Jaahas, mitäköhän kuulokevahvistin + dacia sitten seuraavaksi katsottaisiin. Fiio K9 Pro Ess oli tosiaan Hifitalosta tilauksessa, mutta ei koskaan toimittanut ja konkkaankin kerkesi mennä. Onneksi maksettu luottokortilla ja korttiyhtiöltä rahat takaisin kuukausien odottelun jälkeen. Olen tässä kyseisen laitteen saatavuutta seuraillut Amazonista pitkin talvea ja saatavuus käytännössä ”ei ole”, joten unohdetaan se (tosin jälkikäteen ajatellen, olisi pitänyt tajuta, että jos missään muualla laitetta ei ole, niin ei hifitalokaan sitä pysty 6-10 arkipäivässä toimittamaan).
Nyt sitten vaihtoehtoina olen miettinyt Toppingin DX7 Prota taikka A70+D70 -stackia. Tuleeko muuta vaihtoehtoa mieleen? Jälkimmäinen huomattavasti kalliimpi kombo ja mietin onko mitään järkeä, jos tarkoituksena on ostaa laitteet, jotka olisivat riittävät mahdollisia tulevia kuulokepäivityksiä ajatellen. Nykyisin kuulokkeina Hifimanin HE560 (2014 malli) ja varmaan end-game kuulokehankinnoissa on tyyliin Meze Empyrean 2 tai vastaava (ei ajankohtainen). Välihankintana todennäköisesti menee suljetut kuulokkeet, tyyliin Focal Radiance, kun välillä tarvitsee asteen enemmän ulkomaailman vaimennusta.
Lähtee kova suosittelu Hifimanin EF400:lle. Open box EU-varastolta toimituksineen alle 400€, ja sillä saa tosi laadukkaan balansoidun setin - tosi kovan kuulokevahvistimen ja ihan loistavan R2R DAC:n hienossa paketissa. Jopa uuden kappaleen hinnalla tuo on mun kirjoissa ihan eeppisen hyvä setti. En ole kuullut mun korvaan miellyttävämpää settiä vaikka maksaisi kolme-neljä kertaa enemmän. Vahvarista lähtee 4400mW muistaakseni 36 ohmiin, joten senkin puolesta sillä ajaa lähes mitä vaan luureja.
Ainoina miinuksina on, että löytyy vain USB input, ja kuuloke-ulostulojen impedanssit eivät ole mitään 0.1ohm luokkaa. Etupaneelista löytyy tosiaan 3.5mm & 1/4" ja sitten balansoidut 4.4mm & 4-pin XLR kuuloke-outit, takapaneelista balansoidut XLR:t sekä tietysti perus RCA:t. Kuulokeporteissa on muistaakseni eri ulostuloimpedanssit - 3.5mm single-ended oli ilmeisesti mitattu jopa 18ohm, kun taas balansoiduissa ulostuloissa ne on huomattavasti pienemmät. En siis suosittelisi EF400:sta IEM-käyttöön - enkä myöskään erittäin alhaisen impedanssin omaaville dynaamisille luureille - varsinkaan 3.5mm & 1/4" ulostuloista. Balansoidut portit voi olla eri asia. Sen sijaan esim. Sennheiser HD650, Hifiman HE1000 Stealth, HE5XX & Ananda, ja ZMF Auteur kuulosti kaikki aivan uskomattoman upeilta EF400:n vahvarin & DAC:n läpi.
En siis voi luvata, että Focal Radiance toimii täydellisen hienosti balansoidustakaan lähdöstä, mutta Hifimanit ja Empyreanit pitäisi sopia kuin nappi otsaan, ja pidän EF400:sta kaikesta huolimatta ihan endgame-luokan vehkeenä, vaikka sellaisen saa selvästi alle 500€ hintaan.
Huom! Erään Hifimanin insinöörin mukaan nuo ulostuloimpedanssi-hommat on ihan tarkoituksella saatu aikaan - joku idea siinä oli mitä en itse idioottina ymmärtänyt - ja ilmeisesti nyt myytävissä laitteissa (myös EU-varaston open boxit) tuota on edelleen tuunattu, tarkoituksena saada kaikki irti erilaisista luureista, miinus ilmeisesti IEM:t?
Joka tapauksessa, EF400 on laite josta en ikinä luovu jos vaan taloudelta pystyn. Niin ison vaikutuksen se on tehnyt, varsinkin R2R DAC-puoli. En ymmärrä miten Hifiman voi myydä sitä alle tonnilla, tai open boxina muutamalla huntilla. Jos kupsahdan piakkoin, mikä on ihan mahdollista, niin lupaan testamentata tämän EF400:n vaikkapa Kuulokenurkalle, joka voi sitten kokeilun jälkeen esim. arpoa sen jollekin toiselle köyhälle & sairaalle, että saadaan sitten hyvä kiertämään!