Kuten niin monesti jo tullut ilmi, se miten laite mittautuun on itse asiassa iaka vähän mitään tekemistä miltä laite kuulostaa.
Vaan mikään hyvin dokumentoitu kattava DAC sokkotesti ei ole eroja löytänyt vastaavasti mittautuvien laitteiden välille.
Eipä ede putkivahvareissa 1% haittaa yhtään mitään. Mikäs se 250.000$ vahvari olikaan jossa oli yli 1% säröt ja jengi kuolaa sen äänen perään. Valmistaja ei edes testaa sitä ollenkaan.
Aika hurjaa että valmistaja ei laitteitaan testaa, edes kuuntelemalla.
Vahvistimissa on yleensä ihan selkeitä mitattavia eroja toistossa. Lisäksi kun mennään tuon hintaluokan laitteisiin, niin niitä hankitaan ihan jonkun muun syyn takia kuin sen että ne (objektiivisesti) toistaisivat hyvin.
ASR: "has become a common retort to say that R2Rs measure poorly. Indeed even the manufacturer says this. Good thing that is not the case here as that is just an excuse. The Denafrips ARES II has very good performance as an R2R DAC. And its faults if any, should not be audible.
So if you are itching to have an R2R/custom boutique DAC, the ARES II makes a good candidates. "
Kuitenkin huomasit eroja toistossa, vaikka linkkaamassasi arvostelussa mainitaan että laitteen toiston erikoisuudet pitäisi olla tukevasti kuulokynnyksen ulkopuolella.
Eli SMSL on esivahvistin jolla saatiin tasot kohdallee mitta mikin kanssa.
:+1:
Tosin sillä ei ollut mitään väliä vaan vaikka ares II soi paljon hiljempaa ero oli aivan selvä.
Se että sokkotestissä tasot on säädetty kohdilleen on äärimmäisen tärkeää, toivottavasti ymmärrät että miksi.
Ole verrannut pariin muuhunkin DAC:iin ja eroa vaan on rajusti. (monolith portable THX AAA jossa Akm 4493 DAC, ibasso DC04 jossa ciruksen DAC, fiio BTR3jossa AK4376A DAC ja audio-GD NFB 28 jossa ESS ES9028PRO DAC)
Jos ARES II on "viallinen" niin onpas onnistunut hyvin osumaan vialliseksi.. Näitä lisää
Onko minkään muiden testaamiesi DACien välillä ollut kuultavia eroja? Ihmetyttää vaan tämä että tuo ARES tuntuu olevan ainoa jolla on selkeä vaikutus sen läpi kulkevaan ääneen.
Hyvä jatkotesti olisi ajaa signaali seuraavalla tavalla ja selvittää että syntyykö kuultavia eroja:
digitaalinen signaalilähde-toslink-ARES-laadukas ADC-toslink-joku hyvin mittautuva DAC-vahvistin-kuulokkeet
jota verrattaisiin seuraavaan vaihtoehtoon:
digitaalinen signaalilähde-toslink-joku hyvin mittautuva DAC-vahvistin-kuulokkeet
Tuon lisäksi testataan ARES ja 'joku hyvin mittautuava DAC' päikseen vaihdettuna, että pilaako tuo ylimääräinen DAC-ADC (jotka on kattavasti testattu olevan transparentteja jo CD laadulla tehtynä) ARESin toiston, vai ei.
Näin saataisiin selvitettyä se, että värittääkö ARES ääntä, vai tuleeko ero ihan oikeasti siitä että laitteessa on kuultavasti parempi DAC.
ADC:n gainilla saadaan tehtyä tasosäätö ja laitteita saa vaihdettua helposti pelkkää optista kaapelia siirtämällä. Ainoa ongelma lienee tarve hankkia jostain riittävän hyvä ADC, ellei moista löydy jostain laitteesta valmiiksi.
En yritä missään nimessä kieltää etteikö eroja voisi DACien välillä olla, minua vaan kiinnostaa tietää tarkemmin että mistä ero syntyy.