään. Sinihammas ei minusta hifiin kuulu :D

Node2i on itsellä. Ohjaussofta markkinoiden kärkipäätä, löytyy androidille, iLaitteille ja winkkarille. Kuutisen sataa hinta, aika vasta tuli uusi versiokin markkinoille. Löytyy kattavat sisääntulot ja lähdöt, soittelee streamauspalvelut, nettiradiot ja tiedostot lähiverkosta. Kuulokelähtökin löytyy 3,5mm liitännällä, jos semmoiselle on käyttöä.

Dac / etunen -osastolla joistain kiinan roippeista löytyy sit varmaan useampia vaihtoehtoja ihan riippuen siitä, minkälaista laitetta haluaapi. Lähinnä kai tarvii googlailla, mistä malleista löytyy kake ja sopivat liitännät. Ja tietty voi speksirunkata ASR:n mittaukset vielä päälle, että on varmasti hyvä laite :D
 
No, kun puhutaan "äänen " bittien siirrosta se on kumma että kaikille ei mene jakeluun että kyse on eri asioista miltä se kuulostaa. Etenkin miltä sen pitäisi kuulostaa..
 
Erojahan ei voi olla, koska 1 tai 0 ja SINAD määrää. :)

Erojahan on... Näyttää olevan liitäntöjä ihan kivasti etenkin analogipuolella, en sitten tiedä onko 1800€:n edestä, mutta se on jokaisen omassa harkinnassa. Toki niitä eroja saa laitteiden välille myös taajuusvasteen paskomalla, mutta en ihan ymmärrä mikä siinä on sitä "hifiä" (high fidelity). Equalizer APO + Peace on kuitenkin ilmainen kombo, jolla voi efektejä musaan halutessaan lisätä.

Näin yleisesti vähän kyllä hirvittää meidän suomalaisen koulujärjestelmän näkökulmasta. Fysiikan opetusta ja matemaattisia aineita muutenkin pitäisi selvästi lisätä opetussuunnitelmaan.
 
No niin, pikku sievässä tuli tehtyä rohkea liike. All in ja Audio-GD - R8 MK2 - Discrete Balanced R2R Ladder FPGA Accusilicon DAC • Magna Hifi on nyt tilattu.
Katsotaan kuin äijjän käy :D
Jos muuten päätyy tuntumaan pätevältä peliltä ominaisuuksiltaan ja hifikärpänen puraisee lisää, niin voihan tuota tuunata vielä esim. USB-sillalla, jossa on I2S ulostulo ja vaikkapa 10MHz referenssikellon liitäntä ;) . Omissa Audio GD:n vermeissä olen itse tykännyt eniten I2S-inputin soundista.
 
Jos muuten päätyy tuntumaan pätevältä peliltä ominaisuuksiltaan ja hifikärpänen puraisee lisää, niin voihan tuota tuunata vielä esim. USB-sillalla, jossa on I2S ulostulo ja vaikkapa 10MHz referenssikellon liitäntä ;) . Omissa Audio GD:n vermeissä olen itse tykännyt eniten I2S-inputin soundista.
Eiköhän tossakin laitteessa se audio kulje jonkun matkan I2S väylää pitkin. Miksi jotain ylimääräisiä settejä pitäisi sen lisäksi viritellä?

Kuinka varma olet siitä että sulla se I2S-inputin soundi on se paras? (Siis olettaen että olet asian oikeasti tutkinut ja kyse ei ole turhasta mutusta)
 
Eiköhän tossakin laitteessa se audio kulje jonkun matkan I2S väylää pitkin.
Eiköhän.

Miksi jotain ylimääräisiä settejä pitäisi sen lisäksi viritellä?
Ei ole mikään pakko. Ihmisillä on vapaa tahto. Oma ajatus oli lähinnä siinä kun ainakin keskihintaisissa USB-silloissa piirilevyllä on input ja output toisistaan eristetty ja PC:n emolevy ei välttämättä ole se aivan ihanteellisin äänilähde.
Joissakin USB-silloissa voi jopa kokeilla ulkoista virtalähdettä.

Kuinka varma olet siitä että sulla se I2S-inputin soundi on se paras? (Siis olettaen että olet asian oikeasti tutkinut ja kyse ei ole turhasta mutusta)
En ole oikeasti tutkinut, joten varmaankin turhaa mutua.
Keskustelupalstan luonteen vuoksi ajattelin, että ehkä uutta omistajaa voi kiinnostaa (voi toki olla kiinnostamattakin) omat empiiriset havainnot, mutta haenpa takkini ja poistun taas takavasemmalle.

Tai ennen kuin poistun, niin mielenkiinnosta kysyn oletko itse kokeillut USB-siltoja? Millaisia kokemuksia verrattuna perus PC:n emolevyn USB-ulostuloon?
Oletko omistanut Audio GD:n laitteita tai muita, joita käyttämällä erillisellä USB-sillalla tai vaikka ethernet in-I2S out yms. on suora I2S ulostulo? Millaisia kokemuksia?
 
Oma ajatus oli lähinnä siinä kun ainakin keskihintaisissa USB-silloissa piirilevyllä on input ja output toisistaan eristetty ja PC:n emolevy ei välttämättä ole se aivan ihanteellisin äänilähde.
Kai nyt ton hintaluokan DAC on itsessään jo rakennettu siten että digipuoli on täysin sähköisesti täysin eristetty analogipuolesta? Eristysten lisääminen yli yhden ei tee mitään toiminnallisia muutoksia, vaan korkeintaan lisää tehonkulutusta, vikaantumispisteitä ja järjestelmän hintaa.

Tai ennen kuin poistun, niin mielenkiinnosta kysyn oletko itse kokeillut USB-siltoja? Millaisia kokemuksia verrattuna perus PC:n emolevyn USB-ulostuloon?
Mulla on kaikki vedot toteutettu optisesti. En usko että hyvin toteutetun DACin kohdalla äänenlaatuun voisi vaikuttaa PC:n USB-ulostulon laadulla. Mikä mekanismi siinä voisi edes vaikuttaa ääneen? Miksi kukaan suunnittelisi kovan hintatason DACin missä USB:n sähköiset ominaisuudet voisivat vaikuttaa ääneen?

Oletko omistanut Audio GD:n laitteita tai muita, joita käyttämällä erillisellä USB-sillalla tai vaikka ethernet in-I2S out yms. on suora I2S ulostulo? Millaisia kokemuksia?
Puhelimessani on I2S signaloitu äänipiiri. Lasketaanko se?
 
Erojahan on... Näyttää olevan liitäntöjä ihan kivasti etenkin analogipuolella, en sitten tiedä onko 1800€:n edestä, mutta se on jokaisen omassa harkinnassa. Toki niitä eroja saa laitteiden välille myös taajuusvasteen paskomalla, mutta en ihan ymmärrä mikä siinä on sitä "hifiä" (high fidelity). Equalizer APO + Peace on kuitenkin ilmainen kombo, jolla voi efektejä musaan halutessaan lisätä.

Näin yleisesti vähän kyllä hirvittää meidän suomalaisen koulujärjestelmän näkökulmasta. Fysiikan opetusta ja matemaattisia aineita muutenkin pitäisi selvästi lisätä opetussuunnitelmaan.
Kyllä sillä eroja saattaa kuulla. Yleisesti ottaen nuo Audio-DG:t raiskaa alkuperäiset bitit siihen malliin, ettei ihme. Joku 0,20 € Realtekin piiri hoitaa D->A muunnoksen paremmin.

Jos joku tykkää, niin mikäs siinä. Voisi vaan olla järkevämpää hommata laite, joka hoitaa hommansa oikein. Ääntä voi sitten värittä DSP:llä oman mielensä mukaan.
 
Joku 0,20 € Realtekin piiri hoitaa D->A muunnoksen paremmin.
Ja jos oikein haluaa panostaa, niin sit texas instrumentsilta joku kahden euron piiri. En tosin usko että niiden ja jonku realtekin välillä on käytännön eroja havaittavissa, kunhan analogipuolen toteutus ei ole kasa paskaa.
 
Ja jos oikein haluaa panostaa, niin sit texas instrumentsilta joku kahden euron piiri. En tosin usko että niiden ja jonku realtekin välillä on käytännön eroja havaittavissa, kunhan analogipuolen toteutus ei ole kasa paskaa.

Oikein tarkanmarkan mies voi syöttää signaalia suoraan kännykän 3.5mm ulostulosta kuulokevahvistimeen, johdot vaan väliin.:kahvi:



475244.jpg
 
  • Tykkää
Reactions: jkm
Aux johto (tai vastaava) väliin (3.5mm) ja jos USB-C pelkästään niin siihen vielä adapteri, nokkela keinot keksii:cool:
 
Oikein tarkanmarkan mies voi syöttää signaalia suoraan kännykän 3.5mm ulostulosta kuulokevahvistimeen, johdot vaan väliin.:kahvi:



475244.jpg
Jep jep. Tälläkin sivulla kuolattu noiden Texas instrumentsin DAC piirien perään ihan urakalla. Jostain syystä hinnat laitteilla on sit jotain ihan muuta kuin mitä pelkkien piirien perusteella vois ajatella. ;)
 
Audio GD oli tupla myyty :( , noh tilasin Denafrips ARES II.
Kovaa testiä tulossa siitä kuuleeko DAC:ien eroja...
 
Nyt tuli tuo ARES II. Minusta tuli kertaheitolla tyyppi joka pitää DAC:ia ehkäpä tärkeimpänä osana settiä.
Ero tuohon "ASR:n mukaan yhteen parhaiten mittautuvaan" SMSL SU-9 DAC:iin on valtava.
Stereokuva on 360 astetta pään ympärillä kun se ennen oli aikalailla edessä ja sivuilla ja hieman sysvyys suunnassa.
Instrumenttien erottelu on täysin eri tasolla.
Ei tätä voi oikein uskoa mutta näin se nyt vaan on.

Voin joskus järjestää kuuntelun niille jotka haluaa tehdä itse AB testin tällä setillä. Ja ei, ei edes tarvitse säätää volyymeja tasan. Miten tahansa vääntelet niin ARES on parempi. Myös niin että SMSL on paljon lujemmalla niin tuo ero on siltikin valtava....

Kuulokkeina STAX L700 ja moddattu T1 vahvistin.

Jos nyt pitäisi kertoa miltä ero käytännössä kuulostaa niin se on sama kuin kuuntelet jotain HD58x ja vertaat niitä HD800:seen. Ero on yhtä iso, jollei isompi.

Tämä lähtee heti myyntiin kun saa rahat (4000€) kaivettua denafripsin terminator II:seen. Sen hommaaminen on nyt etusijalla eikä suinkaan STAX 009.
Kunpa olisi uskonut niitä juttuja että DAC vaikuttaa näin paljon olisi säästynyt melko läjä euroja veivatessa halpis DAC:ja edes takas.

Edit, tässä tämä herra selittää sen mitä en saanut sanottua.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom