Ihan mielenkiintoista, jos puhuttaisiin muutaman satasen budjetista, niin Topping-suositteluja pukkaisi ovista ja ikkunoista. Mutta tässä hintakategoriassa nämä paremman pään toppingit eivät aiheuta innostuneisuutta? Mulla ei ole siis mitään preferenssiä merkin suhteen, mutta käsittääkseni nuo ovat ihan kehuttuja olleet ja menevät budjettiin.
Omakohtainen kokemus Toppingeista perustuu siihen, että minulla oli jokunen vuosi sitten mainitsemasi Topping DX7 Pro lyhyesti hallussani. Se tosin lähti samantien takaisin Hifitalolle, sillä siinä oli volumepotikassa ongelma. Se rahisi ikävästi runkoa vasten, ei ilmeisesti ollut osunut ihan keskelle sitä rungon aukkoa. Sen äänenlaadusta en varsinaisesti löytänyt mitään valittamista, mutta en kyllä yleensä kuule oikeastaan mitään eroa eri vahvareiden välillä, toisin kuin kuulokkeiden kohdalla.
Kritiikki jota arvostelijat esittävät Toppingin laitteista liittyy usein niissä käytettävien NFCA-moduulien "steriililtä" kuulostavaan soundiin. Head-fi.org:sta lukiessa käyttäjäkokemuksia noista, moni, myös tuntuu kritisoivan yleisesti Toppingin laitteita halvalla tehdyiksi, niissä esiintyy kyseenalaisia teknisiä ratkaisuja juuri kustannussäästöjen takia. Osa arvostelijoista noita toki myös ylistää, joten tiedä sitten ketä uskoa.
Joka tapauksessa, olen tullut laitekokeilujen perusteella siihen tulokseen, että minun ei kannata maksaa kovin paljon kuulokevahvistimista ja daceista, kun en niiden äänenlaadullisia eroja oikein kuule. Tämä on toki ironista, kun olen niihin aika paljon rahaa vuosien saatossa kuluttanut. Sen vuoksi suosittelin sitä Fiio K7 dac/amp:ia, löytyy myös Bluetooth-versio. Siinä on edullinen hinta ja arvostelujen perusteella hyvä äänenlaatu.
RME ADI-2 Dac:ia suosittelin siksi kun se on ominaisuuksiltaan edelleen markkinoiden monipuolisin laite kuusi vuotta julkaisun jälkeen, poislukien nuo puuttuvat Bluetooth-ominaisuudet. Siihen tulee edelleen vähän väliä päivityksiä ja lisäominaisuuksia. Toki jos ei aio niitä ominaisuuksia käyttää, niin sitten niistä on mielestäni turha maksaa,
Viimeksi muokattu: