Cyberpunk 2077

Vaatiiko tää oikeasti nvme ssd:n? Onko kukaan vertaillut sata vs nvme ssd välillä eroja?

Mulla siis on nvme:lläkin tyhjää 250 gigaa, et kyl se sinne menis, mutta oon sata-ssd:tä käyttänyt pelilevynä.
Vähintään latausruudut nopeutuu. Sitten mahdollisesti ajaessa pop init.
 
Vähintään latausruudut nopeutuu. Sitten mahdollisesti ajaessa pop init.
Jos jotain kehuja teknisestä toteutuksesta pitää tälleen lonkalta tälle pelille antaa, niin todella nopeat latausajat nvme ssd asemalla! Hyvä että ehtii edes reagoimaan space bar - continue painallukseen.
 
Vanhemmilla prossuilla voisi kannattaa kokeilla sitä väkijoukon tiheyden pienentämistä, löytyy muistaakseni Gameplay optionsin alta.
Itselläni ei mikään vanha ole (i5 9400) mutta se väkijoukku high asetuksella kyllä pudotti jonkun 10-20fps alueilla missä todella paljon npc:itä, laskin mediumiin ja nyt ei droppaa lähellekkään niin paljoa eikä tullut mitään aavekaupunkiakaan.
Näyttäisi siis tuo asetus kurittavan todella paljon prosessoria.
 
  • Tykkää
Reactions: aop
Onkos GOG muuten sisäänrakennettua FPS counteria. Tai mikä olisi hyvä softa tähän. Toi oma Nvidian experience ei jostain syystä toimi itsellä. Eikä frapsikaan.
 
Ei kai tässä auta kuin odottaa patchia, joka korjaisi tämän low gpu usage ongelman ja että grafiikka-asetusten muuttaminen ei tee yhtään mitään. Peli pysyy samannäköisenä oli sitten low tai ultra asetukset käytössä. Kaikki DLSS asetusket nostavat FPS:ää 30 -> 40 ja ainoa ero asetusten välillä on, että gpu usage laskee. Onneksi itselle peli on pelattava tuolla 40 fps:llä, mutta hieman harmillista joka tapauksessa.

Edit: 3440x1440, 3900X, RTX3080, 32gb RAM ja asennettu SSD:lle.
Käytä DDU:ta ajurien poistoon ja asenna uudestaan, jossain on voinut mennä bitti solmuun näyttistä vaihtaessa jos et ole tuota tehnyt. Tai sitten sulla on jostain kautta fps limit päällä jos se on tarkasti kokoajan 40.
 
Kiva kiva. Levy tuli, niin heti käynnistin xboxilla preloadattua peliä ja tuli normaalisti se syötä levy tai osta -ruutu. Kun syötti levyn ei tapahtunut muuta kuin tuli notifikaatio, että asennetaan peliä ja sieltä se nollista lähti rinnalle asentamaan toista.
 
Saako tuota tekstityksen väriä jostain muutettua ? Valkoinen olisi parempi sinisen sijaan. Ps4 pro jos jotain merkitystä.
 
Onkos GOG muuten sisäänrakennettua FPS counteria. Tai mikä olisi hyvä softa tähän. Toi oma Nvidian experience ei jostain syystä toimi itsellä. Eikä frapsikaan.
Msi afterburner+riva statistics ehdottomasti paras overlay suorituskyvyn, lämpöjen ym mittaamiseen.
 
Onko jollain pelikokemusta ylikellotetulla prosessorilla? Onko ollut ongelmia (jotka kellotuksen poisto korjaa)?
 
Ainakaan täällä prosessorien rajutkaan ylikellotukset eivät ole vaikuttaneet Cyberpunkin vakauteen, jos todettu muuten vakaaksi.
 
Ihan pakko kysyä, pelaatteko te tätä vai tuijotteletteko vain FPS-mittaria? Siis että miksi ylipäätään pitää FPS-lukemia ruudulla kun pelin pyörimisen näkee ihan silmälläkin.

Miksi tuijottaa talon sähkönkulutusta vaikka kyllähä sitä tulee sieltä kun vaan ottaa? Esimerkkejä olisi loputtomiin. Mieltymyksiä, harrastuneisuutta, teknillinen kiinnostus.. mitä näitä nyt on.
 
Ihan pakko kysyä, pelaatteko te tätä vai tuijotteletteko vain FPS-mittaria? Siis että miksi ylipäätään pitää FPS-lukemia ruudulla kun pelin pyörimisen näkee ihan silmälläkin.
Antamaan suuntaa varmaankin, jos joku ei omista peliä. Mä en voi ku FPS keskustella, kun oon vielä töissä enkä voi pelata. PERKELE :D
 
Käytä DDU:ta ajurien poistoon ja asenna uudestaan, jossain on voinut mennä bitti solmuun näyttistä vaihtaessa jos et ole tuota tehnyt. Tai sitten sulla on jostain kautta fps limit päällä jos se on tarkasti kokoajan 40.

Pitää kokeilla varmaan tuota vaihtoehtoa, jos ei ala tokenemaan lähiaikoina. Ei ole FPS limittiä päällä. DLSS näytti toimivan oikein hetken verran, mutta ainoastaan tutoriaalihuoneessa aina eri tutoriaalien välissä. Silloin FPS pyöri 70-80 välillä, mutta heti kun aloitti taas uuden tutoriaalin, samat ongelmat jatkuivat. Jonkin verran yrittänyt googletella ja en ole yksin ongelmani kanssa, joten se on jollain tavalla lohdullista.
 
Ihan pakko kysyä, pelaatteko te tätä vai tuijotteletteko vain FPS-mittaria? Siis että miksi ylipäätään pitää FPS-lukemia ruudulla kun pelin pyörimisen näkee ihan silmälläkin.
Kyllä minä ainakin tarkkailen fps lukemaa että tiedän milloin pelistä voi nauttia. Jos alle 60 niin pahastun ja istun kädet puuskassa niin kauan että fps ylittä 60.

/s
 
Pitäisikö tässä olla "texture quality" settari näkyvissä? Linus ainakin sanoi että huomattava ero tuolla. Onkohan tuo valittavissa vain RTX korteilla ja jollain noilla RT preseteillä? 6800XT kiinni eikä moista valintaa ole.
 
Puusilmät on erikseen, nämä jotka "ei huomaa mitään eroa" missään. Meille normaalilla näkökyvyllä varustetuille resoluutio, fps ja grafiikka-asetukset on todellakin tärkeitä. Nimenomaan näiden takiahan pelataan PC:llä, eikä konsolimatolaatikolla.
 
Pitäisikö tässä olla "texture quality" settari näkyvissä? Linus ainakin sanoi että huomattava ero tuolla. Onkohan tuo valittavissa vain RTX korteilla ja jollain noilla RT preseteillä? 6800XT kiinni eikä moista valintaa ole.

Se asetus ei näy, kun on pelissä. Valikkoon palatessa pääsee muuttamaan.
 
  • Tykkää
Reactions: gm_
Luojan kiitos tässä on ainakin noita fast travel pisteitä huomattavasti tiheämmässä kuin Witcher 3:ssa.
 
Ihan pakko kysyä, pelaatteko te tätä vai tuijotteletteko vain FPS-mittaria? Siis että miksi ylipäätään pitää FPS-lukemia ruudulla kun pelin pyörimisen näkee ihan silmälläkin.

No kyllä mua rehellisesti kiinnostaa miten uusi peli rullaa lähes tonnin näytönohjaimella, siis en näe et tuosta olis mitään haittaa että FPS menee tuolla ylälaidalla ja jos tuntuu tulevan joku tökkivä kohta niin tuijotan fps et missä ne huitelee.
 
Puusilmät on erikseen, nämä jotka "ei huomaa mitään eroa" missään. Meille normaalilla näkökyvyllä varustetuille resoluutio, fps ja grafiikka-asetukset on todellakin tärkeitä. Nimenomaan näiden takiahan pelataan PC:llä, eikä konsolimatolaatikolla.
Pelille hyviä asetuksia hakiessa, ei omat silmät ainakaan erota muutaman fps luvun siirtymistä suuntaan tai toiseen.. ja samaa sliderijumppaa on pelissä pari sivua.
 
Se asetus ei näy, kun on pelissä. Valikkoon palatessa pääsee muuttamaan.
Kappas vain. High:llähän se oli, välillä kyllä kökköä tekstuuria siellä täällä. Varsinkin jotkut graffitit näyttää melko kehnolta
 
Nyt pääsee pelaan. Kuinka vaikea peli on keskivertopelaajalle? Mietin normal ja hard välillä. Voiko vaihtaa pelin aikana? Haluaisin että pitää oikeasti tehdä hyvä build menestyäkseen mutta ei tarvitse turhatua bullet spongeihin
 
Kiitos VPN vinkeistä!
En myöskään löytänyt Venäjän VPN:ää, joten nappasin NordVPN:n kautta Chilesta 33:eurolla (32,60€ OP:n usd/€ muunnoksella)
ite laitoin selaimeen ilmaisen "hola" laajennuksen, kun en vpn muuten omista.
 
Nyt pääsee pelaan. Kuinka vaikea peli on keskivertopelaajalle? Mietin normal ja hard välillä. Voiko vaihtaa pelin aikana? Haluaisin että pitää oikeasti tehdä hyvä build menestyäkseen mutta ei tarvitse turhatua bullet spongeihin
Tutorialissa ainakin vastustajat kesti todella paljonkin luoteja normaalitasolla.
 
Tekstuurit ovat kyllä tosiaan paikoitellen melko heikkoja tässä pelissä. Mutta ulkoasu kokonaisuutena kuitenkin hieno.

Nappasin huvikseen pari vertailukuvaa eri DLSS-tasoista.

DLSS Quality:
1607606308259.png


DLSS Balanced:
1607606356934.png


DLSS Performance:
1607606393664.png


DLSS Ultra Performance:
1607606429910.png


Näiden perusteella Performance DLSS:llä mennään. Sillä oma koneeni pyörii Steamin fps-laskurin mukaan aika tasaisesti n. 55fps 4K:na asetukset tapissa (RT Ultralla).
 
On melko Cpu painotteinen ja muistien nopeudestakin on hyötyä kun vertaa esim 10700K tuon 9900K joka hitaammilla muisteilla ajeltu ja eroakin 10fps luokkaa

Eli sellainen 6-8ytiminen kunnolla kellotettuna nopeilla muisteilla olisi tälle pelille passeli.
Kerrankin saa hyötyä nopeammasta prosessorista/kellotuksista.


Screenshot_20201210-151639__01.jpg




10900K kellottamalla+nopeammilla muisteilla nettoaa mukavat ~15fps ja minimitkin nousee.
 
Viimeksi muokattu:
Olipa mukava ampua rynkyllä kun potki enemmän mitä CoDin moninpelissä. :love:

Lähitaisteluunkin on panostettu enemmän mitä odotun.
 
Joo o, on kyllä raska peli kun night cityssä menee rtx ultra asetuksilla alle 60 fps 1440p. 9900ks ja 2080 ti. Rtx medium näyttäisi pyörivän 60+ fps.
 
Uusi "Crysis" vissiin tässä, varmaan raskain peli mitä on PC:lle tällä hetkellä ja tulee olemaan vähään aikaan.

Ei vissiin vielä pelin alussa tule olemaan tuota omaa autotallia käytössä mihin voisi säilöä ajoneuvoja?
 
Viimeksi muokattu:
On melko Cpu painotteinen ja muistien nopeudestakin on hyötyä kun vertaa esim 10700K tuon 9900K joka hitaammilla muisteilla ajeltu ja eroakin 10fps luokkaa

Eli sellainen 6-8ytiminen kunnolla kellotettuna nopeilla muisteilla olisi tälle pelille passeli.
Kerrankin saa hyötyä nopeammasta prosessorista/kellotuksista.


Screenshot_20201210-151639__01.jpg


10900K kellottamalla+nopeammilla muisteilla nettoaa mukavat ~15fps ja minimitkin nousee.
Oliko linkkiä tähän testiin antaa, kun tuo 720p voi antaa hieman vääristyneen kuvan prosessorin (ja muistien) vaikutuksesta isommilla resoilla.
 
Tämähän lähti pyörimään oikein hyvin pascalillakin mediumilla (1080p 60-80fps) eli tällä 1070 ti, kun pudotteli noita varjoasetuksia alemmaksi. Tekstuurit maksimilla kuitenkin ja ihan kivan näköinen peli näinkin. En tiedä onko peliä viime yön jälkeen päivitelty vai mitä tapahtunut mutta gpu- lämmötkin pysyy nyt 70 asteen hujakoilla, eikä kiipeä yölliseen 80 asteeseen. Nyt sieti laittaa kellotuksetkin näyttikseen takaisin.

Saattoi noissa shadows- asetuksissa olla se varsinainen fps:n tappaja, tai sitten peli vain halusi uudelleen käynnistyksen kun sorkin suuntaan ja toiseen yöllä asetuksia.
Tutoriaalitkin läpi pelattu, hakkerointi ja taistelu omaan mieleen (xbox-kontrollerilla pelaan telkun kautta). Kyllähän tämä on alkanut maistua.

Rtx3080 ja ensi viikko, saisi tulla pian. Korttia odotellessa pitää vaan hitaasti tällä yksnollaseiskanolla tiitisellä pelailla että ehtii varsinaisen pelin sitten RTX-herkuilla kokea :)
 
Paras lääke heittää niin kovat kellot prossulle kuin mahdollista ja pistää nopeimmat muistit, melko prossu painotteinen peli.
Prossu atm 5 ghz 4.7 cache. Voishan sitä 5.1 ghz 4.8 cache koittaa, tiedä sitten miten antaa erroreita hwinfoon tässä pelissä. Muistien kellotukseen ei riitä jäädytys. Haluisin vakaan pelikokemuksen ettei tarvisi biosissa käydä aina välissä ja ettei kesken pelin kaadu kone. Ei kai se nyt 100 mhz ole kinni? Mutta juu on kyllä raskas peli niin näyttikselle kun prossullekkin. Missään pelissä en taida olla näin kovaa prossukäyttöö nähny. Taidettu optimoida 16 thread prossulle jo tämä peli.
 
Kiinnostaisi tietää, miten iso tai paljon tuota tutkittavaa on kaupunkialueen ulkopuolella. Eli miten iso ja paljon tuota erämaa tak aavikko aluetta oikein on?
 
i5 2500k OC ja gtx 1060, fps noin 40-60 paikkeilla 1080p. Asetuksina medium ja texture high. Kaikki raskaat varjot ja turhat blurit off tai low ja dynamic fidelityFX päällä
 
Oliko linkkiä tähän testiin antaa, kun tuo 720p voi antaa hieman vääristyneen kuvan prosessorin (ja muistien) vaikutuksesta isommilla resoilla.
kyllä, mutta isommat resoluutiot eivät ainakaan paranna sitä kulkua, 720p on siis käytännössä maximit mihin lukuihin prosessoreilla voisi yltää. Koska pelaamalla esim.1080p/1440p ei nosta suorituskykyä.
Tompan testissä 4/8 prossu +3090 ajetut testit myös vahvistaa prosessorin/ytimien merkkitystä

 
Ei kasetti kestä edes tätä asennusta xboxille. Ensin preload ei toiminut ja asentui rinnalle toinen peli niin, että näkyi pelilistoissa kahteen kertaan ja luulin tilankin kuluneen kahteen kertaan. Sitten kun poistin sen preloadin niin poistui levyltä installoitukin versio ja ilmeisesti tilaa ei ollutkaan mennyt kahteen kertaan. Ja tämän piti olla helppoa.
 
Miten tässä toimii vaikeustaso? Haluaisin pelata vaikealla, mutta jos on toteutettu typerästi niin sitten ei innosta. Esimerkiksi jos vaikeustason nosto tarkoittaa sitä että vihollisia pitää ampua 10 lippaallista.
 
Muutamat bugit nyt tullu vastaan. Suuremmaksi osaksi ei mitään ihmeellistä kuitenkaan. AI ei mikään kovinkaan älykäs ole mutta itselle se immersion rikkova asia on se, että jos alat riehua kaupungissa niin NPCt katoavat ympäriltä kameraa käännettäessä ja ahtaissa paikoissa poliisit monesti spawnaavat välittömästi selän taakse.
 
Jaa-a, harmi kun hieman yli ~vuosi sitten kasasi "cyberpunk" koneen 5700xt ympärille 1440p mielessä xd. Saa nähdä millä asetuksillä päästään vakaaseen 60++FPS, joutuuko FHD mediumille menemään "ekan julkaisun" kohdilla olleella parhaalla bang-for-buck GPUlla. No, ainakin silloin oli GPUita ostettavaksi.
 
Itekin tyyppsin aamulla noin 1,5h.

Ryzen 3700x ja RTX 3090 pyörittelee tuota UW 3440*1440 resolla, ultra-asetukset, RT Ultra ja DLSS Quality, noin 50-70FPS välillä. Ekassa Corpo polun Combatissa siellä 50-55 oli FPS.

Ilman DLSS saa kyllä RT:t unohtaa tyystin, ellei cinemaattinen 30 FPS miellytä. Ilman RT:tä ja DLSS:ää pyöriin siinä 60 FPS molemmin puolin asetukset muuten ultralla.

DLSS tekee ihan hyvää laatua Quality asennossa. Pikkasen tulee joihinkin ohuempiin kiiltäviin yksityiskohtiin shimmeriä, mutta muuta ongelmaa en siinä huomannut. DLSS Ultra Performance tulee toki FPS:ää huimasti lisää, mutta alkaa olla jo aika tuhnun näköinen kuva sillä.

Pelissä on kyllä paha moire ongelma useissa tekstuureissa. Corpo polun alun koko lattiamatossa esim. ihan karmea moire liikkeessä. Monissa NPC hahmojen asuissa on myös aika pahaa moire efektiä. Tuo ei tosiaan liity mitenkää DLSS:n

RT on kyllä tässä hyvin toteutettu ja tuo oikeasti selvää parannusta graafiseen ilmeeseen. Harmi vaan, kun se on niin pirun raskas. RT tason laskeminen ei kyllä tuo FPS:ää lisää juuri ollenkaan. Ainoa RT asetus, joka vaikuttaa selvästi, on se kun pudottaa lightning qualityn Psycholta Ultralle. Muuten noi medium ym. tasot ei oikeastaan vaikuta FPS:n. Edes esim. RT varjojen kokonaan poistaminen vaikuta juuri mitenkään FPS:n.

Grafiikat on pääosin kyllä upeata katseltavaa, mutta nuo muutamat moire ongelmat pistää kyllä ikävästi silmään.
 
Geforce now tai stadia-kokemuksia CP2077 otetaan vastaan täällä :)
Itse arvon näiden kahden välillä pelin ostamista.
Taitaa tosin esim steamista olla kaikkein järkevin verrattuna stadiaan, ni saa sit vaikka paikallisesti omalle koneelle joskus ku tehot alkaa riittää

Ennemmin geforce now, kun siellä saa dlss:n ja ray tracingin päälle. Mut toki se geforce now kannattaa ensin ilmaisena versiona kokeilla. Kokeilet jollain pelillä jonka jo omistat, että toimiiko striimaus kuin hyvin sun kotiin.
 
Onko RTX-jengi kokeillut eroja RTX on/off välillä?

Monesti olen ainakin itse huomannut ihan selkeän eron ja nimenomaan pistää silmään tuo valojen realistisuus. Kun laittaa RTX off niin peli tuntuu enemmän...peliltä ja ikään kuin menettää osan autenttisuutta/uskottavuutta ja valostus näyttää enemmän siltä että se on vain jälkikäteen "maalattu" ympäristöön. Noita on loppupeleissä aika vaikea edes saada sidottua screenshotteihin kun vasta liikkeessä sen oikeasti huomaa. Toisaalta taas monesti tuntuu että valostus ja heijastukset on yliammuttuja ja RTX off:lla saa terävemmän ja selkeämmän kuvan.

Ei se pelkkä Nvidian teknologia tätä ratkaise. Kyllä se on myös taitolaji ymmärtää millaiset valonlähteet on missäkin kohtauksessa ja miten vahvat heiljastukset on milloinkin.
 
No nyt oli countteri päällä. Kaupungissa päiväsaikaan autolla HIGH (motion blurrit ja yrjöt pois) 60-100FPS. Ultralla 40-60FPS. Tottunut tohon 144fps peleissä, niin tuntuu toi 40-60 liian vähältä vaikka vähän hienompi onkin Ultralla. RT oli siis pois päältä ja 3700X, 2060RTX. Eli silmät näyttivät vain aika paljon vähempää FPS mitä tämä todellisuudessa olikaan :D
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
286 732
Viestejä
4 924 410
Jäsenet
79 232
Uusin jäsen
Kallee1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom