DAC / AMP -yleisketju

Koomisia piirteitä alkaa olemaan erojen kyseenalaistamisessa.
On hyvä huomata, että kuten voi kuulla olemattomia eroja joita haluaa kuulla voi olla kuulematta olemassa olevia eroja joita ei halua kuulla.
Ihan tervettä skeptisyyttä vain. Ei toi mainittu DAC (joka on sattumalta ainoa DAC joka kuulostaa erilaiselta kuin kaikki muut), mittaudu kovin hyvin, eikä mittausten perusteella sisällä mitään mainitulla äänenvoimakkuustasolla epätransparentteja värityksiä. Koetan vain tässä ymmärtää että onko mittaukset puutteellisia selvitettäessä DA muunnoksen laatua, erilaiselta kuulostava laite rikki, vai onko testiasettelu ollut puutteellinen.

Missään aiemmissa hyvin dokumentoiduissa ja oikeilla testiasetteluilla toteutetuissa DAC testeissä ei eroja olla saatu esille, joka mielestäni perustellusti viittaa siihen että tässäkin tapauksessa kyse on jompi kumpi kahdesta viimeisestä vaihtoehdosta.
 
Onko mahdollista että testiasettelussa olisi mennyt jotain pieleen? Vaihdettiinko laitteita satunnaisesti, vai oliko kyseessä joku toistuva sarja? Havaitsivatko kaveri tai vaimo eroja?

Taysin randomia testiä. Kaikki kuulivat heti eron.
 
Taysin randomia testiä. Kaikki kuulivat heti eron.
Mielenkiintoista! Miten toi tasosäätö tehtiin? DACit itsessään ei taida mahdollistaa säädettävää äänenvoimakkuutta, niin oliko teillä joku preamp tossa vahvarin ja DACin välissä jolla säätö tehtiin?
 
Ihan tervettä skeptisyyttä vain. Ei toi mainittu DAC (joka on sattumalta ainoa DAC joka kuulostaa erilaiselta kuin kaikki muut), mittaudu kovin hyvin, eikä mittausten perusteella sisällä mitään mainitulla äänenvoimakkuustasolla epätransparentteja värityksiä. Koetan vain tässä ymmärtää että onko mittaukset puutteellisia selvitettäessä DA muunnoksen laatua, erilaiselta kuulostava laite rikki, vai onko testiasettelu ollut puutteellinen.

Missään aiemmissa hyvin dokumentoiduissa ja oikeilla testiasetteluilla toteutetuissa DAC testeissä ei eroja olla saatu esille, joka mielestäni perustellusti viittaa siihen että tässäkin tapauksessa kyse on jompi kumpi kahdesta viimeisestä vaihtoehdosta.
Kuten niin monesti jo tullut ilmi, se miten laite mittautuun on itse asiassa iaka vähän mitään tekemistä miltä laite kuulostaa. Noi säröt jotka on jo 0.00x% tasolla ei kukaan niitä kuule. Eipä ede putkivahvareissa 1% haittaa yhtään mitään. Mikäs se 250.000$ vahvari olikaan jossa oli yli 1% säröt ja jengi kuolaa sen äänen perään. Valmistaja ei edes testaa sitä ollenkaan.

ASR: "has become a common retort to say that R2Rs measure poorly. Indeed even the manufacturer says this. Good thing that is not the case here as that is just an excuse. The Denafrips ARES II has very good performance as an R2R DAC. And its faults if any, should not be audible.

So if you are itching to have an R2R/custom boutique DAC, the ARES II makes a good candidates. "
 
Mielenkiintoista! Miten toi tasosäätö tehtiin? DACit itsessään ei taida mahdollistaa säädettävää äänenvoimakkuutta, niin oliko teillä joku preamp tossa vahvarin ja DACin välissä jolla säätö tehtiin?
Eli SMSL on esivahvistin jolla saatiin tasot kohdallee mitta mikin kanssa.
Tosin sillä ei ollut mitään väliä vaan vaikka ares II soi paljon hiljempaa ero oli aivan selvä.
Ole verrannut pariin muuhunkin DAC:iin ja eroa vaan on rajusti. (monolith portable THX AAA jossa Akm 4493 DAC, ibasso DC04 jossa ciruksen DAC, fiio BTR3jossa AK4376A DAC ja audio-GD NFB 28 jossa ESS ES9028PRO DAC)
Jos ARES II on "viallinen" niin onpas onnistunut hyvin osumaan vialliseksi.. Näitä lisää :D
 
Kuten niin monesti jo tullut ilmi, se miten laite mittautuun on itse asiassa iaka vähän mitään tekemistä miltä laite kuulostaa.
Vaan mikään hyvin dokumentoitu kattava DAC sokkotesti ei ole eroja löytänyt vastaavasti mittautuvien laitteiden välille.

Eipä ede putkivahvareissa 1% haittaa yhtään mitään. Mikäs se 250.000$ vahvari olikaan jossa oli yli 1% säröt ja jengi kuolaa sen äänen perään. Valmistaja ei edes testaa sitä ollenkaan.
Aika hurjaa että valmistaja ei laitteitaan testaa, edes kuuntelemalla. :)
Vahvistimissa on yleensä ihan selkeitä mitattavia eroja toistossa. Lisäksi kun mennään tuon hintaluokan laitteisiin, niin niitä hankitaan ihan jonkun muun syyn takia kuin sen että ne (objektiivisesti) toistaisivat hyvin.

ASR: "has become a common retort to say that R2Rs measure poorly. Indeed even the manufacturer says this. Good thing that is not the case here as that is just an excuse. The Denafrips ARES II has very good performance as an R2R DAC. And its faults if any, should not be audible.

So if you are itching to have an R2R/custom boutique DAC, the ARES II makes a good candidates. "
Kuitenkin huomasit eroja toistossa, vaikka linkkaamassasi arvostelussa mainitaan että laitteen toiston erikoisuudet pitäisi olla tukevasti kuulokynnyksen ulkopuolella.

Eli SMSL on esivahvistin jolla saatiin tasot kohdallee mitta mikin kanssa.
:+1:
Tosin sillä ei ollut mitään väliä vaan vaikka ares II soi paljon hiljempaa ero oli aivan selvä.
Se että sokkotestissä tasot on säädetty kohdilleen on äärimmäisen tärkeää, toivottavasti ymmärrät että miksi.

Ole verrannut pariin muuhunkin DAC:iin ja eroa vaan on rajusti. (monolith portable THX AAA jossa Akm 4493 DAC, ibasso DC04 jossa ciruksen DAC, fiio BTR3jossa AK4376A DAC ja audio-GD NFB 28 jossa ESS ES9028PRO DAC)
Jos ARES II on "viallinen" niin onpas onnistunut hyvin osumaan vialliseksi.. Näitä lisää :D
Onko minkään muiden testaamiesi DACien välillä ollut kuultavia eroja? Ihmetyttää vaan tämä että tuo ARES tuntuu olevan ainoa jolla on selkeä vaikutus sen läpi kulkevaan ääneen.

Hyvä jatkotesti olisi ajaa signaali seuraavalla tavalla ja selvittää että syntyykö kuultavia eroja:
digitaalinen signaalilähde-toslink-ARES-laadukas ADC-toslink-joku hyvin mittautuva DAC-vahvistin-kuulokkeet
jota verrattaisiin seuraavaan vaihtoehtoon:
digitaalinen signaalilähde-toslink-joku hyvin mittautuva DAC-vahvistin-kuulokkeet

Tuon lisäksi testataan ARES ja 'joku hyvin mittautuava DAC' päikseen vaihdettuna, että pilaako tuo ylimääräinen DAC-ADC (jotka on kattavasti testattu olevan transparentteja jo CD laadulla tehtynä) ARESin toiston, vai ei.

Näin saataisiin selvitettyä se, että värittääkö ARES ääntä, vai tuleeko ero ihan oikeasti siitä että laitteessa on kuultavasti parempi DAC.
ADC:n gainilla saadaan tehtyä tasosäätö ja laitteita saa vaihdettua helposti pelkkää optista kaapelia siirtämällä. Ainoa ongelma lienee tarve hankkia jostain riittävän hyvä ADC, ellei moista löydy jostain laitteesta valmiiksi. :(



En yritä missään nimessä kieltää etteikö eroja voisi DACien välillä olla, minua vaan kiinnostaa tietää tarkemmin että mistä ero syntyy.
 
"Aika hurjaa että valmistaja ei laitteitaan testaa, edes kuuntelemalla. "
Näinhän en väittänyt vaan että eivät mittaa, vain kuuntelemalla hoitava sen.

"Se että sokkotestissä tasot on säädetty kohdilleen on äärimmäisen tärkeää, toivottavasti ymmärrät että miksi."
Ja vielä kolmannen kerran: tottakai mitattiin taso thdille ja VAIKKA ares II oli hiljempaa ero oli selkeä.

"Onko minkään muiden testaamiesi DACien välillä ollut kuultavia eroja?"
Ei.

Mistä nuo erot johtuu? En tiedä mutta niin monet revikan tekijät puhuu aivan samasta. Ero on valtava näihin "halpis" DAC:hin.

Ovatko löytäneet jonkun viisasten kiven vai muuttaako DAC jotain? En välitä, soi vain niin paljon paremmin...
 
Näinhän en väittänyt vaan että eivät mittaa, vain kuuntelemalla hoitava sen.
Valmistaja ei edes testaa sitä ollenkaan.
:confused: Kuuntelemallakin testaaminen on testaamista.

Mistä nuo erot johtuu? En tiedä mutta niin monet revikan tekijät puhuu aivan samasta. Ero on valtava näihin "halpis" DAC:hin.

Ovatko löytäneet jonkun viisasten kiven vai muuttaako DAC jotain?
Tämä selviäisi tolla mainitsemallani testiasettelulla. Jos kävisi ilmi, että laite yksinkertaisesti värittää ääntä, niin kyseisen filtterin voisi takaisinmallintaa ja saada kaikki DACit kuulostamaan yhtälailla paremmalta. Jos ero olisi kuultavissa vain jos ARES on viimeisenä digitaalisena laitteena signaaliketjussa, niin homma olisi aika hyvin selvitelty ja tiedettäisiin että se on vaan yksinkertaisesti parempi DAC kuin mikään muu. Juuri nyt on epäselvää että onko se parempi DAC, vai värittääkö se ääntä jollain tavalla.
 
Tänään lähti mulla uusi vahvistin tilaukseen: Burson Audio Soloist 3X Performance

Vieläkään ei menty tonnin yli yksittäisen laitehankinnan osalta, mutta silti kallein laite, jonka olen ostanut.

Burson on siitä hyvä, että sillä soittelee hankalatkin planaarit tietäen, ettei homma jää vahvistimesta kiinni. Toivon, ettei tuo ole oletuksena liian kirkkaan kuuloinen, mutta toisaalta tuohon voi vaihtaa opampit rauhallisempiin.
 
Tänään lähti mulla uusi vahvistin tilaukseen: Burson Audio Soloist 3X Performance

Vieläkään ei menty tonnin yli yksittäisen laitehankinnan osalta, mutta silti kallein laite, jonka olen ostanut.

Burson on siitä hyvä, että sillä soittelee hankalatkin planaarit tietäen, ettei homma jää vahvistimesta kiinni. Toivon, ettei tuo ole oletuksena liian kirkkaan kuuloinen, mutta toisaalta tuohon voi vaihtaa opampit rauhallisempiin.
Conductor 3X Performancen ja FUNK:n omistajana voin todeta, että soundi on pikemminkin lämmin kuin kirkas. Loistavia vahvistimia muutenkin. En vieläkään pysty ymmärtämään kuinka vähän huomiota Burson on saanut viime aikoina.
 
Mietin sitäkin, että eikös tässä ollut dacciskeptikoille mukavaakin luettavaa siinä, että Anandoilla ja THX-vahvarilla ei eroja kuultu? Anandat ei liene yksityiskohtien kaivelultaan sieltä ihan huonoimmasta päästä, joten turvallisin mielin voinee antaa itse kunkin harrastaa omalla tyylillään. @Terozzz kiitos testitulosten jakamisesta :)
Tuo on hyvä pointti. Itseasiassa ei ole nykyisin ollenkaan harvinainen ajatus, että nuo THX vahvarit saa kaikki dacit kuulostamaan samalta ja vastaavasti nämä topping, smsl yms mittarimato dacit saa kaikki vahvistimet kuulostamaan samoilta. Tuo siis eräs näkemys, ei välttämättä omani vaikka hieman saman suuntaista havaintoa olenkin tehnyt. Testailin vastottain SMSL SU8 ja Soncoz SGD1 dacceja, ja en kyllä kirveelläkään erottanut noita toisistaan. Jopa Soncoz bluetooth moodissa oli vaikea (ja luultavasti en sokkotestiä läpäisisi) erottaa SU8:sta. Kuuntelin Focal Stelliaa ja vahvistimena oli Phonitor 2. Daccien vaihtamisessa kesti se pari sekunttia mitä menee kun painaa phonitorista nappia ja vaihtaa tietokoneelta äänilähteen. Phonitorissa on 2 xlr inputtia, joten siltäkin osin olivat yhteneväiset. Voluumit tasasin minidsp earsilla.

Ehkä alitajuinen bias esti minua kuulemasta eroja? Olinko päättänyt olla kuulematta eroja, kun olen lukenut että niitä ei ole? Ken tietää...

Vertailin sitten Soncozia Schiit Yggdrasiliin ja siinä kohtaa eroja alkaa löytyä. Mitään sen kummempaa testiä en tehnyt mutta sen verran vahva mutu jäi tuosta hommasta, että en kyllä yhtään epäile tuota @Terozzz testiä. Isoin ero Yggy:n ja Soncozin välillä on kuitenkin siinä, että vahvistimien väliset erot korostuu. Ja tarkoitan nyt todella eri tavoin toteutettuja vahvistimia, jotka varmasti erottaa toisistaan oli DAC mikä tahansa. Elikkä SW51(putki), Liquid Platinum (putki hybridi) ja Phonitor 2 (solid-state). Edelleen mutua jota voi uskoa tai voi olla uskomatta (itsekin suhtaudun skeptisesti kaikkeen mitä ei ole kunnolla testattu) mutta ikään kuin Soncoz(ja SU8), vaikka väitetysti onkin neutraali niin tuo niin vahvasti oman "värin" sointiin että todella erilaistenki vahvistimien erot kutistuu. Yggdrasil (paskaksi mitattu roskalaite) taas menee enemmän pois tieltä ja vahvistimien erot tulevat läpi isommin. Voiko DAC olla samaan aikaan "väritön" mutta se työntääkin tuota "värittömyyttään" ketjussa eteen päin ja näin ollen tappaa erot muiden laitteiden välillä? Onko se sitten edes "transparentti" dacci? Olis ihan kiva ajan kanssa testailla näitä hommia tosissaan, vaikka valmiuksia ei mihinkään tekniseen mittaamiseen olekaan. Eikä kyllä sen puoleen teknistä ymmärrystäkään. Kunhan nyt taas vaan tuuletan ikeniä tämänkin asian suhteen :rofl:

Toki voi olla, että yritän alitajuisesti oikeuttaa kalliimman dacin hintaa ja siksi kuulen mitä sattuu. Eihän sitä tiedä.

Isoin juttu mitä noista "testeistä" sain irti oli se, että vähemmän analysoivaan kuunteluun mulle riittäisi tidalia kuunnellessa näköjään ihan hyvin bluetooth dac. Ei sinänsä mikään huonompi ajatus vaikka kakkos settiin... :hmm:

Se että sokkotestissä tasot on säädetty kohdilleen on äärimmäisen tärkeää, toivottavasti ymmärrät että miksi.
Voisiko sokkotestiä toteuttaa siten, että voluumi on aluksi 0 ja sitä lisätään ja pienennetään ulkopuolisen toimesta? Tietenkin olettaen että daceissa ei ole mitään kanava epäbalansseja eri voluumeilla joista voisi sitten arvata kumpi dacci on kyseessä. Ja jos olettettavasti samalla asetuksella dacit soivat yhtä lujaa, että esim kovalla soitettaessa vahvistin ei joudu toisella dacilla työskentelemään kovemmin ja mahdollisesti siten vaikuta ääneen. Onko siihen jokin varsinainen syy, että voluumi ei voisi vaihdella testatessa kunhan testin alkaessa lähtötaso on aina sama, oli se sitten 0 tai vaikka 80db. Ihan siis vakavissani kysyn :D
 
Pakettimies kävi. Mulla on xlr-mikrofoni kiinni Behringerin UMC202HD:ssä, ja se on tähän asti hoitanut myös kuulokkeet. Kovaa siitä kyllä lähtee, ei siinä valittamista, mutta se ääni noin muuten.. teen huomisen duunipäivän oletettavasti sellanen todella hölmö leveä hymy naamallani.
20211116_211851578_iOS.jpg
 
Olikin vain noin 10 tuntia kuunneltu, joten lähes uusi. Kaukosäädintä ei ole kokeiltu kertaakaan, mutta vaikuttaisi olevan joko kuollut tai paristo huonona. Virtalähteessä on myös aivan sairas coil whine vahvistimen ollessa päällä – melkein kuin Nvidian RTX 3080 fps:n huidellessa tuhansissa.

Äänessä ei kuitenkaan valittamista, vaikka tuo virtalähteen ääni hieman vuotaakin läpi, jos ei musiikit soi. Class A RebelAmpiin verrattuna Verite Closed kuulostaa Bursonilla alkutestailujen pohjalta hieman kirkkaammalta ja energisemmältä. Samaan aikaan alataajuudet toistuu hieman pehmeämmin, mutta kooltaan suurempina ja selkeästi kontrolloidumpina. RebelAmpilla tulee hieman sellaista bassobloatia (ainakin Bifrost 2 DAC:in kanssa), mutta Burson pitää toiston tosi tiukasti otteessaan. Tuo ehkä suurin tyylillinen ero näin alkuun ja tosiaan vasta Veritellä kokeiltuna.

Bifrost 2 DAC:n kanssa Verite on Bursonilla kirkkaudeltaan joissakin biiseissä hieman liian tajuntaan poraava, joten kirkkaammalla DAC:illa saattaisi mennä jo pidempään kuunnellessa sietokyvyn yli. Bursonin Vivid-opampit on selkeästi ääneltään hieman V-tyyliset, ja Veriten kanssa menis hieman lineaarisempikin esitys. Täytyypä kuunnella muitakin kuulokkeita ja onhan tuossa myös lipaston laatikko täynnä ZMF:n erilaisia korvapehmusteita. :D

PXL_20211117_162544100~2.jpg



Edit: Bursonilla alkoikin sopivasti Black Friday -alennukset, joten tilasin heiltä paremman virtalähteen (nimi Super Charger, joten pakko olla hyvä :lol:) puoleen hintaan. Verojen jälkeen ~170 € kuulostaa huomattavasti kohtuullisemmalta kuin noin 295 € esim. Audiophonicsilta tilatessa. Jos en vahvistimesta pidempään käyttäessä tykkääkään, niin onpahan seuraavalle omistajalle erinomainen, hiljainen virtalähde samaan pakettiin. :)
 
Viimeksi muokattu:
Suunnittelen pienten kaiuttimien hommaamista tietokonekäyttöön lähinnä pelailuun ja satunnaiseen ei-niin-vakavaan musiikinkuunteluun, ja Genelec:n G One vaikuttaisi pätevältä ratkaisulta kokonsa vuoksi (rajallinen tila pöydällä). Olen katsellut jonkin verran vahvistimia niille, sen pitäisi olla sopivan kompakti ja Genelec:n kaiuttimien äänenvoimakkuutta pitäisi pystyä säätää suoraan vahvistimesta. Vaatimuksena olisi myös helpohko äänenlähteen vaihtaminen, joten seuraavanlainen kytkentä pitäisi onnistua myös:

Vahvistimen toslink -> pöytäkoneen toslink
Vahvistimen usb-A portti -> telakan usb-A portti -> telakan usb-c portti -> työkannettavan usb-c portti

En tiedä, kuinka järkevä työkannettavan skenaario olisi, mutta helpottaisi kummasti työkannettavan siirtelyä, jos siinä ei olisi muuta kiinni kuin usb-c kaapeli. Tänään tuli Topping DX3Pro+ kuulokevahvistin vastaan, joka näyttäisi täyttävän kriteerit melko hyvin ja olisi budjettiin sopiva. Voisiko DX3Pro+ sopia tähän käyttöön, vai miettiä jotain täysin toisenlaista ratkaisua? Sony XM3:set ovat käytössä myös, jonka kanssa käytän V-Moda BoomPro kaapelia, jotta Teams & Discord höpöttelyt onnistuisi. Sitä ei tosin voi tuohon DAC:iin ainakaan kytkeä netin mukaan, joten sitä joutuisi kytkemään suoraan koneeseen mikin käytön ajaksi. Tod.näk. XM3:set menisi myös jossain kohtaa vaihtoon, kunhan saisi jonkinlaisen usb mikkiympäristön kehiteltyä myös :)
 
Suunnittelen pienten kaiuttimien hommaamista tietokonekäyttöön lähinnä pelailuun ja satunnaiseen ei-niin-vakavaan musiikinkuunteluun, ja Genelec:n G One vaikuttaisi pätevältä ratkaisulta kokonsa vuoksi (rajallinen tila pöydällä). Olen katsellut jonkin verran vahvistimia niille, sen pitäisi olla sopivan kompakti ja Genelec:n kaiuttimien äänenvoimakkuutta pitäisi pystyä säätää suoraan vahvistimesta. Vaatimuksena olisi myös helpohko äänenlähteen vaihtaminen, joten seuraavanlainen kytkentä pitäisi onnistua myös:

Vahvistimen toslink -> pöytäkoneen toslink
Vahvistimen usb-A portti -> telakan usb-A portti -> telakan usb-c portti -> työkannettavan usb-c portti

En tiedä, kuinka järkevä työkannettavan skenaario olisi, mutta helpottaisi kummasti työkannettavan siirtelyä, jos siinä ei olisi muuta kiinni kuin usb-c kaapeli. Tänään tuli Topping DX3Pro+ kuulokevahvistin vastaan, joka näyttäisi täyttävän kriteerit melko hyvin ja olisi budjettiin sopiva. Voisiko DX3Pro+ sopia tähän käyttöön, vai miettiä jotain täysin toisenlaista ratkaisua? Sony XM3:set ovat käytössä myös, jonka kanssa käytän V-Moda BoomPro kaapelia, jotta Teams & Discord höpöttelyt onnistuisi. Sitä ei tosin voi tuohon DAC:iin ainakaan kytkeä netin mukaan, joten sitä joutuisi kytkemään suoraan koneeseen mikin käytön ajaksi. Tod.näk. XM3:set menisi myös jossain kohtaa vaihtoon, kunhan saisi jonkinlaisen usb mikkiympäristön kehiteltyä myös :)
Toppingin purkit on hommaan varmasti ihan hyvät.
 
Suunnittelen pienten kaiuttimien hommaamista tietokonekäyttöön lähinnä pelailuun ja satunnaiseen ei-niin-vakavaan musiikinkuunteluun, ja Genelec:n G One vaikuttaisi pätevältä ratkaisulta kokonsa vuoksi (rajallinen tila pöydällä). Olen katsellut jonkin verran vahvistimia niille, sen pitäisi olla sopivan kompakti ja Genelec:n kaiuttimien äänenvoimakkuutta pitäisi pystyä säätää suoraan vahvistimesta. Vaatimuksena olisi myös helpohko äänenlähteen vaihtaminen, joten seuraavanlainen kytkentä pitäisi onnistua myös:

Vahvistimen toslink -> pöytäkoneen toslink
Vahvistimen usb-A portti -> telakan usb-A portti -> telakan usb-c portti -> työkannettavan usb-c portti

En tiedä, kuinka järkevä työkannettavan skenaario olisi, mutta helpottaisi kummasti työkannettavan siirtelyä, jos siinä ei olisi muuta kiinni kuin usb-c kaapeli. Tänään tuli Topping DX3Pro+ kuulokevahvistin vastaan, joka näyttäisi täyttävän kriteerit melko hyvin ja olisi budjettiin sopiva. Voisiko DX3Pro+ sopia tähän käyttöön, vai miettiä jotain täysin toisenlaista ratkaisua? Sony XM3:set ovat käytössä myös, jonka kanssa käytän V-Moda BoomPro kaapelia, jotta Teams & Discord höpöttelyt onnistuisi. Sitä ei tosin voi tuohon DAC:iin ainakaan kytkeä netin mukaan, joten sitä joutuisi kytkemään suoraan koneeseen mikin käytön ajaksi. Tod.näk. XM3:set menisi myös jossain kohtaa vaihtoon, kunhan saisi jonkinlaisen usb mikkiympäristön kehiteltyä myös :)

Löysitkö jostain EU-alueelta DX3Pro+:n myynnistä? Kerrohan. Löysin ainoastaan yhden Unkarilaisen kaupan 250 eur posteineen, maksu vanhanaikaisella pankkisiirrolla ja oli hiukan hämäränoloinen liike muutenkin.
 
Jos Toppingien saatavuudessa on ongelmia, niin minusta tuossa työpöytäkajariskenaariossa toimii osapuilleen mikä vaan perusjärkevä laite, joka tarjoaa vaan sopivat liitännät.

Tuota telakka-työkone-USB-kuviota en ihan tajunnut.. jättäisin joka tapauksessa telakat välistä, en halua periaatteestakaan kierrättää audiosignaalia telakan läpi ja oon vetänyt musat suoraan duuniläppäristä dac / vahvariin USB-A - USB-B piuhalla. Nykyään musat vaan luureilla, mutta aikaisemmin dac / etusesta lähti XLR-piuhoilla veto 8330A Geneihinkin. Laitteena oli Teac UD-301. Toimi niin hyvin kuin osaan toivoa.

Mikkihommille ei oo ollu tarvetta. Vedän palsut erillisillä (mikkipuomillisilla) Jabroilla.
 
Jos Toppingien saatavuudessa on ongelmia, niin minusta tuossa työpöytäkajariskenaariossa toimii osapuilleen mikä vaan perusjärkevä laite, joka tarjoaa vaan sopivat liitännät.

Tuota telakka-työkone-USB-kuviota en ihan tajunnut.. jättäisin joka tapauksessa telakat välistä, en halua periaatteestakaan kierrättää audiosignaalia telakan läpi ja oon vetänyt musat suoraan duuniläppäristä dac / vahvariin USB-A - USB-B piuhalla. Nykyään musat vaan luureilla, mutta aikaisemmin dac / etusesta lähti XLR-piuhoilla veto 8330A Geneihinkin. Laitteena oli Teac UD-301. Toimi niin hyvin kuin osaan toivoa.

Mikkihommille ei oo ollu tarvetta. Vedän palsut erillisillä (mikkipuomillisilla) Jabroilla.

Kappas vaan, en huomannutkaan että hifitalo:n tarjoama olikin ennakkotilaus.. Pitänee miettiä toisenlaista ratkaisua, jos hankintahetkellä ei löydy.

Ei telakka tuossa ole optimaalisin ratkaisu, mutta sen verran useasti joutuu konetta irrottelemaan, että mieluummin kärsin vähän äänessä työkoneen puolella vs irrottamaan enemmän kun yhden piuhan joka kerta konetta siirrettäessä :) Enemmän vaivattomuutta haen tässä ratkaisussa, eli input:n helpohko vaihtaminen sekä äänenvoimakkuuden säätö suoraan vahvarista.
 
Tuota telakka-työkone-USB-kuviota en ihan tajunnut.. jättäisin joka tapauksessa telakat välistä, en halua periaatteestakaan kierrättää audiosignaalia telakan läpi ja oon vetänyt musat suoraan duuniläppäristä dac / vahvariin USB-A - USB-B piuhalla.
Mitä ongelmia telakasta voi mielestäsi tulla?
 
Ei telakka tuossa ole optimaalisin ratkaisu, mutta sen verran useasti joutuu konetta irrottelemaan, että mieluummin kärsin vähän äänessä työkoneen puolella vs irrottamaan enemmän kun yhden piuhan joka kerta konetta siirrettäessä :) Enemmän vaivattomuutta haen tässä ratkaisussa, eli input:n helpohko vaihtaminen sekä äänenvoimakkuuden säätö suoraan vahvarista.
Mulla vie telakka duunikoneesta yhden USC-C:n ja laturin paikan. 2xUSB-A jää täysin vapaaksi, kun hiiri (tai hiiren dongle) ja näppis on kiinni telakassa. Näin ollen itellä ei oo mitään ropleemaa käyttää noita vapaita USB-A -paikkoja musansoitteluun, mutta jos on joku toisenlainen viritys, niin tilanne on varmaan toinen. En tarkoittanu tuossa edellä sitä, että kenenkään muun tarttis olla välttämättä huolissaan äänisignaalin kierrättämisestä telakan kautta, mutta ite teen noin, miten teen :)

@pomk niin, en oo varma, mitä kaikkea noi telakat ovat syöneet, mutta ei siitä ainakaan mitään hyötyä ole kierrättää audiosignaalia ylimääräisten purkkien läpi. Jos meinaat aloittaa jotain perinteistä näiden audioketjujen vänkäämistä, niin eti joku toinen leikkikaveri, mutta tuo on tosiaan käytännössäkin helpoin kuvio. Voi vaihtaa tarvittaessa luurinkin lähteeksi, kun kiskaisee vaan johdon irti läppäristä. Telakka on mulla työnnettynä nurkkaan vähän syrjemmälle.

muoksista. niin ja siis meikäläisen nykyinen "telakka" on suunnilleen tämmönen, eikä niitä, jonka päälle läppäri asetetaan (jos semmoisia vielä on):

 
Viimeksi muokattu:
@pomk niin, en oo varma, mitä noi telakat ovat syöneet, mutta ei siitä ainakaan mitään hyötyä ole kierrättää audiosignaalia ylimääräisten purkkien läpi. Jos meinaat aloittaa jotain perinteistä näiden audioketjujen vänkäämistä, niin eti joku toinen leikkikaveri, mutta tuo on tosiaan käytännössäkin helpoin kuvio. Voi vaihtaa tarvittaessa luurin lähteeksi, kun kiskaisee vaan johdon irti läppäristä.
Hyötyhän oli tässä tapauksessa käytön helppous. Ja telakassa ei ole mitään mikä voisi niitä bittejä sekoittaa siten että siitä mitään häiriötä tulisi.

Kaiken maailman telakka FUDin vois jättää pois, jooko. Siellä on sisällä vain USB hubi, jollainen on siellä sun läppärin sisälläki. Jos moiset aiheuttaisi ongelmia USB:n yli menevään tietoliikenteeseen, niin niitä ongelmia olis jatkuvasti ihan kaikilla.
 
Hyötyhän oli tässä tapauksessa käytön helppous. Ja telakassa ei ole mitään mikä voisi niitä bittejä sekoittaa siten että siitä mitään häiriötä tulisi.

Kaiken maailman telakka FUDin vois jättää pois, jooko. Siellä on sisällä vain USB hubi, jollainen on siellä sun läppärin sisälläki. Jos moiset aiheuttaisi ongelmia USB:n yli menevään tietoliikenteeseen, niin niitä ongelmia olis jatkuvasti ihan kaikilla.
Tää on audioaiheinen ketju, jos nyt lähdetään siitä. Minä tykkään tehdä nää audiovetoni sillä ajatuksella, että olis tehty osapuilleen optimaalisella tavalla äänenlaadun kannalta. Telakkaa ei ole tehty audiosignaalin käsittelyyn ja sen kautta vetämisellä ei ole pienintäkään mahdollisuutta parantaa signaalia. Ainoastaan huonontaa. Joten jos minun (lue nyt ajatuksella: minun) ei ole pakko signaalia sitä kautta kierrättää, niin en sitä tee. En lyö muissakaan musaseteissäni mitään ylimääräistä väliin samasta syystä, koska sillai saa korkeintaan paskottua jotain (jotain ylimääräisiä häiriöitä jostain, ylimääräisiä liitäntöjä ja johtoja signaalitiellä jne).

Mene pätemään FUDiesi kanssa vaikka tuonne teeveeketjuun. Arvasin, että tulossa oli tätä superväsynyttä vänkäämistä..
 
  • Tykkää
Reactions: jkm
Tää on audioaiheinen ketju, jos nyt lähdetään siitä. Minä tykkään tehdä nää audiovetoni sillä ajatuksella, että olis tehty osapuilleen optimaalisella tavalla äänenlaadun kannalta.
Kummasti se audiosignaali päätyy toiselta puolelta maailmaa tuhansien laitteiden kautta kotikoneellesi, mutta sitten yksi USB hubi pilaa jollain tapaa asioita? Äänenlaadun kannalta hubin käyttäminen ja käyttämättäjättäminen on yhtä optimaalisia.

Telakkaa ei ole tehty audiosignaalin käsittelyyn ja sen kautta vetämisellä ei ole pienintäkään mahdollisuutta parantaa signaalia. Ainoastaan huonontaa.
Telakka tuo yhden potentiaalisen häiriötekijän, kyllä, mutta ne häiriöt joko kuulee selkeänä rätinänä tai sitten niitä ei ole. Tämä selviää lukemalla USB speksiä ja katsomalla sieltä että miten data väylään dumpataan.

Edit: ja se telakka on luotu ihan samalla tavalla audiosignaalin käsittelyyn, kuin mikä tahansa USB yhteensopiva laite tai kaapeli.

Mene pätemään FUDiesi kanssa vaikka tuonne teeveeketjuun.
Itse tämän telakka-FUDin aloitit.
 
Viimeksi muokattu:
Itse tämän telakka-FUDin aloitit
No vtut, kun kirjoitin, miten tykkään liitännät ite tehdä :D mihin sää päätit tulla paukuttelemaan henkseleitä. Mitä se sulle kuuluu, millä filosofialla minä tykkään audiosetuppini tehdä? Sillä sanoin, että mene nyt pätemään jonnekin muualle noilla jutuilla. Voi olla vähän otollisempi maaperäkin näille autistisille tekkiväännöille.
 
itellä suhisee ja vinkuu niinku perinteinen puhelinmodeemi kosanaan kun vahvarista kääntää volat täysille. hiirenliikuttelukin aiheuttaa ininää. Kaipa kokeiltava oisko jollain toisel usb piuhal parempi tulos
 
No vtut, kun kirjoitin, miten tykkään liitännät ite tehdä :D mihin sää päätit tulla paukuttelemaan henkseleitä. Mitä se sulle kuuluu, millä filosofialla minä tykkään audiosetuppini tehdä? Sillä sanoin, että mene nyt pätemään jonnekin muualle noilla jutuilla. Voi olla vähän otollisempi maaperäkin näille autistisille tekkiväännöille.
Ehdoitit että telakka kannattaa jättää välistä. Täysin perusteetta, tilanteessa jossa sen käyttäminen olisi ollut kysyjän mielestä parempi juttu käytettävyyden näkökulmasta. Ei tässä mistään muusta ole kyse ollut.
jättäisin joka tapauksessa telakat välistä
Ymmärtäisin reaktiosi, jos viestisi olisi vain toteamus siitä miten itse olet laitteesi virittänyt. Nyt kuitenkin ehdoitit toiselle että tekisi asiat samalla tavalla kuin itse olet tehnyt, käytettävyyden kustannuksella, perustuen johonkin digitaalisten audiosignaalien laatuun tmv. roskaan.

Ei telakka tuossa ole optimaalisin ratkaisu, mutta sen verran useasti joutuu konetta irrottelemaan, että mieluummin kärsin vähän äänessä työkoneen puolella vs irrottamaan enemmän kun yhden piuhan joka kerta konetta siirrettäessä :) Enemmän vaivattomuutta haen tässä ratkaisussa, eli input:n helpohko vaihtaminen sekä äänenvoimakkuuden säätö suoraan vahvarista.
Telakasta ei tule mitään haittaa äänenlaatuun. Jos telakka on mielestäsi käytännöllinen ratkaisu, niin suosittelen sitä käyttämään.
 
itellä suhisee ja vinkuu niinku perinteinen puhelinmodeemi kosanaan kun vahvarista kääntää volat täysille. hiirenliikuttelukin aiheuttaa ininää. Kaipa kokeiltava oisko jollain toisel usb piuhal parempi tulos
Sulla on varmaan vähän alitehoinen vahvarikin tai jossain muualla ketjussa vähän säätämistä, jos tarttee kuunnella vahvarista volat tapissa :D Missä systeemissä tuo ongelma tarkemmin on?
 
en oo kyl sanonu et tarviis kuunella volat täysillä, tokihanse rupee vast kuuluu kovemmal volal. ja selkee usb kautta tuleva. kun häviävät ilman piuhaa. eikä oo ollu aikaisemmin samanlaista häröä. musical paradice mp-d1mk3 dacci nyt felix elise mk2 persiissä
 
en oo kyl sanonu et tarviis kuunella volat täysillä. ja selkee usb kautta tuleva. kun häviävät ilman piuhaa. eikä oo ollu aikaisemmin samanlaista häröä. musical paradice mp-d1mk3 dacci nyt felix elise mk2 persiissä
Niin tuossa edellisessä kontekstissa aattelin, että onko sulla joku telakkaviritys vai miten sulla signaalipolku tarkalleen menee.

Mulla on aina ollu suht täydellisesti häiriötön soundi niin duunipisteellä kuin olkkarisysteemissäkin, enkä oo juuri muuta noissa katellut kuin että laitteet on fiksuja ja kytkennät on tehty järkevästi. USB-johdot on ihan peruslaatuista bulkkia. Olkkarin koksu- ja optiset jotain niin sanotusti laadukkaampaa, mutta en oo niille hirveästi painoarvoa laskenut olkkarisysteemin soundissa.

Mut toisella johdolla voi varmaan kokeilla ensi alkuun, niin kuin sanoitkin.
 
Suoraan on pöytäkoneesta piuhalla. ja ihan vaa euron piuhalla. Aikaisemmi ei ole ollu, huomasin vast eilen yöllä. Volat kovemmal vinkuu hiirenmukaan :/ meteli hieman vaihtuu usb portin mukaan. Näyttää samat häröt tulevan khadas tone 2 prohonkin
 
^ jooh, tuo kertoo minusta justiinsa siitä, ettei ole ihan sama, mistä ja miten signaalia vetelee USB:lläkään. Toivottavasti löytyy häiriön lähde. Ei noita kihinöitä ole kiva kuunnella (tai en minä sillai pystyis kuuntelemaan yhtään, että mukana tulis jotain kihinöitä ja kohinoita).
 
Pöytäkoneissa eri osien virransyötön kelat vinkuu jonkin verran ja ääni siirtyy herkästi eteenpäin usb-väylää pitkin. Jos DAC:issa ei ole suodatusta tuollaisille häiriöäänille, melu etenee kuulokkeisiin tai kaiuttimiin asti. Esim. Schiit Bifrost 2:n galvaaninen suodatin poistaa nuo äänet tehokkaasti. Oman koneeni emolevyn virransyöttö vinkuu eri taajuuksilla hiirtä liikuttaessa, mutta Bifrostin läpi tuo ääni ei onneksi siirry.

Jos on Windows-kone, kannattaa kokeilla laittaa se kuuntelun ajaksi virranhallinta-asetuksista vähävirtaiseen tilaan. Se pienentää prosessorin kellotaajuuksia ja voltteja, joten vinkuminenkin vaimenee samalla hieman.

Itseasiassa usb:n vaihtaminen optiseen piuhaan ratkaisee myös vinkumiset. Tämä ei tietysti ole kaikille vaihtoehto.
 
Olen tässä suunnitellut Topping EX5 hankkimista. Onko kenelläkään kokemusta tai mietteitä ko. laitteesta? Käyttö olisi seuraava: puhelinta käytän äänilähteenä, joko Spotify tai Tidal. Kuulokkeina toimii tällä hetkellä Hifiman Sundara, Sennheiser HD58X ja Fostex TH-X00.
 
Suoraan on pöytäkoneesta piuhalla. ja ihan vaa euron piuhalla. Aikaisemmi ei ole ollu, huomasin vast eilen yöllä. Volat kovemmal vinkuu hiirenmukaan :/ meteli hieman vaihtuu usb portin mukaan. Näyttää samat häröt tulevan khadas tone 2 prohonkin
Kyseisen DACin analogi- ja digipuolen maatasot ei mitä ilmeisimmin ole erotettu oikein. Palautukseen tommoset. USB kaapelia vaihtamalla tilanne ei muutu miksikään, omalla virtalähteellä olevan hubin jos laittaa väliin, niin saat kuunnella sen hubin virtalähteen sihinöitä, jotka voi olla miellyttävämmät tai sitten ei. Myös optinen usb jatkokaapeli/galvaaninem erotin tekee saman jutun.

Uskomatonta että ton hintaluokan laitteessa ei ole perustason jutut kunnossa piirisuunnittelun osalta.
 
Koklasin tuossa omia vehkeitä (siis audiovehkeitä), ja Creativen linnunpöntöt pärisee jos volumet kääntää kaakkoon. Sitten jos kuulokevahvistimesta kääntää volumet kaakkoon niin kuulokkeista ei kuulu yhtään mitään. Varmaan vika (oninaisuus?) on kaiuttimien vahvistimessa ja/tai virransyötössä?. Kas kun molempiin tulee ääni saman dacin kautta usb:tä pitkin.
 
Koklasin tuossa omia vehkeitä (siis audiovehkeitä), ja Creativen linnunpöntöt pärisee jos volumet kääntää kaakkoon. Sitten jos kuulokevahvistimesta kääntää volumet kaakkoon niin kuulokkeista ei kuulu yhtään mitään. Varmaan vika (oninaisuus?) on kaiuttimien vahvistimessa ja/tai virransyötössä?. Kas kun molempiin tulee ääni saman dacin kautta usb:tä pitkin.
Juu kuulostaa siltä että creativen vahvistimen thd% nousee villisti kun tehoja nostaa. Ihan tyypillistä.
 
omalla virtalähteellä olevan hubin jos laittaa väliin, niin saat kuunnella sen hubin virtalähteen sihinöitä, jotka voi olla miellyttävämmät tai sitten ei.
Villi idea: mitäs jos siihen audioketjuun ei tosiaan laitettas mitään ylimääräistä väliin sihisemään?? Kun näitä ongelmia vaan ihmisillä on siitä huolimatta, vaikka riittävän fiksu toteutus kummassakin päässä pitäs ne estää.
 
Villi idea: mitäs jos siihen audioketjuun ei tosiaan laitettas mitään ylimääräistä väliin sihisemään?? Kun näitä ongelmia vaan ihmisillä on siitä huolimatta, vaikka riittävän fiksu toteutus kummassakin päässä pitäs ne estää.
Tosiaan jos se DAC on toteutettu päin helvettiä, niin suoralla kaapelilla läppäriin pääset kuuntelemaan sen sun läppärin surinoita. Ja tässä esimerkissähän ne suhinat nimenomaan tuli suoralla kaapelilla, joten pelkkä kaapeli = huono, eikö?

Ne sihinät johtuvat viallisesta laitteen suunnittelusta, ja moisten korjailu purkkavirityksillä on ihan älytöntä puuhaa. Tästä ollaan varmaan ihan samaa mieltä?
 
Niin no minä lähden oikeastaan siitä, että USB-audio on muutenkin toissijainen vaihtoehto. Ensisijaisessa systeemissä menee streamer - optinen - dac - luurit tai streamer - koksu - kajarit. Tietokonesysteemissä Teacin dac on tosin hoitanut hommansa ihan hyvin, ei ole sihinöitä eikä suhinoita suoralla piuhalla pöytäkoneesta eikä duunikoneesta.

Mutta aikaisempi pointtihan oli se, että kun noita USB-häiriöitä ilmenee, niin ei sinne ketjuun kannata mitään ylimääräisiä hubeja mennä laittamaan, jos sen takia sais laittaa perään jonkun USB-isolaattorinkin. Jos siis on semmoiset laitteet, joissa häiriöitä ylipäätään ilmenee. Paras tietty on, jos löytää semmoiset laitteet, jotka USB-häiriöistä kunnialla selviää.
 
Mutta aikaisempi pointtihan oli se, että kun noita USB-häiriöitä ilmenee, niin ei sinne ketjuun kannata mitään ylimääräisiä hubeja mennä laittamaan, jos sen takia sais laittaa perään jonkun USB-isolaattorinkin. Jos siis on semmoiset laitteet, joissa häiriöitä ylipäätään ilmenee. Paras tietty on, jos löytää semmoiset laitteet, jotka USB-häiriöistä kunnialla selviää.
Eli jos häiriöitä on ja haluaa häiriöherkkää väärin suunniteltua laitetta jostain syystä käyttää, niin oikea ratkaisu on jatkaa häiriöitä aiheuttavan streamer-usb-dac systeemin käyttämistä, sen sijaan että erottaisi ne häiriöt sähköisesti siitä DACista?

Joskus se pelkkä USB piuha on huonoin vaihtoehto. Siis silloin kun DAC on suunniteltu päin helvettiä ja sitä jostain syystä haluaa kuitenkin USB:n yli käyttää.

Ja joo, ollaan samaa mieltä siitä että häiriöitä USB sähkönsyötöstä ottavat laitteet sietäis joutua romukoppaan. Tällöin on ihan sama että montako usb piuhaa ja hubia siinä on välissä, ja homma pelaa täydellisesti.

Edit: toihan on aika hyvä testi. Jos telakan tai muun USB hubin tai erilaisen kaapelin käyttäminen vaikuttaa millään tapaa ääneen, niin DAC on suunniteltu niin huonosti, että se kannattaa suosiolla palauttaa viallisena.
 
En tiedä muista, mutta itse luen paljon mieluummin - varsinkin tällä foorumilla - kanssaharrastajien subjektiivisia hyvin kuvattuja kokemuksia kuin tieteellisesti vertaisarvioituja käppyröitä - voi olla, että olen yksin.
 
En tiedä muista, mutta itse luen paljon mieluummin - varsinkin tällä foorumilla - kanssaharrastajien subjektiivisia hyvin kuvattuja kokemuksia kuin tieteellisesti vertaisarvioituja käppyröitä - voi olla, että olen yksin.
Hyvin kuvatut subjektiiviset kokemukset on tosiaan audiossa oikeastaan ainoa lopulta merkitsevä asia. Aika usein vaan ihmiset sotkee placebon mukaan noihin kokemuksiinsa ja kyse ei silloin IMO ole enää hyvistä kuvauksista. Käppyröillekkin on välillä paikkansa, niin osaa välttää mm. häiriöherkät DACit.
 
Hyvin kuvatut subjektiiviset kokemukset on tosiaan audiossa oikeastaan ainoa lopulta merkitsevä asia.

Kyllä. Itse yrittäisin madaltaa harrastajien kommentointia tälle palstalle sen sijaan, että joku käyttäjä aina vaatisi keskustelijoilta perusteluja "miten päädyit tähän lopputulokseen - oletko ajatellut, että olet väärässä?".

Positiivishenkinen keskustelu usein luo lisää keskustelua. Sen uskoisin olevan tällekin säikeelle sopivaa.
 
En tiedä muista, mutta itse luen paljon mieluummin - varsinkin tällä foorumilla - kanssaharrastajien subjektiivisia hyvin kuvattuja kokemuksia kuin tieteellisesti vertaisarvioituja käppyröitä - voi olla, että olen yksin.

En oikein ymmärrä miksi tästä aihepiiristä pitää luoda jotain vastakkainasettelua. Subjektiivisia kokemuksia on mukava lukea, mutta on hyvä asettaa kaikenlainen audion subjektiivinen kuvailu oikeanlaiseen kontekstiin. Tämä on hyvä muistaa myös silloin kun uudet harrastajat kysyvät neuvoa pidempään harrastaneilta.

Miksi tosiasioista puhumista pitäisi vältellä tai vääriä uskomuksia ei saisi tekniikka-aiheisella foorumilla korjata? Tämä on kuitenkin keskustelufoorumi, joten täällä on tarkoitus jutustella eri aihepiireistä sääntöjen puitteissa. Selkääntaputtelua ja rinkirunkkausta mahtuu tähän maailmaan ihan tarpeeksi muutenkin.
 
Ongelmahan tässä ei ole se, etteikö voisi kyseenalaistaa. Ongelma on lyttäys sävytteinen jankuttaminen joka lopettaa keskuttelun.
IO-techistäkin löytyy käyttäjän ignore-toiminnallisuus jonka käytön jälkeen ei näe ko. henkilön viestejä, toimii oikein hyvin.
 
Kyllä. Itse yrittäisin madaltaa harrastajien kommentointia tälle palstalle sen sijaan, että joku käyttäjä aina vaatisi keskustelijoilta perusteluja "miten päädyit tähän lopputulokseen - oletko ajatellut, että olet väärässä?".

Positiivishenkinen keskustelu usein luo lisää keskustelua. Sen uskoisin olevan tällekin säikeelle sopivaa.
Jos kirjoituksen perusteella on mahdotonta selvittää että pohjautuvatko subjektiiviset kokemukset aidosti johonkin muuhun kuin näköaistimuksiin, niin mielestäni asiasta on hyvä ottaa selvää.

Kaiken mahdollisen lukeminen pelkän positiivisen kautta johtaa lopulta vain itseään vahvistavaan rinkirunkkauskierteeseen.

Kommentoinnin kynnys on hyvä olla matala, mutta niin myös virheellisen tiedon ja puutteellisten testiasetteluiden osoittamisen.

Lähtökohtana subjektiivisten vertailujen tekemiselle pitää aina olla se, että vertailtavat laitteet kykenee erottamaan muutenkin kuin visuaalisesti. Ellei kirjoita puhtaasti käyttöliittymästä, laitteiden designistä tai muusta joka myös havaitaan visuaalisesti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom